„La guerra de Dios van Rafael Gil PARELS AAN DE GOUDEN R JOAN COLLETTE 65 JAAR VERTEL DE WAARHEID Pieter Cannegieter's AVONTUREN" J!ü Marienkroon toasted amer tea# Advertentiën Kampioenen in Uw MAAR DOE reclame HET GOED Oprechte katholieke film uit Spanje Tentoonstelling „Mariale Kunst in Brabant" Veelzijdig en oorspronkelijk Studenten eren Van Schendel SETSIE ENGERS Stralend-zonn ige in frisse, jleurige tinten PENSION dienstbode Ill MAANDAG 17 MEI 1954 PAGINA 3 CANTINEBRAND IN MILITAIR HERSTELLINGS OORD EINDEXAMEN TONEEL SCHOOL BOSSCHE JEUGD KREEG ONTSPANNINGSCENTRUM In volle zee PASSAGIER VAN NED. SCHIP VERDWENEN *7 DE TOEKOMST VAN ARUBA Prof. Kranenburg terug naar Nederland BRITSE LUCHTVAART MAATSCHAPPIJEN UITGEBREIDE TECHNISCHE SCHOOL TE NIJMEGEN HAAGSCHE COMEDIE SPEELT HUIZINGA 4.95 Handel en bedrijf VEE-GENEESMIDDELEN PLAATSELIJKE VERTEGENWOORDIGERS llill De Katholieke Spaanse filmonderneming ASPA heeft met haar „Guerra de Dios" (De oorlog voor God), hier te lande „Mensen in Nood" getiteld vorig jaar op het Filmfestival in Venetië met eenparige stemmen de prijs verworven van het OCIC, het Katholiek Internationaal Filmbureau. Daarenboven kende de jury van het Festival haar de Bronzen Leeuw toe, omdat men dit filmwerk waardeerde „als een getrouwe weergave van het leven in een mijnwerkersdorp en een zich verdiepen in het dramatische gewetensconflict van een jong priester." Van een film, die door een dergelijke re putatie wordt voorafgegaan, ziet men de komst met verhevigde, zij het daarbij cri- tische belangstelling tegemoet. Het katho lieke element in de film in het algemeen heeft immers in de loop der tijden meer aanleiding tot ergernis of vrolijkheid ge geven dan tot stichting en bewondering Weliswaar kan dit Spaanse priesterdrama niet in de schaduw staan van Robert Bres son's „Journal d'un Curé de Campagne" maar het heeft dan ook aanmerkelijk min der pretenties en binnen de opzet: de priester als centrale figuur plaatsen in een sociaal conflict, is de maker Rafaël Gil redelijk geslaagd. Hij deed er om te beginnen verstandig aan, het gehele conflict onder te brengen binnen de enge grenzen van een heel klein mijndorpje, waar de in omvang toch al be perkte gemeenschap uiteenvalt in een groep welgedane notabelen, geschaard rond de eigenaar van de kleine mijn ener zijds en de 40 mijnwerkers met hun in ar moede levende gezinnen als de verdrukte tegenstanders anderzijds. De mijnbezitter misbruikt zijn machts positie en negeert zowel de sociale wetge ving alsook de veiligheidsvoorschriften. Er gaapt een onoverbrugbare afgrond van te genstellingen en klassenhaat tussen beide partijen, als de pasgewijde priester, bril- lant student en redenaar, als jong en oner varen pastoortje zijn intrede doet in het Godsvijandige dorp. De arbeiders delen hem onmiddellijk in bij de overheersende klasse. Nadat zij de kerk definitief de rug fouten en de betrekkelijkheid van alle din gen in. Zij worden op het nippertje gered, waarop de verzoening plaats vindt aan het bed van het gewonde mijnwerkers dochtertje. Vooral in de laatste episode is Rafaël Gil er in geslaagd om door een geïnspi reerde en nauwkeurig afgewogen beeld- opvolking, gecombimeerd met spaarzame geluiden en stilte, de sfeer op te roepen, die de gang van zaken aannemelijk maakt. Juist hier, waar de sentimentaliteit en melodramatiek het hevigst dreigden, heeft hij die geheel weten te vermijden, ;n tegenstelling met tal van andere momenten uit het begin van het drama. In deze cli max is hij ook aanmerkelijk welsprekender, d.w.z. hij laadt zijn beelden met een be tekenis daarachter, waardoor duidelijk en aangrijpender gedachten oprijzen dan bij al het gepraat, dat vooraf gaat. De typen, die Gil bekwaam voor zijn camera dirigeerde, zijn bijna alle gelukkig gekozen. Het zijn in ieder geval levende en aanvaardbare mensen- Zo werd deze film, waaraan iedere „glamour" uiteraard geheel vreemd is, een oprechte poging om een belangrijk aspect van het werkelijke leven te benaderen in een verantwoorde vorm, welke poging deels matig, goeddeels verheugend, slaagde. Temidden van de stroom waardeloos celluloid een sympathieke film, die de mens iets belangrijks te zeggen heeft. Ph- hebben toegekeerd, geen godsdienstoefe ningen bijwonen, zich niet in gewijde aar de laten begraven en bij hun sterven de priester de deur wijzen, dulden zij hem ook nergens meer in hun midden. Deze be gint zijn „oorlog voor God", bezield met evangelische ijver en een naar daden hun kerende optimistische goedheid- Slechts met uiterste zelfopoffering en toewijding bereikt hij via de jeugd enige toenadering, welk toch altijd weer geremd wordt door het wantrouwen der door haat bezeten ar beiders, die de kerk als de laffe bondge note van de uitbuitende machtsbezitters zien. Als dan de pastoor tracht hun ge- lijkgerechtigheid te demonstreren en één van hen een functie geeft bij de viering van het Kerstfeest, heeft dit maar matig succes. De groep der beter gesitueerden voelt zich daarentegen gepasseerd en ge griefd en keert zich demonstratief van de kerk af Ook de mijneigenaar en zijn kliek blijven nu weg uit het toch reeds schamel gevulde kerkje. Tot zover werkt Rafaël Gil weinig oor spronkelijk met zijn beelden en rijkelijke dialoog. Maar dan komt het dramatische keerpunt en het is, alsof dit hem inspi reerde tot een beheerster en bewogener vormgeving. Het zoontje van de mijn eigenaar en het dochtertje van één der voormannen raken samen verdwaald in een oude mijn die niet meer wordt ge bruikt Een reddingsploeg, waaronder de beide vaders en de pastoor, trekt de ge vaarlijke schacht binnen. De kinderen worden gevonden, maar dan stort een stuk vervallen gang in, waardoor de eigenaar de pastoor en twee arbeiders worden op gesloten. De verstikkingsdood dreigt en in deze spannende ogenblikken zien zij hun Hedennacht tegen drie uur is brand ont dekt in de cantine van het militaire her- stellings- en oefeningsoord Aardenburg te Doorn. Deze houten Barak ligt vlak naast het hoofdgebouw maar gelukkig was de wind van dat gebouw af. Toen de Doorn- se brandweer verscheen stond de cantine reeds van voor tot achter in lichtelaaie en zij kon niet anders dan zich beperken tot het beschermen van de omgeving. De cantine brandde geheel uit. De patiënten- tarakken van het park liepen geen ge vaar. De pastoor (Claude Laydu) met de jeugd van het mijnwerkersdorp. Beeld uit ,.La Guerra de Dios", een film van de Spaanse regisseur Rafael Gil. De openbare demonstratie, die telken jare volgt op het eindexamen van de academie van dramatische kunst „De To neelschool", is voor dit jaar vastgesteld op Zaterdagmiddag 29 Mei a.s. De demon stratie wordt gehouden in de Amsterdam se Stadsschouwburg en begint om 13.30 u. Voor de in jeugdorganisaties onder gebrachte jongeren hebben de Bossche parochies meestal haar aantrekkelijk in gerichte clubhuizen, waar vorming en ont spanning worden geboden Moeilijker wordt het echter en vooral in het zo sterk groeiende Den Bosch om.de massa- jeugd- die ontelbare schare van ongrijp bare jongeren", bijeen te brengen voor een verheffende vrije-tijds-bestedi'ng. De Stichting Jeugdraad voor Den Bosch en omgeving meent daar thans evenwei prachtig in te zullen slagen door de open stelling van een nieuw tehuis voor alle Bossche jongeren, namelijk de zogenaam de „Brouwkuip". Alles wat de rijpere jeugd maar paedagogisch van nut kao zijn, is hier voorhanden, ontspannings- en ontwikkelingsmogelijkheden te kust en te keur. De vicaris-generaal van het Bossche bis dom, mgr F. N. Hendrikx, heeft dit jeugd centrum Zaterdagmiddag plechtig inge zegend, in tegenwoordigheid o.a. van de Jeugdraad, burgemeester Loeff en vele werkers uit het sociale leven. De voorzitter- de heer Th. Pos, noemde de ingebruikneming van „De Brouwkuip" een feestdag voor de districts-jeugdraad: mgr Hendrikx prees het apostolisch werk. dat hier verricht kon worden en burge meester Loeff noemde de inrichting aan gepast aan de realiteit, waardoor goede resultaten verwacht konden worden. Alle sprekers hadden woorden van lof voor de vice-voorzitter- de heer N. Schuurmans die als wethouder van Sociale Zaken de grote stuwer was geweest. Harmonie „Glorieux" bracht tot slot een serenade. Het Nederlandse motorschip „Alioth" van Van Nievelt Goudriaan en Co's Stoomvaartmaatschappij N.V. te Rotter dam heeft Zaterdagavond geseind, dat een der passagiers werd vermist. Vermoede lijk is hij overboord gevallen. Omstreeks kwart over vijf Nederlandse tijd Zater dagmiddag is de passagier voor het laatst gezien. Het schip voer van Buenos Aires via Antwerpen naar Rotterdam. Na enkele uren is het schip doorgevaren en Zondag te Antwerpen gearriveerd. (Van onze correspondent) Hoe zouden de Cistcrciënscrs, deze al oude Maria-orde, hun vijftigjarig verblijf te Nieuwkuik op de priorij „Marien kroon" beter naar buiten kunnen vieren dan met de inrichting van een tentoon stelling over Mariale kunst in Brabant? Meer dan cén beweegreden rechtvaardi gen immers een dergelijke artistieke ma nifestatie, de Moeder Gods ter ere. Duor de eeuwen heen zongen de Cisterciënsers de lof van Maria. „Over Maria", aldus St. Bcrnardus, de befaamde vernieuwer van de Cistcrciënser-spiritualiteit, „kan nim mer genoeg gezegd worden". Alle kloos ters dezer orde zijn de Moeder Gods toe gewijd en wat voorts het Mariale kunst bezit in Brabant betreft: 'ter omlijsting van hun gouden feest met een zodanige expositie, hebben de jubilarissen van „Marienkroon" zich zelfs een zekere be perking moeten opleggen. In de kapel der kloosterschool werd een verzameling oude kunst bijeenge bracht- die Brabant slechts zelden in een zo rijke verscheidenheid heeft te zien ge geven- terwijl de aula geheel werd inge richt voor werken van hedendaagse Bra bantse kunstenaars. Aan de totstandko ming dezer unieke tentoonstelling had vooral ook de directeur van het Provin ciaal Museum, de heer M. van de Griendt, een werkzaam aandeel. De prior van ,-Mariënkroon"- frater Al- phonsus Lieven, kon Zaterdagmiddag een grote schare kunstenaars eri kunstvrien den op de priorij welkom heten, toen bij de expositie opende Nadat het koor var. paters en broeders het „Regina Coeli" had gezongen, leidde de heer M. v. d. Griendt met een warm gestelde rede professor dr J. B. Knipping O.F.M. in, die vervolgens als thema „Maria in de kunst" behandel de. Na eerst te hebben vastgesteld, dat Maria als de Immaculata* de Onbevlekt Ontvangene- in de kunst een vrijwel on betreden terrein is, schetste spreker de beelding der Moeder Gods-figuur door de christen-kunstenaar in de loop der tij den. Daarbij bleek dat iedere tijd zijn eigen voorstelling heeft van de „ideale Vrouw", vanaf de vroegste eeuwen van christen dom, door Middeleeuwen, Romaanse en Gothieke perioden, de renaissance, tot aan de symbolistische school van Frankrijk, waarvan Toorop de uitloper werd, en de school der abdij van Beuron, met vooral Dom Willibrord Verkade als exponent Toorop's invloed is zeer groot geweest Het gevaar voor de huidige christen- kunstenaar, die veelal dichter bjj de tijd staat dan dc priester, is wel dat men de Maria-figuur al te zeer gaat vereenzelvi gen met de tragiek dezer generatie, re- kunstenaar heeft evenwel tot taak voor de christen dc Moeder Gods als dc ideale vrouw te blijven voorstellen en voor dc niet-gelovigc als dc verheven Vrouwe, die de weg zal wijzen. De tentoonstelling blijft tot en met 3ö Mei geopend. Zondag werd het gouden kloosterfeest in de intieme kring van het convent uitsluitend kerkelijk gevierd. Prof. Kranenburg, die enige tijd op Aru ba heeft vertoefd om van advies te dienen inzake de juridische vraagstukken, die verbonden zijn aan een eventuele wijziging van de status ten opzichte van Nederland en de Nederlandse Antillen, zal Woens dagavond in Nederland terugkeren. Hij heeft besprekingen gevoerd met het be stuurscollege en leden van de Eilandsraad van Aruba. Naar aanleiding van deze be sprekingen heeft hij een samenvatting op gesteld, waarin zijn persoonlijk advies in zake de kwestie van afscheiding van Aruba verwerkt is. Deze samenvatting is in handen gesteld van de heer L. C. Kwarts, die thans in Den Haag vertoeft met het oog op de rondetafelconferentie. Prof. Kranenburg meende niet de vrijheid te hebben omtrent het besprokene of zijn advies mededelingen te doen. Hij wenste dit over te laten aan zijn gastheren. Hij was zeer enthousiast over de ont vangst en de schoonheid van Aruba en Curasao en „had deze ervaring niet graag willen missen". „Begin", door Wim van Onckele" Uitg. Foreholte, Voorhout. Waar hij het eenvoudigst is en het minst dichterlijk doet, geeft Wim van Onckelen blijk van een talent, dat voor alsnog niet zeer persoonlijk en sterk is, maar zekere mogelijkheden tot verdere ontplooiing schijnt te bezitten. Zodra de dichter te veel „wil" (zoals in het ope ningsvers) wordt hij overdreven en on zuiver. slist niet de die-hard" was, die velen in hem zagen. „Veeleer was hij een gevoelig en snel ontroerd mens. die door zijn uit zonderlijke, sterke wilskracht zijn snel op komende ontroering wist te onderdrukken en dan meermalen door een wat ruw op treden een geheel tegenovergestelde in druk vestigde". De mens Plesman komt ook naar voren in de beschouwingen die aan zijn verblijf in de gevangenis en de daarop volgende verbanning in Twenthe tijdens de oorlog zijn gewijd, toen deze sterke persoonlijk heid zich bezonnen heeft op de verhouding pod en het hoofd gebogen heeft voor epPeri gelijk Prof. dr ir H. J. van der Maas uit Delft schrijft. Jammer is alleen, dat vele artikelen el kaar overlappen, speciaal waar het de Soesterbergse jaren van Plesman betreft en zijn organisatie-werk voor de E.L.T.A. de beroemde luchtvaarttentoonstelling van 1919 in Amsterdam, waaruit de K.L.M. is gegroeid. Het boek is op prettige wijze uitgegeven verlucht met tal van foto's, die ons Ples man in zijn dierbare familiekring doen zien en bij belangrijke evenementen in de geschiedenis van de K.L.M. Vooral jonge mensen moeten het boek lezen, opdat zij zich optrekken aan het ideaal van een groot vaderlander, die de mensen en volkeren op vreedzame wijze tot elkaar wilde brengen en het niet bij woorden heeft gelaten. I. A. „Zomerland" door Anna van Gogh Kaulbach. Uitg. W. B., A'dam. Men kan slechts bewondering hebben voor de wijze, waarop de hoogbejaarde romanschrijfster zich in de problemen van onze na-oorlogse jeugd heeft inge leefd. Werkelijk knap gevonden is de in trige, die ze heeft bedacht als de draad die twee levens op noodlottige wijze aan elkaar verbindt. Bepaalde, nogal elemen taire politieke redeneringen verzwakken jammergenoeg de roman, terwijl beden kingen op moreel gebied voorbehoud voor volwassenen nodig maken. Naar thans wordt vernomen houdt de op 16 Maart j.l. gesloten overeenkomst tussen „Luftag", de Duitse maatschappij, die de oprichting van een Duitse luchtvaartmaat schappij voorbereidt, met de Britse maat schappijen B.E.A. en B.O A.C. in, dat de Britse maatschappijen in opdracht van de op te richten Duitse maatschappij ver keersrechten zullen overnemen, die de Duitse maatschappij voorlopig zelf niet zal kunnen uitoefenen- Voorts is overeengekomen, dat de Duitse maatschappij de bestaande organisatie en inrichtingen van de Britse maatschappijen in andere landen zal mogen gebruiken, terwijl omgekeerd de Britse maatschap pijen in Duitsland van de Duitse inrich tingen gebruik zullen kunnen maken. De Duitsers zijn voornemens een soort gelijke overeenkomst aan te gaan met Amerikaanse of andere maatschappijen, zodra West-Duitsland zich met luchtdien- sten over de Atlantische Oceaan zal gaan bezighouden- De „Luftag" heeft reeds 4 toestellen van het type Convair 340 en 4 toestellen van het type Constellation voor continentale en Oceaanvluchten in de Verenigde Staten besteld. In Engeland wordt reeds perso neel voor de op te richten Duitse maat schappij opgeleid. Het bestuur van de stichting voor uitge breid lager nijverheidsonderwijs te Nij megen heeft van het ministerie van On derwijs toestemming gekregen, met de ge meente Nijmegen onder bepaalde voor waarden een huurovereenkomst aan te gaan voor de noodhuisvesting van de in oprichting zijnde uitgebreide technische school in een in aanbouw zijnd pand aan de Weurtse weg aldaar. Hierdoor heeft het bestuur de zekerheid gekregen, dat in het schooljaar 1954—1955 de Nijmeegse U.T.S. als eerste school van dit type in Gelder land en Brabant zal kunnen worden ge opend. Te Nijmegen hoopt Joan Collette op Zondag 16 Mei zijn 65ste verjaardag te vieren. Het zal velen verbazen dat Col- lette, die zich in zjjn werk steeds jong heeft weten te houden en die op zijn bromfiets rondrijdt ais ware hij hoogstens een veertiger, reeds tot de oude garde be hoort. In leeftijd behoort hij daartoe zon der twijfel. In zijn geest echter en in zija werk is weinig van ouderdom te bespeu ren. Collette is nog steeds de onafhanke iijke, oorspronkelijke mens die hü in 1912 was toen niemand minder dan Jan Toorop een aan hem gegeven opdracht aan de 23- jarige toevertrouwde. Dat was een niet geringe onderscheiding voor de jeugdige kunstenaar- Een onderscheiding die zeker verdiend was, al werd zijn werk aanvan kelijk door een breder publiek nog niet begrepen. De oorlog '14—'18 bracht een stilstand, althans in het werk Want zijn contact mei Toorop in diens prachtige suggestieve tekenkunst was voor Collette in die jaren een voortdurende inspiratie Na de oorlog volgde de eerste grote opdracht: de absis- schildering in de St. Laurentiuskerk e Dongen. Met deze muurschildering ver wierf Collette, die zich gaarne op Byzan tijnse en oud-Russische stijlvormen inspi reerde en die hield van levendige kleuren zich een plaats onder de vooraanstaande religieuze kunstenaars. Veel waren dit er toen nog niet; het naamloze „atelier" was in de kerkelijke kunst toen nog in volle „fleur". In tal van kerken het zijn er zeker meer dan 50 - heeft Joan Collette sinds dien ramen, wandschilderingen en mozaïe ken gemaakt. Wat de mozaieken betref' Collette is de enige in Nederland die op grote schaal de oude werkwijze het eigenhandig ter plaatse metselen heeft toegepast. Vooral de grote drie abside- mozaïeken in de St. Stefanuskerk te Nij megen zijn van dit mozaïekwerk een fraai en uitermate geslaagd voorbeeld. Ook orofaan werk kwam van Collette's hand o.a. 10 monumentale ramen in de Nijmeegse raadszaal na twee jaar in 1944 dooi oorlogsgeweld verwoest, maar 'n de na-ooorlogse jaren opnieuw gemaakt een raam in de Nieuwe Kerk te peltt en een tweetal panelen op het S.S. „Nieuw Amsterdam." Hij verwierf zich tevens be kendheid met een serie door hem geschil derde portretten in verschillende tech nieken en maakte houtsneden en litho's. In het organisatieleven vervulde Joan Collette een belangrijke rol, als algemeen voorzitter der A.K.K-V., als bestuurslid van het Apostolaat der Hereniging, van het Bernulphusgilde en van de Alliance Frangaise. Hij publiceerde studies over oud-Christelijke,' Byzantijnse en oud- Russische kunst en deze opsomming van Collette's veelzijdige begaafdheden zou ongetwijfeld niet volledig zijn wanneer wij niet melding maakten van zijn kwa liteiten als musicus. Weliswaar hangt hij deze niet aan de grote klok, maar velen van zijn kennissen hebben zijn musicali- teit ten zeerste gewaardeerd tijdens de familieconcerten die bij hem thuis op oude muziekinstrumenten werden gegeven. Het zevende lustrum van Helios, vereni ging van studenten in de Ned. letteren aan de universiteit van Amsterdam, zal gewijd zijn aan Arthur van Schendel. Er zijn ter gelegenheid van dat lustrum met toestemming van de familie Van Schendel 175 genummerde exemplaren ge drukt van korte aantekeningen die de schrijver in 1911 maakte over zijn beginse len. Deze uitgave, die niet in de handel is, draagt de titel „Begrip en klaarheid". De 20ste Mei zal in het Minerva-pavil- joen te Amsterdam een Van Schendei- avond worden gehouden met als sprekers A. Morrien en G. H. 's-Gravensande, en als declamator Jacques Ringel. Aan de Van Schendel-avond gaan vooraf een gast-college (des morgens 9.30 u. in de gemeente-universiteit) van mevrouw Emmy van Lokhorst over Louis Couperus en de opening van een Van Schendel-ten- toonstelling door prof. dr N. A. Donker sloot (20—29 Mei in de Moderne Boekhan del te Amsterdam). De Haagsche Comedie zal Zaterdag avond 22 Mei in de Koninklijke Schouw burg de première geven van „Na zonne schijn komt regen", een blijspel van Leo nard Huizinga. De regie is van Paul Steenbergen. FOTO Een goede camera is onmisbaar op Uw reis. BALDIX 6x6 cm met Rigonar 4.5 Variof KEFLEKTA 6x6 cm reflexcamera met Po- lolyt 3.5 Prontor S. f ALTIX IV 24x36 mm met Trioplan 2.9 Clu- dor f BALDA BIGONA 24x36 mm met Rigo nar 3.5 Pronto f DEKOFAN Rolfilms 6x9 cm, 8 opn. 17/10 of 21/10 Din f Vraagt prospectus FOKQ ROTTERDAM Admlraliteltsstraat 8abc 2e Middellandstraat 23 Tel 22242-24422-34644 86- 193- 95- 99- 1.50 K'dam geeft de bou^ste prijzen voor net gedragen Dames- en Herenkleding. Tel 50932 le Middell.s*,r 23 De dessins worden óf door onze tekenaars ontworpen, óf voor ons gereserveerd, zodat U in een WISBRUN-zomerstof altijd apart gekleed gaat. Met één van onze VOGUE modellen kunt U er een wel zeer originele japon van maken. Onze uitgebreide collectie zijden-, linnen- en katoenen zomerstoffen is een wandeling waard naar: R.K. heer, middelbare leeftijd, b.b.h.h- zoekt voor direct op goede stand, gemeubileerde zit- en slaapkamer met prima pension, liefst centrum. Brieven onder no. 48092 S bureau van dit blad. Voor direct gevraagd zelfst. v.d.e.n. Goed loon, goede be handeling, werkster aanw. Mevr. Bjjker, Kleiweg 443, R'dam, Tel. 44058. Op een kantoor te Rotter dam wordt een JONGSTE BEDIENDE (Vr.) gevraagd voor lichte admi nistratieve werkzaamhe den. Leeftijd 15-16 jaar. Br no. 72954 Bur. v. d. Bi. KORTE HOOGSTRAAT 22 - ROTTERDAM TEL. 119000 Vanaf per meter Rijwielen direct af fabr. f 30 tot f, 60 verdient u door het. kopeó van een Simba-rijwiel. Prijs vanaf f 87.50, voor solide personen desgewenst, gemak kelijke betalingscondities. Geïll. prijscourant TT gratis. Simba Rijwielfabriek, Naald- wljkseweg 24-26, 's-Graven- zande, Tel. K 1748-673. Bekende fabriek op het gebied van zoekt voor do uitberiding van haar bestaan de staf Sollicitanten moeten in staat zijn de verkoop van onzo producten na een inwerk-periode onder leiding van een onzer vertegenwoordi gers geheel op zich te nemen. Voorlopig zal hun rayon zich beperken tot de plaats van hun inwoning, maar zij, die in de practijk bewijzen goede resultaten te kunnen bereiken, zullen zeer spoedig de vertegenwoordiging voor een groter gebied kx-ijgen. Kennis van vee en de veehouderij Is voor deze functie eerste vereiste. Voor hen, die bekend zijn met vee en in vee houdersklingen (o.a. boerenzoons, vertegen woordigers bij de fouragehandel, enz.) ligt hier een goede toekomst. Sollicitaties te richten aan het bureau van dit blad, onder no. 72940. Aan de pittige geur van Wiofield bemerkt U direct, dat deze sigaret werkelijk van Ameri kaanse toasted tobaccos vervaardigd is. Laat ook Uw vrienden van Winfield genieten WINIIELD MUS Ut NEDERLAND 15 ct voor GRATIS toezending van geïll. catalogue raam adres plaats i c im W-WA- In open enveloppe verzenden j Bij bezoek aan één der xhowroom* van me' 2 p0"ie<,el- j zal U blijken dat het betere niet altijd duurder behoeft te zijn. DIALERS OVER DE GEHELE WERELD Hoofdkantoor voor Nederland HAARLEM Zijlweg 111, ROTTERDAM Mathenesserlaan 30 „Voormalig gebouw C. A,**... 402. Pieter en Karolus keken nog even links en rechts de gang in, maar er was werkelijk niemand te ontdekken. De jongen haalde zijn schouders op en stapte de kamer binnen. De directeur zat schuin achter zijn bureau en keek onze vrienden een beetje ver wilderd aan. „Zeg eens wat!" zei hij ineens tot Pieter. „Het hindert niet watals je maar wat zegt„Nou", zei Pieter, die er steeds minder van begreep. „Laat ik dan maar zeggen: Goede mor gen, meneer de directeur, we hebben heerlijk in het bad gezeten!". De directeur trok een teleurgesteld gezicht, ging recht achter zijn schrijftafel zitten en begon zenuwachtig op de punt van zijn potlood te kauwen. „Is er iets?" vroeg Pieter, „kan ik soms heipen? „Ach.... ach!" bromde de directeur. „Eerst dacht ik dat jij het was, maar jij hebt een andere stemMaar wat bedoelt U dan toch!" drong Pieter aan. „Er zit hier in dit hotel op kamer nummer 333.een man!", legde de directeur uit. „Hij logeert hier al een maand.een hele maand, maar hij blijft hier nog zeker twee maanden, want hij heeft alles vooruit betaald. Wat die man daar uitspooktweet ik niet. Er klonken de gekste geluiden en de hevigste ontploffingen op zijn kamer. Maar.maarnu komt het, nooit maar dan ook nooit heeft iemand hem nog gezien. Zojuist heb ik zeker een kwartier met hem zitten praten. Ik heb in alle hoeken en achter alle kasten gekeken, maar ik heb hem niet gezien!''. „Wat raar" vond Pieter. „Was die ontploffing, die wij in de badkamer hoorden ook zijn werk?". Ja.ja", antwoordde de directeur, „daarom heb ik hem te sprekengevraagd!".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 8