UITSLAG VAN ONZE Slechts één vlekkeloze oplossing kwam in de bus W Wat de fouten waren AFRIKA, welke koers vaart gij morgen? EEN CONTINENT ONTWAAKT Van de blanke christenen worden begrip en steun gevraagd %PPR$, mmm En hier zijn de prijswinnaars Internationale spoorwegproblemen Re re( Olj ZATERDAG 2 JUNI 1956 PAGINA iSssafg^^- -7 I Pater P. DE BRUIJN M.S.C., Missiehuis Hagelingerweg 320, Driehuis Velsen Onze dure christenplicht De Franse assimilatie- politiek Zelfbeschikkingsrecht Vijf-en-tuiintig landen op Schevenings congres R PAASPRIJSVRAAG ■- S s „Nooit meer!", zei de prijsvraag redacteur. Dat was maandag j.l. Wekenlang hadden wij hem niet meer gezien. Wekenlang had hij begraven gezeten onder een af grijselijke stapel oplossingen voor onze Paasprijsvaag, ongetwijfeld de moeilijkste, ooit in onze kolommen afgedrukt. Wij herinneren ons nog hoe destijds, vóór Pasen, onze prijs vraagredacteur jubelend met zijn. zo listig in elkaar gedraaide opgave onze redactielokalen was kome.i binnenstormen, als gold deze Paas- prijsvraag de Vondst van de Eeuw. Wij herinneren ons óók nog, dat wij hem in koor waarschuwden voor de lawine van oplossingen welke hij met deze prijsvraag zou gaan ver wekken. Doch wij konden hem des tijds niet tegenhouden. Hij kreeg zijn zin. Hij mixte vier reisverhalen dooreen, veroorzaakte daarbij een overdaad aan fouten en misleidin gen, en liet het vervolgens aan de lezer over, althans het grootste deel dezer fouten te ontdekken. Vooral van de misleidingen heeft hij nu, zoekend naar de prijswin naars, een onbedaarlijke hoop ple zier gehad. Honderden lezers vonden zonder moeite schrijffouten als Vi- si giland (Vigeland), bouillabaise (bouillabaisse), en Brignolles (Brig- noles), fouten die door onze prijs vraagredacteur niét met punten wer den gewaardeerd, doch zagen daar door andere fouten inderhaast over het hoofd. Struikelblokken. Wij moeten toegeven, dat onze prijsvraagredacteur niet alleen door het grote aantal inzendingen (verge zeld van een kamer vol huisvlijt, gedichten, reisgidsen etc.) werd ver rast, doch dat hij bovendien zijn be drijvigheden tenslotte afsloot met de overtuiging, dat onze lezers over een enorme kennis van West-Europa (en over uitstekend geïnformeerde naslagwerken!) beschikken. Niette min: onze prijsvraagredacteur kreeg zijn zin- Er zaten in de opgave enige fouten waarover vrijwel alle inzen ders struikelden. Wij noemen, bij voorbeeld, de „Neroberg" bij Pisa. De meeste inzenders wisten wel, dat Pisa in een laagvlakte gelegen is en dat men er vergeefs naar een Nero- berg zoeken zal. Zij deden ons wel geteld dertien verschillende Monte Nero's aan de hand (één daarvan zelfs in Zuid-Amerika gelegen), doch in onze opgave hadden wij het niet over een Monte Nero, doch inder daad over een Neroberg, en die vindt men niét in Italië doch tamelijk dicht bij huis, namelijk bij Wiesbaden. De Neroberg heeft in totaal duizenden strafpunten opgeleverd, zoals ook het Dante-monument op de Piazza dei Signori te Verona (in de opgaaf: Pa lermo) vele honderden helaas deed struikelen. De inzendingen gaven ons een opsomming van praktisch alle Dantestandbeelden, in Italië te vin den, doch uiteraard kwam alleen de combinatie Dante-Verona-Piazza dei Signori als goede oplossing in .aan merking. (De meeste lezers hielden het op de Piazza della Signoria te Florence, of de Piazza dell Stazione in Trente). Het Malvagnatriptiek in het Mu- seo Nationale te Palermo heeft even eens veel verwarring doen ontstaan. Velen zochten terecht doch vergeefs naar de schilder Malvagna, daarbij over het hoofd ziende, dat het be wuste triptiek doorgaans niet naar de schilder doch naar.... de schenker,. Malvagna wordt genoemd. Van de weeromstuit verhuisde men het trip tiek dan maar naar het, inderdaad meer bekende Museo Nationale te Napels. In het verhaal-Scandinavië veroor zaakte Vigeland vele slachtoffers. Ve len zagen over het hoofd, dat de Noorse beeldhouwer a. géén Fin van oorsprong was en dat hij bovendien b. op zeer hoge ouderdom en dus niet op jeugdige leeftijd overleden is. Merkwaardigerwijs noteerde onze prijsvraagredacteur in het verhaal- Frankrijk maar heel weinig slacht offers. De boobytrap in dat verhaal bleken de „vier fonteinen" op de Place Stanislas te Nancj', terwijl men daar in werkelijkheid slechts twee fonteinen vindt. De vergissing is in derdaad verklaarbaar: een der beide fonteinen op de Place Stanislas heeft twee kleine nevenfonteinen, doch zij behoren tot één complex. Het verhaal-Oostenrijk vónd zijn meeste slachtoffers op de Stubner- kogel-Gondelbahn en op de Gros- glockner. Dat, intussen, deze inderdaad moei lijke prijsvraag, die dan ook met schitterende prijzen wordt beloond, tóch zonder fouten op te lossen was, bewees dhr. L. E. Haverink, Utrecht sestraat, 2 III te Arnhem, de enige onder de inzenders die precies die fouten uit.de chaos haalde welke on ze prijsvraagredactie bedoelde. Dhr. Haverink komt dus onbedreigd als winnaar van de eerste prijs uit de bus, ook al dichtte hij bij zijn inzen ding bescheiden: „Uw prijsvraag bood mij veel plezier Maar 't was niet allemaal vertier Want het kostte ook wel moeite en tijd 't Was immers voorwaar geen kleinigheid Om alle fouten te bepalen En ze er compleet uit te halen. Maar ik meen ze alle te hebben gevonden Misschien win ik wel de reis naar Londen. Om van de eerste prijs nog maar te zwijgen Ofschoon ik die ook wel graag zou krijgen Maar hoe 't ook zij, het was een leuk geval De sport van het zoeken ging bovenal En hulde zij hier hem-gebracht Die deze puzzel heeft uitgedacht Wij danken hem en de vele andere inzenders voor hun enthousiaste blij ken van meeleven met deze oor spronkelijke prijsvraag. Het is wél gebleken, dat onze lezers aan deze Paasprijsvraag veel genoe gen hebben beleefd. Het bleek boven dien, dat men er opnieuw gecon fronteerd met zijn reisgidsen, zijn en cyclopedieën en zijn herinneringen nog wat van leren kon. En nu maar weer: tot de volgende prijsvraag! Wij herinneren er nog eens aan, dat over de nu afgesloten prijsvraag niet kan worden gecorres pondeerd' Verhaal I. 1. het nabije Tarragona (Tarra gona 'ligt niet bij Rome doch in Spanje). 2. Tarragona, vermaard door de befaamde fresco's van Ghirlandaio in de S. Trinita-kerk (kerk plus fresco's in Florence). 3. Cortina d'Ampezzo de Toscaan- se hoofdstad (Cortina ligt in de pro vincie Belluno). 4. Pisa: lieflijke badplaats (Pisa ligt niet aan de kust). 5. Pisa: befaamd door zijn spons- vissers (faam: Scheve Toren). 6. Pisa: befaamd door zijn Nero berg (Neroberg ligt bij Wiesbaden in Duitsland). 7. Pisa: de Grotta Azzurra (de blauwe Grot bevindt zich op Capri). 8. De Etna-lift (geen lift, wél op Vesuvius). 9. Messina in 1890 verwoest (moet zijn: ,1908). 10. Palermo: Ponte dei Sospiri (ligt in Venetië). 11. Palermo: Piazza dei Signori met Dantemonument (ligt in Vero na)'. 12. Palermo: de Santé Marie della Grazie met laatste avondmaal van Da Vinci (in Milaan). Fouten, Verhaal II 1. Innsbruck, hoofdstad van Ka- rinthië (Tirol). 2. Salzburg, Kaiser jagermuseum (bij Innsbruck). 3. Salzburg, Schanzlgasse met Mo- zarts geboortehuis (ligt in Getreide- gasse). 4. Salzburg, Schafberg (ligt in Sankt Wolfgang). 5. Salzburg: Glockenspielturm van Alexander Von Humboldt (is van Wolf Dietrich 1588). 6. Op de top van de Grosglockner (de Grosglockner is 3798 m. hoog; de Gr.glockner Hochalpenstrasse leidt echter niet over de top. Er zijn 2 we gen: één over de Edelweiss Spitze (2577 m.) en één over de Franz Jo seph Höhe (2451 m.), op dit laatste punt bevindt men zich recht tegen over de Gr. Glocknertop. 7. Gr. Glockner, gebouwd tussen 1928 en 1935 (Bouw begon 1930, ein digde 3/8/1935). 8. Prater: Stubnerkogel Göndel- bahn (ligt bij Badgastein). 9. Bad Ischl (ligt niet aan de Wörthersee). 10. Bad Ischl Stephansdom. (Ligt in Wenen). Fouten, Verhaal III 1. Riva Bella (ligt in departement Calvados). 2. Juan de Luz (aan de west kust). 3. Route Nationale no- 9 (moet zijn no. 7). 4. Chateuneuf du Pape (niet af komstig van Montargis, maar van. het plaatsje Chateau Neuf du Pape in het dep. Vaucluse). 5. Nougat Nevers (de nougatstad "is Montélimar). 6. Pare Frangois Premier (niet in Roanne, maar in Cognac). 7. Frangois Premier (niet in Ro anne, doch in Cognac geboren). 8. Bastion der Hugenoten (Cog nac). 9. Camenbert (niet uit Mont St- Michel, oorspronkelijk een Norman- dische specialiteit). 10. Mont St. Miehei (ligt niet op route naar de Rivièra, doch is een klein eilandje, een granietrots in de baai van St. Michel (Manche).) 11. Bouillabaisse (geen speciali teit van Varennes, doch een Proven- gaals gerecht). 12. Place Stanislas (niet in Mon télimar, doch in Nancy). 13. Vier fonteinen (de Place Sta nislas is slechts 2 fonteinen rijk). 14. pal naar het oosten (de route Montélimar-Avignon gaat niet pal naar het oosten, doch loopt naar het •zuiden). 15. de uitgeslepen bedding van de Dordogne (de Dordogne ontspringt in het Massif Central en loopt dwars door Frankrijk naar de Atl- Oceaan). Fouten, Verhaal IV (Scandinavië). 1. Risör 2. Grimstadb (beide plaatsen lig gen niet boven de Poolcirkel). 3. Tivoli (niet in Oslo doch in Ko penhagen). 4. Vigeland Park (niet in Stock holm doch in Oslo). 5. overleden op 12 april 1943 (moet zijn 12 maart 1943). 6. op jeugdige leeftijd (Vigeland, Gustav werd op 11 april 1869 te Man dal geboren). 7. Finse beeldhouwer (Vigeland was Noor). 8. iedere middag vier uur (het ceremoniëel v- d. aflossing van de wacht vindt, als de koning aanwezig is, iedere middag om 12 uur plaats). 9. de kleine Belt tussen Jutland en Fünen (de Storströmbrug ligt tus sen Seeland en Falster). 10. pruimenjenever (Tokayer is geen pruimenjenever; Tokayer is wijn). 11. Tokayer: oplossing reeds bij opgave gegeven. De Mont Saint-Michel was wel geen onoverkomelijk struikelblok, maa toch een struikelblok voor sommige oplossers van onze Paasprijsvraag De man, die alle fouten op het spoor is gekomen, er bovendien de juiste toelichting bij gaf en derhalve het hoogste aantal pun ten verzamelde is: de heer L. E. HAVERINK, Utrechtsestraat 2 III, Arnhem. Hij mag kiezen uit een reis van tien dagen per autocar naar Lour- des, een reis van negen dagen per autocar naar Normandië-Bretagne en een reis van twaalf dagen per autocar naar Wenen. De heer Haverink werd angstig dicht op de hielen gezeten door een groep geduchte Europa-ken ners, die weliswaar alle fouten signaleerden, maar een enkele steek lieten vallen bij de motive ring. Overeenkomstig het wed strijdreglement gaan de tweede, derde en vierde prijs respectieve lijk naar: Mr. STAN SHEETS, Wilhelminasingel 47, Weert (Reis van vijf dagen naar Londen) De heer P. J. A. HIJYGEN, Doeldreef 3, Wouw (Reis van zes dagen naar Parijs) (Reis van vier dagen naar de Ardennen). Onder de niet-prijswinnaars wa ren er velen, die het puntentotaal van „de kopgroep" benaderden. Het gemiddelde van het aantal fouten ligt zeer goed (rond de 5). Dit is zeker een compliment aan de topografische en culturele ken nis van onze lezers waard. Wij hebben aan deze prijsvraag veel plezier beleefd en kijken met spanning uit naar de volgende keer. MEN behoeft over geen profeti sche gaven te beschikken om te kunnen voorzien, dat donker Afrika in de wereld van morgen een steeds belangrijker rol zal gaa.i spelen. Geleidelijk doch onmisken baar komt het emancipatieprpceS in dit geweldige continent op gang. Reeds is de Soedan een onafhanke lijke staat geworden, terwijl zeel- binnenkort de Goudkust, eventueel met Togoland, en Nigeria hun vol ledige zelfstandigheid zullen ver krijgen. Welke koers zullen deze jonge staten, wier aantal ongetwijfeld steeds groter worden zal, in de toe komst gaan sturen? Nog is het moeilijk, in de confuusheid van de tendenties, die zich hier manifes teren, -een algemene richting te onderkennen. Naast de nationalis tische stromingen, die spontaan van binnen uit opkomen, werken hier van buiten komende krachten, Mos kou stelt verbeten pogingen in het werk om hier vaste voet te krijgen, de Islam vecht met niet minder ver betenheid om hier zijn invloed uit te breiden, en, tenslotte, is er het welsprekende en hoopgevende feit, dat zwart Afrika op liet ogenblik 81 procent van de volwassen gedoop- ten aan de Kerk levert In welke richting een zelfbewust ge worden Afrika tenslotte zal evolueren, zal goeddeels afhangen van de leiders van het Afrika van morgen, die op het ogen blik aan de westelijke universiteiten, in Londen en Parijs, gevormd worden. Het zijn deze jonge mensen, op wie commu nistische actiegroepen systematisch en helaas vaak met succes al hun aandacht concentreren. Doch ook vindt men onder deze jonge studenten talloze militante christenen, die vastbesloten zijn om het toekomstige Afrika christelijk te doen zijn. Onlangs hebben de zwarte katholieke studenten ip Frankrijk in Parijs een „wü zijn pijnlijk getroffen door het feit, dat op het ogenblik, nu een onrecht vaardig en ouderwets koloniaal systeem ineenstort, er nog katholieken zijn, die blijven denken, dat de betrekkingen tus sen Europa en Afrika slechts mogelijk zijn in het kader van dit systeem. Vol vertrouwen richten wij ons tot de katho lieken van Frankrijk en vragen hun niet aan vooroordelen vast te blijven houden. Wij zijn overtuigd, dat ons gemeenschap pelijk Geloof de beste basis blijft voor een goede verstandhouding en het is onze grootste hoop om bij al onze katholieke broeders een waarachtige internationale geest te zullen vinden, dat zij loyaal de plicht om te „dekoloniseren" zullen aan- stuaenien ip rran#m» in pnent om ie „aes";""""»1"" congres gehouden, waarop uitvoerig de vaarden en dat zij onze verantwoorde- situatie in Afrika besproken werd. Wat njkheden ais Afrikaanse mensen en als op dit congres heel duidelijk bleek, was, Afrikaanse christenen zullen erkennen' dat deze jonge mensen zich juist door de houding van hun blanke in casu Franse geloofsgenoten het meest ge handicapt voelen in hun idealistische stre ven om het toekomstige Afrika voor het christendom te behouden. In een resolutie, die aan het einde van het Congres werd aangenomen, heet het o.m.: Wij, katholieke studenten van zwart Afrika' in Frankrijk bevestigen opnieuw onze wil om volledig christen te blijven De resolutie concludeert tenslotte: Wij katholieke Afrikaanse studenten, oris beroepend op de eisen van ons chris telijk geweten 1 bevestigen opnieuw plechtig, dat er voor alle koloniale landen Algerije inbegrepen een plicht van „dekoloni satie" bestaat overeenkomstig het zelf beschikkingsrecht der volkeren; 2. betreuren de medeplichtigheid van zekere katholieken, die een ongeluk kige verwarring tussen Evangelische zen- ÜUAC WH c, ,v A en tegelijkertijd volledig Afrikaan; m ding en koloniaal systeem in stand hou- - - onder geen enkele den. bu geen enkel geval en pressie kan er voor ons sprake zijn van een keuze tussen deze tweevoudige trouw; wii vragen aan de katholieke Fran sen om te pogen te begrijpen welke eisen deze dubbele trouw, aan de Kerk en aan Afrika, stelt. Wanneer de katho lieke Fransen hiervoor geen begrip zou den kunnen opbrengen, dan zal ongetwij feld bij velen van onze landgenoten de indruk gewekt worden, dat men minder Afrikaan dreigt te zijn wanneer men christen is; „wij wensen, dat de Franse katholie ken er zich rekenschap van geven, dat het koloniale systeem zich in feiten open baart, die een groot beletsel vormen voor een waarachtige inplanting en op bloei van een ajithenliek christendom; den; 3. verklaren met diepe bewogenheid, dat het gebruik maken van troepen, zoals de „Sénégalais tirailleurs" in een kolo niale oorlog, zoals die in Algerije: een ernstig moreel probleem schept; onze christelijke geest en ons Afri kaanse geweten diep schokt, een vijandige atmosfeer schept tus sen broedervolkeren; indruist tegen de elementaire plich ten van respect en rechtvaardigheid te gen de volkeren van Afrika". UIT deze verklaring blijkt overduide lijk, dat de negerstudenten in Frankrijk (en helaas niet alleen daar) regelmatig stuiten op een houding, die het koloniale systeem noodzakelijk schijnt te achten voor het welslagen van de evangelische zending. Dat hier waar dig maar duidelijk op gereageerd wordt en terecht kan alleen maar verheu gend genoemd worden. Een aanmoedigend schouderklopje al leen de Afrikanen kennen dat zo on derhand wel zou echter slechts als de zoveelste miskenning ervaren worden. Het grootste probleem, waarvoor deze jonge intellectuelen, als zelfbewuste Afrikanen, zich dagelijks geplaatst zien, is samen te vatten in die aller belangrijkste vraag: „Hoe blijf ik goed christen en tegelijkertijd goed Afrikaan?" Aan het vinden van een antwoord op die vraag volle medewerking verlenen is dure christenplicht. Afrika bevindt zich op een beslissend keerpunt. Het is niet genoeg, dat de Paus. de bisschoppen en de geestelijkheid zich uitspreken in of ficiële publikaties, zoals bijv. de Kerst boodschap, waarvan de negerstudenten zich in hun verklaring bedienen. Het is in deze tijd van de leek meer dan ooit aan dc leken zich tc laten horen., niet met afbrekend, onwaar of twijfelachtig geschrijf, maar met ingrijpende, opbou wende daden. Hier falen is een in alle opzichten tc kort schieten aan katho lieke solidariteit. Hier afbreken is een onverantwoordelijk, een gewetenloos af stoten van zwart Afrika, dat, zoals ge zegd, momenteel 81 pet van de volwas sen gedoopten aan de Kerk geeft. Geen begrip voor de Afrikaanse problemen, zoals die ook in deze resolutie tot uiting komen, zal steeds meer Afrikanen van de Kerk verwijderen en staat gelijk met propaganda voor de steeds talrijker wordende Afrikaans nationale godsdien sten, die van dit soort „Westers" chris tendom niets meer willen weten en om deze en vele andere redenen reeds uit gesproken anti-Westers zijn. Hoezeer 't werk van bisschoppen, pries ters en leken in Afrika door aanmoedi ging van deze nationale godsdiensten wordt verzwaard, moet zelfs voor bui tenstaanders voldoende te begrijpen zijn. Het kan mogelijk voor sommigen wel pij-nlijk zijn, maar de feiten zijn nu eenmaal zo, dat er geen christelijke of Westerse beschaving is geopenbaard maar een godsdienst. De evangeliepre dikers hebben de opdracht die godsdienst in te planten in de cultuur en bescha ving die zij waar ter wereld ook aantref fen, volkomen onafhankelijk van welk koloniaal of ander bestuur ook. Dat vooral de Fransen neigen naar een andere overtuiging, hangt ongetwij feld mede samen met het gehele Franse koloniale stelsel, dat van de Afrikaanse gebieden Franse provincies wil maken; dat zwart Afrika wil assimileren, wil op nemen in het moederland, zoals het dit ook heeft willen doen met Algerije. An dere Fransen vinden in het feit, dat Frankrijk „het meest beschaafde land ter wereld is", al reden voldoende om de Franse beschavingszending te ver binden aan Frans bestuur. Vanwege de assimilatie-opvatting spreekt men al sinds enkele jaren met meer van koloniën en „koloniaal be stuur" doch slechts van „La France d'Outre Mer" (F.O.M.) en van het mmts- terie van „la France d'Outre Mer Daarom vermijdt men het ook angstval lig om nog van „indigenes" te spreken maar gebruikt men de term „autoch tonen" of „Francais d'Outre Mer Ondertussen dreigt het assimilatie-sy steem voor Frankrijk zelf een probleem te worden. Het heeft °P verschillende plaatsen namelijk zo goed gewerkt, dat er van een echte anti-Franse stemming in zwart Afrika, in het alge™ee;? gespro ken, geen sprake is. Integendeel, een vrij groot aantal intellectuelen is meer Frans geworden dan de Fransen! Volgens de constitutie van 1946 hebben Afrikanen volledig Frans burgerrecht. In de praktijk betekent dit voorlopig, dat ruim 700.000 negers een .carte d ïdenti- té" hebben (die verkregen wordt door goed gedrag en voldoende kennis van de Franse taal) en die °(^\_1"elr/recht ver schaft. La France d Outre Mer zendt zijn afgevaardigden naar Parijs en niet naar Dakar of Brazzaville het Parijs van equatoriaal Afrika. Momenteel zijn ongeveer 10 procent van de afgevaardig den in Parijs negers. Zij hebben zich ver deeld over de verschillende politieke groe- peringen in Frankrijk. Dit percentage echter laat reeds over duidelijk zien wat de gevolgen zullen zijn als Frankrijk kost wat kost aan dit assimilatie-systeem zou willen vasthou den Niet 700.000 maar ettehjke miljoe nen' zullen Zich straks een „carte d'iden- tité" kunnen veroveren. Dan zou Frank rijk in Parijs door Ia France d'Outre Mer worden Sfegoerden bestuurd. Nu reeds zouden de 10 proeent negers, als 7f» zich aaneensloten (en daar wordt door nationalisten aan gewerkt) bij ver deelde stemming m de Nationale Verga dering de doorslag kunnen geven. Stel len wij ons voor wat dit op voor Frankrijk beslissende momenten kan betekenen. Ri ivoorbeeld als het gaat over het sturen van nieuwe versterkingen naar Algerije. Als Frankrijk vast zou willen houden riin assimilatie-systeem, bezorgt het zich ongetwijfeld een toekomst vol hoofd pijn. Het is dan ook niet te verwonderen, dat men in Frankrijk meer en meer ge hoor begint te geven aan de eisen van een aantal Afrikaanse nationalistische leiders, die aandringen op zelfbestuur. In dit verband is veelbetekenend, dat premier Guy Mollet aan de heer Fe lix Houphouet-Boigny, de zwarte minis ter in het huidige kabinet, opdracht heeft gegeven om de herziening voor te berei den van diverse punten in de constitu tie van 1946, waarin het assimilatie-sy steem is vastgelegd. Waar komen de eisen tot zelfbeschik kingsrecht van zwart Afrika nu praktisch op neer? Léopold Sedor Senghor, de zeer bekwame leider van het voormalige „Bloc Démocratique Sénégalais", dat zich heeft gereorganiseerd in de „Indépendance d'Outre Mer" (I.O.M.) eist een gelijk partnerschap van de diverse overzeese gebieden met Frankrijk. Dit komt neer op zelfregering in de Franse Unie en zou dus impliceren, dat Afrikanen geen zitting meer nemen in Parijs maar hun eigen landsbestuur in handen gaan ne men. Een overwinning van Senghor zou dus de afschaffing van het assimila- tie-systeem betekenen en het overscha kelen naar de Engelse politiek van het verlenen van zelfbestuur, liefst in de Commonwealth. Félix Houphouet, de leider van het „Rassemblement Démocratique Afri- cain", dat een brug wil zijn tussen in tellectuelen en plattelandsbevolking, il niet meer zo gebrand op zelfbestuur. Hij is overtuigd, dat zelfregering voor eel gebied dertien maal zo groot als Frankrijk, met een 600 verschillende talen en dia-' lecten verdeeld over een duizend stam men en volksgroepen nog gecompliceer der is dan het lijkt. Hij wil onmiddel lijk politieke gelijkheid voor alle Afri kanen en snel ingrijpende maatregelen voor de ontwikkeling van zwart Afrikl op onderwijs-, sociaal, economisch en technisch gebied. Dit alles in een soori federatie met Frankrijk. Welke richting men ook uit zal gaan het is de plicht van katholieke staats- lieden, economen en sociologen, in over' leg en samenwerking met de Afrikaan' se intellectuelen te komen tot een syn' these, die Frans-Afrika een waardigi en gelijke plaats verschaft onder dl volkeren. Dat dit niet kan zonder dt nodige financiële, sociale, technische en economische offers behoeft geen be toog. Dat ook op dit terrein de chrisi lelijke plicht van hulpverlening voort gang moet blijven vinden tot lang na het verkrijgen van zelfbeschikkings recht en gelijkberechtigdheid, is voor alsnog overduidelijk. (Van onze correspondent) Drie belangrijke en actuele onderwer pen op het gebied van het spoorwegwe zen zullen aan dc orde worden gesteld op het van 48 iuni a-s- in Scheveningen tc houden congres van de Association inter nationale du Congrès des Chemins de Feb (A I.C.C.F.). In de eerste plaats de kwes tie van de rentabiliteit en dc vervoers- technische mogelijkheden om een over belast dubbelsporig baanvak te ontlasten ofwel door het leggen van een derde spoor, berijdbaar in twee richtingen, of' wei door het leggen van een tweede dub belspoor. Een kwestie,, welke op het ogenblik in ons land speelt en wel op de baanvakken Utrecht-Blauwkapel en Eind,hoven-Boxtel. Het tweede onderwerp is de diesel- tractie, eveneens een acuut probleem, omdat de diesel meer en meer een vaste plaats gaat innemen in het spoorweg verkeer. Het derde onderwerp vormen „tariefsproblemen", dat behandeld zal worden in een sectie onder voorzitter schap van dr- ir. F. Q. den Hollander- president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Behalve deze drie kwesties krijgt hel congres nog enige andere aangelegen heden te behandelen, waarvan wellich1 het voornaamste is de aanvrage van Sovjet-Rusland om toegelaten te wordt - tot het lidmaatschap van de Association- Reeds sinds enige jaren neemt Rusland deel aan internationale conferenties over het spoorwegwezen, met name over de dienstregeling, maar men schijnt thans tot een volledige medewerking geneigd- De A.I.C.C.F. omvat thans circa 40 lan den met meer dan 200 spoorwegmaat schappijen, verspreid over de gehele we' reld. Iedere vier jaar houdt zij een con gres over belangrijke vraagstukken op spoorweggebied. waaromtrent tevoren rapport is uitgebracht door de z.g. per manente commissie, die aanstonds te i Scheveningen voor dit doel bijeenkomt 1 en waar 25 landen zullen zijn vertegen woordigd door 160 personen. Het totaal aantal deelnemers bedraagt 280 personen- De vergadering van de permanente commissie zal 4 juni door de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. Algera, in I de Ridderzaal te 's-Gravenhage worden geopend. De beraadslagingen, welke drie dagen zullen duren, worden gehouden in het Kurhaus. deels in het Palace-hotel te Scheveningen. De twee volgende dagen zijn bestemd voor excursies, resp, naar de oliewinning hier te lande door de B.P-M. en naar de inpolderingen in he' IJsselmeer. Daar Visser goed w Nederla teren; 1 de Nen éérste baan er treffeüj Mei kunni wordi dat d atleti- aftek Inten 200 me leden v jandia tijd d: jaar to te! Pui niet Z< 100 me zo goe cours", Veth, Dlcky van K kamp verder nen l 800 m Selma vorieti Vaal i lce ou I Corrie in hat Kok sterke kregel sen spam worde: sink e zakje zal in Dini I den o speerv Crame eindel Dinin mes-c: ook b en W currei (Va Mei veld Westi gespli startl delpu de Hi 18-0 Olg uitsta park, gunst Zora ders, de. c liefst hand de m Eei toege den een i en d een 1 sohei Ultra Ulric Hi< waai Hog Uncir Old Truel Wei Utra, Fiv< Samrr We: vinge Usqi Marij Bec vinge Cinq Hot Pluto We vinge com. Ac pron dige getit tivit teur het opv< de 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 10