Huiveringwekkende ontdekkingen I tabatc Verbittering van katholieken in België neemt ernstig toe REGERING VAN DICTATUUR BESCHULDIGD 'N OVERLEVENDE VAN DE „RIKKE SKOU" VERTELT M ^Zaterdagse mijmeringen Een symphonie van Mozart zorgde voor het contact u Christelijke organisaties bereiden tegenactie voor mm wmm Na urenlang koortsachtig werken kwam de order: „Verlaat het schip'" paniek Er was £een ZATERDAG 9 OCTOBER 1954 PAGINA De laatste witte vlek in 't enorme stroomgebied van de Amazone, 's werelds grootste rivier, is te langen leste weggewist. Nog blijft de Sierra Parima een nauwelijks doorvorste streek, maar van de sluier der geheimzinnigheid, welke er tot voor kort overheen lag, werd een tip opgelicht. En niet door een ervaren ontdekkingsreiziger met een jarenlange ervaring, doch door een nog betrek kelijk jonge Fransman, voor wie het Amazone gebied geheel nieuw en onbekend was en wiens jungle-ervaring nauwelijks het vermelden waard is. Hij doorkruiste in 330 dagen het als ontoegan kelijk beschouwde, laatste gedeelte van de z.g. Groene Hel, welke langs de grenzen van Brazilië, Venezuela en Columbia ligt en door de majestu euze rivieren de Orinoco en de Branco bespoeld wordt. Het was de 28-jarige Alain Gheerbrant, wie het datgene gelukte, hetwelk door bekende woud lopers voor onmogelijk werd gehouden. De Sierra Parima, aldus luidde het oordeel van de goud zoekers en verzamelaars van rubber, van de avon turiers, die zich in de nabijheid van dit ondoor dringbare bergland en oerwoud ophouden, is eeiï oord, waarin elke blanke onherroepelijk verdwijnt. Heel wat zijn er reeds door de primitieve Goeah- ariba-Indianen als slaven naar hun onbereikbaar in de jungle verscholen dorpen gesleept of opgegeten. Niemand, die de Sierra Parima betrad, heeft het ooit naverteld, zo werd in Columbia s hoofdstad Bogota gefluisterd door lien, van wie gezegd werd, dat zij het konden weten. Enkelen hebben de Sierra Parima uit een vliegtuig gadegeslagen en kwamen eveneens tot de conclusie: geen blanke kan hier blijven leven.... Toen Alain Gheerbrant in 1949 met een viertel kolonêi werH hii al bii voorbaat afgeschreven. Men voorspelde hem het lot van een Kolonel Faweett, die in de oerwouden van de Amazone^ verdween^ daar, waar de natnnr heel Een groteske pantomime nam een aanvang. De Indianen grepen de blanken bij hun baarden en rukten er hard aan, om zich te overtuigen, dat het geen versier selen waren. Ze stieten in allerlei toonaarden „oh's" van bewonde ring uit. Met hun „oef, oef's" maakten ze zich meester van alles, wat in het kamp naar hun gading was. Na enkele uren verdwenen ze en hadden de blanken zo goed als niets meer over. Maar daarte genover, waren die in het bezit van een aantalbogen en pijlen en een film, waarop voor de eerste maal Goeahariba-Indianen voorkwamen, in hun typische doen en laten. Maquitares-hoofd aandachtig toe. Spoedig riep hij zijn stamgenoten, om mee te luisteren. Wonderlijk, maar de muziek van Mazart had op deze oerwoudmensen 'n uiterst kalmerende uitwerking en ze ge noten er zichtbaar van. BH I De Fransen wisten een Goeaha riba over te halen, met hen mee naar de beschaafde wereld te trek ken en deze is thans het voorwerp van een grondige studie der ge leerde wereld. Ze kunnen er zich op beroemen, als eerste blanken de gehele Groene Hel doorkruist en het laatste geheim er van opge helderd te hebben. Mede dank zij... Mozarts Symphonie Nr 26 in Es- dur Observator wit minder meedogenloos is dan in de Sierra Parima en de Indianen heel wat scha pelijker zijn, zodat men er slechts af en toe van een moord op een blanke hoort. Gheerbrants uitrusting was heel eenvoudig. Ze bestond uit enkele kano's, twee japhtgeweren, foto toestellen, een filmapparaat, gra- mofoonplaten en een opneemappa- Goeahariba-Indianen. Op een ge geven ogenblik dook er een uit het oerwoud op. Hij bleef als verstijfd staan, zo geschrokken was hij van deze onverwachte ontmoeting met raat daarvoor, alsmede uit een een blanke. „Er heerste een s°ort verzameling geschenken, variërend schemering onder de bomen aldus van aluminiumpannen tot met val- Gheerbrant „en er hing een stank se steentjes bezette haarkammen i van rottende bladeren en ver en bonte, bedrukte katoentjes. En schimmeid groen. Waar de Indiaan de jonge anthropoloog en voorma lige student in de filosofie ging niet in de wildernis verloren, maar keerde terug met het nieuws van een opzienbarende ontdekking en »een ongeëvenaarde prestatie. opdook, leek het wel nacht, zo duister was het. Gheerbrant had op een open plek zijn bivak opge slagen en evenals zijn metgezel Pierre Gaisseau een gestreepte pyama aangetrokken, omdat zijn jungle-kleren nat en gehavend wa ren. De Indiaan stond vrijwel naakt voor hen. Hij had een tame lijk lichte, maar ongezond uitzien de huid. Van zijn haar was in het midden een stuk weg geschoren. In zijn oren droeg hij zwarte veren. Toen een tweede Indiaan opdook, kreeg de- ander moed en deed en kele stappen in de richting van de blanken. Zijn kameraad hield drei gend pijl en boog op hen gericht Het bleek, dat ze in een primitief Hij vertelt er in over zijn eerste ontmoeting met de mensenetende Toevallig had de Fransman een plaat bij zich met Mozarts Sym phonie Nr 26 in Es-dur. Toen hij deze plaat liet spelen, luisterde het Georganiseerd verzet Een begin van georganiseerd verzet is er thans reeds. Machtige organisaties, zoals het Algemeen Katholiek Werkersverhond, het Verbond van Katholieke Werkgevers, het Nationaal Comité voor de verded'ging van het vrije (katholieke) onderwijs, de Paus kroont Maria De stem van Amerika Welk een lijden! Nog meer verdrukking Feestdag van „Goede Dief' Katholieke ambtenaren bedreigd Aanvallen in de pers Socialistische reacties Oproep aan kath. arbeiders En morgen? Harry Prikker. - Zes verdwenen Eerste blanken doorkruisten gehele „Groene Hel" bij de Goeahariba-Indianen in Hrazilië aan wal stapte. ze met verf ingesmeerd.Ze droegen ringen in hun neus en een uit lianen vervaardigd lendenschortje, dat zwart was van modder en vuil. Deze eerste ontmoeting was voor Gheer brant aanleiding, om zijn voorgenomen tocht dwars door de Sierra Parima tot het uiterst door te zetten. Hij voorzag zich van nieuw materiaal en stelde zich in verbinding met de in het grensgebied der Goeahariba's wonende Maquitares- Velen verdwenen in de Groene Hel van de Amazone. Hier ziet men de vader van een Franse avonturier, die nooit meer terugkwam. F.dgar Maufrais, betaal meester van het arsenaal te Toulon, heeft reeds vier tochten door het Amazonegebied ondernomen, om zi.in zoon te zoeken, die in 1950 een tocht van Venezuela naar Brazilië ondernam, dwars door het stroomgebied van de Amazone en van wie nimmer iets vernomen werd. Zijn vader hoopt nog steeds, dat hij ergens door Indianen gevangen wordt gehouden. De foto toont vader Maufrais, toen hij voor zijn laatste speurtocht „Wij Maquitares maken ook mooie muziek", zei het opperhoofd. Onze broe ders in de bergen kunnen het zelfs heel goed. Ik zal jullie naar hen toe brengen en dan moeten jullie die muziek met je machines opnemen. Ze is even mooi als deze". De belofte, mee de bergen in te zullen gaan, bracht het opperhoofd er toe, de Fransen te beloven, hen naar een dorp van de Goeahariba's diep in de Sierra Parima te geleiden. En aldus kon Cheerbrant zijn grote droom verwezenlijken en nader kennis maken met het volk uit de prehistorie, dat in het ontoegankelijke oerwoud op de primitiefste manier was blijven le ven, ver van alle beschaving en van elke invloed, die hun levenswijze zou kunnen veranderen. Na enkele maanden van zich moei zaam een weg kappen door de jungle, bereikten de Fransen een dorp van de Goeahariba's. Met Mozarts rpuziek had Gheerbrant zich de toegangspoort tot het meest afgelegen gedeelte van de Groene Hel ontslotenNadat ze nog weken achtereen geforceerde marsen hadden afgelegd, stonden de Fransen voor het eerste dorp der steentijdmen- sen, ooit door blanken aanschouwd. Het was een armzalige nederzetting van schamele hutten, waaruit een doordrin gende stank naar buiten sloeg. De be woners leken wel geesten. Hun huid was door uitslag en brand aangevreten en ze zagen er uit, alsof ze nooit het zonlicht hadden aanschouwd. Er was niets heroieks aan deze Indianen. Inte gendeel De Goeahariba's leven feite lijk als dieren en ze laten op geen en kele manier het merkteken van de mens op de hem omringende natuur achter. Ze kennen de strijd om het da gelijkse brood niet, omdat ze als het ware van de afval der natuur leven. In zekere zin doen ze mets anders, dan de natuur bestelen. Groot wild kunnen ze niet vangen. Ze voeden zich hoold- zakelijk met jonge vogels, kleine knaag dieren, welke ze met veel moeite van gen eninsecten, wormen, rupsen en dergelijk gedierte. Vissen vangen kun nen ze niet. De enige vis, die ze eten, is een soort bloedzuiger, die zich aan in derivieren liggende boomstammen en aan stenen vastzuigt en gemakkelijk met de hand gegrepen kan worden. Van zout hebben ze nooit gehoord. De vrouwen, die slechts heel weinig te doen hebben. i...J De piranha is een vis met grote en uiterst scherpe tanden. Hij leeft in de rivieren van het Amazonegebied, valt alles aan, nat er in leeft en vershnut het. Ook mensen heeft hij tot zijn slachtoffers gemaakt. luieren het grootste gedeelte van de dag in wrakke hangmatten en ze ma ken, wanneer ze zich de moeite geven, wat te spelen, nauwelijks onderscheid tussen hun eigen kleine kinderen en jonge apen, die ze ook voeden. Volgens Gheerbrant vegeteren de Goeahariba s slechts en het is eigenlijk verwonder lijk, dat ze niet al lang geleden uitge storven zijn. Ze schuwen het licht en slapen als dieren op een hoop, in el kaar gekrompen liggend. Indiaan eveneens naar hem toekwam en om Gaisseau's pyama vroeg. Ook deze gaf aan het „oef-oef'-verzoek gevolg Daarna begonnen de twee Fransen imet „oef, oef", met uitgespreide armen betogend, dat ze niets meer hadden.... De Indianen snapten het onmiddellijk. De een gaf zijn pijl en boog, de andere haalde uit de kano drie pijlen met een spits van bamboe. Toen volgden ze het voorbeeld van de blanken, spreidden hun armen uit. Ook zij hadden niets maer. En ze verdwenen in het dichte oerwoud. Maar de volgende ochtend verschenen vijftien Goeahariba's in het kleine kamp, door Gheerbrant en zijn metgezellen op geslagen. Ze lieten zich nu van dicht bij bekijken, bleken tamelijk klein en uiterst mager. Hun gezichten hadden Hij was er niet alleen in "geslaagd, in contact te komen met de gevreesde, mensenetende Goeahariba-Indianen, maar had hun dorpen bezocht, hun taal op re corders vastgelegd en hun uiterst primi tieve cultuur bestudeerd. Naar hij mededeelde, verkeren deze Indianen nog in het stadium van de prehistorische, z.g. holenmensen. Ze kennen geen ge reedschappen, laat staan werktuigen en het enige, wat hen bij het bijeenzame len van hun voedsel van de dieren on derscheidt is, dat ze vuur kunnen ma ken. Toch eten ze alles rauw, ook het grofste vlees en de meeste dieren, die ze vangen, verslinden ze met huid en haar. Ze eten bloemen, wier knoppen van ma den wemelen en doen zich, als ze hon- £er hebben, zelfs aan een soort eet-1 gebouwde kano waren gekomen, bare aarde té goed. Hun hutten zijn pri mitieve bouwsels van palmbladeren, zo onhandig geconstrueerd, dat een gorilla of een orang oetan zich er voor zou schamen. Voorraden leggen ze niet aan. Ze leven van de hand in de tand en in uterste nood vervallen ze tot kanniba- osme, waarbij de zwakke steeds het -lachtoffer wordt. ihans, na vier j- Verenigde Staten een boek T-fT®ns' na vier jaren, heeft de Frans- eem.Kr de Verenigde Staten een boek zon" rn®-rd ..Journey to the Far Ama- rio A^eis naar het uiterste gedeelte van vm4waZOne"' waarin hij een uitvoerig „fJt 2iJn wedervaren geeft. Het met minder dan twee duizend bladzij den tellende boek wordt door de Ame rikaanse critiek geprezen als een „oer- woudavontuur, alleen vergelijkbaar met de stoutmoedige tocht van de Noor Heyerdal met de „Kon Tiki" over de ötille Oceaan Dit Is <le eerste foto van de eerste Goeaha- riba-Indiaan, ooit genomen- Deze mensen etende Indianen huizen in de Sierra Parima, die tot voor kort een witte vlek op de landkaart van Zuid-Amenka was.... Indianen. Deze volksstam bezit een ze kere beschaving .verbouwt o.a. de kas- save-wortel, waaruit het Indiaanse brood gemaakt wordt, organiseert jachtpartijen en beoefent de visvangst met grote kun digheid. Deze Indianen onderhouden af en toe contact met hun gevaarlijke bu ren en sommirmj spreken hun taal. Gheerbrant tnA.' .te een Maquitares-op- perhoofd te bewegen, hem naar het hart van het land der Goeahariba s te voeren, maar deze weigerde aanvanke- lijk hardnekkig. Om hem gunstig te stemmen, draaide Gheerbrant enkele gramofoonplaten, o.a. de „Stars and Stripes" van Soussa. Maar de muziek deed de halfwilde niets. En evenmin maakte Louis Armstrongs jazz enige in druk op hem. Douwe Egberts moeten verwezenlijken is: een eenheids front voor de overwinning I" HET CENTRAAL COMITé voor het Mariajaar te Rome deelt mededat de H. Vader op 1 November het beeld van de Moeder Gods „Salus Populi Romani (Heil van het Romeinse volkop het St. Pietersplein zal kronen. Kardinaal Mi- cara, de kardinaal-vicaris van Rome heeft de gelovigen van het diocees Rome opgeroepen zoveel mogelijk dit uitzon derlijke voorbeeld van andere landen na te volgen. Hoever staat het met onze Maria-dc- votie. Maria is ook het Heil van het Ne derlandse volk. Aanpakkenioe hebben nog ruim een halve maand October om in te lopen. SINDS HET einde van de laatste we reldoorlog is het aantal Amerikaanse priesters en broeders in kloosterorden en congregaties, die in meer dan één bisdom huizen bezitten, met meer dan 14 ge stegen, een stijging van 237.572 tot 271.000. Cijfers, ontleend aan een over zicht van de Amerikaanse, bisschoppe lijke organisatie N.C.W.C., wijzen uit, dat er ongeveer 113.000 priesters en 158.000 broeders zijn. De Verenigde Sta ten hebben het absoluut grootste aantal leden van congregaties en orden, name lijk ruim 18.000. Uit liet overzicht blijkt voorts dat de Amerikaanse Katholieken ruim 70 van de onkosten der wereld missie met hun bijdragen dekken, doch slechts 4 van het totaal aantal mis sionarissen leveren. Wat doet U voor de missie f U be hoeft toch niet een teleurstellend ant woord te geven f Of bidt en geeft U in 1954 nog niets f OP GROND van nieuwe berekeningen, leven op dit ogenblik in communistisch geregeerde Staten 63.5 millioen katho lieken, op een bevolking van 800 mil lioen mensen. Het totaal aantal katholie ken op de gehele wereld wordt op meer dan WO millioen gesteldzodat bijna 1/6 deel der Kerk aan vervolging en onder drukking is blootgesteld. Cijfers om diep over na te denken. Er is meer nodig ahn babbelen over loon- ronden en de materie in het algemeen ONGEVEER 30 priesters bevinden zich onder de honderden slaven-arbei- ders, die momenteel graven aan het 00 km. lange kanaal, dat in Oost-Polen ge projecteerd is, teneinde een goed vaar water naar de Sovjet-Unie te hebben. De priesters en een groot aantal arbei ders zijn afkomstig uit de verbeterings kampen, in de buurt van Lublin. De meesten van deze priesters zijn uit hun parochies weggehaald kort na de arres tatie van kardinaal Wyszynski, een jaar geleden. OP ZONDAG 10 October wordt in meer dan 250 gevangenissen in Canada en de V.S. het feest van de „Goede Dief' gevierd. Verleden jaar heeft de H. Stoel de votiefmis ter ere van de goede moordenaar de H. Dismas goedgekeurd. Een aartsbisschop en vier bisschoppen hebben toen het nieuwe feest ingewijd die in de De blanken bleven onbewegelijk staan Nu begon de eerste Indiaan allerlei zon derlinge geluiden te maken, die duide lijk zijn grote opwinding verrieden. Hij sprak kennelijk tot de onbekenden, allengs langzamer, maar de Fransen begrepen natuurlijk niets van hetgeen hij zei. Ze boden hem een sigaret aan. Hij zelf kauwde op een groene bal van tabaks bladeren. Het speeksel liep langs zijn mondhoeken. Gheerbrant stak een si garet aan. Snel wees de Indiaan op het lucifersdoosje, oef, oef roepend, de uit drukking, die ook de Indianen van Noord Amerika zo vaak gebruikten. Toen Gheerbrant hem het doosje lucifers gaf, begon het „oef, oef" weer. Wat wilde de Indiaan nu? De Fransen keken hem vra gend aan, waarna de Indiaan op hun pryama wees en met een gebaar beduid de, dat hij die graag wilde hebben. Gheer brant trok het kledingstuk resoluut uit vriendelijk lachend, waarop De protesten, die uit katholieke Belgische kringen opgaan tegen de linkse regering, zijn verre van geluwd. Integendeel. Er gaat geen dag voorhij of er komen nieuwe en nog scherpere bij, zowel iir de pers als in openbare vergaderingen. de tweede "V W h-en kaartje f van de Groene Hel eerste 'V --V/'v 4 -'v met de Sierra Parima, waarin een Fransman als de beruchte Goeahariba-Indianen ontmoette. Zojuist heeft het hoofdbestuur van de C.V.P. van het arrondissement Brussel de weigering van de regering besproken om het parlement vóór de reglementaire datum bijeen te roepen. Na er op gewezen te hebben, dat alleen reeds de ernst van de internationale P°h- tieke toestand het bijeenroepen van het parlement zou wettigen en te hebben ge constateerd, dat nog maar slechts 5 van de 24 begrotingen door de beide kamers werden behandeld, wordt verder de aan dacht van de openbare opinie getrokken op de „hevige ontstemming en veront waardiging die werd veroorzaakt door een reeks onaanvaardbare regeringsmaat regelen". Anderzijds heeft de voorzitter van de Vlaamse vleugel van de C.V.P., in een zeer scherpe rede voor de politieke tribune van de radio verklaard, dat de linkse regering de politieke dictatuur inluidt. ,Dit is een regering van de afbraak en de tegenspraak", zei deze woordvoerder o.m.- en hij ging voort, in verband met de internationale politiek: „De heer Spaak moet weten, dat de C.V.P. niet meer bereid is hem te steu nen in zijn internationale politiek, als zijn collega's in de regeringscoalitie, zoals de heer Collard op onderwijs gebied en de heer Bruisseret in zijn ver derfelijk werk in Congo, verder gaan met hun voor ons en de christelijke gemeenschap van dit land zo diep kren kende politiek". Het optreden tegen katholieken in taatsdienst, werd hierbij eveneens streng 'ehekeld. Het gaf de C.V.P.-woordvoer- der o m de volgende woorden in de mond: ,Wij stellen de vraag: is een ambtenaar in' België nog vrij een eigen gedachte te hebben of wordt in ons iand de dicta tuur op de ambtenaren ingevoegd als voor- loper van de algemeen linkse dictatuur? dat hij zijn kinderen naar een vrije school stuurt? Dat voert ons rechtstreeks naar het dwangsysteem van de communisten. Door het étatiseren van nijverheid en landbouw en door 't systeem van rantsoe nering hebben de communisten het middel aan de hand om wie niet accoord is met het regime, te broodroven. Als de socialisten nu hetzelfde zouden doen voor alie benoemingen in de staat, waarom zouden zij dat morgen ook niet doen voor de christelijke gesyndikeerden in de ge nationaliseerde bedrijven? Dit is het be gin van alle dictatuur". De spreker besloot zijn rede met de volgende opmerking: „Wij verwittigen de regering alvorens het te laat is. Zij zou verwonderd kunnep staan over de energieën die niet alleen bij de christenen van dit land. maar ook bij de andere burgers kunnen losgeslagen worden, wan neer zij dit onzalige werk verder doorzet". Ook de katholieke pers staat dag aan dag op de bres, omdat zij er rich reken schap van geeft, „dat het lot van bet katholiek gedeelte der bevolking op het spel staat voor vele jaren". De linkse regering wil aan het land een nieuw regiem opdringen, een regiem van ministeriële willekeur, een regiem van geestelijke en ook v,an stoffelijke dwang, schreef zojuist een zeer invloedrijk katho liek dagblad. Scherp keert dit blad zich o m. tegen wat het noemt de „geestelijke dwang", door de uitsluiting van hele reek sen van personen uit staatsfuncties, een voudig op grond van hun godsdienstige overtuiging. De stoffelijke dwang gaat hier samen met de geestelijke dwang; de broodroverij is het middel ^cvt geestelijke dwang in de handen der ministers. Wij geven hierbij aan het christelijk bevolkingsgedeelte een zeer formele waar schuwing: Beeld u niet in, dat ge uw kinderen de weg gaat openen naar de openbare ambten door ze naar een officiële school te sturen Neen, het diploma der officiële Waarom wordt een ambtenaar ontzet, om-1 school zal niet volstaan, zolang uw gezins leden naar de mis gaan, zich laten dopen, enz. Het is tegen al wat christelijk is, dat de linkse regering het heeft en het zijn al de christelijken die ze wil uit sluiten van de staatsambten en straks van de parastatale instellingen, de openbare bedrijven, enz.". Dergelijke uitlatingen en protesten leest men in al de katholieke bladen van het land. Deze scherpe aanvallen van katholieke zijde tegen de anti-katholieke politiek der linkse regering, laten deze laatste alles behalve onverschillig. De socialistische minister-president Van Acker, de voor- zitte.r der socialistische partij Buset en andere socialistische lsjders doen wel met een zekere hooghartigheid, alsof die katho lieke oppositie hen met raakt, maar in werkelijkheid beginnen zij meer en meer met het geval verlegen te zitten. De linkse regering laat sedert enkele dagen geen gelegenheid voorbij gaan om via haar pers en de radio haar beleid te doen verdedigen. Soms zeer uitvoerig en in bewoordingen die definitief willen zijn en die al de be weringen van katholieke zijde in verband o.m. met de schoolstrijd, het neerdrukken van het indexcijfer, het bestrijden der ge wetensvrijheid, zg. pertinent tegenspreken. Volgens die lezing, zijn het niet de linksen, maar de katholieken, die de schooloorlog hebben uitgelokt Evenmin zijn het de staatsscholen (25.000 frs subsidie per leer ling maar de katholieke scholen (sedert twee jaar frs 8000 subsidie per leerling en voordien maar frs 4000), die begunstigd zijn, enzovoorts. Wij hebben vorige week een en ander aangehaald uit een rede van de voorzitter van de zeer machtige Algemene Katho lieke Vakverbonden de heer August Cool. Deze had daarin de linkse regering het vuur aan de schenen gelegd, wat tot ge volg had, dat sedertdien al het linkse ge schut op hem werd gericht. Hij zou nl niets anders dan leugens hebben verteld. De heer Cool heeft die aanval niet on beantwoord gelaten en zojuist heeft hij. ter gelegenheid van een congres der katholieke centrale van arbeiders der voedings- landbouw-, tabak- en hotelbe- drijven, een nieuwe, zeer lange redevoe ring uitgesproken, waarin hij andermaal de punten op de i's zet. En hij eindigde met, onder luide instem mende toejuichingen van het congres, te zeggen: „De strijd begint. Er zal moeten worden gestreden in het werkhuis, on de trams, in de trein. Wij zien. hoe de vrij heid van opinie bedreigd wordt. De strijd zal hard zijn. Onze kameraden, die ge broodroofd werden om hun opinie kunnen op ons aller solidariteit rekenen. Wat wij Christelijke Volkspartij (C.V.P.), de Bel gische Boerenbond, het Nationaal Kalho- met pontificale H.H. Missen, liek Middenstandsverbond e.a., hebben zo i gevangenissen gecelebreerd werden. juist een „comité voor vrijheid en demo eratie" in het leven geroepen. Dit geschiedde met het doel om, zoals de woordvoerders van het comité in kwestie verklaarden, „ten aanzien van de maat regelen waardoor de huidige regering de meest elementaire democratische vrijheden aantast, inzonderheid de gewetensvrijheid, de waarden en vrijheden te verdedigen die door deze regering in België en in de Congo worden bedreigd". De oprichting van het „Comité voor Vrij heid en Democratie" betekent, volgens commentators, dat ook buiten de rangen en het eigenlijke kader der C.V.P., al de poli tieke, culturele, economische en sociale christelijk gezinde organisaties zich een drachtig willen teweer stellen tegen de politiek der linkse regering, „die het democratisch regime zelf en het grond wettelijk statuut van dit land miskent en Wanhopige zondaars hebben alvast vandaag een meditatie over de oneindige barmhartigheid Gods. MORGEN IS het weer Zondag. Der halve dokken op de schaal van het Kerkenfonds. Lees ook een kwartiertje het Mandement. Het zal u beslist goed doen. Beter zult ge dan ook Paulus' woord uit het epistel begrijpen, welke genade Gods ons in Christus is geschon ken. Het evangelie verhaalt de genezing van de lamme. Welk een macht. Moed houden. Diezelfde Macht werkt nog. Voor de rest een schone October-Zondag met het onmiskenbare gelaat van de katholiek, bij wie de prediking van Christus vaste voet gekregen heeft. O In een gesprek via de radio-tclefonie heeft een der overlevenden van het Woensdagnacht bjj de Doggersbank in de Noordzee omgekomen Deense schip „Rikke Skou", de derde machinist Erik Petersen, aan het persbureau Reuter het een en ander verteld over de wanhopige pogin gen om de boot drijvende te houden in de woedende zee. In dit gesprek, hetwelk werd gevoerd van hel Zweedse schip „Hcdda", dat acht overlevenden oppikte van een bemanning van 21 de sleepboot „Holland" bracht vier stoffelijke overschotten van de der tien omgekomen zeelieden op Terschel ling aan de wal zeide Petersen, dat de „Rikke Skou" 30 graden slagzjj maakte, toen de lading ging schuiven. Urenlang werkten de opvarenden koortsachtig om het schip weer recht te krijgen, maar de wind en zee waren te .sterk en van de brug kwam toen de or der: „Verlaat het schip". Petersen zei: „Ik zag, dat de reddingboot aan stuurboord zijde werd gestreken, maar ik weet niet, wat er mee is gebeurd. Ik wist met der tien anderen op een vlot te komen, waar op wij heen en weer werden gesmeten door de golven". Hij wilde niet graag spreken over de 22 uren, gedurende welke het vlot werd ge beukt door golven met witte koppen. Toen de „Hedda" het vlot vond, waren er nog slechts acht man. Zes waren verdwenen in de kokende golven. Petersen zei. dat hij de mannen niet had zien verdwijnen. Over hun lot wilde hij geen uitlatingen doen. Hij voegde er aan toe: „Wij waren dolblij de „Hedda" te zien, We waren doornat, uitgeput en zeer hongerig".. Zijn stem klonk zwak en vermoeid door de radio- telefo.on. Maar hij herhaalde, toen hij in het kort vertelde over de strijd van de „Rikke Skou" om drijvende te blijven: „Er was geen paniek". Zodra de acht overlevenden wat waren bijgekomen aan boord van de „Hedda groepten zij bijeen rond de scheepsradio om te luisteren naar de berichten over de '„Rikke Skou" van Radio Kopenhagen. Hierdoor wisten zij, dat dertien van hun kameraden werden vermist, zo vertelde Petersen. De op Terschelling aangebrachte vier lijken zijn vannacht per vliegtuig naar Denemarken vervoerd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 3