Gij sbrechtrolvan JohanSclimitz Goede momenten maar geen winst op vorige vertoning Kaasjagers Tours Douwe Egberts .WIJ TELLEN WEER MEE IN DE WERELD" De poppen aan dansen „Fanny", brillant prulstuk yspeeld Dr PETER VAN ANROOY Vreemde Judas in boeiend stuk „Theater" deed goede greep Nieuwjaar in de schouwburgen tabak Dr J. J. G. Prick hoogleraar te Nijmegen Thomasvaer en Pieternel hekelen grachtendempers INPOLDERING VAN LAUWERSZEE Vuurwerk en brandjes in grote steden Haags Jan Klaassenspel Nieuwjaar bij Rotterdams Toneel mar stond terecht het humoristische herkenbaar was, be- leiachtige Hetj Voor vluchtelingen 2.726.000 MAANDAG 3 JANUARI 1955 4 Geen geschil tussen Groningen en Friesland De Spie van Guus Hermus ep&n air enjpe z-n twyi ogideemen Sprookjes-sprookje Rotterdams setuigenveriioor ^"nLnslLtS^alTachen'in'Lt^wee- Nieuwe rechtsorde Jaarwisseling in grote steden Sirene in Lelystad w§ Nieuwjaarswens Eind 1954 1 I t- n u «1 A/irt tirnrrnno nlol'to rail ITnl Evenals het vorige jaar moest ook dit keer weer op Nieuwjaarsavond een wijziging worden aange bracht in de rolverdeling van de „Gijsbrecht van Aemstel" door de Nederlandse Comedie traditiege trouw opgevoerd bij de intrede van het nieuwe jaar. Het vorige jaar was de wijziging niet bijzonder uv Het bestuur der St. Radboud Stichting heeft benoemd tot gewoon hoogleraar op de katholieke universiteit, met leerop dracht in de faculteit der Geneeskunde voor neurologie en psychiatrie, alsmede met het oog op het onderwas in de psychologie in de verenigde faculteiten der letteren en wijsbegeerten en der ge- «revonden deze zware taak op zich te nemen en men neeskunde in de ncuro-physiologie en TTa 1 1~iI InnfiAnilronhl tl mag zijn verrichtingen roemen, Bij wist een martiale Gijsbrecht op de planken te zetten, waarbij geen hapering in de tekst viel op te merken. grijpend, dit jaar moest, wegens ziekte van Han Bentz van den Berg, de titelrol worden overgenomen door een andere acteur. Johan Schmitz werd bereid Door deze wijziging echter ging een deel van de sfeercontinuïteit, die de regie van Johan de Meester het vorige jaar bij de vernieuwing van dit treurspel van Vondel had bewerkstelligd, naar aanleiding van de directiewisseling op het Leidseplein, verloren. Johan de Meester heeft ernaar Ton Lutz heeft naar onze mening de rol van Bode bijzonder fraai gespeeld. In het aangrijpende en bloederige relaas van de Klaerissenmoord en de plundering van het klooster heeft Ton Lutz een climax in het treurspel bereikt, waarvoor men resoect heeft. Bob Goedhart had dit jaar een groot meededen aan de nonnenmoord en de aandeel in de opvoering. Hij speelde de plundering. De verhoudingen in het Mid- rol van Broer Peter en zegde de Reyen deleeuwse leger zijn anders dan bij de van Edelinghen en van Burghzaten. Wat huidige instelling. vlak zonder veel verschil tussen de ljt- gestreefd weer een gothische Gjjsbrecht man, die verwacht met respect behandeld op te voeren. Vorig jaar was Hij er ten Guus Hermus maakte van zijn Vosmeer rische intermezzi van de Reyen en de een flinke en zelfbewuste man die als karakterrol van Broer Peter. Daardoor spion niet liet blijken, dat hij door de kwam zijn aandeel niet bijzonder kleur- mazen van het net van intriges zwom. Hij stond zelfs tegenover Gijsbrecht als een rijk over het voetlicht. Evenals het vorige jaar werden de Reyen dele in geslaagd; dit jaar is de logische lijn in deze richting weliswaar waar mogelijk doorgetrokken, maar van de andere kant bespeurde men in de regie een streven tot realisme en versobering, die niet passen met het treurspel van Vondel. Johan Schmitz heeft zijn Gijsbrechtrol ingestudeerd onder leiding van Albert van te worden. Hermus heeft echter in deze van Amsterdamse Maeghden en van Klae opvatting de verzen bijzonder duideiijk en rissen resp. door Ellen Vogel en Lous fraai gezegd. Louis van Gasteren en Onno Molen kamp resp. als Diederik van Haerlem en Portier van het klooster chargeerden hun Hensen gezegd. Vooral Ellen Vogel wist haar Rev klankvol te brengen; Lous Hen sen is naar onze mening niet de geschikte figuur om de tere rol van Reyzegster en van Klaeris van Velsen te vertolken rollen dermate, dat de aanwezigen in de l*'1 ,1 T.„,~L" „p Rafapi raai hnn lachen niet knnden Pedwineen. Bllen Vogel was ook w zaal hun lachen niet konden bedwingen, iets dat wij zelden bij een Gi.isbrecht- voorstelling hebben meegemaakt. Paul Huf daarentegen wist zijn figuur van bisschop Gozewijn de vereiste no- in een merkwaardig costuum verscheen die herinnerde aan Saint Joan. Dalsum. Dit stempel bleef op zijn dictie blesse en ingetogenheid te geven die bij drukken, hetgeen juist nu duidelijk naar deze rol past. De Heer van Vooren werd voren trad bij een groep actrices en ac teurs, die onder een andere regie hun rollen hebben ingestudeerd. Vandaar dat men de indruk kreeg, dat deze Gijsbrecht- voorstelling een aaneenschakeling was van monologen, los van de toneelfigura tie, die dit keer pover en fantasieloos was. Ank van der Moer heef zich goed aan gepast aan de gedwongen wijziging. Even als het vorige jaar was zij echter niet altijd volledig trefzeker in haar rol en daardoor miste zij de noblesse van deze vrouw, die zulk een belangrijke rol speelt bij de ontknoping. Zij is de figuur, die de „deus ex machina"-figuur van de engel Rafaël enigszins aannemelijk maakt. Als totaalbeeld kan men deze nieuwe voorstelling onder regie van Joan de Meester niet roemen als een vooruitgang in het nieuwe gezelschap aan het Leidse plein ofschoon de goede momenten vaak duidx op een waarachtige wens om de door een persoonlijke traditionele Gijsbrechtvoorstelling niet in een sleur te doen verzanden. door Ko van Dijk gespeeld met. de ver eiste beheersing, zonder dat men bijzonder werd getroffen creatie. psychopatologie en met leeropdracht in de faculteit der rechtsgeleerdheid voor forensische psychiatrie Dr J. J. G. Prick te Nymegen- De kwestie van de inpoldering van de Lauwerszee en de wijze waarop in de toe komst de grens door dit nieuwe gebiec) zal lopen, heeft uiteraard de aandacht ge had in de afdelingsvergaderingen van de Provinciale Staten van Groningen en vol gens de rapporten van de centrale afde ling hebben verschillende leden aange drongen stappen te ondernemen. Eén lid vroeg of Gedeputeerde Staten van Gro ningen niet meer voorbehoud van rechten kunnen maken, daar men in Friesland steeds van rechten spreekt. De opkomst van het befaamde duo Tho- Ank van der Moer zoekt haar kracht in masvaer en Pieternel is steeds weer een de bewogenheid van een forse dictie ener bedroefde vrouw. Van een aangeboren jaarlijks terugkerend evenement, waar naar de toeschouwers in de feestelijk ver- noblesse is bij haar nog niet veel te be- sierde Amsterdamse Stadsschouwburg speuren. Henk Rigters was evenals het vorige jaar een forse Arend van Aemstel. Philip pe la Chapelle een oude Willebrord met wat gechargeerde gebaren van een rou reikhalzend uitzien. Dit entree wordt ge koppeld aan hetgeen de hoofdstedclingen het meeste bezighoudt en daarom was het van de wensdichter, de journalist Evert Werkman, een goede vondst om beide be roemde bruiloftsgasten in een rondvaart boot op wielen het toneel te laten op- Maar Gedeputeerde Staten van Gronin gen zien alles nogal nuchter en rustig. De kwestie van de inpoldering van de Lau werszee moet niet worden gezien als een geschil tussen de provincies Groningen en Friesland, aldus Gedeputeerde Staten, a' lijkt het er wel een beetje op door de publicaties. Dat Gedeputeerde Staten van Friesland aan dr Van Buytenen een op dracht hebben verleend om een histori sche studie te maken, was Gedeputeerde Staten van Groningen wel bekend. Het College meent echter dat het niet gewenst is een overeenkomstige opdracht te ver lenen -of om thans stappen in de een of andere richting te ondernemen. Gedepu teerde Staten zullen het verloop van deze zaak rustig afwachten omdat zij van oor deel zijn, dat eerst wanneer omtrent de inpolderingen zekerheid zal zijn verkre gen, op zakelijke gronden zal kunnen wor- heeft motieven uit Vondels spel benut en den bepaald hoe het verloop van de grens in een wat rhetorische taal zijn wens ge- tussen beide provincies zal dienen te zijn dicht, met af en toe een lyrisch intermez zo maar analogie van de reien. Het was niet alleen het stadsgebeuren, maar ook de wereldpolitiek, die door Tho masvaer en Pieternel werd besproken. Frankrijks premier kreeg een pluim van Pieternel met de woorden: De minister-president dr W. Drees heeft bij gelegenheid van de jaarwisseling voor de Wereldomroep een rede uitgesproken, waarin hij zich richtte tot alle Ne derlanders. waar ter wereld deze zich ook mochten bevinden. In deze rede trok de minister-president een vergelijking tussen het beeld dat de wereld en ons land boden tien jaar geleden en de toestand, zoals die nu op de wereld en in ons eigen land is- Dr Drees sprak na deze vergelijking zijn voldoening en dankbaarheid uit over hetgeen thans in Nederland is bereikt en hij sprak daarbij de hoop uit dat men zowel ten onzent als elders in de wereld de toekomst hoopvol tegemoet kan zien omdat de mens, die de ontstellende gevolgen van een moderne oorlog aan den lijve heeft ondervonden en die tevens weet. wat rampzalige gevolgen de ver bijsterende moderne vemietingsmiddelen voor de mensheid zullen hebben trachten zal de vrede te bewaren. In zijn toespraak memoreerde de mi- nister-president o.a. de teleurstellende ontwikkeling in de verhoudinger ten op- tinier. Een geheel nieuwe opvatting aan rijden met een grote glimmende, met veel de rol van Vosmeer de spie gaf Guus Hermus. Weliswaar ligt in de tekst ver vat de mening, dat deze spion op voet van gelijkheid omgaat met de legerlei ding, met. name met Willem van Egmont. maar van de andere kant moet men deze den genomen goud versierde kaas op de voorplecht en met de duidelijke aanduiding „Kaasjagers Tours", waarmede direct al de grachten- demperijplannen van hoofdcommissaris Kaasjager op de korrel van de spot wer- „Wacht evenals ik één mijn hulde moet bewijzen, Dan kies ik hem, die tracht zijn land te doen herrijzen Met onvolprezen moed: ik roem de grote kracht Van Frankrijks Mendès-France". De Nieuwjaarswens van de Haagse speelt De ondervraging van de verdachte Comedie was door Simon Koster gegoten schept gelegenheid allerlei Haagse toe- in de vorm van een Jan Klaassenspel, ge titeld: „De poppen aan het dansen". Óp slag van twaalven doet Jan Klaassen de klok en daarmee de tijd stilstaan, waar standen aan de kaak te stellen. Het besluit van de geniet iteraad om in de nieuwe industriewijk straten te voet van gelijkheid niet te zeer als basis voor zijn opvatting omtrent deze rol ne men, omdat Vondel duidelijk laat uitko men, dat zelfs 's graven zonen dapper De luchtige uitsmijter na de Gijsbrecht- gehekeld. De Nationale Snipperdag werd De herbewapening van Duitsland werd door de poppen tot ,even kunnen 'komen, noemen naar technische uitvindingen aItpI/J Dp Npttnnalp ^ninnprH3a urprH -r-. r t^ -, nnflrnmt 1 n Aorm cocnn nmt onn *1ennt. opvoering is dit jaar min of meer in or ganisch verband gebracht met hetgeen voor de pauze werd opgevoerd. Werkman naar voren gebracht, met het verwijt: „Schaam u dan, wie gij zijt, om 't nationaal bedrog Van deze snipperdag. Zou deze list gelukken, Dan ligt de vtifde Meï voorgoed in duizend stukken". De marionnetten besluiten een door Jan Klaassen geschreven spel voor pop pen te gaan opvoeren dat speelt in het denkbeeldige land Bloembollia waarvan Den Haag de hoofdstad is. Let wel. geen Residentie maar hoofdstad. Er is juist een ontvangst ten stadhuize. Niet ter ere van Sinterklaas, die per heli copter op de Haagse toren is geland er zit immers toch geen spits op maar ter gelegenheid van de honderdste neder- laag van het nationale voetbal-elftal De Haagse toekomst te voorspellen. wiïcTaan hetV Ma'nden^^f^n^hlt Beroens" poppen- die hct elftal vormen, delen ech- Ik hoor der sferen toekomstlied voetba? ufe\ ter b« mon(Je van Harlekijn plotseling /fc hoor het in mijn oren suizen. en inhoud 1,5- i nnmmf m mede. dat ze niet meer meedoen, omdat Het spreekt van twintigduizend huizen en inhoud, waarbij vooral Romme op de on hw>. naar riin „„„J- riL, Maar het waren niet alleen afkeurende woorden, die over het voetlicht kwamen. Kulde werd gebracht voor de belasting verlaging de IJ-tunnel, het nieuwe stad huis- en operagebouw-plan. ontkomt in deze scène niet aan de spot lust Men heeft het over de Gloeilampen- weg, de Stopc.ontactlaan, het Kamer- antenneplantsoen, het Luistervergunnin- genplein, de Verlengsnoerstraat en de Kortsluitingkade. „Als je daar bent, moet je vragen waar wethouder Dette- meijer woontEnfin, vraag dat maar niet, want die woont zelf tóch niet in een straat met zo'n rare naam." Ook de slechte bewaking in 't Huis van Bewaring wordt gehekeld Het is Katrjjn die in Jan Klaassens stuk tenslotte nog een kans krijgt de Een gewoon boulevardstuk lijkt het, dit schreven zonder enig werkelijk besef uit de film bekende „Fanny" van Marcel voor wat in het leven norm moet zijn en v,„ „u,™u, waaroij voorai tiumme up ae ze en b]oc» naar d beroepsbond zijn Voor 'onze aoede stad Den Haao Pagnol, wanneer de eerste drie bedrijven zuiver is, stukken waarin de liefde en hak werd genomen, omdat de kloof Rooms overgegaan Het gesprek verzeild dan in mZiTt bouwen aaat een beetie traan) ors&or* Acs -rïin Nsact Hp - nnverkwik- het huweluk objecten zijn in een soort en Rood erntor Ipp* Han nnit.. illr?"" uyiaar 1 oonwen gaat een oeeije traagj. achter de rug zijn. Naast deonverkwik- het huwelijk objecten zijn in een kelijke ethiek die men dan reeds te slik- koehandel, die geslaagd heet wanneer het -. -, 1*_1 L i. L A ..Z rtw R /.f fej-oAew tv* r.tynQV„ en Rood groter leek dan ooit. .de buitenlandse politiek. Centrale figuur xv-cxijxvc ci-iJicjv talc xAxcii exen* iwwu -■- lussen de tekst door kwamen vliegende Colombine seboren en vermoord in ken heeft gekregen het meisje dat een kind, het hart en het fatsoen in ^nder- schotels een vliegende sigaar en zelfs een Frankrijk, die dus slechts in de gedaante S" kind verwacht en de oude Marseillaan die linge overeenkomst verdeeld zijn en het vliegend ledikant het toneel op. Dit laat- van spook aanwezig kan zijn schunt ste werd als dè uitkomst gezien van het tramprobleem. Met een vliegend ledikant Ik ben het spookje van de E.D.G. haar wil huwen, hoewel zij nog van haar publiek intussen een traan kan storten minnaar houdt is er ook wel iets posi- Is het nu werkelijk zo erg met tiefs te melden. Zo bewijzen een werke- ny"? Och, wij hebben geen reden het stuk ZOu de tram.... „dat blikken ding".... D«f was een sprookje, die E.D.G.! lijk geestig getypeerde figuur, de café- aan volwassenen te ontraden. Maar wij voorgoed uit de straten kunnen verdwij- Symbool van idealisme, houder César, vader van de minnaar, en hebben evenmin reden _het aan te beve- pen. de dialoog tussen deze César en de oude len. Of het moest zijn dat iemand er ge- bruidegom in diens winkel van haven- noegen mee neemt te zien hoe perfect en - - -v Jammer genoeg kwamen de verschillen spullen en -prullen dat Marcel Pagnol zijn met hoeveel vakmanschap een groot ac- de attributen niet op tijd op het toneel, vak verstaat. teur als John Gobau een onbeduidend zodat men van 'n slordige regie van Henx Maar na de pauze, wanneer de minnaar roleltje uit zijn mouw schudt, zó dat de Rigters (niet Richter* mal* het nrneram- terugkeert en zijn rechten opeist, wordt zaal herhaaldelijk davert van de lach. p Pagnol ernstig. En dan ligt de hele voos- Trouwens over de hele linie is het spel heid te kijk van stukken als „Fanny", ge- heel goed, veel te goed voor de kwaliteit van het stuk. Bob de Lange wiens regisseurshand in 1 T x Hob de Lange wiens regisseursnana in - leeft als de oude bruidegom zijn hoogte- ma vermeldt) moet spreken Paul Huf en Mimi Boesnach waren weer Thomasvaer en Pieternel met de hun bekende charme. Walter Kous zong d11 Van Europeanisme En onderwerp van liefde, van hartstocht en van strijd. Maar nu ben ik alleen nog voltooid verleden tijd.' De doodgraver vindt trouwens dat hij dit jaar goed verdiend heeft aan de poli tiek. Eerst de begrafenis van de Neder lands-Indonesische Unie en toen die van de Samenwerking. Over ds Haagse an van Krelis op grappige"jon- nexatieplannen zegt Hanswurst: Ach sol wiize. RPn Bel uns heette gensachtige wijze. Bep Dekker was weer lebensraum". dat Het stedelijk vijfjarenplan wordt ge- maar voor het Bezuidenhout schijnt alleen gras te zijn weggelegd. Over tien maanden als het Huis Ten Bos is gerestaureerd wordt Den Haag weer Residentie. „Voor Scheveningen veel verpozing en veel pret, maar 'k zie voorlopig geen roulette!" Maar dan maken Cees Laseur en Paul Steenbergen als firmanten van De Nieu we Haagse Poppenkast resoluut een ein de aan het poppengeklets. Maar ook zij laten nog even de klok stilstaan om terug te blikken op het oudejaar Eerst her denken zij hen die ons zijn ontvallen- Vervolgens huldigen zij de dijkwerkers, de 35-jarige K.L.M. het triomferende Residentie-orkest en de 150-jarige Ko ninklijke Schouwburg, welke zij nog eens vroeger: „Mehr 150 jaar toewensen. „Heren, als U aan 't wensen begint, mag ik dan meedoen?" vraagt Jan Klaassen. „Want zolang de Detectivespel klok nog niet loopt, kan ik nog lopen." En dan volgen de gebruikelijke geluk- Jan Klaassen vindt dat er teveel over wensen aan H.M. de Koningin, aan bur- - - - „olitiek gesproken wordt en daarom gemeester Sehokking en aan Vader maar een heuse rechtszitting, waarbij met ny Orri gevoelig vertolkt. Nell Koppen je moet een „boere-opera blijver, en niei heeft hij intussen het karakter van zijn Drees, „de vader van de pensioenen voor alle formaliteiten die de balie pleegt te Was geestig als de adviserende tante, Wil- 'n gestyll gebruiken, het jaar 1954 terecht stond, ly Ruys wat erg gechargeerd als de zangspel. Een originele inval, die de schrijver, de brievenbesteller en Ely Blom had de heer W. Wagener, ook met onaardig heeft weinig benijdenswaardige taak de terug- uitgewerkt, maar die ons toch niet heeft kerende minnaar te spelen. Tenslotte was overtuigd dat het vertrouwde rijmprocédé er een jong stokertje, gespeeld door een nu maar voorgoed verbannen moet wor- jeugdig Rotterdammertje die in dit mi- den. lieu best mee kon. Een bijzonder compli- Op het in een rechtszaal herschapen to- ment. neel tekenen zich de figuren af van de j}at was dan de Nieuwjaarspremière president de twee rechters van wie de van Rottodams Toneel. Men vraagt zich tweede ten behoeve van het humoristisch met enige bezorgdheid af waar het met element, een imbeciel is of een mislukte dR gezelschap heen moet. Toneel van dichter en de klassieke tegenstanders in enig gehalte - behalve dan in het ac teren zelf hebben wij tot dusver niet gezien. Men kan toch niet aan de gang J ieelt ais ae ouae Druiuegom zijn uuugic- Elsje De Rotterdamse Nieuwjaarswens heeft de bedrijf maar haar toespelingen op ditmaal de traditionele paden verlaten. Fanny's toestand vonden wij verre van sfeervol dan de rommelige decoratie var. uaL Geen jaaroverzicht op rijm deze ^keer, fijnzinnig.... Fanny zelf werd door Hen- vroeger. De Bruuoit van ^Kloris en Roos- politiek gesproken wordt en daarom zichte van Indonesië en de watersnood, die een groot deel van ons volk bezocht. Doch op het ogenblik zijn wij ook, zo zeide hij, ten aanzien van Nederland ge tuige van een verheugende economische en sociale ontwikkeling. Wij zijn niet meer afhankelijk van buitenlandse econo mische hulp; Nederland heeft weer vaste grond onder de voeten en ook heeft het weer, hoe klein het ook is, prestige in de wereld. Dit danken wij aan de inspan ning, die we ons getroost hebben en wij danken het mede aan de bereidheid van velen, om er op uit te trekken en daar door de bevolkingsdruk te doen afnemen. Tevens herinnerde de minister-president aan de nieuwe rechtsorde, die in de laat ste maand van het afgelopen jaar werd getekend. Het totstandkomen van deze nieuwe rechtsorde voor het Koninkrijk vormde ook het voornaamste punt uit de rede, die de minister van Overzeese Rijksdelen, prof. W. J. A. Kernkamp op Oudejaars avond uitsprak. De minister besprak de feiten, die zich in het afgelopen jaar in Suriname, in de Nederlandse Antillen en in Nieuw-Guinea voordeden, alsmede de plannen en de mogelijkheden voor de toekomst. De gouverneur van Nieuw-Guinea, dr J. van Baal, heeft voor radio Nieuw-Guinea op Oudejaarsavond eveneens een toe spraak gehouden. Hij herinnerde aan de grote vooruitgang van de scheep- en luchtvaartverbindingen, besprak de wo ningbouw en het bestuur en bij de be handeling van de ontwikkeling van de economie noemde hij de drang naar voor uitgang en ontwikkeling van de bevol king zeer verheugend. „Terugziende op het afgelopen jaar, zo zeide de gouver neur, is er veel reden tot dankbaarheid; er is veel en hard gewerkt. Ons deel is het bestaan in het heden en het mogen werken aan de toekomst en de opbouw van dit land." Den Haag heeft met heel weinig gere serveerdheid en met veel geknal het nieuwe jaar verwelkomd. Op verschei dene plaatsen ging het wel eens té hard en de politie had het niet gemakkelijk bij haar pogingen de feestvreugde binnen redelijke perken te houden. Het extra detachement raasde met jeeps van het ene brandje naar het andere vechtpar tijtje. Heel wat Hagenaars werden als ge volg van het „feestroes" in de kraag ge pakt en naar het politiebureau gebracht. Meestal echter gingen de zondaars met een standje de deur weer uit. Er waren wat verwondingen door vuurwerk, een mantel van een dame werd vernield, de inhoud van een brievenbus werd in brand gestoken en er waren diverse „knokpar- tijtjes", doch ernstiger zaken bleven ge lukkig uit. In Amsterdam ging het volgens de po litie en de brandweer „vrij normaal toe". Ook hier wat verwondingen door het on voorzichtig gebruik van vuurwerk, wat brandjes, wat vechtpartijtjes en derge lijke. Slechts in de Ribesstraat in Noord werd het wat te bar toen de brandweer een straatbrand, die gestookt werd met verf en oude stoelen, kwam blussen en daarbij door het publiek met stenen werd bekogeld. Dit is de eerste keer dat ons zoiets overkomt, zeiden de brand weermannen. In Rotterdam waren de verwondingen door het vuurwerk ernstiger: door het ontsteken van zg. donderbussen werden een jongeman twee vingers afgerukt. Een andere jongen moest 'n vingertop missen. Voorts heerst in de Maasstad de steeds toenemende gewoonte oude kerstbomen te verzamelen en in brand te steken; in Blijdorp waren verschillende van deze vreugdevuren en bij een hiervan werd zelfs ketelmuziek gemaakt. Bleven in de grote steden werkelijk ernstige dingen uit, in Volkel was dit niet zo. Allereerst werd er op Oudejaars avond ingebroken bij de pastoor, die de jaarwisseling ergens anders vierde. Er werd een vrij groot bedrag aan geld ont vreemd] En voorts ontstond even na mid dernacht een hevige ruzie tussen enkele cafébezoekers, welke ruzie buiten het café in een heus gevecht ontaardde. Ze kere B. trok hierbij een mes, waarmede hij zijn tegenstander v. d. H. in de rug stak. De dader werd gearresteerd; zijn slachtoffer werd in zeer zorgwekkende toestand naar een ziekenhuis gebracht. Heel anders was het in Lelystad, de nieuwe nederzetting in de grote uitge strektheid van de tweede IJsselmeerpol- der. Hier geen vuurwerk, geen vreugde vuren en geen lawaai. Bijna alle kamp bewoners waren vertrokken om de jaar wisseling door te maken bij gezin of ouders. Slechts zij, die niet van hun pos ten wegkonden hadden zich rond twaalf uur in de keuken van het kamp verza meld rond de braadpan met de traditi onele oliebollen. Klokslag twaalf uur klonk echter toch het geluid van een sirene, namelijk die, welke anders ge bruikt wordt voor het aangeven van het begin en het eind van de schaft- en werk tijden. De décors van Nicolaas Wijnberg wa ren in hun versobering toch minder 'n gestylleerde uitgave van een verouderd stuk gewijzigd in een detectivespel, waar- millioerien.' BU. van het eerste bedrijf in de rechtszaal Dan slaat de klok twaalf... Dat dr Peter van Anrooy juist op Oudejaarsdag kwam te overlijden is bijna van symbolische betekenis. Immers met hem ging een musicus-orkest eider en componist heen van de oude stempel, uit een tijdvak van emancipatie in het muziekleven van ons vaderland dat eer tijds een soort vazalstaat van het Duitse Bijk was, maar juist in deze eeuw zich tot een onafhankelijk muzikaal territorium wist te ontwikkelen. toneelrechtszaken: de Officier en de ver dediger. Verdachte, het jaar 1954, ver schijnt niet, en tal van getuigen als Van de Kieft. Van Walsum, Lotsy, Hasselman, Willem Parel, Van Beinum, Flipse en Soekarno worden van de lijst der opge- roepenen afgevoerd nadat hun getuigenis Op Nieuwjaarsavond heeft „Theater" de première ten tonele gebracht blijven met kluchten en stukken zonder van een religieus drama. Men zou het een passiespel kunnen noemen, ware betekenis? p. ^et n-et hoofdgebeurtenissen van het Passie-verhaal slechts de de wereld, de bittere droesem van zijn vervlogen idealen in het hart draagt. Teruggekeerd uit politieke gevangen schap vindt hij in de smidse slechts de critiekloze geestdrift van Jesus' volgelin- ting voortreffelijk aan. Handengewring of stemverheffing had hij niet nodig om de gedesillusionneerde, de ontwrichte idealist of de in zijn vernuft triomferende en tenslotte de in wanhoop vérslagene uit 'te beelden Dit was zo menselijk en zo tref fend zuiver dat de zaal opvallend stil het spel volgde. Annie de Lange was Lea vechtend voor Judas op haar manier. Zij speelde de rol beheerst en overtuigend en voegde zich opmerkelijk goed in het 4 charge of a décharge naar gelang zij c in 1954 laakbare of prijzenswaardige da- Scene uit „Een man genaamd Judas den verrichtten overbodig is geworden het tafreel na het laatste Avond- door het overleg der rechtsprekers. In maal Op de voorgrond Robert de dit overleg worden dan de herinneringen j. 7 j aan het afgelopen jaar neergelegd. Tries in cle titelrol van dit stuk da* Getuigen door Theaterin de Arnhemse die Judas tot een edel mens maakt is daarom in strijd met de teksten van de vrouw Lea. Geen grote gedachten Geen idealen waar een verbitterde warm i»i t j voor lopen kan. Eerst als hij verneemt dat achtergrond vormen voor de menselijke tragedie van Judas, de hooidhgmir jesuSi de nieuwe God, niet een parade- uit „Uu nommé Judas". Judas is in de visie van Claude André Puget en Pierre Bost een nobel mens en niet de karakterloze verrader zoals de traditie hem afschildert. De traditie heeft voor deze schildering overigens deugdelijke gronden. Want in het Johanues-evangelie (Joh. 6) wordt het verraad van de „duivel" Judas met name aangekondigd. Iedere opvatting gen en het beperkte geluksverlangen van ensemble. Richard Flink, meer verstild dan wij hem in iange tijd zagen, was de openhar tig gelovende Bartholomeus. Bernard rende opperpriester is, maar een God èn een strijdend mens, Die wisselaars uit de Droog keek te getourmenteerd voor een oliedomme politieman. Jacques Snoek, Piet Kamerman, Otto tempel durft ranselen, besluit hij Jesus Sterman Gerard Hartkamp en enige te volgen De enkele getuigen die wel optreden zijn dr Pluizer de statistiek-ambtenaar die rampen en ongelukken uit Zijn oude foliant tovert ter belasting van ver- dachte's zondenregister; ir Pieter Caland, de schepper van de Nieuwe Waterweg, die zijn schepping geestdriftig komt ver dedigen tegen het plan om er sluizen in aan te brengen, en het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan Tho masvaer en Pieternel, die per vliegende schotel hun entrée maken in de rechts zaal en daar plotseling iets van de ver trouwde sfeer van de Nieuwjaarswens binnen brengen. al dit materiaal, het rechterlijk °Tb'h de setuigen, de aanklacht en het P ooi. weet Wagener een acceptabel jaai overzicht te maken waarin noch de voet ba Wrede, noch de familie Doorsnee, noch Mahler's Achtste of de overstro- mingsromp in Oostenrijk werden verge ten. Intussen heeft de verdediger met zo veel klem op de betrekkelijkheid van „goed" en „siecnt m de gebeurtenissen van een jaar gewezen, dat de officier iedere grond voor verdere rechtsvervol ging is ontnomen, in de weinig sierlijke taal waarin zulks pleegt te geschieden, leest de president tenslotte de uitspraak voor, waarin de eis met ontvankelijk wordt verklaard. Hij vei bindt er de tra ditionele heilwensen aan voor H M. de Koningin en burgemeester Van Walsum nadat tot besluit het hele gezelschap van Rotterdams Toneel in de rechtszaal is ver schenen waar de bittere ernst van de „rol" plaats maakt voor een feestelijk slot. Schouwburg werd vertoond. de H. Schrift en dus historisch onmogelijk. Of de schrijvers zich over de histori- Het verschil van zijn bezieling met die der anderen blijft echter in alle gesprek ken duidelijk. Vooral na het Laatste Avondmaal wanneer twijfel rijst bij de twaalf en Judas, de scherpdenkende sche mogelijkheid veel zorgen hebben ge- judas, welbeschouwd deenige is die maakt? Het is zeker niet hun bedoeling nog ;n bet komend Koninkrijk gelooft anderen vormden het nog niet geheel tot T zijn recht komende Avondmaaitafree) Judas, de enige zonder een van allen op de voorgrond te treden. Een voortreffelijke beurt van „Thea ter", die met luid applaus vanuit de niet geheel gevulde zaal werd begroet. P. geweest een sensationele noviteit in de bijbelexegese te berde te brengen. Zij zochten een pakkende dramatische stof en zij zochten hem dat wil voor het he dendaagse toneel wat zeggen niet laag bij de grond. Dat alleen is al hulde waard. Maar er is meer. Maar hij gelooft op zijn manier. Met het verstand. In een scherpzinnige over peinzing werkt hij zijn gedachtenspinsels uit tot een paradoxale consequentie. De twijfel der anderen, zo concludeert hij, komt voort uit hun eenzjjdig-menselijke kijk op de God-Mens. Jesus, aldus Judas. T j 77. moet weer helemaal God worden. Hij Levend probleem moet Zjjn menselijke gedaante kwijt Eerst dan zal Hij als God kunnen glorië ren. Zo komt Judas tot Zijn verraad, vast overtuigd dat slechts door de dood van de Mens, Gods heerlijkheid kan beginnen Deze Fransen hebben een Judas ge schapen, laat het dan een historisch on- nogelijke Judas zijn, van bijzonder loeiend en menselijk gehalte. De nieuwe nterpretatie van Judas' verraad is inder Maar het wonder blijft twee dagen uit. laad van groot menselijk belang in zover Judas' berekeningen falen. Zijn daad ver- 'ij juist voor de hedendaagse mens een andert in een afgrijselijke misdaad. In Hemmende actualiteit bezit. Want in het zijn omgeving spuwt men hem uit. Zelfs en stad. Na afloop volgde de Nieuwjaarswens van „Theater", geschreven door Jan Kes- sels en Nico Verhoeven en ten tonele ge bracht in het décor van een Veluws bos door Johan Walhain en Mia Goosen Er waren vele goede momenten, o.a. waar de „Opening" van het nieuwe provincie huis werd gehekeld „alleen het feest maal was klaar" waar de onderlinge cultuur-rivaliteit der gemeentes, het dem pen van de Louwersgracht, het stations gebouw en de nieuwe „voertaal" voor Arnhem („naast Arnhems het gewone Nederlands?") ter sprake kwamen Pieter nel en Thomasvaer, per vliegende schotel gearriveerd, besloten hun geslaagde op treden met heilwensen aan het Koninklijx gezin en aan de bestuurders van provincie onflict tussen de eenvoudige apostelen ■n de intelligente Judas (zoals Puget hem Lea walgt van hem. Dan grijpt de wan hoop Judas naar de keel. Als Lea j ui- iet) wordt een levend probleem van deze chend het wonder der Verrijzenis komt tjd aan de orde gesteld. Deze Judas ver- egenwoordigt de hoogmoed van de mo- melden. vindt zij Judas hangend aan het koord. „Dat is onrechtvaardig", klinkt terne mens die met zijn verstand alle haar uitzinnige kreet waarmee het spel raagstukken aan meent te kunnen. Hel besluit. nysterie van de God-Mens, door de an- leren in simpele overgave gelóófd, wil udas verstandelijk doorgronden. Dat, en In een door Elise Hoomans met serene eenvoud geregisseerde vertoning heeft „Theater" Zaterdagavond in de Arnhem iet een verraderlijk hart, wordt in dit se Schouwburg dit merkwaardige en goe- pel zijn ondergang. de stuk opgevoerd. Zonder uiterlijke binnengekomen. Het Comité Vluchtelingenhulp 1954 kan het jaar afsluiten met een totale opbrengst van 2.726 000. De laatste dagen is f 73.000 De eenvoud waarmee de apostelen in effecten heeft zij de beklemming die dit de grauwe kale ruimte van Bartholomeus smidse vertellen van hun plotselinge be- spel juist door de soberheid van het ge- In het nieuwe jaar zal het comité zolang de actie nog duurt, niet meer dagelijks sprokene wekken kan, dikwijls weten te mededelen hoeveel is ontvangen. Het stelt zieling voor Jesus, heeft geen vat op een bereiken. De titelvertolker Robert de zich voor, eens per week opgave te doen JUdas die, ontgoocheld in de mens en in Vries paste zich in Elise Hoomans' opvat- van hetgeen is binnengekomen, Op deze grens leefde en werkte Van Anrooy. Hij groeide op toen Richard Mol nog in Utrecht de Tivoli-concerten diri geerde en speelde als zestienjarige reeds tweede viool in diens orkest. Job. Wage- naar spoorde hem aan tot de orkest compositie en het was Hutschenruyter, Hols opvolger in Utrecht, die twee ouvertures van de jonge Van Anrooy uit voerde. Op 19-jarige leeftijd zien we hem reeds de dirigeerstaf over het Utrechts orkest zwaaien en doordat de Nederlander Wil lem Kes, later dirigent van het Concert gebouworkest, directeur van het. Conser vatorium te Moskou was geworden, ging Van Anrooy daarginds zich verder in de dirigeerkunst bekwamen. Hij leerde er g'ote figuren als Toystoi en Fanejef ken nen, maar zijn geest was nog te weinig ontwikkeld om de volheid van het réveil der Russische kunst in zich op te ne men. Uiteindelijk voelde hij zich beter thuis :n Dresden en Berlijn in welke muziek- stroom hij reeds in Nederland door Wa genaar was ondergedompeld. Het was eveneens Wagenaar die hem prikkelde tot het schrijven van de be kende Piet-Hein-Rhapsodie, die hiermede een soort pendant wilde scheppen voor zijn eigen Doge van Venetië. Van gele genheidsstuk is dit orkestwerk een reper toirestuk geworden van onze Nederland se orkesten, doordrengt van een oubolli ge humor: droog en gemoedelijk en zon der nationale tendens waartoe de titel aanleiding zou kunnen geven. Men her- kens onmiddellijk aan de fleurige instru- menatie de orkestdirigent die weet hoe hij thema's tot klinken moet brengen. Verder schreef Van Anrooy een Ballad» voor viool en orkest en Variaties over een thema van onbekende herkomst 's Com ponisten toelichting typeert het best het gehalte van zijn humor: „De Variatie van Schamelhoven speelt men het beste met de hoed achter op het hoofd, een rode das, een opzichtige bloem in het knoopsgat en vooral - met een sigaret in het hoofd. Het vrouwelijk geslacht, hoewel te genwoordig niet voor een klemtje ver vaard, moet ik deze variatie ontraden. Het staat niet netjes". In deze geest die gepaard ging met een paedagogische spreektrant kennen vele radioluisteraars Van Anrooy als een on derhoudend, muzikaal causeur. Toch ligt zijn betekenis vooral op het gebied der orkestdibectie. Na :n 1905 als directeur van het Harmonie-orkest te Groningen en in 1910 van de Arnhemse Orkestvereniging te hebben gedirigeerd, ving in 1917 zijn werkzaamheid als diri gent van het Residentie-Orkest aan, welke functie hij een kwart eeuw lang heeft vervuld. In deze hoedanigheid heeft hij de moeilijke jaren van dit orkest doorge maakt mef een volharding *n toewijding, een stiptheid en verantwoordelijkheids besef en bovendien een humaniteit jegens zijn orkestleden die ondanks zijn conser vatieve aard en musiceerwijze, er veel to® zullen bijdragen dat zijn nagedachtem» in ere zal blijven. M.M.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 3