witte doek LECTUUR voor de menigte lm de oprici'eHy. P de PLANKEN bij mi I m Romantiek verdient meer belangstelling Tentoonstelling Pieter Scheen IMP behoeft geen prul-lectuur te zijn Zijne Majesteit Gustave Kraus :Wt (k NACHT WAKBK SATERDAG 20 AUGUSTUS 1935 PAGINA S Filmkaderscholen in Nederland Na Den Haag ook Sittard Filmen op Curagao Kleurenjournaal van koninklijk bezoek Hoogconjunctuur in Oostenrijkse filmindustrie Tien films tegelijk op stapel Geen film zonder grazende herten of kwette rende vogels Sovjets gaven Rosenhügelstudio terug James Stewart onderscheiden Verantwoordelijkheid van de bioscoop exploitant Kwets de bezoekers niet Buitenland wordt belang rijk voor Amerikaanse film Meer geld dan op de thuismarkt Robert Darène filmt „Gubbiah" Paulette Goddard weer in een Chaplin-film? Kleurenfilm over Rembrandt en zijn werk NEDERLANDER SCHILDERT CHURCHILL Litterair spoelwater T riomfreeks MA.&É rikaanse Westen, uit de jaren kort na avontuur, tegenslag, lijden en voor- Hans van Bergen WERELDNIEUWS tijdens de Conventie, die de Vereniging Rosalind Russell speelt een hoofdrol in „The Girl Rush", een musical in Vista Vision van Paramount. De Film kaderschool van de Katholieke Film-Actie (K.F.A.) en het Katholiek Filmcentrum voor de Jeugd (K.F.J.) in Den Haag gaat baar derde cursusjaar in. De cursus bestaat wederom uit een der tigtal geïllustreerde lessen éénmaal per week een les waarin vooral de filmhistorie, de filmaesthetiek, morele en sociale problemen, alsmede de theorie en de praktijk van de filmvorming door deskundige docenten worden behandeld. De deelnemers worden tevens in de ge legenheid gesteld, de cursus met een exa men te besluiten. Eventuele gegadigden kunnen zich, liefst voor 1 September a.s., opgeven bij de directie van de Kaderschool, Dedelstraat 14 in Den Haag. Verleden jaar werd de cursus besloten met een mondeling en schriftelijk exa men, waaraan door een twintigtal cursus ten werd deelgenomen en waarvan de re sultaten bij de opening van het derde cur susjaar officieel zullen worden bekend ge maakt. In October wordt in Sittard een tweede kaderschool geopend, eveneens met een jaarcursus, terwijl een derde Kaderschool voor het Zuidwesten van het land in ge vorderde staat van voorbereiding is. Het Bestuurscollege van Curasao heeft aan een plaatselijke filmmaatschappij, de Curafilm, een officiële opdracht ver strekt voor het vervaardigen van een filmjournaal, in kleuren, over het ko mende bezoek van het Koninklijke Paar. De opnamen zullen worden gemaakt door de cineast Frank Ohumaeeiro. De omroe per Jan Doedel zal de muziek en de tekst verzorgen. Schreven we verleden week over de moeilijkheden van de Duitse filmindustrie in Oostenrijk heerst er sinds de oorlog een ongekende hoogconjunctuur in de film- branche, al wil dat nog lang niet zeggen dat alle Oostenrijkse producten op hoog of zelfs maar gemiddeld internationaal niveau zouden staan. Rekent men de twee films, die in de door de Sovjet be heerde Rosenhügel-studio ,op de vloer" zijn mee, dan zijn op het ogenblik tien films tegelijk in productie. De overbelas ting van de studio's brengt talrijke moei lijkheden mee. Er heerst gebrek aan film camera's en belichtingsapparatuur en de requisieten van Wien-Film-Fundus rei «en onophoudelijk heel Oostenrijk rond. Van daag bevinden ze zich in ïschl, mor gen in het Dachsteingebied en een dag later in het Burgenland. De daarmee ge paard gaande technische moeilijkheden vergen heel wat van de zenuwen der filmproducenten. Een bewoner van Wenen, die met va- cantie gaat, ontmoet overal filmmensen, want buitenopnamen zijn na het succes van de film „Forsters vom Silberwald" de grote mode geworden In de Oostenrijk se filmerij. Er wordt praktisch geen film zonder grazende herten of kwetterende vogels meer gemaakt. In het Dachsteingebied, dat weken 1-ng verregend is, maar waar de laatste tijd weer de zon schijnt, zijn twee filmgroe pen bezig met het maken van buiten opnamen. Frans Antel is er bijna klaar met zijn kleurenfilm „Krambambuli („Heimatland") en Hans Schott-Schöbin- ger is er bezig met zijn film „Hofjagd in Ischl", eveneens in kleuren. In Salzburg draait Axel von Ambesser „Ihr erstes Rendez-vous" met Nicole Hees ters, Wera Frydtberg en Adrian Hoven. In de straten van Wenen kan men Fritz Kortner ontmoeten, die er met Luise Uil- rich en Ewald Balser in de hoofdrollen een film „Hm Thron und Liebe" draait de geschiedenis van de aanslag in Se- rajewo. De Wien-Film is pas begonnen met de opnamen voor de operettefilm „Sonnenschein und Wolkenbruch" met Erni Mangold en Hans Holt. In Tirol wordt de „Kichfeldpfarrer", eveneens in kleu ren, in beeld gebracht. Voor deze film, waarin Erich Auer, Waltraud Haas en Franziska Kinz de hoofdrollen spelen, is men op het ogenblik nog op zoek naar een betere titel. Gustav Fröhlich, die sinds lang weer eens in de regiestoel is gaan zitten, is met zijn mensen naar de Karnter See ge trokken, waar de opnamen voor de operet te-film „Seine Tochter is der Peter" wor den gemaakt. In Wenen en in 't Burgen- land zijn August Reiger en Karl Stanzi bezig met de laatste opnamen voor de film „Geheimnis einer Aerztin". Hilde Krahl en Ewald Balser spelen in deze film de voornaamste rollen. In de Rosenhügel-Studio draait Walter Felsenstein de kleurenfilm „Fidelio" met leden van de „Wiener und Münchener Staatsoper" en de Italiaanse regisseur Cavalcanti verfilmt er Bert Brecht's „Herr Puntila und sein Knecht". Of beide laatste films zullen worden voltooid, staat nog niet vast. Blijkens inlichtingen, die de „Koelnischer Rundschau" uit Wenen ontving, zou de Oostenrijkse regering heb ben geweigerd, na de overdracht door de Sovjets van de Rosenhügel-Studio aan een Oostenrijkse beheerder, deze beide films over te nemen. Van Duitse zijde toont men er tot nog toe geen interesse voor en het is lang niet zeker, dat men voor een zeer kostbare operafilm en een ten dentieuze Bert Brecht-film in de Bondi- republiek een geldschieter zal kunnen vin den. James Stewart heeft de hoogste burger lijke onderscheiding ontvangen, die de Amerikaanse luchtmacht heeft te verge ven, namelijk de „Exceptional Service Award". Stewart is tijdens de laatste oorlog ge vechtspiloot geweest en kreeg de onder scheiding zowel voor zijn diensten als vlie ger en als artist. van de Amerikaanse luchtmacht onlangs in San Francisco heeft gehouden. Edward Lider, de voorzitter van de on afhankelijke bioscoopexploitanten in Nieuw-Engeland, heeft zijn collega's on langs gewezen op hun verantwoordelijk heid ten aanzien van datgene, wat ze cp hun bioscoopscherm vertonen. „Ëen ge meente", aldus Lider, „heeft het recht de vertoning van iedere film, die als indecent wordt beschouwd, stop te zetten. Dit is een juiste uitoefening van de zogenaamde politiemacht van de regering We waarschuwen de exploitanten zich afzijdig te houden van dubieuze films, die de bezoekers zouden kunnen kwetsen of die de verontwaardiging van de open bare mening zouden kunnen wekken..' Deze waarschuwing van Mr Lider, ai dus voegt de „Motion Picture Herald' aan dit bericht toe, hoort niet alleen te gelden voor Massachusetts, waar de censuurwet onlangs in strijd met de grond wet werd verklaard, maar overal in Ame rika. De filmindustrie is voorbestemd om de eerste grote Amerikaanse industrie te wor den, die meer afhankelijk zal zjjn van de export dan van dc thuismarkt. Dit voor uitzicht betekent, dat de Amerikaanse in dustrie steeds meer aandacht zal moeten schenken aan de mogelijkheid tot afzet in het buitenland. Als de eisen van de honderden millioenen wekelijkse bioscoop bezoekers in het buitenland worden ver waarloosd om uitsluitend de wensen van de klanten in Amerika te bevredigen, zal de beheersing van een rijke buiten landse markt overgaan in handen van die producenten of dat nu Engelsen, Duit sers, Italianen, Fransen of zelfs Japan ners of bewoners van India zijn die zorgvuldig en met verstand rekening hou den met de behoeften van de wereldmarkt. Een overzicht van de toestand in Europa bevestigt wat reeds is gebleken uit de rapporten van de afgelopen jaren: de dag nadert snel, waarop het totale door de Amerikaanse filmmaatschappijen in het buitenland verdiende bedrag groter zal zijn dan dat op de thuismarkt in de Ver enigde Staten en Canada. Het enige, wat deze dreigende gebeurtnis voor geruime tijd kan uitstellen, is een ernstige mili taire of economische ontwrichting. James Stewart, piloot tijdens de oor log, heeft de hoogste onderscheiding van de Amerikaanse luchtmacht ontvangen. Paulette Goddard zou zijn gecontrac teerd voor een nieuwe film van Charles Chaplin. Met het oog op de Rembrandt-herden- king in Juli 1956 overweegt de minister van O. K. en W. opdracht te geven tot het maken van een korte documentaire film in kleuren over Rembrandt en zijn werk. Teneinde een keuze te kunnen doen uit verschillende mogelijkheden tot bewerking van de stof heeft de minister door be middeling van het bestuur der Nederland se Beroepsvereniging van Filmers de Ne derlandse cineasten opgewekt vóór 1 Oc tober a.s. voorstellen voor een scenario bij zijn ministerie in te zenden. Is ooit iemand op het vreemde idee ge komen om een uitvinder aan te klampen en tot hem te zeggen: „Vind eens even een uitvinding voor me uit"? Natuurlijk niet. Maar toch komt de hou ding, die sommige filmproducenten jegens de schrijvers van liedjes aannemen onge veer hierop neer. Neem bijvoorbeeld het geval van Hugh Martin en Ralph Blane, die de melodieën schreven voor de „The Girl Rush' een „musical" in Vista-Vision van Paramount met Rosalind Russell, Fer nando Lamas, Eddie Albert en Gloria de Haven in de hoofdrollen. Frederick Brisson, de producent van deze film, zei hun: „Ik heb een muzikaal thema nodig, dat binnen hef stemver mogen van alle sterren ligt. En nu jullie er toch nog zijn, denk er om, dat de melodie aan elk willekeurig tempo moet kunnen worden aangepast. Hoewel het variabele tempo iets nieuws was, slaagde de beide componisten er in de opdracht naar genoegen uit te voeren. Ze kwamen met „Take a chance" op de proppen, een lied, dat in de film achter eenvolgens wordt gespeeld en gezongen als wals, tango, vlugge foxtrot, ballade enz. enz. De Italiaanse regisseur Alberto („II Mulino del Po", „II Cappatto", „Anna") Lattuada gaat onder de titel „De Zwarte Koorts" naar een scenario van Marcel Rivet een film maken, waarin de Franse acteurs Jean Marais en Simone Signoret de voornaamste rollen zullen spelen. Robert Darène, de sympathieke regis seur van „Chiffonniers d'Emmaus" is mo menteel bezig aan de film „Gubbiah", een I talia an sF ra nseJoegoslavische prod u c- tie, waarin Jean Marais eveneens de hoofdrol zal spelen. Yves Ciampi is onlangs uit Japan teruggekomen, waar hij besprekingen heeft gevoerd over een FransJapanse produc tie. Voor deze film zullen in Maart van het volgende jaar in Japan de eerste op namen worden gemaakt. Voor zijn volgende film, die uit een com binatie van een aantal korte schetsen zal bestaan en die binnenkort in Marokko zal worden gedraaid, heeft, naar het Bel gische blad Libre Belgique" meldt, Char les Chaplin Paulette Goddard gecontrac teerd, die ook in de film „Modern Times" zijn tegenspeelster is geweest. DE SCHILDER MAX NAUTA heeft op dracht gekregen het portret te schilde ren van Sir Winston Churchill. Onze landgenoot is inmiddels aan het vol brengen van zijn opdracht begonnen. Het schilderij zal geplaatst worden in het Nederlandse Parlementsgebouw. Het zal het eerste portret zijn van een buitenlands staatsman dat in het Bin nenhof zal prijken. Nauta is in Engeland bekend als de glazenier van de Neder landse kerk in Austin Friars. Dezer dagen heeft Churchill voor het eerst voor Max Nauta geposeerd. Nauta was Sir Winston's gast bij de lunch op Chartwell, Churchill's buitenverblijf. De zitting duurde twee uur. Nauta ver klaarde na afloop, dat hij Churchill wil de portretteren als een optimist. ,Ik las nog eens de speech van Sir Winston uit de somberste oorlogsdagen waarin hij zeide dat hij optimistisch gestemd was. Toen ik dat gelezen had stond voor mij Churchill's karakter vast". Voorts ver klaarde Nauta dat hij Churchill niet geflatteerd zou maken maar „zoals ik hem zie op het moment". Nauta was verrast door Churchill's ogen. „Zij heb ben een ondeugende schittering, die moeilijk zal zijn te schilderen", aldus de schilder. Liefdevol en aandachtig kijken op de „bloedjes van kinderen" die in tussen over de halfopen deur het tafe reel gnuivend gadeslaan, en daartegen over de afwerende reserve van de rech ter in zijn pompeuze stoel en het ge üniformeerd plichtsbesef van de veld wachter naast hem. De onbeduidende griffier, weifelend tussen de rol van ambtenaar en toeschouwer completeert Om te beginnen een bekende historie, muur onder het boomgroen links, de Over een dichter, die urenlang wande- wazigheid der verre huizen, de stoffe- Ien ging. Toen hij thuis kwam vroeg ring met menselijke figuurtjes, het is het beeld, zijn vrouw bezorgd of hij die dag niet alles met oen zorgvuldig vakmanschap Wij hebben slechts enkele der aan- behoefde te werken. „Ik héb gewerkt" tot een realiteit gemaakt, die zich ver wezige werken kunnen noemen. Er zijn was het antwoord. De dichter had ge- boven de beruchte „copieerlust" verheft. ^g^^jon'lkTnd^fMaa^avei^^Rot- lijk. Kijken, turen naar de fijnheden Springer schilderde iets heel gewoons, Verdam) bijvoorbeeld, of een mooi ge- van de natuur, naar een vlindervleu- een straatje in Kampen. Maar het ge- gel of een paddenstoel, naar de bouw wone werd poëzie door de liefde waar van een varenblad of de wemeling van mee Springer de schoonheid van het een mierennest, luisteren naar geluid, gewone doorgrondde tot in de bijzon- opsnuiven van geur, dat betekent voor derheden, en tot in de gevoeligste ze de dichterlijke mens vertoeven aan de nuwen van de sfeer. G. G. Haanen, St. Stefansdom te Wenen. Geëxposeerd bij Pieter Scheen te Den Haag. bron van zijn poëtische inspiratie. Aan dachtig waarnemen is voor hem inten siever werken dan het schrijven zelf. Achter de schrijftafel plukt hij van deze arbeid zijner zintuigen de vruchten. Hetzelfde geldt voor de schilder. Daar om moesten wij aan het verhaal van de dichter denken bij het zien van een aantal schilderijen van 19e eeuwse Ne derlandse schilders, die Pieter Scheen thans in zijn kunsthandel te Den Haag exposeert. Want wat hebben de „romantici", zo als wij de kunstenaars uit die tijd ge makshalve plegen te noemen, liefdevol en aandachtig naar de dingen gekeken. Cornelis Springer moet van de achter gevel der Kampense Mennonietenkerk niet alleen ieder detail gespannen ge observeerd hebben, maar ook tot in het merg de ziel, de stemming hebben ge peild van het stadje bij vallende avond. De kleurharmonie van de gevels en da ken rechts, het lichten van de witte De boekenmarkt wordt sinds jaren ook rijkelijk van boeken voorzien door de zogenaamde abonnementen fondsen; fondsen, waarbij men zich kan abonneren op boeken, die in zo n fonds worden uitgegeven en waarbij het abonnement een voordeel biedt tegenover de winkelprijs van een boek. De uitgaven van dit soort fondsen richten zich over het algemeen naar wat men noemt: de populaire smaak. Het zou natuurlijk onzinnig zijn om alleen maar high-brow lectuur te verlangen. De high-brow lectuur heeft stellig recht van bestaan, want we moeten wel eens de moed hebben om de dingen op «boog niveau" te overwegen en verstandelijk en geestelijk af te doen. Maar ook de „populariteit" heeft recht van bestaan. Want de dingen worden op „hoog niveau" overwogen en verstandelijk en geestelijk afgedaan om later gevulgariseerd te kunnen worden. Overigens is er genoeg high-brow lectuur die niet, en genoeg popu laire lectuur, die wèl tot de literatuur gerekend kan worden. Maar bij de opzettelijkheid, die door de populaire abonnementenfondsen of de reeksen wordt betracht, zit heel dikwijls niet de literatuur voorop: men wenst om welke motieven kan bui ten beschouwing blijven) een zo uitge breid mogelijk mensenvlak te bestrij ken en waakt er angstvallig voor om niet boven het smaakniveau van de menigto te komen. Ik geloof, dat we er naar moeten stre ven om ook daarvoor begrip te krij gen. Het is niet uitsluitend een zake lijk verschijnsel, het hangt samen met een cultuurverschijnsel uit de laatste decenniën, dat als oorzaak heeft de doorbraak van de menigte naar diver se gebieden van het leven, die voorheen slechts het bezit waren van kleine groepen bevoorrechten. We staan in dit opzicht overigens nog aan het be gin van een typische ontwikkeling, waarvan het verloop onmogelijk te voorspellen is. De tijden van een doorbraak zelf zijn nooit de gunstigste. Er wordt veel nodeloos vernield, veel verdwijnt on der waardeloos slib en het nieuwe, het werkelijk veranderde is nog altijd vormeloos. Om nu, zonder beeldspraak, btf de literatuur te blijven: veel stilistische vormverfijning is teloor gegaan, de weldoende rust evenals de enerveren de geestesonrust van de elite is be dolven geraakt onder de larmoyante angst en rusteloosheid van de moder ne onzekerheid. En dan is er nog de vloedgolf van gedrukt prulwerk, waar voor eigenlijk geen ander woord te vinden is dan: litterair spoelwater. Dat litteraire spoelwater nu wordt graag door abonnementen-fondsen aan de menigte, als moderne afneemster van de literatuur, aangeboden en dan De onderscheiding werd hem uitgereikt nog opgediend alsof het iets van ex quise soort is. En de menigte kan nog niet onderscheiden. Dat komt (mis schien) pas met de loop van tiental len jaren. Om die reden is het bedrijf van de populaire fondsen, van de abonnemen tenfondsen, van de populaire reek sen toch van veel belang. Daarom moet alle daarin getoonde wansmaak onvriendelijk worden tegemoet getre den. Doch daartegenover verdient een beleid, dat, rekening houdend met het opnemingsvermogen van de menigte, gericht is op het weren van smaak- bederving en op geleidelijke smaak ver betering des te meer te worden ge waardeerd. Ik geloof een dergelijk be leid te hebben kunnen opmerkén in de „Triomfreeks" van de uitgeverij J. van Tuyl te Antwerpen. In de reeks van dit jaar zijn o.a. verschenen: „Het oude hospitaal" van Helen Ashton, „Het beloofde land van William Donohue Ellis. „Moon- fleet" van J. Meade Falkner, „Met de zon mee" van Geoffrey Cotterell, een door Clara Eggink vertaalde ro man, een roman in twee delen van Thomas B. Costain „Helden zonder land of vlag". Verder zien we bij de namen als K. van der Geest, Rico Bulthuis, Valère Depauw, Jean du Pare, Aart Romijn. De reeks heeft niet het karakter van de gepatenteerde volkslectuur. Er is gestreefd naar afwisseling van toon. Er is avontuur, zoals in „Helden zonder land of vlag", een boek dat vertelt over de tijd van de Engelse koning Jacobus I en waarin de lezers wor den meegevoerd op rauwe tochten met Engelse piraten, die mede gezorgd hebben voor de vestiging van Enge- lands heerschappij over de zeeën. In „Het beloofde land" van William Do nohue Ellis kan men iets meemaken van het harde pioniersleven in het Ame- de Amerikaanse vrijheidsoorlog. De roman geeft een bijzonder boeiende beschrijving van het leven van de vee boer Tom Woodbridge, die, hardnek kig gelovend in een goed idee (het op fokken van een bepaald soort varkens), een der grondslagen legt voor de late re rijkdom van Amerika: veebezit. Het is een romantisch verhaal van een fic tieve persoonlijkheid, maar het ver beeldt op werkelijk uitstekende wijze de harde werkelijkheid van het oude pio niersleven. Het boek is gezond, is vlot te-lezen en getuigt van litteraire smaak. Helen Ashtons boek „Het oude hos pitaal" is weer een werk van geheel andere aard. In een goed gecompo neerd verhaal en psychologisch hel der en reëel uitgewerkte gestalten heeft Helen Ashton een roman ge schreven over dokters, verpleegsters, ziekenhuisregenten en patiënten, die allemaal samen de aparte wereld vor men van een oud Engels ziekenhuis, vol tradities en tegelijk vol progres sieve menselijkheid. Over het geheel genomen zijn dokters- en ziekenhuis romans slechts weinig verschillend van elkaar. De wereld van het zieken huis is natuurlijk een zeer bepaalde we reld, vol lotgevallen die overal eender zullen zijn. Slechts door de persoon lijkheid van een auteur kan zo'n zie kenhuiswereld een eigen, een afzon derlijke wereld worden, waarin men andere ziekenhuizen, verpleegsters dokters en patiënten zal herkennen zonder dat zij een herhaling worden, van de ziekennuizen. verpleegsters enz. die men al uitentreure heeft leren ken nen. Helen Ashton blijkt als schrijfster voldoende kracht en individualiteit te bezitten om aan haar ziekenhuiswe reld een eigen kleur te kunnen geven. „Moonfleet" van J. Meade Falkner is een roman vol ouderwetse liefdes- romantiek, die plezierige en gedemot gevoelige romantiek, waarin liefde, spoed ieder weer een eigen tint aan de romantiek geven, zodat deze zeer afwisselend is. Al blijft de grondtoon die van het wat omslachtig verleide familie-verhaal. Uit de keuze van de boeken geeft de „Triomf-reeks" ook te kennen een reeds voor het gezin te willen zijn. Zo is ook het laatst verschenen boek „Met de zon mee" een boek, dat niet alleen met veel genoegen door de op groeiende dochters uit een gezin zal worden gelezen, maar door alle ge zinsleden. De toon van het boek (ze ker ook bepaald door de goede verta ling) is licht en prettig. Uit al deze boeken blijkt, dat een reeks voor het gezin te willen zijn. Zo worden afgestemd, zonder dat het nodig is zijn toevlucht te nemen tot de onnozele gepatenteerde volkslectuur of tot het litteraire prul, dat alleen door zijn kaft een plaats °P de boekenplank waard is. Dick Ouwendijk Van Wouter Verschuur, de paarden- schilder, is er op dezelfde tentoonstel ling een paneel dat een kar afbeeldt, door een wijd landschap getrokken door een vierspan. Verschuur heeft zo lang naar de paarden gekeken, dat hij de karakteristiek in hun houding bij grote krachtinspanning, de zwelling der spieren, de uitbarsting van energie bij iedere stap, kon schilderen. Zijn schil derij werd evenwel geen anatomische les, maar een brok leven dat schoon is door de liefde waarmee het werd ge schilderd. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen op de expositie bij Scheen. George Gil lis Haanen bijvoorbeeld voelde zich bij zonder aangetrokken tot de atmosfeer van het kerkinterieur tijdens een gods dienstige plechtigheid. Of het nu de Ste fansdom in Wenen is die bij schilderde (zoals de catalogus wil) of een kerk die uit zijn fantasie ontsproot (zoals meer waarschijnlijk is) doet er weinig toe. Wat zijn oog van het kerkelijk ceremonieel vasthield, gaf hij suggestief weer: de hoge ruimte, de ietwat ru moerige aandacht der voorname kerk bezoekers, die verstilt naarmate zij overgaat in het gouden licht en de wie- rookmist waarin het priesterkoor is ge huld. De fijne tekening der kerkornamen- tiek, de wijdheid van de kerkruimte, de gouden wazigheid waarin de ceremo- niarii der heilige handelingen zich in vol ornaat bewegen. Haanen heeft de sfeer van dit alles zeer dikwijls en met zeer veel aandacht in moeten drinken om het zo levenswaar en zo schoon te kunnen uitbeelden. Het is een onderwaardering voor de ze poëtische aandacht, voor dit ver edeld kijken geweest die de kunst uit de eerste helft der 19e eeuw bij ons in discrediet heeft gebracht. Daarnaast was het natuurlijk de eigentijdse kunst stijl, die de romantiek in haar waarde aantastte. Want gaf de romanticus de beschouwer met fijne penseelstreken het geheel van zijn poëtische indruk ken, de moderne schilder, niet minder „dichter" dan zijn voorgangers, wil van zijn opgespaarde impressies ineens het eindresultaat op het doek werpen. In zijn aard en in zijn voorbereidend werk geenszins anders dan vroegere kunste naars, hanteert hij eenvoudig een ande re schilderstaal. Het is dwaas hem hier om bij de ouderen achter te stellen. Maar even dwaas is het zijn wijze van schilderen als alleenzaligmakend te huldigen. De 19e-eeuwers, de verfijnde schilders van landschap, interieur, win- tergezicht of genrestuk, de Schelfhouts en de Bakker Korffs, de Leickerts en de Springers zijn minstens evenzeer de aandacht waard. Zij maken deel uit van een tijd, die zoal geen grootmeesters van wereldformaat, dan toch een groot aantal vooraanstaande schilders ople verde waarmee ons land met ere voor de dag kan komen. Wanneer het inderdaad nog eens zo ver komt dat de kunstliefhebbers hier en in den vreemde onze 19e eeuw volle dig voor vol aanzien en het lijkt er op dat dit gaat gebeuren dan zal dat voor een niet gering deel het werk zijn van Pieter Scheen. Deze Haagse kunst handelaar is nu reeds sinds 1946 bezig ieder halfjaar zijn nieuwe collectie uit de periode van Romantiek en Haag se School te tonen. En iedere keer wordt men gefrappeerd door de uitgele zen kwaliteit. Wij geloven dat de expo sitie van deze zomer een nieuw top punt in de serie Scheen-tentoonstellin- gen betekent. Zulk een mooie Schelf hout als die „Vissers op het ijs", een van de sfeerrijkste wintertaferelen die wij sinds lang zagen, is zonder meer een museumstuk. Ook het woelige, echt romantische gezicht op de Noord- Franse kust van Schelfhout is voortref felijk. Echt romantisch is ook een knap geschilderd werk „Gezicht op de Rijn" van B. C. Koekkoek, meesterlijk in de plan-verdeling en in de uitbeelding van bomen en bosschages. En hoe bijzonder fijn van toon schilderde J. Hilverdink het Scheveningse strand! Interessant zijn de genrestukjes „Het kookstertje" van Bakker Korff, „Inte rieur" van de Belg Constant Wauters en vooral „De rechtszitting" van F. Ver- heyden. Hier schilderde Verheyden het complete drama van een veroordeling in a nutshell, in de kamer van een dorpsnotabel. De vrouw pleitend over de tafel gebogen, de vriendin wijzend detailleerd inferieur van A. van Strij, een riviergezicht van Jan Weissenbruch en landschappen van Roelofs, Bilders en Kruseman. Aandachtige beschouwing zijn deze werken meer dan waard. Het is het verdiende loon voor het liefde vol observeren waarvan de 19e eeuwse schilders met zoveel fijngevoeligheid en vakmanschap blijk gaven. V— Als U nu werkelijk eens een voorbeeld van frisheid en originaliteit wilt hebben, dan kan ik u het zojuist verschenen en uit het Duits vertaalde stuk ZIJNE MA JESTEIT GUSTAVE KRAUS aanbevelen. Geen enkele reactie, die u verwacht zoudt hebben en toch zulke juiste reacties Waarom had u ze dan niet verwacht? Omdat wij het in onze toneelstukken zo heel anders gewend zijn. Wij zijn gewend dat waar de kinderen in opstand komen tegen het ouderlijk gezag, de vader met de vuisten op tafel zijn gezag kracht bij zet! Dit maakt toneel. Dit maakt saènes. Wij zijn gewend, dat waar vader en zoon in hevige mate met elkaar botsen, de var der zijn zoon in een adembenemende scène voorgoed de deur wijst. Maar wij zijn met gewend dat waar een langer samenwonen van vader en kinderen onmogelijk gewor den is, de vader laconiek zijn koffertje pakt en weg gaat, stom verbaasd nage staard door zijn kinderschaar. GUSTAVE KRAUS is een heel bijzonde re persoonlijkheid. Hij leeft voor zijn werk, een paardenhandel, en heeft voor niets anders aandacht of ook maar de minste interesse. Voor zijn kinderen zorgt zijn vrouw. Hij heeft er geen tijd voor. Hij kent ze amper. Als hij thuis komt, dan is het eventjes in grote haast alleen maar om te zeggen, dat hij weg gaat. paardenmarkt in Italië. Moeder blijft dan met haar kinderen achter. Zij heeft er dan voor te zorgen dat de bevelen van vader worden nagekomen. Maar haar kin deren zijn al 22 en 23 en 24 jaar oud. En dat zijn nu bepaald geen leeftijden, om bevelen van ouders zonder tegenwer pingen na te komen. Kinderen van derge lijke leeftijden beschikken meestal over een eigen wil. Moeder is dan ook wel zo wijs, om zich van vaders bevelen niets aan te trekken. Vader is nooit thuis en zij moet het huis houden regeren. En zij doet dit in zeer wijs overleg met haar' grote kindelien Vader heeft er niet het minste vermoe den van, hoe zijn huishouden in werkelijk heid verloopt. Hij heeft verordoneerd dat zijn oudste zoon vee-arts moest worden en deze studeert heel rustig in overleg met zijn moeder voor gewoon arts, om dat hij nu eenmaal niets voelt voor het vak vee-arts. Hij heeft bepaald met wie zijn kinderen om mochten gaan, maar de vriendenschaar die dag in dag uit bij hen over de vloer komt, is een heel an dere als hij vermoedt. Zijn dochter is met goedkeuring van haar moeder verloofd met iemand, die vader beslist niet in zijn huis wenst. En zolang vader nu maar dat leven van arbeiden en afwezig zijn vol houdt, gaat alles goed. Maar een leven In dat eventjes deelt hij zijn bevelen uit van ENKEL arbeiden houdt niemand vol en eist, dat deze stipt worden nagekomen En nog voordat iemand een woord heeft kunnen zeggen, is hij al gevlogen naar Budapest of Hamburg of eeu bekende ook Gustave Kraus niet. Een onverwach te hartaanval maakt voor goed een eind aan dat arbeidzame leven. Hij wordt ge dwongen thuis te blijven. De vader schikt zich erin en neemt zich nu voor in te ha len wat hij zijn hele leven verzuimd heeft namelijk om zich meer voor zijn kinde ren te Interesseren. Wat hij altijd ge mist heeft, wil hij nu hebben: een ge zellig huiselijk leven met zijn kinderen. Maar al spoedig komt hij tot de grote ontdekking, dat hij zijn kinderen volko men ontgroeid is. Dat zijn kinderen hun eigen weg gaan. Dat hij niets meer over ze te vertellen heeft. Dat zijn kinderen er helemaal niet van gediend zijn, om gezel lig iedere avond met vader onder het hent van een schemerlamp te zitten praten of om met hem naar de schouwburg te gaan. De kinderen hebben hun eigen vrien den en hun eigen hobbies. En zij zijn met gewend, dat vader thuis is. Zij hebben nooit met vader kunnen praten en dat kunnen ze ook nu niet meer. Gustave Kraus moet dit met lede ogen aanzien. Maar hij is er de man niet naar, om zijn gevoelens aan zijn kinderen te laten merken. Hij is er de man niet naar om hierover in woede uit te barsten. Zelfs weten zijn kinderen en zijn vrouw niet dat hij zijn werk heeft MOETEN neer leggen van de dokter. Hij heeft ze wijsge maakt dat hij zijn werk neergelegd heeft om de eenvoudige reden, dat hij lang ge noeg gewerkt heeft, dat hij nu ook wel eens wil profiteren van het leven en wil genieten van zijn kinderen en zijn thuis- Hij zal hen dus zeker niet zijn desillu sie laten merken, maar hij stelt eenvou dig de nuchtere feiten vast: hij heeft zijn kinderen verwaarloosd, hij past niet meer bij zijn kinderen en daarom zal hij weer gaan. Net als vroeger zal hij weer gaan- En nog voordat iemand een woord heeft kunnen zeggen, om hem tegen te houden, is hij al weg met zijn koffertje en zijn jas., net als vroeger naar Budapest, naar Hamburg of een bekende paardenmarkt in Italië..

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 8