Soekarno steekt Nederland de hand toe
MAAR... Jungschlüger was schuldig
mm
Zonnige, maar te koude
Pinksterdagen
PINKSTEREN
PATHETISCHE VERTONING IN WASHINGTON
„Gelooft het niet!
Te betreuren „geestdrift" van
katholieke jongeren
Rakosi bekent zich schuldig aan
persoonsverheerli j king
DE LOEP
UITVAART EN BEGRAFENIS VAN
MGR. J. G. VAN SCHAIK
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN
Kikvorsmannen
moeten kerels zijn
niet kinderachtig
Bejaard echtpaar door
kolendamp vergiftigd
Zaterdag 19 mei 1956
Collegialiteit!
Maar P.v.d.A. moet
methoden
Ongeregeldheden bij
verldezingsrede van
dr. Drees
ook geen uitdagende
gebruiken
Hongaars parlement gedemocratiseerd
Sociaal-democraten vrijgelaten
Diep berouw
BERICHT
Kolojüalisme
Analist
MMÓÓ6K BOUWKOSTEN,
VERHOOGDE BUD DAGEN j
WEERBERICHT
Ambtenaren bouwen huis voor
collega
„Wij beten in de hand die
ons gebrek deed lijden
„Het kolonialisme is
niet dood"
„Onafhankelijkheid is niet te koop. In
donesië zal hulp aanvaarden van welke
zijde deze ook wordt aangeboden, omdat
deze bijstand er toe kan bijdragen, dat
geen kind langer van honger behoeft te
schreien, of dat mannen voortijdig ten
grave moeten worden gedragen, uitgeput
door hun zwoegen. Maar liever zullen wij
ons land en onze rimboe's met de blote
Stinkbommen in Venlo,
sabotage in Roermond
Officiële verklaring van
KV P-zijde
Kritiek in parlement
PRESIDENT Soekarno van Indo
nesië is te Washington buiten
gewoon geestdriftig ontvangen.
Zulks wekt uiteraard bij ons, Ne
derlanders, enig onbehagen, zelfs
als men bedenkt, dat ook H.M. de
koningin destijds door de Ameri
kanen bij haar bezoek zeer warm
werd toegejuicht. In het land van
Columbus schijnt men bijzonder
vriendelijk te zijn jegens bezoe
kersmen houdt wel van afwisse
ling. Toch zou het o.i. onjuist zijn,
wanneer men deze karaktertrek
van de Amerikanen gelijk het ei
van Columbus zou zien als het enig
motief van hun geestdrift. Soekar
no schermt met „kolonialisme" en
dit woord werkt bij de Amerika
nen als de befaamde rode lap c>p
een stier, gelijk ook het woord „ka
pitalisme" bij de communisten.
Elke verstandelijke redenering
schijnt bij „kolonialisme" te stop
pen!
Soekarno heeft vele klachten ge
uit over het vroegere koloniale
systeem en hoog opgegeven over
de door hem bereikte resultaten.
Wij zullen daarop hier in kort
bestek niet ingaan. Gemixed met
kolonialisme slikken de Amerika
nen het mogelijk.
Alleen zij opgemerkt, dat de re
gering van dezelfde Soekarno
schier alle Nederlandse religieuzen
uit Indonesië weert, die zich willen
gaan ivijden aan het onderwijs,
ziekenverpleging enz. van zijn
landgenoten om van het brengen
van het ware geloof te zwijgen,
daar dit laatste tot Soekarno waar
schijnlijk minder sterk spreekt.
De president verzocht om hulp,
onverschillig van welke kant.
Welnu, Nederlandse paters, broe
ders en zusters willen zonder po
litieke of economische bijbedoe
lingen arbeiden aan het welzijn
van het volk. Waarom dan gewei
gerd?
Het „kolonialisme" spookt
GA JE OOK MEE?
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
De weerverwachting van het geldig
van heden- tot morgenavond, luidt:
Vannacht op vele plaatsen zware nachtvorst
Overigens wisselende bewolking en hier en
daar enkele buien. Matige, in de nacht zwakke
noordwestelijke wind en weinig verandering in
temperatuur.
Zondag 20 mei: Zon op 4.41, onder 20.37 uur.
Maan op 16.17, onder 2.29 uur.
Maan op 18.41, onder 3.16 uur.
Maandag 21 mei: Zon op 4.40, onder 20.38 uur.
Maan op 17.30, onder 2.51 uur.
Dinsdag 22 mei: Zon op 4.39, onder 20.40 uur.
HET HOOGFEEST van Pinksteren is
de afsluiting en bekroning van de
paastijd. Sterker dan wij tegenwoor-
dig ondervond do oude Kerk hierbij het
innerlijk verband tussen Pasen en Pink
steren. Geheel de Pentecoste. de periode
Van de vijftig dagen, die beide feesten
scheidt, werd gekenmerkt door de jubel
over de verheerlijking des Heren, die in
de zending van Zijn Geest gemanifesteerd
wordt Pas vanaf de vierde eeuw gaat
het. feest °P de vijftigste dag zich gaan
deweg meer verzelfstandigen.
Het is echter ook voor onze tijd be
langrijk om de oudste syntefische visie
vast te blijven houden. Wij willen graag
alles naar plaats en tijd zo nauwkeurig
mogelijk fixeren. Het Nieuwe Testament
bekommert zich veel minder om derge
lijke topografisch-chronologische vragen,
die onze nieuwsgierigheid omtrent de gé-
heimen Gods zo gemakkelijk stelt. Mét
ons heeft de apostolische boodschap de
bekommernis om de openbaring van de
levende God niet te vervluchtigen tot
een idee doch te situeren binnen de ge
schiedenis der mensen, waarin het de
Eeuwige behaagt waarachtig in te tre
den. Zoals de Zoon Gods waarachtig
mens werd en „onder Pontius Pilatus"
zijn heilswerk voltrok, zo heeft Gods
Geest werkelijk Zijn intrek willen nemen
onder de mensen. De tekenen van Zijn
reële presentie maken de actieve aanwe
zigheid steeds weer manifest van een
geheimnisvolle Werkelijkheid, die tege
lijk zozeer gehuld blijft in het. geheim
van Hem. die wij nooit kunnen en mogen
„ontraadselen" dat ons de lust tot
nieuwsgierige analyse vergaat.
Het geheim van de verrijzenis des
Heren voltrok zich ongezien. Zij die toe
lopen. vinden slecihts het lege graf: het
eigenlijke is reeds voltrokken. Zo be-
doelt Lucas het gebeuren op het Joodse
Pinksterfeest, dat hij ons in het tweede
hoofdstuk van de Handelingen verhaalt,
niet voor te stellen als een nauwkeurige
determinatie van het tijdstip, waarop zich
de uitstorting des Geestes over het volk
der eindtijd voltrok doch analoog met
de verschijning des Heren als een
der tekenen, waarin zijn aanwezigheid
manifest wordt. De kerngemeente wordt
gegrepen door een extatische vervoering
waarin „de sobere dronkenschap des
Geestes" naar buiten treedt.
Lucas zet opzettelijk dit gebeuren on
middellijk na zijn inleiding tot het thema
van zijn boek, omdat hij er een grond-
Werkelijkheid van de Kerk als zodanig
door wil uitdrukken: haar bezieling door
ffem zonder wie zi,i slechts een dood
■nchaam zou zijn. Pinksteren is voor hem
met stichtingsdag der Kerk. zoals men
net later wel een abusievelijk en slordig
heeft geformuleerd. Het is veeleer een
er opvallende manifestaties van die
wondervolle presentie Gods. waaraan ge
heel de werkelijkheid der Kerk en geheel
haar universele zendingsarbeid als de
trouwe getuige des Heren hangen.
Wat Lucas aankondigt in Hand 1. 8:
..gij zult kracht ontvangen van de H.
Geest, die over u zal komen en gij zult
mijn getuigen zijntot aan het uit
einde der aarde", brengt hij in beeld
door het gebeuren op de vijfstigste dag.
P® pelgrims van alle kanten naar de
neujgg sta<j toegestroomd, worden gegre
pen door wat in de kerngemeente begon;
Petrus verkondigt in zijn rede het chris
telijk getuigenis; in de toegetreden Joden
„uit alle volken onder de hemel" wordt
de veelheid der volkeren en de katho
lieke zending der Kerk verzinnebeeld
Er is dus geen tegenspraak met Hand-
4. 31. waar van een herhaald Pinksterge
beuren over (goeddeels) dezelfde per
sonen sprakè is; noch met Joh. 20. 22,
Waar de apostelen reeds op de Paasavond
de Geest ontvangen. Wat Lucas ons wil
doen beamen is een werkelijkheid, die
vanaf den beginne en blijvend karak
teristiek is voor de Kerk; haar totaal ge
worteld staan in een zo intieme verbon
denheid met de levende God. dat ziin
Geest haar vervult. „Daarom juicht in
Uitbundige vreugde geheel de aardbol".
ER IS NOG een tweede moment in de
wijze, waarop de oudste Kerk Pink
steren vierde dat wij goed doen ook
in onze feestvreugde te doen doorklin
ken. Pinksteren is niet. het feest van de
verschijning van een Werkelijkheid, dte
a.h.w. Christus zou opvolgen. Voor ons
ontstaat zo gemakkelijk een vraag, hoe
wij de aandacht over Christus en de
Geest moeten verdelen. Daardoor mis
schien mede ontvangt de H. Geest a.h.w.
te weinig attentie, zodat men Hem wel
eens de grote Onbekende voor de gelo-
vigen genoemd heeft.
D® oude Kerk zag hier geen concurrentie
eu legde terecht nadruk op de christolo-
SPsche momenten in het Pinksterfeest.
Het boek van de Handelingen, het evan
gelie des Geestes. is tegelijkertijd ver
vuld van de aanwezigheid des Heren,
waarm zich zijn belofte verwerkelijkt:
..zie Ik ben met u alle dagen tot aan het
einde der wereld" De afscheidsrede van
Johannes, die de Kerk zo vaak in haar
liturgie rond Pinksteren gebruikt, legt
S?'feheimnisvol wederkomen van de
L-nristus in zijn Kerk ineen met de zen
ding van de Geest
derde Persoon' van de Allerheiligste
f is immers geen absolute op
l spande werkelijkheid. Zoals in
Sri- 11 de Vader openbaart ..wle
Mij ziet. ziet de Vader" zo openbaart
z,lch uJu Geestesuitstorting Hij. die in
de schoot der goddelijke volheid juist in
zijn totale betrokkenheid op Vader en
Zoon is- In de Geest verschijn}
de verheerlijkte Zoon: sinds zijn verrij
zenis ook lichamelijk als „doorgeest"
zodat zijn heilige Mensheid nu beginsel
wordt van elKe Geestesmededeling. De
Geest is Seen •■tussenschakel": in de
Geest vinden wij de Zoon (en dus de
Vader).
Dit bedoelt ook Lucas in het tweede
hoofdstuk van de Handelingen te getui
gen De zending van de Geest is de ver
vulling van de oudtestamentische profe
tie. Wat in de incarnatie aanving, wordt
uitgebreid over het v°ik- waaraan het
Rijk geschonken gaat worden. Een onge
kende intimiteit tussen God en geheel
Zibf volk ligt én in het geheim der
Zijn v°Uc kg, geheim van de
menswordingbesloten. Vanuit de
Geestesmedede g heilswerk door
fn a1 rlif alles geschiedt ..in Zijn
naam" d l - de Heer is actief handelend
naam d.i.. ae xx Geest die met
ffieï de Va^r de éne goddelijke
door Hem gezonden Geest.
De herscheppende ^^'L^ghele
Geest als universele Gave aan ci g
Kerk ontlokt steeds weer de mtbrnad g
"■bel, die het Pinksterfeest kenmerkt
Pasen heeft iets van het prille, helder
bcht van de lentemorgen. Rmksteren
bevat reeds het. rijpen en de zwaarte d
zpmervolte. De dagen zijn ..vol geworden
tegelijkertijd en ook dit, wil Lucaso
Zeggen is er toch ook nog het wachten
°P de definitieve voleinding. Het geheim
voltrekt zich nog in het halfduister van
«et geloof. De Kerk is „het opgerichte
reken" des Geestes; maar tevens staat
Zij nog „tussen de tijden" nog in afwach-
"bg van de beslissende onthulling, die
President Soekarno tijdens zijn rede
voor het Amerikaanse congres. Links
achter hem vice-president Richard Ni
xon, links naast de president zijn ad
judant, kolonel Soegandi.
Vijfentwintig dienaren van de over
heid in Uithuizermeeden zijn enige da
gen geleden begonnen aan de bouw van
een huis voor een van hun collega's. Het
gaat hier om een eengezinswoning van
twee verdiepingen, die men als het
weer meewerkt tegen het eind van de
zomer gereed hoopt te hebben. Het werk
wordt verricht in de vrije tijd: 's avonds
en zaterdagmiddags. Elk van de bij het
plan betrokkenen werkt 1 of 3 avonden
of middagen in de week. Ter zake kun
dig personeel van de gemeentediensten
heeft de leiding bij de bouw.
De Indonesische president Soekarno heeft gisteren op
een persconferentie te Washington verklaard, dat het
„afhangt van'de Nederlanders" of de geschillen tussen
Nederland en Indonesië opgelost worden.
„Zoals ik dat reeds in mijn rede voor het Congres
zeide", aldus Soekarno, „bestaat er geen strijd tussen
ons en de Nederlanders. Noch tussen de Indonesische
regering en de Nederlandse regering als zodanig, noch
tussen het Indonesische volk en het Nederlandse volk
bestaat strijd".
Met een pathetisch g«baar van zijn handen verklaarde
de president vervolgens: „Ik, Soekarno, zal de eerste
zijn om de Nederlanders de hand toe te steken".
Een der journalisten stelde vervolgens de vraag of dc
behandeling van de Nederlanders, die twee jaar in
Indonesië hebben gevangen gezeten, niet in strijd
was met de voorzieningen betreffende mensenrechten
van het Handvest van de V. N.
„Ik weet niet wie deze vraag stelt", zo antwoordde
Soekarno (waarschijnlijk een Nederlands correspon
dent, noot van de redactie). „Is deze man in Indo
nesië geweest? Is hij op de hoogte van wat hier ge
schreven is? Ik denk van niet. Hij zal wel gelezen
hebben, dat Jungschlager, bij voorbeeld, onrecht
vaardig behandeld is. Maar hij hier", zo zei Soekarno,
terwijl hij wees naar zijn opperrechter, dr. Wirjono
Prodjodikoro, die aan zijn rechterhand zat, „hij hier
zal u kunnen vertellen, dat het gehele proces-
Jungschlager in overeenstemming met de wet is
gevoerd", aldus Soekarno.
.Gelooft u niet onvoorwaardelijk alles
wat over dit proces geschreven is. Als u
gelooft- dat er iets fout is met het proces-
Jungschlager, komt u zich dan zelf in
Indonesië overtuigen. Jungschlager was,
volgens het openbaar ministerie, een
schuldig man. Het is niet tot een vonnis
gekomen, doch ik weet, dat veel dingen
in de kranteverslagen over deze aange
legenheid fout waren", aldus Soekarno.
Vervolgens vroeg een der verslaggevers
aan Soekarno of hij van de Amerikaanse
regering een verklaring verlangde ter
ondersteuning van de Indonesische aan
spraken op Nieuw-Guinea. Soekarno aar
zelde enige tijd alvorens hij antwoordde:
„Ik zou wel dwaas zijn als ik zulk een
verklaring zou weigeren".
Vóór deze persconferentie had Soe
karno een rede gehouden vo°r de Ameri
kaanse nationale persvereniging, waarin
hij het standpunt omschreef, dat Indonesië
in de huidige wereldsituatie inneemt,
„Mijn land is niet neutraal en zal niet
neutraal zijn. totdat alle mensen op de
gehele wereld vrij zullen zijn. Wij zijn
niet anti-Westers. Dat is. een misverstand,
dat onverwijld uit de weg moet worden
geruimd. In zijn betrekkingen met de
wereld zoekt Indonesië steeds datgene wat
naar wij menen de beste weg is voor de
mensheid als geheel. Doch er is een
uitingsvorm van het Westen het kolo
nialisme die alle Indonesiërs en Azia
ten verwerpen en zullen voortgaan te
verwerpen. Er is gezegd, dat wij hebben
gebeten in de hand, die ons heeft gevoed.
Mij Is daarvan niets bekend, doch wij
moesten stellig bijten in de hand, die ons
gebrek deed lijden, voordat wij van het
koloniale juk werden .bevrijd".
-,Men dient goed te begrijpen, dat'wij
leven in een tijdperk van Aziatisch en
Afrikaans nationalisme. Geen stroom van
dollars, geen waterval van roebels kan
daarin verandering brengen. Noch dollars,
noch roebels zullen voor ons iets beteke
nen, als de schenkende landen geen res
pect hebben voor het nationale streven
van de volken dezer werelddelen. Indo
nesië zoekt thans zijn weg naar nationale
eenheid en werkt voor de terugkeer van
Westelijk Nieuw-Guinea in de nationale
kudde", aldus Soekarno.
'moil ur» onzekerheid of aarzeling
meer kent. Geest is ..eerstelingsgave". die
de volle oogst reeds aankondigt, „onder-
pan. van de volheid. die nog in belofte
rust. De Geest, welke in de Kerk ,met
onuitsprekelijke verzuchtingen" bidt.
houdt, in haar steeds weer het heimwee
wakker naar dat „van aanschijn tot aan
schijn" aanschouwend omhelzen van de
drie-ene God waarvan Hij zelf „wonend"
in de Kerk. de voorsmaak is. „En de
Geest en de Bruid zeggen: „Kom"
(Apoc. 22, 17),
J. W.
hand bewerken, dan enig dee] van onze
vrijheid prijs te geven voor welke hulp
ook".
>,Er is gezegd", aldus ging Soekarno ver
der. „dat het kolonialisme dood is en dat
we een dood paard met de zweep slaan.
Mijn antwoord hierop kan eenvoudig zijn:
Komt naar Azië en ziet zelf. Reist naar
Afrika en ziet zelf. Het kolonialisme, zelfs
in zijn klassieke vorm. is niet dood zolang
er nog een natie niet vrij is, zolang niet
de beginselen van net handvest der V. N
zijn toegepast op alle gebieden, zolang de
ene broeder van de andere gescheiden
wordt gehouden door koloniale barriè
res".
(Van onze correspondent)
Te Leeuwarden zijn de 79-jarige W
Visser en zijn 78-jarige echtgenote A. H.
VisserDe Jong door kolendampvergif
tiging om het leven gekomen-
Een dochter van het bejaarde echtpaar
die gisteren haar ouders wilde bezoeken,
kreeg geen gehoor; deur en gordijnen
waren gesloten.
Bij onderzoek vond men het bejaarde
echtpaar dood in de kamer. Man en
vrouw moeten reeds woensdagavond zijn
overleden.
Donderdag is het bij verkiezingsbijeen
komsten van de P.v.d.A. in Venlo en
Roermond tot enige demonstraties ge
komen In Venlo werden in de zaal Be
nelux, waar een P.v.d.A.-bijeenkomst ge
houden werd, stinkbommen geworpen;
's avonds trokken te Roermond, waar dr.
Drees en de kamerleden Vermeer, v.
Lienden en Tans het woord voerden tij
dens een openlucht-bijeenkomst op de
Markt rumoerige jongelui van rond 17
jaar met een KVP-verkiezingsschild op
naar de vergaderplaats onder^ het uiten
van de gescandeerde leuze „Kiest KVP".
Ook andere minder verstandige uitlatin
gen werden gedaan. De spreker van het
moment, de heer v. Lienden, werd daar
op kwaad en gewaagde van fascistische
en nazistische methoden. De politie dreef
de onruststokers uiteen, waarna het ru
moer echter niet afgelopen was. Toen dr.
Drees zou gaan spreken bleek de draad
van de microfoon en van het licht door
gesneden te zijn. Dr Drees moest zich
verder behelpen met een handmicrofoon,
waardoor hij zich minder goed verstaan
baar kon maken Hij nam het overigens
nogal gemoedelijk op en maakte de op
merking, dat men zo iets in de afgelopen
weken al meer had meegemaakt.
Na afloop kwam het nog tot ongere
geldheden tussen jongelui uit beide po
litieke kampen, waarbij hier en daar een
klap viel en de politie opnieuw moest in
grijpen. Enige warmbloedige knapen
werden mee naar het politiebureau ge
nomen. waar zij na enige tijd weer wer
den losgelaten.
Het bestuur van de kring Limburg der
KVP, heeft naar aanleiding van deze or
deverstoringen de volgende verklaring
uitgegeven:
„Het bestuur van de kring Limburg der
KVP is onaangenaam verrast door de
wijze, waarop enkele jongelui donder
dagavond in Venlo en Roermond hun af
keer hebben gedemonstreerd tegen de
uitdagende propaganda-methoden van de
PvdA in Noord- en midden-Limburg.
Voor het optreden dezer geprikkelde jon
gelui, die zich blijkens de persberichten
van reklameborden der Katholieke Volks
partij hadden meester gemaakt, neemt
het kringbestuur geen enkele verant
woordelijkheid Van medewerking van
een harer organen direkt of indirekt is
Keen sprake. Voor wie land en volk van
Limburg kent, is het duidelijk, dat de
socialistische propaganda, zoals die thans
hier gevoerd wordt, provocerend werkt.
Desondanks vertrouwt het kringbestuur
der KVP er ten volle op, dat geen en
kele van haar propagandisten aan orde-
verstorende acties zal medewerken,
evenmin als dit thans is gebeurd".
De verklaring was getekend door de
kringvoorzitter J. J- H- Joosten, Heer
len en de secretaris P. H. M. Dolmans,
Maastricht.
In de radiorubriek „Dingen van de
dag" heeft de voorzitter van de P.v.d.A.
gisteravond gereageerd op het optreden
van de jongelui in Roermond en Venlo.
De heer Vermeer zeide te verwachten
dat het bestuur van de K.V.P. zich over
een en ander zal uitspreken.
De voorzitter van de K.V.P., mr. H. W.
van Doorn, gaf naar aanleiding hiervan
als zijn persoonlijke mening te kennen,
dat de actie in Limburg scherp moet
worden afgekeurd. Hij betreurde het
echter, dat de Partij van de Arbeid
achter dit optreden van Limburgse
jongelui het bestuur van de K.V.P.
meende te moeten zoeken. ,,De K.V.P.
wijt het besmeuren van verkiezingsaffiches
en propagandamateriaal van de K.V.P
ook niet aan de Partij van de Arbeid"
aldus de heer Van Doorn.
De eerste-secretaris van de Hongaarse communistische partij Matyus
Rakosi,.beoèfencte gisteren „zelfkritiek" in een redevoering te Boedapest,
toen hij bekende, dat hij de „persoonskultus" had gesteund. In dezelfde
redevoering maakte hij bekend, dat alle gevangen sociaal-democraten in
Hongarije zijn vrijgelaten, aldus berichtte Radio-Boedapest.
Rakosi bracht de namenlijst in herinnering, die de Britse Laboürleiders
aan Kroesjtsjef hebben overhandigd, tijdens het bezoek van deze laatst-*
aan Groot-Brittannië. Hij zeide, dat deze lijst namen bevatte van Hongaren,
doch dat deze Hongaren reeds waren vrijgelaten op het tijdstip, dat de lijst
werd overhandigd.
Rakosi was gedoodverfd als de volgen,
de van de Oosteuropese „kleine Stalins",
die zou vallen als gevolg van de op het
twintigste partijcongres der CPSU door
Kroesjtsjef begonnen anti-Stalin-cam-
pagne. Er is eerder gemeld, dat hij en de
partijleiding aan felle kritiek hebben
blootgestaan tijdens lokale partijbijeen
komsten. Radio-Belgrado meldde, dat
Rakosi gezegd had, dat het centrale co
mité van de Hongaarse communistische
Partij de juiste les getrokken had uit zijn
fouten en dat het allesszou doen om een
herhaling van zulke fouten te voorkomen.
Hij voegde eraan toe dat de rehabilitatie
van de mensen, die onrecht hadden ge
leden tengevolge van de persoonsver
heerlijking t°t volle tevredenheid binnen
enkele weken zou zijn geëindigd.
Volgens de radio ging Rakosi verder:
„Wij moeten openlijk spreken en niet
de plank mis slaan. Ook ik ben schuldig
aan de illegaliteit, die is gebeurd. Wjj
moeten er i diep berouw over hebben en
vooral ik moet het met pijn en spijt be-
dat dingen als het tolereren van
de activiteiten,van de Beria-agenten en de
bandietenbenden van Gabor Peter heb
ben kunnen gebeuren.
Gabor Peter was de leider van de Hon
gaarse staatsveiligheidsdienst, welke func
tie 3eria in de Sovjet-Unie uitoefende
Beria werd in 1953 geëxecuteerd, ter
wijl Gabor veroordeeld is tot levenslange
gevangenisstraf.
Rakosi stelde voor, dat liet Hongaarse
parlement een tribune zou worden voor
meer levendige en creatieve debatten en
dat aan dc kritiek aandacht geschonken
^ou worden.
De partyvergadering ging akkoord met
de politieke lijn van Rakosi's redevoering,
aldus meldde Radio Boedapest.
De vergadering die gistermiddag te
Boedapest werd gehouden had betrekking
op de besluiten, die genomen waren op
het con" "s der CPSU in februari j.l.
voorzover zij golden voor de omstandig
heden in Hongarijë. Rakosi verklaarde,
dat de kwesties van legaliteit en de per
soonsverheerlijking tot nu toe alleen
maar in het algemeen waren besproken.
De Hongaarse partij zou meer zelfkri
tiek moeten oefenen bij de behandeling
van deze kwesties, aldus Rakosi.
Rakosi, die nu 64 jaar oud is, was in
werkelijkheid dictator van Hongarije, tot
dat Imre Nagy in juli 1953 premier werd.
Nagy probeerde een „new Look" in te
voeren in overeenstemming met c' poli
tiek van Malenkof toen die premier werd
van de Sovjet-Unie na Stalins dood.
Maar Nagy werd vorig jaar uit het Polit
buro gestoten vanwege „rechtse afdwa
lingen" en Rakosi's macht begon weer te
groeien.
In verband met het hoogfeest van
Pinksteren zal ons blad a.s. maandag
niet verschijnen.
DE DIRECTIE.
De vier Thunderstreak-piloten, van
wie er zich drie met behulp van de
schietstoel moesten redden, daar hun
machine wegens gebrek aan benzine
neerstortte, worden hier door de jour
nalisten aan een spervuur van vragen
onderworpen. Van links naar rechts:
luitenant Cosijn, leider van de forma
tie, die als enige Volkel wist te berei
ken, sergeant Van Heel, luitenant Van
Lindert en vaandrig Cornaat.
(Van onze weerkundige medewerker).
Doordat in de hogere luchtlagen giste
ren belangrijk koudere lucht ging binnen
stromen, ontwikkelden zich tal van regen
en hagelbuien, waarvan enkele met on
weer gepaard gingen. In Friesland werd
tijdens een van deze buien nog een wind
hoos waargenomen, welke enige schade
aanrichtte.
Overdag kwam de temperatuur gisteren
niet veel hoger dan 10 tot 12 gr. C„ op
welk niveau het kwik ook vandaag bleef
steken.
Een klein gebied van hoge luchtdruk
beweegt langzaam van Ierland naar het
zuid-oosten, waardoor de aanvoer van
koude lucht ten einde komt. Morgen mag
in het grootste deel van ons land droog
en ook vrij zonnig weer worden verwacht,
al bijlft het nog te koud. In de komende
nacht moet in het binnenland weer met
nachtvorst rekening worden gehouden.
Een depressie ten zuidwesten van IJs
land stuwt langzaam iets zachtere oceaan-
lucht naar het oosten, welke lucht tegen
maandag, vergezeld van wat meer bewol
king tot dicht bij of boven ons land kan
doordringen. Regen van enige betekenis
zal daarbij niet vallen.
De temperatuur blijft tijdens de Pink
sterdagen belangrijk te laag, maar overi
gens mogen wij de vooruitzichten niet on
gunstig noemen.
(Van onze correspondent).
Onder grote belangstelling uit de krin
gen van de geestelijkheid uit het aarts
bisdom, de K.A.B. en de parochianen van
St.-Martinus te Utrecht had heden
ochtend de teraardebestelling plaats van
mgr. Van Schaik, proost van het Métro-
politaan kapittel, bondsadviseur van de
K.A.B. en oud-pastoor van genoemde
parochie.
Nadat vrijdagmiddag het stoffelijk over
schot naar de kerk achter de Twijnstraat
was overgebracht, waar het voor het
priesterkoor werd opgebaard, werden des
avonds de plechtige Metten gezongen,
waarbij mgr. D. Huurdeman, vicaris-
generaal van het aartsbisdom, als agens
fungeerde. Zowel voor als na de Metten
defileerde een groot aantal vrienden en
oud-parochianen voor de ontslapen pre
laat en herder.
Hedenochtend om tien uur celebreerde
mgr. dr. B. J. Alfrink de plechtige Lau
den in aansluiting waarop de pontificale
Requiemmis volgde, eveneens door de
aartsbisschop opgedragen met assistentie
van het Metropölitaan Kapittel.
Een zeer grote menigte woonde de in
drukwekkende plechtigheid bij, onder wie
de dekens van Utrecht, Oldenzaal, Hengelo
en Apeldoorn. Voorts dr. Fortmann, presi
dent van het Filosoficum „Dijnselburg",
magister dr. Stokman O.F.M. en pastoor
De Jong uit Vinkeveen. Aanwezig waren
voorts het voltallig bestuur van de K.A.B.,
van de aartsdiocesane K.A.B. en van vele
plaatselijke afdelingen, alsmede directeu
ren van diverse instellingen van de
K.A.B., deputaties van het kerkbestuur
van de St.-Martinusparochie, deputaties
van het Sint.-Elisabethsziekenhuis te
Amersfoort en van de zusters van de
congregatie van St.-Jozef te Amersfoort.
Tien leden van de K.A.B. droegen na
afloop van de H. Mis de lijkbaar met het
stoffelijk overschot uit de kerk, waarna
de stoet trok naar het kerkhof aan de
Prinsesselaan, waar men omstreeks twaalf
uur arriveerde.
De beaarding werd verricht door mgr.
D. Huurdeman. vicaris-generaal van het
aartsbisdom. Een grote menigte was ge
tuige van de bijzetting van het stoffelijk
overschot, dat geplaatst werd in een graf,
aangelegd naast dat van wijlen mgr. H.
v. d. Wetering.
Naar wij vernemen is de trekking van
de loterij „Ga je ook mee?" ten bate van
de nieuwbouw van klooster, kapel en se
minarie van de Paters Minderbroeders
Conventuelen te Urmond (L.), welke op
15 mei jl. moest plaats hebben, uitgesteld
tot 20 juni a.s. Men kan inmiddels nog
loten bestellen bij de heer Th. Knoops,
Mauritsweg 24 te Urmond per postwissel
of giro 602069-