Biesbosch een kolkend meer Op nieuw groot leed over „Waterboeren Premier Van Acker zoekt contact met organisatoren De Stem der Kerk Prof. mr dr Ch. Raaymakers S.J. overleden Misdaad op Duitse VERMOORDE" BLEEK DE MOORDENAAR TE ZIJN Engeland bezit grote voorraad gecondenseerde melk emigrant In Nehroe schuilt een dictator" KAVEEWEE sigaar êT In zijn slaap praat hij Engels Waar men zijn eigen dijk betaalt EEN NOODKREET Een gelukkig Nieuwjaar RATTENVANGER VAN MAASTRICHT De katholieke mars naar Brussel Maar anti-katholieke politiek wordt voortgezet „Duitsland moet liever geen eisen stellen!" Veranderingen rond de ot van Lourdes Pater Jos Lansu overleden Kardelj beschuldigt Djilas Prof. Niehans naar Japan DINSDAG 28 DECEMBER 1954 PAGINA S Dubbele ramp Evacuatie Zwakke piel Zoet water met een VOL - maakte VUILNISMANNEN VERGATEN DAT HET KERSTMIS WAS... Het verrielgingsmiddel BÜUMOLINE van de thans verkrijkbaar bij iedere drogist. BRUMOLINE doodt rat cn muis 1 De opvolger van Monnet Eerste ramp voorkwam tweede Hoger dan in 1953 Provinciaal der Lazaristen Door welke gedachten Je aartsbisschop van Bologna zich laat leiden in de strijd tegen het Communisme NA DE STORM Hout aangespoeld op het strand van Texel Nederland maakte bezwaar tegen doorverkoop Specialist, die H. Vader behandelde Dood verklaard Pijnlijk dilemma De moord (Van onze verslaggever) Dc Biesboschböqr is niet bang van water. Maar ééns kan Het water hem te hoog komen. Dat is, wanneer zijn dijken bezwijken. Dat is hem nv twee jaren achtereen gebeurd. ZIJN dijken, want waar ook in bet land Rijkswaterstaat en polderbesturen samenwerken om bet land te beveiligen, niet aldus in de Bicsbosch. Daar poldert de boer zijn eigen land in en ,ils de dijk liet begeeft, moet hij het betalen. Dal betalen gaat dan bij tienduizenden guldens. Nu is het tie Bicsboschbocr te machtig geworden. Zoudt gij een maand geleden de Annapolder hebben gezien, waar de bedrijfsgebouwen, vorig jaar bij de stormramp verwoest, nog steeds niet wa ren hersteld, nu weer stroomt het water er in en uit. In de kamer van burgemeester mr Crul van Made en Drimmelcn hangt een ets, die menige bezoeker „gruwelijk" noemt. Jan Jlubertus maakte die en men ziet bomen buigen en golven oprijzen, onder gierend geweld. Een huis verzinkt, een stuk dak drijft weg. Zó ging de Annapolder ten onder, zo ook was het er nu weer. „Zo zag ik het zelf", zegt de burgemeester. Onder Made en Krimmelen liclioren 4800 ha Biesboschgebied. Tienduizend hectaren daarvan zijn water, tegen de 1800 hectaren riet, griend, schorren en kwellen, in rustige dagen een paradijs voor de natuurvriend. De overige ruim 2000 hectaren zijn landbouw-cultuur- grond. Negentig procent daarvan werd nu weer verzwolgen. De Biesboschboer is een echte waterboer Als hij zich daar komt vestigen weet hij wat hem boven het hoofd hangt en hij heeft er vrede mee. Jaarlijks zijn er stormen en wordt het rivierwater opge stuwd Jaarlijks ziet hij zijn bouwgrond nu en dan tot een klein meer worden. Maar hij weet ook. dat het dan weer spoedig droog wordt, omdat hef omdijkt is. Hij houdt er rekening mee bij de be werking van zijn grond. Maar als de dijken om zijn land het niet houden, dan is 't mis bij die boeren. Niet alleen kunnen ze hun oogst van het komend seizoen deels wel afschrijven maar zij moeten op eigen kosten de dij ken laten herstellen. En dat kunnen ze niet. wanneer dit een paar jaren achter een gebeurt. Het vorig jaar was het een ramp. nu is het een dubbele ramp, omdat ze de' eerste nog lang niet te boven zijn. De kooikers en rietsnijders komen er wel overheen, maar de landbouwers zijn in de kern van hun bestaan getroffen. Wanneer nu de landbouworganisaties in de Brabantse Biesbosch van oordeel zijn, dat het zonder hulp van de overheid niet mogelijk is- tot herstel te komen en zich zowel tot de minister-president als tot de minister van landbouw, visserij en voedselvoorziening en tot de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer liebben ge wend tot bet verkrijgen van overheids steun dan Is dit eigenlijk een noodkreet om de totale ondergang te keren. Bovendien ligt hier nog een andere moeilijkheid. Verscheidene Biesboschboe- ren zijn slechts pachters op grond, die in handen van beleggers is. Betreft dit nu een instelling als het Bedrijfspensioen- fonds van de Staatsmijnen, dan is de moeilijkheid wel te overkomen. Maar zijn het andere, zoals b.v. Belgische eigenaren, die eerst baten willen zien al vorens kosten te maken, dan wordt het e0Al met tl'duurt dus het herstel van dij ken en waterkeringen hier verschrikke lijk lang, ten koste van de bebouwing. Er zijn niet veel bewoners in de Bies bosch. Al met al misschien ruim twee honderd. Dat zij de grond bewerken kun nen met zo weinig krachten ligt in 't feit, dat de landbouw daar sterk gemechani seerd is. Deze weinige mensen kenden de woede der elementen van het vorig jaar en toen zij nu door hun radio-toestellen de stem hoorden, die het onheil aankon digde sloeg de schrik hun om het hart. Maar ook op het vasteland begreep men. dat er iets gebeuren moest. Er is daar in Drimmelen maar één politieboot gestationneerd, de R.P. 17. Onder com mando van de onvervaarde opperschip- pei" Witte is die er op uitgetrokken, om de waterboeren te evaeuëren. Onder een loeiende storm in dat geheimzinnige kre- kengebied. waar het water steeg en steeg tot er één groot woestgolvend meer was ontstaan, hebben de mannen urenlang gevaren tot er 80 mensen aan boord waren, die 's avonds om half zes voet aan wal konden zetten. Burgemeester Crul die al inzag, dat men het met één boot niet kan redden, wendde zich tot de vaar- en duikerschool van het nabije Geertruidenberg. waar majoor Brugsma onmiddellijk een moederschip met vier vletten naar Drimmelen zond. Op de moeilijkst bereikbare plaatsen heeft men daar nog tien mensen opgespoord, die mee wilden. De rest was óf veilig op en kele terpaohtige hoogten óf men wilde de levende have niet in de steek laten. Alles liep toen onder, behalve de polders Moken. Gijster en Heemplaat. De geëvacueerden waren' in de dorpen bezuiden de Biesbosch goede bekenden, dus aldra vonden ze bij vrienden een tijdelijk onderdak. Inmiddels was het in Drimmelen ook al gaan spannen, omdat daar de zwakke plek zit in de verzwaarde en verhoogde dijk, die tussen Geertruidenberg en Ber gen op Zoom het water moet keren en die nu tot Lage Zwaluwe is voltooid. In die dijk zit bij Drimmelen een opening, omdat men daar bezig is met het leggen van een grote perskoker voor Emiliapol- der. Inderhaast heeft men daar een dub bel schot gezet cn dit met klei volgestort. De werken daar kregen zware schade, omdat de werkput is ondergelopen. Hoe schilderachtig de Drimmelense Herengracht ook is. nu is het er een chaos var. gore zandzakken en scheve verschansingen. Zelfs de vrij armetierige sluisdeurtjes had men van een pantsering van zandzakken voorzien. Schade kreeg hier ook de neven-ves tiging van de firma Gebr. van Heek uit Dordrecht. Dit is een conservenfabriek die in de buitendijkse percelen ligt en die dus onmiddellijk onderstroomde met alle ellende van ronddobberende vaten. Nu staat die fabriek weer droog. Kwam vorig maal de ellende uit het Westen, nu kwam ze voor een deel ook uit 't Oosten. In de Biesbosch stijgen en dalen de wateren der rivieren snel bij de getijden. Terstond achter de brede Delta- monden worden hier bij de minste op stuwing van het water de Amer, Rijn en Maas in hun loop gestuit en kolken de ri vieren door dijken, kreken en 'poelen, (Van onze correspondent) Het klinkt ongelooflijk, maar het is toch heus echt gebeurd. In Tiel hebben twee vuilnismannen het Kerstfeest totaal vergeten en zij kwamen pas tot de ontdekking, dat er iets bijzonders aan de nan moest zijn, toen zij met hun wagen door het dorp toerden en geen en kele vuilnisemmer buiten zagen staan. Het gebeurde Zaterdagmor gen, Eerste Kerstdag, op een tijd stip waarop in Tiel doorgaans de vuilniswagen pleegt uit te rijden. Tot hun stomme verbazing misten de beide mannen langs de kant van de weg de vuilnisemmers, die daar anders reeds voor dag n dauw zijn neergezet. Dies torn - den en ratelden zij het dorp doo Hoe groot was echter hun veiu®7 zing, toen zij bij de zusters van nei St. Andreasziekenhuis vernamen, dat het eerste Kerstdag was. Zon der de nonnetjes gelegenheid te geven haar verontwaardiging over deze gang van zaken te luchten, verdween de auto als een op hol geslagen groenteboerenhit uit het gezicht van de zusters, voor wie deze gebeurtenis ongetwijfeld de vreemdste Kerstverrassing van haar leven zal zijn geweest. (Advertentie) (Van onze Brusselse correspondent) Zoals men zich zal herinneren, werd op 24 November 1.1., toen de katholieke leer krachten van België staakten uit protest tegen de anti-katholieke politiek dei- linkse regering, besloten op 13 Januari een mars naar Brussel op touw te zetten, indien de regering haar sectaire politiek, vooral t.aiv. het katholiek onderwijs van dit land, vóór 31 December a.s. niet zou hebben opgegeven. Tot nog toe heeft de regering-Van Acker niet alleen haar sectarisme niet laten varen, doch zij heeft er nog ver schillende scheppen opgedaan. Zo heeft zij o.m. nu ook de handen uitgestoken naai de officiële radio en televisie, om daar zonder enige reden katholieke elementen uit te verwijderen, ten voordele van socia listen, of om andere katholieken van die instellingen onder het gezag te stellen van nieuwbenoemde socialistische perso nen. Het initiatief tot de mars werd genomen door het machtige Algemeen Katholiek Werkersverbond. De voorzitter van deze organisatie, de heer August Coot, heeft in verband met die voorgenomen mars een onderhoud gehad met premier Van Acker. De heer Cool heeft daarbij o.m ge zegd, dat de katholieken, vermoedelijk ten getale van vijftigduizend, op 13 Ja nuari niet naar Brussel zullen komen om er wanorde te stichten, „zoais anderen (de socialisten en de communisten bij de anti-Leopoldistische straatrevolutie van 1950, corr.) reeds vóór ons hebben ge daan", maar om de regering de wn van de katholieken te tonen. Men is tijdens dat onderhoud niet tot een conclusie gekomen, doch de heer Van Acker heeft te verstaan gegeven, dat de onderhandelingen in de loop van deze week kunnen worden voortgezet. De katholieken hebben echter niet veel vertrouwen in Van Acker, en zij blijven bij hun parool: „Op 13 Januari naar Brussel". De heer Cool heeft hier publiekelijk nog aan toegevoegd, dat de katholieken van dit land willen strijden voor dat gene wat men ze heeft afgenomen: de vrijheid op schoolgebied; verder tegen misbruiken in de pensioenwetgeving, tegen het vervalsen door de regering van het indexcijfer, tegen de statisering van het paritair beheer, tegen het afschaffen van de premie aan de „moeder aan de haard", tegen het beslag leggen op radio en televisie en tegen andere regerings daden, waardoor de vrijheid van denken door de linkse regering hier aan banden ten opzichte van de katholieken, moet op houden!" Maatregelen worden door de organisa toren van de katholieke mars naar Brus sel getroffen, opdat deze een waardig ver loop zonder incidenten zal hebben. Alleen leden van de katholieke arbeidersbewe ging worden tot het deelnemen aan deze betoging toegelaten. Indien er toch inci denten zouden zijn, dan zullen deze door linkse tegen betogers moeten worden uit gelokt. Reeds eerder hebben wij er op gewezen, dat in de socialistische pers op onbedekte wijze op incidenten wordt aan gestuurd. Het Westduitse dagblad „Frankfurter Allgemeine Zeitung" komt tot de con clusie, dat het waarschijnlijk het beste zou zijn een vertegenwoordiger van een der kleine landen der Europese Ge meenschap voor Kolen en Staal tot op volger te kiezen van de president van de Hoge Autoriteit, Jean Monnet, die zijn heengaan onlangs heeft aangekon digd. Het blad acht het niet juist, wan neer West-Duitsland er op aan zou drin gen voor de komende periode een Duit ser op de presidentszetel te benoemen. Voor Duitsland blijft, aldus het blad, uiterste terughoudendheid geboden, wan neer het om de bezetting van leidende posten gaat. schurend en sleurend langs alle water keringen. Het oppervlakte-ijs van de grote ri vieren is toevallig in deze dagen snel aan 't smelten, zodat grote watermassa's werden aangevoerd cn niet weg konden. Het gevolg is, dat het ditmaal zoet water is. dat over het land stroomde; bij de stormramp was het deels zout uit de zee gaten, die tot de Biesbosch binnen stroomden. Bleef in de Biesbosch ditmaal de water stand 65 centimeter beneden die van 1 Februari 1953, in Lage Zwaluwe was dat anders. „Het stond weer 60 centimeter boven de dijk" zeiden twee mannen, die in zware waterlaarzen door de lange, boch tige straat van dit Langstraatdorp klos ten. Als het onderbeen van burgemeester mr Vlak die lengte heeft, klopt het: „Ik heb tot kniehoogte door het water ge waad". zeide hij. „Het verschil in waterhoogte met de stormramp bedroeg hier nog maar acht centimeter. Wanneer er geen stormramp 1953 was geweest, zouden we hier een stormramp 1954 in evengrotfe omvang hebben beleefd". De organisatie, opgebouwd na de stormramp, heeft orima gewerkt. Er wa ren zandzakkendepots. dijkwacht en dijkleger waren bijtijds opgeroepen en daarbij vaardigde de burgemeester eén noodverordening uit, dat mannen tussen 18 en 55 jaar zich beschikbaar moesten houden voor persoonlijke diensten. De vloedplanken waren bij de hand. Dezelfde straten zijn er weer aange gaan als die van vorig jaar. Mensen, wer den met autobussen geëvacueerd, zieken per ambulancewagen weggehaald, meu belen naar de bovenverdieping gebracht. Toen de openingen van de buizen aan de Noordzijde van het dijk-dorp met zandzakken waren opgevuld, deed zich het merkwaardige feit voor, dat in deze huizen het water hoger klom dan vorig jaar. De bewoners vonden dat allesbe halve prettig, maar ditmaal dienden hun huizen als waterkering, terwijl re vorig jaar slechts gebouwen betekenden in een woeste stroom. De zandzakken worden nu opgeruimd, maar de vlasfabriek, die omdijkt is, staat nog onder water; de dijk werkt nu ave rechts en verhindert afvloeiing! „Als ze nu dat gat bij Lage Zwaluwe maar eens dichten in 1955", zei burge meester Vlak. „De Nieuwe dijk bij Moer dijk heeft, aan weerszijden van de haven zware schade geleden. Met de Kerstda gen hebben we er aan moeten doorwer ken. Burgemeester Crul van Made en Drim melen weet hij geen benadering te zeg gen. hoeveel ditmaal de schade in zijn gemeente beloopt. Het zal wel een kwes tie van vele tonnen zijn, meende hij. „Maar millioenen lijkt me wel wat over dreven". In de leeftijd van 63 jaar is te Zundert in het St Vincentiusseminarie overleden de hoogeerw. heer Jos. Lansu, Provinciaal van dó Nederlandse provincie der Lazaris ten, tevens directeur van de Dochters dei- Liefde. Pater Lansu is geboren op 16 Februari 1891 te CJinge in Zeeland. Op 27 April 1917 werd hij priester gewijd. Zijn benoeming tot provinciaal dateert van 26 Augustus 1945. In de jaren 19201925 werkte hij als ziel zorger in de mijnstreek. Vervolgens was hij novicen-meester en daarna overste in het Missiehuis St Jozef te Helden-Pannin- gen tot aan zijn benoeming tot provinciaal, De uitvaart, gevolgd door de begrafenis geschiedt op Donderdag a.s. in het Missie huis te Helden-Panningen Mgr Théas, de bisschop van Tarbes en Lourdes heeft een internationaal comité van architecten gevormd, dat de opdracht heeft gekregen het huidige Lourdes zó te veranderen, dat het aan de blijvend toenemende pelgrimsstroom (in 1954 wa ren dit er 3.500.000) het hoofd kan bie den; dit vooral met het oog op 1958, in welk jaar het eerste eeuwfeest van de verschijningen van de H. Maagd aan Bernadette zal worden gevierd. De grot en het omliggende terrein zijn reeds in hun oorspronkelijke staat hersteld. De preekstoel, het ijzeren hek, de sacristie, de baden en de kleedkamers tegen de steile Massabielle-rots zijn verdwenen. In plaats van de negen baden die er op het ogenblik zijn, worden er thans vijftien aangelegd langs de rech teroever van de Gave, schuin tegen over de grot, waarvan er verschillen de reeds spoedig na Nieuwjaar in ge bruik zullen worden genomen. Men overweegt ook het ziekenhuis Notre Dame naar de andere oever van de Gave te verplaatsen. Ter verbinding van het eigenlijke ter rein met de baden en het ziekenhuis zul len dan twee bruggen moeten worden aangelegd. De plaatsvervangende president van Joego-Slavië, Kardelj, heeft Maandag scherp gereageerd op de Verklaringen van de afgezette communi-tische leider Djilas en zjjn vriend Dedjjer, die hij ervan be schuldigde „de Joegoslavische democratie te chanteren en hun diensten aan het bui. tcnland aan te bieden" Kardelj deed dit in een rede op een con gres van de Bosnische partij té Serejavo Djilas heeft, zoals gemeld, de vorige week in een verklaring aan de New York Times gepleit voor oprichting van een sociaal-democratische partij in Joego slavië. Dedijer. die ondanks zijn steun voor Djilas destijds in het partijbestuur werd gehandhaafd, had aan de buiten landse pers meegedeeld, dat hij voor de commissie van toezicht van de partij was gedaagd, omdat hij nog sterke banden met Djilas onderhoudt. Gisteren is op het Texelse strand tus sen paal 26 en paal 30 een grote partij grenenhout aangespoeld, bestaande uit ongeveer 800 stuks baddings en platen van 4 tot 6 meter lengte. Het hout is gemerkt F. X L. en moet pl.m. vijf dagen in zee hebben gelegen. Men vermoedt dat het deklast is van een schip, dat tij dens de stormen van verleden week in moeilijkheden heeft verkeerd. De strand vonderij heeft het bij de berging niet gemakkelijk, omdat vele duinvalleien onder water staan. SINDS ENKELE MAANDEN bezitten wij een exposé van de 'aartsbis schop van Bologna (Italië), kardi naal Lercaro, over het thema: de ver heffing van het proletariaat. Het is een rede, gehouden voor de slotvergadering van een studiebijeen komst, over dit onderwerp, georgani seerd door het Antonianum (het uni versitaire college) van Padua. Wat kardinaal Lercaro over dit on derwerp zegt, is van bijzonder belang reeds door het feit dat hij het is die spreekt. Hij staat bekend als een der meest dynamische hedendaagse bis schoppen in de sociale strijd. Italië vormt een der beslissende slagvelden. Bologna is een der scherpst omstreden gebieden van Italië. Dit is het gebied waar de „„Fraternitas" (gemeenschap pelijke actie-org. van verschillende religieuze instituten) met haar „vlie gende afdelingen" werkzaam is. Hier wordt de sociale strijd met allure en enthousiasme gevoerd. Het exposé is te meer interessant, omdat thans, sinds enkele maanden, de Italiaanse arbei derswereld de duidelijke neiging ver toont het communisme op te geven. Kardinaal lercaro heeft een eigen vorm om het sociale vraag stuk te stellen. Dat vraagstuk be treft voor hem het overwinnen van een onrechtvaardige ongelijkheid, dia onder de mensen is ontstaan. Wanneer hij ongelijkheid zegt, denkt hij niet op de eerste plaats aan economische posi ties, maar aan menselijke waardigheid. Wanneer hij over economische posities spreekt, verbindt zich bovendien daar aan voor hem als vanzelf de gedachte van deelneming aan cultureel leven. Daarenboven denkt hij bij het bespre ken van het ongelijkheidsverschijnsel niet alleen aan vertikale ongelijkheden (de ongelijkheid tussen de standen: sociale ongelijkheid in engere zin), maar ook aan horizontale (de ongelijk heid tussen volken). Reeds in het begin van zijn rede noemt hij de positie der koloniale volken in één adem met die van het proletariaat. Beide vormen voor hem één en hetzelfde vraagstuk. Deze behandelingswijze van het sociale vraagstuk wijst op twee dingen. Een helder besef voor wat het com munisme is en doet. En een niet min der levendig besef voor de ware sociale werkelijkheid. Dit besef ontbreekt te vaak, helaas. Te veel wordt over de bestrijding van het communisme ge sproken als over een strijd voor een betere financieel-economische situatie van de „arbeiders". Te weinig wordt gedacht aan het communisme als aan een vrijwel onvermijdelijk gevolg van de (in wezen anti-democratische) in ternationale anarchie, die wij kunnen helpen opheffen, maar die wij rustig laten voortbestaan. Zonder er zelfs over te denken. WIJ ZEIDEN: „onrechtvaardige on gelijkheid". Dit adjectief („onrechtvaardig") mogen wij niet weglaten als wij kar dinaal Lercaro's gedachte recht willen doen wedervaren. Hij wijst er inderdaad herhaaldelijk op, dat er ook een niet-onrechtvaardige ongelijkheid bestaat. En hij mist de moed niet, in het licht te stellen, dat deze even onontbeerlijk is voor de „verheffing van het proletariaat" als welke andere factor ook. Dit is eveneens een gedachte, waar van gezegd moet worden dat zij te weinig aandacht heeft. Wij zijn te zwak tegenover de gelijkheidsleuzen der communisten en der socialisten. Wij realiseren ons te weinig, dat wij het communisme slechts kunnen overwin nen door openlijk de waarheid tegen over hun dwalingen te stellen Voor de waarheid in het communisme hebben wij te weinig oog, en tegenover zijn dwalingen te weinig moed. Of als men dat liever wil, te weinig van dat door zicht, dat voor die moed nodig is. DE KARDINAAL wijst inderdaad op twee dingen, die wjj moeilijk met elkaar in harmonie brengen. Een aanzienlijk deel van zijn betoog is erop gericht, ons die harmonie te tonen. Het eerste is, dat zowel het Oude als het Nieuwe Testament zich richt op hulp aan en verheffing van de kleinen, de geringen, de nederigen. Dus op hec tegengaan van een bepaalde ongelijk heid. In het Magnificat zien wij de beide Testamenten hierin samenklan ken. Dit is een ingeboren streving van het christendom, zowel in zijn (joodse) voorbereiding als in zijn ontplooiing. En in dit licht kan men dus de gedachte beter begrijpen, die nu weer door Arnold Toynbee met zoveel nadruk wordt uitgesproken, dat het commu nisme in wat het overtuigends heeft, op christelijke grondslagen rust. Deze strijd de strijd dus tegen on rechtvaardige ongelijkheid is altijd nodig geweest, en zal altijd nodig zijn Het is een eis van de christelijke deugd, de liefde. Liefde, merkt de kardinaal op, die men kan vervalsen door anderen te willen gunnen wat men voor zichzelf wenst (want onze behoef ten zijn ongelijk), maar die eist „dat men zich eerlijk verplaatst in de situa tie, of om de populaire term te ge bruiken in de huid van de anderen: want dat is de liefde, die de Zoon Gods ons heeft bewezen, Die de knechts gedaante heeft aangenomenut pos- sit condolere, opdat Hij zou kunnen mede-lijden... Maar deze nimmer overbodige strijd tegen de onrechtvaardige ongelijkheid mag ons niet verleiden tot de gedachte dat alle ongelijkheid moet worden uit gebannen. Dit kan niet. En wij zouden door zulke pogingen juist de kracht verliezen om het onrecht te bestrijden. De kardinaal bezigt hier formules die tot de stoutste behoren, welke wij ken nen: „Ik kan er mij niet van weerhouden vóór alles te verklaren, tegen ieder irreëel sentimentalisme, dat de natuur lijke en functionele ongelijkheden geen kwaad zijn, maar een metaphysieke (uit het wezen zelf der dingen voortvloeien de) noodzakelijkheid vormen: zij zijn de uitdrukking van de rijkdom der menselijke natuur....; zoals ook, zou ik durven zeggen, de veelvuldigheid en de variëteit van het schepsel de onein dige rijkdom van de Schepper zicht baar maakt, zonder deze uit te putten. Deze ongelijkheden zijn bovendien een factor van maatschappelijk leven door de noodzakelijke aanvulling, die een individu en een groep aan de andere geeft; elkaar aldus een weder zijdse dienst bewijzend die, op het plan van het bovennatuurlijk leven, daaren boven een daad van liefde is". J. H. C. CREYGHTON S.J. Enkele dagen na zijn 83ste verjaardag is gistermiddag prof. mr dr Charles Raaymakers S.J., voorzien van de laatste H.H. Sacramenten, in het Berclimanianum der paters Jezuieteu te Nijmegen overleden. Geboreu op 22 December 1871 te Roosendaal heeft hij heel zijn leven lang zijn rijke gaven op vele terreinen van wetenschap en cultuur ten nutte gemaakt en hij genoot dan ook in brede kring grote bekendheid. Na in Katwijk het gymnasium te heb ben doorlopen studeerde de thans over ledene van 1890 tot 1895 aan de Gemeen telijke Universiteit te Amsterdam rech ten. Hij promoveerde op een proefschrift, getiteld: „Verzekering tegen werkloos heid", waarmee zijn naam als economist Van onze correspondent te Bonn) De ondergrondse partisauenstrijd in de Bondsrepubliek, die enkele maanden geleden door het overlopen van de Russische spion Choklof naar de Amerikanen van zich deed spreken, heeft in Muenchcn een nieuw slachtoffer geëist. Na drie weken onderzoek is de politie der Beierse hoofdstad tot de verdenking gekomen, dat een mysterieuze moord op een Russische emigrant in de categorie der door de N. K. V. D. bevolen politieke moorden moet worden gerangschikt. Op vragen van liet Tweede-Kamerlid C. van den Heuvel over de doorverkoop door het Engelse ministerie van Voedselvoor ziening van geïmporteerde Nederland»» gecondenseerde melk, heeft minister Mansholt geantwoord, dat het juist is, tlai dit ministerie over grote voorraden ge condenseerde melk beschikt, welke in de loop van 1953 werden aangekocht. In dat jaar werd tn Nederland ongeveer 2200 too gecondenseerde melk in blik aangekocht Einde October j.l. ging bedoeld ministe rie er toe over een gedeelte van de voor raden aan de handel aan te Dieden voor afzet buiten het Verenigd Koninkrijk. De prijzen waren inderdaad zeer laag. We gens de lange tijd van opslag kon geen garantie voor houdbaarheid of kwaliteit worden gegeven. De oorspronkelijke leve ranciers zouden ln de gelegenheid worden gesteld de partijen van eigen merk' terug te kopen, alvorens verkoop aan anderen zou plaats vinden. De minister ts van oordeel, dat aan de afzet van deze voorraden ernstige nadelen voor de Nederlandse condens-industrie ziin verbonden, vooral indien verkoop op da wereldmarkt onder de oorspronkelijke merken zou plaats vinden. Met het oog hierop werd door de landbouwattaché te Londen contact gezocht ™t bet Engelse ministerie om te pogen in ieder geval de verkoop onder de Nederlandse merken te verhinderen. Tevens werd aan de land bouwattaché te Washington opgedragen bij de commissie voor de afzet van surplus- goederen van de voedsel- en landbouw organisatie tegen deze verkoopactie be zwaar te maken. Prof. Paul Niehans, die sedert maanden de H. Vader heeft behandeld met injecties met levende cellen, zal binnenkort naar Japan gaan, aldus Is gisteren in Vaticaan stad vernomen. Hjj is, naar men geloofde, naar Japkn uitgenodigd om z|jn geneeswijze toe t» passen op de slachtoffers van radio-actie ve straling. Het merkwaardige daarbij is. dat men tegelijk tot de slotsom gekomen is, dat de man, die men voor de moordenaar hield, de vermoorde is. terwijl de aanvankelijk vermoord gewaande thans als moorde- naar\wordt gezocht. Of men hem nog zal vinden, is echter hoogst twijfelachtig. Vermoedelijk is de man intussen weer achter het gordijn verdwenen, waar hij als beloning voor z|in daad in staat zal worden gesteld z|jn tachtigjarige moeder te ontmoeten. Op Maandag 22 November gaf de tach tigjarige weduwe Boehm in een volkse wl)k van Muenchen haar keuken een goede beurt. Daarbij stootte zij met haar oezem onder de divan op een weke mas sa. uaar de oude vrouw zelf niet bukken ondec de divan te kijken, riep zij de buren. Zo ontdekte men gedrieën, dat er een lijk verborgen lag in de ka mer, waar de oude vrouw de da^ te voren nog een verjaardagsmaaltijd met haar bekenden had genoten Z|j herkende alleen maar lettende op de kleren ter stond en zonder enige twijfel de bij haar inwonende Michael Ismailow. Het lijk vertoonde een grote hoofdwonde, die met een hamer moest, zijn toegebracht. De politie constateerde echter, dat de dood door wurging moest zijn ingetreden. De handen van het slachtoffer waren ge boeid. De politie constateerde plechtig de dood van de Russische vluchteling Michalel Ismailow, die in 1920 in Bakoe geboren was en sedert 1953 als statenloos ingezetene van de Beierse hoofdstad stond ingeschreven. Drie dagen later werd het lijk naar Mohammedaanse ritus ter aarde besteld. Ismailow werd daarbij gevierd als een goede en vertrouwde vriend in de Muenchense emigranten wereld als een zachtmoedige dromer, die z|jn voornaamste levensdoel niet vervuld had gezien: nog eens z|jn oude moeder in Bakoe te kunnen ontmoeten. Voor de politie restte nog slechts de taak, de dader van de moord op te spo ren. Zij kwam daarbij tot de ontdekking, dat Ismailow op Zaterdagavond vóór de ontdekking van de moord, als zo vaak z|jn bivak had opgeslagen in de keuken van de weduwe Boehm. Hij had daar be zoek ontvangen van z|jn oude vriend ma joor Abdullah Fatalibey, die in de tijden van hun vriendschap nog Dudangjnski heette. Samen waren z|j na de Russische nederlagen van 1941 naar het Duitse kamp overgestoken en hadden zich laten inlijven in Hitler's Azerbeidsjanse in- fanterie-divisie. Dudanginski promoveer de daar snel tot chef van de verbindings dienst met het „Rijksministerie voor de bezette oostelijke gebieden". Hij had dan ook alle reden om aan het einde van de oorlog een goed heenkomen te zoeken. H|j week uit, naar Egypte en trommelde daar een Mohammedaans legioen te zamen voor de strlid tegen Israel. Toen de Russische geheime dienst hem daar terug vond, week de in middels tot Abdullah Fatalibey her doopte majoor naar Muenchen, waar hij in dienst der Amerikanen trad. H|j werd opgenomen in dp staf van de Amerikaan se omroep „Vrjj Europa" en verzorgde daar dagelijks de uitzendingen voor Azer- beidsjan. Minder fortuin had tot dusverre Mi chael Ismailow gemaakt, die al in 1943 uit, Hitler's rjjen weg danste en zich in het gelid van de Italiaanse partisanen schaarde De Rus promoveerde tot half bakken Italiaan, trouwde met een zwarte schone en vestigde een gezin in het scho ne Napels. In 1951 was hij het uitzicht op Capri beu en besloot van louter heim wee naar z|jn oude moeder in het vader land terug te keren De zwarte boortorens van Bakoe heeft hij echter niet gezien. Alle beloften ten spijt, legde de Rus- cische geheime dienst na z|jn terugkeer in het vaderland terstond beslag op hem. Het weerzien mocht pas plaatsvinden, na dat Ismailow eerst nog een opdracht aan gene zjjde van het gordijn had uitgevoerd. H|j was vrij de opdracht te aanvaarden, of z|in twee jaren Hitler-dienst te beko pen met 25 jaren Siberië. Zo belandde Michael Ismailow in 1953'als statenloee burger in da stroom van de politieke vluchtelingen naar het Westen. Hij de- barkeerde in een vluchtelingenkamp in Neurenberg en drong van daar door in de emigrantenwereld van Muenchen. On beperkt vertrouwen genoot hij daar wel iswaar niet. maar daarmee is men in deze wereld dan ook niet kwistig. Na een paar maanden vooronderzoek lieten de Amerikanen hem weer lopen. Aan de praatjes in de emigrantenkliek, dat Michael zou zjjn gekomen om een van de gevreesde NKVD-vonnissen aan Abdullah Fatalibey te voltrekken, schonk men niet veel aandacht. Michael was een zachtzinnig man. wien niemand tot een moord in koelen bloede instaat achtte. Die Zaterdagavond tracteerde Ismai low z|jn bezoeker op aavdappelsla met Steinhaeger, een maaltiid heneden de standing van een redacteur van „Vrij Europa", maar in elk geval gewaardeerd als een daad van vrienscliap. Wat daarna gebeurde zal wellicht voor altijd een raadsel blijven. In elk geval was de we duwe Boehm de laatste, die Ismailow van aangezicht tot aangezicht zag. 's Nachts om een uur had h|j op haar slaapkamer geklopt en had h|j afscheid genomen Hij zag er wat verfomfaaid uit en Frau Ëoehm had gevraagd of hij ziek was. Dat was al. De volgende dag had z|j de feestmaaltijd in de keuken bereid, niet wetend dat er een i|jk onder de divan lag Pas de daarop volgende mor gen werd Michael dood van onder de armelijke legerstede gehaald. Drie dagen later werd hij begraven. De stem van vr|j Azerbeidsjan klonk niet meer door de aether. De politie zocht Fatalibey, wiens wieg, als die van Michael, in Bakie had ge staan. Zij vond hem niet en besloot, ten einde raad, op zoek naar nieuwe sporen, het graf van de (vermeende) vermoorde: Michael Ismailow, te openen. Daar vond men tot ieders ontsteltenis niet de (ver meende) vermoorde. Michael Ismailow, doch de (vermeende) moordenaar Ab dullah Fatalibey, die echter in werkelijk heid de vermoorde bleek te zijn. De stem van vrij Azerbeidsjan zweeg voor immer. De dood-verklaarde Michael Ismailow was voortvluchtig. Misschien is hij op weg naar Bakoe, naar z|jn moeder. Mis schien wacht men hem op met een nieu we opdracht. onmiddellijk was gevestigd. Koyt daarna trad hij tot veler verbazing in de orde der Jezuieten. Hij deed dit ondanks dat voor hem een schitterende loopbaan voor het grijpen lag. In 1895 vertrok hij naar Engeland, waar hij in Stonyhurst phi- losophie studeerde tot 1899. Toen keerde hij naar ons land terug om zich tot 1903 in Maastricht op de theologie toe te leg gen. In deze periode werd h|j op 26 Aug. 1902 aldaar priester gewijd. Van 1903 tot 1919 was hij behoudens een onderbreking van een jaar verbonden als leraar aan het Canisiuscollege te Nijmegen. In 1919 werd hij benoemde tot rector aan het St Ignatitiscollege te Amsterdam, welke functie hij tot 1921 vervulde. In dat jaar werd hij wegens zijn grote be kwaamheden benoemd tot provinciaal der Jezuieten in de Nederlandse provin cie. Op 24 December 1924 legde hij dit ambt neer, maar daarvoor was hij in 1923 bij de oprichting van de R.K. Uni versiteit te Nijmegen geroepen om daar plaats. economie te doceren. Gedurende het stu diejaar 1925—1926 was hij rector Magni ficus aan deze Universiteit. Prof. Raaymakers heeft vooral grote bekendheid verworven door zijn hand boek: „Beginselen der Staatshuishoud kunde". dat in de jaren twintig van zijn hand verscheen. In deze jaren was hij ook een geliefd spreker op congressen van de Katholieke Sociale Actie. De overledene was beslist geen ge leerde. die de grote discussie-onderwer pen op het terrein der economie en dat der economische politiek meed. Onder werpen van deze aard zijn nog steeds actueel en prof. Raaymakers was niet minder actueel, toen hij in de jaren der tig zijn brochure „Devaluatie" publi ceerde. Voor Katholiek Nederland is prof. Raaymakers een belangrijke persoonlijk heid geweest. Het mag een geluk ge noemd worden, dat het in een tijd dat de sociale actie nog in de kinderschoenen stond, een economist van formaat rijk is geweest. Het gevaar was niet denkbeel dig geweest, dat de sociale wenselijkhe den zo op de voorgrond werden gesteld, dat de economische mogelijkheden ver geten zouden worden. De laatste stelling, die pater Raaymakers op het grote con gres van de Katholieke Vakbeweging in 1921 te Utrecht verdedigde, luidde onver bloemd: „De grote massa zal zich steeds tevreden moeten stellen met eeh beschei den deel der stoffelijke goederen; doch naar een billijker verdeling moet ge streefd worden". Een rijk gebruikt leven heeft prof Raaymakers afgesloten, 'n leven, waarin hij zich na zijn benoeming tot professor te Nijmegen meer en meer op de weten schap heeft geconcentreerd. Zijn colleges werden geroemd om de verzorgdheid van voordracht en inhoud. Zij waren een weerspiegeling van heel zijn leven. Na dat hij nog enkele malen naar buiten was opgetreden met zijn bekende prae- adviezen over het Kapitalisme en de De valuatie. zette hij sinds 1941 emeritus, zijn studies in stilte voort. Thans heeft God hem tot Zich geroepen. Hij ruste in vrede. Woensdagavond om 7 uur zullen in de St Jozefkerk aan het Keizer Karelpiein te Nijmegen de Metten worden gezongen en Donderdagmorgen om 10 uur de Lau den. Daarna volgt om half elf de plech tige H. Mis van Requiem. Op Mariëndaal bij Grave vindt vervolgens de begrafenis Mevrouw Krisjna Nehroe Hoetheesing. een jongere zuster van de premier van India, heeft in een artikel van het Amerikaanse maandblad „Ladies Home Journal" Nehroe beschreven als 'n man, die alle voorwaar den en eigenschappen voor een dictator bezit, n.l. grote populariteit, 'n sterke wil, bekwaamheid, hardheid. onverdraag zaamheid jegens anderen en een zekere minachting voor de zwakke en on bekwame. Mannen als Nehroe met al hun capaciteiten voor groot en goed werk zijn niet veilig in een de mocratie. Hij noemt zichzelf een democraat en socialist en doet dat ongetwijfeld in alle op rechtheid, maar iedere psycholoog weet dat de geest uiteindelijk 't hart gehoorzaam is, aldus zijn zuster. Er lag een ge vaar voor India en Nehroe in de mogelijk heid. dat Nehroe in zich zelf een caesar zou zien. Mevrouw Hoefheesing wijdde uit over de be wondering van haar broer voor Engeland. Gandhi had eens bij wijze van grapje ge zegd, dat Nehroe. als hij in zijn slaap praatte, Engels sprak. Sinds de onafhankelijkheid van India had hij gepoogd Hindostani te spreken. Thuis werd echter meer Engels dan Hindoestani gebruikt. Lord en Lady Mountbatten (lord Mountbatten was de laatste onderkoning van India) blijven zijn beste vrienden Nehroe was zich zeer bewust van zijn plaatsin de geschiedenis als da eerste leider van een on afhankelijk India, Hij koesterde eerzucht voor India. In de ogen van de wereld is hij ongetwij feld de enige man in In dia die het land kan lei den in deze moeilijke tijden. Toch lag er ge vaar in zowel voor hem zelf als voor India hem te veel te bewieroken. Om in zjjn eigen woor den te spreken: „Dit moet beteugeld worden, we willen geen caesars" aldus mevrouw Hoethee sing in de „Ladies Home Journal",

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 3