Na vijf jaar weer Passiespel in Tegelen Geestelijke vreugde in lijden Zustercongregatie uitsluitend van invaliden en zieken 5T4TE (xpress 777 St^te @prpss777 Ondergrondse Katholieke Kerk in de Sovjet-Unie Grand Ballet du Marquis de Cuevas OVERGAVE EN HEILIGE ERNST RUSSEN „MET EEN OPEN HART NAAR JOEGO-SLAVIE Voor mij de nieuwe Achilles" weinig imponerend De Doolhof" beleefde ontroerd het Lijdensverhaal Sillevis veertig jaar bij de luchtvaart Scholen dicht wegens kou Merkwaardige verrijking van het katholieke leven in Nederland nieuwe mélange Kroestsjef prijst vredelievende coëxistentie aan Relaas van vrijgelaten priester Definitieve ouderdoms- verzekering Niet vóór 1 Januari 1957 Benauwd kwartiertje VRIJDAG 20 MEI 1955 PAGINA 3 spel te Tegelen. Overgave Christusfiguur Het zesde klooster Historische plek Columbus en Lindbergh met de etc Nü zo zacht Terug naar de mythologie In Amsterdam Nieuwe ^ctie van trampersoneel? „Modelrijden" overwogen weer de De voetwassing. Scène uit liet eerste deel van de Tegelse Passiespelen Christus werd weer gekruisigd. Het gebeurde te Tegelen, op Hemel- \aartsdag, door een menigte, zowel in haar Hosanna-kreten als in haar haatuitbarstingen fanatieker dan ooit een Jerusalemse volksmassa geweest kan zijn. Maar daarom was het dan ook de dramatisering van het Lijdens verhaal, zoals Tegelen het deze zomer voor de 7e maal binnen 28 jaar te zien geeft. Met opzet zeggen wij Tegelen en niet „de Tegelse Passie- het is wel degelijk legelen, het hele dorp Tegelen, dat V' Vl' .'aa' jkse evenement tot een gebeuren maakt waar de honderd- ïzen en ontroerd naar kijken. Niemand in Tegelen is een volmaakte uitenstaander. Vrijwel iedere familie is vertegenwoordigd onder de u if1 e'! d'e met 'um Jan§e 'Ulren en hun kleurige mantels „het volk" spelen. Het is de eensgezindheid, de bereidheid tot persoonlijke offers, maar vooral ook de wil om te getuigen van hun geloof op de wijze der Middel- cuvv.e mysteriespelers, waardoor de Tegelenaren in staat zijn tot het ",a®cnela" en plechtige ernst die de vertoningen van het Passiespel 111 ooihof kenmerken. Het is deze gezamenfijke daad van religieuze overtuiging die bovenal treft en ontroert w§htd?oge°L^S°?odnnige mTaVkou^ maSSa'S in KrCeP had' Dc deelS rea" ^eer het vertrouwde beeld Hm ï-nnC der tribunes stampvol met 3o00 premierebezoekers, waaronde P u o.a. mgr B'aeten en de (demw r Zlcb ministers Beel. Van ThielVn^i S\0naire) vonden; het geboomte ronde Donker be- zonderlijk brede speelvlak het uit" geen cinemaScope-sehermhet en opstuwende volk dat vi T roepende de hele breedte uitwai- urend over omvatten. Daarachter ril kunnen van drie gebouwen L 6 aanhuidingen schraag^ door tw«U temPeIlngang, ge- zuilen en linVe 66 Slepen van witte paleizen van Pn t6n recbt-s daarvan de de geCXtLc datus en Herodus. Tussen die telkonc poorten en de straatjes, en uhademen m°erlge ZWermen volk in' gestaltetge°gevenllMft T,fgelen de Passie met de overeat 2 heeft het gedaan het onderwerp |iSe„ d^ heilige ,ernst die twijfej bestaan en arover kan geen schouwers zal wat e™and van de toe- "i® der spelehden beetre£erUjde ge®telt®" 4-2 uur dat het snel i, gedurende de vernomen hebben n urt' een wanklank spelenden is zuiver Hd !'"s der mede" een daad van voiió- spelen is voor hen hit is niet rip PniaPeuzp,betekenis- Maal houdend met het Xerdlenste. Rekening aan het werk Hm dat hier amateurs wondering liehh moet men grote be" sommige =et en voor hetgeen door scènes we -u6Urs en in de meeste massa- tIIq J gepresteerd, riao^ Prassascenes, nog grootser en kleu- vdan vijf jaar geleden, hebben weer oe oeiangrijk aandeel in het kekspel dat. eze Tegelense manifestatie ongetwijfeld °k is. Men kan zich zelfs afvragen of egisseur Thijssen ditmaal op het stuk. mP de massaregie niet de uiterste grens overschreden heeft. Taferelen met onstui mige volksmenigten zijn op hun plaats V'aar het gesproken woord dynamische onderstreping of een in beweging uitge rukt contrast behoeft. Zo was de jui chende massa van Palm-Zondag drama tisch uitstekend en vooral in het deel na S.6 Pauze, in de grote scènes bij Pilatus en pherodus vervulde het morrende, eisende, onweerstaanbare, wrede volk precies de 0 ®tle. hie het spel vroeg. Daar rees, de ste hooi? naai"_Pnze smaak tot de groot- spel van de rw S d,oor verrassend goed te.lligent aanpa™mSJf®UiU' G" door het in- Pilatus-vertolker. s'tuatie van de Sanhedrin vergaderTin Wanneer het gekrakeel alle aandacht o!,tempel en hu" rusteloos bewegen e ,St' werkt het wordt dit gebaar „iet te frnicnheffcn - he tot links en recht* "eotieP? van opererende Jeruzai struikgewas dc reel, L,!™" de wil» listische, deels symbolische bewegingen werden gedisciplineerd en zonder aarze ling uitgevoerd en opvallend was de tref zekerheid waarmee gezamenlijke situaties zoals terugdeinzen, voortstuwen, vrolijk heid, paniek werden uitgebeeld. Naast de massascenes staan de intieme speeltaferelen. Daarbij doet zich uiteraard allereerst de vraag voor, hoe de Christus- vertolker zijn steeds zeer hachelijke taak vervulde. Welnu, de nog jeugdige acteur kwam in waardigheid en in zegging dicht bij de goede prestatie van zijn voorganger in 1950, die echter o.i. in de plastiek van zijn gebaren meer uitdrukking gaf. Het blijft voor een gewoon mens een te hoge opgave, Jezus sprekend en avondmalend met ziin apostelen, gehoond en bespot voor zijn rechters en lijdend op de weg naar Golgotha uit te beelden met een realisme dat toch ruimte laat voor de suggestie van het bovennatuurlijke; maar gegeven deze menselijke onmogelijkheid, slaagde de Christus-speler 1955 zeer wei. Ontroerend was vooral zijn gang naar OhI vsrië. Onder de apostelen trof Petrus door zijn schilderachtige kop, en kon Judas ae verleiding niet weerstaan om in zijn wa"' hoopscène ver boven de maat van ae expressieve soberheid uit te gaan- ®en euvel, waaraan ook de moeder van Judas en de Maria-vertolkster bij deze premiere niet hebben weten te ontkomen. De speel ster van de Maria-rol stelde daar een uitermate helder en tot in de verste Hoe ken verstaanbaar stemgeluid tegenover. Het heeft weinig zin in een vertoning die zo duidelijk de vertoning is van een gemeenschsp, de cspsciteiten V3n enke- lingen te bespreken. Wij roemden reeds Herodes cn Pilatus en zouden daar graag nog Kaïphas bij vermelden. En zeker de regisseur, André Thijssen, die andermaal bewees een vooral in de massaregie zeer kundig man te zijn. Het prachtige slot van het Calvarië- tafereel, met de rei van purper-witte maagden die het „Goede Jezus, rust in vrede" zegt, leek ons niet te winnen dooi de toevoeging van een Verrijzenis-scène, waarbij Christus met een wit vaantje uit de voorhang van de tempel te voorschijn treedt en het volk de Zegepraal toejuicht met een Allelujah. Men zou er dunkt ons goed aan doen deze geforceerde Verrijze- nis-epiloog te doen vervallen, evenals sommige dialogen uit het eerste deel van pater Schreur's overigens vaak goede en treffende tekst. P. Vandaag is de oud-K-L.M.-vlieger L. Sillevis veertig jaar bij de luchtvaart werkzaam. „Boon" Sillevis is chef van de afdeling intern transport van de K.L.M. cp Schiphol, sedert hij in 1949 ophield met vliegen, na 20.000 uren in de lucht te heb ben doorgebracht. In Mei 1915 werd hij op zijn verzoek als dienstplichtig soldaat op het vliegveld Soesterberg geplaatst bij de technische dienst. Korte tijd later kreeg hij de eerste vlieglessen in de legendarische ..Farman", die een snelheid had van ongeveer 80 km per uur. Hij behaalde in 1917 zijn eerste brevet. In 1922 kwam hij bij de K.L.M- en begon zijn roemrijke loopbaan als ver keersvlieger. Zijn langdurige ervaring als zodanig en zijn uitgebreide technische ken nis zijn van groot nut voor de exploitatie van het omvangrijke interne transport van de K.L.M., dat alleen reeds op de luchthaven Schiphol 1600 eenheden telt. In Amsterdam zijn Woensdag de leerlingen van enkele scholen naar huis gestuurd, omdat in de lokalen de verwarming niet meer brandde., en de temperatuur te laag was om de lessen voort te zetten- En dat in de tweede helft van Mei! TAE BELANGRIJKHEID van gebeurtenissen op djt ondermaanse staat dikwijls omgekeerd evenredig tot uiterlijk vertoon en min of meer handige ophef. Daarbij speelt bescheidenheid een beminnelijke rol, maar- waarlijk grote zaken blijven daardoor vaak verstoken van even recht matige als broodnodige belangstelling. Om ,dit laatste te voorkomen durven wij in dit artikel een „doorbraak'' aan ten opzichte van bovengenoemde bescheidenheid. Op Donderdag 21 April j.l. kwamen twee kloosterzusters uit «en der voorsteden van Parijs naar "Nederland en de volgende dag werd haar, tijdens een audiëntie bij Mgr Mutsaerts te 's-Hertogenbosch, definitief toestemming verleend tot het vestigen van een nieuw klooster in Noord- Brabant. De religieuze gemeenschap die hiermee pied a terre heeft gekregen in ons land, is een zeer bijzondere: zij recruteert n.l. haar leden nagenoeg uitsluitend uit jonge vrouwen, die door gebrekkigheid, ziekte of zwakke gezondheid voor opneming :n andere orden of congregaties niet in aan merking konden komen. Jcsus voor Herodes. Tafreel uit het tweede deel van het Passie- EEN GENIALE OPZET, gebaseerd op idealisme en realiteitszin, maakte het mogelijk, dat in Frankrijk gedurende 25 jaar een internationale communiteit van zieken een volledig beschouwend kloosterleven leidt in Benedictijnse trant, dus geheel gericht op het koorgebed. Menigeen, die in dit milieu niets anders dan een zielige vertoning van invaliden verwacht, zal versteld staan, hier onge schonden het prachtige liturgische cere monieel terug te vinden, dat hij mis schien van elders kent.. Het zal daarbfj maar weinig opvallen, dat eén enkele zuster op een zieken- wagentje is binnengereden. Men zal nauwelijks bemerken, dat het getijden boek van sommige zusters van groter formaat en in braille bewerkt is. Nie mand zal weten, dat die gracieuze cantrix die de antifonen intoneert, een Parisienne is, die, als studente aan de Sorbonne, bü een spoorwegongeluk beide benen verloor; en dat die kleine frêle verschijning wier bruine gezichts kleur geaccentueerd wordt door hel witte habijt, een jonge Japanse aristo crate Is, wier dagelijks aanwezig zijn in het koor eigenlijk een steeds herhaald i wonder mag heten. En wie zou ver moeden, dat de vriendelijke organiste, die bovendien al jaren de novicen leidt uit alle talen en volkeren, een ras-echte Amsterdamse is, oud-leerlinge van het conservatorium, die eens om een hart kwaal bij de Benedictinessen moest worden geweigerd. De zusters mogen het mij vergeven, dat ik voor deze éne keer het doel de mid delen laat heiligen en een tipje oplicht van de sluier, die zoveel edelmoedigheid verbergt: Katholiek Nederland moet im mers weten, waarmee het verrijkt wordt! een algemeen vaderlands bezit, waarvan het Noorden aan het reeds zó kloosterrijke Zuiden het domicilie zou moeten benijden. De toekomstige stichting in ons land zal het zesde klooster van deze congre gatie z'ijn: vier huizen in Frankrijk zijn óver-bezet en in dit jaar, het zilveren jubeljaar, werd (op uitnodiging!) het eerste klooster in Amerika geopend. Er zijn verschillende banden, die Ne derland reeds vooraf met deze nieuwe linge verbinden. Allereerst het relatief grote aantal Nederlandse meisjes, dat is ingetreden. Daarna het feit dat dag- en weekbladen reeds over de congregatie schreven en er foto-reportages aan wijd den. Tenslotte echter de gelukkige om standigheid, dat er een diepe homogeni teit bestaat met een uit Nederland afkom stige. gelijk-opgerichte religieuze bewe ging.' Het is wel aan tedèreen bekend, dat in 1925 pastoor Wulenborg te Bloemendaal het thans over de hele wereld verbreide Ziekenapostolaat oprichtte, waardoor voor menigeen een physiek lijden werd getrans formeerd, tot een hoge geestelij ke vreugde Welnu, ia 1935 werd geheei onafhankelijk daarvan door mademoi selle Wrotnowska, door het afleggen van de eerste geloften in de crypte van de Sacré Coeur te Parijs, de grondslag ge legd van de n-|fégation ds Soeurs de Jesus Crucifié'Het kan welhaast niet anders, of deze twee religieuze instellin gen zullen elkaar straks in prachtige samenwerking vinden en het is moeilijk te voorspellen, hoeveel vrouwelijke zie ken mettertijd de weg zullen vinden naar het klooster te Hooidonk bij het parochie dorp Nederwetten, waar het perspectief voor hen openSaat tot volmaakte subli mering van kun naar het lichaam ge schonden leven. ALS TERLOOPS werd hier de plaats genoemd, waar het toekomstige con vent - zal verrijzen. Wanneer men overweegt, dat het Generalaat in Frank rijk reeds lang naar een vestigingsmoge lijkheid in °?Z(r gewesten uitzag, dan moet deze beslissing bijna providentieel heten, want Hooidonk bij Nederwetten, gelegen tussen Den Bosch en Eindhoven, is een historische plek. Van 1146 tot 1650 heeft daar een klooster gestaan van Augustijner ka- nonikessen, Na 1800 zijn op deze grond de laatste, tot ruïnes geworden, resten opgeruimd en er werd een boerderij gebouwd. Nadat in 1937 deze boerderij voor de tweede maal was afgebrand, hebben opgravingen van pastoor Woestenburg te Nederwetten in samenwerking met de Rijksdienst voor oudheidkundig bo demonderzoek, de fundamenten van de oude kloosterkapel blootgelegd. Sedert enige jaren staat nu op precies dezelfde plaats een kleine devotie-kapel van het H. Kruis, ter nagedachtenis aan een in 1244 geschied mirakel met een H. Kruis- reliek. In de onmiddellijke nabijheid daarvan, dus op het middeleeuwse kloostergebied, gaat nu straks het nieuwe convent ver rijzen. De plannen zijn prachtig. De be kende architect Valk uit Den Bosch heeft zich met het ontwerp belastmaar Nederland moet een handje helpen met bouwen! Eigenlijk is „een handje" te zwak gezegd, want wie denkt, dat de bouw van dit kloosterhuis ook maar enigszins in kannen en kruiken is, vergist zich deerlijk. Wij durven het congregatie-bestuur niet de heilige roekeloosheid toeschrij ven die wij van Don Bosco kennen, maar wèl' weten wij, dat hier met een grenze loos vertrouwen alles van de Voorzienig heid wordt verwacht. En de Voorzienig heid pleegt te werken door de goede da den van goede mensen. Dat hier alles van God èn ons moet komen, kan eigenlijk iedereen begrijpen want een dergelijke communiteit met weinig of geen vaste in komsten, kan met de bruidsschat der in- getredenen waarschijnlijk wel in het leven blijven maar huizen bouwen is er niet bij inbegrepen. „Waarom beginnen ze er dan aan?" zal misschien iemand vragen. Het antwoord hierop is vrij eenvoudig. Wij kennen allen het huidige probleem van de teruggang der kloosterroepingen; maar dit geldt niet voor deze stichting, die de aanvragen zelfs moeilijk kan ver werken. Wat heeft God hiermee voor? Moeten de zwakken naar de diepten del ven, als de sterken het niet doen? zoals Christus gezegd heeft (de schijnbaar ver lagende vergelijking is prachtig bedoeld!) dat de stenen Hem zouden lofzingen, als de kinderen zouden zwijgen? Columbus kreeg schepen los om naar een onbekende wereld te varen en hij vond die wereld; Lindbergh beschaamde de wijsheid van hen, die zijn oceaan- vlucht onbezonnen noemden. Enfin con clusies die een lezer zelf maakt zijn effec tiever dan die hem worden voorgepraat. Dit artikel kan het best sluiten met een paar adressen. Voor wie om welke reden dan ook, met haar in contact wil komen, volgt hier het adres van de Stichteres en algemeen overste: Très Rev. Mère Prieure Géné rale des Soeurs de Jesus Crucifié, 1 Rue de Paris Brou (S. et M.) En in Nederland weten er meer van: pastoor F. Woesten burg Nederwetten (N. Br.), mej. M. v. d. Linden, Nijmeegsebaan 31, Groesbeek. Dr J. F. M. KAT. O o De leider van de Sovjet-Russische com munistische partij, Kroestsjef, heeft Woensdag op de slotvergadering van een industrieel congres te Moskou verklaard, dat de Russische buitenlandse politiek ge baseerd is op het beginsel, dat vrede lievende coëxistentie tussen verschillende sociale stelsels mogelijk en noodzakelijk is. Kroestsjef zeide verder, dat de Rus sische delegatie, die aan het eind van deze maand onder zijn leiding „met een open hart" naar Joego-Slavië zal gaan ten doel heeft, „de volledige normalisatie van de betrekkingen op politiek plan tussen de beide landen te verzekeren". De normalisatie van de betrekkingen, ook op economisch gebied, tussen Rus land en Joego-Slavië is van groot belang voor de vermindering van de internatio nale spanning en het waarborgen van de vrede in de gehele wereld, eldus Kroest sjef. Voor het normaliseren van de betrek kingen tussen de twee landen was het volgens hem nodig het beginsel van ge lijkheid en niet-inmenging in eikaars binnenlandse aangelegenheden te volgen. Slechts op de grondslag van de „coëxis tentie" zouden normale betrekkingen en practische samenwerking tussen alle landen tot stand kunnen komen. Kroestsjef wees er op, dat daartegen over een politiek werd gevolgd „vanuit posities van kracht". Hij verweet „agres sieve kringen", dat zij een politiek van voorbereiding tot een nieuwe oorlog voe ren door militaire blokken te organiseren en door het Duitse militarisme te herstel len. De Russische ontwapeningsvoorstel len daarentegen boden volgens Kroestsjef een werkelijke basis, om de kwestie van de wapenbeperking en het verbod van atoom, en andere wapens voor massa- vernietiging op een practische manier verder te brengen en de dreiging van een nieuwe oorlog weg te nemen. Ondanks het feit, dat de „burgerlijke propaganda" in het Westen beweert, dat de Sovjet-Unie zich van geheel Europa wenst meester te maken had Rusland, al dus Kroestsjef, zich bereid getoond een Oostenrijks staatsverdrag te tekenen en haar troepen uit Oostenrijk terug te trek ken. „Want wie zal zijn troepen terug trekken als hij een aanval zou voorberei den?" zo vroeg hij. Het huidige Russische vijf-jarenplan dat dit jaar afloopt, heeft ruimschoots aan de gestelde verwachtingen voldaan, aldus Kroestsjef. Hij zeide dat het feit, dat er in de Sovjet-Unie veel over industriële kwesties gesproken wordt nog niet bete kent, dat zich grote moeilijkheden zouden voordoen en dat de situatie in de Sovjet industrie onbevredigend is, zoals de vij anden van Rusland beweren. Een Italiaanse J 1 dag, na een steliIke. die Dins, jaar in de SovjcTiTe"SChap van tien aangekomen, heeft mC' Wenen is in Rusland een nn yerklaard, dat er lieke Kerk" bestaat ^lgrondsp Katho- van geestelijken en ^Pifat Cr verzet communisme is. en tegen het De geestelijke de je7niot Leoni, die aalmoezenier pater Italiaanse leger was aan Xan. bet front, was in 1944 in Odessa n gebleven, toen deze stad door deR sen werd veroverd. Hij werkte daar Parochiegeestelijke, doch hij werd in 1945 gearresteerd en tot tien jaar dwangarbeid veroordeeld „wegens an- ti-sovjet-propaganda en spionnage ten behoeve van het Vaticaan". Pater Leoni werd naar het concen tratiekamp Workoeta aan de Noorde lijke IJszee gezonden. Ondanks een verbod daartoe las hij, zoveel als mo gelijk was, de Mis. Tijdens zijn verblijf had hij verscheidene medegevangenen in het geheim gedoopt. De kampleiding had dit echter ontdekt en zijn straf was met 25 jaar verzwaard, doch door be middeling van de Italiaanse ambassa de in Moskou had pater Leoni gratie gekregen. De geestelijke verklaarde voorts, dat de Katholieke Kerk in de Sovjet-Unie „zo goed als gelikwideerd schijnt te zijn". Katholieke geestelijken in de Oekraïne hadden moeten kiezen tus sen het opzeggen van hun trouw aan de Paus en onderwerping aan de pa triarch van Moskou of gevangenschap, zo zei hij. Niettemin zette de Katholieke Kerk in de Oekraine haar werkzaamheden ondergronds voort. In het kamp Wor koeta had pater Leoni veel geestelij ken ontmoet, die geweigerd hadden hun trouw aan de Paus op te zeggen. Pater Leoni merkte op, dat in de Sovjet-Unie voornamelijk nog alleen oudere mensen naar de kerk gaan. Slechts zelden kon van jongeren wor den gezegd, dat zij begrip van het ge loof hadden. De tweede premiere van het Grand Bal let du Marquis de Cuevas vond Woens dagavond plaats in het Amsterdamse thea ter Carré. Het vvas het ballet „Achille". naar een idee van de Marquis zelf en in de choreograph'e van Skibine. Een nogal barokke overdaad, waarbij naar onze me ning te veel mannen waren ingezet voor het uitbeelden van de entourage rondom Achille, die werd gedanst door Wladimir Skouratoff. Rondom dit novum voor ons land werden ui'8evoerd „Dessins pour les six", gezet door de maïtre de ballet van de troep John Taras op het trio in A kl. terts van Tchaikowsky. Een steeds weer b°eiend schouwspel van licht en donker en van een waarlijk auto nome danskunst. Met een feilloze precisie heeft Taras de ?ewegingen samengesteld en bewijst daarbl) de invloed die hij van zijn leermeester Balanchine heeft onder gaan. Maar in de groeperingen, in de ste- reometrische opbouw, in het zich losma ken van een groeP en ook in het aan elkaar gebonden blijven met de armen en handen heeft Taras een kunstwerk ge maakt met een uTtermate grote artistieke indringing, zodat in deze verpuurde dans kunst de droomsfeer van het klassieks ballet groots is verbeeld. Het werd ook goed uitgevoerd. In de pas de trois classique uit „Paqui- ta", op muziek van Minkus en in de cho- reographie van Balanchine kregen Belin da Wright, Tania Karina (die Jacqueline Moreau verving) cn Serge Golovine volop de kans om te sehitteren in een techni sche bravoure. Vooral Golovine bewees weer welk een fabuleuze springer hij is en ook hoezeer hij het toneel weet te vul len met een simpele beweging, een enkele pas en vooral door een technische per fectie, waarmede hij de dansfiguren vol brengt. De costumes van Pierre Balmain waren zeer fleurig. De Spaanse tak in het Cuevasbaliet kwam aan bod door de opvoering van het kleine dansdrama „Del amor y de la muerte", op muziek van Granados in de choreographic van Ana Ricarda. In dit Spaanse ballet weet Ana Ricarda, die zelf de Manola-rol danst, goed sfeer te scheppen. Celia Hubbard schiep een goede decoratie en een smaakvolle costu- mering. Het verhaal is vrij simpel: een hertogin wordt verliefd op een torero, maar de jaloerse echtgenoot laat zijn me dedinger door een paar handlangers ver moorden. Het corps de ballet danst als entourage rondom dit gebeuren, waarbij het voornamelijk gaat om de Spaanse dansen van Ana Ricardaven om het uit beelden van enige menselijke emoties. Marjorie Tallchief was een verfijnde her togin, die vooral in de droomscène een etherische indruk maakte met haar uiter mate lichte dansstijl en het haast acroba tische in de verschillende figuren. George Skibine was de danseur noble als Torero. Hij figureert echter meer dan dat hij werkzaam op de voorgrond treedt, maar Skibine weet zijn functie in het geheel bijzonder goed aan te duiden en ook in het lopen op het toneel weet hij sfeer en allure te leggen. Veel werk is gemaakt voor het ballet „Achilles", waarvoor de Marquis zelf het gegeven verschafte en waarvoor Francois de la Rochefoucauld de muziek compo neerde. De costuums zijn ontworpen door Abdel Kader Ferrah, de 28-jarige Arabier, die in 1952 ook de costumes heeft ont worpen voor de opvoering van Saint Saens' „Samson en Dalila" door de Ne derlandse Opera onder regie van Jan Doat. De costumes waren dit keer geluk kig niet gecompleteerd met merkwaardige hoofdtooien. Het exotische karakter was echter onloochenbaar, maar in dit my thologische ballet is dat geen bezwaar. George Skibine heeft dit ballet gezet. Wij herhalen ons bezwaar: strakke lijnen waren er niet. Het geheel verdronk in een barokke overdaad, zodat men de in druk kreeg, dat de choreograaf geen raad Naar wij vernemen is het comité van actie van het trampersoneel voornemens op een Vrijdagnacht te houden vergade ring voor te stellen door middel van een „langzaam-aan" actie het personeel zijn ontevredenheid te laten betuigen over het feit, dat in het Georganiseerd Overleg nog steeds niet de tijdens de staking ge stelde eis van herclassificatie bespro ken is. Ook zou het comité bezig zijn een brochure samen te stellen met een uitge breid overzicht over het verloop en de achtergrond van de jongste staking. In kringen van het trampersoneel zelf is niet zo heel veel animo voor een nieuwe actie. Zoals bekend zijn de meeste leden van het stakingscomité door B. en W. ontslagen. Zij zijn tegen dit ontslag in beroep ge gaan bij het Scheidsgerecht, dat niet eer. der dan eind Juni de zaken in behande ling kan nemen. wist met zijn materiaal. Met name de wijze waarop de zeelieden in het derde Tableau manipuleerden en acrobatische hoogstanden uitvoerden, deed vreemd aan. Met geraffineerde lichteffecten heeft Skabine dit ballet in drie Tableaux gezet Eerst ziet men het visioen van Thetis, dochter van Zeus en moedei van Achilles waarbij haar wordt onthuld hoe het tra gische einde van haar zoon zal zijn. Ta nia Karine hèeft met een ongelooflijke sottplesse de Thetisrol gedanst. Beide vi sioenen; Achilles overwint Hector en Apollo wreekt de do id van Hector, wer den achter een gazig gordijn gedanst: be ter gezegd pantomimisch verbeeld- Want vooral het tweede visioen was puur pantomime. Om Achilles zijn voorspelde noodlot te laten ontlopen, besluit Thetis de knaap als meisje vermomd naar het afgelegen eiland Skuros mee te nemen. Maar de dochter van de koning van Skuros, Dei- damia, ontdekt de travesti. Zij raakt on der zijn invloed, hoewel even later de teruggekeerde Trojaanse held Patroclos haar liefde opwekt. De jaloerse Achilles smoort haar bijna in een omhelzing. An drea Karlsen danste Deidamia zeer ge voelvol, terwijl Skouratoff, de vertolker van de Achillesrol, duidelijk moeite had om de travesti niet te ridiculiseren. In het laatste Tableau, de inscheping naar Troje, vertrekt Achilles met een schip naar het slagveld, waar hij zijn leven zal laten. Yvonne Meyer als Mys- sandra, is de enige vrouwelijke rol in dit tafreel, dat naar onze mening het minst geslaagde is. In dit slot heeft Skibine niet meer de mythologische sfeer kunnen vol houden. Het totaal maakt de indruk van een kijkspel, zonder dat men bijzonder ge boeid blijft kijken. De smaakvolle aan kleding en het fleurige voordoek, dat tus sen de tafrelen neergelaten wordt, houdt even de spanning vast, maar de choreo- graphie laat deze gaandeweg schieten. Skibine heeft zich naar onze mening te weinig beperkingen opgelegd. Gecompri meerd was wellicht dit ballet beter tot zijn recht gekomen. BU. Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot wijziging van de nood wet ouderdomsvoorziening. Het beoogt een uitbreiding tot nieuwe leeftijdsgroe pen en wel .'n dier voege, dat ook per sonen, die in het tijdvak van 1 October 1955 tot en met 31 December 1956 de leeftijd van 65 jaar bereiken, voor een ouderdomsuitkering in aanmerking kun nen komen, zodra zij die leeftijd bereikt hebben. Zoals de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid reeds eerder heeft te kennen gegeven, wordt zijnerzijds alles in het werk gesteld, aldus de memorie van toelichting, om in het eerste halfjaar van 1955 een wetsontwerp betreffende de definitieve ouderdomsverzekering bij de Tweede Kamer in te dienen. Daar de parlementaire behandeling van het ont werp, alsmede de totstandkoming van de nodige uitvoeringsmaatregelen en de ad ministratieve voorbereidingen voor de in voering van de wet de nodige tijd zullen vorderen, moet er mede rekening worden gehouden, dat de nieuwe ouderdomsrege- ling niet vóór 1 Januari 1957 in werking zal kunnen treden. De fotograaf H. van Sch- uit Am sterdam heeft Woensdagavond in zijn wagen een bijzonder angstig kwartiertje doorgemaakt, nadat hij door een onjuiste manoeuvre in het water van de Amstel was terecht gekomen. Hij wilde omstreeks half zeven van de nabij de Munt gevestigde parkeerplaats vertrekken, doch lette daarbij, afgeleid door een naderen de tram, niet op de stand van de versnellingshandle. De wagen schoot daardoor over de wallekant en bleef vervolgens bijna verticaal in de modder steken. Het gelukte de heer Van Sch. niet de portieren van de auto te openen en daar bovendien het instromende water de lucht onder de achterkap samenperste tot een laag van nau welijks anderhalve decimeter, werd zijn positie wel zeer precair. Hij kon tenslotte na ruim een kwartier door een der omstanders, de heer C. J. uit Amstelveen, door een ingeslagen achteruit worden bevrijd- De brandweer, die langzamerhand zeer bedreven is in dit soort werk zaamheden, heeft later de wagen uit het water gehaald.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 3