BOEKEN, TONEEL EN FILM Herinnering aan KATHLEEN FERRIER witte doek z m De schrijver Bordewijk 70 jaar mm I1 VONDEL, HET LEVEN VAN EEN GROOT NEDERLANDER" syrs■raa,as.5.r,|Wg' ssinnsra^sK^sa-s. aHlslESShssa EggM PAGINA 10 ZATERDAG 9 OCTOBER 1954 Heengegaan in de vroege zomer van haar leven In April 1953 maakte Douglas Glass deze laatste foto van Kathleen Ferrier in het ziekenhuis. m Filmvorming b Tweede jaargang van de Katli. Filmkaderscliool gestart h^aK^hehhilTSestuü^ Dr Peters verdedigde film voor de Stichting Nederlandse Onderwijs-F ilm Wij kunnen geen ijzer met handen breken Zo toneelstuk, zo boek Waar de oorzaak? m 'GS® root acteur maakt zwakke beurten Ook een gn Opbouwen van onderaf Een verantwoordelijke taak Hans van Bergen Het was gisteren een jaar geleden Londen stond toen in het teken van de Christchurchrace dat rond de krantenverkopers in de Engelss hoofdstad de voorbijgangers satmengroepten, getroffen door die etui zin op de „posters", de aanplakborden die de krantenverkoper bij zijn arbeid moeten assisteren. Men las die ene zin, die simpele doch schok kende mededeling zwijgend en men kocht een krant, De mededeling op de „posters", welke mededeling op andere dagen niet sensationeel genoeg kan zijn, bestond slechts uit drie woorden. Toch maakte zij meer indruk, dan ivelke schreeuwende kop over welk groot politiek wereldnieuws, welk schandaal of welke andere opzien barende gebeurtenis ook. De passerende Londemiar las de drie woorden, stond met een schok stil, kocht een krant en las weer. Er was geen sensatie te bespeuren, er werden geen opgewonden gesprekken gevoerd in de „underground!' of in de bus. Er was veeleer een algemene ontstel tenis, men was diep onder de indruk, zo diep, dat de toeschouwer de indruk kreeg van een zekere verslagenheid. Dit alles veroorzaakte de tekst op de „poster', bestaande uit deze drie woorden: „Kathleen Ferrier died kinderen wellicht iets te maken heeft met het feit, dat ze, sinds ze vier rar geleden de Paramount-studio's verliet, geen film contract meer heeft gehad. Bovendien is haar debuut voor' de kleurentele .isie ver leden maand een daverende mislukking geworden. Ze trad op in een mei veel bom barie aangekondigde „show" die, naar verluidde, 250.000 dollars had gekost. Betty Hutton kreeg voor haar optreden 50.000 dollars, een kleine 180.000 gu'den. De „show", één van de eerste in kleuren, had ten doel de verkoop van kleurentoestellen te stimuleren. Or> 8 October van het vorig jaar stierf voor haar dood, vertelt Roy Henderson. Op 8 October van net v« j over haar laatste jaren de andere mede- de Engelse zangeres Kathleen Femer, aangetast door een der vreselijkste ziek ten, die wij kennen, een ziekte, die reeds eerder operatief ingrijpen noodzakelijk had gemaakt. Na deze operatie, twee jaar tevoren geschied, herstelde de zangeres, doch dit herstel bleek slechts tijdelijk. Ruim twee jaar later zou de,ziekte wreed een einde maken aan een vrouwenleven en een kunstenaarsleven; een einde, dat als een schok niet alleen door Engeland, doch door de gehele beschaafde wereld ging, over werkers aan dit boek. Hetgeen zij over Kathleen Ferrier vertellen is dikwijls ont roerend, hun persoonlijke ervaringen te kenen dit rijke, diepdoorleefde kunste naarsbestaan en doen eens te meer en doordringend duidelijk beseffen hoe pijn lijk het zo vroege heengaan van de zange res met haar prachtige, warme, gevoelvol le stem was en wat een grote leegte Kath leen Ferrier heeft achtergelaten. De dooa van deze beminnelijke, tot op haar ziek bed opgewekte, levenslustige jonge vrouw v/as een groot, een bijna onherstelbaar verlies, niet alleen voor haar landgenoten, doch ook voor ons allen. K. edi- WERELDNIEUWS Voor ons ligt het boek, dat door Neville N a v. „Kathleen Ferrier a memoir' Cardus muziekrecensent van de Manches- ted by Neville Cardus. Uitgegeven door ter Guardian, werd samengesteld als een Hamisb Hamilton te Londen, September herinnering, een jaar na haar dood, aan 1954 Kathleen Ferrier, het meisje uit Black burn, dat in een verbluffend kort aantal jaren met zangkunst de top in de wereld der muziek bereikte en dat, na slechts en kele jaren de wereld met warme, innige stem te hebben verrukt en verrijkt, veel te vroeg uit ons midden werd weggeno men Ge vindt, wanneer ge dit gedenk boek van Kathleen Ferier leest, met alleen het beeld getekend van een door zijn rijk dom en korte duur stilmakende artistieke levensloop, doch daarnaast dat van een door eenvoud, beminnelijkheid, grootheid van geest en waardigheid zich kenmerkend vrouwenleven. Het boek, waarvan de baten zijn be stemd voor het Kathleen Ferrier Kanker Fonds, wordt door Neville Cardus geopend met een korte, doch overzichtelijke schets van de levensloop van de gevierde Engel se zangeres en bevat verder bijdragen van personen, die Kathleen Ferrier van nabij gekend hebben; van Roy Henderson, zelf zanger van naam en dirigent, die haar stem voor een groot deel vormde; van air John Barbirolli, Benjamin Britten en Bru no Walter, haar dirigent en van de pianist Gerald Moore, die haar zovele malen be geleidde. Zij allen kenden Kathleen Fer rier persoonlijk en de meesten van hen kenden haar goed; het was hun echter noch ieder voor zich noch gezamenlijk on mogelijk, een volledige biografie te geven, vooreerst omdat zij nog zo kort na haar dood te zeer onder de indruk komen, wan neer zij over haar schrijven, en daarnaast omdat dit leven zo rijk was en artistiek zo begenadigd, dat bet samenstellen van een biografie een nog veel diepere kennis en een veel grotere tijdsduur zou vereisen. Doch ge kunt U uit dit boek, dat zoals gezegd beoogt een herinering te zijn, toch een indrukwekkend en duidelijk beeld vormen van deze vrouw en kunstenares, een beeld ook, dat tot weemoed stemt. Kathleen Ferrier werd, op 22 April 1912, geboren in Higher Walton, een plaatsje nabij Preston in Lancashire, Noord Enge land. In 1914 verhuisde de familie naar Blackburn, waar het gezin van school meester William Ferrier bleef wonen. Vrij wel de gehele familie Ferrier was muzi kaal, hetgeen Neville Cardus zijn oor sprong laat vinden in het soldaat zijn van Kathleens grootvader, van wie de Fer- riers een geestdrift voor solo- en koorzang zouden hebben geëerfd Kathleen stamde dus uit een eenvoudig gezin, waarin de huiselijke samenzang een grote plaats in nam. Toen i Kathleen 18 jaar was wees niets er op, dat zij eens de gevierde en be kende zangeres zou worden, die wij heb ben gekend en nog kunnen beluisteren- door middel van vele gramofoonplaten. In Cecil B. De Mille is dezer dagen in Alexandrië aangekomen om met de opna men in VistaVision voor zijn fameyze film „De Tien Geboden" te beginnen. Kort vóór zijn vertrek uit Hollywood, aldus weet de altijd vindingrijke en soms (onbewust) grappige Afdeling Publiciteit van Paramount te melden, heeft de mees- ter-regisseur nog twee bekende namen aan zijn „all-star cast" toegevoegd. Debra Paget zal de rol van Lilia vertolken. Yvonne de Carlo zal de „moeilijke" en be langrijke rol op zich nemen van Jethro's dochter Sephora, een schapenhoedster, die met Mozes trouwt en „tot het einde" zijn vrouW blijft Bine Crosby en de temperamentvolle Fransl balletdanseres Jeanmaire zullen samen optreden in Paramount's komende VistaVision-productie van het Broad- ry". Gwenn zal in deze VistaVision- groot aantal van Cole Porter's „songs" voorkomen. Edmund Gwenn is met John Forsythe door Paramount gecontracteerd voor Al fred Hitchcock's „The Trouble with Har ry". Gwenn zal in deze Vista-Vision-ko- komedie de rol van stoere, oude zeekapi tein vervullen. Hitchcock, die zowel de productie als de regie in handen heeft, is van plan de hele film in Maine en Connecticut op te nemen, zonder gebruik te maken van de Holly- woodse studio's. Betty Hutton gaat zich uitsluitend aan haar gezin wijden voor de Jeugd goed gaat hebben bestuur ders en organisatoren willen demonstreren door de opening van 't tweede cursusjaar een meer openbaar en officieel accent te geven. De bijeenkomst in de Marijke-zaal van Hotel Central in Den Haag gehouden, werd geopend door mgr F. Op de Coul, die wees op de behoefte en dringende noodzaak van voorlichting en instructie op filmgebied voor de katholieke jeugd. Mr N. W. A. Brink, directeur der K.F.A. en van het Katholiek Filmcentrum voor de Jeugd, zette het doel en de opzet van de kaderschool uiteen, nl. het vormen van een kern van filmdeskundigen, die op scholen van voortgezet lager onderwijs leiding cn voorlichting kunnen geven op alle gebie den van de filmkunst. Een demonstratie met toelichting door Piet van der Ham, die als docent optrad, gaf een duidelijke indruk van de middelen, waarover men beschikt en de wijze, waar- Dr J. M. L. Peters is de eerste Nederlandse academicus, die op een proefschrift over de film promoveerde en die met zvjn dit jaar verschenen boekje „Inleiding tot de wetenschappelijke systematiek van de jongste muze, heeft moeten ervaren, welk een gapende kloof er kan bestaan tussen de theorie en de practijk. Een kloof, die hij niet heeft weten te overbruggen met zijn eerste proefwerk als filmer „Vondel het leven van een groot Nederlander", een productie van de Stichting Nederlandse Onderwijs-Film (N.O.F.), waarvoor bi) scenario en draaiboek schreef In het Haagse Seinpost-theater is deze film voor een aantal genodigden en de pers vertoond, waarbij mr J. J. Han- op het onderricht wordt gegeven. Aan de „eibr0ek de voorzitter van de Stichting in hand van enkele bijzondere films en film- - J-- J- fragmenten, o.a. de eerste films van de Lumières. een abstracte film van Oscar Fischinger, een buitengewoon geslaagd amateurfilmpje en enkele montage-expe rimenten belichtte hij enkele aspecten van de film, zoals de geschiedenis van de uit vinding der cinematografie, de amateur film, het experiment en de grondslagen der filmmontage. Pater Jac Dirkse S.C.J. deed een sum mier, doch niettemin imponerend relaas over de ervaringen, die men in de loop der jaren met het voorlichtingswerk heeft opgedaan. Hij wees er op, dat weliswaar het eerste stadium van experimenteren tot een goed einde was gekomen, maar dat er in de toekomst nog veel ervaring, tasten en proberen nodig zal zijn om tot een volmaakter methode en een doeltreffende organisatie te geraken. De cijfers, die hij noemde waren inmiddels een overtuigend bewijs, dat het werk tot op heden opmer kelijke en bemoedigende resultaten heeft opgeleverd. De conclusie, die men daaruit kan trekken is deze, dat de werkwijze tot op heden vooral gezien de bescheiden middelen, bijzonder effectief en doeltref fend is geweest. zijn welkomst woord er op wees, dat de N.O.F. de beschikking heeft over 200 films, aan welk getal er jaarlijks 12 tot 15 films uit eigen productie worden toege voegd. Van deze films zijn er verleden jaar een 25-tal op de 4000 bij de Stichting aan gesloten scholen vertoond, zodat in totaal circa 100.000 voorstellingen zijn gegeven. Nog steeds is de stichting op zoek naar de beste oplossing voor haar streven om het visuele beeld te gebruiken als hulpmiddel bij het onderwijs daar, waar de gewone middelen tekort schieten. Dr Peters zelf leidde zijn film in, waarbij hij dank bracht aan allen, met name de directies van verschillende mu sea in binnen- en buitenland, die door hun vaak belangeloze hulp de vervaardiging van de film hebben mogelijk gemaakt. Een aanvankelijk eenvoudige opzet was vol gens hem uitgegroeid tot een poging om de figuur van Vondel te situeren in de cultuurgeschiedenis van de 17e eeuw. Een onderneming, die hij zelf „moeilijk en ha chelijk" en niet voor de volle 100 procent geslaagd noemde. Met vermijding van iedere romantisering is er door hem naar gestreefd, ondanks de soberheid van vorm, de eisen van het filmmedium recht te doen wedervaren, met gebruikmaking van de eigen aard en mogelijkheden van de filmtaal. Maar juist in deze laatste opzet is dr Peters tekort geschoten en wij durven hem dit te gereder verwijten, omdat hij zelf verklaarde de beperktheid van zijn financiële en technische middelen niet als excuus te willen doen gelden. Beelden uit het hedendaagse Amster dam en een sober, door Robert Sobels ge sproken commentaar, roepen in de inlei ding tot de film de herinnering aan de Prins der Nederlandse dichters wakker en met behulp van historische prenten en fragmenten uit Vondel's werk, voorgedra gen door Henk Schaer, probeert men dan Vondel te doen herleven in zijn eigen tijd en temidden van zijn familie en vrien den, gespeeld door Haagse amateur-to nelisten, onder wie Jan Kelling de titel rol vertolkt. In historisch opzicht is deze film zon der twijfel leerzaam en dus geslaagd. Zij geeft een met zorg gekozen overzicht van het werk van de dichter. Maar het is te veel een praatje bij een reeks bewegende plaatjes gebleven. De bezielende wissel werking tussen beeld en gesproken tekst ontbreekt. In zijn „Inleiding tot de filmaesthetiek" schrijft dr Peters onder het hoofdstuk over de elementen van de filmvorm „Het ver bindende element, het principe dat de schone ordening der delen tot het geheel beheerst, is het rhythme. Het rhythms doet ons in de veelheid der elementen de eenheid van het kunstwerk beleven. Zon der deze eenheid ontstaat in de kunstge- nieters geen aesthetische emotie". Deze eenheid nu ontbreekt in deze Von delfilm en al is zij zeer beslist niet uit sluitend voor „kunstgenieters" bestemd, toch zullen ook jeugdige toeschouwers, on bewust wellicht, dit gemis aanvoelen. Dr Peters is er niet in geslaagd met zijn ca mera achter de kanten en pruiken van de 17e eeuw iets van de ontembare geest kracht en zielegrootheid van Vondel te onthullen. r> n enigd „Macbeth" staat dan op het Lon- Offensief of defensief Nummer 2 van de rrojecta- dense repert0ire van de Old vie en David reeks Filmgenoten Filmcultuur en christelijk apostolaat, p,eaannn0 o r 3 hem^uitgewerkt om naar Doorlopen, Kate'! En Katharine Hepburn verdween indmte gaan, waar hij een nieuwe film zal de Grande Canele van Venetië David Lean en Ann maHetn'zou eenvoudig zijn voorAnn.Todd ue criunuc en David Lean om samen te blijven en Tndd Gelukkis huwelijk ondanks vele tijdelijke scnei- toch ieder hun eigen beroep uit te oefenen. ,6 7ï„„ Tiottv Het enige wat Lean te doen heeft, is er dingen Artistieke integriteit gaat boven alles oci y voor te z0'rgen dat zijn vrouw een hoofd- Hutton heeft genoeg van acteren - Cecil B. De MiUe in .f^J^an1™ dient hem Alexandrië Alfred Hitchcock gaat komedie m Vista Vision rtutkpn een rol geven in deze film". Dat was toen manen. ze gcenari0 van The sound Barrier" rVan onze filmredacteur) leerzaam. Bij de bepaling van hun keuze had gelezen. Ze speelde inderdaad de vrou- nnH'Yaii 0v"ei zegende «tel „Offen- wordt door 21 van de ondervraagde per- welijke hoofdrol - maar ze kreeg de rol Onder d gg ,rschenen het sonen rekening gehouden met de katho- alleen, omdat ze er de juiste actrice voor f t Proiectareeks lieke filmkeuring, 9 personen houden al- was, niet als de vrouw van de regisseur, glorietijd van de draken. En het liefst leen rekening met de door de rijkskeu- Komt er opnieuw een scenario met een ge- zouden wij dit m een klem aantal jaren ..LM.!. _~i Han 7n npn <ir Wij kunnen geen ijzer met handen breken. Dit is een overbekend spreek woord. En toch proberen wij steeds weer om wel ijzer met handen te breken. Wij willen een eind maken aan de sief of defensief" is verschenen ^N^'wLldiri der dan 30 personen houden nergens re- heer en mevrouw Lean zielsgelukkig sa- mogelijk is. De N.A.T.U. en de W.K.A. (Katholieke FUmactie) voorna. kening mee Als men bedenkt, dat de on- menwerken. Maar als bij de proefopnamen denken dit o.a. te kunnen bereiken door brochure, die voorna Kenmg mee. rrairt+m he- hkk h«„eerheeld Deborah Kerr be- eenvoudig alle draken uit de catologi.te Deze nieuwe ieuwe brochure, auvoorna- ^^a^'^;onen tot de Kajotters be- blijkt, dat bijvoorbeeld Deborah Kerr be o meltfk is sumengesteldm 0ct®ber hoorden zódat zij mogen worden be- ter geschikt is, dan krijgt mevrouw Lean schrappen. Maar verbrandt gerust alle de komende Film-Zondag(10 October hornaen, principiële katholieken en de rol niet. „Ze zou het niet anderswil- d k(£ die nog bij massa's opgestapeld Zrste «n deze dat slechts een kleine minderheid van len", zegt David Lean. „Onze artistieke a.s.) en die op „Film en Zielzorg", het eerste in deze reeks verschenen boekje wil, aldus luidt het in de inleiding, er toe bij dragen „aan allen, die waarlijk chris telijk willen leven, een dieper en bre der inzicht te verschaffen in dat zo boeiende, maar tevens zo ingewikkelde facet van het moderne ontspannings leven: de film' dat slechts een hen rekening hield met de katholieke na keuring, dan moet men wel tot de con- clusie komen, dat de katholieke opvoe ders heel wat te doen hebben om het filmgeweten van de jeugd wakker te schudden. Een zeer brede visie op het filmopvoeding, filmcultuur en christelijk Het boekje opimt met devolledige apostolaatjd^onder het tVJC Uj/oiil. A is". i i ij, van het Office Catholique International dringend ter ^lezing - en bes g integriteit is het belangrijkste, wat we hebben en de standaard van ons beroep niet verlagen is één van de pijlers, waarop ons huwelijk rust". Maar niet minder belangrijk is de vrou welijke strategie van Ann Todd, die haar man steeds laat voelen, dat hij de sterkste is van de twee. Ze raadpleegt hem in alles en neemt nooit een rol aan zonder het hem eerst te hebben gevraagd. Als ze succes heeft zegt ze; „Dank je David, ik blij, dat ik je raad heb opgevolgd". Ze streeit zijn mannelijke ijdelheid en daarom houdt hij juist zo van haar. Maar dat doen tenslotte alle echtgenoten niet- waar? van het Office uatnonque óonvfeveTen sluït met een overzicht van dat aan deze brochure haar titel heeft in Venetië stond enige tijd geleden BallJ j)4.llc wordt betoogd, dat niet alleen Katharine Hepburn met een fototoestel m t The Greatest Show on Vnpt Earth") heeft plotseling aangekondigd, dat Betty Hutton („The Perils of Pauline", „Dream Girl", „The Stork Club", „Annie keuring'en "leiding,tUniet'alleen fümactie, haar "hand langs de Canale Grande. Voet- maar oo^ en op de allereerste plaats tjevoor voetje Hep «_achtoruit filmopvoeding noodzakelijk is. De katho- kathedraal van St. Ma£cus beter inbaar lieken moeten leren, dat de film met al- lens te krijgen. Van het punt waai ze tegendeel, zij was een geheel andere weg eell ontspanningsmiddel, maar ook eerst stond, tot aan de rand van ingeslagen, want zij had reeds op jeugch- gcn cultuureiGment kan zijn. Zij moeten water, was niet meer dan tien stappen ge leeftijd een zekere bekendheid verwor- ]eren de aesthetische, de culturele waar- en Katharine had al acht stappen gedaan, ven als pianiste. Toen zij 13 jaar was be- van de fjim te onderscheiden. Hét kanaal zag er zwart en kwalijk haalde zij reeds het eindexamen van de t filmgeweten moet worden ge- kend uit. Royal Academy of Music. Zij ging m deze vormd hetgee„ betekent, dat het publiek „Doorlopen, Kate schreeuwde regis- richting verder, nam deel aan wedstrijden, zi(,h bgWUst WOrdt van de zware verplich- seur David Lean. „Niet aarzelen. Denk waarop zij successen behaalde en trad op bb bet bioscoopbezoek rekening alleen maar om je foto zij was toen telefoniste als begeleid- houden met de zedelijke en godsdien- Dus stapte Kate nog verder ster van plaatselijke zangsterren. Haar nu - ■'«»- - naam verscheen tóen, klein gedrukt, on achteruit en kade meer. Een ze genoeg heeft van het acteren en zich geheel zal gaan wijden aan haar gezin. Betty Hutton, die 33 jaar is, heeft twee kinderen. In Hollywood heeft haar aankondiging maar weinig indruk gemaakt. Vrienden van haar beweren, dat de „Blonde Bom" zo iets niet langer dan hoogstens een half jaar zal uithouden. En boze tongen zeg gen, dat haar plotselinge zyrg voor haar liggen in de magazijnen van de uit gevers, verbrandt desnoods ook nog alle exemplaren, die nog in het bezit moch ten zijn van particulieren en biblio theken, vernietig ze grondig tot het allerlaatste exemplaar toe, over enige jaren glorieert de draak weer even lus tig als enkele jaren tevoren. Het is als met onkruidd. Men weet niet waar het vandaan komt. Maar groeien doet het. Verbiedt de draak desnoods bij de wet, tegenhouden doet men hem toch niet. Met het boek is het net eender. Ook de prull-roman houdt men niet tegen. Sensationele prulromans worden ver slonden als koek, terwijl het goede boek blijft liggen. En toch, welk een invloed gaat er niet uit van de lectuur? Lectuur is in staat het karakter van een heel volk te beïnvloeden. En hiervan is men zich in leidende kringen ook heel goed bewust. Vandaar de enorme bedragen, die besteed worden aan de verspreiding van goede lectuur door middel van bibliotheken, voorlichting etc., etc. En alhoewel men op vele successen kan bogen, de prul-roman vaart nog immer even wel. En de grote massa laat zich de rijkdom ontgaan, die zij zich door middel van het goede boek eigen zou kunnen maken. Het is niet, omdat de prul-roman of de toneeldraak zo goed is, dat het stuk of het boek zo vlot loopt, maar omdat de grote massa niet hoger grijpen kan. En daarom heeft het ook geen zin, orn tegen de schrijvers van dergelijke stuk ken of boeken te fulmineren. Het heeft zelfs geen zin, om tegen het stuk of het boek te fulmineren. De grote massa wordt door het te luid geschreeuw alleen maar attent gemaakt op het boek of het stuk. De genezing van een kwaal kan slechts bewerkstelligd worden door nel wegnemen van de oorzaak. Zo is net hier ook Wil men iets bereiken, dan zal het volk zelf bewerkt moeten worden. Het moet een betere smaak worden bij gebracht. Maar dit bereikt men niet in een klein aantal jaren. Wij kunnen slechts hopen, dat wij door gezamenlijke inspanning tijdens ons hele leven hier toe een kleine bijdrage kunnen leveren. De roman komt onmiddellijk in ieders hand Het toneelstuk echter, dat het volk bereikt kan dit slechts via de ver enigingen, die het brengen. ?e toneel tekst zelf komt maar zelden in de hand van een niet-toneelspeler. Dit heeft vele voordelen. Als immers de verenigingen op een dergelijk peil komen te staan, dat zij alleen maar goede waardevolle siuk- ken brengen, dan kunnen we reeds een heleboel gewonnen hebben. Maar ten eerste vergt dit een heleboel tijd en inspanning en ten tweede zal de ontwik- keling van het volk hiermee toch in ar stiee waarden van de vertoonde produc- plotseling was er geen n- a»t, or een katho- gondolier gaf een schreeuw. Een zwerm „cue duiven schoot verschrikt de lucht in. En 20ste levensjaar komt zij zeK als^piamste fümgeweten ondel. het verdween giilend, in het smerige katholieke publiek treurig is gesteld, Venetiaanse water. naam verscuccii ten. Het moet weten, u-v ---- deraan op de programma's. Tijdens haar lieke keur|ngsraad werkzaam is. voor de radio met een scherzo Brahms en een compositie van Percy Grainger en de enige wijze waarop zij zingt is in het kerkkoor van haar woon plaats en soms in het ouderlijk huis. Op dit laatste is haar moeder echter hele maal niet gesteld Tot zij op zekere dag, waarom vermeldt de historie niet, misschien is intuïtie geweest, aanklopte bij Thomas Duerdon, organist in Blackburn, die zanglessen gaf- De goede man was zeer verbaasd, toen hij hoorde dat de toen 23-jarige Kathleen geen pianolessen, doch zang lessen wilde hebben. En niemand moent er iets van weten. Nadat Kathleen de eerste maal gezongen had, was Duerdon gewonnen voor haar idee; hij schrijft la ter zelf een brief over deze gebeurtenis: ,Hier was iets rijks en vreemds". Daarna volgde, weer twee jaar later, het voorvai in Carlisle, waar Kathleen, aanwezig voor een pianowedstrijd, een wedden schap aanging om een shilling dat zij be ter zou zingen, dan degenen, die deelna men aan een zangproef en deze we<M®a" schap glansrijk won. Zij kreeg de „Rose Bowl of Carlisle", zijnde de eerste prijs. Zij won die ook in 1938 en 1939 en in dat jaar begon de zangtraining in volle ernst, eerst bij dr Hutchinson, daarna bij Roy Henderson. Van toen af ging het snel voorwaarts, zeer snel zelfs, want na slechts een luttel aantal jaren behoorde zii tot de grootsten in de wereld van het lied- zii vertolkte Lucretia op het Glynde- boumefestival in 1946, maakte in 1947 haar eerste tournée door Amerika er zouden er nog twee volgen - zong het „Lied von der Erde" tijdens het Edinburghfestival in dat iaar vierde triomfen in Duitsland, Ita lië tijde'ns het Holland Festival in 1948, in Scandinavië en in Parijs. Haar laatste gro te creatie was „Orpheus in Februari 1953 in Covent Garden, doch toen had de ziek te waaraan zij gestorven is, haar reeds in zijn laatste, onherroepelijke greep gevan- Seo'ver haar studie, die duurde tot kort blijkt wel uit het in de brochure gepu bliceerde resultaat van een enquete op filmgebied, die is gehouden tijdens de Meischouw 1954 van de Kajotters (Diocesane Afdeling Utrecht) te ^r"" hem. Hoewel deze enquête te beperkt is het aantal ondervraagde per sonen bedroeg in totaal slechts 68 en was bovendien afkomstig uit hetzelfde milieu Iedereen juichte, vooral de gondolier. Maar toen de kletsnatte en verfomfaaide ster weer op de kade stond zei David Lean alleen maar: „Je kunt je het beste zo gauw mogelijk gaan drogen Kate, dan doen we het nog eens over". Hepburn keek naar het kanaal en rilde. Toen begon ze te lachen. „O K. Maar al leen omdat jij het vraagt, David. De vol- proberen er een écht om aan het resultaat waardevolle con- gende keer zal ik clusies te ontlenen, is de beantwoording grote plons van te maken van de vraag, waarmee bij de keuze van een film rekening wordt gehouden, zeer Kathejine Hepburn David Lean, filmregisseur en echtgenoot van de toneel- en filmster Ann Todd, is het soort man, voor wie acteurs van het kaliber van Katharine Hepburn zich zon der morren in een paar meter diep vuil water werpen. Kate Hepburn deed het tot zesmaal toe op één dag om Lean de zeker heid te geven, dat deze scene uit zijn nieuwste film „Summer Time" precies goed werd. Beroepshalve is David Lean („Brief Encounter". ..Great Expectations" „Oliver Twist" „The Passionata Friends ihe Sound Barrier") een regisseur met zulk n uitzonderlijk talent, dat iedere ster maar al te graag alles in de steek laat om met hem te werken. Persoonlijk is hij bijzon der charmant en opvallend knap. Hoe slagen David Lean, de regisseur en Ann Tod, de actrice, er in hun huwelijk tot een succes te maken zonder dat een van beiden zijn. of haar carrière opgeeft. Beiden immers zijn artist met hart en ziel. David Lean licht een tipje van de sluier op: „Ik zou er niet aan denken Ann te vragen terwille van mij een rol te laten schieten, ook al betekent het aannemen ervan een tijdelijke scheiding. Integendeel, soms st& ik er op, dat ze een bepaalde rol in een film of op het toneel aanneemt. Neem bijvoorbeeld op het ogenblik. Hier zit ik in Venetië. Ik ben hier van begin Juli af geweest en bet zal nog wel enkele weken duren. En waar zit Ann? In Edin burgh met de Old Vic in „Macbeth Als Lean met zijn film klaar is, worden David en Ana weer voor een poosje her- Dat mr F. Bordewijk morgen ze ventig jaar wordt zal velen ongeloof lijk schijnen. Als schrijver doet Bor dewijk immers nog niet veel langer dan 20 jaar van zich horen. Met zijn roman „Bint" kondigde hij zich voor het eerst aan als een schrijver van formaat. Dat was in 1930, en Borde wijk was toen dus bijna 50 jaar! Te voren had hij enige bundels „Fantas tische vertellingen" het licht doen zien en wat onbeduidende schetsen. Maar „Bint" was iets nieuws. Hier ontmoette men voor het eerst dat doelmatige, harde proza, voor het eerst ging voor Nederland de vreem de, hallucinaire wereld van Borde wij k's grote romans open. Het lijkt ons niet nodig bij gelegen- heid van deze 70ste verjaardag nog eens het karakter van dit werk te omschrijven. Ieder die enigszins thuis is in de moderne Nederlandse lette ren, kent de singuliere gestalten die Bordewijk's romanhelden zijn. Vreem de onwerkelijke wezens, beschreven met een onbewogen zakelijkheid, die ze dubbel beangstigend maken. Het gevoel van de bestaande wan verhouding tussen de werkelijkheid zoals zij is en de drogbeelden van ae werkelijkheid die zich aan ons voor doen, tussen de herkenbare en de onherkenbare werkelijkheid ligt ten grondslag aan het hele oeuvre van deze meester. Noem het een gevoel van ontworteld zijn, van angst om de mens zoals hij is, dit vindt men in alle „rote romans van Bordewijk te rug T.De dingen zijn volmaakt anders dan ze lijken", wil Bordewijk ons op zijn suggestieve wijze meedelen. Wie zich in deze wereld van schijn wn handhaven moet dit doen door strenge zelfbeheersing, orde. zelftucht. Zelfs in de minder belangrijke ver halen, waarin men overigens weiniö van de grote Bordewijk herkent zijn dikwijls deze twee P°}fh- angst om de schijnwereld, en zelfbehoud door tucht, terug te vinden Ook in de jongste verhalenbundel „Mevrouw en Mijnheer Richebois". die overigens niet zijn beste is. Hij wordt dan ook door de schrijver zelf als ver- strooiingslectuur aangediend. Nu hebben wij niets tegen ver- strooiingslectuur en we kunnen het slechts toejuichen dat °°k grote schrijvers nu en dan louter ter amu sering van het publiek wat kleingoed publiceren. Maar een vertelling als het titelverhaal van deze bundel kun nen wij met de beste wil van de we reld niet tot de gezonde _ver- strooiingslectuur rekenen. Het. is de geschiedenis van een jong meisje dat. met haar ouders op vacantie m Frankrijk, in relatie komt met ee" rustig, bejaard echtpaar en in goea vertrouwen bij dit tweetal logeren gaat. De oudjes blijken ter hun goedgespeelde bescheiden heid de grofste schurkenstreken ver borgen te hebben. Het meisje is het slachtoffer geworden van handelaars in mensen. Met grote beheersing wordt het verhaal naar zijn climax gevoerd, maar aan het slot voelt men een vreemde ontevredenheid. Heeft de schrijver werkelijk alleen maar be wondering voor de geslepen tactiek der misdadigers waarin hij blijkens het slotcommentaar een zekere groot heid erkent? Men kan inderdaad geen spoor van hogere gevoelens, van een houding ten opzichte van het ver haalde ontdekken. In zulke gevallen voor een vroeger verhaal „yeuve Vesuvius" geldt hetzelfde blijkt toch wel dat de koele harde prozastijl die met opzet ieder gevoel buiten- sluit, een direct geva|( betekent voor de hogere waarden die iedere schrijver toch met zijn werk hoopt te dienen. Dat in een verhaal als „Me vrouw en mijnheer Richebois" daar van geen sprake is, lijkt ons voldoen de reden om deze vertelling juist als verstrooiingslectuur voor een breed publiek ongeschikt te achten. De ove rige verhalen zijn deels heel aardig, deels bepaald zwak. Uitg. Nijgh en van Ditmar, Den Haag. zekere mate gelijke tred moeten houden, anders komen de verenigingen straks wel met enkel goede en hoogstaande stukken, maar zullen zij moeten spelen voor een lege zaal. Hiermee zou tevens een eind gekomen zijn aan het zo bloeiende amateurtoneel, want spelen voor een lege zaal houdt niemand lang vol. Daarom moeten wij bouwen van onderaf. Wij kunnen onmogelijk alle draken vervangen door goede spelen. De verenigingen zijn er niet rijp voor en als de verenigingen er rijp voor zijn, dan is het volk er nog niet rijp voor. Een mentaliteit moet langzaam, heel langzaam omgebogen worden. Het is als met een snel stromende rivier, die moet men haar loop niet bruusk af willen breken, want dan zoekt de rivier even goed haar eigen weg met alle gevolgen van dien. Men moet de bedding van de rivier langzaam, heel langzaam buigen. Dan zal het water gewillig meegaan. Daarom moet men een vereniging niet hard vallen, al speelt zij nog een draak. Langzaam maar zeker moet men deze vereniging tot meer verantwoorde spelen brengen. Eerst desnoods tot meer verantwoorde draken, tussen een draak en een draak is dikwijls nog een groot verschil. dan tot positief goede maar nog steeds eenvoudigs stuk ken. Men kan nu eenmaal geen ijzer met handen breken. Daarom is het zo dwaas te zeggen, dat verenigingen, die alleen maar draken kunnen brengen, maar op moeten houden te bestaan. Even dwaas is het, om in één klap alle draken uit de catalogi te schrappen. De verenigingen dienen opgevoed te worden, maar de verenigingen dienen ook op te voeden. Juist omdat via haar het stuk tot het volk komt, is haar ver antwoordelijkheid zo groot. Want de invloed die van een stuk kan uitgaan is zeker niet minder dan die van het boek. Ook de verenigingen dienen op haar beurt op te bouwen, op te voeden van onderaf. Het volk, dat gewend is aan draken, kan men niet plotseling enkel hoogstaande stukken voorzetten. Tracht langzaam maar zeker steeds betere stuk ken te brengen, maar houdt altijd reke ning met het bevattingsvermogen van het publiek, anders bereikt men niets. Er is een wisselwerking tussen het stuk en de opvoeding van het publiek om betere stukken te leren smaken. Van de ene kant moet het publiek eerst op gevoed worden, om het betere stuk te leren smakerf, maar van de andere kant brengt het stuk zelf ook betere smaak bij. Tenminste weerals wij niet te hoog grijpen. Dus twee dingen zijn tege lijk nodig: het publiek opvoeden voor het betere stuk en het publiek opvoeden door het betere stuk. Een van de middelen om het publiek en tevens de verenigingen op te voeden voor het betere stuk is: niet het blind weg fulmineren tegen alles wat draak is, maar het uitleggen van de stukken zelf, het uitleggen, waarom dit of dat een draak is en waarom dit of dat geen draak, maar een goed stuk Het volk en de verenigingen zelf leren zien. En hierop heb ik al dikwijls gehamerd en zal ik blijven hameren tegen alle lioogblazerij van de toren in, die in een ommezien alle draken zonder enige diepgaande reden aan te geven de nek om wil draaien. Als een meester met zijn jongens een museum bezoekt, om die jongens gevoel voor de kunst bij te brengen, dan zal hij niet moeten aan komen met: „kijk jongens, dit is nu een goed schilderij en dat daar is een prul." Hij zal moeten uitleggen waarom. En anders had de meester zich de moeita van de gang naar het museum wel kun» nen besparen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 10