Hem
ROUAAN
JEANNE D'ARCSTAD
gij niet vergeet.
„Conflict in de avond"
MIJN HEILIGE MIS
s Kt as. a-a s j wSTtSv5* "*r'rx
Üli
H
-J
Met Palmtakken in de hand
üiW
flit
SISIt
22 APRIL:
Toneelstuk voor lezers en lmn vrienden
WAT IN DE MUSEUMSTAD BLEEF
EN WAT VERGING
HONDENPRAAT
OVER DE GRENZEN
M
b»«'5.","™ ecT,S,:°h"3 ?,~"ncLS"
ZATERDAG 10 APRIL 1954
PAGINA 7
-
mmXmÈmm
De „Oude Markt
Wal verloren ging
OPDAT
Het is te begrijpen, dat een gebeurte
nis uit net verleden, welke bijna twee
duizend jaar geleden plaats had, in
een kleine hoofdstad van een onaan
zienlijk land, een gebeurtenis, welke
zelfs voor tijdgenoten hoogstens op
een onaanzienlijke revolutie leek, ge
makkelijk in het vergeetboek zou ra
ken. En toch, wie daar stierf, was de
Zoon van de levende God. Zijn dood
was de prijs voor onze vrijheid. Hij
stierf, opdat wij zouden leven. Sinds
dien zijn jaren en eeuwen voorbij ge
gaan. Millioenen en nog eens millioenen
hebben geprofiteerd van de prijs van
deze bevrijding, deze verlossing uit de
zonde, welke Hij toen voor ons ver
diende. Zij werden geboren en gedoopt,
leefden als vrije kinderen Gods en
hun toekomst was het eeuwige en blijde
vaderland, de hemel. Ook wij hebben
hiervan geprofiteerd door het H. Doop
sel en door zovele gunsten en genaden,
opdat wij eens voor eeuwig zouden
leven. Maar wij vergeten zo gauw.
Daarom heeft het christelijke hart de
wereld overdekt met herinnerings
tekenen, om ons te helpen herinneren
aan wat Hij voor ons deed. Overal
hebben we de kruisbeelden geplant
en schilderingen geschapen van zijn
lijden en sterven. Op alle mogelijke
manieren wordt de herinnering aan-
d'it lijden en sterven levendig gehou
den. Passiespelen worden opgevoerd;
de film heeft zich van dit onderwerp
meester gemaakt. Denk maar eens aan
een van de laatste films: de Mantel.
En dat alles, opdat wij niet zouden ver
geten.
Maar Christus, de Heer heeft ook
zelf een monument opgericht, dat de
herinnering aan Zijn sterven en onze
bevrijding levendig zou houden; door de
instelling van het H. Offer van de Mis,
opdat wij, volgens de woorden van St.
Paulus, de dood des Heren zouden ver
kondigen, tot Hij weerkomt. Daarom
wordt over geheel de aarde door geheel
de dag heen overal ter wereld dit offer
opgedragen, opdat wij niet zouden ver
geten. Elke H. Mis is een oproep tot
inkeer, om ons opnieuw bewust te
maken, dat Hij stierf, opdat wij nu
zouden leven, eeuwig leven.
Maar dit is nog niet alles. Deze H. Mis
is meer dan een passiespel of passie-
film, welke ons de gebeurtenissen uit
het verleden in herinnering zou bren
gen. De grote heilsgebeurtenissen,
welke onze bevryding inluidden, wor
den door het H. Misoffer ook tegen
woordig gesteld. Dus niet zozeer ver
nieuwd, als wel tegenwoordig gesteld.
Daarom kunnen we zeggen, hoe
verrassend dat ook klinkt, als we er
even over nadenken, 't H. Misoffer is
het Kruisoffer van Calvarië zelf, geen
vernieuwing of afzwakking ervan, maar
de tegenwoordigstelling van dit deze
historische gebeurtenissen, met we
reldwijde betekenis en invloed.
Hier staan we voor een Geheim. Hoe
kan dat? Christus is toch slechts één
keer gestorven, en sterft, om met St.
Paulus te spreken niet meer? Van de
andere kant geloven we als Katholie
ken, dat het H. Misoffer het Kruisoffer
is, dat opnieuw tegenwoordig gesteld
is. Wordt de klok dan teruggezet? Het
is een Mysterie en we geloven dit zon-
meer. Maar misschien zou een
vergelijking het duidelijk kunnen ma
ken. Velen van ons hebben vorig jaar
bij de hiërarchiefeesten in Utrecht de
plechtige H. Mis op het televisiescherm
kunnen volgen en nog beter vaak, dan
zij, die erbij waren. De H. Mis opgedra
gen in het stadion van Utrecht, werd
in uw huiskamer „tegenwoordiggesteld".
Het Kruisoffer, dat twee duizend jaar
geleden op een verre afstand plaats
vond, wordt in en door de H. Mis
tegenwoordig gesteld in uw paro
chiekerk. U kunt er bij zijn en het
meemaken en meevieren. Alleen is het
jammer, dat een dergelijke vergelij
king ons misschien kan helpen, maar
tegelijk het gegeven ook kan ver
zwakken. Wat in de H. Mis gebeurt,
is natuurlijk veel sterker dan een
televisie-uitzending. Deze H. Mis, is
werkelijk, het Offer van Calvarië, te
genwoordig gesteld: opdat gij niet zoudt
vergeten. Een levend monument! Maar
wat moeten we doen, als zelfs dit her-
rinneringsmonument, dat zo schrij
nend werkelijk en levend is in de ver
getelheid raakt, zodat de christen hier
zelfs onverschillig voor wordt, en ver
geet.... We kunnen dan alleen de
schouders ophalen en met Christus af
vragen, wat dan, als zelfs het zout
zouteloos wordt. Waarmee zal men
het dan zouten?
H. B.
De Jeanne d' Arctoren werd niet door
het vuur bereikt toen de Duitsers op de
dag van hun vlucht het museumgebouw,
oud patriciërshuis waarin ze de centrale
van hun gehele telefoonnet van de
„Westwall" hadden ondergebracht, lie
ten springen, wat tot de ontzettende
brand van de binnenstad leidde waarin
het wereldvermaarde paleis van Justitie
onderging. Hoe zwaar Rouaan ook ge
teisterd is geworden, de Jeanne d' Arc-
plaatsen zijn gespaard gebleven en de
stad blijft het pelgrimsoord bij uitne
mendheid waarheen Normandië niet al
leen. maar heel Frankrkijk, onafgebro-
kij de schreden richt om de bidweg af
te leggen op de plaatsen waar de natio
nale heilige, medepatrones van het land,
geleden heeft en de marteldood ,Jieeft
ondergaan. Merkwaardig genoegmeeft
juist in deze dagen nu van de rampen
van Rouaan gebruik wordt gemaakt om
de Jeanne d' Archerdenking nog meer
glorie bij te zetten, een onverwachte ont
dekking plaats gehad, die van het spel
der geschiedenis weer een een eigen
aardige dunk geeft. Bij het blootleggen
van funderingen en het heropenen van
volgestorte crypten is men in het pries
terkoor van de kathedraal op een sar-
cophaag gestuit, die 't nog in goede staat
vekerende geraamte bevatte van de her
tog van Bedford, de Engelse gouverneur
van Rouaan in het laatste deel van de
tweede „honderdjarige oorlog" om het
bezit van Normandië.
van de man dus die de treu
rige bisschop Cauchon tot de veroorde
ling van Jeanne d' Are heeft gedreven.
De Semebruggen van Rouaan zijn ge
heel vernield. Dus ook de brug-Boisle
dieu, vanwaar de as van de brandstapel
met het stoffelijk overschot van de H.
Jeanne d' Arc in de Seine werd gewor
pen. Haar resten zijn naar zee gedreven.
Die van Bedford rusten in het hart van
de kathedraal
De „Oude Markt" heeft een zeer be
koorlijk aspect reeds uit het oogpunt van
louter stadsschoon. Slechts enkele mid
deleeuwse geveltjes omgeven het plein
en sommige zijn nieuw. Eigenlijk moes-
i„ siziJn- Want ze zi;>n talrijk.
ongevoelige XlXe eeuw heeft
men, schilderschtige houten vakbouw-
m6t de luifels, de gebeeldhouwde
<3e sierlijke kruisvensters,
™.i w en overPleisterd. Nu na de ramp
kewezen is hoe talrijk die verbor-
e, in alle stadsdelen zijn, zal
ve|* re?tauratie ondernomen worden.
,.amTidie §evelS z'ih bij de
g stort- Maar veel van dat ge-
„~id ondanks de ouderdom nog
hit «n.eJkenbout is gered en aangezien
§fnfe gebinte, dat het geraamte
vatVoÜ bouw Vormt en slechts in kleine
™,ten met vulsel wordt gedicht door
hu0„„ t? Gn Pannen en vernuftige jassen
eelukt 1 gehouden, daar is het nu al
gejukt het vermaarde restaurant „1' Ecu
til JnaüCe dat totaal afbrandde, vol-
„S !e varvangen door een getrouwe
h»rhl.5n8JIn materiaal van vroeger. In
t "Szer eeuw had men dat reeds
r> even vermaarde restaurant „a
ia Couronne" gedaan. Een paar andere
Terwijl Rouaan in de jongste
oorlog een stadsverwoesting
onderging met die van Rotter-»
dam te vergelijken, bleef, als
bijna wonderlijk, de Jeanne
d'Arcstad gespaard. De beneden
stad langs de Seine werd letter
lijk weggevaagd, en de puinen
van tal van merkwaardige mo
numenten lieten zelfs geen
restauratie toe. Het geweld be
reikte de kathedraal, die boe
ook geschonden, over twee jaar
hersteld zal zijn. Ook de
St. Macloukerk, kantwerk van
steen, dat met de St. Vincentkerk
tot de twee prachtigste laat-
gothiekkerken van bet begin der
XVe eeuw, behoort, houdt zich
op baar talloze krukken over
eind, maar ze zal nog jaren
en te restaureren, dan kan de „Oude
Markt" weer het uiterlijk krijgen van
in de tij<J van Jeanne d' Are. zonder een
enkele valse imitatie.
De stad Rouaan is voorgegaan. Reeds
toen het tegen de heiligverklaring van
Jeanne d'Arc ging. heeft men de gevel
van de hallen waarvoor Cauchon en de
rechters bij het ombrengen van Jeanne
d' Are hadden plaats genomen om het
afschuwelijke schouwspel gade te slaan,
weer in de oorspronkelijke vorm zoals
die uit tekeningen uit die tijd bleek te
zijn, teruggebracht. Zes niet hoge maar
omvangrijke kolommen dragen de ty
pisch Normandische bovenbouw. Zij vor
men drie bogen die afgesloten zijn en op
do flanken open doorgangen. In de mid
delste boog is het bijzonder indrukwek
kende beeld „Jeanne op de
brandstapel" geplaatst, dat de
onlangs overleden bekende
Franse beeldhouwer Real del
Sarte kort na de vorige oor
log had vervaardigd. Schuin
voor dat monument ligt op
het marktplein de zerk met
de bronzen gedachtenisplaat
die de plek van de brandsta
pel heet aan te wijzen, maar
de verkeerseisen hebben ge
noodzaakt aan de historische
juistheid te kort te- doen.
Maar de wijziging in het
marktplein zal voor rectifica
tie zorgen.
borstelwerk vorderen. Van de
St. Vincentkerk bleef niets over
nu zelfs de fundering wegens bet
nieuwe stadsplan moet ver
dwijnen. Maar juist voor de
„Oude Markt" staakte het ge
weld zijn razernij, alleen aan
de Zuidzijde enige middeleeuwse
gevels vernielend van wier ven
sters uit de beangste burgers de
vlammen hadden gadegeslagen
van de brandstapel van 30 Mei
1431. Maar zowel de historische
plekken van de gevangenschap,
bet afschuwelijke proces in ie
kloosterhof van de kathedraal cn
in de kelderhallen van het aarts-
bisschoppelijk paleis, als de
toren van baar gevangenschap
zijn gespaard gebleven.
ringen, nu een terrein van afbraak, maar
voorheen voor een van de schoonste der
architectuur gehouden. Het hoofdge
bouw. het eigenlijke parlementsgebouw,
heeft een gevel van drie étages en strekt
zich 63 meter breed uit. Het is een bijna
ongelooflijke opeenstapeling van portie
ken, kruisvensters, pinakels, met een on
telbare bevolking van beelden en sier-
selen. De wandelgangen werden in 1876
gerestaureerd, ze vormen een gotisch
schip verlicht door de hoge spitsboog-
vensters. De roem van 't monument was
het Italiaanse renaissance plafond van de
vergaderzaal, zogenaamd „plafond a
caissons" in gebeeldhouwd en verguld
eiken. Helaas is dat meesterwerk van de
beste kunstenaars die aan de schoonste
kastelen van de Loire hadden gewerkt,
onherroepelijk verlorx gegaan. Evenals
alle kunstschatten, schilderijen, goud
leren behang, beeldhouwwerken en ge
beeldhouwde wandbekledingen.
De naastgelegen monumenten als de
rekenkamer, zullen nog jaren van herstel
vragen, doch zijn weer van een dak voor
zien en de rechtbank heeft zich weer
in enkele zalen der nevengebouwen kun
nen vestigen. Maar het geheel is nog een
smartelijke ruïne die grimmig boven het
stadsbeeld haar wanhoopsarmen omhoog
strekt.
Reeds zijn de monumenten en kunst-
voorbrengsels der vroege renaissance
niet talrijk meei. Het Rouaanse paleis
van justitie is moedwillig vernield. Aan
de westzijde heeft het gebouwencomplex
een deel dat als museum kan worden ge
bruikt. Vermoedelijk om veilig te zijn
voor bombardementen uit de lucht had
den de Duitsers daarin de hoofd-tele-
fooncentrale voor de gehele westelijke
verdediging, van Noord tot Zuid geves
tigd. De belangrijkheid van die centrale
voor hun verdediging zal men de Duit
sers niet ontkennen. Maar 't is toch wel
een diep misdadige roekeloosheid ge
weest dat zij op het laatste ogenblik van
hun vlucht uit Rouaan bij de nadering
der geallieerde legers, de centrale heb
ben laten springen. Daardoor moest een
van de schoonste vroeg XVIe eeuwse
monumentale ensembles wel ondergaan.
De brand sloeg over op de daken met
hun zware eiker, gebindten en weldra
was het gehele paleisensemble één vuur
zee. En van het paleis sloeg de brand,
die niet te blussen viel, over op de ach
terliggende stadswijken. Vier dagen
duurde de brand, die straatblok na
straatblok in de as legde en nu in het
hart van de stad een ontzaglijke uitge
strektheid lage noodwinkeltjes' de plaats
des onheils doet aanwijzen.
In de gevels van het paleis van justitie
heeft men trachten te consolideren wat
nog te redden viel. Maar zoals de hoofd
gevel van het paleis er nu uitziet, is hjj
wel e«.i van de gruwelijkste getuigenis
sen van wat het oorlogsgeweld kunst en
historie kan aandoen. Men ruimt nu het
voorplein op en het is tegen dat ver
basterend skelet van wat een der schoon
ste gevels was, lofzang van kunstvermo
gen, dat Claudel's Jeanne d' Arcdrama
de volgende maand zal worden gespeeld.
E. KUYPER.
behoeven slechts opnieuw
F, l°°d geplaatst en opnieuw opge-
hereiR ™T°uden zijn andere eigenaars
bereid ook hun gevels te ontpleisteren
Een repctitie-scène uit „Conflict in de Avond'
ontbreekt nog
De toneel-make-up
Een jaar lang heeft nu deze pagina „Mensen van morgen wereld in
wording" in deze krant gestaan. Uit vele ervaringen is ons gebleken,
dat er langzamerhand tussen ons een band is gegroeid. Geen Maasbode
lezer slaat deze pagina over. Zij circuleert van hand tot hand; groepen
van jonge mensen maken de wekelijkse artikelen tot uitgangspunt van
hun gesprekken.
Zo zagen we allang uit naar een mogelijkheid om het contact ook op
andere wijze te versterken. Nu doet zich 22 April a.s. een prachtige ge
legenheid voor.
Voor de lezers van De Maasbode en speciaal voor de lezers van „Mensen
van morgen wereld in wording" en hun invité (e)'s wordt er een
toneelavond gehouden in Rotterdam. Opgevoerd za! worden „Conflict
in de avond geschreven door J. B. Priestly in de vertaling van Paul Huf.
De opvoering die zal plaats hebben Donderdagavond 22 April 8 uur
's avonds in het gebouw ODEON in de Gouvernestraat 50—72 te Rotter
dam, wordt gegeven door de toneelgroep Leondesima (beter bekend onder
de naam: De Lekenspelers). onder regie van Jos Molenkamp
Voor deze bijzondere gelegenheid zijn de sterk verlaagde entreeprijzen
als volgt samengesteld:
lste rang: 1.75
2de rang: 1.50
3de rang: 1.25
Plaatskaarten voor deze avond zijn vanaf een nog in onze courant mee
te delen datum bij de bureaux van De Maasbode en Het Nieuwe Dagblad,
Kortenaerstiaat 1. Rotterdam, van 9—17 uur dagelijks te verkrijgen, op
Zaterdag van 912 uur.
Die avond zal Pater P. Wesseling een korte inleiding geven, niet zozeer
op het toneelstuk als wel op dit eerste contact van „Mensen van morgen
wereld in wording".
„Wat de werkgelegenheid onder
honden betreft", aldus Hond op een
koele voorjaarsmorgen, „leven wij
thans in een merkwaardige ontwik
keling. Over de trekhonden sprak ik
reeds bij een vorige gelegenheid. Deze
hondenbaan raakt uit de mode. Zn
zijn er méér werkzaamheden, die mo
menteel niet langer des honds zijn.
Tientallen honden vervelen zich zelfs.
Ze luieren op straat en hangen de
beest uit. Andere honden laten zich
door mensen verwennen of doen mee
aan schoonheids- en snelheidswed
strijden, alsof ze zelf mensen en geen
honden waren. Vooral dit laatste doet
me wel eens moedeloos de wijze kop
schudden. Denk je eens in wat een
devaluatie van de hond er ligt opge
sloten in het woord „hondententoon-
stelling". En dat alles als gevolg van
de stijgende werkloosheid onder de
honden. Hier ligt een ernstig vraag
stuk, dat méér aandacht verdient dan
het tot dusver heeft gekregen Ik zou
er meer gesprek en discussie over
willen hebben. En vooral: er zou een
plan, een stevig en doordacht plan op
tafel moeten komen, om de werk
gelegenheid onder honden te verrui
men. Om te beginner lijkt het me een
gezond idee, in deze schoonmaaktijd
de honden zelf een actieve roi te
doen spelen in de schoonmaak, ik
ruim dit voorjaar n'n eigen hok op,
als je precies wilt weten wat ik be
doel. Waar is het goed voor, dat
Jansen 's avonds in z'n achtertuintje
kruipt, om, met een oude broek en
een walmende pijp aan, het hok van
z n hond eens ,,'n goede beurt" te
Keven? De man slooft zjCh uit, terwijl
die luie hond van hem met de kat
vecht of vriendelijk naar het geploe
ter van z'n stomme baas ligt te
kijken. Paedagogisch is dat van Jan
sen een flater. Laat die man z'n her
sens en z'n hond gebruiken. Wat mij
betreft: geef me twee emmers zeep
sop, een ruige borstel, een pot groene
verf twee stevige kwastén en nog
een paar kleinigheden. En let dan
maar eens op wat er gebeuren gaat.
ik »g niet, dat hiermee alles is op
gelost. Maar het is een begin, zie je,
't i: een eerste aanpak. En dat
schronmaakwerk lijkt me ecpt een
geschikte hondenbaan".
DUITSLAND.
Van 30 Mei tot 30 Juni zal te Fulda het
twaalfde eeuwfeest gevierd worden van de
dood van St Bonifacius, die begraven ligt
hl de Kathedraal van Fulda. Men ver
dacht dat 100.000 Katholieken, ook uit
Oost-Duitsland aan de plechtige herden
king zullen deelnemen.
ITALIë
Een Siciliaans priester, Danilo Dolci, be
kend geestelijk schrijver en dichter, heeft
zich in een van de meest verlaten en arme
streken van Sicilië gevestigd om te trach
ten de bevolking geestelijk en sociaal om
boog te brengen
In een grote persoonlijke vrijheid, maar
herkend vanuit de bezieling door het
évangelie, de Vaders en de mystieken,
beeft hij de arme bevolking rond zich
verenigd, en heft haar langzamerhand op
bit haar verwaarloosde toestand. Hij geeft
°°k een eigen nieuwsblad uit onder de
6Prekende titel: „Nieuws van Gods-dorp".
EGYPTE.
De Regering van Egypte heeft een
krachtige stoot gegeven aan de herleving
van de Islam door de vernieuwing van het
onderwijs in het centrum van de religieuze
opleiding der Muzelmannen, Al-Anhar. het
Vaticaan van de Islam. Tot directeur van
oeze hogeschool van de Islam is benoemd
he Cheikh 'Abdurrahman Tag-ad-Dïn
Prof. in het Canoniek recht van de Islam.
Hij heeft gestudeerd aan de Sorbonne te
Parijs en is van plan een grote „Missie
actie" op te zetten met name in de grote
f'eden van het Westen, Londen en
Washington. Hij wil ook de Koran in po-
Polaire uitgaven verspreiden.
Jongeren lezen de Blijde Boodschap
De Palmtak is het teken van vrede Gods
sinds de duif in Noë's ark terugkeerde met een palmtak.
De Palmtak is het teken van overwinning,
daarom beelden wij de martelaren af niet een pa m a
de hand..
De Palmtak is het teken van Chrislushulde,
sinds de Jodenjongeren van Jeruzalem Christus huldigend
tegemoet trokken met palmtakken wuivend.
Vandaag lezen wij in de Blijde Boodschap met een palmtak
in de hand.
Het begint zo:
Jesus zeide tot Zijn leerlingen:
Gij weet dat het over enige dagen Pasen zal zijn.
Dan zal de Mensenzoon worden overgeleverd om gekruisigd
te worden.
Het lijkt een droevige inplaats van een Blijde Boodschap.
De palmtak is ons het teken waarin wij deze Boodschap
lezen moeten.
Teken van vrede, overwinning en hulde.
De Mensenzoon wordt overgeleverd om gekruisigd te worden.
Dit is de oorsprong van onze vrede.
De vrede die al bezongen werd door engelen bij de geboorte.
De vrede die ons geschonken werd door Zijn dood.
Het is die innerlijke diepe vrede
van verzoend te zijn met God.
Die vrede van de innerlijke overtuiging
dat God met welbehagen op je neer ziet.
die op de boem van je onstuimige jongerenhart
tiiri t?".' altijd naar vechten wil voor een betere
"ja, een betere wereld.
Hij, de Mensenzoon, heet er voor gevochten.
Heeft de strijd al gewonen.
Hu IN}, overw°nnen d Wereld, de duivel en de dood.
k. uisigd te wo8redeann ZiChZeU °VCr te leveren om ge'
Deze strijd op leven erdood,
hr=M,! Vèn Leven ei dood,
bracht ons de overwinntg
en de vrede die hierop Dlgt.
Blijde* Bdoodrschapd!ezmiij 06 P3lm °verwinning de
Het eindigt zo:
Jesus riep met luide stei en gaf de Geest.
Dan knielen wij neer mede palmtak in de hand.
lij heeft voor ons de owwinning en vrede bevochten.
Hem past onze hulde,
Hem, die Zich vernederd tot de dood.
Ons past vernedering.
Het is daarom dat wij kielen met de palmtak in de hand.
Hem past hulde, ons pas vernedering.
Zo geknield aan de voe van Zijn kruis,
herinneren wij ons Zijn oord:
wie zich vernedert zal u-heven worden.
Verneder U
want gij weet
dat het over enige dagerPasen zal zijn:
de verheffing....
R. BECKERS
Het altaar op de markt
Het gemeentebestuur van
Rouaan heeft niet uit het oog
verloren dat bij de grote
plechtigheden de gedachtenis
kapel die in een straat tegen
over het marktplein ligt, te
klein is voor de ceremoniën
die de processie besluiten
Daarom heeft ze die rechtse
doorgang gereed doen maken
als een open kapel die een
altaar zal ontvangen. En die
open kapel zal de laatste
Zondag van Mei worden in
gezegend. Het grote belang
van de vernieuwing van het
oude marktplein is een aan
zienlijke uitbreiding naar het
Westen en aan die zijde zal
de grote votiefbaseliek wor
den opgetrokken die de gedachteniskapel
zal vervangen. De oorlog heeft de uitvoe
ring van dat grootse plan opgehouden
Maar nu de St. Vincent-kerk niet vervan
gen kan worden en de parochie elders een
nieuwe kerk nodig heeft, za! het plan
daarvoor samenvallen met de bouw van
de Votiefkerk en de uitvoering zal dus
spoedig ondernomen kunnen worden. De
martelplaats van de H. Jeanne d' Are
krijgt dus een zeer waardig en monu
mentaal karakter. Het is nuttig in herin
nering te brengen dat de grote jaarlijkse
Jeanne d' Archerdenking, die zowel ker
kelijk als nationaal plaats heeft, niet op
de officiële Jeanne d' Aredag plaats heeft
(de eerste Zondag in Mei. die daardoor
nationale feestdag is) maar op de Zondag
in Mei die het dichtst bij haar marte
laarschap ligt. dus in de regel de laatste
Zondag van Mei, en de voorafgaande
dagen.
Het kerkelijk feest vangt 's ochtends
in de kathedraal aan. (sinds haar slui
ting in de ontzaglijke voormalige abdij
kerk van St Oucn en de stoet van alle
verenigingen trekt dan door de stad naar
het Oude Marktplein, waarna de jonge-
Iiedenverenigingen zich naar de Seine
begeven om oioemen in de rivier te
strooien op de plaats waar eens de as
van de nationale heilige werd geworpen.
He< merkwaardige is dat de duizenden
cn duizenden vreemdelingen die ieder
jaar Rouaan bezoeken, niet alleen om de
aan monumenten zo rijke stad te be
wonderen. maai vooral om de gedenk
plaatsen van de H Jeanne d' Are te be
zoeken. voor het overgrote deel Engelsen
zijn. Soms wordi op naïeve wijze eerher
stel gegeven vooi wat de voorzaten van
weleer in 1431 in Rouaan hebben mis
dreven.
De slechts weinig getroffen en alweer
herstelde middeleeuwse toren waarin
Jeanne d' Are bi) haar uitlevering te
Rouaan werd opgesloten is meer een
toeristische curiositeit. Wat niemand ver
zuimt <le bezoeken zijn de cachotten en
gewelfde hallen van 't bisschoppelijk pa
leis. waarin de veroordeling plaats had
cn waarin in 1456 het rehabilitatieproces
werd gevoerd. Dat zal over twee jaar
500 jaar geleden zijn Reeds bereidt
Rouaan zich voor op een grandioze her
denking. Nu hel Eranse parlement in de
afgelopen week weer aanzienlijke cre-
dieten aan Monumentenzorg heeft toe
gestaan, is de voltooiing van hel herstel
van de kathediaa! veizekerd De her
nieuwde inzegening zal dan ook met dat
vijfde eeuwfeest samenvallen
De nadering dei eeuwfeesten belet niet
dat ook dit iaat aan de Jeanne d' Arc
herdenking een groots karakter zal wor
den gegeven Reeds enige taren had men
in de avonden der feestdagen een histo
riespel vertoond op het voorplein van
de kathedraal met de prachtige por
tieken en de torens tot achtergrond Wij
hebben daar meermalen over geschreven
en met name verleden iaar over 't pro
faan karakter van de keuze van 'n stuk,
dat de middeleeuwse mysteriespelen of 'n
historisch drama wilde nabootsen. Voor
dit jaar is de keuze gelukkiger nu
Claudel's „Jeanne au Bucher" (muziek
van Honneger) gekozen is en deze keer
zal niet voor de gevel van de kathedraal,
maar voor de verschrikkelijke ruïne van
het wereldvermaarde paleis van iustitie
worden gespeeid De herdenking zal
daardoor plaats hebben in een nog af
grijselijk verwond Rouaan
Feller nog dan de kathedraal werd het
roemrijke Paleis van Justitie geslagen,
tn geen paleis nebben de laat-gothiek en
de renaissance elkander in zo hoffelijke
bewegingen begroet als tn het Norman
dische parlementsgebouw waarvan de
bouw in 1499 onder Lodewijk XII werd
aangevangen en dat tot Lodewijk XVIe
toe de meest weelderige verfraaiingen
heeft ondergaan Zoals veel grote monu
menten bestaat net uit een ensemble van
De Markt te Rouaan met martel plaats en beeld van Jeanne d'Arc.
Mijn H. Mis? Wat zou dat nu betekenen?
De Mis is iets. dat be priester aangaat.
Daar is bij voor. Ik heb mijn eigen werk.
Alleen 's Zondags moet ik naar de Mis toe.
Je moet tenslotte je plicht doen.
De H. Mis is een verplichting door de
kerkelijke overheid opgelegd, een ver
plichte godsdienstoefening, waar je dan
ook als Katholiek naar toe gaat. Er zullen
echter maar weinig Katholieken zijn, ook
onder de jongeren, die zich ervan bewust
zijn. dat be H. Mis een organische plaats
in het christelijke ieven inneemt, een be
langrijke plaats en wel zo, bat men het
Misoffer en be gedoopte niet apart kan
zien. Zij behoren bij elkaar. We hebben
op deze bladzijde al verschillende
keren geschreven over het priester
schap van de gelovige, van de leek. Dat
klinkt, allemaal mooi. Maar daar zit nog
veel meer aan vast De H Schrift gebruiki
hetzelfde woord priester" in verband met
Christus, de Hogepriester en in verband
met be gelovige bie boor geloof en Doop
sel een is met Christus.
Priesterschap en offer horen nu bij el
kaar. Zo was hei reeds in hef Oude Ver
bond. Hel Joodse volk wa5 een priesterlijk
volk en het bracht God dan ook offers.
Zo was het ook met Christus, onze Hoge
priester. Geheel Zijn leven was gericht
op het Offer van Calvarië Dit was geen
eindpunt, maar het hoogtepunt en de be
kroning van Ziin leven, als gezalfde als
Middelaar, als Priester Calvarië was
Z ij n uur. was Zijn offer Dil offer stond
niet los van Zijn leven Om dit te begrij
pen, moeten we dit offer plaatsen in hel
geheel van Zjji> leven. Christus' gehele
leven was één offer. Toen Hij mens werd
sprak Hij volgens de Schrift: Zie Vader
Lk kom om llw wil te doen" Zijn taak
was het de wil t,< doen van de Hemelse
Vader. Dit was de ziel var, al Zijn daden,
de innerlijke offe,gesteltenis, die Hem al
tijd en overal eigen was Welnu geheel dit
offerleven werd samengevat cn veruit-
beel hebben aan Christus' priesterschap
duor geloof en Doopsel De H. Schrift
vraagt nu van be gelovige als priester bat
hij offers brengt, aangenaam aan God'. Zij
noemt bat een „geestelijke" eredienst We
moeten dat woord goed begrijpen, dat be
tekent niet, dat du offer onzichtbaar moet
zijn, of wat afgezwakt, maar in de „Geest"
de H. Geest, boor wie wij met Christus
verbonden zijn. Wil de gelovige overeen
komstig zijn taak leven, dan moet zijn le
ven een heilig leven, een offerleven zijn
dan moet hij zijn leven zien en beleven'
zoals de Vader dat wil. Zo ging het bij'
Christus, zo gaal het bij iedere gelovige.
Er valt hier zoveel te vermelden: een
ziektewelke Wij te dragen hebben; de
moeilijkheden met uw meisje, een huis
dat u niet krijgen kunt, uw studie het
beroep, dat u als christen moet beoefenen
alles moet u zien als een uitoefening van
de wil van God En nog zoveel, zoveel.
Maar dat is niet voldoende- telkens moe', u
uw leven samenvatten en uw offerwil
veruitwendigen 'n één daad één offerdaad
zoals Christus dat ook deed En dat met
ieder voor zich. Maar waar uw priester
schap een deelneming is aan het priester
schap van Christus, moet het offer van
uw priesterlijk ieven" als gelovige een
aan R0emHn\Tin aSn °ffer van Christus,
aan de H Mis Als ge de H. Mis wilt bij
wonen met goede manieren", dan wil dat
zeggen dat de Driester niet vóór u de H.
Mis opdraagt terwijl gij ei rustig bijstaat,
zoals je een toneelstuk of passiespel bij
woont. maar dat ie meeleeft. Dan wi] dat
zeggen dat je ten nauwste bij die H Han
deling betrokken bent. Deze moet voor
Jou,. ,e uitdrukking zijn van je eigen pries-
terlijk offerleven als christen Jij draagt
de H. Mis niet od Dit doet de ambtelijke
priester Maar je staat er niet buiten Zo
breken je kleine offers en kruis en door
hun beperktheden heen, krijgen ze beteke
nis en zin, omdat ze opgenomen zijn in het
éne offer van Christus Dan is leven
we n d i r d in hei Bloedige Offer dat Hjj I aangenaam aan de Vader Zo is de H Mis
brachi als Offeraar en offerande op de de bekroning, spnthese van uw leven is
Kruisberg j zij UW H. Mis
H. B.
monumenten die een binnenplaats om-
Geachte
redactie,
Gelieve onder
staande bericht
jes nog gauw
even als laatste
nieuws in uw
Zaterdagavond-
kolommen op te nemen
De reiskosten-nota doe
ik u een dezer dagen
we! toekomen.
Wees ervan overtuigd
dat ik dit niet zal ver
geten. Groeten aan de
zetter.
Sedert de publicatie
van het onrustbarende
.Bronnenboek" over de
zogenaamde asfaitjeugd
zijn er vooral In de grote
steden stemmen opge
gaan om nu eens een
commissie te benoemen
welke een onderzoek
zou dienen in te stellen
in een rapport zou die
nen uit te brengen om
trent de deugdelijkheid
van de oronnen van dit
Bronnenboek. Vooral
zou daarbij de aandacht
moeten worden geves
tigd op de betekenis die
aan Rijksveldwachters
ais brnn kan worden
toegekend.
Generaal Naguib, die
anige weken geleden
zijn abonnement op
ons dagblad had opge
zegd, heeft zich in de
loop van deze week op
nieuw geabonneerd.
Een onzer omroep
verenigingen heeft een
nieuw amusementspro
gram aangekon
digd onder de
titel „Moeder
hanteert de ha
mer". Er zal
aan dit pzogram
wederom een
leuke wedstrijd
verbonden zijn. Voor
het volgend seizoen
wordt nog gedacht over
een rubriek „Broer
roert de pap", „Zus re
pareert de schoenen"
en „Baby rookt de
pijp".
In Chicago is dezer
dagen een film vertoond
in vier dimensies met
een inleiding van prof.
Albert Einstein Het. ef
fect viel tegen, hetgeen
volgens Einstein voor
namelijk te wijten is aan
de onzichtbaarheid van
de vierde dimensie. De
proeven zullen worden
voortgezet.
KARAKTEROLOOG.