Vijf en dertig huizen met gemiddeld tachtig bedden Jeugdherberg herinneringen Hotel door en voor Nederlandse studenten in Parijs De wereld is wijd mensen van morgen wereld in wording Voor jonge mensen op stap De romanticus in een oud prieel Uniek experiment van het N.B.B.S. ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1955 PAGINA Gesprek met de directeur van de K.V.C. I yjjgrpijj) ^VEEB... de jongens en de meisjes GROTE PLANNEN Leiding EVEN „OVERWIPPEN" UIT AMERIKA JEUGD TREKT TOT VER OVER DE GRENZEN 'J1 U DEN KOMEN EN GAAN. Dat Van geslotenheid naar openheid Belangrijk in het beleid van de K.V.C. is natuurlijk het stand punt dat ingenomen wordt be treffende de verhouding jongens en meisjes. Het is een beslissen de kwestie bij vele ondernemin gen. Hoe staat men er tegenover? Tegenover het trekken op zich en tegenover de gemengde jeugd herberg? Feitelijk zouden we drie net ten moeten hebben zegt de heer Van Veen, een net van gemeng de huizen; van jongens- en van meisjeshuizen. De jongste leef tijden behoren met hun eigen sexe-genoten te trekken, ze doen dat trouwens ook veel liever. Voor hen dus aparte huizen, hun romantiek en hun plezier is bo vendien nog van een andere orde dan die welke heerst in een her berg met gemengde bevolking! Voor de oudere groepen is het gemengde huis vanzelfsprekend veel aantrekkelijker. Vanaf 18 jaar kunnen de jongelui daar te recht. Een moeilijkheid is dat in het Zuiden nog geen gemengde hui zen bestaan. Men schroomt er nog voor daar aan te beginnen. Typisch is dat, wie uit het stren gere Zuiden trekken wil, benoor den de rivieren en in België! overal gemengde tehuizen vindt, degene echter die naar het Zui den wil, en dus uit een streek komt waar de verhoudingen juist soepeler liggen, daar niet te recht kan. We vragen of onze zegsman nog iets op het hart heeft dat hij graag kwijt wil. Hij zegt slim want hij weet dat wij uit Rotterdam komen dat het hem spijt dat in een derge lijke dynamische stad, met he den een evenement als E. 55, dat duizenden jongelui trekt, geen ka tholieke jeugdherberg is. Hij hoopt dat de Rotterdamse pas toors een beetje zullen kijken in de richting van hun eerwaarde collegae uit Amsterdam, die im mers voor twee huizen zorgden. Dagverblijf in de K.V.C. Jeugdherberg „De Molen" Oisterwijk Tegenover ons zat de lieer P. v. Veen, directeur van de Katholieke voor de huizen, die degelijk geleid worden en een orde vertonen, waar menige gemeenschap jaloers op kan Vacantiehuizen en Jeugdherbergcentrale. Aan hem stelden we onze vraag zyn regels van het huis over eten „Hoe trekt Katholiek Jong Nederland?" en slapen gaan, over het corvée en Hij is in een bepaald opzicht volkomen anders danvele andere leidende "orden1'door Te ware figuren in liet organisatiebestel van Katholiek Nederland. Hij heelt trekkers als een erecode aangevoeld woorden als: vraagstukken, idealisme, vuur, élan, bundelen, overkoepelen, en wie er tegen indruist ligt sensus catholicus en wat dies meer zij niet in de mond gehad. Hij heeft er^spoedig uit. geen gebaren gemaakt en hij sprak zonder uitgebreide volzinnen. En dat is iets, voor iemand die van uit een sterk idealisme een dergelijk enorm apparaat beheert, dat, gezien zijn modern karakter, passend bij een nieuwe tijd in het brandpunt van de belangstelling staat. De man deed dus gewoon en vertel de ondertussen van de enorme be langstelling van de jeugd voor het trekken. Hij vertelde ons van die 8.000 nieuwe aanmeldingen en van de 35 huizen (zo telden we in de goed ver zorgde K.V.C. gids 1955) met gemid deld 80 bedden er zijn er ook met 150 bedden die de stichting beheert. Het nieuwste vraagstuk (dat is dus een woord van ons F.B.) is de vloed Van jongelui die de grenzen overgaan. Daartoe heeft men in Duitsland, Luxemburg en België adressen be machtigd, waar de jongelui onder Verantwoordelijkheid van de K.V.C. haar toe kunnen. Daar is wat voor afgereisd! Ook exploiteert de stichting enkele tehuizen in die landen voor een vacantieverblijf van één of meer weken, waarvoor met bussen een pendeldienst wordt onderhouden. Voor het komend seizoen zijn er weer enorme plannen; uitbreiding van de capaciteit met 600 bedden, wat wel 8 nieuwe tehuizen betekent. In Loos- drecht is al een nieuw huis aangekocht Dit is nog meer feestelijk nieuws. Onlangs zegende Mgr. Hansen een nieuw-tehuis in te Klimmen, het scho ne kasteel Revieren. In Amsterdam zochten de Deken en de gezamenlijke Pastoors naar ruimten voor de cen trale; resultaat: twee tehuizen in Amsterdam, een stad die uiteraard veel toeristen en dus ook jongelui trekt. uitbroeden) en schrijft de herbergen aan voor overnachtingen en maaltij den, die bijzonder goedkoop zijn. Dan kan de tocht beginnen. Voor de klei ne mannen en vrouwen kunnen de ouders een oogje in het zeil houden, want op hun kaart krijgen ze een stempeltje voor elke nacht. Papa be hoeft er even het oog over te lagen gaan om de reis van zoon- of doch ter te volgen. We vermelden dit omdat het een levensbelang is dat het hele systeem correct in elkaar zit. Dat geldt ook Bijzonder attent is de leiding op de sfeer aan tafel en „als de zon ter kimme neigt en de avond daalt". Dan bloeit er een gemeenschapssfeer op die menige trekker node vaarwel zegt bij het afscheidnemen en doet verlangen naar het volgend seizoen. Boordevol heerlijke herinneringen zijn voor vele K.V.C.-ers de avonden met zang, dans en snarenspel, zoals ze bijna overal waar jonge mensen zijn spontaan kunnen ontstaan. „Vergeet je zangbundel niet" staat er extra in de gids. Laten we een trekker aan het woord om iets van die sfeer te proe ven. F. B. Een voortdurende zorg is de lei ding voor al die tehuizen. Dit sei zoen zijn 240 leiders en leidsters aan gesteld. Een kleine kern is vast in dienst van de centrale, n.l. daar waar de tehuizen groot en het gehele jaar geopend zijn. Daar kan men zich dan het legendarische echtpaar in voorstellen, dat aangesproken wordt inet „vader" en „moeder". Het leeuwendeel van het tijdelijk leiders- Werk wordt verricht door een groep die in het vacantiewerk onder de jeugd een steeds grotere plaats gaat Innemen: mensen uit het onderwijs. Organisatie van een tocht De organisatie van een tocht door Wat jongelui kan men zich zo voor stellen: Allereerst moet men lid zijn. Dat kan voor iedere katholiek van 14 tot en met 30 jaar. Het eerste gezinslid dat zich aanmeldt betaalt 3.De Volgende respectievelijk 2en 1.50. In een fleurige gids staat het gehele net van jeugdherbergen. Men stippelt zich een route uit (op zich al een heerlijk werk: vacantiereizen K HERINNER ME nog dat mijn vriend Koos het plekje het eerst langdurig bekeek. Het was een stenen plaatsje met een oude tuinvaas er op, gedragen door een groen uitgeslagen Engel tje. Overal groeide on kruid op en tegenaan. Het was kennelijk een oud prieel, vervallen zo als het kasteel, waar de jeugdherberg in geves tigd was. Er omheen ston den stokoude bomen. Bedachtzaam zeide hij, dat hij daar de lauwe zo meravond zou doorbren gen in het schijnsel van de volle maan, met alle jongens en meisjes die in huis waren. Ik wist dat het een heerlijke avond zou wor den, want Koos was een vreemd soort trekker, met grote kwaliteiten. Het was één van die heel zeldzame, bijna uitgestor ven romantici. De avond werd heerlijk. Zoals hij toen gelogen heeft, loog hij nog nimmer Uit zijn tomeloze fan tasie rolde rond die oude tuinvaas in dat prieel vertellingen met koetsen en idylles en wanneer et- weer een figuu,- uit zijn verhaal verwelkte aan een subtiel leed onder de rozen van het prieel, trok hij langzaam aan zijn pijp, zodat in het zilve ren schemer van de ma neschijn zijn ernstige ge zicht wat duidelijker licht ving. Zijn stem was dan laae en zacht. Na zo'n vertelling viel er een diepe stilte, waar uit guitaarmuziek open- bloeide van één van de toehoorders. We hebben toen ook weer edel gezon gen. Er zijn zoveel mooie liederen, altijd is er wel een trekker bij die een goede stem heeft. Dat was daar in dat oude bos ook zo. Na een intermezzo werd er gebedeld om een nieuw verhaal als kinde ren bij hun vader. Toen heeft hij de meis jes serieus laten rillen van gezellige angst. Hij legde een spookverhaal neer van bizarre allure. Tegen elven bad de aalmoezenier met ons het avondgebed. Ik kon in mijn herinne ringen weer één van die avonden aantekenen die mij toen op een vreemde, wonderlijke manier be vredigden. Later heb ik dat wel eens willen on derzoeken, waarom dat zulke heerlijke avonden waren. Misschien was het wel om dat percentage onbezorgd geluk dat we toen kenden, aangevuld tot 10° procent door enze fantasie, die voor niets stond, zeker niet met zo'n ongebreidelde gangmaker als die Koos. Nu was het een roman tische avond, maar op een andere keer was het weer uitbundigheid wat de klok sloeg. Snel na het avondeten de vaat gewas sen en dan gingen we volksdansen en muziek- maken en als je dan het geluk had om een stel Amsterdamse jongens te treffen, dan was er een avondje van plezier ver zekerd. Altijd is er wat in een jeugdherberg. Er is er een jarig en het moet gevierd worden; er is er een met sterke ver halen. er zijn er altijd die voortreffelijk instrumen ten bespelen. De andere dag, onder het piepersj assen na het ontbijt, zaten we er meestal over na te kaar ten rond de teil, met van die grote dolkmessen in je handen, de schillen in een bak en de aardappels in die teil. En altijd op merkingen er tussen door over het te hard plonzen in het water met de ont velde piepers en over het te dik schillen. Zo quasi onverschillig zit je dan te corveeën, de ellebogen op je blote knieën, met je lang niet meer vlekke loze short of shirt, lek ker makkelijk om je lijf. Alsof het je interesseer de, die spetters van dat smijten met die aardap pelen op je kleren. Enfin, het is een kwes tie van ineens ophouden met vertellen, want trek kers-idyllen vullen pa gina's bij tientallen met jemak Volkswagenbusje met studenten, gereed voor de tocht naar Parijs. (Van onze speciale verslaggever) Ah, le Midi c'est inoubliable!" Dit was het eerste wat de man zei wanneer hij de kans kreeg met „n'importe qui" een gesprek aan te knopen. Hij was in het Zuiden van Frankrijk geboren en had daar een groot deel van zyn leven in de mij nen gewerkt. „Ach mynheer, zelfs daar scheen de zon!", maar was voor enige jaren wegens revolutionnaire (communistische) practyken ontsla gen. Nu verdiende hy een karige bo terham op een fabriek ergens in Pa rijs en moest genoegen nemen met een bescheiden onderdak in Suresnes sur Seine, een plaatsje dat tot de banlieu van de lichtstad behoort. Daar had hij namelijk een kamer toe gewezen gekregen voor hemzelf en zijn gezin in een grote villa, „Casa nova" genaamd, aan de 27 rue i'Hippodrome, eigendom van een Islamitische religieuze organisatie-de Soefi-beweging, welke er congressen pleegt te houden. Een groot deel van het jaar zyn in dit huis in opdracht van het gemeentebestuur van Sures nes tal van families gehuisvest. In de zomermaanden echter wordt het weer vrij opgeleverd aan de oorspron- kelqke eigenaar. Deze heeft „Casa nova" van 17 Juli tot 17 Augustus j.l. verhuurd aan het Nederlands Bureau voor Buitenlandse Studentenbetrek kingen (het N.B.B.S.), hetwelk er ge durende dit tijdvak een soort studen tenhotel heeft ondergebracht, dat een capaciteit bezit van 40 slaapplaat sen. Onze zuiderling nu, die zo gauw geen ander heenkomen had kunnen vinden, mocht de gastvrijheid genie ten van het N.B.B.S. „Ah, les hollan dais sont trés charmants", bazuinde Udier" zijn een vijftal slaapkamers, doch tevens is er de grote slaapzaal, waarvan hier een foto is een enormiteit van een waar heid, zo een waarvan je geneigd ben te zeggen dat elk commentaar over bodig is. Toch is de betekenis erg belang rijk. De gevolgen van die waarheid zijn n.l. zeer groot, want gevestigde instituten verdwijnen, nieuwe ont staan; andere ondergaan metamor- phosen tot ze onherkenbaar zijn. De meest edele instellingen veranderen van karakter, wat de een verheugt, een ander diep betreurt en weer een ander heel gewoon vindt. Dit is zulk een instituut dat in volle ontwikkeling is naar een nieuw beeld: het Gezin. We kwamen op deze gedachte toen we onze aandacht weidden aan een in teressant aspect van dat gezin: de va- cantiebesteding van de jeugd en in zonderheid: de jeugd op trektocht. We weten niet hoe het gaat met de belangstelling van de jeugd ten aan zien van de wandelingen met vader en moeder; het weekje naar oom en tante; of het gezellig thuis blijven met een boek en een gezelschapsspelletje. Wat we wel weten is dat jong Neder land zich als een niet te stuiten vloed werpt op het vieren van de vrijheid: tippelend of fietsend, met vrienden of vriendinnen, alleen of als gelieven er op uit en waarachtig niet tot aan de grenzen! De jongelui die telkenjare in het seizoen al trekkend de grens overgaan is niet meer bij benadering aan te geven. Bij de Katholieke Vacantiehuizen en Jeugdherbergen Centrale waar we het op deze pagina over hebben meldden zich dit jaar 8000 nieuwe le den. Er waren er al 13000. Allen trek kers die thuis adieu zeggen en een korte spanne tijds uitvliegen naar alle hoeken en gaten van Nederland; en zelfs tot in Miden- en Zuid-Duitsland, tot Oostenrijk en de Rivièra. En dat believen wij een aspect te noemen van een ontwikkeling die in eerste instantie het gezin doormaakt: van geslotenheid naar openheid. Daar komt het zeker op neer. Jongens zoeken hun schoolvrienden op, meisjes hun vriendinnetjes en in kleine groepjes kan men hen zich zien melden bij de jeugdherberg en de vol gende avond bij een andere. Zijn ze ouder dan vliegen ze in gemengd ge zelschap naar de romantiek die in en rond een jeugdherberg te genieten valt De betekenis van jeugdherbergen in het vacantievieren van de jeugd. Ze vormen voor tallozen welhaast een es sentieel onderdeel! Ze zijn voor zoveel smalle jonge- mensenbeurzen de enige kans om er op uit te gaan. Al het andere dat eten en slapen verschaffen kan is niet te betalen. En daarbij, in de jeugdher berg is het correct en goed, wat voor Zat karakter 7 de jonge trekkers zelf niet alleen pret tig is, maar evenzeer voor zijn ouders. Doch dat niet alleen, niet alleen het beginsel goede waar voor weinig geld is de aantrekkingskracht van het in stituut jeugdherberg. Het hele complex aan verlangens naar de ontdekking van de wereld, naar een karige ruigheid, naar wel verwachte, maar ongezochte roman tiek, krijgt een kans op bevrediging. Met een vingerwijzing naar het geen we de vorige week schreven, over die geringe gelegenheid tot dat zo noodzakelijke exploreren van de jeugd in een maatschappij, waarin die jeugd door een maximum aan zorg en comfort geleefd dreigt te worden, moge de lezer bedenken, hoezeer het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan. De trekkers (en het legioen groeit nog steeds!) krygen hun Columbuskansen met volle maten. En dat zovelen die kans grypen kan niet anders dan tot vreugde stemmen. Ondertussen heeft eenieder genoeg stof tot discussiëren. Pro en Contra, zijn natuurlijk weer de polen waarom de meningen omtrent dit alles draaien. Het een en ander aan adhesie moogt ge uit het bovenstaande putten. Wat er tegen in te brengen valt komt on herroepelijk voort uit de bezorgdheid over dat verloop van de geslotenheid naar de openheid van het gezin. Hier en daar wordt nog het voor hoofd gefronst over zoveel vrijbuiters geest onder het groene hout. Gaat dat allemaal zo goed? en zeker als jon gens en meisjes tezamen „en route" gaan. Hier en daar gaat een verwijtende blik naar de ouders van de vrijheidlie vende jeugd. Die kinderen zijn toch van U? Vindt ge het uitvliegen van uw kroost alleen maar prettig om de vrijheid die ge zelf dan hebt, een op vatting, die wel in strijd komt met Uw taak. En bij dat alles mengt zich het al oude, God weet hoeveel mensen bezig houdende vraagstuk: neutraal en ka tholiek. Maar de gang van geslotenheid naar openheid is een proces dat onherroe pelijk voortgaat met het rhythme van de tijdzie maar: discussie of niet, de jeugd trekt er op uit. Elk jaar duizenden meer, tot ver over de gren zen! Doen we als die trekkers, die bij de zaak blijven en trekken, zonder meer. We wagen ons niet aan het kruisen van het rapier met alle tegenheden van dat trekken, waarvan we volle digheidshalve iets aanduidden! Geen proces, ook niet dat van het gesloten naar het open gezin verloopt zonder zorgen en verzet. De zorgen zijn verantwoord, het verzet niet. Het eerste sublimeert in de ontwikkelings gang, het laatste wordt vermalen door de tijd. Ouderen met echte bezorgdheid heb ben vertrouwen In de jeugd, die zich verzetten niet. Maar wat praten wij nog langer. De jeugd trekt. En we vroegen: „Hoe doet jong Katholiek Nederland dat?" Bij dit betoog de reportages. hij daarom als tegenprestatie overal rond. EVEN KENNISMAKEN HET N.B.B.S., gevestigd aan de Rapenburg in Leiden, is, zoals de naam al min of meer aangeeft aan de Rapenburg in Leiden, is, zo als de naam al min of meer aangeeft, een studentenorganisatie, die reizen „plant" voo- Nederlandse en buiten landse adspirant-geleerden. Het werd opgericht in 1927. In dat jaar name lijk maakten enige studenten van Ne derland uit een reis naar de Balkan, welke hun zo goed beviel, dat zij unaniem besloten hun collegae belan geloos in staat te stellen op een ge makkelijke manier buiten 's lands grenzen te gaan. In andere landen werkten al studentenbureaux met veel succes, zoals het „Office du Tou risme Universitaire" (O.T.U.) in Frankrijk en de „National Student Association" in de V.S. Vooral na de jongste wereldoorlog heeft het N.B. B.S. een grote vlucht genomen. In 1948 is het b.v. met diverse impor tante scheepvaartmaatschappijen overeengekomen dat Amerikaanse studenten tegen voordelige tarieven met emigrantenschepen, die anders toch vrijwel leeg van Amerika naar Nederland zouden terugkeren, even naar Europa kunnen „overwippen". In het afgelopen jaar maakten liefst 1184 Amerikaanse jongelui van deze mogelijkheid gebruik. Aan boord wor den zij door een aantal Europese ge leerden en journalisten voorbereid op hetgeen hen in Europa te wachten staat, 's Avonds spelen in de lounge- room Nederlandse en Amerikaanse studentenorkestjes, wier muzikale prestaties de reis belangrijk veraan genamen. Na de ontscheping in Rot terdam of Amsterdam kunnen de jongelui Europa „doen" of eenvoudig in Nederland blijven, waar zij dan worden ondergebracht bij particulie re gezinnen, in hotels of in het stu dentenhotel, dat vorig jaar geopend is in de sociëteit van de Amsterdam se katholieke studentenvereniging „Sanctus Thomas Aquinas" aan de Vondelstraat. Natuurlijk doen ook stu derenden van andere nationaliteiten een beroep op het N.B.B.S. In 1954 verzorgde het bureau b.v. trips voor in totaal 600 Denen, Duitsers, Fran sen, Italianen, Engelsen, Spanjaar den, Joegoslaven en zelfs Zuidafri kanen. EXPERIMENTEEL HOTEL Als zijn voornaamste taak ziet het bureau uiteraard het „amuse- reren" van Nederlandse studen ten tijdens de vacanties, zoals de op richters ook hebben beoogd. Het staat in nauw contact met de buitenlandse zusterorganisaties om zodoende toch ten van ons land uit zo voordelig mo gelijk te kunnen voorbereiden. In 1954 heeft het N.B.B.S. hiertoe deelgeno men aan verscheidene internationale studentenconferenties, gehouden te Istanbul, Parijs en Zürich. In de af gelopen lente is verder een zomer- brochure uitgegeven, waarin de „ei gen" studenten tal van aantrekkelijke en vaak ook niet al te dure tochten werden voorgelegd. Het meest unieke project van dit jaar is echter wel geweest de exploi tatie van het reeds eerder genoemde studentenhotei te Suresnes. Dit hotel was inderdaad zo „uniek", dat het, voor sommige gasten althans aan vankelijk onvindbaar bleek. Vele in woners van Suresnes wisten zelf niet eens waar de rue I'Hippodrome, een overigens tocli lang niet smal straat je, lag. Wij hebben dit aan den lijve moeten ondervinden. Toen wij name lijk aan het stationnetje „Val d'or" waren gearriveerd, vonden we einde lijk een wegwerker, die iemand wist, die wel eens zou kunnen weten waar de bewuste straat nu eigenlijk was. Na 2V2 km tegen een berghelling op geklauterd te zijn ontmoetten we wer kelijk deze „alwetende". „Ah mon sieur, mais oui..", luidde zijn reac tie op onze vraag. Enfin, we konden de helling weer afdalen; de wegwer ker bleek nauwelijks vijf minuten van het hotel af te hebben gestaan. Ge lukkiger zijn geweest degenen, die van Leiden naar Parijs met de eigen volkswagenbusdienst van het N.B.B. S. hebben gereisd. Zij werden name lijk linea recta naar het pension ge bracht. SOCIETEITSSFEER. C„ASANOVA" stond onder leiding Van een Utrechts studentenecht paar, de heer en mevrouw Van Os, dat verder nog de assistentie had van twee studenten uit Amsterdam, de dames S.C. Tichelman en R. Wiersma. Zy er in geslaagd in het huis een sfeer te kweken, zoals die heerst in een uitstekende sociëteit. De prettige onderlinge verstandhou ding wordt wel het best getypeerd door het feit dat men elkaar liet pro fiteren van zijn vakkennis. Toen de beheerder bijv., die medicijnen stu deert, geen weg meer wist met zijn financiële administratie, dachten en kele economen voor hem een prac- tisch boekhoudkundig systeem uit, gebaseerd op het zogenaamde „pot jes-principe": een busje voor de wijn- gelden, een voor de opbrengst van het ontbyt etc. Vooral het eerste pot je bleek onontbeer'ijk te zyn gezien de rij champagnekurken, die de mu ren sierde en de chaos van lege wijn flessen in de keuken. Tenslotte stond het hotel niet voor niets in Frankryk en bood het onderdak aan studenten. In de eerste week van deze maand konden de gasten beschikken over een der volkswagenbusjes uit het wa genpark van het N.B.B.S. voor toch ten tegen kostprijs naar de omstre ken van Parijs of, tijdens het nachte lijk uur, naar de beroemde Hallen, waar het voedsel van één dag voor de Parijzenaars wordt verhandeld. Het hotel is bedoeld geweest als een experiment. Alhoewel de eindba- lans nog niet is opgemaakt, hebben de organisatoren en de gasten toch al de indruk, dat de proefneming ge lukt is. Volgend jaar hoopt men meer van dergelijke tehuizen te openen en wel in het bijzonder in die plaatsen, waar nog geen speciale logeargele- genheid is voor studerende tourlsten, zoals o.a. Florence. INDIVIDUALISME HET N.B.B.S. wil zijn zogenaam de „studentenhotelplan-proj eet" in de plaats stellen van de gezel- schapsreizen onder leiding van een gids. De Nederlandse studenten blij ken namelijk daarvoor, anders dan de Amerikaanse, veel te individua listisch te zijn, zo vertelde ons de h.t. (huidige) praeses van de organisatie, de heer G. F. Scheltema, toen wij hem op het hoofdkwartier van de N.B.B.S. te Leiden ontmoetten. Ver der zullen wij, meer dan tot dusver, de mogelijkheid scheppen om deel te nemen aan werkkampen, want de ani mo hiervoor blijkt zeer groot te zijn", aldus de heer Scheltema. Op het ogen blik wordt een dergelijk kamp gehou den in Arnhem, waar Fransen, Italia nen, Algerijnen, Engelsen en Span jaarden verblijven. De Nederlan ders op hun beurt weer brengen hun vacantie veelal door in werkkampen, welke gehouden worden in Engeland, Scandinavië, Finland en zelfs in Al giers, waar zij o.a meehelpen bij de bouw van een kinderhuis. „Hoe is de samenwerking met de beroepsreis- bureaux en busondernemingen?", zo luidt onze laatste vraag. „Wy worden gelukkig geenszins als oneerlijke concurrenten be schouwd. Wel heeft een busonderne ming eens een aanklacht tegen het N.B.B.S. ingediend vanwege de auto- dienst op Parys, maar deze is door de bevoegde instantie ongegrond be vonden", antwoordt onze zegsman. „Tenslotte doen wij ook eigenlijk niets anders dan de studenten leren te rei zen!" Wel de cursus ons' best bevallen. En, wdt het prettigst is, het enige vereiste om te slagen was een goed humeur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 7