Tips voor de Paasdis
Ons Succespatroon van deze week
Het geval LEAVENWORTH
r
Goedennacht
Recepten voor feestgerechten
Bron te Banneux wordt
verbeterd
HOK BESTEL IK MIJN PATROON?
ANNA K. GREENS
ZATERDAG 10 APRIL 1954
PAGINA 4
Charles Spencer Chaplin 65 jaar„Het enige genie,
dat de film ooit heeft voorgebracht". Geboren iri
Londen of Fontainebleau. Strijd tegen alles, wat zijn
persoonlijke vrijheid bedreigde. Chaplin een wereld
op zichzelf. - Merlène Dietrich in politiefilm in V ista
vision. Man van Doris Day heef t productiemaatschap-
pij opgericht. Nieuwe filmversie in kleuren van „Een
reis om de ivereld in tachtig dagen". Helen Traubel
naar Hollywood. Buster Keaton: „Nog altijd de beste
roomtaartwerper"
Eierschotel
Luchtige rijstevla
A b rikozenvlecht
MIJNWERKER STORTTE
OMLAAG
Leuke blousjes bij het ticeed-mantelpak
De wens van elke vrouw
in bet voorjaar is toch
wel een mooi mantelpak,
waaronder men verschil
lende blousjes kan dra
gen. Bijgaande modellen
zijn allebei hoog gesloten.
Een dergelijke sluiting
komt onder een mantel
pak bet mooiste uit.
DOOR
(Van onze filmredacteur).
Charles Spencer Chaplin volgens
George Bernard Shaw, waarlijk niet
scheutig met loftuitingen jegens mensen
die niet G.B. Shaw heetten, „het enige
genie, dat de film ooit heeft voortge
bracht" bereikt Vrijdag a.s. de pensioen
gerechtigde leeftyd. En al zal deze even i
vitale als geniale figuur beslist nog niet
op zyn lauweren gaan rusten heeft hij
niet onlangs nog aangekondigd, dat hij r
een film gaat maken, waarin hij senator
McCarthy in het ootje zal nemen?
toch is de rol, die hy op het schouwtoneel
van de wereld en op het witte doek heeft
gespeeld, belangrijk genoeg om het leven
van deze merkwaardige en universele
kunstenaar by gelegenheid van zijn 65ste
verjaardag nog eens de revue te doen
passeren.
Hoewel er over Charles Chaplin min
stens een dozijn dikke boeken zijn ver
schenen, staan er betrekkelijk weinig
feiten uit zijn leven met zekerheid vast.
Wie Chaplin's biografieën van Theodore
Huff („Charlie Chaplin") en Robert
Payne (The Great Charlie") met elkaar
vergelijkt, ontdekt, dat het boek van
Huff vol feiten staat en dat van Payne
vol speculaties. Huff laa* Chaplin in Lon
den geboren worden uit Frans-Joods-
Spaans-Iers bloed. Payne vertelt, dat
Chaplin werd geboren te Fontainebleau
enkele weken vóór het vertrek van zijn
ouders naar Engeland en dat zijn half-
Spaanse moeder de kleindochter was van
een Franse generaal; die „mogelijk onder
Napoleon heeft gestreden". Maar beide
schrijvers zyn het eens, dat de datum
van zijn geboorte de 16e April 1889 is.
Chaplin zelf houdt vol. dat hij in Lon
den is geboren, maar de geboorteregisters
van Somerset House geven daaromtrent
geen uitsluitsel.
Zijn vader stierf, toen hij nog heel
jong was en zijn ziekelijke moeder ver
liet het toneel om als naaister de kost te
verdienen voor haar twee jongens. Aan
haar dankt Charlie zijn scherp observa
tievermogen, terwijl zij hem ook de be
ginselen van de pantomime en de excen
trieke dans leerde. Een tijdlang werkte
hij in een circus, waar hij de acrobatie
leerde kennen.
Op 17-jarige leeftijd kwam Chaplin bij
de troep van Fred Karno. specialist in
kluchten en pantomimes, die heel Europa
afreisde en die er ook in Amerika een
dergelijke troep op nahield. Deze troep
verloor nogal wat mensen aan de film
producenten, die op zoek waren naar
komieken en de open plaatsen werden
aangevuld met artisten uit Europa. Ook
Chaplin kwam samen met Stan Laurel
op die .manier bij de film, juist toen
Mack Sennett de „gag", de visuele grap,
lanceerde.
Charlie als type schijnt al vóór die tijd
te hebben bestaan. In zijn eerste film
droeg Chaplin echter bakkebaarden, een
snor, hoge hoed, lakschoenen en een ge
klede jas. Maar al spoedig koos hy de
uitrusting, die hem wereldberoemd zou
maken. Zelf noemde hij zich een synthe
se van de talloze Engelsen, die hij had
gezien, toen hij in Londen werkte. Alleen
zijn verschijning al deed de mensen
lachen. Het stokje acht hij zyn grootste
vondst. Dit stempelde hem tot dandy,
terwijl het snorretje symbool was van
zijn ijdelheid en de wijde broek het teken
van de menselijke onhandigheid en be
lachelijkheid.
Tussen 1912 en 1914 trad hij voor
Keystone (Mack Sennett) in een veertig
tal films op. Dit was zijn leertijd, waarin
hij de beginselen van de filmhumor ont
dekte. In 1915 ging hij over naar „Essa-
nay". maakte er vijftien films en vestig
de tevens voor goed zijn naam. Een jaar
later reeds trad hij in dienst bij „Mutual",
waar hem bijna volledige vrijheid van
werken werd gelaten. Het resultaat was
reeds zeer opmerkelijk. Uit die tijd date
ren o.a. „Easy Street" en „The Cure", die
nog steeds op de programma's van film
liga's voorkomen.
In 1917 kwam hij in dienst van „First
National", waarvoor hij acht grotere
films maakte, waaronder „Charlie by the
sea", „Charlie the Perfect Lady", een tra
vestie-rol „Carmen". „The Tramp". „The
Kid" en „Pilgrim".
Eind 1922 ging hij over naar „Uni
ted Artists", waarvan hij in 1920, samen
met Fairbanks. Griffith en Mary Pick-
ford, de oprichter was. Zijn eerste
werk hier was „Woman of Paris",
waarin hijzelf niet optrad. In Juli 1925
volgde „The Goldrush", twee jaar later
„The Circus'", in 1931 zijn eerste geluids
film „Citylights", in 1936 „Moden Times",
in 1940 „The Great Dictator", in 1947
„Monsieur Verdoux" en in 1952 „Lime
light".
Veel is er in de loop der jaren geschre
ven en gezegd over de motieven, die aan
Charles Chaplin's werk ten grondslag
hebben gelegen en onder die velen slaat
de zakelijke Sam Goldwyn wellicht lang
niet het slechtste figuur, als hij consta
teert: „Chaplins bezwaren richten zich
tegen alles, wat zijn persoonlijke vrij
heid bedreigt: De censuur, de inkomsten
belasting, kortom ieder vermeend obsta
kel. Het hele werk van Chaplin is een
strijd om die vrijheid'.
Die zucht naar vrijheid heeft hem soms
merkwaardige parten gespeeld. Chaplin
behoort tot het vreemde slag intellec
tuelen en millionnairs, dat zich de weelde
veroorlooft, waarderend over het com
munisme te spreken. Het communisme,
dat juist zulk een enorme bedreiging
vormt voor de geestelijke vrijheid, waar
van deze „sympathisanten" profiteren,
terwijl ze schijnbaar niet beseffen, dat ze
onder een communistische overheersing
alles zouden verliezen, waaraan ze waar
de hechten. Dit heeft er toe geleid, dat
Chaplin de Verenigde Staten, waar hij al
die jaren heeft gewoond en gewerkt zon
der het Amerikaanse staatsburgerschap te
verwerven, de rug heeft toegekeerd en
zich sinds 1952 definitief in Europa
(Zwitserland) heeft gevestigd.
In de eerste tien jaren van zijn film
loopbaan (1912-23) heeft Chaplin zeventig
films gemaakt. In de daarop volgende
27 jaren verscheen ij er in slechts zeven
en speelde in drie daarvan niet de rol
van „Charlie".
Naarmate de tussenpozen tussen zijn
films langer werden en de herinnering aan
Chaplin als „Charlie" (die in 1936 voor
het laatst in „Modern Times" op het witte
doek verscheen) vervaagde, kon men
verwachten, dat het aantal van zijn be
wonderaars zou dalen. Het tegendeel ge
beurde echter. Met de jaren groeide het
aantal van zijn bewonderaars, dank zij de
enkele sporadische nieuwe films, de pe-
1 riodieke reprises van zijn oude werk en
de mythologie van de Chaplin-aanbid-
i ding. En dit alles voor 'n variété-danser,
I die clown werd; zijn clownerieën verfijn
den tot komedie en zijn komedie tot satyre
I om aldus de grootste figuur te vormen in
de wereld van de film. Niemand minder
dan de populaire historicus Emil Ludwig
schreef indertijd van hem: „Wat is de
faam van een Gandhi, vergeleken bij die
van de man, die de wereid door elkaar
heeft geschud, zoals vóór hem slechts
Christus heeft gedaan?"
Ook hier te lande is Charles Chaplin in
m, - .mmm
Margaret Lockwood, links, en Glynis Johns bewonderen de plaquette van
de British Film Academy, die, zoals gemeld, werd toegekend aan Norman
Wisdom als de meest belovende nieuweling in de film voor zijn spel m
„Trouble in store
Charlie Chaplin in het costuum, dut
hem wereldberoemd maakte. De foto
laat een beeld zien uit de film Kid
Auto Races at Venicewaarin hij
het voor de eerste maal droeg.
zijn glorietijd als een genie gehuldigd. In
„De Gemeenschap", het orgaan der ka
tholieke jongeren, waarin toenmaals
Albert Kuyle en Anton van Duinkerken
de boventoon voerden, werd de schepper
van de film „The Kid" en „Goldrush"
hemelhoog geprezen en met.... een hei
lige vergeleken. Toen men meer over zijn
persoonlijke leven te weten kwam, dat
lang niet vlekkeloos was, werd men zo
verstandig hem nog slechts als kunste
naar te verheerlijken.
En als zodanig, als geniale kunstenaar,
brengen wij hem eerbiedige hulde bij zijn
65ste verjaardag. In zijn genre is hij
uniek. En dat zal hij blijven. De vraag,
of hij werkelijk filmkunst heeft gescha
pen. is van weinig belang, als het om een
genie als Chaplin gaat. Chaplin is een
wereld op zichzelf en van het weinige,
dat na verloop van tijd zal overblijven
van het oudere filmwerk, zal zijn oeuvre
stellig deel uitmaken als een hoogtepunt
van artistiek scheppingsvermogen.
Charles Spencer Chaplin wordt vijf-
en-zestig jaar. Zouden we mogen hopen,
dat hij met zijn „Limelight" niet het laat
ste woord heeft gezegd en dat zijn
sprankelende geest zich nog eens in alle
oude glorie zal doen gelden?
Marlène Dietrich zal de hoofdrol spe
len in een film, waarvan de handeling
zich geheel in een groot Parijs variété
theater afspeelt. De duur van de film zal
ongeveer gelijk zijn aan een avondvoor
stelling in bedoeld theater, waardoor een
heid van tijd en plaats wordt verkregen.
Het betreft hier een ppdtiefilm, die wordt
opgenomen in Vistavision, het door ons
reeds aangekondigde nieuwe procédé van
Paramount, dat Cinemascope zou even
aren. Waarschijnlijk zal Jean Marais de
tegenspeler zijn van Marlène.
Marty Melcher, de echtgenoot van
Doris Day. heeft eon eigen productie
maatschappij opgericht. De eerste film.
die door deze maatschappij zal worden
geproduceerd, is „Yankee Doodle Girl",
een „muziekfilm, waarvoor Doris Day
van Warner Bros zal worden „geleend'".
Na de voltooiing van de Cinescope-pro-
ductie „Lucky me" zal met de opnamen
worden begonnen.
Een Engelse filmmaatschappij is voor
nemens een nieuwe filmversie in kleuren
te maken van Jules Verne's „Een reis om
de wereld in tachtig dagen" Ralph
Richardson zal de rol van Phileas Fogg
spelen.
Helen Traubel, de Wagneriaanse opera
zangeres die een vermogen verdient met
het zingen van populaire liedjes in een
New Yorkse nachtclub, gaat de onvermij-
dehjke reis naar Hollywood maken.
Ze zal voor de camera's debuteren met
Jose Ferrer in een film over het leven
van de componist Sigmund' Romberg, die
in 1951 overleed.
„Ik ben nog altijd de beste roomtaar
tenwerper in het bedrijf. Toen er een
taart midden in het gezicht van Lana
Turner moest terechtkomen, stuurden ze
iemand om mij te halen. Het was de eer
ste keer al raak op een afstand van
negen meter" Buster Keaton.
Advertentie
Slaapt U slecht door rheumatiek, spit,
ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt
dan Togal. Verdrijft in al die gevallen
snel en afdoende die pijnen en U slaapt
heerlijk. Togal baat! Zuivert door de nie
ren en is onschadelijk voor hart en maag.
Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88
We zullen ons de beide Paasdagen maar niet te zeer bekommeren om
onze slanke lijn, maar genieten van de Heerlijke gerechten, waarvoor
we U bierbij bet recept geven.
4 Eieren, 50 gr. (3 eetlepels) boter of
margarine, 2 a 3 eetlepels tomatenpuree,
50 gr. (6 eetlepels) bloem, een uitje, stukje
wortel, laurierblad, peterselie, zout, 2 sne
den brood, boter of margarine.
De uit, wortel en peterseliestelen schoon
maken en klein snijden. De boter of mar
garine smelten. De groenten en het lau
rierblad er zachtjes in bakken. De
bloem er mee vermengen en vervolgens
de tomatenpuree; 5 d.l. bouillon of water
bij scheutjes tegelijk toevoegen onder goed
roeren. In het begin de massa steeds aan
de kook laten komen, alvorens nieuwe
vloeistof toe te voegen. De saus op smaak
afmaken met zout en desgewenst citroen
sap. De saus in de gesloten pan een kwar
tiertje laten trekken en daarna zeven.
Inmiddels de eieren 8 minuten laten ko
ken, pellen en halveren. Iedere snede
brood in 4 driehoekjes snijden. Deze in
hete boter of margarine aan weerszijden
vlug bruin bakken
Een schaal voorverwarmen. De gehal
veerde eieren er op plaatsen en met de
tomatensaus overgieten. Een weinig peter-
seliegroen op ieder ei aanbrengen. De
driehoekjes brood langs de rand leggen
en het geheel warm opdienen.
Overgebleven saus met bouillon of wa
ter verdunnen, op smaak afmaken en
apart er bij geven.
L. melk, 50 gr. (3 eetlepels) rijst. 50 gr.
(3'i' eetlepel) suiker, een pakje vanille
suiker, 2 blaadjes (4 gr.) gelatine, 1 eiwit,
een fles of blikje vruchten, aardappelmeel.
De rijst in de melk zeer gaar koken, ge
durende tenminste een uur. De suiker en
vanillesuiker toevoegen. De gelatine in
ruim water weken totdatzij zacht is, dart
uitknijpen en van het vuur af door de
hete brij roeren. Het eiwit zeer stijf klop
pen en voorzichtig door de rijst mengen
Het gerecht, laten afkoelen.
De vruchten laten uitlekken Het sap
aan de kook brengen en binden met een
papje van aardappelmeel en water. Van
het vuur af de vruchten er door mengen
De compote laten afkoelen. Rijst en com
pote in 'n schaal of in éénpersoonsschaal
tjes overdoen.
Voor het deeg: 200 gr. bloem, 100 gr. bo
ter of margarine, 1 d.l. water, een thee
lepel zout.
Voor de vulling: 200 gr. abrikozen, 50 gr.
geconfijte vruchtjes, 150 gr. witte basterd
suiker, aardappelmeel.
1 Eierdooier, poedersuiker.
Voor 't deeg de boter of marg. klein snij
den in de bloem met 't zout. Het water bij
scheutjes tegelijk toevoegen en door voor
zichtig roeren in het deeg verwerken. De
deegmassa op een met bloem bestoven
tafel leggen en uitrollen met een met
bloem bestoven deegrol. Het deeg opvou
wen en weer uitrollen. Deze bewerking
nog twee maal herhalen. Het deeg ev-m
laten rusten en uitrollen tot een recht
hoekige lap.
De abrikozen een nacht weken in water
met suiker. Ze dan zachtjes gaar koket.
Het vocht binden met aangemengd aard
appelmeel en de abrikozen; op smaak af
maken met veel suiker; de massa moet
zoet zijn en vrij stevig. De geconfijte
vruchtjes fijnhakken.
Op het deeg in het midden over de ge
hele lengte abrikozen uitspreiden en hier
op de gehakte geconfijte vruchtjes leggen
De zijkanten van het deeg met een schaar
inknippen tot dicht bij de abrikozen
dat repen ontstaan van lVz cm. breed' De
repen zodanig over de abrikozen samen
vouwen, dat een vlecht ontstaat. De uit
einden van de laatste repen onder hit
deeg wegvouwen. De bovenkant bestrijken
met de losgeklopte eidooier. De vlecht
gaar en bruin bakken in een matig warme
oven in plm. 45 minuten.
De vlecht laten afkoelen op een taart-
rooster De bovenkant bedekken met een
dun glazuur van poedersuiker, enkele
druppels citroensap en wat water.
Onze Limburgse redacteur meldt ons:
De pelgrims, die zich te Banneux ver
baasden over de primitieve inrichting van
de bron aldaar, zullen spoedig geen reden
tot klagen meer hebben, want de onbe
vredigende situatie zal men op korte ter
mijn verbeteren. Men is dit al veel eer
der van plan geweest, maar de omstan
digheden zaten tegen. Het gemeentebe
stuur van dit genadeoord, dat het Bos
der Armen, waarin de bron gelegen is,
in eigendom bezat, werkte n.l. niet mee.
Zo hebben de vroede vaderen van dit
Waalse dorp b.v. enige jaren geleden
niet dan na lang aandringen en schoor
voetend, verlof gegeven het marmeren
beeld van de Maagd der Armen op het
altaar van de Esplanade te laten plaat
sen. Wat langs officiële weg moest ge
beuren ging allemaal even stroef in zijn
werk.
Tenslotte is men er in geslaagd het Bos
der Armen tegen een ander stuk grond,
elders in het dorp, met de gemeente te
ruilen. De zaak wordt nu terdege aan
gepakt. Achter de bron komt een ruim
reservoir en er wordt een serie kranen
aangelegd, waaruit de pelgrims water
kunnen aftappen. Op dit terrein is tevens
een brede bedevaartsweg geprojecteerd.
(Van onze correspondent)
In een opbraak op de 700 meter verdie
ping van staatsmijn Emma is Vrijdagmor
gen de 26-jarige ongehuwde schachthou
wer H. J. H. uit Oirbeek naar beneden
gestort en omgekomen.
Model C 760 is iets
ruim van voren, beeft '11
staand boordje, hetwelk
in een klein revert je uit
loopt. U kunt er voor ver
siering een ketting ondvt'
door doen of een mooie
speld er op.
Model C 759 beeft een
klein bobbedkraagje;
deze mouw is iets langer
voor de dames die niet
van een kort mouwtje
houden.
C 760 en C 759 zijn
voorbanden in maat >8,
42, 44, 46, 48 a 0,50.
Plak aan de adrészljde van een briefkaart naast en bulten het frankeerzegel
het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar
ATELIER CROON BEATRI.ISSTRAAT 4, ROTTERDAM
Plak nooit meer dan f 1.— aan postzegels op een kaart, wat nwer geplakt
wordt ls waardeloos
Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat
en nummer van het gewenste model.
Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291.
Patronen worden niet geruild
Bestellingen onder rembours worden niet uitgevoerd.
EERSTE DEEL
Het probleem
EERSTE HOOFDSTUK
Een sensationele misdaad
Sedert een jaar behoorde ik als junior
tot het kantoor Veeley, Carr en Raymond,
advocaten en procureurs, toen men op een
ochtend, gedurende een korte afwezigheid
van de heren Veeley en Carr, een man bij
mij aandiende, die zeer zenuwachtig en
gehaast leek.
Is mijnheer Veeley te spreken? vroeg
Neen, antwoordde ik, hij heeft giste
ren New-York verlaten, voor een onver
wachte zaak. Hij zal morgen pas terug
keren; maar als u mij wil zeggen
U, mijnheer? viel mijn bezoeker my
in de 'rede, terwijl hij mij van onder tot
boven opnam. Dit onderzoek viel onge
twijfeld in mijn voordeel uit, want hij her
nam: Tenslotte, waarom ook niet? Het is
geen geheim. Ik kom u de dood van mijn
heer Leavenworth melden.
Mijnheer Leavenworth? riep ik uit en
deinsde terug.
Mijnheer Leavenworth was namelijk een
cliënt van ons kantoor en bovendien een
vriend van mijnheer Veeley.
Ja, terwijl hij aan zijn bureau zat in
zijn studeerkamer, heeft een onbekende
hem door het hoofd geschoten.
Wat? Wanneer? stamelde ik.
Afgelopen nacht.tenminste, dat
veronderstellen wij. Men vond hem van
ochtend dood. Ik ben particulier secretaris
van mijnheer Leavenworth, voegde hij er
aan toe, en ik woon bij hem in. Het is een
verschrikkelijke slag voor ons allen, maar
vooral voor de dames Leavenworth, zijn
nichten. Zij moeten vandaag het onder
zoek bijwonen. Ik dacht, dat het verstan
dig zou zijn, als zij door een kundig man
werden bijgestaan. Daar mijnheer Veeley
de beste vriend van hun oom was, dach
ten de dames aan hem en daarom
Maar nu hij afwezig is, weet ik niet meer
wat te doen
Ilt heb niet de eer de dames te ken
nen, antwoordde ik. maar als ik haar van
dienst kan zijn.
F.on blik van de secretaris deed my
zwijgen. Hij nam mij scherp op en fronste
de wenkbrauwen, wat er op scheen te wij
zen, dal mijn voorstel hem niet boven
matig beviel. Toch antwoordde hij:
Dat is misschien beter. Men kan de
dames niet in de steek laten.
Geen woord meer, sprak ik, ik ga
mee.
Ik zond direct een telegram naar mijn
heer Veeley en vertrok toen met de secre
taris.
Vertel mij nu eens, verzocht ik, toen
wij op straat waren, alles wat u van dit
verschrikkelijk geval weet.
Een paar woorden zijn voldoende. Zo
als gewoonlijk liet ik gisterenavond mijn
heer Leavenworth achter, zittend aan zijn
schrijftafel. Vanochtend vond ik hem op
dezelfde plaats, bijna in dezelfde houding,
met een gat in zijn hoofd, waarin ik mijn
pink had kunnen steken.
Dood?
Morsdood!
Verschrikkelijk! riep ik uit. Was het
zelfmoord?
Neen. Wij hebben vergeefs naar het
wapen gezocht.
Als het dan geen zelfmoord is, wat is
dan het motief voor de moord? Mijnheer
Leavenworth had immers geen vijanden;
was het soms diefstal?
Het was geen diefstal.... er is niets
verdwenenHet is een absoluut my
sterie.
Ik bekeek de verteller nieuwsgierig. De
inwoner van het huis, waar men deze ge
heimzinnige moord had gepleegd, was in
mijn ogen een interessant wezen. Niette
min konden het goedige gezicht en het
onbeduidende voorkomen van de man die
aan mijn zijde liep, niet de minste arg
waan wekken, zelfs niet met de meest
avontuurlijke verbeelding.
Zijn de dames erg van streek?
vroeg ik.
Het zou vreemd zijn, als dit niet zo
was.
Door de uitdrukking vari zijn gezicht en
zijn antwoord begreep ik, dat ik mij op
gevaarlijk terrein begaf. Wij bereikten de
Fifth Avenue.
Wij zullen later dit gesprek hervat
ten, zei ik tot mijn metgezel. Hier zijn
wij er.
Al wat ik van Leavenworth wist, kwam
hierop neer: hij was een man, die zich uit
zijn zaken had teruggetrokken, na een ver
mogen te hebben verdiend in de thee
handel. en daar hij geen kinderen had
had hij zijn beide nichten geadopteerd; hij
had zelfs een van hen tot universeel erf
gename benoemd. Mijnheer Veeley had
mij wel eens iets verteld over de eigen
aardigheden van zi.in vriend, bijvoorbeeld
dat hij het ene meisje ten koste van het
andere had bevoordeeld; maar verder wist
ik niets van zijn levenswijze en zijn om
standigheden. Toen wij aankwamen, ver
drong de menigte zich voor het huis. Ik
ging de stoep op; de secretaris drukte op
de bel. De deur ging open en ik stond pal
tegenover een zeer bekend detective.
Mijnheer Gryce! riep ik uit.
In levenden lijve, antwoordde hij.
Kom binnen, mijnheer Raymond.
Na ons in de hal gebracht te hebben,
sloot hij de deur voor de neus van de
lanterfanters die buiten stonden te gluren.
Mijn tegenwoordigheid hier zal u niet
verbazen, zei hij, terwijl hij een blik
wierp op mijn metgezel.
Neen, antwoordde ik.
Toen voegde ik er aan toe. daar ik de
indruk kreeg, dat hij mijn metgezel niet
kende; Dit is de secretaris van mijn
heer Leavenworth.
O! U is de secretaris! De coroner
heeft al naar u gevraagd.
Is de coroner er al? vroeg ik.
Ja, de jury is naar boven gegaan om
het lijk te schouwen Wilt u meegaan?
Neen, antwoordde ik. Ik zie de nood
zakelijkheid ervan niet in. Ik ben alleen
hier gekomen om de nichten van de over
ledene bij te staan. Mijnheer Veeley is
namelijk afwezig.
Als pas afgestudeerd jurist stelt u er
misschien toch belang in, alle bijzonder
heden van deze zaak te kennen, hernam
Gryce.
Graag.
Ga dan maar met mij mee.
Maar. op het ogenblik, dat wij de trap
wilden opgaan, hoorde ik de jury naar
beneden komen. Gryce en ik keerden om
en trokken ons bescheiden terug in een
hoek van de hal. Dit stelde mij in de ge
legenheid. tegen de detective te zeggen;
De secretaris beweert, dat deze mis
daad niet het werk is van een inbreker
Is het heus, sprak de detective, ter
wijl hij naar de knop van de deur staar
de, waar wij vlak bij stonden.
En dat er niets vermist wordt.
En dat vanochtend alle uitgangen
van het huis gesloten waren, ja, ja!
Dót heeft hij mij niet gezegd. In dat
geval heeft de moordenaar dus de nacht
in het, huis doorgebracht.
Ditmaal glimlachte Gryce tegen de
deurknop.
Maar dan neemt de zaak een lelijke
wending! riep ik uit.
Nog steeds starende op de deurknop
fronste Gryce de wenkbrauwen.
De lezer moet dan weten, dat Gryce de
detective, niets leek op de man, die voor
het publiek het type van de speurder be
lichaamt: mager als een lat met een
scherpe blik, die zijn slachtoffer door
boort en hun geheimste gedachten weet
los te krijgen. Gryce integendeel was
zwaar en dik, zijr blik. in Dlaats var te
doorboren, rustte nooit op u maar op
oen of ander onbeduidend voorwerp zo-
als een vaas. een inktpot, een boek of 'en
deurknop. Het was alsof hij het in zijn
vertrouwen nam en het zyn gevolgtrek
kingen meedeelde.
Gryce ging de trap op en bleef op de
eerste verdieping staan.
Mijnheer Raymond, sprak hij, ik ben
niet gewoon, leken te onderhouden over
de geheimen van mijn beroep; maar in dit
geval, dat ons bezighoudt, zal het succes
afhangen van het spoor, dat wij vanaf het
begin zullen volgen. Dit is geen gewone
misdaad, zij is geniaal in haar soort. Nu
komt het voor. dat een leek bij instinct
détails opmerkt, die aan het geoefend oog
van de beroepsman ontsnappen. Als dat
bij u het geval mocht zijn, denk dan aan
mij. Zeg het tegen niemand en kom di
rect naar mij toe. Denk er aan dat dit een
sensationeel een zeer sensationeel geval
is. En nu, volg mij!
Hij ging naar de deur toe, deed haar
open qn duwde mij in een donker vertrek.
Toen mijn ogen gewend waren aan de
duisternis zag ik, dat wij in het studeer
vertrek van Leavenworth waren
Hier heeft men het lijk gevonden
begon hij.
Hij deed een pas naar voren en leunde
met zijn hand op een groot bureau, dat in
het midden van het vertrek stond.
De persoon die hier zat, ging hij voort,
keerde zijn rug naar deze deur hij wees
met zijn vinger naar een smalle gang. die
naar het aangrenzend vertrek leidde en
daar men het slachtoffer hier heeft gevon
den, vóór zijn bureau, moet de moordenaar
door die deur zijn binnengekomen om
zijn slag te slaan.
Maar
Er zijn geen maren. Wij hebben de
situatie bekeken
Vervolgens zonder verder op dit onder
werp door te gaan, liep hij de nauwe gang
in.
Linnenkast, kleerkast wastafel, som
de hij op. naarmate wij voortschreden.
Dit is de slaapkamer van Leaven
worth, voegde hij er aan toe, terwijl wij
een keurig gemeubileerd vertrek binnen
traden. Ik liep op het bed toe, dat omge
ven was door zware gordijnen en stak
mijn hand uit om ze opzij te schuiven
toen Gryce dit gebaar voorkwam cn ze
snel opentrok. Daar lag het slachtoffer.
De dood trad zo plotseling in. dat zijn
gelaatstrekken zieb niet hebben kunnen
samentrekken, sprak hij, terwijl hij het
hoofd van het lijk zachtjes omkeerde, zo
dat een afschuwelijke wond onder aan de
schedel zichtbaar werd.
Zo'n gal stuurt een mens naai de an
dere wereld, zonder dat hi.i tijd heeft, iets
te zeggen. De dokter zal n bewijzen da!
zelfmoord uitgestéien is. Het is moord met
voorbedachten rade.
Verschrikt week ik een pas achteruit,
toen mijn blik viel op een deur die naai
de hal leidde. Behalve 't gangetje, waar-
doot wij naar binnen gekomen waren, was
dit enige uitgang van de kamer. De moor
denaar was er ongetwijfeld doorgegaan
om vervolgens d> studeerkamer binnen tr
treden Men zou zeggen dat Gryce mijn
gedachten had gelezen, want hij haastte
zich de volgende opmerking te maken;
Deze deur was van binnen op slot.,
de moordenaar kan langs deze weg zijn
binnengekomen. Wij weten het niet.
Daar 't bed niet beslapen was, vroeg ik:
Mijnheer Leavenworth is dus niet
naar bed geweest?
Neen de misdaad is minstens tien
uur geleden gepleegd, meer dan genoeg
tijd voor de moordenaar om alle voor
zorgsmaatregelen te nemen en in alle mo
gelijkheden te voorzien.
De moordenaar? Wie verdenkt u?
mompelde ik.
Gryce keek strak naar een ring die ik
aan mijn vinger droeg.
Iedereen en niemand antwoordde hij.
Ik heb niet te verdenken, alleen maar te
ontdekken.
Bij die woorden trok hij de gordijnen
dicht en nam mij mee naar buiten.
De coroner begon zijn onderzoek, rk
wilde het bijwonen. Bijgevolg verzocht ik
Gryce de dames Leavenworth te waar
schuwen dat ik mij gedurende de afwezig
heid van mijnheer Veeley tot hun beschik
king stelde; toen zette ik mij lussen de
personen die door de coroner waren ont
boden.
TWEEDE HOOFDSTUK.
Het onderzoek van de Coroner,
De eerste getuige die werd opgeroepen
was dr Magnard. Men ondervroeg hem
voornamelijk over de wond die het lijk
aan het hoofd had. Daar enkele van zijn
antwoorden van belang zijn voor de duide
lijkheid van het verhaal, zal ik een korte
samenvatting geven van zijn verklaring.
De dokter had aan het lijk geen andere
wond gevonden, dan die aan de schedel.
Na haar gepeild te hebben, haalde hij de
kogel er uit die hij de jury overhandigde.
Hij was onder in de schedel gedrongen,
schuin van onder naar boven, was in de
hersenen gekomen en had daar de medulla
obligata gekwetst, wat ogenblikkelijk de
dood veroorzaakt had. Verder bewees het
onderzoek van de opening der wond, even
als de richting van de kogel, dat de over
ledene zich niet ha<j gezelfmoord: trou
wens het haar was niet eens geschroeid
en dus was het schot afgevuurd op meer
dan drie of vier voeten afstand. Gezien
de hoek waaronder de kogel de scneaei
had getroffen, was het niet alleen duidelijk
dat de verslagene zat, maar ook dat ny
bezig was met iets waarbij hy zyn nootd
gebogen moest, houden Om een k°|el on
der een hoek van 45ri zoals hier het geval
was, in 't hoofd van iemand te laten drin
gen die rechtop staat, zou men de loop van
de revolver op een zonderlinge manier
hebben moeten richten, terwijl, als de
zelfde persoon met het h(,ofd naar voren
"ebogen zat bij/oorbeeld om te schrijven,
iemand die n revolver gewoon vasthoudt,
hem vast en zeker een kogel in het hoofd
zou schieten onder de vastgestelde hoek.
Ondervraagd over de gezondheidstoe
stand van Leavenworth, antwoordde de
arts dat die enige minuten voor de dood
uitstekend was. Ik voeg er nog bij, dat de
dokter uit de. stand van de schrijftafel én
van de stoel teri opzichte van het gangetje
dat naar de slaapkamer leidde, de conclu
sie trok. dat de moordenaar het schot had
moeten lossen vanaf de drempel van het
gangetje, Vervolgens, daar de kogel klein
was en afgeschoten werd uit een getrok
ken loop en dus moest, afwijken wanneer-
hij door de huid en de beenderen drong
maakte de dokter de gevolgtrekking, dal
het slachtoffer het hoofd niet had opge
heven op het ogenblik dat de moordenaar
op hem toetrad. Daaruit volgde, dat het
een bevriend of verwacht persoon was of
iemand, die zich reeds in zijn tegenwoor
digheid bevond.
De coroner nam de kogel op, die voor
hem op de tafel lag. Gedurende een ogen
blik woog hij hem in de holte van zijn
hand. Vervolgens legde hij hem neer en
krabbelde haastig een paar regels op egn
stuk papier, riep een agent en gaf hem
zachtjes een bevel. De agent groette en
verwijderde zich snel. ik zat dicht bij he,
raam en zag hem even later in een rijtuig
springen en in de richting van Broadway
verdwijnen.
DERDE HOOFDSTUK
Feiten en deducties
Ik richtte mijn aandacht weer op de
kamer waar ik mij bevond; de coroner
raadpleegde zijn aantekeningen.
is de huisknecht aanwezig? vroeg hij
Dadelijk ontstond er beweging in de
groep bedienden die in een hoek zaten en
een statige Ier. met een intelligent uiter
lijk, kwam naar voren.
Aha! zei ik bij mezelf, terwijl Ik zyn
symmetrische bakkebaarden en de kalme,
eerbiedige uitdrukking van zijn gelaat be
wonderde, dat is een model-getuige.
De coroner begon zijn verhoo
U heet Thomas Daugherty.
Ja, mijnbeer
Sedert hoelang bekleedt u deze be
trekking als huisknecht?
Sedert twee jaar.
U hebt het eerst het lijk van mijn
heer Leavenworth ontdekt?
Ja mijnheer, mijnheer Harwell en ik
Zo! Wie is mijnheer Harwell?
De particuliere secretaris van mijn
heer Leavenworth.
Goed. Hoe laat was het. toen u deze
ontdekking deed?
Ongeveer acht uur vanochtend.
En waar was dat?
In de studeerkamer, bij de slaapka
mer van mijnheel Leavenworth. Wij wa
ren ongerust, toen wi.i hem niet aan het
ontbijt zagen en hebben de deur open
gebroken.
De deur was dus gesloten?
Ja, mijnheer,
Aan de binnenkant?
Dat weet ik niet, er zat geen sleutel
in bet slot.
In welke houding vond u mijnheer
Leavenworth?
Hij zat aan zijn schrijftafel, met zijn
rug naar de deur van de slaapkamer het
lichaam voorovergebogen en het hoofd in
de handen.
Heb» u in het vertrek sporen van een
worsteling eazien?
Geen enkel.
Of een revolver op de tafel of op de
grond?
Neen, mijnhepr.
Denkt u. dat men uw meester heefi
willen bestelen?
Neen, mijnheer, zi.in portemonnate en
zijn horloge zaten nog in zijn zak
Toen hem gevraagd werd. welke perse,
nen er in het huis waren op het ogenblik
dat het lijk werd ontdekt, antwoordde
Thomas:
Juffrouw Mary en juffrouw Eleonm-e
Leavenworth mijnheer Harwell Kate :l,
keukenmeid Molly hel ll"nenmels|p en Ik
Zijn al deze lieden vaste inwoners
van het huis?
Ja, mijnheer.
Op wie rust de zorg, voor de nacht
het huis te sluiten?
Op mij, mijnheer.
Wie heeft vanochtend geopend?
Ik zelf, mijnheer.
Hoe vond u de deur?
Zoals ik haar gisteren achterliet.
Wat! Stond er geen raam op een kier,
was er geen grendel teruggeschoven?
Neen, mijnheer.
Men kon een speld horen vallen. De
zekerheid, dat de moordenaar, wie hij ook
was, in het huis was gebleven althans
tot men had geopend overstelpte een
ieder. Hoewel ik op de hoogte was van dit
feit, kon ik zelf een zekere opwinding niet
onderdrukken.
De coroner vroeg vervolgens aan Tho
mas, wanneer hij mijnheer Leavenworth
voor het laatst in leven had gezien.
Bij het avondeten.
Heeft na u nog iemand hem gezien?
Ja, mijnheer Harwell zegt, dat hij
hem om half elf 's avonds heeft verlaten
Waar woont u hier in huis?
In een kamertje gelijkvloers.
Waar slapen de andere bedienden?
Op de derde verdieping. De dames
Leavenworth wonen op de tweede en
mijnheer Leavenworth op de eerste.
Hoe iaat bent u naar bed gegaan?
Om elf uur ongeveer.
Zodat uw ontdekking van vanochtend
volkomen onverwacht was.
Ja, mijnheer.
Thomas vertelde vervolgens, dat toen
's ochtends de tijd voorbijging en mijnheer
Leavenworth nog maar steeds niet ver
scheen. juffrouw Eieonore ongerust was
geworden; ze was eens gaan kijken, maar
kwam spoedig hevig verschrikt terug,
daar zij bij haar oom aangeklopt had en
geen antwoord gekregen. Daarop waren
Harwei] en hij, Thomas, naar boven ge
gaan; zij hadden alle deuren geprobeerd
en daar ze gesloten waren, tenslotte die
van de studeerkamer geforceerd. Toen za
gen wij Leavenworth aan zijn schrijftafel
zitten - dood.
En de dames?
Zij waren ons naar boven gevolgd.
Juffrouw Eieonore viel flauw.
En de andere? Juffrouw Mary?
Daar herinner ik mij niets van. Tk
had zo'n haast om water te halen voor
juffrouw Eieonore, dat ik nergens anders
op lette.
Hoelang duurde het, voor het lichaam
van mijnheer Leavenwnr'h naar zijn
slaapkamer werd gebracht?
Heel kort: dat gebeurde bijna direct
nadat 'u.ffrouw Eieonore was bijgekomen
Wie stelde voor, het lichaam weg te
brengen?
Juffrouw Eieonore. Nadat zij bijgeko
men was. trad zij op de dode toe. keek
hem aan en beefde. Toen riep zij mit en
mijnheer Harwell en beval ,ns hem ->p
zijn bed Ie leggen «n een -I-kier te halen,
wat wij ook deden.
ten ogenblik! Ging rij met u mee in
ria.or k.imer van haar oom?
Neen. mijnheer
Wat deed zii dan?
Zij bleef in de studeerkamer, hij de
"hriiftnfe!
Zag u mat zij deed"
Neen. mijnheer ik stond met mijn
rug naar haar toe.
(Wordt vervolgd)