mm
V00B30HG
MET KRUIS EN KOMPAS
RJOH
01OÜO
M
D H
WW
BRIDGERUBRIEK
HET ANTWOORD VAN
2 SANS-ATOUT
DE HEILIGE VAN DE WEEK
HET GRABBELTONNETJE
Zaterdagse LACHPILLETJES
m m
WW
(§<S
Honderdelf
Japanse wrevel bij
onderhandelingen
Russische atoomhulp
voor Egypte
Westers protest tegen
para-militaire
organisaties
^een Joegoslaven naar
Moskou's partij-congres
Rusland tegen dwang-
arbeid(!)
-~W
IB
X
16 februariSint-Onesimus
weggelopen slaaf
Bij u - over u -
zonder u?
Huis-tuin-keuken-
puzzel
Sint-Antorimsbad
ZATERDAG 11 FEBRUARI 1956
De Russische bezetting
PAGINA 6
In Oost-Berlijn
AMERIK. COMMUNISTEN
LEIDERS VRIJGESPROKEN
i.
X
2.
X
3.
X
4.
X
5.
X
6.
X
7.
X
8.
X
9.
X
10.
X
Omschrijving
CORRESPONDENT! E-ADRES:
POSTBUS 8, HILVERSUM
Na V, mevrouw
u
„Hij heeft een fijne neus voor
muziek"
„Is 'tie nü al moe van Carnaval'
9990
„Veel te laat thuis. Je begint op ie
baas te lijken".
Japan heeft gisteren de Sovjet-Unie ge
waarschuwd, dat de vriendschappelijke
betrekkingen tussen beide landen wor
den bedreigd, indien de Sovjet-Unie ver
schillende delen van Japans voor-oorlogse
territoir blijft bezetten.
Volgens Japanse bronnen heeft Shuni-
chi Matsumoto, de Japanse vertegenwoor
diger bij de onderhandelingen over een
vredesverdrag tussen Japan en Rusland,
deze waarschuwing geuit, toen hij gisteren
op de Japanse ambassade te Londen een
bespreking voerde met de Rus Jacob Ma-
lik.
Zijn waarschuwing kwam, nadat Malik
een ontwerptekst over de territoriale be
palingen van het verdrag had voorgesteld,
waarbij de teruggave werd beloofd van
slechts twee van de door Rusland bezette
eilanden. Deze twee eilanden zijn Habimai
en Shikotan, even ten noorden van Japans
huidige grenzen.
Het Russische nieuwsbureau „Tass"
heeft gisteren bekend gemaakt, dat de
Sovjet-Unie aan Egypte technische en
wetenschappelijke steun zal verstrekken
voor de oprichting van een kernphysisch
laboratorium in Cairo.
Tass" meldde, dat Russische specialis
ten naar Cairo zouden worden gezonden
om te adviseren bij het ontwerpen en de
bouw van het laboratorium. Daartegenover
zullen Egyptenaren naar de Sovjet-Unie
gaan Om de daar gebruikte wetenschappe
lijke methoden te bestuderen. De onder
handelingen. die tot deze overeenkomst
hebben geleid, zijn gevoerd door een Egyp
tische delegatie, die gisteren uit Moskou
vertrokken is.
De aankondiging van Tass kwam pre
cies 24 uur, nadat bekend was geworden,
dat premier Nasser een lening van de
Wereldbank had aanvaard voor de bouw
van de dam bij Assoean. Waarnemers in
Cairo beschouwen de overeenkomst met
de Wereldbank als een stilzwijgende af
wijzing van het Russische aanbod voor
hulp aan het Assoean-project.
„Neen directeur, ik ben thuis
gebleven, omdat ik de enige op
kantoor ben, die geen griep heefi"
De Britse, Franse en de Amerikaanse
ambassadeurs in Duitsland hebben giste
ren bjj de Russische ambassadeur in Oost-
Berlijn, Poesjkin, een protest ingediend
tegen „de ongewettigde activiteiten van
Oostduitse para-militaire organisaties". De
nota die in Oost-Berlijn werd overhan
digd refereert in het bijzonder aan een
demonstratie in Oost-Berlijn op 15 januari
j.l.. Daarin liepen ongeveer 25.000 gewa
pende arbeiders en jongeren mee, die tot
de z.g. „fabriekswachten", de jeugdbewe
ging en „de vereniging voor sport en
techniek" behoorden.
De ambassadeurs verklaarden, dat de
bestaande viermogendheden-overeenkom-
sten de bewapening van Duitse burgers
niet dulden.
Zij verzochten Poesikin de plaatselijke
autoriteiten in oost-Berlijn te beletten de
vrede in gevaar te brengen door steun te
verlenen aan para-militaire organisaties.
„De formatie van para-militaire groepen",
zo gaat de nota verder, „en het gebruik
daarvan voor provocatieve doeleinden kan
alleen maar leiden tot een verhoging van
de internationale spanning in de Berlijn-
se sector".
Zoals bekend, waren de demonstraties
in januari een deel van de herdenking
van de .dood van Rosa Luxembourg en
Karl Liebknecht. De demonstratie resul
teerde in een mars „tegen het militaris
me en de agressieve NATO".
„Hij heeft een groothandel"
Er zal géén Joegoslavische delegatie
worden gezonden naar het congres van
de Russische communistische partij, dat de
volgende week begint. Dit heeft Branko
Draskovic, regeringsperschef, gisteren te
Belgrado meegedeeld.
Volgens waarnemers had de Sovjet-
Unie gewenst, dat een Joegoslavische com
munistische delegatie naar Moskou zou
komen en dat op die manier de partij
banden, die sedert Joegoslavië's uitstoting
uit de Cominform in 1948 verbroken wa
ren, hersteld zouden worden.
Volgens de perschef zal waarschijnlijk
de Joegoslavische ambassadeur als waar
nemer op het congres aanwezig zijn.
Draskovic deelde voorts mede, dat pre
sident Tito uitnodigingen voor bezoeken
aan Syrië en Libanon heeft aanvaard,
maar de data zijn nog niet vastgesteld.
Joego-Slavië en Frankrijk voeren thans
besprekingen over een datum voor een
officieel bezoek van de president aan
I Frankrijk. Zoals bekend zal Tito ook de
Sovjet-Unie bezoeken, waarschijnlijk in
april. 1
De Sovjet Unie heeft de Internationale
Arbeidersorganisatie (ILO) ervan verwit
tigd, dat zij een voorstel voor een nieuwe
conventie tegen dwangarbeid zal steunen,
aldus werd gisteren in Genève, waar de
ILO is gevestigd, vernomen.
De bestaande conventie tegen de dwang
arbeid dateert uit 1930 en wordt als ver-
ouderd beschouwd.
Het antwoord van de Sovjet-Unie op een
door de ILO gestelde vraag luidde letter
lijk: „De aanvaarding van normen, die
tot doel hebben de algehele afschaffing
van alle vormen van dwangarbeid, zowel
open als heimelijk, zowel toegepast als
middel tot economische druk als ook als
middel tot directe of indirecte dwang, is
duidelijk in het belang van de werkende
bevolking en heeft de steun van de Sov
jet-Unie".
Zes communistische leiders in de Ame
rikaanse staat Ohio zijn gisteren schuldig
bevonden aan een samenzwering om de
gewelddadige omverwerping van de rege
ring te propageren. Vier beklaagden wer
den vrijgesproken.
Een jury kwam tot deze uitspraak na
een week overleg. Het proces begon 31
oktober j.l.
Dit is de eerste maal in twaalf van
dergelijke processen in het gehele land.
dat een jury beklaagden heeft vrijgespro
ken, die het communisme niet in de rechts
zaal afzwoeren.
De beklaagden van Cleveland gaven toe
tot de communistische partij te behoren,
maar ontkenden deel te hebben genomen
aan een samenzwering.
VbbBbohH -
m m wm a
r
No. 2095. 11 februari 1956.
Redacteur: G. J. A. VAN DAM,
Vossiusstraat 18-B, Amsterdam-z.
Alle correspondentie aan dit adres. Bjj
vragen om inlichtingen s.v.p. postzegel
voor antwoord insluiten.
VOOR ONZE LADDER-WEDSTRIJD
Ditmaal allereerst een tweetal nieuwe
composities van de vernuftige slagwerk
componist Max Douwes,, speciaal voor
de lezers van onze rubriek. Douwes toont
zich hier de evenknie van de heer Joh.
v. d. Boogaard voor wat betreft het ver
werken van fraaie en leerzame eindspel
letjes als eindmotief van zijn, daarop dus
gebaseerde, interessante constructies.
Deze eindspelen dienen eveneens bij de
oplossingen uitgewerkt te worden inge.
zonden, annex de daarbij behorende va
rianten. Vervolgens een geslaagd „tric-
trac-tatie" van dr. Picard, de neef van
wijlen de beroemde componist ir. W.
Vrijlandt, en tenslotte een moeilijk pro
bleem, met een zeer fantastisch uiterlijk,
van een der veelbelovende jongere pro-
blemisten, Auke Spijkstra. De oplossingen
van deze vier „eerste publikaties" wor
den gaarne vóór 21 februari a s. tege
moet gezien aan het boven deze rubriek
vermelde adres.
No. 3297.
Max Douwes,
Hilversum.
No. 3298
Max Douwes,
Hilversum.
Stand: Zw 1 4, 5,
7, 9, lo, lï, 13 14,
17, 22, 27, 3132,
37, 38. Wit 16 18,
20, 23—26, 28' 30
34, 40, 44, 47—50.
Wit sp. en w. Na
spel uitwerken.
No. 3299.
Auke Spijkstra,
Roordahuizum.
Stand: Zw. 3, 7
10, 12, 14 16, 17,
20—22 26,' 30 35,
Wit 19, 23, 28 29
31—33 37 38 42—
45, 48,' 50.'
Wit sp. en w. Na
spel uitwerken.
No. 3300.
Dr. J. Picard,
Amsterdam.
Stand: Zw. 2, 8, 12,
15, 16 18 19 23,
28, 33, 37 38,' 42.
Wit 11, 17, 21, 25,
27, 34, 36, 39, 44,
47, 49. Wit sp. en
wint.
Stand. Zw 9 12,
19, 27—29 35' 36
Wit 38, 39 41' 45,
46, 48—50. Wit sp.
en wint.
HOE MEN DE OPENINGEN „NIET"
MOET SPELEN (2)
De oud-wereldkampioen B. Springer
geeft hiervan nog een leerzaam voor'
beeld in het volgende, gefingeerde par
tijtje tussen de heren A. S. G. Ukkel
(met wit) en O. W. v. d. Kruk (met
zwart).
Wit 1. 34—29, 19—23. 2. 39—34, 14—
19. 3. 3126. Om op een openings-slag-
zetje te spelen. Sterk is deze zet echter
niet. Zw. 3. 10—14 4. 37—31, 5—10. Het
is zeker de vraag of, uit zuiver positie
oogpunt bezien, 2328 enz. niet sterker
is. Wit 5. 41—37, 19—24.
Hier beginnen voor wit de teleurstel
lingen. Wit had gehoopt, dat zwart zou
spelen 5. 2025 om dan te spelen 6.
4944, 1420, waarop een winnend dam-
zetje zou zijn gevolgd door 2621, 32 X 21,
33—28, 37x28, 29—23 enz.
Zwart toonde zich echter een
goed tacticus en wist van „vis'' tot „ben
gelaar" over te gaan door nu op zijn
beurt een vet en verlokkend „wormpie"
aan de haak te slaan.
Wit 6. 4641, 14—19!! 7. 26—21? Het
aas zag er zó lekker uit, dat die arme
(S.) Ukkel er zonder bedenken in beet.
7. 16x27. 8. 32x21,, 17x26. 9. 35—30,
24x35. 10. 33—28, 23x32. 11. 37x28,
26x46. 12. 29—23, 18x29. 13. 34x5. Het
ziet er allemaal prachtig uit, maar nu
komt de „haak" te voorschijn! Zwart 13.
46x10. 14, 5x25, 15—20. 15. 25x14,
9x20, waarna bleek, toen onze vriend S.
Ukkel eens de doden en gewonden ging
tellen, dat bij er tenslotte zelf een „man
netje" bij verspeeld had!
y
Schaakredacteur P. A. Koetsheid,
Huize St.-Bemardus, Sassenheim.
(Zaterdag 11 februari)
De problemen van deze wéék
Als tweezet kozen wij een E. V. van de
heer Overkamp. Hierin wordt het Fleck-
thema behandeld. Van dit thema heeft de
auteur verschillende uitwerkingen ge
construeerd; hiervan zijn ons enkele be
kend Na de sleutelzet treedt een aantal
matdreigingen op, doch de constructie
van zulk een opgave is zo gesteld, dat na
iedere zet van zwart er maar een is te
gebruiken. De driezet zal de aanhanger
van de Boheemse school zeker bekoren.
Op oorspronkelijkheid schijnt het echter
weinig aanspraak te kunnen maken. Deze
conclusie menen we ook in het oordeel
van de jury te lezen.
Probleemoplossingen
No. 7365. J J. P. A. Seilberger Opl. 1.
Tg3—f3 dreigingen 2. Pg3tt en 2. g2g4tt.
No. 7366 Dr. E. Zepier Opl 1 Del
dreigt 2. Rc2t en Rd3t enz. 1 f6-f5
2. Dfl! dreigt 3. Rc2t enz 2 a5-a4!
3. Rf5:f. Ka2 4. Re6:t, Ka3 '5. Df8!ft
Slechts twee oplosisers gaven de hoofd-
variant aan en die hoort bij een meerzet
ingezonden te worden om zekerheid te
geven dat het probleem werkelijk is op
gelost.
Goede oplossingen
Beide problemen werden goed opgelost
door: L. M. Hageman. Den Haag; Paul
Raschdorf. Hannover; no. 7365 door P.
Baas, Lutjebroek; J. K. Blom. Rotterdam;
Ch J. Boose. Vlaardingen; mr. dr. R.
Bromberg, Roermond: P. M. Dekker, Rot
terdam; J. Dickhaut, Nijmegen, W. H.
Haring, Schipluiden; P. v. d, Heijden, Bu-
delschoot; P. de Jong, Rotterdam; B.
Kouwenhoven, Rotterdam; F Pij is, Maas-
bracht; J. Raam Velsen; A. Scholiten,
Gouda; W. Verbon, Delft; F. U. J. H. Witte
Rotterdam.
Nagekomen oplossingen van 7362, 7363
7364 J, Dickhaut. Nijmegen, Ch. J.
Boose, Vlaardingen.
Correspondentie
J. D. te N. Uw oplossingen kwamen over
tijd In 7366 vermeldt u niet de hoofdva-
riant. Na. 1. Del, f5 2 Rc2t, Ka2 3. De6:t,
Kal zou 4. Db3 door Ta6t weerlegd wor
den.
No, 7371
P. OVERKAMP
5e en 6e eerv. verm. Szacky 1953
Mat in 2 zetten
No. 7372
A. AKERBLOM
6e eerv. verm. Basler Naohrichten 1955
Mat in 3 zetten
umm
Laten wij deze week eens beginnen met
het behandelen van een populair onder
werp: het jumpbod naar 2 Sans-Atout.
nadat de partner geopend heeft met één
in een kleur.
Het is een bod, dat de grote meerder
heid van de bridgespelers in de praktijk
toepast, maar hoe het toegepast wordt is
vaak een schrik voor de theoretici, die
dit nuttige bod uitgedacht hebben.
Vele bridgespelers menen namelijk, dat
een iump naar 2 Sans-Atout uitsluitend
afhankelijk is van het aantal honneur-
trekken of punten, dat men in handen
heeft. Zij zeggen: „Als mijn partner met
één in een kleur opent en ik heb 2%
honneurtrekken (ongeveer 12 punten), dan
moet ik 2 SA bieden". Dit moeten is nu
juist niet. althans slechts ten dele, waar.
Laten wij het zó zeggen: Van alle spel
len die ongeveer 2% honneurtrekken tel
len (ong 12 pnt.) is er slechts een kleine
groep welke voor het antwoord van 2 SA
in aanmerking komt Deze kleine groep
spellen moet aan de volgende voorwaar
den voldoen
a. het spel' moet géén goede «lgen
(andere) kleur bevatten;
b. het moet aan het puntentotaal vol
doen (zie boven);
c. het moet géén bijzonder goede steun
inhouden voor partners geopende
kleur;
d. het moet een typische Sans-Atout-
verdeiing hebben (geen singleton, geen
zwakke doubleton);
e. het moet dekking hebben in tenminste
twee van de drie ongeboden kleuren
en in de vierde ongeboden kleur
moeten tenminste drie kleine kaarten
aanwezig zijn.
Dit hele rijtje is nogal wat en wij
stellen ons zo voor dat énkele bridgers
zich nog wei eens op hun hoofd zullen
krabben als zij ai deze „eenvoudige" eisen
gelezen hebben.
Toch is het. om tot goede resultaten te
kojpen, noodzakelijk om deze dingen
ernstig te nemen en te trachten deze een
voudige situatie met de kaarten in de
hand goed op te lossen.
Als u eens »en proef op de som wilt
hebben leggen wi.i u de vnloende sreüen
voor. U -bent zuid en steeds wordt aan
genomen, dat noord, uw partner, geopend
heeft met 1 schoppen. Oost, uw rechter
tegenstander, past en wat zoudt u nu
bieden met:
1 A,V,8,3 C? H,2 O H,7,5,4 10,9,3
2. A,B q? B,7,3 O A,B,9,6,4 4» B,6,5
3. 4 A,H,10,3 OB.6,5,3 4» H.B.6.5
4. V.3 B,4 O A,7,6.5,3 4» H.V.10,9
5. A.H.B 7,6,5,3 O A,10,8.7 4»9 3
6. H,7 V 7,5,4 O V.10,9 H,8,7.2
Als u deze 6 probleempjes doorgewerkt
hebt en tot de conclusie bent gekomen,
dat géén van deze 6 spellen in aanmer
king komt voor een antwoord van 2 Sans-
Atout, hebt u het erg goed gedaan In
spel 1 is 2 SA niet goed omdat u teveel
in schoppen mee hebt; in spel 2 zijn er
geen behoorlijke dekkingen in harten en
klaveren; in spel 3 deugt de verdeling
niet: in spel 4 kan 2 SA niet geboden
worden omdat er een zwakke doubleton
is: spel 5 heeft óók weer twee té zwakke
kleuren en in spei 6 is het puntentotaal
te gering.
Laten wij dit artikel nu besluiten met
een spel, dat wel uitermate geschikt is
om na een 1-schoppenopening van de
partner, met 2 Sans-Atout omschreven
te worden:
7. V,3 q? A,B,9 O B,8,7,5 4» A.10.8,7
Als de strekking van deze geschiedenis
u geheel duidelijk is, zult ge- in de toe
komst vele eenvoudige spelletjes op de
juiste wijze goed kunnen uitbieöen.
MIMIR.
Honderdelf bloedgetuigen telt de jezuïetenorde in het heidense land
der rijzende zon, Japan. Onder hen bevindt zich een afvallige, pater
Ferreira. Eens kocht hij zich liet aardse leven door verloochening van
het geloof. Als grijsaard van 74 jaar koclit hij zich het eeuwig leven
door verloochening van het aardse.
Een der eerste Europeanen die zich
langere tijd in Japan ophield, was
Sint-Franciscus Xaverius, een missio
naris van buitengewone bekwaamheid
en heldhaftige geloofsijver, de grote
pionier der H. Kerk in Indië en ge
heel Oost-Azië. Deze belangrijkste
apostel der moderne tijden vormde in
Japan een kern voor een bloeiende
katholieke gemeenschap. Volgens hem
waren de Japannézen het beste volk
tot dusverre ontdekt 1550).
Twintig jaar later scheepte zekere
pater Alvares zich in om de nieuwe
missie te bezoeken. Een zware tyfoon
teisterde zijn vaartuig. Het verging
met man en muis; alleen een moham
medaanse matroos overleefde het
noodlottige avontuur.
In 1582 was de stand van zaken zo,
dat de missionarissen vier vermogen
de Japanse edellieden uit vooraan
staande, katholieke families naar de
paus konden afvaardigen. Paus Gre-
De 16e februari bepaalt de H.
Kerk onze vrome aandacht bij een
weggelopen slaaf; bij Onesimus
(klemtoon op de e).
Zijn meester heette Philemon,
burger van de stad Kolosse, een
welgesteld, vooraanstaand en lief
dadig katholiek.
Maar horen we zeggen hij
hield er dan toch maar slaven op
na! Inderdaad. En dat klinkt niet
erg aangenaam. Blijkbaar vergde
de H. Kerk niet, dat hij zijn slaaf
de vrijheid schonk, al stonden heer
en knecht tegenover God als broe
ders in de eenheid van hetzelfde
geloof. Het was zeer waarschijnlijk
wei zo, dat die slaven het nog zo
slecht niet hadden. Het waren wel
géén slaven in de verschrikkelijke
betekenis die wji er aan hechten.
Evenwel,'de vrijheid is een kost
baar goed. Onesimus waagde zijn
leven voor die vrijheid en poetste
de plaat!
Fen riskante onderneming. De
onverbiddelijke Romeinse wét be
toonde zich zelden lieftallig jegens
gedroste slaven. Ooit werden ze
met een F gebrandmerkt: fugiti-
vus, voortvluchtige. En dat teken
droegen ze soms wel aan het voor
hoofd. Het kwam eveneens voor,
dat zo'n stakker een metalen hals
ketting om kreeg. In het ergste
geval werd hij voor de wilde bees
ten gegooid of aan het kruis gesla
gen.
God alleen weet wat voor ang
sten die arme Onesimus doorstaan
heeft eer hij het hol van de leeuw
bereikte, de hoofdstad van het Ro
meinse rijk, Rome. De Voorzienig
heid leidde hem naar de apostel
Paulus.Deze bekeerde hem tot
het Christendom al kon hij zijn
weglopen niet goedkeuren. De ge
vangen leraar - der - heidenen
stuurde hem naar zijn vroegere
meester terug. Begrijpelijkerwijze
was Onesimus bang voor straf.
Daarom gaf Sint-Paulus hem een
brief mee, de beroemde brief-aan-
Philemon één der „gevangenschaps-
brieven" (er zijn er vier in het ge
heel, o.a. aan die van Kolosse).
„Deze brief klein van omvang en
schijnbaar onbeduidend van in
houd, behoort niettemin tot de
meest fijngevoelde bladzijden van
het Nieuwe Testament. Hij laat
ons een blik werpen in het iiefde-
volle hart van de grote Apostel, die
me; de drukkende zorgen voor al
le kerken ook de zorg voor een
weggelopen slaaf wist te verbin
den." (Canisiusbijbel). De Apostel
schrijft o.a.: Ik zelf kom u sme
ken voor Onesimus, mijn kind, dat
u vroeger van weinig nut is ge
weest, maar thans voor u en voor
mij van groot nut is geworden. Ik
zend hem u terug; hem, dat is mijn
eigen hart. (Het woord onesimus
wil zeggen: nuttig).
Later zou deze weggelopen slaaf
bisschop van Ephese zijn geworden
en te Rome de marteldood hebben
geleden.
Er was eens een koning het gebeur
de hier ver vandaan, in Azië die
'n zijn stallen een witte olifant had.
Wanneer hij uitreed, nam hij plaats
in een met juwelen bezette zetel, die
men op de rug van het prachtige dier
had vastgebonden. Het had een eigen
oppasser, die er dikwijls mee ging
wandelen. Op zekere dag rukte de oli
fant zich los en verdween in het woud.
De koning was erg kwaad op de op
passer. die er natuurlijk niets aan
doen kon. Je hebt mijn witte olifant
zeker verkocht, zei hij. Voor straf zal
ik jou ais slaaf verkopen en je vrouw
en je kinderen erbij! Zo werd de ar
me kerel als slaaf verkocht.
Twaalf jaar later moest hij met zijn
meester mee °m wilde olifanten te
gaan vangen in de bossen. Hij deed
het niet graag, want het was een
gevaarlijk karweitje. De jagers dron
gen al dieper in de dichte bossen door.
Vonden paden, die vol stonden met
sporen van olifantspoten. Verscholen
zich in het struikgewas. En zagen
weldra een kudde aankomen. Wat
Deze zegswijze komt veelvuldig
voor. Zij kan gebezigd worden door
mensen, die zich gefnuikt gevoelen in
hun vrije meningsuiting, ontplooiing
enz. Dezen ontladen zich dan in het:
bij u over u zonder u.
Het is een historisch gezegde. We
moeten ervoor teruggaan naar de
vrede van Utrecht (1713), die een ein
de maakte aan de Spaanse Successie
oorlog, begonnen in 1702. De oude
Zonnekoning, Louis XIV, kreeg een
serie tegenslagen te incasseren gelijk
hij nog nimmer had beleefd! Hij ging
zelfs zo ver een gezantschap te zen
den, dat te Geertruidenberg om vrede
soebatte. Wel een zeer vernederende
stap voor een Zonnekoning. Hij kreeg
nul op het rekest. Door allerlei om
standigheden kwam hij er onver
wachts veel beter voor te staan. En
zo werden de besprekingen dus her
vat. Ditmaal te Utrecht.
Ons leger was erg verzwakt; de
schatkist nagenoeg leeg; en de han
del had ernstig geleden. We waren
dus ons gezicht wel enigszins kwijt.
In Frankrijk stonden de zaken er
uiteraard niet veel beter voor. Het
geen de hoge Franse geestelijke, Mel-
chior de Poiignac, niet belette onze
Staatse afgevaardigden te honen met
de woorden:
„On traitera de la paix chez vous,
pour vous et sans vous". „Men zal
over de vrede onderhandelen bij u,
voor u en zonder u". Dus niet: over
u, de vous, maar: voor u, pour vous.
Zo staat 't bij prof. Blok (III; 359) en
in de grote Van Dale (2321). Strikt
genomen, wordt er dus meestal min
der nauwkeurig geciteerd.
Al bedoelde Poiignac. dat Engeland
en Frankrijk samen ons lot reeds on
der elkaar bedisseld hadden, het viel
voor ons wel wat mee. We kregen er
Opper-Oelder bij, mochten Venlo en
Roermond hpuden en werden verblijd
met een gunstig handelsverdrag.
keek onze slaaf verbaasd op! De ach
terste van de kuddewas zijn weg
gelopen, witte olifant. Niettegenstaan
de de waarschuwingen van zijn mak
kers. liep hij onbevreesd naar het ko
lossale dier toe. Noemde het bij zijn
naam en legde wat vruchten voor hem
neer. De olifant begon luid te trom
petten van vreugde. Liet zich op zijn
knieën neer en gaf zijn oude baas zo
doende gelegenheid te gaan zitten.
Samen reden ze naar de koning toe.
Deze was erg blij, dat hij zijn kostbaar
rijdier weer terug had. Hij was ko
ning genoeg om zijn slaaf vergiffe
nis te vragen. Schonk hem de vrij
heid, en herstelde hem in zijn vroe
gere ambt. Later kwam deze witte
olifant onder de hoede van de Engel
se gouverneur Hastings.
Op de 10 kruisjes komt de naam
van een hoog, adviserend regerings
college (verkort!), dat men de laat
ste tijd veel hoort noemen.
vooral
1' duidt men een thermometer
aan, waarbij het kookpunt bij 80
graden ligt.
2. Inhoudsmaat voor vloeistoffen
gewoonlijk 1 1.
3 Vrucht van een doornige Struik
vooral op de heide en langs bosran
den in het wi'd voorkomende.
4. Feestelijke winkelweek
van de laatste tijd.
5' ^0rJ£Stad!fe wrÜving of schu
ring sleten (touw).
6'Een, 1-Plaat is een lan*
spelende grammofoonplaat,
schakels31" grÖpende schalmen of
8. Jonge koe van ongeveer 2 jaar.
9. Eenheid van spanning bij gassen;
in afkorting voorgesteld.
N^ofting van elektriciteit.
Oplossing volgende keer.
gorius XIII, hoogbejaard, ontving
hen met de grootst mogelijke luister
(1585). De kanonnen der Engelen
burcht begroetten de vreemdelingen,
die de zwaarden van de Japanse
krijgsadel, de samoerai, droegen. De
paus, die reeds aan de oever van zijn
leven stond hij overleed in datzelf
de jaar, van hem is de Gregoriaanse
tijdrekening omhelsde deze verre
kinderen der Kerk met de grootste
hartelijkheid. Door hun hoofse, be
scheiden en fijngevoelige houding ver
overden zij de sympathie van velen. De
paus betaalde de kosten van hun op
onthoud en liet een hunner, die ziek
werd, door zijn lijfarts behandelen. In
1590, na een reis, die ruim acht jaar
had geduurd, betraden deze eerste Ja
panners, die ooif Europa bezochten,
weer vaderlandse grond.
De bloeiende tuin Gods in Japan
breidde zich langzaam maar zeker uit.
In 1614 telde men ruim een half mil
joen bekeerlingen. Toen begonnen de
monische machten, altijd tot verderf
van de zielen over de wereld rond
gaand, hun heilloos werk. De natio
nale godsdienst, het sjintoïsme, dat
thans nog de innerlijke sterkte van
Japan uitmaakt liet zich al krachti
ger gelden. Sjinto is „de weg der gees
ten van wind en vuur en voedsel, van
bergen en watervallen; reeds tijdens
hun leven konden mensen als godheid
worden vereerd! Daarbij kwam het
optreden van een militaire dictator,
Hideyosji, die van vreemde indringers
niets wilde weten; hij beschouwde hen
alg voorlopers van vreemde soldaten.
Japan voor de Japanners!
Hier en daar braken vervolgingen
uit. Later (1614) moesten de uitheem
se „barbaren" Japan verlaten. Dit lot
trof over de honderd geloofsverkondi
gers der jezuïetenorde. Wie bleef of
tersluiks terugkèerde, moest rekenen
op een wrede marteldood. Sommigen
werden naar de brandstapel verwezen;
anderen naar de zwavelwaterstofbron-
nen; weer anderen dreef men, ont
kleed, bevroren meren op. Pater Fer
reira, hoofd der missie, liet men lang
zaam met het hoofd naar beneden
in een beerput zakken. Toen de vrome
missionaris deze duivelse foltering
v(jf_ uur had doorstaan, gaf hij de
strjjd op. Wie zoiets langer dan vijf
uur lerwille van het H. Geloof kan
volhouden, veroordele hem vrij. De
beulen maakten zijn banden los. En
schonken hem de vrijheid. Pater Cris-
tofo Ferreira was van apostel apos
taat geworden (geloofsverzaker). Op
hoge leeftijd deed hij oprechte boete
en beleed onwankelbaar zijn heiligste
overtuiging.
Enige tijd later ondertekende pater
Mastrilli aan het graf van Sint-Xave-
rius in het bijzijn van vrome getuigen
deze gelofte: In Japan bestaat er geen
foltering waar 'mijn hart niet naar
verlangt. Geen beul, of het biedt hem
zijn leven aan. Geen kerker, geen lij
den, geen smarten kunnen het vol-
2?e?-vMen ze', dat hjj het was wie
Sint-Xaverius verscheen met de op
dracht onverwijld naar Azië te ver
trekken en daar zijn bloed te vergie
ten voor paus en Kerk. Dit was ge
schied na een wonderdadig en plotse-
Jine herstel uit dodeliike krankheid.
tva een avontuurlijk» zeereis, land
de de moedige missionaris op Japans
zo ongastvrije kust. Werd daar gegre
pen te Nagasaki voor een rechter ge
leid en ter dood veroordeeld. Al wat
Oosterse wreedheid maar kan uitden
ken. werd mdens de marteling op hem
toegepast.. Wie nver deze duivelse fol
tering leest, moet de terechtstelling
van Balthesar Gerards als een ietwat
ruwe scherts voorkomen. Be missio
naris doorstond alle kwellingen Een
houw met een zwaard maakte aan
ziin leven een einde (14 okt 1637).
Een vijftal jaren later werden orde
broeders van de heilige martelaar op
zo mogelijk, nog duivelser wijze gefol
terd. Als tolk hn de ondervraging trad
toen de ongelukkig» Ferreira naar vo
ren. Aan de honderdjarig» geschiede
nis der zmdeliik» barbaren geliik
kwam LP?\fpr- daareir"1's noemde -
Kwam voorlopig een einde.
(Vrij naar Felix Plattner: Met
kruis en kompas; de weg naar
Azië; 360 (zeer boeiende) bladz.
Uitgave: J. J. Romen, Roer
mond).
De missionarissen, welke in de XVIe
eeuw en nog later naar de Indische
wateren reisden, moesten zoveel mo
gelijk uit Lissabon vertrekken. De
sleutels voor het oosten bevonden zich
toen in handen der Portugese konin
gen.
U>e dag voor het vertrek der Indi
sche vloot was meestal het feest van
Maria-boodschap. 25 maart. Dan liep
heel^ Lissabon uit, De kanonnen der
vesting en van alle ter rede liggende
zeeschepen, losten saluutschoten. Op
straten en pleinen verdrong zich een
luidruchtige menigte, die de „apos-
olos' behouden vaart wenste.
Deze vaart was allerminst een ple-
zierreisje. De bemanning bestond nu
met bepaald uit gewetensvolle lieden.
's haringen in een ton werden ze
tussen handelswaren en bagage ge
stouwd.
Wanneer nu door storm of ongun
stige windrichting de reis werd be
moeilijkt, dan herinnerden deze ra
bauwen zich, dat hun vaderland, Por
tugal, per slot van rekening een hei
lige van formaat had voortgebracht,
Sint-Antonius van Padua. inderdaad,
méér: te Lissabon geboren en tot
priester gewijd in de universiteitsstad
Coïmbra! Wat deden ze nu? Ze had
den een beeld van St.-Antonius en lie
ten dit aan een touw in het water zak
ken. Wat drommel nog toe, als hij
dén niet naar hun vronie schietgebed
jes wou horen, dan moest hij het maar
voelen. Pas wanneer de ongunstige
omstandigheden zich wijzigden, haal
den ze de beeltenis weer binnen boord.
Een minder strenge straf was: het
vastbinden van het beeld aan de grote
mast. De missionarissen spanden zich
vergeefs in het zeevolk van het bij
gelovige dezer zonderlinge praktijken
te overtuigen.