WENEN De radiovaltuitin Parijs wil ook wat hebben akkertjes door Margaret Truman mm pa schittert de modeglans van het Congres Wég die pijn! Moderne schoonheid voor het serieprodukt ZATERDAG 9 JUNI 1936 PAGINA Roosevelts dood Het leven in Washington steeg Mar garet nooit naar het hoofd, dank zij haar vaste wortels in Independence, haar band met de bewoners daar, die haar hadden zien opgroeien. Toen haar vader Vice-President werd had de grotere publiciteit op haar karak ter geen ongunstige invloed. Trou wens haar moeder, een sterk karakter, maar iemand die onder alle omstan- Publieke plichten AUTOREIZEN DOOR EUROPA En in 10 minuten Oostenrijks hoofdstad heeft veel paradepaardjes Elegante combinatie van een fijn Wollen geruit deux-pièces met recht op het hoofd gedragen haar- vilthoed. (Model: Roberta). Schubert en Beethoven, en niet te vergeten Johann Strauss, zij allen zijn getuige geweest hij de geboorte van de befaamde Wecnse mode. Strauss is zich van die mode waarschijnlijk het meest bewust geweest, al was hij hij het ont staan ervan nog maar een pril tienjarig knaapje. De Wecnse mode ontstond uit een politiek congres. Hef. Wener Congres, dat 11a de val van Napoleon aan Europa zijn nieuwe vorm moest geven. Twee keizerinnen bepalen een modestijl Familie-zin met kleine sjaalkraag. (Model: Bernhard Altmann). Een sobere maar sierlijke lijn is het kenmerk van een moderne slaapbank. „Het oog wil ook wat hebben". In deze oeroude zegswijze ligt ver vat, dat de mens aan de hem ten dienste staande gebruiksgoederen ook esthetische eisen stelt. Zo goed als een schenkkan die er aardig uitziet, maar slecht schenkt, een onding is, evenzeer is een kan die goed schenkt, maar lelijk is, een ongewild artikel. Bij gebruiksvoor werpen staat de doelmatigheid voorop, maar onmiddellijk daarna eist de gebruiker een aantrekkelijk uiterlijk. Reeds onze primitieve voor ouders hadden de neiging, hun ge bruiksvoorwerpen te verfraaien en de eerste kunstvoorwerpen waren gebruiksartikelen. Toen de kunst een eigen bestaan ging leiden, bleef de figuur van de dienende kunstenaar, de kunstzinnige am bachtsman, bestaan, en zelfs de op komst van de industrie heeft hem niet geheel doen verdwijnen. Daar- Smaak van de afnemers is steeds in beweging naast heeft de industrie, die in onze dagen de grote meerderheid van de gebruiksgoederen levert, zelf ontwerpers voortgebracht, wier taak het is, de machinaal ver vaardigde voorwerpen een fraaie vorm te geven, een eigen schoon heid, die onvergelijkbaar is met die van het handwerk. Want juist de ontwikkeling van nieuwe techni sche procédé's en nieuwe mate rialen vormt de basis waarop de industriële ontwerper bouwt. Nieuwe mogelijkheden Een fornuis in oude trant contras teert in uiterlijke vorm duidelijk met het nieuwe model links beneden. Experimentelen, voor hoede publiek ouv NEW YORK, 30 mei. Hoe vergaat liet een jong meisje- dat is opgegroeid in een belommerd Amerikaans stadje en plotseling in liet liclit van de publiciteit komt te staan als dochter van de presi dent van Amerika? Met alle tact en liumor, haar eigen, heeft Marga- het Truman (die alleen zeer on langs door baar huwelijk met ren Amerikaanse journalist: Margaret Daniel werd) dat in baar juist uit. digheden haar gevoel voor humor be waarde, hield ook de hand eraan dat Margaret niet over het paardje ge tild werd. Het hele boek getuigt ook van Margarets zelfspot. Al haar kleine schilderijen van de achter grond van historische gebeurtenissen maken dit boek zo menselijk en vul len in wat reportages niet konden doen. Zjj vertelt b.v. hoe ze de dood van President Roosevelt hoorde. Ze stond juist klaar in een feestjapon met dansschoentjes aan om uit te - v, Am S ™V "j gekomen boek „Souvenir" verteld. Het is een allersympathiekst werk, dat ze heeft geschreven en met alle reserve die zij bewaart, geeft zij toch een goede blik op haar familie en haar zelf als „typisch" Ameri kaanse met haar moed, haar zin voor realiteit eii haar eenvoud. Het is jammer dat Hollywood zo weinig gelegenheid vindt voor het ver_ filmen van de simpele hartelijke ver houdingen, bij gewone gemiddelde Amerikaanse families op dorpen en in kleine steden en waarvan de Tru- manfamilie zo'n goed voorbeeld biedt men zou anders een heel ander Ame rika leren kennen, dan wat Ameri kaanse films plegen te exporteren. „Home" bleef in Itipedence Margaret Truman groeide op als alle andere kinderen in Independence, Missouri, een staat die midden in Amerika ligt. Zij was enigst kind, maar haar moeder waakte er wel te gen dat ze verwend werd: Margaret moest uitkomen met haar zakgeldje en Margaret moest haar eigen was doen. Daar hielpen geen lieve ooms of tantes aan, waarvan de Trumans rijkelijk waren voorzien. Op haar tien de jaar, toen haar vader tot Sena tor werd gekozen, verhuisde ze naar Washington, maar ihaar „home" bleef altijd in Independence. „Ik was een dubbele persoon in die tijd", schrijft ze. „Van januari tot juni was ik het kleine Truman-meisje, van juni tot januari was ik Mary Margaret in Independence.. Daar was ons oud huis met het geluid van grootmoe ders zachte stem, het lawaai dat in de keuken door (onze hulp) Vietta ge maakt werd. Daar was het geknars van de ice-cream-machine en de stemmen van tantes en ooms op de lange aohterwaranda, het getjilp van vogels, het geroep van kinderen op onze straat. Daar was de bioscoop waar we heengingen als we rijk wa ren en de „drugstore" wanneer we een dubbeltje over hadden". gaan, toen haar vader haar moeder opbelde en vertelde wat er gebeurd was. De eerste ogenblikken was ze alleen maar teleurgesteld dat ze niet uit kon gaan en haar jongeman moest afbellen; maar haar moeder beval haar onmiddellijk zich om te kleden. Toen ze daarmee bezig was ging de bel. „Ik was zo in de war", schrijft ze, „dat ik de deur ging opendoen in mijn onderjurk. Er stond een vrouw „Miss Truman?" vroeg ze. „Ja", zei ik, „Ik ben van de Associated Press, ik zou graag Ik werd woedend. „Ik kan nou niet tegen u praten", schreeuwde ik en sloeg de deur toe. Dat was het begin. Toen ik de deur in mijn onder jurk opende voor die journaliste, was het de laatste keer dat ik ooit een deur argeloos opendeed. Op dat ogen blik hield ik op vrij te doen wat ik wilde Ze schrijft dan over de reis met de trein, waarmee President Roose velt naar zijn laatste rustplaats ver voerd werd. De gordijnen waren neer gelaten, maar het jonge meisje keek er soms onderdoor en zag niets dan „rij na rij van onbeweeglijke ge zichten, gebogen in verdriet of opge heven in eerbied. Wanneer ze dan terugkomend met haar vader, de nieuwe president, door Washington heenrijdt: „de meeste mannen en vrouwen langs de weg schreiden. Mijn vader wees me op een oude ne gerin. Ze zat op een bocht en huilde onbedaarlijk.En Trumans eigen moeder zei: „Ik kan niet echt blij zijn dat mijn zoon President is, want ik vind het zo erg dat President Roo sevelt dood is". Voor Margaret ging het schoolle ven gewoon door. Maar vanwege de publiciteit „moest ze tweemaal den ken" voor ze wat zei zelfs als d.e le raar in de klas haar een vraag stelde en voortaan werd ze altijd bewaakt door geheime polïtie. De drie Tru mans bleven ook in het Witte Huis zichzelf. Toen op een nacht dat zijn vrouw en Margaret afwezig waren zwaar weer over Washington losbrak en regen de open ramen binnen stroomde, stond de President op en begon als elke goede huisvader de ramen te sluiten en de grond op te dweilen., met de handdoeken uit de badkamer, „Het kwam niet in zijn hoofd op", schrijft zijn dochter, „een hulp te waarschuwen". Langzamer hand, in de jaren dat zij aan de universiteit studeerde, vielen Marga ret Truman meer en meer officiële plichten toe; moest, ik op re cepties staan, diners bijwonen, waar mijn tafelheren varieerden van gene raals van alle strijdkrachten tot atoomgeleerden naar bals gaan waar ik werd rondgezwierd door presiden ten van vreemde landen, prinsen, eerste ministers, filmsterren. Ik ont ving fabuleuze giften en men noemde hoeden, kleuren* en bloemen naar mij Componisten schreven muziek en dichters maakten verzen voor mij alleen. Ik kreeg een auto voor eigen gebruik en honderden brieven vol advies., en huwelijksaanzoeken. Ik moest boten en vliegtuigen inwijden, wedstrijden bijwonen, jagen, boottochten meema ken, naar jaarmarkten toe gaan, op ontbijten, lunches, tea's, cocktailpar- tijen,^ diners verschijnen. Ik reisde in privé-vliegtuigen, privé-limousines, privé-jachten, maar had geen privé- leven. Ergens schrijft ze van een receptie, waarin ze twee uur adhtèr elkaar had handen geschud en toen ze doodmoe in het mensengewoel haar moeder tegenkwam, die hetzelf de had gedaan, zei ze: „Hebben we elkaar al niet eens eerder gezien'."' Waarop haar moeder antwoordde: „Uw gezicht komt me bekend voor". Deze anekdote zegt iets van de wijze waarop de Trumans door officiële plichten zo in beslag werden geno men, dat er weinig tijd voor familie leven overbleef. In die jaren, maar na het beëindi gen van haar universitaire studies, begon Margaret ook haar carrière als concertzangeres. Daarover schrijft ze: „Wanneer het voor mij ook mak kelijk was om vroeg belangrijke en gagementen te krijgen, stond daar tegenover dat ik door de beste critici en een veeleisend publiek werd be oordeeld Maar Margaret geze gend met zelfkritiek, bleef vleierij altijd van een eerlijk oordeel onder scheiden en het laatste waarderen. Zij zette haar carrière door tot op vandaag, nu ze de vrouw geworden Wekelijks grote keuze tn sÈS standplaats- en rondreizen. Vraagt onze reisgids met 600 reizen. S'dam-Schied.vest sa. Tel. 117070 (6 l.) flitsen uw klachten weg! Slechts zelden zal het voorko men, dat een internationale vredes conferentie van een stad een mo decentrum maakt. Dat dit met het Wenen van 1814 het geval was, bleek achteraf het aangename ge volg van een politieke mislukking. Het vlotte niet op dat congres, en daarom verdronken de diplomaten de problemen van de conferentieta fel, maar in een zee van bals en recepties en diners. De wereld sprak van een „dansend" congres, maar bij al dat vertier raakten de koffers van de diplomatenvrouwen leeg. Er moesten nieuwe schoenen komen, nieuwe japonnen-maar de weg naar huis was ver. Op dat moment is de bescheiden, maar nijvere Weense coupeuse in de modege schiedenis binnengestapt. Zij deed dat in een eigen stijl, zoals ook de muziek van de grote componisten van haar stad zijn eigen kleur heeft. Zij heeft van de ook toen al beroem de Parijse mode een huiselijke aan gelegenheid gemaakt. Iets dat beter paste bij het leven in de Hofburg en in de paleizen van de adel, dat zoveel gemoedelijker was dan de pronk van Versailles. Uit die brave gemoedelijkheid groeide ook de Weense glorie van de Biedermeierstijl, de mode van de rechtschapen burgerman in een we reld die minder zorgen kende dan de onze. Een mode met een zandloper silhouet, voor vrouwen en voor man nen, dat door befaamde portrettis ten uit die tijd als Waldmüller, Amerling, Eibl en anderen even le vend is gehouden als de Franse uitingen daarvan door Daumier en Gavanni. Een mode die bij een lui- felhoed gedragen werd, waaronder 't aangenaam moet zijn geweest te minnekozen. Als dan in het midden van de vorige eeuw de biedermeierij weer gaat verflauwen, dan zijn er weer andere invloeden die Wenen tot een tegenhanger maken van Parijs. Twee beroemde vrouwen komen in het blikveld van de geschiedenis. Kanten cocktailjapon, waarvan de Twee keizerinnen van twee Euro- bijbehorende mantel met zomer- pese rijken. Eugenie van Frankrijk 7 7 7 7 J7 en Elisabeth van Oostenrijk, die bont ls gegarneerd. (Model: Adl- doorgaan voor de schoonste en best- muller) is van een correspondent van de New York Times: Clifton Daniel. Hier en daar werpt Margaret in haar boek een aardig zijlicht op .'haar vader, vooral .als zij over de tijd vertelt waarin hij zijn verkiezings campagne tegen de Republikein De wey voerde en waarin hij 45.000 KM reisde en 351 redevoeringen hield. Ze reisde met hem mee en geeft een goed beeld van de vermoeienissen en opwindingen van zo'n reis. Toen tegen de verwachtingen van het hele land in Truman in 1948 bij de stembus had gewonnen van Dewey, waren er de volgende dag „wel interessante" berichten te lezen, schrijft ze. Iemand gaf haar vader een krant, de grote Chicago Tribune, die was uitgeko men met het opschrift: „Dewey verslaat Truman". En het tijdschrift „Life" verscheen met een groot portret van Dewey waaronder stond. „De volgende president van de Ver enigde Staten". Door het hele boek heen ademt echter die warme aanhan kelijkheid van de Trumans aan elkaar, waardoor het voor Marga ret ook mogelijk was het leven vol te houden waardoor zij „publiek eigen dom" was geworden en waarom de buitenwereld haar voortdurend bekri tiseerde. „Ik las dat ik flegmatisch was; dat ik een gebochelde houding had; dat mijn neus krom was en er iets aan gedaan moest worden; dat mijn figuur te zwaar was; dat ik te „rijp" was voor mijn jaren, te „on rijp"; dat de jongelui waarmee ik uitging niet romantisch waren; dat ik geen smaak had; dat ik geen stijl had; dat mijn haar slecht zat, dat mijn kleren verkeerd waren; dat ik verkleurde pastelkleuren droeg in- plaats van sterke kleuren die me,goed stonden; dat ik geen „escort" had en men mij iemand moest bezorgen; dat ik eerzuchtig was en niet eerzuch tig; en natuurlijk dat ik niet kon zin gen". Zij nam tegenover dit alles een filosofische houding aan en bewaar de diezelfde humor, die haar moeder tegenover haar vader vertoonde, toen deze onlangs zag dat ze zijn liefdes brieven verscheurde, zei: „Maar denk toch aan het nageslacht!" Waarop mevrouw Truman antwoord de zonder een spier te vertrekken: „Daar denk ik aan En zo lukte het Margaret onbe schadigd door die tijd heen te ko men, waarin ze als de dochter van de Amerikaanse president in het mid delpunt van ieders eerbetuigingen of kritiek stond en nergens kon gaan of staan zonder dat journalisten haar volgden. Maar ze heeftzic'hweerzon- der moeite aan kunnen passen aan dat leven dat elke Amerikaanse vrouw voert, woont nu rustig op 'n apparte ment in New York en is een huis vrouw geworden, die soms erop uit trekt om concerten te geven.. geklede vrouwen van haar tijd. Maar welk een verschil van stijl alweer! Eugenie, de geboren Spaan se, heeft haar tijd verrijkt met een niet te tellen aantal modieuse de tails. Zoals zij daarnaast ook nog volop geïnteresseerd was in de vele facetten van de politiek. En dat was dan Parijs. Maar in Wenen resideerde Euro pa's „sportvrouw-nummer-één". In haar Hofburg had zij in een deur opening haar turnapparaten beves tigd, en de dolste jachtritten in En geland en Hongarije waren haar. Elisabeth had geen behoefte aan modieuse tierlantijnen, maar wat zij kocht moest onberispelijk zijn en nog jaren na haar tragische dood bleef haar eenvoudige élégance het grote voorbeeld voor de Wener coupe Natuurlijk zijn er „afdwalingen" geweest. In de jaren vooral, toen de kunstschilder Hans Makart in het Cul-silhouet al zijn fantasie als mo de-ontwerper ging uitleven. Maar toen de kalenders het jaar 1900 aan gaven was Wenen alweer braafjes tot de oorspronkelijke stijl terugge keerd. Dat was dan, toen de simpele combinatie van rok en blouse voor het eerst in het modebeeld kwam, waarvan vooral de blouse tot de dag van vandaag een der paradepaard jes onder de Weense specialiteiten is gebleven. Wenen heeft veel van die parade- paardjes. Er worden handschoenen Porselemrose cashmere pullover verkocht en tassen, het telt een we reldkampioen onder zijn kappers en zijn jerseykleding is befaamd En zoals het een „dansend" Congres is geweest, dat bijna anderhalve eeuw geleden ver van Parijs een nieuwe modestad deed ontstaan, zo was het in het pas-bevrijde Oostenrijk de heropening van de Weense Staats- opera die ook de mode van dat land iets teruggaf van haar oude glans. Else Danah JOV doet u goed! Wat is het overal prettig verpozen met verfrissende JOY die heerlijke drank van gezonde citrusvruchtenIOY Sinas, verrukkelijke sinaasappel. JOY Gtron, de. nieuwe citrus-drankheerlijk fris en verrassend verkwikkend. Houdt u long en fit! «IOY nu in 3 smaken i Sinas Citron Cassis 2 vollt glazin uil tin bottel gezond en razend lekker! Behalve zo af en toe een zonnige dag is het in Parijs koud en triestig. De temperatuur is stellig in huis een zeven centigra den minder dan in decem ber. Warme puli's en car- degans die 's winters niet eens meer te voorschijn worden gehaald komen nu van pas. Vandaag klettert de regen tegen de ramen, de poes ligt in een arm zalig balletje gedraaid op de bank te slapen en er zullen ettelijke kopjes kof fie nodig zijn om me op temperatuur te houden. De radio bracht in deze dagen werkelijk veel ge zelligs. Er werd n.l. ge staakt, dat komt hoe lan ger hoe meer voor want zo langzamerhand heeft het technisch personeel de gewoonte aangenomen van de ene staking in de an dere te vallen. Gewoonlijk duurt zo'n staking 24 uur en de speaker moduleert dan met een tikje gepaste weemoed in zijn stem dat tot zijn spijt het gewone programma niet afgewerkt kan worden, behalve dan de drie voornaamste nieuwsberichten. „We ho pen dat u ons wilt excu seren", zegt hij dan ten leste. Hij zou er misschien raar van opkijken als hij wist voor hoeveel men sen het een verademing is als de radio staakt en dat ze het toestel alleen in die dagen, aan laten staan. Immers geen geleerden die ons het een of ander over een onderwerp dat niemand interesseert in het hoofd willen pompen, geen mensen zonder een zweem van humor die ons perse aan het lachen wil len maken, geen zangeres sen zonder stem die aan het galmen slaan en geen musici die midden in het vioolconcert van Beetho ven de plaat afzetten en onder elkaar gaan debat teren over de wijze waar op het werk wordt uitge voerd. Inplaats van al dat ge zeur en gezanik, van ge wilde grappigheid en ge- leerddoenerij worden ach ter elkaar en zonder enig commentaar platen afge draaid, Een genot gewoon en de stakers kunnen er van overtuigd zijn dat een groot deel van het publiek ze uit de grond van hun hart excuseert. De radio gaf deze da gen een muzikale achter grond voor ons dagelijks leven die beslist niet zon der charme was. Onver schillig wat we deden of we druk aan het werk waren of genoeglijk zaten te breien of te lezen, die muzikale achtergrond gaf een gezelligheid in huis die bescheiden en rustig blijft en niets heeft van het agressieve wat de ra dio dikwijls heeft. Zonder enige twijfel hebben we deze dagen (dit keer duurde de sta king 4 dagen) de beste emissies gehoord die de Franse radio ooit gaf. Als er nog meer van dergelij ke stakingen uitbreken is het best mogelijk dat het publiek de directie ver zoekt uitsluitend derge lijke programma's te ge ven. En of dit het perso neel, technisch of artis tiek naar de zin zou zijn mag betwijfeld worden! DINY K.W. Het De industriële vormgeving, die in de ze tijd steeds meer in het centrum van de belangstelling komt staan, is de tech nische ontwikkelingen op enige afstand gevolgd. Het heeft enige tijd geduurd, alvorens men ging beseffen, welke nieu we mogelijkheden de techniek bood voor de schoonheid: aanvankelijk was men overbluft door wat men kon. en er bleef geen ruimte over voor de vraag hoe het kon. Men vergelijke slechts de auto van dertig jaar geleden met de huidige, de eerste schrijfmachine met de moderne, het gasfornuis van een kwart eeuw geleden met het te genwoordige. Verscheidene artikelen zijn qua tech niek nauwelijks veranderd: ze stoelen op hetzelfde principe en werken op pre cies dezelfde wijze. Maar ze zijn fraaier geworden: het fornuis is vriendelijk wit, de auto suggereert de snelheid die hij bereiken kan endesohrijfmachineheeft afgeronde vormen en een rustige tint. Deze veranderingen zijn niet altijd al leen esthetische verbeteringen: de hui- tuur, waarin vele fabrikanten niet aan de vraag kunnen voldoen, is de prikkel om tot nieuwe ontwerpen te komen weliswaar geringer dan in een periode waarin de concurrentie sterker is, maar men dient zich toch juist in de ze tijd voor te bereiden op een tijd van verscherpte concurrentie. Steeds meer zal de producent zich in de toekomst moeten gaan afvragen, welke wensen er bij de afnemers le ven, niet alleen ten aanzien van de doelmatigheid, de duurzaamheid en de prjjs van zjjn produkt, maar ook ten aanzien van vorm en kleur. Een markt onderzoek op wetenschappelijke basis kan het risico dat aan het lanceren van een nieuw ontwerp verbonden is, aanmerkelijk verkleinen. Dit klemt te meer, waar de voortschrijdende me chanisatie de investeringskosten die 'n nieuw serieprodukt vergt, nog steeds doet stijgen. dige schrijfmachine b.v. is voor de ge bruiker veel minder vermoeiend dan de vroegere. Kleur en orm zijn geba seerd op wetenschappelijke onderzoe kingen naar de uitwerking van lijnen en kleuren op degene die er lange tijd mee geconfronteerd wordt. Zijn er bepaalde gebruiksvoorwerpen die op deze gronden hun ideale ver schijningsvorm gekregen hebben, vele andere artikelen zullen in steeds wisse lende uitvoeringen moeten worden ver vaardigd, appellerend aan de smaak van de gebruikers. En het wordt steeds duidelijker, dat juist de uiterlijke vorm beslist, welke van een aantal technisch gelijkwaardige produkten de voorkeur krijgen. In'deze tijd van hoogconjunc- De smaak van de afnemers is steeds in beweging, een beweging die sneller is naarmate de welvaart groter is en die voor het ene artikel sneller verloopt dan voor het andere. Mr. D. van Duyne, hoofd van de hoofdafdeling Alg. Zaken van het Directoraat-Gene raal van de Industrialisatie en bestuurs lid van het Instituut voor Industriële Vormgeving, die hieraan een interes sante studie heeft gewijd*) vergelijkt het publiek in dit verband met een op rukkend leger: voorop gaan de verken ners, die allerlei richtingen uitzwer men: de experimentelen, die sterk in dividualistisch zijn ingesteld en zich zo veel mogelijk van de gangbare smaak distanciëren. Daarna komt de voorhoe de, die reeds als een eenheid in een be paalde richting trekt: een vrij kleine, maar internationaal gezien aanzienlij ke groep, die een bepaalde, geavan ceerde smaak heeft en die goeddeels samenvalt met het meer draagkrach tige deel van de kopers; zij bepalen de nieuwe stijl dieheelgeleidelijkwordt overgenomen door het grote publiek, dat, onderscheiden in een meer mo dern en een meer behoudend deel, op rukt in de richting die de voorhoede is ingeslagen. Tenslotte komen de „na- komers" en de „uitvallers" die aan de reeds verlaten stijl vasthouden, meer in het verleden dan in het heden leven en de behoudenden onder de grote massa nog als nieuwlichters beschou wen. De producent kan zijn produktie richten op al deze groepen, behalve op de experimentele, die door een serie produkt, dat ook duizenden anderen hebben, niet te bevredigen zijn en de „nakomers" en „uitvallers", die hun goederen doorgaans tweedehands kopen Op welke van de overige genoemde groepen de producent zich echter ook richt, hij zal, daar ze alle in beweging zijn, zijn modellen tijdig moeten veran deren, wil hij dezelfde groep(en) blij ven bedienen en zo zijn bedrijf in wer king houden. De industriële ontwerper moet zich bij het ontwikkelen van een nieuw mo del niet alleen richten op de wensen van de consument, hij moet ook terde ge rekening houden met de mogelijkhe den van de producent. Hij dient een staffunctie te hebben in een team, waarin ook de technische en de ver koopafdeling vertegenwoordigd zijn. Verscheidene bedrijven in Nederland hebben reeds een dergelijke produktie» ontwikkelingsploeg, die afgaande op de door de afdeling product-planning verzamelde gegevens, een model ont wikkelt dat technisch uitvoerbaar is en overeenkomt met de wensen van de consument aangaande doelmatigheid, kwaliteit en prijs, maar ook ten aan zien van de uiterlijke verschijnings vorm. „Industriële Vormgeving in kort bestek", mei 1956.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 7