Om de scharnier der verdedigin van de vrije wereld in Azië Mao Tse Toeng bevreesd voor de Onzichtbare Provincie Nationalisten betalen de prijs voor verdere onderhandelingen WINTERS WEER ^iÖolkeH^ wan. genot" Sterftecijfer geen betrouwbare maatstaf voor A olksffezondb eid Douwe Egberts taba valtop: 1, Het belang van hygiënische volksopvoeding 2alrrih»£se mijmeringen Het goud van de parochie m ZATERDAG 12 FEBRUARI 19 PAGINA 3 Alles draait momenteel om Formosa. We kunnen dit rustig zeggen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de belangrijkheid van andere kwesties in deze ietwat verwarde wereld, als b.v. de kabinetscrisis in Frankrijk, waar Mendès-France het ten slotte moest opgeten en zich zelfs smadelijk de mond gesnoerd zag. Om Formosa draait alles, omdat te langen leste de Verenigde Staten paal en perk willen stellen aan de volslagen willekeur, waarmede Sovjet- Rusland de voorlopige overeenkomsten, tijdens en kort na de oorlog tussen de voor malige bondgenoten gesloten, ten eigen bate misbruikt heeft, zonder enige égards voor recht en billijkheid. Wanneer Amerika Formosa aan Mao Tse-Toeng overlevert, zal aan de vrije wereld een slag worden toe bedeeld, erger dan Korea ooit geweest zou kunnen zijn. Want Formosa is de grote verbindingsschakel in de verdedigingsgordel van het Westen tegen het Oosten in de Stille Oceaan. Het is de scharnier, waar heel de verdediging van de Vrije Wereld in Azië om draait. Laat W ashington Tsjang Ivai-Sjek tegenover Mao Tse-Toeng in de steek, dan betekent dit niet alleen, dat de nog vrije volken van Azië elk vertrouwen in en elke achting voor het Westen zullen verliezen, maar tevens een smadelijke, strategische nederlaag, nog schot gelost is. voordat er ook maar een Veel Ik. mmm yÊm Cj g -I Op de Gezondheid is een kwestie van opvoeding Niet anoniem maar afgestemd op individu Heel begrijpelijk Nog te optimistisch Invloed blijft te zwak Onbetrouwbaar eerste klas En morgen? Observator Harry Prikker. 30 We zullen ons hier niet in poli tieke problemen verdiepen. Elder- in deze kolommen wordt hieraan voldoende aandacht besteed. On- interesseert eigenlijk het meest, wat de achtergrond van heel dit gebeu ren is en hoe deze achtergrond er int ziet. Wanneer we over Formosa loii-n en lezen, doemt voor onze ogen een tamelijk vaag beeld op. - 11 ja, bet is een groot eiland, de Japanners hebben het lang in hun macht gehad, de grote Tsjang Kai t\jek moest er na zijn talrijke neder lagen tegen I'sjoe En Lai de wijk heen nemen en nu wil hij van For mo-a uit het communistische Chin. >evrijden, waartoe hij Amerikaanse wapenen en financiële steun wenst. meer weten we niet... n een vorig artikel hebben we reeds net een en ander medegedeeld over de nistorie van dit merkwaardige eiland, dat men gerust een land kan noemen (Negen m.llioen inwoners). Het is juist deze his torie, welke momenteel tot oen actueel twistpunt is uitgegroeid. Want steeds na drukkelijker wordt aan de Chinezen en dus aan Mao Tse-Toeng ontzegd, rechten op Formosa te doen gelden, aangezien dit feitelijk nooit Chinees grondgebied is ge weest. Dit in tegenstelling met Quemoy en de Tsjatsen-eilanden, die vee] dichter bij de Chinese kust liggen en van ouds her door Chinezen bewoond zijn geweest. In Cairo, waar door Churchill en Roo sevelt besloten werd, Formosa aan China over te dragen, nadat het op de Japan ners veroverd was, werd hoegenaamd geen rekening gehouden met de historie van Formosa, waarin zoals bekend, ook onze voorvaderen een lang niet onbelang rijke rol gespeeld hebben. Ze heersten er zeven en dertig jaar over. Dit feit werd dezer dagen door een gezaghebbend blad als de „New York Times" naar voren gebracht. Dit merk te enigszins ironisch op dat in de rede nering van Mao Tse-Toeng en ook die van Tsjang Kai-Sjek Nederland evengoed rechten op Formosa zou kunnen doen gel den als zij. En ook Portugal en tevens Spanje, die het beide eveneens veroverd en het een tijdlang bezet hebben gehou den. Japan verwierf het in 1895, na de Japans-Chinese oorlog. Wat China betreft, dit heeft slechts over de lagere gedeel ten ooit voldoende gezag uitgeoefend. In de door koppensnellers bewoonde binnen landen en bergachtige gedeelten drongen de Chinezen nooit door. Pas Japan wist het eiland te pacificeren en het verloor het in de afgelopen oorlog. Daarom beweren ook de leiders van de separatistische beweging op Formosa, dat Mao Tse-Toeng en Tsjang Kai-Sjek evenveel of liever even weinig rechten de kustgebieden van Formosa verdreven door volgelingen van de Chinese Ming- dynastie, die door de binnenvallende Mandsjoes uit China waren verdreven. Ze hadden zich met een bekende en mach tige zeerover verbonden, die in de anna len van onze zeegeschiedenis gesigna leerd staat als Coxinga, een ver-Neder- landsing van zijn Chinese naam. Dank zij diens vloot slaagden ze er in, het niet al te sterke Hollandse garnizoen te overmeesteren. Hierbij- heeft de held haftige predikant Hambrouck een heel bijzondere rol gespeeld. Dat de Formosanen weinig met de Chi nezen op hebben, al heeft er wel enige optmnrlpn. bGWGGS Q€ Chi- He commandant van hel eiland Quemoy, een voorpost van Formosa, verlaat zijn hoofdkwartier. hebben op Formosa als Japan, Portu gal, Spanje en Nederland. Onze voorvaderen werden in 1624 uit vermenging plaats gevonden, bewees de grote opstand van 1947 tegen hel nese nationalistische gezag, die uiterst bloedig onderdrukt werd. Vele leiders werden meedogenloos en na vuig veriaad ter dood gebracht. In het kader van het zelfbeschikkings- recht der volken, waarssn in het door Roosevelt, Churchill en Tsjang Kai-Sjek le Cairo genomen besluit ten aanzien van Formosa herinnerd werd, zouden de For mosanen zelfs een beroep doen op de Volkenbond kunnen doen. Terecht sprak Churchill zopas van het „internationale probleem Formosa". Vandaar, dat Eden voorstelde, Quemoy en de Tsjatsen-eilanden aan China over te laten. Hiermede versterkte hij voor menigeen Mao Tse-Toengs aanspraken op Formosa, maar gezien de historische ach tergrond lag er wel realiteitszin in. Die eilanden waren altijd Chinees gebied. Intussen, waarom is Mao Tse Toeng zo begerig naar Formosa? Alleen, om aldus voorgoed een einde te maken aan een externe bedreiging van zijn regiem? Is hij zo bang voor Tsjang Kai-Sjeks half millioen soldaten, hij met zijn millioenen- legers? Neen, Mao Tse Toeng is veel meer bevreesd voor al men in liet Oosten i de „Onzichtbare Provincie" noemt. I waarvan Formosa's hoofdstad Taipeli, of Taipei eveneen? de „hoofdstad" is Dc „Onzichtbare Provincie" word' gevormd door de elf millioen rijke of gestudeerde en aldus invloedrijke Chinezen, die over heel de wereld verspreid wonen, in Azië overal grote kolonies vormen en in grote meerderheid niet het regiem van Tsjang Kai Sjok sympathiseren, hem sinds jaren van de nodige geldmid delen voorzien. In Taipeh bevind' zich een organisatie, welke zich speciaal met de Chinezen in het buitenland bezig houdt en de rege ring van Isjang Kai Sjek in staat *trlt. belangrijke contacten te onder houden. Ileeft Mao Tse Toeng Formosa in handen, dan kan hij tevens de vele min of meer geheime organisaties van Chinezen, die in het buitenland tegen hem ageren langzaam maar zeker oprollen, bij gestaan door <]e jn ]ict buitenland levende Chinese communisten en sympathiserenden. Indonesië is hier een belangrijk voorbeeld van de be tekenis der „Onzichtbare Provincie". Deze is daar een bolwerk tegen het communisme, waarvoor de vrije wereld dankbaar moet zijn. Maar we hebben het nu herhaaldelijk over Taipeh gehad. Hoe ziet de hoofd stad van Formosa er eigenlijk uit, zal menigeen zich afvragen. Uiterlijk is het een volkomen moderne Japanse stad, -on danks de Chinese naamborden en recla- meschilden. Niets herinnert aan de bijna vrolijke, bonte wijken van Hongkong. De straten vormen eentonige rijen van ge lijkvormige huizen, in een soort revolu tiestijl gebouwd. Grote café's en andere etablissementen van vermaak ontbreken. Het regiem van Tsjang Kai-Sjek laat ze niet toe. De heele stad herinnert aan in- dustriële wijken van Tokio en Yokohama en aan de nieuwe, lelijke steden, door de Japanners in Mandsjoerije gebouwd. De grote verkeerswegen zijn bijzonder breed, maar dit is feitelijk het enige goede, dat van Taipeh gezegd kan wor den. Zeden en gewoonten zijn er niet Chinees, maar Japans.. Niets is er oud, pittoresk of bekoorlijk. Vaak is de hemel er bewolkt en donker. Het regent, er dik wijls.. Het is een door en dpor zakelijke stad, welker Oosterse bevolking eveneens onder de invloed van de moderne tijd schijnt te zijn gekomen. Toch woont er een heel merkwaardig slag mensen in Taipeh en trouwens op heel Formosa. Met het leger van Tsjang Kai-Sjek kwa men enkele millioenen Chinese intellec tuelen en ambtenaren mede, die nu een Het K.N.M.I. deelt mede: De afgelopen dagen hebben Noordwes telijke winden koude lucht aangevoerd, die tevens onstabiel was, zodat herhaalde lijk sneeuwbuien voorkwamen, 's Nachts daalde de temperatuur tot 1 of 2 graden onder nul. De Noordwestelijke wind hield verband met een krachtig gebied van ho ge luchtdruk, dat tussen IJsland en Groenland lag. De koude lucht drong over geheel Europa door. In Zweden vroor het zelfs in het Zuiden plaatselijk meer dan 20 graden. In ons land draaide de wind in de afge lopen nacht naar het Zuiden onder in vloed van een depressie, die over de Noordzee in Zuidelijke richting bewoog. Het sneeuwgebied, dat de depressie vergezelde bereikte in de vroege ochtend het Noordwesten van het land. Na liet pas seren van de depressie zal de wind uit het Noordoosten gaan waaien en daar door zal het koude weer voortduren. De kans bestaat dat gedurende het weekein de meer vorst zal voorkomen, dan de af gelopen dagen. 'Ft* (Van onze medische medewerker) ÏJ ET ALGEMENE sterftecijfer, d.i. liet aantal *--*• sterfgevallen per 1000 inwoners, is de laats'e honderd jaar regelmatig in onze streken gedaald afgezien van oorlog en epidemieën hetgeen een grote geruststelling gaf. Men nam aan, dat hieruit bleek, dat het met de volksgezondheid goed gin* Het merkwaardige feit doet zich voor, dat nu het sterftecijfer laag is geworden men twijfelt of Je toestand van de volksgezondheid inderdaad wel zo goed is. Voor die twijfel zijn verschillende redenen aan te voeren. Allereerst daalt het ziektecijfer helemaal niet even redig aan het sterftecijfer. Al sterven er weinig Help mijn zoon, om terug te guun naar TaiwanEen oude Chinese vrouw demonstreert in IVeiv Yorks Chinatown voor de hulpverlening aan Tsjang Kai Sjek. Haar zoon zal Taiwan, zoals de Chinezen Formosa noemen, op de been helpen armoedig bestaan leiden. Hun opvoeding verbiedt hen, in de handel te gaan ol een vak uit te oefenen. Ze lijden liever honger, dan zich hiertoe te vernederen. Óp de regeringsbureaux koken de amb tenaren, wier salaris heel laag is, hun eigen potje. Op het etensuur kan men er niet terecht, vanwege de kookluchtjes. Bezoekers van Formosa prijzen de ernst, die er onder de leidende figuren heerst. Men ziet in Taipeh terdege in, dat het er op of er onder gaat, betracht een grote soberheid en het leven is er uiterst eenvoudig, vergeleken bij de manier, waarop de kopstukken van het nationa listische regiem in China leefden. Het leger is uitstekend uitgerust en bestaat uit Zeshonderd duizend goed geoefende manschappen van gemiddeld 29 jaar. De bevolking van Formosa, waarin de oorspronkelijke bewoners vrijwel zijn op gegaan, kan elk jaar gemakkelijk zestig duizend recruten leveren. Een merkwaardige hoofdstad, een merk waardig eiland, een merkwaardige be volking. Deze heeft weinig van het oude China, waar vandaan velen twee, drie eeuwen geleden naar Formosa emigreer den. De met Tsjang Kai-Sjek meegeko men Chinezen beschouwen hen zo'n beet je als kleurlingen en ze kijken er ietwat laatdunkend op neer. De „lokalen", zo als ze ook wel genoemd worden, hebben hun eigen, provinciale regering. Formo sa wordt immers als een provincie van China beschouwd. Boven deze provinci ale regering staat echter de nationale van Tsjang Kai-Sjek, in wiens handen de werkelijke macht ligt. Deze regering is nu al bijna zes jaar aan het bewind, omdat ze niet vernieuwd kan worden, aangezien in het door de communisten bezette China geen verkiezingen moge lijk zijn. Formosa ligt ongeveer tweehon derd kilometer van de Chinese kust, dus er een tamelijk eind vandaan. Vandaar, dat Tsjang Kai Sjek enkele Steunpunten langs die kust behield. Dat waren de Tsjatsen-eilanden en Quemoy en enkele andere eilanden groepen. Quemoy is wel het belang rijkste. Daar legerde de generalis simus niet minder dan twintigdui zend man parate troepen Het prachtige eiland met zijn heerlijke klimaat lijkt één groot legerkamp en manoeuvreterrein. Aangezien het recht tegenover Formosa ligt, vormt het als het ware een buffer. De Tsjatsen-eilanden liggen honderden kilomeiers ten Noorden yan For mosa. andaar. dat Tsjang Kai Sjek ze veel gemakkelijker kan prijs geven. Zowel de Tsjatsen-eilanden als Que moy werden als onneembaar beschouwd. Dat Mao Tse Toeng de archipel thans zonder slag of stoot in zijn bezit krijgt, is een grote politieke overwinning. Het is de prijs, die Tsjang Kai-Sjek betalen moet, om verdere onderhandelingen tus sen het Westen en het Rode China mo gelijk te maken.. mensen in een gebied daarom behoeft het aantal ziektegevallen niet laag te zijn. Zo is het arbeids verzuim door ziekte in ons land na de oorlog meer dan verdubbeld, maar het sterftecijfer is gedaald. In het complex van factoren, dat invloed heeft op het ziektecijfer, speelt ook de aard van de medische verzorging een rol. De drukke ziekenfondspraktijk wordt maar al te vaak als oorzaak gezien van een tekort aan medische voorziening. Doch bij een onderzoek Ln Utrecht bleek, dat bij kankerpatiënten in de afgelopen tijd tussen het begin van hun klachten en het gaan naar de dokter geen verschil bestond tussen in het ziekenfonds verzekerde particuliere patiënten. en iauffeur van ren militaire truck uit liet leger Formosa, achtergrond een standbeeld van Tsjang kut Sjek. Wil de gezondheidszorg verder heilzaam kunnen werken, dan is er nog iets anders nodig en wel de aan spreekbaarheid van de bevolking voor gezondheidsadviezen en de be reidheid om deze op te volgen. In- lernationaa] duidt men dit aan met het woord: ..health education", dat onlangs vertaald is door „hygiëni sche volksopvoeding", waarbij on getwijfeld aan het Franse „l'éduca- tion sanitaire populaire" was ge dacht. Het gaat echter minder om de naam dan over de zaak zelf. Wat baat de meest geperfectio neerde geneeskunde, als de mens immuun is voor gezondheidsadvie zen en deze niet opvolgt? Heeft de bevolking wel de juiste belangstel ling voor de gezondheid of wat be langrijker is, is men bereid zijn eigen leven hygiënisch in te richten? Dit alles eist een bepaalde mentali teit, waarvoor nodig is voorlichting en een kweken van gewoonten, kor tom een opvoeding in 'gezondheid. Heel duidelijk is de betekenis van de hygiënische volksopvoe ding aan het licht gekomen bij het werk van de Wereldgezondheids organisatie in de minderontwik- kelde gebieden. De geviaagde voorlichting door experts liet enerzijds zien dat de regeringen van genoemde gebieden oog had den voor de noden op het gebied van de volksgezondheid doch an derzijds dat dit niet genoeg is. De bevolking moet openstaan voor het hygiënisch advies en medewer ken. Men zou kunnen zeggen dat de bevolking hgiëne-minded" moet zijn om profijt van het gezond heidsadvies te kunnen trekken. Allerlei diepgewortelde gewoon ten waren in strijd met de gezond heid maar bleken immuun voor de gezondheidspropaganda van de Wereldgezondheidsorganisatie Zo kwam internationaal het sociaal- psychologisch en -paedagogisch probleem aan de orde, hoe de ge zondheidspropaganda gevoerd dient te worden. Nadat de aandacht er eenmaal op gevallen was. bteek_ dat ook in de volontwikkelde landen, waaronder Nederland, nog veel ziekte te voor komen zou zijn en de gezondheid hoger opgevoerd zou kunnen wor den als ieder mens afzonderlijk en de gezinnen als geheel in hun le vensstijl bereid zouden zijn meer rekening te houden met hygiënische eisen. Over de doelmatigheid van ,it verschillende vormen van voorlich ting op medisch-hygiënisch gebied, zijn we nog slecht georiënteerd. In ons land is door enquête en obser vatie nagegaan, wat de nawerking Was van, de tentoongestelde maquet te van het Centraal Bureau voor de Openbare Gezondheidszorg op een Amsterdamse Huishoudbeurs, waar bij was uitgebeeld het genezen van ziekten, het voorkomen van ziekte en het handhaven cq. bevorderen van gezondheid. Algemeen is men van oordeel, dat de hygiënische volksopvoeding het grootste nut afwerpt, indien ze niet anoniem maar individualiserend wordt geboden. Hierbij denken we niet alleen aan de opvoedende taak van de huisarts maar ook die van de wijkverpleegster, die in de organisa tie van het Wit-Gele Kruis belang rijk werk verricht. Beiden kennen de mentaliteit, de belangen, de be hoeften en het leven van de bevol king ter plaatse en kunnen in indi viduele gevallen de meest geschikte en efficiënte hygiënische opvoeding geven. Het buitenland benijdt ons maar al te vaak de Nederlandse kruisorganisatie en niet het minst door het persoonlijke contact in een eigen gemeenschap, de bodem voor een goede opvoeding. Juist omdat gezondheidszorg op voeding is, heeft de Staat slechts een aanvullende taak en springt het belang van een particuliere gezond heidszorg direct in het oog. „HOEWEL IN Australië iedere vorm van party-groepering op con fessionele grondslag ontbreekt, voeren de katholieken op dit ogenblik een felle strijd, aldus meldt KNP, om de thans van communisme gezuiverde labourpartij en de vakverenigingen in christelijke zin te dirigeren. Een la tente, nu en dan openlijke botsing met een atheïstisch en humanistisch socia lisme veroorzaakt spanningen, die elk ogenblik tot een splitsing kunnen lei den. Allicht: Wat de katholieken daar nu ervaren, hebben wij 50 jaar geleden al meegemaakt. En daaruit conclusies getrokken. HOEWEL politiek gesproken de po sitie van Dr Evatt, de leider der la bourpartij, wankelt, zijn de katholie ken nog niet overgegaan tot een eigen confessionele vakorganisatie of poli tieke partij, zo gaat het bericht voort. Een kern van ten hoogste 50.000 man behorend tot de K.A. zou dit besluit kunnen nemen, doch doet het niet. Ilct is ook de vaag of de katholieken, onder wie de zeer radicale Ieren een rol spelen, het ooit verkieselijker zul len achten zich in afgesloten eigen or- i ganisaties te groeperen boven het gebruik van de grote invloed, die zij nu in de labourpartij uitoefenen. Om veel misère in de naaste toe komst te vermijden, zouden de Austra liërs er goed aan doen eens in Neder land hun licht op te steken. Onze halve eeuw ervaring zou die lieden voor veel pijn kunnen behoeden. DE INVLOED der katholieken doel zich in Australië op een voor ons zeer ingewikkelde manier gevoelen n.l. via de z.g. „industriële groepen", die naasi de officiële vakbonden, in feite vaak een soort katholieke arbeidersbewe ging vormen. Zij zijn 10 jaar geleden met volle goedkeuring der bisschoppen tegen de communistisch beïnvloede vakbeweging opgericht. Zeer machtig is b.v. die in de Dunlop-fabrieken Tegen de industriële groepen" ageert momenteel de officiële vakbeweging, die vroeger ook enige steunpilaar en mensenreservoir was van de labour partij (de politieke partij). Zij voelt zich. ook in haar alleenheerschappij bedreigd door de industriële groepen", die nu ook haar candidaten leveren voor Labour. De labourpartij in Australië vreest een katholieke „doorbraak". Die na tuurlijk wordt afgeremd. Anders zou er geen vrees bestaan. In Nederland zou geen bezwaar bestaan tegen ka tholieke invloed. Omdat die niets te betekenenheeft. Maar anders: zie Australië. WANNEER MEN bedenkt, dat Kroestsjef, de secretaris-generaal van het Centraal Comité der Communis tische Partij in Rusland, een zeer be langrijke rol speelde bij de val van Malenkov, dan kan men met dit af treden op godsdienstig gebied geen verandering van betekenis verwachten in het Bolsjewistische beleid, zo meldt Radio Vaticana. Het commentaar wijst er voorts op, dat de op 10 November j.l. verschenen „Nieuwste Magna Charta" voor de communistische gods dienststrijd, door Kroestsjef onderte kend was. Ondanks door hem aange geven werkwijze n.l. de godsdienst uit te roeien, zonder het godsdienstig gevoel van de gelovige te kwetsen, blijven kardinalen, bisschoppen, gees telijken en kloosterzusters in de com munistische landen gevangen. Men make zich over de houding der bolsjewieken geen illusie. Noch gis teren noch vandaag zijn ze te vertrou wen. MORGEN is het weer Zondag. Of ferdag voor de nieuwe kerken. Nooit vergeten b. g. Toon ook hierin vw wijsheid, waarover H. Paulus in het epistel spreekt. Ook al worden we nu nog niet direct naar de derde hemel gevoerd. Wie oren heeft om te horen, luistere morgen goed. Controleer u zelf of ge tot het goede zaad behoort. Voor de rest een wolkenloze Zondag met dat stralende gelaat van iemand, die mag verklaren, dat hij van goede bodem" is. Ondanks alle vrijheidsprediking in de loop der eeuwen heeft het belijden van het katholieke geloof toch wat martelaren gekost De volgende week kunnen we er uit de Misofficies wederom vier noteren. Allereerst de H. Valentinus, die te Rome werd onthoofd. Vervolgens de heilige Faustinus en Jovita, twee broers, in ver schillende Italiaanse steden gemarteld en tenslotte te Brescia onthoofd. Dan nog de H. Simeon, bisschop van Jeruzalem en aldaar gekruisigd. Het getuigen voor de Christus kan van daag nog offers kosten en heldhaftigheid vragen. Wat moet er voorts in een land, in een stad of dorp of zelfs in een paro chie niet aan offervaardigheid in allerlei vorm worden opgebracht om een groep katholieken in het rechte spoor te houden of op het goede spoor te brengen? Wat al verenigingen, bonden en organisaties ter handhaving en ter opvoering van de godsdienstzin en het geloofsleven. Onder de medewerkers en medewerksters van de geestelijkheid zijn vaak onvermoeide zwoegers, pracht-figuren. Toch moet ons hier iets van het hart. Actie, veel actie is voortreffelijk. Maar men realiseert zich dikwijls niet, dat alle activiteit op de goede bodem van gebed en offer moet zijn gebaseerd. Gebed en offer zijn buitengewoon belangrijk. Van deze „geestelijke goederen" dient bijv. een parochie, wil zij in bloei blijven of in bloei geraken, enorme voorraden aan te leg gen Bij die voorraadvorming wordt bij alle soorten harddraverijen een groep parochianen aan het hoofd gezien. En toch wel een zeer belangrijke groep, nl. die der zieken. Zij worden bij alle activiteiten der parochie practisch uitgeschakeld. Men zou aan zieken niets hebben. Totaal ver keerd gedacht. Bidders en offeraars zijn zeer belangrijke krachten. Immers van O. L. Heer moet de wasdom komen. Hij heeft gaarne medewerkers en medewerk sters in Zijn wijngaard, maar Zijn steun dient gevraagd te worden. Een door zijn of haar gebedsactie en offergedachten ingeschakelde zieke kan een krachtbron zijn voor parochiewerk. Zo'n zieke behoort niet tot een bestoft gedeete maar tot het goud der parochie. Die prachtige hulp der zieken wordt o. i. èn door geestelijken èn door leken onder schat en miskend. Schakel bij alle acties de zieken ook in. En veel arbeid, die nu zo weinig vruch*- baarheid toont, zal bloesemen en vruch ten voortbrengen. We kennen een priester met c-en zeer drukke werkkring. Met heerlijke resul taten. Maar sinds zijn priesterwijding zet te hij op vele plaatsen „steunpunten" uit. Dat waren de zieken. „Wat zou ik zonder die biddende en offerende rieken moeten beginnen?", aldus zijn betoog. Een goed betoog.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 3