Het
I
a
6
ip
t
klinkt
in de
hele wereld
m ry rs^rs
J
ZATERDAG 24 DECEMBER 1955
PAGINA 5
Exotische
kunstenaars
bij
de kribbe
mm
'\S\
tfPa.
v-Hv
De Peruaanse schilder Jose Quintero vervaardigde bovenstaand relief
Moeder en kind
TAF KERSTKLOKKEN luiden over
heel de wereld. Onverschillig of
de christelijke zin van het Kerst
gebeuren begrepen wordt of niet, de
vertedering om het menselijk verhaal
van Christus' geboorte vindt weer
klank in de harten van alle mensen.
Geen moderne slogan is ooit zo inge
slagen als het „Vrede op aarde" van
de engel, dat jaarlijks de mensheid
althans één dag doet hunkeren om
te behoren tot hen „die van goede
wil zijn".
De universele verbreidheid van het
Kerstverhaal spreekt zich ook uit in
de beeldende kunst. De Kerststal, de
aanbidding der Wijzen en de vlucht
naar Egypte inspireren de kunste
naars van alle werelddelen. In hun
uitbeelding mogen zij de stijleigen
aardigheden van hun land vertonen,
hun kijk op het gebeuren moge ver
vuld zijn van inheemse elementen,
de zin van hun Kerstvoorstellingen is
geen andere dan die van de West-
Europese kunstenaars, de simpele,
menselijke weergave van de ge
beurtenissen die het Kerstwonder be
geleidden.
TA P deze pagina vindt de lezer een
zestal Kerstafbeeldingen uit alle
windstreken. Een Chinese Madonna
getekend met de verfijnde penseel
streek van de Oosterse tekenaars,
draagt het Kerstkind in een stal van
bamboehout, omrankt met de sier
lijke bloemen en takjes die op Chi
nese prenten onontbeerlijk zijn. Daar
naast een primitieve, ruige „Vlucht
naar Egypte" uit Frans Afrika, waar
Maria en Jozef hun reisgoed moei
zaam op hun hoofd torsen als negers
de oogst van de dag. Van Frans
Afrika naar Nigeria betekent een
stap van de kinderlij kste primitiviteit
naar de rijkste ornamentiek. De Drie
Koningen manifesteren hun fabel
achtige rijkdom in de pracht der cos-
tuums. Het mozaïek van edelstenen
dat hun hoofdtooi siert, contrasterend
met de eenvoud van de Kerstgroep
links, wekt herinneringen aan de
glorie van Perzische miniaturen. De
prent is een meesterstukje van deco
ratieve schoonheid.
Minder stralend van sierlust, maar
in haar strakke lijnenspel van een
sobere kracht, is de „Vlucht naar
Egypte" uit India. De weinige sier
motieven, de rake verdeling van
licht en donker, de frontale, gesty-
leerde figuren met de voor India
kenmerkende, wijd geopende aman-
delvorm der ogen, de gedurfde teke
ning van de ezel geven deze prent
een helderheid die de aandacht direct
richt op het wezenlijke. Grote kracht
gaat ook uit van het gekleurde gips-
reliëf uit Peru, dat de Madonna, ge
flankeerd door twee engelen, in wel
zeer forse lijnen uitbeeldt. Hoezeer
deze Peruaanse opvatting van de
onze verschilt, voor de indrukwek
kende simpelheid van dit stuk kan
niemand blind blijven. Uit Vietnam
kwam tenslotte de meest traditionele
der zes gereproduceerde werken, een
schilderij dat in de schildermanier
aan de Franse impressionisten doet
denken, al laten de menselijke figu
ren, de negerhut en het oerwoud
over de herkomst van de kunstenaar
geen twijfel.
Wij meenden onze Kerstbijlage dit
jaar niet beter te kunnen openen dan
door de lezers deze selectie aan te
bieden van buiten-Europese kunst,
die de wereldomspannende zeggings
kracht van het Kerstverhaal duide
lijker illustreert dan in woorden kan
gezegd worden.
Kerst
verhaal
De aanbidding der herders door een kunstenaar uit Vietnam
mmr#
Vlucht naar Egypte door een kunstenaar uit India
Een decoratief schilderij uit Nigeria op het Driekoningenthema
.S
Een Kerstvoorstelling uit China
Uit Frans-Afrika stamt deze interpretatie van „De vlucht naar Egypte"