DOUWE EGBERTS SNELHEID Glazen plafond, verende vloer HET GEHEIM van Piet Mondriaan M' geen dag! Leven realiseren door enkel rhythme Niemve museum bouw in Amerika De krant kunt U niet missen I „Toestand is gestabiliseerd" Thailand wil permanent SEATO-leger DINSDAG 22 FEBRUARI 1955 PAGINA 6 extract p<H jfe'4 s «alt» LEKKERE KOFFIE! ZO GEMAKKELIJK! ZO VOORDELIG Rad ford over China: BELGISCH-DUITS DIAMANTENCONFLICT Onderwijstaal: Dat breken, onderbreken en rhythmeren, onbewust overal ge poogd, dat voortdurend complice ren, is in elk geval een zoeken naar een dieper geheim dan wat zijn ogen hem openbaren. En hoe wel dit geheim door hem bevroed wordt enkel in het stille en rustige, het evenwichtige en kalmerende vindbaar te zijn, brengt het zoeken ernaar toch die onrust waarvan ik sprak telkens opnieuw teweeg, zodra hij in enige doeken werkelijk een stemming van stilte en rust heeft neergelegd. Een grootse synthese van der gelijke tegenstellingen laat ten be sluite van de eerste phase de grote krijttekening zien van het Bos bij Oele (1917)een prachtig werkstuk, vol gecompliceerde detaillering en niettemin buitengewoon imposant in de wijze waarop het één beeld is, één onmiddellijk frapperende indruk van grootsheid en mysterie geeft. NEDERLANDSCHE CREDIETBANK Vijftig jaar Op een verende vloer eti onder een glazen dak is het goed museum bezoeken Moccona Moccona is 100% pure koffie van de fynste kwaliteit Een theelepel Moccona in de kop heet water bijgieten klaar is de koffie! Moccona is bijzonder krachtig en daardoor zeer voordelig in gebruik. ««- <n« ir>-' 1 -.vqarmwlt het nieuws de lezers öerelKt is oeiangryk. Immers. nieuws moet nieuw zijn ten oe- rlcn: neet van de naald wórdt gelezen Kers vers van de pers ont vangt iedere dagtilad- aDunne ztln Krant In de dus, vol nieuws, fallke dag wordt de krant met een zekere spanning tegemoet ge zien. (JagDlaurpclame is dij- zunder eftectiet door de aarndacnt, die tedere lezer tediere dag voor „zijn" kr^nt neert. ver over en verdedig uw deDiet met dagotaü- rectame. Nieuws trekt altUd, iedere dag. üuk net advertentie- nieuws. „Noch de Chinese nationalisten, noch de communisten zijn- thans in staat met succes elkanders gebied binnen te vallen. Men kan zeggen, dat de toestand gesta biliseerd is", aldus heeft admiraal Arthur Radford, voorzitter der Amerikaanse commissie van stafchefs, in een onder houd met een vertegenwoordiger van het tijdschrift „U.S. News and World Re port" verklaard. De nationalisten kunnen elke commu nistische poging, om Formosa binnen te vallen, met de hulp van Amerikaanse vloot- en luchtmachteenheden afslaan, terwijl de nationalisten het Chinese vas teland niet kunnen aanvallen zonder bij stand der V.S.". aldug admiraal Radford. De Westduitse diamantindustrie zal de bondsregering verzoeken pogingen in het werk te stellen om België te bewegen tot opheffing van het uitvoerverbod voor ruwe diamanten naar West-Duitsland. In dien deze pogingen niet slagen, wenst de Westduitse diamantindustrie dat de bondsregering beschermende rechten gaat heffen op de invoer van geslepen diaman ten uit België. Volgens een woordvoerder van de dia mantindustrie te Hanau moet het uit voerverbod worden beschouwd als een boycottmaatregel van de Belgische con currentie. H verklaarde, dat de Duitse ondernemers herhaaldelijk de Belgische diamantindustrie hebben aangeboden te onderhandelen over een uniforme loon regeling, die de vrees voor loondumping zal wegnemen. De Westduitse diamant industrie dankt haar voortbestaan alleen aan het feit, dat de Belgische diamant handelaars illegaal ruwe diamanten ter veredeling naar de bondsrepubliek uit voeren. Men doet dit volgens de woord voerder wegens het Duitse kwaliteits werk, dat in België hoog wordt gewaar deerd. Ondanks de Belgische boycott heeft de Westduitse industrie in 1954 haar om- zot op peil kunnen houden, ofschoon deze aanzienlijk achterbleef bij de vooroor logse omzet, die ongeewt 30 millioen DM per jaar bedtwsg, Gedurende al die jaren heeft het museum de be langstelling helpen wekken voor de Amerikaanse kunst door tentoonstellingen, voordrachten van kunstken ners, publicaties van boeken, monografieën enz. Door al deze activiteiten heeft het museum zijn bijdrage geleverd in het streven de vroegere verwaarlozing der inheemse kunst te doorbreken. Inderdaad waren de Amerikaanse kunstcollecties, (en zij zyn dit trouwens nog steeds) sterk op het buitenland ingesteld. Dit heeft echter een meer po sitieve reden dan alleen de verwaarlozing van de eigen kunst. Het is de Amerikaanse musea namelijk ernst met hun opvoedende taak, Het gaat er de or ganisatoren van de tempels der beeldende kunst werkelijk om de bevolking een gevoel voor de kunst historische ontwikkeling bij te brengen. Elk mu seum streeft er daarom naar kunstvoorwerpen in bezit te krijgen van elk land ter wereld en uit elke periode, om de gestelde onderwijstaak zo goed moge lijk te kunnen vervullen. Dat is wel een groot ver schil met de Nederlandse musea waar onze eigen traditie over het algemeen zeer krachtig is ten op zichte van de kunst van andere landen. Dr. A. B. de Vries, de directeur van het Maurits- huis te Den Haag, die hier sinds December vertoeft in verband met de expositie van Nederlandse 17e eeuwse kunstschatten in verschillende Amerikaanse steden, heeft in een vraaggesprek met Amerikaanse journalisten op dit verschil gewezen. Hij gaf als zijn mening te kennen dat de Amerikaanse musea in het algemeen en in het bijzonder in steden die minder te bieden hebben dan de allergrootste steden in fei te belangrijke centra zijn van cultuur en opvoeding. Dat de Amerikaanse musea zich in zo grote be langstelling mogen verheugen, aldus dr de Vries, is in hoofdzaak te danken aan twee karakteristieke aspecten van het Amerikaanse leven. Ten eerste is overal een ernstig gevoel van verantwoordelijkheid jegens de samenleving waar te nemen bij mensen die in staat zijn de cultuur te bevorderen. Daarnaast heerst door de vrijdom van belastingen een gunstig klimaat voor het doen van schenkingen en legaten". Schoolkinderen Een van zyn prettigste ervaringen beleefde de directeur van het Mauritshuis in het museum van Cleveland. Zijn Clevelandse collega hau ter ontvangst van onze landgenoot een speciale tentoonstelling van Nederlandse etsen en schilderijen georganiseerd om daarmee belangstelling te wokken voor de grote ten toonstelling van Nederlandse 17e eeuwse kunst in het nabije Toledo (Ohio). „Ik stond toevallig in de zaal" aldus de heer de Vries, „toen er een groepje schoolkinderen van 10 tot 13 jaar met hun onder wijzer binnenkwam. Na enkele ogenblikken begonnen de leerlingen de tentoongestelde stukken na te teke nen. Ik werd getroffen door de nauwkeurigheid en de ernst waarmee dit geschiedde en ik voelde dat dit een uitstekende methode is om kunstkennis bij te brengen en om kinderen met kunst vertrouwd te ma ken". Zo diep grijpt de belangstelling voor kunst in het Amerikaanse leven in. Wie zulke staaltjes hoort, kan zich voorstellen dat men hier in New York het geld bijeen weet te krijgen om voor de Amerikaanse kunst een glamour-paleis te bouwen zoals het Whitney- fnuseum. HET Gemeentemuseum in Den Haag toont ons een prachtig overzicht van een Nederlands schilder, die in Amerika reeds tijdens zijn leven beschouwd werd als een der grootste genieën ter wereld op het terrein der beeldende kunst, doch die zelfs nu nog, 11 jaar na zijn dood, voor de gemiddelde Nederlander geen enkele werkelijke betekenis bezit: Pieter Cornelis Mondriaan. Hij werd in 1872 te Amersfoort geboren, en woonde sedert 1911, behoudens in de jaren van de eerste wereldoorlog, in het buitenland; Om in zijn levensonderhoud te voor zien maakte hij daarna veel copieën in musea, portretten en wetenschap pelijke tekeningen, maar zijn eigenlij ke voorliefde gold het landschap. Rond Amsterdam, aan Amstel, Gein en Vecht, in 't Brabantse dorp Uden, in Oele bij Hengelo (Ov.) en in Dom burg waar ook Toorop regelmatig kwam schilderde hij talloze land schappen. Aanvankelijk in de trant der Haagse School en van de Amster dammers uit die tijd, onder wie hij vooral Breitner bewonderde. In de meeste dier stukken heerst een stem ming van contemplatieve rust, avond licht, laat blinken van plassen, een heldere maan, het zijn de grondthe ma's van zijn verbeeldingen. En toch, als men die vroege Mondriaans ver gelijkt met b.v. de vroege schilderijen van v. d. Leek, die later een soortge lijke ontwikkeling als Mondriaan zou doormaken, dan is er bij de laatste toch opvallend veel onrust te bespeu ren en een zekere gecompliceerdheid in de voorstelling, die kenmerkend mag heten.. Het zijn vooral de bomen en de wijze waarop hun stammen, hun lover of nog liever hun kale takken- wirwar het blinken van lucht en wa ter breken, intenser maken door de tegenstelling en het mysterieu ze ervan verdiepen, die Mondriaan bijzonder schijnen te intrigeren. Ik meen ook dat de jonge schilder hier mee al onbewust een probleem aan voelde en intuïtief poogde te verhelde ren. dat later zo'n beslissende beteke nis in zijn bewuste bedoelingen zou krijgen, n.l. het probleem van de ver dieping van het licht en uiteindelijk de schoonheidsmoment, door tegenstel ling en rhythmering. Dieper geheim Andere werken uit 1907 geven wel de neiging tot het grootse en eenvou dige te zien, echter zonder dat deze resulteert uit de verwikkeling. Met zulke werken zijn enige symbolistische stukken, waaronder de geëxposeerde „Passiebloem" verwant. Ze duiden op weer andere wijze dan de meer ge compliceerde doeken, op Mondriaans zoeken naar een verborgen geheim, achter de'visuele verschijning van de dingen. Expressionisme Na 1907 komt er een sterk expres sionistische inslag in zijn werk en een veel helderder kleur. Aanvankelijk onder invloed van het fauvisme, dat hij in deze jaren misschien door Jan Sluyters beter leerde kennen Al spoedig treedt ook een half van Gogh- se, half neo-impressionistische bre king van de kleur op. En wat het meest opvalt is de krachtige veren- kelvoudiging van de vorm, een dwin gende monumentaliteit. Zo schildert hij in 19ê8 opnieuw het bos te Oele. Maar nu is het geen rea listisch beeld meer. Men denkt erbij aan Gaugurin, maar dan in felle ex- pressionaliteit vertolkt. Een machtig stuk is de rode molen in de zon uit 1908. Ditmaal denkt men aan van Gogh. De vuurtoren van Westkapelle no. 37 roept de naam Munch o~. Het is duidelijk, dat Mondriaan bezig is alles te onderzoeken wat in die jaren ergens ter wereld aan nieuwe pictu- raliteit ontdekt werd. In Dombu.g schildert hij toren, duin en zee, tel kens anders, vaak zoals Toorop deed pointillerend, nu eens naderend tot volledige abstractie, dan weer terug kerend tot het visueel gegeven, een enkele maal stylerend. Soms keren in deze tijd zijn symbolistische neigingen terug. tot 1938 in Parijs, vervolgens tot 1940 in Londen en tenslotte tot zijn dood te New-York. Zijn eerste opleiding in tekenen en schilderen kreeg hij al op achtjarige leeftijd van zijn vader (die schoolhoofd was en van tekenen hield), zijn oom de schilder Frits Mondriaan en van Jan Braet von Ueberfeld, een schilder uit Doetinchem. Vanaf zijn twintigste jaar volgde hij vijf jaar lang de lessen van prof. Aug. Allebé op de Rijks Akademie te Amsterdam. tekende tenslotte Mondrian zich streng aan deze ideeën gehouden. Geen enkele schuine lijn of gebogen curve liet hij in zijn voorstellingen toe. Van de kleur gebruikte hij-naast het zwart, het wit en het grijs van zwart en wit drie toualiteiten, welke geen kleur zijn nog enkele de drie pri maire kleuren geel, rood en blauw, in onvermengde vorm, en in klare, recht hoekige vlekken of als lijnen aange bracht. En hij gebruikte ze hoe langer hoe spaarzamer, met de neiging om niets over te laten dan enige zwarte lijnen op een zuiver wit vlak. Cubisme AAR na 1910, in zijn eerste Pa- rijse tijd, breekt de beslissende omwenteling in zijn oeuvre aan met de invloed van het cubisme. Een reeds cubistische werken vormt al thans de inleiding. En het is ongemeen boeiend in de beide stillevens met gemberpot en in de serie der bomen, te zien hoe hij via die invloed in een verbluffende doorbraak een visueel gegeven weet te objectiveren tot na twee stappen een abstracte voor stelling, die uit niets dan een rhythme van zwarte streepjes en grijze kleur vlekken bestaat. Toen Mondriaan een maal zover was, had hij zijn geheim gevonden. Het lag van nu af aan, voor hem, in de uiterste doorvoering van de opheffing van de individuele vorm. Hij noemde die vondst het neo- plasticisme, uiting van een „nieuw leven". Dat verstond hij letterlijk zo: dit „leven" was een tegenstelling tot de vroegere „schoonheid". Het bracht voor hem een blijheid en tevens een ernst tot uiting, die de „uitgeputte vormcultuur" volgens hem vrijwel miste. Rhythme Ook hij zag „leven" evenals Franz Mare als een eeuwig, kosmisch rhyth me, waarvoor alle individualiteit als bedding te nauw was. Daarom moest men breken met de individuele vorm en de subjectieve emotie. „Leven", zo schreef hij, „wordt gerealiseerd door enkel rhythme, dat eenheid bouwt door niet gesloten te zijn". Voor de schilderskunst betekende dit, volgens de laatste conclusie zijner rechtlijnige gedachten, dat alleen nog de elkander rechthoekig snijdende rechte lijnen bruikbare beeldende middelen waren. „Want daar is het de snijding van lij nen, die onvermijdelijk rechthoeken vormt. Op welke wijze de beelding zij, in kunst moeten de beeldingsmiddelen niet domineren. Het is logisch, dat de minstzeggende dezer middelen, dit 't minst doen". Vanaf 1917 heeft Mondriaan hij Laatste consequentie De laatste consequentie trok .iii niet. Men zou althans moeten zeggen, dat als de minstzegnende beeldingsmidde len het minst domineren, alleen een volstrekt vacuum in het geheel niet domineert. Hij schijnt ook zelf die con clusie gezien te hebben, want hij gaf toe dat zijn abstracties „het einde van de kunst" waren; en hij schrok er waarschijnl"k voor terug: in zijn laat ste verbeeldingen: Broadway Boogie Woogie" en „Victory Bcogi- Woogie", keert hij terug tot het gebruik van de kleur en een ingewikkelde kompo sitie. Van het l„~tste schildert dat onvoltooid bleef, zijn een copie en een proeve van voltooiing aanwezig, en tevens een interessante analyse van het frenetieke rhythme, dat erin tot uiting komt, een analyse door Amt.i- kanen vastgelegd op een tiental uit voerige kartons. De schilderkunst van Mondriaan is niet iets waarop schilderkunstig kan worden voortgebouwd. De blijvende betekenis van dit werk ligt, behoudens in het feit van het bestaan ener zo pure kristallisatie van menselijke geest, op ander terrein dan het pic turale, vooral op dat der architectuur. Via de stijl-groep en haar orgaan en werken, heeft het een enorme invloed in de bouwkunst gehad, een invloed die nog niet aan haar einde is. Een afdeling, die deze invloed illustreert met enige schilderijen van Mon driaans Nederlandse tijdgenoten, voor zover hun werken althans vrij nau-/ met zijn werk (of phasen daarvan) verwant waren. K.S. De premier van Thailand, maarschalk Piboel Songgram, heeft Maandag in Bangkok verklaard, dat 20.000 door com munisten opgeleide militairen op Chinees gebied nabij de Thailandse grens worden samengebracht. De communistische be dreiging van Thailand neemt toe. „Als wy niets doen, zal het communisme Thai land veroveren en geheel Zuid-Oost-Azië overheersen", zo verklaarde de premier. Maarschalk Piboel sprak op een pers conferentie twee dagen voor het begin van de ministerconferentie der SEATO. de verdedigingsorganisatie voor Z.O. Azië. Op deze conferentie zullen de in het verdrag verenigde landen Austra lië. Nieuw-Zeeland, de Philippijnen, Thailand. Pakistan, Frankrijk. Groot- Brittannië en de V.S. beraadslagen over hun verdediging tegen de commu nistische agressie. De maarschalk verklaarde op de pers conferentie, dat zijn regering voorstand ster is van een permanent SEATO-leger Zij zou het toejuichen als SEATO-strijd- krachten bases in Thailand zouden be trekken In antwoord op vragen zei hij. dat zijn regering zal optreden tegen com munistische ondermijning in het land. Doch als de regering niet in staat zou zijn de communistische dreiging te be heersen, zou Thailand wellicht zijn SEATO-bondgenoten om hulp vragen. Op de aandeelhoudersvergadering van de Nederlandsche Credietbank uitte een aandeelhouder zijn bezorgdheid over de toeneming van de post Overheidspapier met in totaal ruim 6.429.000. Hij vreesde dat de toeneming van deze belegging in staatspapier niet ten voordele zal zijn van de aandeelhouders. De directie zette uit een. dat de bedoelde toeneming in ver band staat met de stijging van de post Crediteuren en Deposito's, die immers een grotere liquiditeit noodzakelijk maakten. Bovendien zal het geld gestoken in de Debiteurenrekening dit bedrag is toe genomen mede in verband met de recente emissie ten volle zijn emplooi krijgen. Hierdoor zal de rentabiliteit op de duur toenemen. Gelet op de relatiekring van de bank zal het debiteurencyfer blijven stijgen. De stijging van de kosten is voornamelijk veroorzaakt door de loonronden en de pensioenregeling. De toeneming van de werkelijke onkosten echter was beperkt. Men was het er over eens dat de balans de beste cijfers vertoont die tot nu toe behaald werden. De jaarstukken en het dividend werden overeenkomstig het voorstel goedgekeurd. Een bosgezicht uit de jonge jaren van Mondriaan. Daarboven een Compositieuit 1921. (Van een medewerker) NEW YORK, Februari. HET nieuwe Whitney-museum of American Art te New York is een der modernste musea ter wereld. Achter de wonderlijk strakke gevel, die als een enorme bakstenen grafplaat het gebouw afsluit en die als het ware alleen een versiering duldt van ^typografische" aard, bevinden zich ruime zalen van een outillage die elk museum ter wereld tot jaloersheid zou kunnen brengen. Bij de inrichting van het vijf verdiepingen hoge gebouw, waarin ruim 3000 schilderijen, aquarellen, beeldhouwwerken of grafische werken van Ameri kaanse kunstenaars zijn ondergebracht, heeft men de nieuwste vindingen toegepast. Zo hebben de diverse zalen geheel glazen plafonds. De verlich tingstechniek bedient zich van de laatste snufjes, en de vloeren zijn gemaakt van een verend materiaal dat de vermoeidheid der bezoekers tot een minimum beperkt. Zeer gelukkig is de bouw meester ook geweest bij het indelen van de zalen. Zonder het gevoel voor de grote ruimte te schaden, liceft hij de suggestie van een verdeling in kleinere, kabinetjes weten te wekken, waardoor de bezoeker gemakkelijker zal kunnen komen tot concentratie op een bepaald kunstwerk. Het museum is gelegen in de West 54th Street, de straat die men om de vele antiquairs, kunst handelaars, musea en studio's de meest artistieke van heel Amerika mag noemen. Door de bouw van dit kostbare pand bewijst Ame rika wederom dat kunsttraditie en cultuur daar meer betekenën dan men meestal, denkt. Anders had dit museum ook niet in een kleine vijftig jaar van een onbeduidend begin tot deze enorme hoogte kunnen stijgen. Het was in 1908 dat een beeldhouwster mrs Ger trude Vanderbilt-Whitney in haar studio twee kamers Voorgevel van het Whitney •museum te New York afstond waar zij Amerikaanse artisten uitnodigde hun werk te exposeren. Uit dit bescheiden begin groeide in 1914 de Whitney Studio Club. In 1931 werd het oude Whitney Art Museum geopend dat dienst deed tot begin 1955, toen het nieuwe gebouw geopend werd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 6