Zwarte dagen in donker Afrika Eng else macht contra onrust der oude heidense bonden i TWEE EEUWEN STEUN aan begaafde jongens Feestklanken buitelen Bewog schildering van het studentenleven Zaterdagse mijmeringen Opmerkelijke roman van H. P. van den Aardweg ZATERDAG 17 APRIL 1954 PAGINA 3 Er is een nieuw offensief tegen de Mau Mail in Kenya aangekondigd. De laatste getrouwen van „generaal Karoego hebben zich in een dicht oerwoud teruggetrokken, nadat door een misverstand onderhandelingen met de bevelvoerende Britse generaal mislukt waren. Dit misverstand ontstond, toen een Engelse patrouille, die niets wist van de komst van onderhandelaars der Mau Mau, op hen schoot. Na een verwoed gevecht dat toen ontstond en waarbij aan weerszijden slachtoffers .vielen, trokken de onderhandelaars zich terug. Onge veer tegelijkertijd werden de Mau Mau hoofden, die op instigatie van de gearresteerde „generaal China" uit het Britse hoofdkwartier terugkwamen, door hun eigen volgelingen gevangen genomen, op vermoeden, dat ze hen verraden hadden en hun eigen leven en vrij heid hadden willen kopen, door de verblijfplaatsen van de Mau Mau-benden aan de Engel sen bekend te maken. Zal de tragedie van Kenya thans haar ontknoping beleven Keerl de rust weer in de zo zwaar geteisterde kolonie En ten koste waarvan Zal de zwarte bevolking werkelijk gerustgesteld zijn en vertrouwen gaan stellen in de blanke regeerders Naar veler mening waren de motieven van het eerste verzet der Mau Mau gerechtvaardigd, omdat de blanke kolonisten de vruchtbare gronden voor zichzelf monopo liseerden en aan de zwarte bevolking slechts de keuze lieten tussen dienstbaarheid aan diegenen, die ze tenslotte toch als indringers beschouwen of een moeizaam zwToegen op onvruchtbare velden. alcoholische drank, welke hen in staat van grote opwinding brengt. Het karakteristieke van de „tem- bo" is, dat hij de toch reeds dikke lippen der Kikoeyoe's doet opzet ten, waardoor ze een afzichtelijk aanzien krijgen. Deze toestand is uiteraard on houdbaar. De Kenya is thans de gevaarlijkste kolonie van heel de sloten werd, thans een groots of fensief in te zetten, dat een be slissing forceren moet. Het is ech ter de vraag, of de geregelde troe pen veel tegen de Mau Mau zullen kunnen uitrichten. Immers, die opereren in groepjes van slechts drie of vier man. De leider is met een geweer of een revolver ge wapend, de anderen beschikken slechts over een lans, speer of ver giftigde pijlen. Allemaal beschik ken ze over de pagna, het grote, vlijmscherpe mes der Kikoeyoe's. Alvorens ze op pad gaan, drinken ze ettelijke bekers „tembo", een uit de banaan vervaardigde, sterk Even snel voltrok zich de over val op de missiepost van Pater Ca- vicchi, een Italiaans missionaris. Zijn missiepost ligt ver van de be woonde wereld, aan de rand van een oerwoud. Behalve pater Ca- vicchi hielden er twee missiezus ters verblijf. Twintig jaar had de pater onder de Kikoeyoe gewerkt en hij geloofde niet aan hun wreed heid, meende dat ze hem in ieder geval niet zouden belagen. Het ver haal van zijn wedervaren troffen we aan in een correspondentie van de bekende Italiaanse journalist Max David aan de „Corriere della Sera". Thans is de grote zuiveringsactie ingezet. De Engelsen hebben uit niet door de Mau Mau geïntimi deerde Kikoeyoe's een soort bur gerwacht gevormd. Deze is samen met geregelde troepen en militaire politie de bossen in getrokken en moet er als het ware elk bosschage, elke boom van Mau Mau ontdoen. Het is een aparte techniek. De Mau Mau verbergen zich meestal in de bomen, net als apen en zijn al dus moeilijk te vinden. Uit die bomen beschieten ze met hun ver giftigde pijlen hun achtervolgers, die een lang geen gemakkelijke en uiterst gevaarlijke taak hebben. Vaak zijn het vrouwen, waardoor ze bestookt worden. Het is merk waardig, dat in de geheime orga nisatie, welke de Mau Mau's vor men, de vrouwen de hoofdrol spe len. Er zijn duizenden slachtoffers gevallen, in de Kenya. Laten we hopen, dat het grote offensief ein delijk rust zal brengen. En dat de door de commissie uit het Engelse parlement, die ter plaatse een on derzoek instelde, voorgeslagen maatregelen ter verbetering van de sociale positie der Kikoeyoes zullen worden uitgevoerd. Dan zal er weer vrede zijn in een mooi stuk van Afrika, waar onze Katholieke missionarissen prachtig werk doen ter kerstening van een volk, dat voortreffelijke eigenschappen be zit. Observator Com monwealth. Vandaar, dat be- FUNDATIE VAN DE VRIJ VROUWE VAN RENSWOUDE Maastrichtse ratten vanger weer op jacht Naar linkse regering in België De weg naar Golgotha was lang, En zwaar de doornenkroon, Het hart vernederd, eenzaam, bang, Brak onder spot en hoon Stil was het plots nu om ons heen, Gij waart ons zo nabij, Al leken wij van pure steen, Uw kruis maakt' ons weer vrij Dat brengt weer licht na duisternis, Teleurstelling en pijn, Er roept ons steeds een H. Mis, 't Is góed, weer thuis te zijn Feestklanken buitelen in de lucht, Zalig Pasen is de wens, De Goede Week draagt nu haar vrucht, Voor de afgedwaalde mens M. WOERDENBACCH-SENS Paas-Zaterdag De zin van het lijden gebeurtenissen Boeiende Politieke sfeer M?? k- ™agt er mede toe bÜ> dat Honderdduizend meer Dus helpen Herderlijke bezorgdheid En morgen Harry Prikker Er vloeide veel bloed in Kenya bo^erntrP6nd,e h^t drinken van de „tem- rlnm- Jl ze „bankt'een kruid, waar- vprLj1*; Pupillen van hun ogen sterk vergroot worden en fel glanzen. Hun uiterlijk wordt er nog afzichtelijker door gemaakt. Van te voren beramen ze nauw keurig hun aanvalsplan, met tekeningen van de omgeving, welke ze in het zand uitwerken. Door de „tembo" in razende opwinding gebracht, laten ze hun gewone vrees varen en worden ware monsters. Bij een overval maken ze als het ware „amok". Ze zijn zich nauwelijks bewust, wat ze doen, maar ze slaan iedereen neer, die hun in de weg komt. Bliksemsnel handelen ze. Enkele maanden geleden duurde een aanval in de buurt van Nai- vasja, waar een vrouw en een jonge tje als hun slachtoffer vielen, precies vijf en dertig secondenZe konden slechts gillen, even, toen was alles afge lopen en de mensen, die te hulp waren gesneld, vermochten geen spoor van een Kikoeyoe te ontdekken. P_p toevloed van Engelsen in de Kenya is vooral na de tweede wereldoorlog Ujzonder groot geweest. Het waren lang niet allemaal kolonisten. Integen deel, vele gepensionneerden, oud-officieren en mensen, voor wie het leven in het oude vaderland nog slechts weinig bekoring had, vestigden zich in de welvarende kroonkolonie met haar voortreffelijk klimaat en betrek kelijk goedkope levensstandaard. De belastingen waren er veel lager dan in Engeland en de sfeer was er in belangrijke mate Engels.£)e zwarte bevolking was getuige van een ware invasie van lieden, die feitelijk als parasieten konden worden gekenmerkt of alleen maar 'op avontuur belust waren en de negers met de bekende Engelse hooghartigheid bekeken Dit wekte een verbitterde stemming. En toen de eerste ongeregeldheden uitbarstten, waren het de wreedheden, óók van Engelse kant bedreven, die de rijen der opstandelingen telkens versterkten. De Engelsen hebben indirect erkend, dat het afkappen van handen tot de ge bruikelijke straffen behoorde, door te zeggen, dat dergelijke methoden niet meer zouden worden toegepast. Er heeft zelfs een Engels officier voor de krijgs raad van Nairobi terecht gestaan, onder beschuldiging, wreedheden tegen de op standige Mau Mau bedreven te hebben. Hij zou een gevangen Mau Mau de oren hebben laten afsnijden. Laat het overi gens gezegd zijn, dat de Mau Mau zelf niet terugschrikken voor de grootste wreedheden, volgens aloude Afrikaanse zeden. Men behoeft slechts een boek als Angelo Gatti's „Afrika doodt" te lezen, om zich er rekenschap van te geven, hoe de neger tegenover zijn mede mensen optreedt. In de laatste tijd zijn zeven en twintig Europeanen, ook niet-Engelsen, door de Mau Mau op beestachtige wijze ver moord. Maar bovendien vonden ongeveer 1200 negers onder hun handen de dood, merendeels tengevolge van een verwon ding door vergiftigde pijlen. Heel de Kenya leeft in de ban van een terreur, -.^ondanks zijn de meeste blanke kolo- ware".n.' ®erichten, als zou er een ongegrond' i\r ebben plaats gehad, zijn bekende cch°? kort gleden heeft de dit met ellen iJVer ,Ernest Hem,lr\gway Hii wrau °gen kunnen constateren, koelhloca- ïJn bewondering uit voor de bevolking! Van Kenya'S blan Vooral buiten de grote steden kan aeze bevolking elk ogenblik een aanval van de Mau Mau verwachten. Het enige lichtpunt is, dat de Kikoeijoe's, waaruit de grote meerderheid van Kenya's zwar te bevolking bestaat vroeger waren die menigmaal het slachtoffer van omwo nende, krijgshaftige!- negerstammen een grote vrees voor spoken en boze geesten koesteren. Aangezien deze naar hun overtuiging vooral des nachts rond zwerven, zijn er bijna geen Mau Mau's, die iets durven ondernemen, wanneer de duisternis ingevallen is. Maar zo de nachten dan betrekkelijk veilig zijn, over dag verkeren vooral eenzame ïÜÜ^f eïïiver v5n d.e grote wegen ge- gen kleine fabriekjes ieder uur in gevaar en elke bewoner loopt er dan ook steeds .gewapend rond? terwijl e? altijd bewaking voor de kinderen moet zijn. De Mau Mau oefenen hun teraeur hoofdzakelijk door sluipmoord uit en met aanvallen op vrouwen en kinderen. Toch brengen heel wat blanke fa milies op het platteland de nachten verre van rustig door. Want in het hart van Afrika is het 's nachts nooit rustig. Rust is er des middags, als de zon brandend heet schijnt en mens en dier te loom zijn, om zich te bewegen, 's Nachts zwerft het wilde gedierte rond, met alle ge luiden, die het maakt enhet zou kunnen, dat een Mau Mau zich toch ver mant Pater Cavicchi hoorde op een gege ven ogenblik een der zusters in de keu ken gillen. Hij snelde er heen, doch kwam te laat. De Mau Mau sloegen hem neer, bewerkten hem met hun messen en schoten, terwijl ze wegsnelden, en kele vergiftigde pijlen op hem af. Pa ter Cavicchi had de tegenwoordigheid van geest, de door de pijlen veroorzaakte wonden uit te zuigen. Tien minuten la ter viel hij in een zware slaap. Dit is één der gevolgen van het geheimzinnige vergif, dat de mannen van de wetenschap chemisch nog steeds niet hebben kunnen ontleden. In die zware slaap sterven de slachtoffers. Het vergif veroorzaakt im mers bovendien, dat het bloed naar de wonde trekt en de getroffene aldus dood bloedt. Een ander kenmerk van het ver gif is, dat het slachtoffer z'n oriëntatie vermogen verliest. De Kikoeyoe's gebruik ten het oorspronkelijk voornamelijk bij de jacht op groot wild. Het wilde dier, door een vergiftigde pijl getroffen, weet de weg naar zijn leger niet meer en kan zich daar dus niet verbergen. Het zwerft doelloos rond, achtervolgd door de jager en stort tenslotte neer, waarna het een gemakkelijke buit is yy Pater Cavicchi aangaat, hij had het geluk, dat de andere zuster, die zich toe vallig niet in de missiepost had bevon den en kort na de overval terugkeerde, hem vond en zorgde, dat hij snel naar een ziekenhuis werd vervoerd. Daar kwam hij bij. Doch een maand lang schreeuwde hij van ontzetting, wanneer een inlandse verpleger hem zijn eten bracht. Langzamerhand week de vrees en trad een definitief herstel in. De pa ter werkt thans weer op zijn missie post, temidden van de Mau Mau nTMeiyat.a' vormt de historie van de Mau Mau in de Kenya-kolonie een hoogst merkwaardige episode in de recente Afri kaanse geschiedenis. Ze bewijst overdui delijk. hoe groot in het Zwarte Wereld deel de macht der oude, heidense bonden nog is. Een fanatiek en handig organisa tor kan er enorme onrust door veroor zaken, omdat de negers immers zo ge makkelijk te beïnvloeden zijn. De geheime bond van de Mau Mau heeft duizenden leden omvat No" in Januari commandeerde „generaal China" volgens zijn eigen verklaringen tijdens het proces, dat tegen hem gevoerd is, vier duizend weerbare mannen, wier hoofdkwartier, het gebied van' bijna twintig duizend vierkante kilometer rond Mount Kenya was. Onder hem stonden zeven andere leiders. Slechts één man was machtiger dan hij, een zekere Kamathi. „China" heeft als soldaat bij de En gelse koloniale troepen gediend en nam aan de oorlog in Birma deel.Bij zijn ontslag kreeg hij in zijn zakboekje de aantekening „voorbeeldig" mee. Hij zwoer de Mau Mau-eed van trouw in 1951. Op 15 Januari van dit jaar werd hij ge wond en gevangen genomen. Tijdens het proces verklaarde hij zich bereid, zijn volgelingen aan te manen, de wapens neer te leggen. Maar zijn daad heeft aan vankelijk een averechtse uitwerking ge had. Dii is een andere Afrikaan dan „generaal China": een trots en rijk stamhoofd van de Goudkust, waar de negers reeds stemrecht hebben. (Van onze Utrechtse redacteur) In April is het twee eeuwen geleden, dat Baronesse Reede van Renswoude. ge boren Duyst van Voorhout, die een voor haar tijd zeer vooruitstrevende vrouw was en zelf studeerde, bij haar overlijden een half millioen naliet om bijzonder be gaafde kinderen uit e*n weeshuis te doen studeren. Tevens was testamentair be paald. dat een gebouw gesticht zou wor den, waarin deze excellerende jongens tijdens hun opleiding zouden verblijven. Uit een en ander is voortgevloeid de Fundatie van de Vrijvrouwe van Rens woude, die gesticht is te Utrecht, Delft en Den Haag. In Utrecht heeft de funda tie haar gebouw verhuurd aan het Stads- ambachtkinderhuis. een imposant perceel in Louis XV-stijl aan de Agnietenstraat, recht tegenover de Lange Nieuwstraat. Vijftien jaar geleden werd de Regen tenkamer gerestaureerd, die werkelijk een juweel is geworden en waar het col- y®e1.?an regenten eens in het jaar de iliÜf rvL- Sebruikt van een kostbaar ser- hhIne Jjf Commande met het wapen ha?Jt fyyiy van Reede. Boven de tafel een der nale?arSenkroon' afkomstig uit van Rusland? V3n de vroe«ere tzaal' Oorspronkelijk waren het ook niUslni tend jongens van het Stads-amtachtkin" derhuis, dat een gemeentelijke instelling is, daterend van ongeveer 1200, aan wie de fundatie bijstand verleende. Od het ogenblik zijn er 20 élèves, zoals de be schermelingen heten. Velen hebben later een vooraanstaande plaats in de maat schappij weten te verwerven en zij be kleden de meest uiteenlopende beroepen zoals dominee gouverneur in ons voor malige Indië, maar de lijst van oud-leer lingen vermeldt evengoed kunstschilders en Korlogers. Caland, de schepper van de Nieuwe Waterweg, was een élève van de Fundatie in Delft. Het tweede eeuwfeest van de drie Stichtingen zal gemeenschappelijk op 26 April a.s. in Utrecht met een herden kingsvergadering en receptie gevierd worden. „Generaal China", zoals hij voor zijn rechters zat, een onaanzienlijke, verschrikte neger. Toch commandeerde hij enkele maanden te voren nog vierduizend weerbare, uiterst fanatieke Kikoeyoe's De Maastrichtse rattenvanger, de heer J. Olischlager, zal Dinsdag 20 April be ginnen met een grootscheepse rattenver- deiging in de Belgische gemeente Heers bij Sint Truiden. In Mei en Juni zal hij in Frankrijk verschillende verdelgings acties gaan uitvoeren, nl in de nieuwe fa brieken van Citroën te Parijs, gelegen op de rechter Seineoever. In de oude com plexen van de Citroenfabriek heeft hij reeds met succes een verdelgingsactie uitgevoerd. Voorts heeft de heer Olischlager, die reeds op de terreinen van de steenkolen mijn Willem Sophia te Spekholzerheide schoonmaak onder de ratten hield een verzoek gekregen van de directie van de steenkolenmijn Laura en Vereniging te Eygeishoven. Hij vertelde, dat het door hem toege paste vergif langzaamwerkend is. Eerst na veertien dagen gaan de ratten eraan dood. Zij drogen uit en worden gemum mificeerd, zodat de lijken geen besmet tingsgevaar kunnen opleveren. Het geheim van zijn succes schrijft hij toe aan het door hem toegepaste lokmiddel. (Telefonisch van onze Brusselse correspondent) In Belgische politieke kringen verwacht men dat de koning vandaag een links po liticus zal verzoeken een regering samen te stellen. In verband hiermede worden de namen genoemd van de heren Achille van Acker en Paul Henry Spaak, die reeds vroeger ministei-president zijn geweest Verwacht word. dat. indien een van deze heren werkelijk bedoelde opdracht zal krqgen. men naar een socialistisch-liberale regering gaat. Dc Parijse studentenwereld is méér dan alleen maar een gemeenschap van min of meer vrij'gevocliten, soms ietwat roerige jonge mensen: het is een levende afspiegeling van alles wat er op het ogenblik in de wereld cn óe geesten leeft en groeit en met elkaar in hotsing is. Nieuwe ideeën vinden her niet. slechts hartstochtelijke verdedigers (en, natuurlijke, bestrijders) ze worden als het ware „geleefd". Uit alle landen van de wereld, uit dc meest uiteenlopende millieu's en heiast met vooroordelen of in schijn eviyd van oude waarden, komen de studenten naar Parijs om zich daar voor te bereiden op hun levenstaak en ook om met zichzelf in het reine e omen over de betekenis en de waarde van het leven. Er is over deze y?"™°P° lllsc'ne, gistende kleine wereld al heel wat geschreven, maar weinig iieivan wam uit boven de afschildering van één bepaalde kant van het s ui cn en even in Parijs, liefst overdadig zwart gekleurd, dus vervalst. Thans is echter bij de Uitgeverij A J G. Strengholt te Amsterdam een roman verschenen, waarin de schrijver H. P. van den Aardweg de geestelijke en maat-' schappelijke werkelijkheid van het stu dentenleven in Parijs treffend heeft weer gegeven en de sfeer van de botsing der levensbeschouwingen heeft vastgelegd in de loop van een boeiend en levendig ver teld verhaal. Dit boek, „Maagd in Mont- parnasse" getiteld, verdient om meer dan één reden de bijzondere aandacht. Vooropgesteld dient te worden, dat de figuren in deze roman geen schimmen zijn, die een schijnleven leiden om wat de auteur zeggen wilde gestalte te geven. De mensen, die wij leren kennen, leven voor ons. Zij hebben hun eigen karakter trekken, mooie en minder mooie, ze heb ben hun persoonlijke opvattingen, ver heven of platvloers hoe dan ook, hun gedragingen zijn die van een levend mens en daarom interesseren ze ons ook in hoge mate. De_Th°ofdPersoon ls Jantina ten Heuvel, een Nederlands meisje, dat als gevolg van S°fe, more;le opvatting van eerbied l 5 leven haar verloving met een yff advocaat verbreekt en in Parijs gaat K?' r ils allerminst benepen en 5 S en z'ï wordt direct door verschillende Franse studenten geaccep- ■»-teerd, ook al zijn er grote verschillen in hun levensbeschouwing. Allen gevoelen zich echter lotgenoten in het grote avon tuur van mens-te-zijn en dit brengt hen tot schier eensgezinde hulpvaardigheid en offerbereidheid, welke verder ook de diepere gronden hiertoe mogen zijn. De geestelijke tegenstellingen ontwik kelt de schrijver vooral door twee jonge vrouwen tegenover elkaar te plaatsen: Jantine, het Nederlandse meisje uit goede familie en niet onbemiddeld, en Simone, een jonge Parisienne die het, na een triestige jeugd, door hard wer ken en na vele ontberingen gebracht heeft tot arts. Zij werkt in een der grote ziekenhuizen en wordt daar elke dag opnieuw geconfronteerd met de groot ste menselijke ellende en smart. Simone verwijt Jantine, dat deze „maagdelijk denkt" (vandaar de titel omdat het leven in al zijn hardheid haar niet heeft overspoeld. Jantine gelooft in God en in het leven; Simone is atheïste en staat scep tisch tegenover het leven. Haar levens beschouwing draagt het merkteken van de sombere filosofie van Sartre. En hier raken we de kern van deze roman: de betekenis van ons leven wordt bepaald door de houding, die wij innemen tegen over het lijden. Is het lijden zinloos, zoals II. P. van den Aardweg Simone meent dan is het bestaan in- der-daad nauwelijks de moeite waard. Heeft het echter een hogere bedoeling, dan is het offer nooit nutteloos. Een goede vondst was het, dat de schrij ver de beide jonge vrouwen tezamen oog in oog met een hartverscheurend leed bracht, namelijk het sterven onder bij zonder dramatische omstandigheden van José, de Nederlandse vrouw van de stu dent Frangois Fouvier. De tragiek nu in Jantine's leven is, dat juist de man van wie ze houdt, de zanger Delettre, haar zijn geloof in de zin van het lijden onder woorden brengt („Wie maakt uit of een bepaald lijden zinloos is? Simone? Een mens?") en dat zjj hem later als het ware aan zjjn woord houdt. Dit leed mag dan voor Simone „een chimère, een waandenkbeeld" schijnen voor Jantine is het een realiteit. „Het offer wordt me, net als in mijn jeugd, opgelegd, aangeboden", zegt ze. Natuurlijk wordt het grote, soms aan grijpende debat der levensbeschouwingen niet alleen door Jantine en Simone ge voerd; rondom deze twee jonge vrouwen zijn vele andere figuren gegroepeerd, die er, al levend of pratend, aan deelnemen. Dit geeft het debat grotere nuanceringen. Het bijzondere nu van het boek is, dat het, vol ernstige problemen en denkbeel den, geen verhandeling in- romanvorm is, doch een boeiend verhaal, rijk aan ge beurtenissen, vol afwisseling en levendig en onderhoudend verteld. Men leest het in één ruk uit. Er is het verhaal van de Fouviers, die onder uiterst kommervolle omstandig heden leven, maar gelukkig zijn in de verwachting van een kind. Als er zich complicaties voordoen, springt Jantine direct voer haar moedige landgenote in de bres. Zij haalt er ook Simone bij geloof en scepsis aan één ziekbed, dat een afschuwelijk sterfbed zal worden. Maar ook: één gemeenschappelijke diepe deer nis en goedheid van mens tot mens. Deze episode is wel de sterkste uit het gehele boek, met vaart geschreven, vol onverwachte neven-intriges, zoals de ver meende moord op een violist, met wie Francois 's avonds in een café musiceert om wat geld te verdienen. Van den Aard weg weet zijn lezers te betrekken in het verhaal, omdat het zo door en door mense lijk en levensecht is. Ook de politieke sfeer in Parijs, zoals die was in de dagen dat zich al deze ge beurtenissen afspelen, geeft de schrijver weer. Het zou een onvergeeflijke fout zijn geweest als hij dit niet had gedaan, want de politieke botsing maakt een niet weg te denken onderdeel uit van het leven in Parijse kunstenaars- en studentenkringen. Het zijn de dagen, waarin het lot van de Rosenbergs, beschuldigd van atoom- spionnage en ter dood veroordeeld, de ge moederen fel deed opzwepen. De commu nisten stonden direct gereed om de men selijke kanten van deze zaak op huichel achtige wijze uit te buiten. Telkens lezen we, en passant, iets oveV een betoging of relletje; het gaat meer om een even aanduiden van de sfeer, dan om de feiten. Totdat de schrijver, tegen het einde van zijn verhaal, een uitvoerige be schrijving inlast van een hartstochtelijk debat, door kunstenaars over de zaak der Rosenbergs gevoerd. Dit politieke twist gesprek, hoe interessant op zich, stoort he laas het compositorisch evenwicht van de roman het is vee] te uitvoerig en leidt de aandacht af van wat bovenal onze aan dacht heeft. (Tussen haakjes: de bekende Amerikaanse senator heet McCarthy niet MacCarthy). Andere boeiende figuren, zoals madame Parmay, de eigenaresse van pension Mi- chelme, en de medische student Claude moeten verhouding tot Jantine moeten helaas onbesproken blijven. Hun fi M°ntParnasse" een roman is ™i.,e'e petten, die zeker de aandacht verdient. Men zal uit het voorgaande heb ben begrepen, dat het boek uitsluitend be stemd is voor volwassenen. R. DE MEDISCHE missiezusters en haar lekenhelpsters, hebben in l!:ï3 jzg 797 patiënten verpleegd. Dit bete Kent in ver gelijking met het voorgaande jaar een stijging van 100.000 patiënten Moeder Anna Dengel, M.D., de stichteres en al gemene overste, van de medische missie zusters, heeft medegedeeld, dat 165 Ge diplomeerde zusters o.w dokters apothekers, verpleegsters, röntgenolo gen en analysten verspreid over 5 we relddelen werkzaam zijn. De zusters ver richtten 12.285 operaties, waarvan 0 17 s ernstige gevallen, terwijl in haar zieken huizen 7.360 babies werden geboren Dat is werk, waarvoor men de 'hoed kan afnemen. Modern apostolaat van buitengewone 11marde. MOEDER DENGEL, die juist is terug gekeerd van een visitatiereis door India Pakistan en Zuid-Amerika, verklaarde voorts, dat de nieuwe staten in het Oos ten, groeiend belang hechten aan natio nale en individuele gezondheid en een overeenkomstige stijging van de levens standaard, Zij vragen daarom een be tere voorziening op alle gebied hZeerJereCht- V6 moeten allemaal om- ~nJ nkT' waar, kan> das hulp bieden. Er nodig zijnenS n°a heel wat arbeid Hulde aan Bonifaas ti/D? EUANGEUSCHE persdienst in gkdenkdan knd jneldt> dat de 1200ste gedenkdag van de marteldood van St dp ril >m J,"ni van dit iaar ook door tmkil 9 e Kerk i1' Duitsland zal del h aangegrepen om in talrijke ste gen erdenJcmSsPiechtigheden te bclcg- De Evangelische Kerk wil hierdoor nadruk leggen op het feit, dat zij in volle Cd??9 1ee\ heeJl 'mn de ChristeWe traditie. Zij herdenkt de grote missio naris en bouwer van het kerkelijke leven, die aan de gehele Christelijke we reld van Midden-Europa liet aanschijn gegeven heeft. Zo mag ik het lioren. TENGEVOLGE van het steed9 tornen zkl,ldP^bptl,iTmi9rante'1 in ons diocees zal de bevolking ni de komende iaren wtlauTTk' Wij' <le geestelijken zo wel als de leken zullen daarom in toe- vnnfh t »t«!e verantwoordelijk zijn ons land huf l,;elzijn van hen, die reedl li1 enkomon, zoals wij dat nu knnL ilU he,n dic hier recds langer ran w'n™ verklaart ëe aartsbisschop apinki fl1 111 een schrijven aan zijn 7 aHr als we ons terecht ",en oekommeren, dan zullen wc 7„ r'cen moeten bouwen en er zul- voldoende priesters moeten komen, om deze kerken te kunnen bedienen. Prachtig. Immigranten zijn niet alleen hulptroepen ter bevordering van de wel vaart. maar ook mensen met onsterfc- lyke zielen. Feit no. 1 altijd, maar van daag met die duizenden emigranten wel een zaak die ongewone aandacht ver dient. MORGEN is het weer Zondag. Pasen.' Een uitzonderlijke dag om schulden af te doen op de offerschaal voor de nieu we kerken. Ge iveet het toch, opruimen die oude zuurdesem overeenkomstig St. Paulus' woord in het Epistel. Meezoeken naar de verrezen Christus gelijk die Maria's en Salome "it het Evangelie, Voor de rest schone en blijde Paasdagen met het fonkelend gelaat van iemanddie de nieuwe mens heeft aan getrokken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 3