Overheidssubsidie bepleit voor werk der missionarissen Katholieke leken zijn zwaar te kort geschoten N.S. nemen afscheid van „hout" en „stoom" Exarwefl Vorstelijke gasten Mauritshuis Kostiiumshow met intermezzo grappig Mgr. Huibers consacreerde nieuwe kerk van Nieuw Vennep bezochten JULIEN BENDA OVERLEDEN Eden kondigt H-bom- explosie aan Hagenaars trotseerden regen Aanpassing kwam 75 jaar te laat Engelsen nemen aan laatste rit deel Nachtwake voor Holland Festival Penicilline niet te duur Mooie plechtigheid in sfeervol interieur Bloemen van Den Haag Schrijver van „La trahison des clercs" VRIJDAG 8 JUNI 1956 PAGINA S Het ogenblik van de leek Nederlandse missionarissen cultuur v er br eiders Zelf doen Morgen een bijzonder Zaterdag-koopje Dames-f!ats in Met „three oranges" beloond PRINSES WILHELMINA OP SOESTDIJK Van, onze verslaggever). Dikke wolken joegen over het vlakke land van de Haarlemmer meer en geregeld plensten er regenbuien neer uit de loodgrauwe lucht. Dit weinig feestelijke deco rum kon de vreugde van de katho lieken van Nieuw Vennep evenwel niet temperen, toen zij gisteravond de nieuwe kerk van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen tot in alle hoeken vulden en er luisterden naar de vaderlijke woorden van mgr. Huibers, nadat de schijnbaar onvermoeide bisschop des middags de zware ceremoniën van de kerkconsecratie had verricht en een pontificale Hoogmis had opge dragen. Klokken luidden... Romantisch diner in Haarlem Twaalf kransen DOOR EXTRA LENGTE EEN NATUURLIJK FILTER Premier Eden heeft gisteren in het Lagerhuis meegedeeld, dat Groot-Brit- tannië in de eerste helft van het volgend jaar in een afgelegen deel van de Stille (Van onze redacteur) Voor het zgn. „Vieux Doelen Studenten Contact" van de St.-Adelbert Ver eniging heeft JProf. G. Zeegers, directeur van het Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut, gisteren in het Kurhaus te Scheveningen een redevoering gehou- dn over de roeping van het AVesten ten opzichte van de onderontwikkelde ge bieden. De Kerk, zo betoogde prof. Zeegers, is geen ideologisch systeem, zij is een even grote realiteit als het bestaan van een volk of staat met een door God gegeven opdracht, welke door mensen, menselijke instellingen, filosofische en culturele aspiraties en ook politieke machten, sociale instellingen, beginselen en activiteiten moet worden volbracht. Dit impliceert, dat de leken evenzeer verantwoordelijk zijn voor het doordringen van de katholieke levensleer in de wereld als de clerus. In de westerse wereld, waar negentig procent der katholieken woont, heeft deze groep niettemin gefaald in het doordringen van de christelijke levensbe schouwing, en wel in het bijzonder in de positief wetenschappelijke en tech- nisch-economische sectoren- Tegelijk met de industriële revolutie van het Westen had de katholieke gemeenschap in die landen de maatschappijleer moeten herscheppen; de sociale moraal, het cul- tuurideaal en het opvoedingssysteem moe ten aanpassen aan de veranderende en ver anderde omstandigheden. Deze herschep ping is driekwart eeuw te laat begonnen. Niet alleen is men vergeten bij het ver breiden van het geloof in Afrika en Azië de sociologische omstandigheden mee te laten evolueren, maar zelfs nu, nu de Afro-Azia- tische volkeren, die eeuwen cultuur achter zich hebben staan, op technisch-cultureel gebied geholpen moeten worden, dreigt de hulp de problemen, die allerwegen aan de oppervlakte liggen, nog te verergeren, om dat de katholieke leek in de westelijke wereld niet de kracht bezit om in de te helpen landen de idee te doorbreken, dat de Kerk gezien wordt als een der menig vuldige facetten van een op macht en bezit gestelde wereld. Het Westen en daarmee de katholieke leek is onmachtig gebleken de onverganke lijke waarden van het westerse cultuur systeem, dat gebouwd is door en op het Christendom, over te planten. Dit ogenblik is het ogenblik van de leek, die actief al zijn krachten inzet voor de verbreiding van Gods Kerk op aarde. Hij moet getuigen voor verantwoordelijkheid van de westerse wereld de komende we reldgemeenschap te kerstenen, d.w.z. dat het Westen een missionaire taak heeft te vervullen om de blijvende waarde van zijn beschaving en in het bijzonder het Evan gelie aan de onderontwikkelde volkeren over te dragen. En het is niet alleen de clerus, die de taak heeft te missioneren, het zijn Spanje en Portugal brachten dat in hun rijke koloniale verleden tot uitdruk king ook de staten ,die in deze hun plicht te vervullen hebben. Het uitdelen van de cultuur-technische goederen dient te geschieden door de gehele westerse ge meenschap. De taak van de katholieken hierin is het aanpassen van de missie aan haar huidige taak en de zuivere verkondi ging van de blijde boodschap uit te breiden met de culturele en materiële hulp om op deze wijze de juiste sociale verhoudingen te doen doordringen. Zij dienen, omdat het te scheppen, die nodig zijn om de Kerk verschaffen van culturele en materiële hulp zoveel morele en godsdienstige aspec ten raakt, specifieke katholieke orkanen op te richten om deze hulp te coördineren en te organiseren, zowel nationaal als inter nationaal. Wat het nationale vlak betreft dient de katholiek in de politieke gemeenschap de aanspraak van de missionerende orden en congregaties op subsidies van overheids wege aan de orde te stellen. De overheid zal hierdoor erkennen, dat de missionaris reeds een eeuw lang culturele, sociale en materiële hulp heeft verleend aan deze volkeren; zjj zal erkennen, dat het werk van de missie van grote sociaal-culturele betekenis voor de niet-westerse volkeren is geweest; zjj zal tenslotte erkennen, dat er Nederlandse missionarissen op bijzondere wjjze de Nederlandse cultuur hebben ver breid. De katholiek dient op de tweede plaats de subsidiëring van de eigen organen voor de cultureel-technische hulpverlening -n de onderontwikkelde gebieden, zoals b.v. het kardinaal van Rossum instituut aan de orde te stellen. Vervolgens dienen de katholieken hun positie te bepalen ten opzichte van de door de overheid zelf te ondernemen initiatieven voor de hulpverlening. En in dit verband rijst de vraag welk standpunt de Nederlandse katholiek dient in te nemen ten opzichte van de onlangs opgerichte „Nederlandse orga nisatie voor internationale bijstand". Zonder meer kunnen de katholieken de behartiging van hun belangen niet toe vertrouwen aan dit lichaam. „Dit bete kent niet", aldus prof. Zeegers, „dat ik voor dit instituut geen specifieke taak zie, doch de katholieken zouden er zich tegen moeten verzetten wanneer de or ganisatie de tendenz zou gaan vertonen op te treden als uitvoerend orgaan. Zij moet formeel een a-politiek karakter vertonen, doch in feite zal zij zich bezig houden met aangelegenheden, die in zich zelf een politiek-ideologische materie zijn". Het bestrijden van hongersnoden en der gelijke is niet in de eerste plaats een tech nische aangelegenheid en daarom kun nen de katholieken slechts verantwoorde lijkheid op zich nemen voor projecten van technische bijstand, die zij zelf geheel of gedeeltelijk uitvoeren en wel door het ka tholiek orgaan, dat zij zelf hebben opge richt. Wanneer de overheid er dus toe zal overgaan subsidie te verlenen aan deze organisatie, dan zal de katholiek dit slechts goed kunnen keuren wanneer de katholie ke organisatie in dit opzicht niets te kort komt. Deze zelfde maatstaven moeten de Ka tholieken toepassen op de gecoördineerde intergouvernementele hulp. Men zal ver volgens daadwerkelijke erkenning dienen te vragen voor de mensen vormende be tekenis der geloofsprediking. en in het bij zonder voor de sociale betekenis van het beschavingswerk der missionerende Kerk (Van onze Utrechtse redacteur) Op enigszins plechtige en zelfs feeste lijke wijze zullen de Ned. Spoorwegen zaterdag 16 juni a.s afscheid nemen van hout en stoom, die snood worden afge dankt. na het bedrijf omtrent een honderd jaar nuttige diensten te hebben bewezen. Die dag rijdt er een extra-trein, getrok ken door een ouderwetse stoomlocomotief, die tien houten rijtuigen zal meezeulen van Den Haag naar Amsterdam, bedoeld als afscheid zowel van de stoomtractie als het houten materieel. Als gasten rijden mee ongeveer 200 leden van de Nederlandse Vereniging van belangstellenden in spoor- en tramwegen, die haar 25-jarig bestaan viert en 70 leden van een soortgelijke Engelse vereniging. De terugreis wordt gemaakt met een trein bestaande uit een elektrische vier- rijtuigenstel. waarvan de bestuurscabine met het oog op de veiligheid wat hoger en meer naar achtei is gebouwd, terwijl de neus van het rijtuig versterkt is en een vier-rijtuigenstel van iets oudere type. welke wagens voorzien zijn van een moderne buisverlichting. Wanneer men deze prachtige stalen rij tuigen vergelijkt met de eerste houten wagons, waarvoor in 1839 de locomotief „De Arend" werd gespannen, is het ver schil wel heel groot. In klassen gevolg van de groei der democratie zijn we er niet op vooruit gegaan, want we heb ben sinds 3 juni slechts een eerste en tweede klas, terwijl bij de meest primi tieve rijtuigen zelfs een onderscheid van drie klassen bestond. Eerste klas was dili gence, de tweede char a bancs in goed Nederlands vertaald: Jan Plezier ter- wijl de derde klas eenvoudig als wagon gedoopt was, waarin men geheel open zat zonder het genot van ramen. Reeds lang vóór de oorlog zijn de Ned. Spoorwegen overgegaan tot het gehruik van stalen rijtuigen, die dus zeer lang- zaam-aan het houten materieel geheel verdrongen hebben. sn.u6° in ons land, zij het ook door het buitenland gebracht, met in gang van de zomerdienstregeling versche nen, is de automatisch sluitende deur, zo dra de .rem vertrekt, gelijk men dat in Parijs pij ae „ondergrondse" kent. Men treft dit aan by de Duitse Diesel treinen, die op het traject AmsterdamFrankfort zijn gaan "Oden en dagelijks in de hoofd stad, Utrecht en Arnhem, verschijnen. Enige voorzichtigheid oij de in- en uit stappende reizigers is wel geboden. Zij worden door de stationsomroep op de on gewone deursluiting attent gemaakt. (Advertentie) Rustig denken M ij n h a r d t's uwta fa Ie 11 en Mgr. J. PHuibers, bisschop van Haarlem, tijdens de plechtige conse cratie van de door mgr. A. C. Schuaper, vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam, gebouwde kerk te Nieuw Vennep. BALLERINES met open teentje. Bijzonder zacht kalfsleer met geheel lederen zool. In de kleuren wit en bleu. Bijzonder voordelig NU voor BINNENWEG PLEIN WEG 196 Oceaan voor het eerst een proefontplof- fing van een waterstofbom teweeg zal brengen. De vliegtuigen van de R.A.F., die aan de proef zullen deelnemen, zullen als basis het Christmas-eiland, ongeveer 1.400 mijl ten zuiden van Hawaii, heb ben. De regeringen van Australië en NieuwZeeland hebben haar medewer king toegezegd. De Britse premier verklaarde, dat de ontploffing ver van elk bewoond eiland hoog in de lucht zal plaats vinden en dat alle veiligheidsmaatregelen zullen worden genomen, „in het licht van onze eigen kennis en van onze ervaring, verkregen uit de proeven van andere landen". Eden herinnerde er aan, dat de V. S. en de Sovjet-Unie reeds dergelijke proe ven hebben gedaan. Vorig jaar had de re gering haar voornemen om waterstofwa pens te vervaardigen, reeds aangekon digd. Het nemen van proeven is van groot belang voor de vervaardiging van deze wapens. Om deze reden had de regering besloten een beperkte serie proeven te doen Groot-Brittannië blijft echter be reid tot deelneming aan een gedachten- wisseling over methoden ter regeling en beperking van proefexplosies, zo zeide de premier. Het Christmas-eiland, waar de proef neming waarschijnlijk gedaan zal worden, ligt iets ten Noorden van de evenaar, in het midden van de Pacific, halverwege de Hawaii-eilanden in het Noorden, de Polynesische archipel in het zuiden, Australië in het Westen en Mexico in het Oosten. Labour-afgevaardigden, onder wie de oud-minister voor luchtvaart, Henderson, vroegen de premier, of hij de regeringen van de V. S. en Rusland concrete voor stellen zou doen ten aanzien van het toe zicht op en het beperken van atoom- proeven. Eden antwoordde, dat Frans- BritSe ontwapeningsvoorstellen, die hier in voorzien, ongetwijfeld zullen worden behandeld, als de ontwapeningscommissie der V. N. „binnen enkele weken" bij eenkomt. De premier verklaarde verder, dat proeven op grote hoogte aanmerkelijk minder kansen op ongelukken geven. Hij kondigde aan, dat er volgende week een rapport van medische deskundigen over dit onderwerp zal worden gepubliceerd. De eerste liefhebber voor goede en goedkope zitplaatsen voor de voorstellin gen van het Holland-Festival heeft reeds in de nacht van woensdag op donderdag om drie uur post gevat voor het gebouw van Kunsten en Wetenschappen in 's-Gra- venhage. Gisteravond tegen het middernachtelijk uur waren er ruim 40 op kaartjes belusten, die, voorzien van ligstoelen, dekens, pro- vjand, flessen water en fruit de wacht hadden betrokken op de stoep van het gebouw. De directie van het Holland-Festival heeft deze toewijding van de kunstmin naars en -minnaressen gisteravond be loond met een gift van drie sinaasappelen voor ieder. Deze sinaasappelen waren, zo als het bijgevoegde kaartje aangaf, sym bolisch voor het optreden van de Natio nale Sloveense opera „Ljubljana" met Prokofieffs „The love of three oranges". Op vragen van het Tweede-Kamerlid, de heer Van Lienden (P.v.d.A.), hebben de ministers- van Economische Zaken en van Sociale Zaken en Volksgezondheid geantwoord, dat de prijs van penicilline, die door de Nederlandse industrie aan binnenlandse afnemers wordt berekend, geen aanleiding geeft tot het nemen van prijsverlagende maatregelen. De binnen landse penicilline-prijs kan niet worden vergeleken met de dumpingprijs waar voor het buitenland zijn overproduktie aanbiedt. Het prijsniveau van geneesmiddelen in ons land vertoont, volgens de voorlopige indruk van de ministers, globaal gezien geen belangrijke afwijking met dat in de ons omringende landen; een nader onder zoek wordt echter thans ingesteld. H. K. H. Prinses Wilhelmina heeft van middag op paleis Soestdijk met de Groot hertogin en de Prins van Luxemburg en de koninklijke familie het noenmaal ge bruikt. De prinses heeft het voornemen tot_ dinsdag op paleis Soestdijk te ver blijven om vervolgens naar 't Loo terug te keren. Zaterdagmiddag 9 juni zal Prinses Wil helmina tegenwoordig zijn bij de plechtig heid in de Grote Kerk van Breda, naar aanleiding van het na welhaast 50 jaar restauratiewerkzaamheden weer geheel ter beschikking komen van dit historisch kerkgebouw. „Mjjn allerhartelijkste gelukwensen met deze nieuwe kerk, zo schoon en zo prak tisch", zo zeide monseigneur, en hij ge waagde van een dag vol vreugde, niet alleen voor de parochianen en pastoor H. Brans, maar ook voor de oud-pastoor, thans mgr. A. C. Schaaper. Deze, de huidige vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam, liet immers de oude, bouw vallige kerk aan de Sint-Antoniusstraat afbreken en op dezelfde plaats een nieuw Godshuis neerzetten, een robuust gebouw met een stijlvol en modern interieur, dat onder het toeziende oog van pastoor Brans werd voltooid en gisteren dan door de 1400 katholieken van Nieuw Vennep voor de „schuurkerk" werd verwisseld. Om vier uur begonnen de consecratie plechtigheden. Het was voor de eerste maal, dat deze door mgr. Huibers des middags werden verricht. Het was droog, toen de grijze herder zegenend driemaal rond de kerk trok, maar nauwelijks was de stoet geestelijken, misdienaars en zan gers binnen, of er ontlastte zich een" fikse bui. Tegen half zes verzamelden zich velen rond en onder het zeildoeken „baldakijn" dat de definitieve ingang nog verving, omdat het vlak voor de voorgevel gelegen kostershuisje eerst nog moet worden afgebroken en even later betraden de gelovigen mèt mgr. Huibers, voor wie de relieken van de H.H. Marte laren Pontianus en Innocentius werden uitgedragen, de kerk, om daar de verdere plechtigheden op het brede priesterkoor eerbiedig te volgen. Ook de burgemeester van Haarlemmermeer, mr. v. d. Willigen en de beide dominees van Nieuw Vennep woonden ook de zalving van het altaar en het inmetselen van de relieken der beide Martelaren bij. (Van onze Haagse redactie). Een druilerige regen, die tijdens het bezoek aan het Mauritshuis in een kletterende bui overging, verstoorde een gedeelte van de feestelijke sfeer die gistermiddag in Den Haag gespreid was over het korte bezoek van H.M. Koningin Juliana en haar vorstelijke gasten: Groothertogin Charlotte en prins Felix van Luxemburg. Nadat de lunch in Huis ten Bosch, waaraan ook prins Bernhard had aan gezeten, gebruikt was, trok de stoet naar het Mauritshuis. De crème calèche, waarin de drie vorstelijke personen waren gezeten, en de overige rijtuigen, werden voorafgegaan en gevolgd door 24 ruiters van de rijkspolitie. Voor de stoet reed de hoofdcommissaris van de Haagse politie, de heer J. Gulthérie van Weezei met zijn adjudant; achter hen volgde burgemeester mr. F. Schokking. Tijdens de rit zorgden vier muziekkorpsen, dat de stemming er bij de wachtenden in bleef. Vooral voor het Mauritshuis hadden zich veel schoolkinderen met vlaggetjes opgesteld. de wethouders, enkele fractieleiders, de gouverneur van de residentie, luitenant- generaal Buurman van Vreeden en de directeur van het Mauritshuis, dr. A. de Vries, die allen werden voorgesteld. Vervolgens werd een rondgang door het museum gemaakt, waarbij vooral de pronkstukken van het museum; de Ver meers, de werken van Rogier van der Weyden, Memling, Holbein en Rembrandt de aandacht trokken. In de zaal die, naar het roemruchte schilderij met de stier van Paulus Potter, de Potterzaal heet, hield burgemeester Schokking daarna een toespraak, waarin hij een dankwoord tot de vorstelijke bezoekers sprak, een kort exposé over het museum gaf en tenslotte de hoop uitsprak, dat dezelfde soort bloe men die op dat ogenblik de zaal sierde, volgend jaar in de tuin van het groot hertogelijk paleis van Fischbach zullen mogen prijken, als geschenk van Den Haag. Na de officiële begroeting bij het Mauritshuis, boden Joost Dettmeijer en Josias Aartsen, zoons van Haagse wet houders, de beide vorstinnen bloemen aan. Bij de ontvangst waren tevens aanwezig waarin witte bloemen, rond de door de bisschop gezalfde twaalf kruisjes, waar boven zacht kleine kaarsen flakkerden. Rond en op het priesterkoor had men pal men en blauwe en roze hortensia's ge schikt en tegen de ijle, betonnen pilasters, die de wijde bogen schraagden, waarop het typische, houten dak breeduit steunde, prijkten toeven paarse irissen en roze an jers. Een smaakvolle versiering in het stemmige, intieme kerkinterieur, dat wars is van alle dorpse krullerigheid en be domptheid. Een Godshuis, waar, zoals mgr. Huibers het ook zei. de gelovigen van Nieuw Vennep „wezenlijk thuis kun nen en zullen zijn". Prof. dr. F. van Thienen gaf vervolgens een charmante en vaak geestige explicatie bij de historische modeshow die toen volgde. Vooral de kostuums uit de Zaan streek (1790), Friesland (1813) en Walche ren (1850 en 1950), die door een twaalftal mannelijke en vrouwelijke mannequins werden getoond, kregen grote bijval van alle aanwezigen. Een luid gelach klonk er op toen prof. Van Thienen, nadat hij een Fries rouw kostuum had toegelicht, een Empire- wandelkostuum annonceerde: op datzelfde ogenblik trad uit de opening waaruit de mannequins te voorschijn kwamen, de adjudant van H.M. de Koningin, luit.-kol. mr. R. van Zinnicq Bergmann naar voren, die een warm applaus in ontvangst kreeg te nemen. Nadat de vorsten hun handtekening in het gastenboek hadden gezet en de mannequins waren voorgesteld, vertrok ken de bezoekers in gesloten hofauto's naar Amsterdam, nagewuifd door ver regende groepen toeschouwers. Gisteravond begaven H.M. de Koningin en haar gasten zich naar Haarlem, waar vanwege de ministers een diner werd aangeboden in het Frans Halsmuseum. Tegen acht uur kwamen de vorstelijke bezoekers in Haarlem aan, waar zij bij de ingang van het museum werden be groet door de minister-president dr. W. Drees en de burgemeester van Haarlem, mr. O. Cremers. Het diner werd gebruikt in de Renaissancezaal van het museum, bij het licht van kaarsen, die in antieke kandelaars van het Rijksmuseum waren geplaatst. Aan de dis, die versierd was met o.a. rose violieren, gele tulpen en blauwe irissen, werd achttiende eeuws Haags porcelein gebruikt; de maaltijd werd opgeluisterd met grammofoonmuziek van Vivaldi, Haydn en Mozart. Na afloop van het diner verzamelden de gasten zich in de Goudleerzaal, waar champagne werd geserveerd. Vervolgens werd een rondgang gemaakt door de zuidelijke vleugel van het museum, waar werken van Frans Hals hangen en door de grote tentoonstellingszaal met werken van andere grote meesters. Tot besluit van het korte bezoek aan Haarlem werd nog een rondrit door Haar lem gemaakt. Vlak voordat de Hoogmis een aanvang nam, hingen de bruidjes groene kransen, Mgr. Huibers werd tijdens de pontifica le Hoogmis geassisteerd door mgr. Schaa per als presbyter assistens, pastoor H. Theissen van Hillegom en aalmoezenier A. Huijboom van de K.A.J. als troondia- kens. kapelaan H. Brans uit Den Haag. een broer van pastoor Brans, als diaken en rector S. de Bot als subdiaken en de zeereerw. heer J. Solleveld, secretaris van het bisdom Haarlem en kapelaan M. Wel ling van Nieuw Vennep, als ceremoniarii. Onder de bezielende leiding van twee, de vorige week door mgr. Huibers gewij de, jonge priesters zongen de in superplie geklede koorzangers afwisselend met de volle kerk de Gregoriaanse gezangen. De krasse bisschop deelde zelf nog aan de misdienaars, de zangers en vele gelovigen de H. Communie uit. En pas tegen half negen verkondigden de klokken in de massieve toren van de nieuwe kerk het luid over heel het dorp, dat de plechtig heden ten einde waren en dat de katho lieken van Nieuw Vennep weer een eigen, waardig Godshuis hebben. De Franse filosoof en schrijver Julien Benda is te Parijs overleden. Hij is 89 jaar oud geworden. zWn talrijke werken is het be- „II ste "La trahison des clercs" dat in 1927 verscheen. Benda werd geboren op 2e kerstdag 1867. Hij kwam voort uit een joodse fa milie. die geheel vrij was van traditio nalisme. Aanvankelijk voelde hij zich aangetrokken tot de wiskunde, maar na dat hii voor het toelatingsexamen van de polytechnische school was gezakt, ging hij geschiedenis aan de Sorbonne studeren. Zijn geloof in de onveranderlijke recht vaardigheid maakt hem in zijn jeugd tot pleitbezorger van Dreyfus getuige een serie artikelen ..Dreyfusards" in de „Re vue Blanche'' en later tot verdediger van de democratie. Na zijn artikelen over de Dreyfus-zaak werkte Benda verscheidene jaren aan de .Cahiers de la quinzaine" van Char les Péguy, maar als vurig verdediger van de zuivere rede als vijand van het mysticisme ging hij in 1907 zijn eigen weg. Enige jaren later deed hii felle aan vallen op zijn landgenoot Henri Bergson, tegen wiens leer hij de altijd geldende waarden die gesteld wonden door de rede verdedigde. Zo schreef hij „Le bergosonisme ou une philosophic de' la mobilite" (1912) en „Le succes du berg- sonisme" (1917). Over de democratie schreef Benda dat deze in Europa alleen kan bestaan, als bv. een internationale t.aal gesteld wordt boven de nationale talen en wanneer bo vendien aan rede en wetenschap de voorkeur wordt gegeven boven intuitie en letterkunde. In zijn romans geeft hij uitdrukking aan deze denkbeelden. In zijn bekendste werk. „La trahison des clercs", verwijt hij de intellectuelen, dat zij „verraad" hebben gepleegd ten aanzien van de eeuwige waarden door zich met tijdelijke en plaatselijke zaken bezig te houden. Dat Benda niet op de letterkunde was gesteld blijkt ook uit zijn werk La France byzantine" (1945). waarin hij vrij wel alle moderne Franse schrijvers, van Valery tot de surrealisten bestrijdt. Van Benda kon gezegd worden, dat hij „weinig leerlingen maar talrijke te genstanders" had.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 3