PRAAG van Mozart's muziek EEN VERHAAL Mörike s cloor de Weense Opera Tussen Wilhelmus-variaties en Requiem kleurrijk schilderij De MET MOZART OP REIS naar wc G] M T fix Nieuwe gramofoon plaat &-?*0Êi^SÊÈÈÊ: v'e -> 'SWê - Vis eir'b 1 'éA AM Portret van Mozart door zijn zwager Lange De Pfarrkirche, Maria Geburt voor de inwijding waar van de 12-jarige Mozart zijn Mis in G. dur componeerde 'vHnWWW* Mozart vader en zoon, een prent uit 1764 door L. C. de Carmontelle Mörike penseelde de componist in ge zelschap van zijn vrouw Constanze rei zend. zowel in intieme gesprekken in de postkoets, als met de herbergier en de kas teelheer bij wie het echtpaar zijn intrek had genomen. Men vatte deze taferelen op met een glimlach en met de speelsheid of argeloos heid waaruit de scènes uit een opera-buffa ont stonden. Eén er van speelt op het kasteel waar de Mozart's hun vijf dagen lange reis van Wenen naar Praag onder braken. Hun roem was hen in zoverre al voor uitgesneld, dat men bij het horen van hun naam ze als vorsten ontving. Tijdens een feestmaaltijd amuseerde men zich al spelend en koutend. Mozart zelf liet zich niet onbetuigd en offreerde zijn gast heer en gastvrouw een geschenk in de vorm van improvisaties aan het klavier die hij later als uitgewerkte compo sitie hun zou toezenden. Maar ook was hij een voortreffelijk causeur en van edele dranken en zo geviel het dat hij de volgende jeugdherinne- jHvwv#' D e c c a brengt als joyeus preludium voor het Mozart-jaar een alles zins geslaagde integrale opname van de laatste Duitse opera van dit genre Die Zauberflöte, gezongen en gespeeld in de ideale om geving der zo juist heropende Weense Opera. Hoe kan men deze spe cifiek Oostenrijkse muziek beter beluisteren dan van artisten als van de hier spelende „Wiener Philharmoniker", o.l.v. Karl Böhm, prima donna's als Hilde Güde en heel dat organisch ensemble dat de Weense Opera tot een muzikale „entiteit" maakt?. Daarbij komt dat deze opvoering ook als opname vrijwel perfect is, zodat men van de herleving van een muzikaal wereldcentrum via deze mechanische weergave de hartslag op een afstand kan beluisteren. Terwijl we dit schrijven valt ons oog op een bericht uit Den Haag, dat het hoofdbestuur der Vrijmetselaarsorde het Toonkunstkoor aldaar heeft uitgenodigd om een uitvoering voor dit genootschap in Februari a.s. te geven. Dit klinkt misschien vreemd voor de buitenstaander. Wie echter enigszins met Mozart's handel en wandel op de hoogte is, weet dat hij tot de Loge-broeders van zijn tijd behoorde en daarvoor menig stuk heeft gecomponeerd. Laten we hierbij vaststellen, dat de Vrijmet selarij in die dagen rond 1790, het tijdstip waarop „Die Zauber flöte ontstond allerminst een godsdienst-vijandig genootschap was, maar een gezelschap van kunstlievende en eerzame burgers onder wie prominente katholieken, waar naast kunstzinnige en philosophische ge sprekken ,men zich ook amuseerde met spel en muziek bij een wel voorziene dis. De loge, waartoe Mozart behoorde, „La Bienfaisance" ge naamd, was overigens maar een armzalig instituut. Was het daar, dat de eerste ideeën van Die Zauberflöte ontstonden? In ieder geval had Mozart als broeder, de librettist Schikaneder naast zich, dezelfde Schikaneder, opera-directeur, -regisseur, -acteur en buffazanger, die de componist later de hocus-pocus-tekst der Zauberflöte zou voorleggen. Want Schikaneder chicaneerde met een Oosters verhaal van de dich ter Wieland zo lang dat er een mengelmoes ontstond van occulte, Egyp tische en uit die tijd stammende Vrijmetselaarsmotieven. Overigens is dit werk minder uit Loge-aandrang dan op verzoek van de theater-directeur Schikaneder geschreven voor de luttele som van honderd ducaten, waarmee Mozart zijn armoede enigszins lenigde...., M. M. Het „Toverfluit-huisje" in de tuin van het Mozarteum te Salzburg waar Mozart zyn vermaarde Zauberflöteschreef umwi p« - HET WONDER iiALL07E schrijvers over muziek hebben zich in de loop der jaren met Mozart bezig gehouden. Enkelen, zoals de Duitsers Otto Jahn en Hermann Abert, en de Fransen zoals Tliéodore dc Wyzewa en G. de Saint-Foix wijdden hem een ganse mensenleeftijd en zelfs litteratoren als Henri Ghéon en Mörike leenden hun oor aan zijn Muze. Juist honderd jaar geleden realiseerde de Duitse dichter een reeds lang bij hem bestaand plan om „een dichterlijk beeld van Mozails leven te geven. Het toenmalige eeuwfeest was voor hem aanleiding om een zijner rijpste novellen te publiceren ivelke niet zoals gewoonlijk een dichterlijk verzinsel inhoudt zonder muzikale zin. maar dat zo rechtstreeks aan Mozart's wezen verwant is dat we méér dan in welk geschrift ook -- of het moesten de brieven van de componist zelf zijn waarop Mörike s novelle steunt, met de muieksfeer van dit genie geconfronteerd worden. Het gelukt Mörike hier een kleurrijk schilderij oj) te hangen van een van IT enen naar l'raag in „ecu met drie postpaarden bespannen, prachtige geelrode koets'zulks ter bijwoning van een opvoering (lei Don luan onder 's meesters eigen leiding. Mede door een goede vertaling en uitgave (W.B. 41) zijn we in staat van deze reis en van Mozart s eigen muzikale sfeei enkele indrukken op te doen. ring na het nuttigen van een ganzeenpastei op haalde. Vlak voor ons de Vesuvius In het voorjaar van 1770 reisde ik als jongetje van dertien jaar met mijn vader van Rome naar Napels. Ik had twee maal in het Conservatorium en verder nog bij verscheidene andere gelegenheden ge speeld. De adel en de geestelijkheid bewees ons vele vriendelijkheden. Vóór ons vertrek werden we ge ïntroduceerd in de konin klijke tuin, de Via Reale, waar een groep Sicili- aanse commedianti. de „Fligli di Nettuno" optrad. We zaten temidden van vele voorname toeschou wers, onder wie ook de jonge, beminnelijke konin gin Carolina en twee prin sessen. De zee klotste be neden onze galerij in kleurrijke banen die door de blauwe zonnehemel heerlijk teruggekaatst wer den. Vlak vóór ons lag de Vesuvius en links glin sterde met een zachte bui ging een prachtige kust Het eerste deel van het spel was afgelopen. Het tweede deed twee lichtge bouwde bootjes zien, uit gerust met roeibanken, een dunne mast, een prachtig beschilderd zeil en ver gulde steven. Vijf jonge mannen met volmaakt ideale gelaatstrekken en luttel gekleed waren bezig te roeien en zich met een even groot aantal meisjes, hun liefjes, te vermaken. Een fluitspeler zat aan de voet van één der meisjes, de schoonste, die op het dek zat met bloemkransen omgeven. Sinaasappels Intussen was van de andere kant een meer een voudig vaartuig naderbij gekomen. Hierop zag men alleen mannelijke jeugd. In tegenstelling met de andere jongemannen, die felrode kleren droegen, was de kleur der laatsten zeegroen. Zij keken verrast bij de aanblik der bekoorlijke nymphen, wuifden en groetten naar haar, welke ondubbelzinnige gebaren van de over zijde met instemming werden be groet. De roden keken vol, min achting en somber naar dit schouwspel, maar zij konden niet verhinderen dat de meisjes uit een mand vol sinaasappels er een paar naar de overkant wierpen. Met gemak werden deze oranje- ballen daar opgevangen en daar steeds meer meisjes meehielpen, vlogen alras ongeveer een dozijn oranje appels in steeds sneller tempo van weerszijden over het water. De bootjes draaiden met een langzame beweging op bij kans dertig pas afstand om el kaar heen en onophoudelijk waren er ongeveer vier en twin tig ballen in de lucht. Door al het gewirwar echter meende men er veel meer te zien. Soms ont stond er een formeel kruisvuur, waar in een hoge boog de appels gis vanzelf door aantrekkings kracht in de geopende handen werden opgevangen. Even aan genaam als het oog zich verlus tigde, even liefelijk klonken de Siciliaanse wijsjes, dansen, salta- relli en canzoni a ballo, een heel mengelmoes bij wijze van guirlandes aaneengeregen. De jongste prinses, een bekoorlijk onbevangen schepseltje van on geveer mijn leeftijd, begeleidde de maat op allerliefste wijze met hoofdknikjes. Tot op vandaag zie ik haar lach en lange wimpers van haar ogen nog voor mij. Terwijl het schouwspel lang zamerhand ten einde liep en er nog maar een paar maal over en weer gegooid werd, had een knaap aan de overzij een groot, groengevlochten net gegrepen en korte tijd onder water gehouden Nu trok hij het op en tot ieders verbazing lag er een grote, goud- glinsterende vis in. De omstaan- „D bouv snel stata nenb Zwol land: „Als verw wil i land stryé oefei De oefer ruim tank. op o ïeob \San- in tc ruim soen verw zekei gebie dustr ter van gedei risch ming aldus volk week De terda jarig' uit 1 hem bran< bouw trich! Justil geëis' de gi van i gaan. On< van eerst burg, cinea Maas een len. 1 Limb teven men. het carna De seizot mijn Zang- zelf i Hierr opnat burgs wers De maaic beeld ren, land. de w van 1 rende Jan film beeld Tus Orgel Ned. muzie stemn den v trede) overe bemic den. sticht en hi bedoe BEI V De vonni, jarige hande jarige uit U weger van J In 1 van S een a strekk Justiti arttke evene. mr Di een c Teg. cier e jaar p tenis doch i De 'er tl a n èannai en Vo l'ikse tier Ie Uit 12' nioren Gist< naars qnette: klasse tl St.o der en eerste tneeek G. Ons steden, eerste, omdat gen v. O H. De A terdarr hesfaai fotogrs van d< derling

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 6