witte doek j?SlL V00R30HG Keizer Karei V doet afstand van de regering Suikerfabrieken in volle actie m m m I GOED TEGENSPEL SCHAKEN 25 October 1555 DE HEILIGE VAN DE WEEK HET GRABBELTONNETJE ft m m m i m m m i WÈ 12 liliH BRIDGERUBRIEK In '»VWv 24 October: Aartsengel Raphaël mIÖlH ZATERDAG 22 OCTOBER 1955 Uit het Boek Genesis der filmhistorie Ontdekking in de Congres- bibliotheek te Washington. Papierrollen werden celluloidrollen Journaal. Fragmenten uit het eind van de vorige eeuw. Eerste superfilms' waren Italiaans. De loopbaan van „La Lollo". Zingen op feestjes. Ontmoeting op straat. „Altri Tempt' met de Sica eerste internationale succes. Contact met Howard Hughes Franse filmpremière in Moskou „Die films over kolchozen en tractors ben ik beu John Hodiak plotseling overleden. PAGINA VADER VAN TWEE CAPU- GIJNEN WORDT 100 JAAR i m m m* m m m m m mm mm o. 0 m m a o, 'O. t s o o a o n m r (Slot) 3 'O. m m a a m o m a CORHESI'ONÜËN'I IE-A DHESt PUS1BUS 8, lllLFLliüUM WERELDNIEUWS (Van onze filmredacteur). Door de „United States Information Service" in Den Haag zijn dezer dagen voor een aantal genodigden enige filmpjes vertoond, die in filmhistorisch opzicht thuis behoren in het Boek Ge nesis. Deze uit de jaren 1891 tot 1912 daterende films zijn afkomstig uit de bibliotheek van het Amerikaanse Congres in Wash ington en geven een even leerzaam als belangwekkend overzicht van de eerste ontwikkelingsfase in de Amerikaanse filmindustrie. De wijze, waarop deze filmpjes be waard zijn gebleven, is zeer merkwaar dig. Celluloid heeft de eigenschap om in de loop der jaren zo bros te worden, dat het bij de minste aanraking uiteenvalt. Voor 't nemen van afdrukken, laat staan voor projectie, is het dan volkomen on bruikbaar geworden. De films in de Ame rikaanse Congres-bibliotheek waren ech ter afgedrukt op rollen papier. Aan het einde van de vorige eeuw kende de Ame rikaanse wet uiteraard geen auteursrech ten op films. De producenten uit die tijd, die zich auteursrechten op hun films wil den verzekeren, waren daarom verplicht van hun producten een afdruk op papier te maken en deze ter registratie aan de Library of Congress" in te zenden. Daar werden ze in houten kisten opgeslagen envergeten, tot ze onlangs weer wer den gevonden door iemand, die op de ge dachte kwam, er nieuwe afdrukken op celluloid van te laten maken. Een moderne kleurenfilm die voorop werd vertoond, laat eerst het veel tijd, geduld en deskundigheid vergende pro cédé zien door middel waarvan de oude, vaak half vergane papierrollen in to taal zijn er ruim 300 teruggevonden weer geschikt worden gemaakt om op nieuw te worden gefotografeerd en toont vervolgens de ingenieuze technische methode, die daarbij wordt gevolgd De filmpjes zelf zijn natuurlijk uiterst primitief. Eén der eerste, zo niet de eerste Gina Lollobrigida: opvallend talent voor tekenen Amerikaanse film, is „The Sneeze" (De Niesbui), die slechts enkele seconden duurt en die men de tegenhanger van de Franse „La Sortie des usines Lumière a Lyon-Montplaisir" ztou kunnen noemen: beide films hadden geen ander doel dan het weergeven van een beweging. Overi gens bestaan de films vrijwel hoofdzake lijk uit journaalfragmenten: Paus Leo XIII, gezeten op de Sedia gestatoria 'n opname, die al eerder is vertoond, een bezoek van president Theodore Roosevelt aan de Amerikaanse vloot, een duikoefe- ning met de eerste Amerikaanse onder zeeër inl898, de eerste vliegproef in Ame rika in 1901. de eerste autoparade in 1902 en verscheidene sportevenementen, hoe wel er ook een uit 1897 daterende speel film „The Ex-convict" bij is. Verschillende van deze filmfragmenten zijn opgenomen in een eveneens door de United States Information Service ver toonde film, die in opdracht van het Ame rikaanse Navy Department is vervaardigd ten behoeve van de opleiding van mari ne-fotografen. In deze film wordt in kort bestek een leerzaam overzicht gegeven van de ontwikkeling der cinematografie, te beginnen met praehistorische rotsteke ningen en afbeeldingen in oud-Egyptische graven, die reeds de illusie van beweging poogden te geven. Uiteraard wordt in deze Amerikaanse film de nadruk gelegd op de bijdrage van Edison tot de ontwikkeling van de cine matografie. maar toch wordt de rol, die vele geleerden van vele landen geduren de vele jaren bij deze ontwikkeling heb ben gespeeld, niet vergeten. De objectiviteit, waarmee in de film van de Amerikaanse marine aan niet- Amerikanen de eer wordt gegeven, die hun toekomt, doet des te prettiger aan, omdat aan gene zijde van de Oceaan vaak een mentaliteit heerst, welke misschien wel het beste wordt gekarakteriseerd door de anecdote van de Amerikaan, die tij dens een reis met de „Nieuw Amsterdam" tot een Nederlander zei: „Wanneer leren jullie nu eindelijk ook eens dit soort sche pen bouwen?" Op het gebied van de film is het niet veel anders. De meeste Ame rikanen geloven heilig, dat Edison de ci nematografie op z'n eentje heeft uitgevon den en dat de eerste speelfilm door David W. Griffith werd gemaakt. Een prijzens waardige uitzondering daarop maakt Ce cil B. De Mille, die deze laatste eer voor zichzelf schijnt te hebben opgeëist. Een feit is het intussen, dat enkele ja ren voordat De Mille's „The Squaw Man" in 1914 Hollywood het aanzijn gaf en voordat Griffith's „Birth of a Nation" in 1915 de Amerikaanse film nieuwe waar digheid verleende, er al speelfilms waren gemaakt in Engeland, Frankrijk, Italië, Rusland, Duitsland en zelfs Australië. Op het gebied van de „superfilm" wa ren de Italianen het meest ondernemend. Ze hadden de wereld al verbaasd doen staan met films als „Odyssee". „De Val van Troje", ,De Drie Musketiers" De Plundering van Rome" en ,Quo vadis?", toen Amerika's langste, zo niet indruk wekkende bijdrage t°t de filmkunst „Buf falo Bill" was Het vorige jaar vertolkte ze de titelrol in de verfilming van Alberto Moravia's roman „La Romana" die onlangs hier te lande in vertoning is gekomen. In 1950 liet de toenmalige directeur van de R.K.O.-filmmaatsch^ppij Howard Hu ghes haar naar Hollywood komen, maar tot een optreden in Amerikaanse films kwam het niet. Wel schijnt zij een con tract te hebben afgesloten, volgens het welk zij zonder de toestemming van Hughes niet in een Amerikaanse film mag optreden. Nu Gina Lollobrigida „La Lollo", zoals ze in de wandeling wordt genoemd, in hoogst eigen, welgebouwde persoon een bezoek aan ons land heeft gebracht, voelen we ons min of meer verplicht, iets over haar en haar loopbaan te vertellen. Gina zag op 4 Juli 1927 het levenslicht in het stadje Subiaco, dat 80 kilometer ten Oosten van Rome ligt. Op school wa ren haar vorderingen middelmatig, maar ze bleek een opvallend talent voor' teke nen te bezitten, zodat het voor de hand lag. dat ze later naar de academie voor schone kunsten in Rome werd gestuurd. Het leven daar beviel haar heel wat beter dan in de provincie, hetgeen haar intus sen. aldus meldden de geschiedschrij vers, niet belette om hard te studeren, hoewel ze zo nu en dan zong voor vrien den op feestelijke bijeenkomsten. Op hun advies ging ze zangles nemen en wel met zoveel succes, dat Ze eens zelfs werd ge ëngageerd voor een tournee met de be kende zanger Tito Gobbi. In 1947 werd zij „voor de film ontdekt", zoals dat heet, door de regisseur Mario Costa. Deze zag haar op straat lopen, sprak haar aan en vroeg haar, of ze een filmproef wilde afleggen. Gina. toen al, niet van gisteren, deelde hem beleefd, maar koel mede, dat dit „een heel oude truc" was. Costa ligitimeerde zich echter en Gina ging naar ze later bekende „louter uit nieuwsgierigheid" op zijn voorstel in. De test werd een succes en Costa gaf haar een rolletje in zijn film „Het leven van een clown". In de daarop volgende twee jaar trad ze in vijf films op. In 1949 kreeg Gina haar eerste grote filmrol in „Miss Italië", waarin ze als arm naaistertje de Assepoes was van een rijke Amerikaan a] prins. Hierna kwam haar carrière pas goed op gang, Achtereenvol gens kreeg ze Erno Crisa en Yvonne San son tot medespelers in „Toevalskinderen" Gino Cervi in „De Bruid kan niet wach ten", Ermanni Randi in „De Jonge Caru so" en Vittorio de Sica in Altri Tempi" onder regie van Alessandro Blassetti, dit was haar eerste internationale succes. René Clair plaatste haar naast Martine Carol in „Les Belles de Nuit" waarin Gérard Philipe de mannelijke hoofdrol speelde. Ook in de film „Fanfan-la-tuti- pe" trad ze met Philipe op. Met Errol Flynn als partner speelde ze in „Cros sed Swords" en met Humphrey Bogart onder regie van John Huston in de thril ler-parodie „Beat the Devil". Haar inter nationale bekendheid werd in de afgelo pen jaren versterkt door films als „Le Grand Jeu" over het Vreemdelingen legioen en door de eerste twee films in de „Brood, liefde en.."-serie, waarin zij Vittoria de Sica als tegenspeler heeft. Haar laatste film, waarmee ze onlangs in Parijs gereed gekomen, heet „Trape ze", waarin Burt Lancaster en Tony Cur tis de mannelijke hoofdrollen spelen. Daarvóór trad ze op in „De mooiste vrouw ter wereld", waarvan gisteren in Amsterdam de Nederlandse première plaats vond. De afgelopen paar jaar heeft Gina eni ge reizen gemaakt naar Noord- en Zuid- Amerika, waarbij ze o.a. officeel werd ontvangen door president Eisenhower en de Argentijnse ex-president Juan Peron. Gérard Philipe Bij gelegenheid van het Italiaanse Film festival, dat het vorige jaar in Londen werd gehouden, is ze voorgesteld aan Koningin Elisabeth en andere leden van de Engelse koninklijke familie. XXX Voor 't eerst sinds de Octoberrevolutie van 1917 heeft van de week in Moskou de wereldpre. mière plaats gehad van een Westerse film: „Les Grandes Manoeuvres" van de be faamde Fran se regisseur René Clair met Gérard Philipe en Mi- chèle Morgan in de hoofd rollen. Met deze galapremière, die plaats vond in het gebouw van Sovjet-Film club en die werd bijge woond door tal van voor aanstaande Franse film sterren, onder wie Dany Ro bin en Daniel le Darrieux en door vele Russische acteurs, regisseurs en schrijvers, werd een Frans Filmfestival geopend, dat twee weken Zal duren. Al'een week tevoren hadden de bewo ners van Moskou n lane rijen voor het theater gestaan om een kaartje voor deze première te bemachtigen. Kaartjes van vijf roebel gingen op de zwarte markt grif voor veertig roebel van de hand. De beste reactie van „de man in de straat", die een correspondent van „Uni ted Press" in Moskou hoorde, kwam van een taxichauffeur, die hem na de pre mière naar huis reed. ,Het werd hoog tijd", alsdus deze chauffeur, „dat we ein delijk eens echte amusementsfilms krij gen. Die films over kolchozen en tracto ren ben ik beu. Ik wil wat ontspanning en plezier hebben. Ik ben dol op buiten landse films. Sommige zie ik wel vijf maal". Wanneer deze taxichauffeur de mening van de grote massa in Moskou vertelt, dan beloven de zeven films, die de Fran sen naar Moskou hebben gestuurd, er een daverend succes te worden. In de badkamer van zijn huis in Holly wood. waar hij zich gereed maakte om zich naar de studio's van 20th Century Fox te begeven voor zijn rol in de film "Threshold of Space" is de filmacteur John ("A Bell for Adano") Hodiak van de week plotseling onwel geworden en overleden. Hodiak werd „ontdekt" in de film "Lifeboat" van Alfred Hitchcock, die pas enkele weken geleden onder de titel „Ballast der Wanhoop" hier te lan de in vertoning is gekomen. Er werden nog pogingen gedaan om zijn levensgees ten op te wekken, maar de onmiddellijk ontboden geneesheer kon slechts de dood tengevolge van een hartaanval con stateren. De heer Harry van de Meeren te Meer- veldhoven hoopt Zondag zijn honderdste verjaardag te vieren. De jubilaris geniet nog een uitstekende gezondheid en maakt bijna dagelijks een wandeling naar zijn 73-jarige zoon. een zijner acht kinderen, van wie er twee Capucijn zijn geworden, namelijk pater Paschasius en pater Borro- meus. Schaakredacteur: P- A. KOETSHEID, Huize Sint Barnardus, Sassenheim. (Zaterdag 22 October) DE PROBLEMEN VAN DEZE WEEK Van de week ontvingen we het jury rapport van de B.c.f.. waarin de resul taten vermeld werden van de drie wed strijden. die door haar jaarlijks gehouden worden. Van Nederlandse zijde bestaat voor deze probleemtournooien steeds zeer goede belangstelling en er is daar al me nig succesje behaald. Ook dit jaar wer den daar verschillende onderscheidingen verworven (van de 56 bekroningen 11!), waarmede onzq lezers in de komende weken nader kennis kunnen maken. U:t alle delen van de wereld werd weer be langstelling voor de wedstrijden van de B.c.f. getoond Honderd deelnemers met 232 problemen De eerste prijs van de afd. driezetten is een meesterstuk, dat we onze lezers voor een nauwkeurige bestudering aanbevelen- De aankondiging van de nieuwe wed strijden nemen we in deze rubriek op, alsmede die van een paar andere tijd schriften. Oplossingen over drie weken. PROBLEEMOPLOSSINGEN No. 7317. A. Casa. Opl. 1. Df8—g7:. waarna op zes verschillende velden mat dreigt, nl. Dc7:. De5, Dg3 Dg5, Dh6 en Re5. Het vernuftige in deze oplossing .s dat, wat zwart ook speelt, slechts één van deze zes matdreigingen opgaat. Deze uit voering is bekend onder de naam van het Fleckthema. De oplossing 1. De7 faalt door 1 Td4' No. 7318. C. Mansfield. Opl. Ka3—b4 dreigt 2. Da5tf. GOEDE OPLOSSINGEN Deze beide problemen werden goed op gelost door: P. Baas. Lutjebroek; J. K. Blom, Rotterdam; dr R. Bromberg. Roer mond; L. M- v. D„ Maassluis: P. M Dekker Rotterdam; J. Dickhaut Nijme gen; H Th. van Goor, Voorburg; L. M Hageman. Den Haag: H. A. Jansen. Breda; B Kouwenhoven. Rotterdam; F. Pijls, Maasbracht: Paul Raschdorf. Hannover; C. v. d- Weide. Rotterdam; F. U. J. H. Witte Rotterdam. No- 7317 door W. H. Haring, Schip luiden. No. 7318 door W. Starman9. Utrecht. Van een Griekse inzender, Paul Moute- cides ontvingen we nog goede oplossin gen van de nos 7306, 7307, 7309, 7311> 7312, 7314 en 7315. CORRESPONDENTIE H. L. te S- Uw beide oplossingen zijn goed. Een hele omschrijving van de oplos sing is onnodig. Zoals wij het in de rubriek gewend zijn is voldoende. Deze raad geven we ook aan enkele andere inzenders, die het zich nodeloos moeilijk maken. De British Chess Federations kondigt de volgende probleemtournooien aan: No. 80. Orthodoxe directe twee-zetten (hoogstens 2 per inzender), jury J. Bun- ''"no 81. Orthodoxe directe drie-zetten. Jury J. Scheel (tournooi, in memoriam A. W, Daniel). No 82. Orthodoxe directe vier- of meer- zetten. Jury E. Boswell. In iedere afdeling prijzen van 40/-, 30/-. 20/-, 10/-. Inzenders moeten van ieder probleem twee diagrammen insturen voorzien van naam, adres en volledige oplossing (en niets anders aan G. W. Chandler, 46 Worcester Road, Sutton, Surrey. Enge land voor 28 Februari 1956. Correcties worden aanvaard tot aan de sluitings datum. Ter gelegenheid van zijn 70-jarig jubi leum schrijft de „Helsingin Shakkiklubi" een tournooi uit voor 2 en 3 zetten. Prijzen van 2500, 1500. 1000 Fmk. in iedere afdeling. Inzendingen tot 1 April 1956 aan M. Mvllyniemi, Otaniemi A 23, Finland. Het tijdschrift „Zeit im Bilde" schrijft een tournooi uit voor directe drie-zetten met 3 prijzen van 50 30 en 20 DM. Hoog stens 3 inzendingen per deelnemer, op diagram en voorzien van oplossing en motto tot 30 November 1955 te zenden aan M. Grabolly. Dresden 28. Rudolf Renner Platz 5. No. 7324 I. NEUMANN le prijs 77e B.c.f.-tournooi 1955 afd- tweezetten No. 7325 V. L. EATON en G. F. ANDERSON le prijs 78e tourn. B.c.f. afd. driezetten No. 2080, 22 October 1955. Redacteur: G. J. A. VAN DAM. Vossiusstraat 18 B, Amsterdam-Z. Alle correspondentie aan dit adres. Bij vragen om inlichtingen s.v.p. post- •zegel voor antwoord Insluiten. Modern dammen is aanvallen. Het moderne damspel wordt scherp op aanval gespeeld. Ging het er vroeger hoofdzakelijk om. zoveel mogelijk steeds enige tempi in ontwikkeling achter te zijn, om als de stelling, zoals dat heet. uitgespeeld was, de tegenstander te ver plichten zich het eerst te verklaren, te genwoordig brengt men zijn schijven zo snel mogelijk in een gunstige aanvalsstel- ling en is terreinwinst het voornaam ste doel van de speler. De volgende stelling uit een onlangs te Lyon gespeeld tournooi, illustreert op ge lukkige wijze hetgeen wij bedoelen. Mar cel Bonnard had wit en A. Mélinon zwart. Bonnard. die alle stromingen in het damspel heeft meegemaakt, heeft zich gedurende bijna een halve eeuw in de internationale topklasse gehandhaafd, en kan zich thans terecht noemen de grootmeester van drie generaties, name lijk van vóór 1914 van vóór 1939 en van heden. - n a Vroeger zou Bonnard hier ongetwij feld 37-31 hebben gespeeld en op zwart 21-26. door 27-22 enz. hebben voortgezet. Wit's spel is dan uitstekend ontwikkeld, maar.... dat van Zwart ook. Bonnard 1955 is echter agressiever dan Bonnard 1912. Als volgt wist hij zich fraai aan- valsspel te verschaffen: I. 34-29! 23:34; 2 40:29, 1-7? Het is niet gemakkelijk te zien. dat die zet in alle varianten verliest, Zwart's sterkste spel is 2. 20-25 3. 29:20. 25:14; maar ook dan verdient de witte stelling de voor keur. 3. 27-22! 18:27; 4. 36-31, 27-36; 5. 28-22, 17:28; 6. 32:25! Ogenschijnlijk is er niets aan de hand- Maar wat moet Zwart spe len? Indien 6. 15-20; 7. 25:14. 9:20; 8. 29-23. (Dreigt 23-19 met schijfwinst) 8. 13-18; 9. 49-44, 18:29; 10. 35-30, 24:35; 11. 33:15 enz. wint. Zwart koos de voortzetting, die de langste verdediging bood. 6. 12-18; 7. 29:20, 15:24; 8. 39-34! Dreigt nu 34-29, met onmiddellijke winst. 8. 18-23; 9. 49-44. 13-19; 10. 44-40, 8-13. Zwart komt steeds een zet te laat en wordt nu totaal vernietigd. II. 34-29, 23:34; 12. 40:20! enz. Wit wint. Een indrukwekkende charge! Voor onze ladderwedstrijd. Ter oplossing voor deze maal vier zeer fraaie problemen; voor alle vier geldt: Wit speelt en wint. De oplossingen wor den gaarne tot 2 November a.s. tegemoet gezien aan het boven de rubriek ge noemde adres. No. 3234 ifflBm Eigenlijk was de allerpleclitigste vergadering voor de 14e October bedoeld. Maar wegens het slechte najaarsweer werd het bijna twee weken later, rij dag, de 25ste October. Heel Brussel had vrij genomen. Aller belangstelling richtte zich op het paleis der hertogen van Brabant (tijdens de nacht van 3 op 4 Februari 1731 afgebrand) Daarin toch bevond zich de Grote Zaal. Naast die zaal een kapel, die als wachtvertrek kon dienen voor de hoofdpersonen dezer hoogaanzienlijke en ernstige bijeenkomst. Uit een deftig burgerhuis aan de andere zijde van het Park, dat zich achter het Slot uitstrekte, schreden om twee uur Vliesridders in hun schitterendste gewaden. Hun met w't satijn gevoerde mantels sleepten over de straat. Goud borduursel glinsterde langs de zomen. Mutsen van purper fluweel waren met een lange lamfer versierd. De halsketen der doorluch tige Orde figureerde de hoofdletter B, van Bourgondië; Philips van Bour- gondië had de Orde immers gesticht! De duizenden nieuwsgierigen wezen elkaar de voornaamste edelen aan: de Hertog van Savoye; de Graaf van Bossu; Aremberg; de.graven van Eg- mond en Hoorne. Wie toen gefluisterd zou hebben, dat ruim tien jaar later de hoofden der twee laatstgenoemden in ditzelfde Brussel over het schavot zouden rollen, had weinig geloof ge vonden. Achter de Vliesridders de Vorst, in wiens gebied de zon niet onderging: Keizer Karei de Vijfde. Om de tra gische dood van Joanna de Waanzin nige, zijn arme moeder (12 April 1555), is hij in de rouw. Hij kan nau welijks gaan. Handen, knieën, enkels zijn geteisterd door jicht, verhevigd door zijn onverzaadbare eetlust. Is dit de man. die uitblonk bij het Spaanse dierengevecht? Dio zijn voornaamste tegenstander, de Franse Koning, tot tweemaal toe uitdaagde voor een tweekamp? Teneinde hun geschillen van aangezicht tot aangezicht te slechten? Wie zou in de gebogen fi guur, leunend op een stokje, een man in de kracht van ziin leven vermoe den, vijf en vijftig jaar? De linker arm zoekt steun bij de jonge Willem van Oranje, toen ruim twintig jaar. Bij vorstelijke personen kwam het in die dagen veelvuldig voor. dat zij zich onder de jeugd een gunsteling kozen, een vriend, op wie zij steunden bij plechtige ontvangsten. Willem van Oranje genoot deze hoge eer tijdens de troonsafstand; de Keizer hield zich aan hem overeind. Dit instituut heeft zich gedurende de gehele zestiende en een deel der volgende eeuw weten te handhaven. Paleisdienaren hielpen de gebrek kige Keizer op een zwart ezeltje; op 'n paard ging niet meer. Zijn zoon, Don Felipe II, Koning Philips, die reed te paard, gevolgd door hoogaan zienlijke dames en Rijksgroten. Geen gejuich steeg op, toen Keizer Karei langs kwam. De toeschouwers had den blijkbaar met hem te doen. Zij ontblootten het hoofd; menigeen wreef met zijn hand langs ziin ogen. De moede man op het ezeltje was niet bijster opgetogen over al die kijklus- tigen. Hij sloeg een zijpad in als om hen te ontwijken. Niet naar de kapel, maar naar een hoektoren van het Slot richtte zich nu de luisterrijke stoet. In de Grote Zaal brandde een hout vuur; de Keizer hield van warmte, die zijn lichamelijke gesteldheid ten goede kwam. Vóór een verhoog rijde zich bank aan bank, zeventien onbe klede banken voor de leden der Al gemene Staten die toentertijd dus nog niet ,,op het kussen" zaten! afgevaardigden der geestelijkheid, der burgerij en van de adel. Een golf van welwillendheid voer door de zaal, toen de Keizer binnentrad en behoed zaam. steunend op 's Prinsen arm, de estrade besteeg. Hier toch gold het af scheid te nemen van een trouw voor vechter van het H. Geloof, een schran. der en ervaren Staatsman, wakker en onversaagd in de krijg. Iemand in wie men een landgenoot mocht zien, die Vlaams sprak, zijn gewesten begreep en met die gewesten meeleefde ook, De Heer der XVII Nederlandse Ge westen had geen Spanjaard uitgeno digd bij dit afscheid; het zuiver Ne derlands karakter moest, op verzoek zijner zuster de Landvoogdes Maria van Hongarije, gehandhaafd blijven. „Het was een prachtig gezicht, die met smaakvolle gobelins behangen zaal, vol deftig geklede afgevaardig den en het schitterend gezelschap rondom de zeven gekroonde hoofden, beschenen door de herfstzon, haar stralen werpend door de gebrandschil derde ramen in de zijmuren". De Brabantse edelman, Philibert van Brussel, lid van de Geheime Raad, sprak in de Franse taal de vergader den toe. Hy kondigde de wil van zijn vorstelijke gebieder af de Regering over de XVII Gewesten aan zijn zoon, Philips, over te dragen. Wat velen niet verwacht hadden, gebeurde: uit de plooien van zijn gewaad haalde de Keizer een boekje met aantekeningen te voorschijn en gaf met bewogen stem een overzicht van zijn regeringsdaden; o.m., dat hij elf maal de zee had moe ten oversteken. Nu zijn gezondheid verwoest was en hij zich doodmoe ge voelde. hoopte hij in Spanje een gun stiger klimaat te vinden. Ontroering huiverde door heel de vergadering, toen de Vorst zijn zoon Philips be zwoer het H. Geloof te handhaven en vrede en recht vóór te staan. Er weer klonk van alle zijden luid gesnik, toen, tegen het eind dezer scène van wereld, historische betekenis, de afgeleefde vader ziin zoon teder omarmde. Ook Keizer Karei was zichtbaar bewogen. Philips bracht met moeite enkele volzinnen in de Spaanse taal naar vo ren zich verontschuldigend, dat hij noch Frans, noch Vlaams machtig was. Als zijn woordvoerder trad op de latere Kardinaal (in 1561 geworden) Granvelle die ééns van de H. Pius V te horen zou krijgen, dat hij méér Spanjaard dan Kardinaal was! In het Frans verklaarde deze nrelaat, bis- schop van Atrecht. dat Philips in de voetstappen van ziin vader wenste te treden. Eerst om zes uur waren alle plechtigheden beëindigd. De volgende Zondag verenigden vele afgevaardig den zich aan een omvangrijke af scheidsmaaltijd. Karei V overleed godvruchtig niet in, maar nabii een Spaans klooster, de 21e Sept, 1558. Hij werd (later) be graven in het monumentaalste Ko ningsgraf ter wereld het Panthéon- der-Koningen van het Koninklijke Klooster: „Sint Laurentius van het Escoriaal" Meestal ziet men de H. Raphaël afgebeeld als pelgrim, voorzien van staf en kalebas-fles. Immers het was deze dienende Geest, die op Gods bevel de jonge Tobias verge zelde op zijn reis. Ooit draagt Sint Raphaël een vis in de hand, of een artsenijbus met de gal van een vis, waarmede hij de oude Tobias het licht zijner ogen terugschonk: „Ik loof U, Heer God van Israël, want wel hebt Gij mij gekastijd, maar mij ook genezen: want zie, nu aan schouw ik weer miin zoon Tobias" riep de genezene vol vreugde uit. Het woord Raphaël betekent: God heelt; de Engel behoort tot de hoogste rangen der hemelse geesten. Sommigen menen, dat hü één der Troon-engelen is, welke voor Gods aanschijn staan. Immers zegt hij van zichzelf: ik ben de En gel Raphaël, één van de zeven, die voor 's Heren aanschijn staan. De H. Maria Francisca der Vijf Wonden (t 1791), had voor deze Engel een zeer bijzondere verering. Toen zij aan een wond bij de heup leed, verscheen Sint Raphaël haar in een droom Hii zeide, dat God hem gezonden had om de wonde te genezen Des morgens was van het euvel zelfs geen litteken meer te hespeuren Het Evangelie op 24 Oct. maakt gewag van het bad Bethsaïda („Huis van Barmhartigheid"?), waarvan hel water door een Engel in beroering werd gebracht Wie dan het eerste in het water kwam. werd genezen. Dit voorval duidt op de bescherming, die de mensen vanwege de Engelen ondervinden. In onze jongensjaren waren we al tijd blij, wanneer, zo in de maand Oc tober, de suikerbieten-campagne be gon. Dan mochten we de boeren een handje helpen bij het lossen van de bieten, die op een hoop gesmeten wer- Koningin Victoria heeft langer dan zestig jaar over Engeland geregeerd. Zij hield veel van haar familie-leden. Zij stierf in 1901. Op zekere dag ontving zij een brief je van haar kleinzoon, Prins George. Er stond dit in: Lieve grootmoeder! Gisteren heb ik in een speelgoed winkel een prachtig paard zien staan. Ik had het graag willen kopen, maar ik heb geen geld. Zou U me niet wat geld kunnen sturen, lieve Oma? Uw liefhebbende kleinzoon: George. Deze George zou later als Koning George V. op de Engelse troon plaats nemen. Hij hoefde niet lang op ant woord te wachten] Hy ontving reeds enkele dagen hierna het volgende briefje van de Koningin-Keizerin (over India): Beste kind. Het heeft mjj erg veel verdriet ga- daan te vernemen, dat je geen geld kunt bewaren. Want .ie vader (haar oudste zoon, Eduard VII) vertelde me, dat je je zakgeld dadelijk uitgeeft, wanneer je het hebt ontvangen. Je geeft, veel te veel geld aan speelgoed uit. Je behoort te leren, wat de din gen waard zijn. Je moet beter oppas sen. Je liefhebbende grootmoeder: Victoria. Hoe verbaasd keek de Vorstin op, toen zy reeds daags daarna het vol gende antwoordje van haar veelbelo vende kleinzoon mocht ontvangen: Lieve grootmoeder! Ik was erg blü met de brief, die U my onlangs hebt gestuurd, en ik ben U er zeer dankbaar voor. Ik verkocht de brief voor vpf „sovereigns" aan een boekhandelaar, ('n Sovereign is een gouden munt van een Pond). Hieruit kunt zien, wat de dingen waard zün. Uw liefhebbende kleinzoon: George. Wp tekenen hierbij nog even aan, dat een „sovereign", letterlijk: sou- verein, zo genoemd wordt, omdat d© beeltenis van de Vorst, Vorstin, door de „Royal Mint" („Munt") op het geldstuk wordt gestempeld. „Half-a- sovereign" is 't tweede gouden munt stuk in Engeland. N 3233 H. M ROOS A BIZOT No. 7326 V. BARTOLOVIC le prijs 79e B.c.f.-tourn. afd. zelfmat in 1 zetten Zwart: 17, 19, 21 22 27/29 33, 35. Wit: 16. 25. 30. 3' 39, 42/44. 48. No. 3235 I A SCHMID7 fwart: 13, 16. 17, '2 39 Vit: 33, 36. 37, 41, 1. 44. No. 3236 A. MTEDEMA m m Zwart: 6. 7. 9, 17 Wit: 19, 26, 27. 32. Zwart: 7. 13 15. 17, 23 31. 35. 36. Wit: 16 24 25 27, 32, 34, 38. 47. Het volgende spel geeft een figuur le zien. welke vaker ;n de praktijk voorkomt dan men zou denken. Het gaaf erom. dat men op een zeker ogenblik een flink risico durft te nemen om het contract van de tegenpartij down te spelen. 4» H 2 C H B 7 3 O A H 10 8 5 4 6 B 7 5 3 C? V 4 <0 V 3 A H B 10 3 Zuid opende het bieden met 1 Klaveren. West bood niet kwetsbaar 1 Schop pen, Noord 2 Klaveren Oost 3 Klaveren (mancheforcing), Zuid paste, West 3 Schoppen, Noord paste en Oost 4 Schop pen. waarop iedereen paste. Noord speelde Ruitenboer voor »n Zuid kon direct zien. dat dit een singleton of een doubleton moest zijn In Oost werd Ruitenheer genomen, waarna S'hoppen heer. toen Schoppenaas en Schoppen vrouw werden gespeeld. Zuid bekende drie malen klein, doch Noord bek-nde de derde Schoppen niet meer en gooide daar op een kleine Klaveren weg. West trok nu voor de vierde maal Schoppen waar door Zuid met Schoppenboer aan de dag kwam Noord had nog een Klavertje weggegooid. Wat moet Zuid nu naspelen? Zuid moet beginnen met te „tellen". Hij weet. dat West van zijn 5 Schoppens er 4 zal maken en verder kan Zu'd zien dat OW over 6 Ruitenslagen beschikken Dit betekent dat zodra West jan slag komt, hij tien slagen op tafel kan leggen. van de tegenstanders biedt Verder moet Zuid berekenen, dat het zeer onaannemelijk is, dat West twee Kla vertjes in handen heeft vermoedelijk heeft West gehad 5 Schoppens, 4 Ruitens 3 Hartens en 1 Klavertje. Teneinde nu de kansen op downspelen zo groot mogelijk te doen zijn, moet Zuid met Klaveren 3 vervolgen. Heeft Noord de vrouw hetgeen gezien het oiedver- ioop toch wel waarschijnlijk l.s (jan komt Noord aan slag en als Noord nu Hartenaas heeft met kleine Har'ens en een kleine Harten terugspeelt moet west maar raden of hij de boer dan wel de heer in de blinde moet inzetten. Doet West dat verkeerd, dat gaat hü 1 down, want dan maken NZ 1 Klaverenslag, 1 Schoppenslag en 2 Hartenslagen. Het is voor West nauwelijks uit te rekenen, welke Harten Noord in handen heeft en welke Zuid heeft De Zuidspeler kan evenzo goed 1 Klaveren geopend hebben op: m B 7 5 3 C? A 4. O V 3. A B 10 9 3 en als de Westspeler Zuid op déze kaart taxeert en in Harten met de boer sniidi als door Noord een kleine Harten wordt gespeeld, gaat het spel down. In de praktijk speelde Zuid slordig Klaverenheer en Klaverenaas na. West troefde af en had geen moeite meer het contract te winnen, daar hü zijn ver liezende Hartens kon weggooien op Oosts goede Ruitens Wij zijn ervan overtuigd, dat vele brid gers dit probleem aan de tafe] niet goed zouden oplossen omdat zij het eenvoudig al niet aandurven zo maar ónder aas-heer van een kleur uit t/ spelen. Wanneer men er echter goed over na denkt. zal men tot de conclusie komen, dat het spelen van een kleine Klaveren de enige redelijke kans op het dewnspeien MIMIR. den. Wanneer we ons goed van onze taak gekweten hadden, kregen we een uitzonderlijke biet cadeau, een rooie! Thuis ging de punt eraf het lof hadden de boeren zelf al verwijderd het geheel werd uitgehold, van ooggaten, neus, mond en twee gaatjes voorzien, en klaar was onze lantaren, van binnen uit te verlichten door een kaars. Door de gaatjes kwam 'n ijzer draadje om de „lampion" te kunnen dragen, Dit was voor óns de bestem ming van de suikerbiet. Pas veel later hoorden we. dat al die duizenden en duizenden bieten naar de suikerfabriek gingen om daar o.m. tot suiker verwerkt te worden, een proces, uitgevonden door een Duitse apotheker, ene heer Marggraf. Zeeland, Zuid-Holland en Friesland zpn belangrüke leveranciers, maar in Zeeland komen bijna geen fabrieken voor, hoewel daar nu juist de meeste bieten groeien. By de suiker-fabricage speelt zoet water een grote rol, niet alleen om de vette klei van de bieten af te spoelen, maar ook om de suiker ®r aan te onttrekken. Het Zeeuwse water is hiervoor minder geschikt. De beetwortel „wil" alleen maar op de zware kleigrond, en bevat voor on geveer 16% suiker. Vorig jaar besloeg het „areaal" bijna 80.000 bunder (ha); de opbrengst beliep ruim 3100 mil- lioen kilo bieten, welke een hoeveel- beid suiker leverden van ongeveer 380.000 ton. Onze „surrogaat"-suiker verschilt scheikundig niet van de riet suiker, een tropisch product, dat voor. Namelijk in Engeland als het enige Europese land aftrek geniet. Hoewel 380 000 ton een aanzienlijke hoeveel heid voor een klein land is, wordt toch nog ruwe suiker ingevoerd ook; deze wordt door onze (twaalf) suiker fabrieken geraffineerd Wteriyk: ver fijnd, gezuiverd, veredeld! Hoe gaat een en ander in zün werk? De „onthoofde" bieten worden fatsoen lijk gewassen, in stukjes gesneden (3 mm dik) en naar diffusieketels ge leid. Het warme water maakt de cel- wanden doorlaatbaar voor suiker (dif fusie!); wat ontstaat heet: ruwsap. Door dit met kalk te mengen, gaan veel onreinheden er uit. Daardoor wordt het ruwsap; suikersap. Na ver dere reiniging heet dit: dunsap. Door verdamping van water wordt dunsap diksap! Dit wordt óók weer gezuiverd en dan gaan, tijdens een laatste ver- hitting, de suikerkristallen zich afzet- tan; de aanhangende stroop wordt verwyderd. Tenslotte om het maar eenvoudig te houden worden de kristallen drooggecentrifugeerd. Wat van de bieten overbiyft, de pulp. vrü- wel ontdaan van de suikerstof. vormt een waardevol voer voor het vee.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 6