Een uit zijn krachten gegroeid gebied WEST-DU ITSLAND Geestelijke en materiële 1 ordeloosheid BIJ U OF IN DE OOSTZONE? De meest kinderrijke en godloze stad van Woningnood ivortel van het kwaad in Salzgitter ZO Gruwelijk hoofdstuk Dc duivel losgebroken Tien jaar later ZATERDAG 26 MEI 1956 PAGINA 7 (Van onze redacteur) SALZGITTER, mei. Het industriegebied van Pernis is schoon en indrukwekkend, zo lang men het maar van een vei lige afstand van over de Nieuwe Waterweg tussen Rotterdam en Vlaarchngen blijft zien. Steekt men de rivier over en komt men tussen de achter de enorme be drijven, dan is er van schoonheid weinig sprake meer. Meer nog geldt dit voor het industriële Salzgitter-gebied dat zich op kor te afstand van het ijzeren gordijn ten zuiden van het Westduitse Brunswijk over ettelijke vierkan te kilometers uitstrekt. Giganti sche bedrijven tekenen er een grandioos silhouet tegen de ein der van een flauw hellend landj dat wordt gemarkeerd door rijen appelbomen. j De steunpunten Fatale vakantie Maar ook nog in chaotische barakkenkampen SALZGITTER Zó, vanuit de verte, is Salzgitter grandioos. Maar tussen de mijnbe drijven door en naast de spoorweg emplacementen en achter de hoog- Jpat van heel ivat gezichtjes is af te lezen ovens en walserijen groepen zich rommelig de „woonoorden" en La ger aaneen, die tezamen het merk waardige Salzgitter opleveren, een stad van ruim honderdduizend inwo ners, waarvan ongeveer viervijfde op de een of andere manier afhan kelijk is van de alles dominerende Reichswerke en dochterondernemin gen. Men woont in deze stad in mo derne Duitse flats geel gesausd en met naargeestig kleine ramen maar óók nog in ellendige barakken kampen, slechts aangeduid met een enkel nummer. En de jeugd van Salzgitter kan „van zaterdag tot en met maandag" kijken naar „Desi- rée" of „Nana" of ^fcel wat anders in de naarste bunker-bioscopen, die we ooit hebben gezien. Enkele mo derne straten en veel groen ten spijt maakt Salzgitter een ordeloze in druk. Dat is het kostuum, dat een, door bijkans krankzinnige industria lisatie uit zijn krachten gegroeid ge bied zich haastig heeft aangemeten.. Ordeloos, hoewel niet somber zeker niet, als de zon schijnt in dit voorgebied van de Harz. Wèl somber is een nauwelijks 20-jarige geschie denis, welke Salzgitter tot een van de ergste kerkelijke noodgebieden van Europa heeft gestempeld. De „jongste Groszstadt van de bondsrepubliek" is gebouwd op een bodem, doordrenkt van bloed en tra nen. In Salzgitter schreven de na zi's onder de voze patronage van Hermann Goering een gruwelijk hoofdstuk in de historie van het „dui zendjarige rijk". Zij kregen daartoe ongelukkigerwijze de kans door een technische vinding, die overigens, waren de nazi's er niet geweest, toch óók van enorme betekenis voor dit gebied zou zijn geworden. Al eeuwen was bekend, dat er zich hier rijke ertslagen bevonden. Het hoge kiezelzuurgehalte ervan maak te evenwel een lonende exploitatie onmogelijk, totdat na lange research door een Amerikaanse en enkele Duitse geleerden een procédé werd gevonden om dit erts naar behoren te zuiveren. De zaak paste toevalligerwijs in de oorlogsdoeleinden en in de rastheo rieën van het regiem, dat van Salz gitter een oorlogs-lucratieve edel- germaanse en a-religieuze smeltkroes van volkeren wilde maken. In 1937 ving de produktie in het „tweede Ruhrgebied" aan. Het boerenland werd op grote schaal „opgekocht" en onteigend, in het zuiden werden erts- mijnen ingericht en uitgebreid, spoor lijnen werden gelegd naar het cen trum, waar niet minder dan twaalf hoogovens, een grote cokes- en gas fabriek, staalovens en enorme wal serijen werden gebouwd en van het noorden uit werd een brede aftakking van het Mittellandkanaal gegraven voor de kolenaanvoer uit het Ruhr gebied. Plannen kwamen gereed voor uiteindelijk 32 hoogovens. De cijfers van de ertswinning spron gen omhoog. 1935, nihil 1936, 96.016 ton 1938, 1.150.485 ton 1940, 1.381.263 ton 1943, 4.604.426 tonN De duivel was losgebroken uit de mijngangen van Salzgitter. Hij vier de, onder het hakenkruis, in de staal ovens zijn feesten. Onafgebroken stroomde het gloeiende ijzer in smal le gootjes de hoogovens uit;, nacht en dag bulkte, elke twintig minuten, het vuur met twintig, dertig meter hoge spatvlammen uit de Thomas- staalovens; zonder ophouden loste de cokesfabriek zijn vlammende la ding op de lorries. Jaar in jaar uit regelden arbeiders achter hun be schermingsmaskers met enkele knop pen de tonnen druk, die klap voor klap steeds meer gloeiende staalblok- ken platmepten tot dunne platen. Staalplaten voor duikboten, kanon nen en pantserwagens, in ontzetten de hoeveelheden. De duivel was losgebroken in het c=. Tekeningen: Harrie Sterk. Voor de zielzorg in het Salzgittergebied zou het van grote betekenis, zijn, indien de katholieke kinderen inplaats van naar de Sovjet-zone met vakantie te gaan, zouden worden opgenomen in goede katholieke gezinnen in West-Europa. Ingevolge de Nedersaksische schoolwetge ving kan dit alleen maar geschieden tussen 1 JULI en 15 AUGUSTUS. Hoewel dit een zeer ongunstige tijd is, wil het r.-k. Huisves tingscomité al het mogelijke doen om een of meer transpor ten van kinderen van Salzgitter uit naar Nederland te organiseren. Momenteel is dit echter nog niet mogelijk, aangezien er niet genoeg katholieke families bij het Huisvestingscomité bekend zijn, die in dit tijd een Salzgitter-pleegkind in hun gezin willen opnemen. In de hoop, dat veel Nederlandse katholieke ouders bereid zijn de kinderen die heel weinig gezinsleven kennen en die gevaar lopen het slachtoffer te worden van een rode valstrik, even te laten meegenie ten van het geluk, dat in hun gezinnen heerst, vraagt het Huisvestings comité (giro 34348) dit, liefst zo snel mogelijk, per briefkaart te mel den. AdresHekellaan 6, Den Bosch. eens zo rustige Salzgitter: eerst ging men, met steun van Moskou, Wolga- Duitsers „aantrekken" en daarna kwamen de „Fremdarbeiter". In 1944 waren er een kleine honderddui zend dwangarbeiders uit 52 straf- en arbeiderskampen in de omgeving aan het werk (dc bevolking was toen 117.000 tegen 16.000 in 1930). Op het kerkhof „Jammertal" liggen dc om gekomen Joden, rij naast rij, en dc vermoorde Poolse en Tsjechische vrouwen en meisjes uit Lager 21, die werkten aan de voornaamste weg door het Salzgittergebied. Pas in 1950 staakten de Engel: a de demontage van dit door de oorlog gevloekte bedrijf, nadat een grauwe werkloosheid en de agitatie onder de duizenden vluchtelingen, die na de in eenstorting in Salzgitter strandden en de leeggelopen kampen vulden, tot £en volksopstand had geleid. Britse pantserwagens kwamen er aan te pas. Sedert die zenuwuitbarsting van de Salzgitter-bevolking, die opnieuw naar de 100.000 ging, zijn weer vijf jaar verstreken. Onder nieuwe, safe leiding en onder toezicht van Bonn en de KSG wordt op de ruïnes van de Hermann Goeringwerke een der modernste en grootste hoogovens en staalbedrijven van Europa gebouwd. Het heden is niet meer het verleden dat blijkt b.v. uit het vooruitstreven de sociale beleid. Salzgitter kan ein delijk rustig werken in de op vredes- produktie overgeschakelde- Reichs werke. De bevolking krabbelde er materieel weer boven op en zondags toert men er op de weg van Lager 21. Alleen De woningnood bleef en ook de geestelijke nood in dit traditieloze gebied met mensen van meer dan twintig nationaliteiten. In die mate zelfs, dat men zich afvraagt of het er na de oorlog toch niet naar is gaan uitzien, dat de Partei gelijk heeft ge kregen. Salzgitter moest immers een smeltkroes van volkeren worden, en een „Stadt ohne Gott". Salzgitter is de meest kinderrijke en meest Godloze stad van de West duitse bondsrepubliek. Vroeger, vóór de geschiedenis die men nu maar liever vergeet, vierde het materialisme ouder de schaarse boerenbevolking reeds hoogtij, zodat een evangelische Pastor eens zei: Op onze kerken past eigenlijk geen kruis, maar een suikerbiet! Nu Salzgitter van agrarisch ge bied een grote industriestad is ge worden en nu de bevolking er i- verzesvoudigd is er in dit opzicht weinig veranderd. En gedachtig 1* hoogconjunctuur zou men nu— scliien in dat gezegde voor suiker, biet kunnen stellen: scooter, of: motorfiets. De 17 parochiegeestelijken, die acht „staties" ieder met gemiddeld vier of vijf „filialen" bedienen en aan wier zorgen 30.000 katholieken zijn toevertrouwd, staan voor een onmenselijk zware taak. De deken van Salzgitter-Bad noemde ons als zijn kruis: het materialisme en het. huwelijksleven, en als zijn zorg: dc kinderen. Frau Krista Wo-schnitza, de Silezische maatschappelijke werk ster, die alleen staat voor het gehele Salzgitter-gebied en die tot voor kort slechts beschikte over een fiets, noemde ons een der wortels van het kwaad: de ontzettende woningnood. De out-casts Er is in Salzgitter vrijwel geen particuliere woningbouw. Tachtig procent van de nieuwe woningen (en alle woningen in dit gebied moesten na de oorlog nieuw worden opge bouwd) is bestemd voor het perso neel van de Reichswerke. Veel van de nieuwe woningen zijn typisch Duitse flats, die een privé-leven nau welijks toestaan. Bovendien wonen lang niet alle arbeiders zo „comfor tabel". Er zijn nog uitgestrekte ba rakken-kampen. Daarin leven ook de out-casts van Salzgitter, de weduwen met haar ka potgeslagen gezinnen en de ouden van dagen, voor wie de Reichswerke niet de leveranciers van een goed weekgeld en van een doeltreffende sociale zorg zijn. Daar woont b.v. dit gezin: een moeder, van wie nh een luchtaanval beide benen zijn ge amputeerd en die derhalve in een kinderbed kan slapen. Psychisch gaat zij juist daardoor eronderdoor, hoewel het een „ruimtelijk voordeel" is, omdat zij in alles één kamer moet delen met haar 27-jarige dochter, die astma-patiënte is en met haar twaalf jarig zoontje. Bij de huidige situatie is het uitgesloten, dat dit soort men sen in de eerste jaren een fatsoenlij ke behuizing ziet. De woningsituatie is dringender dan in ons land, niet alleen vanwege de barakken, maar ook vanwege de samenstelling van de bevolking. De statistici hebben geloven we nog niet precies uitgerekend uit hoe veel nationaliteiten de bevolking van Salzgitter is samengesteld. Toen de dwangarbeiders er waren, liep het getal in de 40, nu is het zeker ruim 20. Misschien typeert dit de situatie: in een parochis heeft men sedert de oorlog 250 eerste-communicantjes geteld. Daaronder was er niet één uit Salzgitter geboortig. Slechts drie kwamen uit Nedersaksen, waarin Salzgitter ligt. Wel echter waven er kinderen van families uit India en PerziëHet overgrote deel komt overigens uit Oost-Europa, hetgeen van heel wat kindergezichtjes is af le lezen. Een factor in de bevolkingssitua tie is ook de criminaliteit. De Führer „begenadigde" niet-politieke delin quenten, mits zij gingen werken in de mijnen van Salzgitter. Indertijd betrof dit ongeveer 9 pet der arbei ders. De sporen daarvan zijn ruim tien jaar later in enkele barakken kampen nog niet geheel uitgewist, al is er in dit opzicht veel verbe terd. In evangelische kerken Dc stroom mensen, die het Salz- gitter-land overspoelde, bracht ticn- Unf Nederlandse steun/Mint. dat deze iveelc door mgr. Alfrink tcerd ingezegend. duizenden katholieken naar een streek waar geen katholieken waren en waar het regiem enkele jaren had getracht elke godsdienstoefening tegen te gaan. Het stelde dc Kerk voor een onop losbaar probleem. In Flachstöckheim woonde in 1935 één katholiek, nu 400. Op pink stermorgen maakten we daar de eer ste communie mee van tien kinderen. Het was in de evangelische kerk, waar tegen een vergoeding van 3 DM per keer voor enkele uren een altaar staat, kaarsen branden doch een der huurvoorwaarden het wiero ken achterwege blijft. De Pfarrer van dit woonoord staat in zijn drie „filia len" voor dezelfde weinig-ideale situatie. De onkerkelijkheid in Salzgitter is. dan ook groot. In Lager 37 maakten we, zaterdags voor Pinksteren, een „trouwtjè" mee van een vluchtelin- genpaar uit Ober-Silezië. Toen de bruidegom, wijdbeens staande voor het altaar, drie maal „Ja" zei op de vragen of hij Hildegard tot zijn vrouw wilde nemen, en of hij zijn plichten in het huwelijk wilde nakomen en of hij kinderen eventueel dankbaar wilde aanvaarden, telden we, op de fami lieleden na, in de kerk 18 belang stellenden: 14 kinderen (wier ouders in dit barakkenkamp volgens hun beloften ook nog steeds „dankbaar" moeten zijn) en 4 vrouwen. Slechts één man, die van achter zijn har monium vijf meisjes tot zingen tracht* te aan te zetten. Mannen ziet meri weinig in Salzgitters „kerken". Was dit voor de zaterdagmiddag misschien begrijpelijk, het was niet anders zon dag in Flachstöckheim, waar de pas toor het liefst een busje zou hebben om de mensen van ver weg naar Gods Bruiloftszaal te halen. Van de 70 pet niet-praktiserenden in geheel Salzgitter, vormen de mannen het grootste contingent. Bij die onker kelijkheid „hebben we echter éér, ding op de grote steden voor," zo zei de deken van Salzgitter-Bad „nergens worden we uit huis gezet, bij wie we ook komen. Als ik de middelen krijg, bereik ik nog eens een percentage van 50!" In Salzgitter is hulp nodig. Hier Is dan ook pater Werenfried van Straa- ten over wiens Oostpriesterhulp we enkele weken geleden uitvoerig schreven in de bres gesprongen. Met Nederlandse hulp bouwde hij er een van de tien steunpunten die, volgens berekeningen van prof. Zeegers' Kas- ki, daar in West-Duitsland zijn ge- planned, waar de bottlenecks zijn van het zielzorgwerk in de diaspora. Het steunpunt in Salzgitter wordt „bezet" door Duitse Redemptoristen onder de (Nederlandse) rector A. ten Winkel (van de Keulse provincie der congregatie). In Bebra, meer naar het zuiden, bouwde het bisdom Luik. In Kiel richt het Spaanse diocees Saragossa zo'n „centrale voor buiten gewone zielzorg" in. In Salzgitter-Lebenstedt, dat het administratieve centrum van de stad gaat worden, wordt aldus bv. Geist. Rat Schreiber geholpen bij diens zware parochiewerk. Pfarrer Schreiber vecht in de eerste plaats voor het kind in Salz gitter. Het is een bittere strijd, whnt er zijn zoveel factoren, die hier het kind bedreigen. Het materialisme, het ontbreken van ontspanningsmogelijk heden, en, vooral, de „Onkellehen" („huwelijken" van oorlogsweduwen, die wettelijk noch kerkelijk gelega liseerd zijn, omdat de vrouw in kwestie anders haar oorlogspensioen verliest. De kinderen spreken de man met „Onkel" aan). Van de 100 huwe lijken, waarbij katholieken betrokken zijn,, zijn er 25 kerkelijk in orde, 47 zijn gemengd en de rest is „Onkel- .ehe". Dan is er nog de schoolstrijd in Ne dersaksen, ten gevolge waarvan het „rode" Salzgitter nog steeds geen ka tholieke school heeft. Maar voor het ogenblik is nog een andere zaak het dringendst: de door de communistische mantelorganisaties georganiseerde va kanties naar de Oostzone. Agenten bewerken op het ogenblik ln groten getale de ouders en vooral die ouders, die het meest in nood ver keren, om hun kinderen in de zo mervakantie enkele weken naar de Oostzone te sturen. Daar worden deze kinderen geweldig onthaald op eten en uitgaan.... maar ook op ideeën lectuur en liederen. Een ge weldige, maar voor het moreel der vluchtelingen uiteindelijke dodelijke rode infiltratie. Het gaat immers om honderden kindfren. In 1950, toen dit middel voor het eerst werd toegepast, gingen 3141 kinderen de zone-grens over, alleen uit dit gebied.Daarna staak ten de communisten hun pogingen, doch met de „nieuwe koers" zijn zij opnieuw begonnen. En het gaat weer om ongeveer 3000. Pfarrer Schreiber en de andere geestelijken in dit ge bied zien (nog) geen kans hun katho lieke kinderen ergens voor enkele we ken :n goede katholieke gezinnen on der te brengen. Salzgitter is de meest Godloze en kinderrijke stad van de diaspora. En daarom lopen de kindéren er zo'n risico tegen het diaspora-gevaar niet opgewassen te zijn. Pfarrer Schreiber kent dit gevaar: de vereenzaming van de praktizerende katholiek tussen buren en arbeidsgenoten. Vereenza ming, omdat men zich verzet tegen de leuze, die dertig kilometer ver der, achter het ijzeren gordijn reeds officieel tot geloofswaarheid werd verheven: „Hoe meer men ar beidt, des te gelukkiger men wordt!"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 7