Theo van der Bijl AMERIKA Dr. FRIEDRICH FUNDER JARIG JUBI LEUM BALLET IN BIJ ZIJN 60- HELLEPOORT EN GUERNICA MEESTERWERKEN IN AMSTERDAM de man die driemaal begon ACTUALITEITEN GastI Hoog gegrepen Oermens Een leven vol muziek Gast II Gast III Expositie in het Hoofdstedelijk Museum Nachtwacht? ZATERDAG 14 JULI 1956 PAGINA \5 Der Reichspost De tragische periode Dr. Funder heeft in de jaren tussen de beide wereldoorlogen zich voor de katholieke journa listiek ook buiten zijn eigen land grote verdiensten verworven. Het is sinds die dagen, dat onze be trekkingen met hem dateren. Wij scharen ons dan ook zeer gaarne onder de ongetwijfeld zeer velen, die hem met zijn 60-jarig jubi leum van harte en met bewonde ring gelukwensen. Scene uit „Offenbach in the Underworld. TELEVIS1E MAAKT TERPSICHORE POPULAIR Bij de foto's: links De Denker van Rodin, rechts „Guermica van Picasso. HET ZIJN TWEE giganten in de kunst, van wie tussen nu en 30 september het chef d'oeuvre tentoongesteld wordt in het Am sterdamse Stedelijk Museum. De eerste gigant is Auguste Rodin. de grote Franse beeldhouwer, die op 17 november 1917 te Meudon gestorven is, zeven en zeventig jaar oud. Van hem wordt de „Hellepoort" getoond, met voor studies en schetsen en tevens eni ge beelden die wel aanvankelijk voor opname in de Hellepoort be doeld waren doch naderhand door Rodin als zelfstandige werk stukken werden doorgevoerd. Artistieke heldere blau- we- ogen. De schilder, aan wiens wereldfaam Hitier vergeefs knaag de toen Kokoschkas zeven wer ken het hoogtepunt vormden van de expositie „Entartete Kunst" in 1937 te München (2 miljoen bezoekers heeft een bewogen leven gehad. Zoon van een goudsmid uit Praag en van een moeder wier droomgezichten vaak huiveringwekkend de werke lijkheid voorvoelden, groeide hij op tot een kind dat gekweld werd door spookvoorstellingen. Eerst toen hij op weg was chemicus te worden, werd zijn merkwaardig potloodgekrabbel, verward maar geladen van expressie, opgemerkt. Een wild leven in Wenen lokte schandaal uit, maar het genie van O.K. manifesteerde zich met on miskenbare duidelijkheid. Tintelend van vitaliteit grijpt de schilder, alles aan, ook de toneelschrijfkunst, hij reist door Frankrijk en Duitsland, en wordt de eigenzinnige modeportret tist van het Roergebied. Hij ziet als cavallerist in de eerste wereldoorlog de dood voor ogen en komt in een Dresdens gemeenschapshuis tot rust. Daarna weer reizen door Europa tot dat hij voor de Nazi's vlucht naar Engeland. Niet als emigrant. „Ik wil geen emigrant zijn; ik voel me overal thuis". Thans woont de 70-jarige aan het meer van Genève, vanwaar hij maandag naar onze hoofdstad komt. J.N ZIJN BOEK; „Vom Gestem ins Heute", dat in 1952 uitkwam, eschrijft dr. Friedrich Funder, hoe hij ongeveer midden juli var. et jaar 1896 voor het eerst binnenstapte in de vrij primitieve behui- ^lein Weens dagblad om er zijn journalistieke loopbaan gebeurtenis'cmat u dUS d6Zer dag6n precies zestig jaar geleden' Een dr Funder ïhtcr ogenblik biJ stü te staan. In die zestig jaar is nalist, die in het oïen J** me8St gezaghebbende Oostenrijkse jour- neemt. Hij is than? oo 6 eVe\Van Z1m land een unieke posdie in oefent hij, van achter zïn h3*®" V&n in de tachtig' maar n0g a aan het toonaane^nd 3 TfU in de Strozzigasse - leiding gevend tesman" grote invln h ™eekblad "Die Furche" als een „elder sta- mvloed op het geestelijke en politieke leven uit. hemvanafzhnS'r^dbare natuur heeft conflicten van^d^n""6" de grote geworpen En Pr Donaumonarchie voor nnHio ls weimS fantasie stellen h °m zkb *e kunnen voor- peramènt «f 6en man met z«n tem" 1 j en met zijn geestelijke, po ll 1° 0n sociale ideeën vrijwel zijn gehele leven in de storm heeft ge staan. Het blad waaraan de jonge Funder °egon heette „Der Reichspost". Die 1-fLam 's verbonden met het christe- rW °ostenrijk in alle glorieuze en Ch)-?Z+WVM momenten 'sinds het var! i 13 ?ociale réveil onder leiding van a gL0te volkstribuun dr. Lueger, Licht/n- r essman en Prins Alois von roemde n6aln en ,zoveel andere be- eeuwwi J6n' *n de jaren rond de kewustmiw11®' grote strijd om de vol^aking rvan het katholieke stelmg a3 gelijk gebied de ontwor- Jos6fisme cn H aaJfte resten van het °P Politiek iberale vrijdenkerij, mische slavern-81" tegen de econo- froot-kapaV|rmj van het liberale van dg machtige r6? et fe°dalisme hes, later ook w eemse adelfami- sociahsten, de opkomende stryd heeft tot w*oeAge en harde onafhankelijkaet «aan van de leid; hij heeft dit blart'?eichspost" ge- jaren bezorgd, maar n® terste zware vens, op de golf v ar heeft het te- verkiezmgssuccessen eerste grote bracht tot het leidingSP°J!!h°0g ge- lieke orgaan. vende katho- De centrale figuur ervari die het blad gemaakt heeft man Funder geweest. Heel jong '1 dr- 1902, zag hij zich de redactioneleln ding toevertrouwd; enkele jaren?!" ter kreeg hij 'ev™s de zakelijke Verj antwoordelijkheid ervan. Het is zonder twijfel de meest Ei0. rieuze periode geweest. Weldra zou een andere strijd de boven toon gaan voeren, die tenslotte in een geweldig bloedbad en met de ineenstorting van t bolwerk der Donaumonarchie zou gjv.r'u--^ —deze stryd hebben de „Reichspost" en dr. Funder hun aan deel genomen. In zijn reeds aange haalde boek geeft dr. Funder een uitermate boeiende beschrijving van wat er zich vóór de eerste wereldoor log heeft afgespeeld vaak achter de schermen om de verstarde vol- kerenmonarchie, met haar talrijke minderheden en even zovele conflict stoffen een nieuwe constructie en een nieuwe loyaliteit te geven. Funder heeft in die tijd deel uitge maakt van de kleine kring van ver trouwelingen rond de troonopvolger Franz-Ferdinand die een program van fundamentele reorganisatie uitwerk te, maar door wiens tragische dood te Serajewo de catastrofe naderbij is ge roepen. Na 1918 begon voor dr. Funder dan de tweede „aanvangspcriode" in zijn leven in de volslagen ontredderde Oostenrijkse republiek. Het was in die dagen, dat Funder voor de post van ambassadeur bü de H. Stoel in aan merking kwam, welke evenwel ten slotte aan de beroemde historicus Von Pastor werd opgedragen. Funder bleef op zijn zetel in de Reichspost en heeft met zijn pen en met zijn invloed de hersteipolitiek van de kanselier mgr. Seipel met kracht bevorderd. Maar de dageraad, welke zich een ogenblik scheen aan te kondigen, was niet het voorspel van een nieuwe dag. De kwetsbaarheid van het economi sche bestel van de landen der oude monarchie bleek spoedig, toen me het faillissement van een der srrootste Oostenrijkse bankhuizen de economi sche wereldcrisis haar intrede deed. De geesteüike ontreddering heeft de radicalisering van de Oostenrijkse nolitieke verhoudingen slechts in de hand gewerkt. Het, is de tragische tüd geweest van een tot de rand van een urgerooriog gehracht volk, van het experiment-DolIfuss. van de socialis- ^nopstand en de straatgevechten in hanoT1' van de opkomst van de nazi- "andlangers. de8chri'?tPr-iVan de'-Heichspost", die steunde w!! -SOj'a'e koers kritisch de al ever! \n deze verwarde nerio- gering. Met omstreden als de re- hard én zPPUJn fascinerende pen, die dr- Funder zondJr°eliu ka_,n zi->n> heeft der ophouden voor wat Maar in 1945 bleken zijn werkkracht en zijn idealisme ongebroken. „Der j Reichspost" belast met de droeve hypotheek der voor-nazistische ver deeldheid, kwam weliswaar niet meer terug, doch dr. Funder trok een nieuwe voor in de omgewoelde Oos tenrijkse^ akker. „Die Furche" ont stond, wéér in de Strozzigasse, in het oude bolwerk van de Oostenrijkse katholieke publiciteit. Funder was 73 jaar toen hij voor de derde maal opnieuw begon De grote idealen, welke hem én als chris ten én als Oostenrijker steeds beziel den, stuwden hem ook nu. En in het naoorlogse Oostenrijk, dat door de harde klappen van de geschiedenis, tot eensgezindheid was gebracht' groeide dr. Funder tot de nationale figuur, die hij thans .is. Het meest verbazingwekkende aan hem is, dat hij trouw is aan de idealen van' zijn jeugd, maar dat hij in de toepassing ervan nooit verouderd was. Dat maakte het hem mogelijk om zich met medewerkers uit jongere genera ties te werpen op de redding van de Oostenrijkse zelfstandigheid en op de wederopbouw, niet slechts in ma teriële maar ook en vooral in geeste lijke zin. Sedertdien is Rodi" tot zÜn dood toe in gedachten en daadwerkelijk met zijn idee voor die deur bezig geweest. En met die idee greep hij zo hoog als maar mogelijk leek: hij inspireerde zich op Dante's beroemde Divina Co- media. Rond de honderd en tachtig figuren brengen de poort tot leven, en drukken de menselijke angsten, hartstochten, levensdriften en ziels spanningen uit waarin het menselijk leven begrepen wordt. Honderden tekeningen begeleidden de rijping van het scheppingsProces dat nooit geheel voltooid is geraakt. Met verbeten zelf kritiek koos, schifte, veranderde en herstelde Rodin voortdurend in al wat tijdens dit proces uit zijn handen kwam. Soms lichtte hij beelden uit het ge heel, voerde dan het een of ander weer in. Bijna a) wat buiten speciale opdrachten in zÜn atelier ontstond is naar zijn oorsprong terug te voeren tot aen fase van zijn arbeid aan de gigantische hellepoort- Tenslotte, hoe wel zij nog niet definitief was, werd zij, zes meter hoog, jn brons uitge voerd. Tussen twee stijlen bevinden zich de twee vleugds van de deur, het ge heel is bekroond door een tympaan. Het meest beroemde beeld uit het to taal is „de Denker'', oie ontzagwek kende oermens, met zjjn sombere ge dachte als het ware teruggezonken in de voortijd waarin de schepping be gon, is door Rodin aanvankelijk ais Deze week heeft Theo van der Bijl de leeftijd der sterken bereikt. Het meest karakteristieke motto bij zijn zeventigste verjaardag luidt „een leven vol muziek". Deze kunstzin nige en vitale Amsterdammer be- waarheidt het gezegde: „muziek houdt jong!" Als onderwijzer aan een M.U. L.O.-school in de hoofstad zag hij kans door zelfstudie, de hoogste trap pen van de „Parnassus" te bereiken Bijna een halve eeuw is van der Bijl koordirigent geweest van de Sint- Willibrorduskerk en heeft hij mede geijverd om de liturgische muziek op hoger peil te brengen. Onder zijn lei ding en gestuwd door zijn aangeboren organisatietalent, werden in 1935 en 1950 twee kerkmuziekfeesten gegeven te Amsterdam. Intussen componeerde Van der Bijl met opmerkelijk succes. Onder zijn uitgebreide werken voor soli, koor en orkest vinden we zijn veel uitge voerde „Passio" en het voor het Ma- riajaar getoondichte „Vita Mariae", welke in het concertgebouw en de ra dio tot klanken werden gebracht .Zijn vioolconcert religieuze muziek, koor werken en liederen hebben een goede kiank in de muziekwereld. Eveneens zijn uitgebreid opus „Lam Gods" ge tuigt van zijn diep gefundeerde mu zikaliteit en zijn plastisch vermogen om religieuze onderwerpen in klan kentaai om te zetten. Dat Theo van der Bijl een bezie lend aanvoerder is heeft hij her haaldelijk bewezen, niet alleen in de vocale doch ook in de instrumen tale sector. Met zijn „Amsterdams Bachorkest" dat door de tweede oorlog ter ziele is gegaan, heeft bij eveneens vele premières gegeven van moderne componisten. De r.-k Ora toriumveren. vierde triomfenn on der zijn leiding. De „eeuwig jeugdi ge" zeventigjarige directeur van de „Koninklijke Christelijke Orato riumvereniging Excelsior" en het r.-k Hoofdstadkoor" zit boordevol plannen voor de toekomst. In het voorjaar 1957 zal laatstge noemd koor Honeggers „Jeanne d'Arc au bucher" voor de derde maal uitvoeren te Amsterdam. In ja nuari 1957 zullen beide koren samen Haydns „Jahreszeiten" vertolken in het Concertgebouw. Dat wordt een muzikanteske apotheose voor zijn veertiende lustrum. O.v.H. GEORGE Balanchine, wiens New York City Ballet hier tij dens 't vorige Holland- Festival furore maakte, heeft het afgelopen sei zoen niet stilgezeten. Drie belangrijke premiè res van zU« zo geducht gedisciplineerd ballet brachten de handen der balletliefhebbers op el kaar. „The Still Point" op muziek van Debussy vormde een poëtisch hoogtepunt. Maar „Alle gro Brillante" door Ba lanchine zelf geschreven op muziek van Tjai- kowsky deed er niet veel voor onder. Maria Tallchief was in dit bal let de briljante soliste, Een derde werk „The Concert" van Jerome Robbins betekende in zoverre een unicum dat de pianist die de muziek van Chopin speelt, actief deelneemt aan het ge beuren op de planken. Het is een satire op de menselijke neiging om zich tijdens het luiste ren naar muziek over te geven aan romantische fantasieën en op andere wijzen de werkelijkheid te ontvluchten. Behalve Balanchine's troep deed ook het Bal let Theater van zich spreken. Vooral door de vertoning van „Offen bach in the Underworld" van Anthony Tudor, uiteraard met muziek uit Offenbach's operet tes. „The Rib of Eve" was een andere premiè re, terwijl als een hulde aan de inheemse com ponisten werken op mu ziek van Morton Gould, Leonard Bern stein, Aaron Copland en William Schuman op het repertoire stonden. Het einde van het sei zoen betekent geenszins dat er geen balletuitvoe ringen meer worden ge geven; de zomer is in de Verenigde Staten de tijd van de muziekfesti- vals en op verscheidene worden ook balletuit voeringen gegeven. Zo gaven* orp er slechts een te noemen leden .van het New York City Ballet, onder leiding van Maria Tallchief en An dre Eglevsky, aan het eind van de vorige maand vier uitvoerin gen tijdens het Arts Festival in Boston en 't Empire State Music Festival in Ellenville. Verder kan men bal let en dans het gehele jaar door thuis op het televisiescherm zien; daartoe behoren zelfs belangrijke stukken als .Doornroosje' van Tsjai- kowsky, uitgevoerd door Sadler's Wells Ballet, waarvan naar schatting 20 miljoen toeschouwers genoten hebben. Het was en is nog steeds een opmerke lijk balletseizoen. Het feit dringt zich op dat het ballet een belangrij ke plaats heeft ingeno men in het Amerikaan se culturele leven. uit Yorkshire- Van jongsaf aan wilde hij beeldhouwer worden. Hij is geen driftig genie als Kokoschka maar een ernstige student die in de musea van zijn vaderland en op zijn reizen door Europa zijn beeldhouwersideaal toet ste aan vroegere kunstwerken. Mas- saccio en de Mexicanen hebben hem misschien het meest beïnvloed. He' oude Renaissance-ideaal heeft hem nooit bekoord. Hij herontdekte de beeldhouwkunst in ronde vormen van leven, uitgehakt en gepolijst mei minutieuze zorg. Zijn kunst wilde zijn een vervolmaking van de vorm die in de steen leeft. Hierover is trou wens al zoveel geschreven dat het weinig zin heeft het in kort bestek te herhalen. Moore's werk kreeg hier een afzonderlijke expositie. En zijn laatste contact met Nederland was de bovengenoemde muur in Rotterdam die hij grotendeels vanuit Engeland, door middel van foto's en geschreven aanwijzingen deed uitvoeren. hij als de, door de omstandigheden geboden, beste koers zag, gevochten. De Oostenrijkse verdeeldheid is tenslotte in de smeltkroes geworpen j van de nazi-bezetting. De leiders zo- wel van de christelijk-sociale partij als van de socialisten werden gelijke lijk het slachtoffer van Gestapo en de concentratiekampen.. Dr. Funder,1 toen reeds diep in de zestig, deelde, als felle bestrijder van het nationaal- socialisme jarenlang dat lot. MARC CHA GALL de tweede gast op 't Rembrandt- feest is enige jaren jonger dan Kokosch ka. Hij werd in 1889 ge boren in Vi tebsk, het dorp waarvan de herinnering in tal van fantas tische schilderijen bewaard is ge bleven. Noch zijn Parijse periodes, noch zijn militaire jaren in Petrograd, noch zijn ballingschap in de Ver enigde Staten, waarheen hij Hitiers Jodenvervolging ontvlucht, hebben de beelden van zijri geboortedorp, waar hij een der tien kinderen was van een visboer uit zijn fantasie kun nen verdrijven. Chagall is een gril lige dromer, veel zachter dan de fel le Kokoschka. In zijn verbeeldings wereld hebben de klokken vleugels, de gelieven zweven door de lucht, al lerlei bizarre taferelen, soms dwars door elkaar geschilderd^ soms op hun kop, voegen zich samen tot de helder gekleurde schilderijen die uniek zijn en onvervreemdbaar van Chagall's wonderlijke persoonlijkheid. Ver beelding? „Ik ben tegen de uitdruk kingen verbeelding en symboliek" zegt Chagall. De wereld die binnen in ons leeft is werkelijkheid, mis schien wel meer dan de wereld zoals die zich aan onze ogen voordoet". Dat is Chagall ten voeten uit, de man met het ernstige, vriendelijke gelaat omkranst door grijze krullen. Wie meer over hem wil weten leze het voortreffelijke boekje van Emily Genauer, verschenen in de serie Con tact-Kunst-Pockets. TENSLOTTE HENRY MOORE. Men kent hem beter hier; zijn werk was meermalen op Sonsbeek te zien en in Rotterdam schiep hij het vorig jaar de nogal omstreden muur van plastisch gervormd metselwerk. Hij is 58 jaar. Zoon van een mijnwerker reldtentoonstelling, die in de zomer van 1937 zou worden gehouden. Het is mij niet bekend of die expositie in derdaad gehouden is en of het stuk er in dat geval in opgenomen is geweest. Feit is dat de Guernica Picasso's per soonlijk eigendom is. De naam Guernica ontleent deze machtige schildering aan die van het stadje Guernica in de Spaanse provin cie Biskaye, dat op 28 april '37 door Franco's Germaanse rechterhandjes vanuit de lucht werd gebombardeerd. „In het schilderij waaraan ik nu werk en dat ik Guernica zal noemen", zei Picasso zelf, „geef ik uitdrukking aan mijn afschuw van de militaire mach ten, die Spanje in het moeras van el lende en dood hebben laten verzin ken". Het bewust aanranden van ieder traditioneel schoonheidsbegrip: de disharmonie van verwrongen mensen en dieren vrouwen en een soldaat in hartverscheurende agouie. een ster vend rondtrappend paard, de stieren kop, de lamp, de bloem en de ijlend- zwevende vrouwekop als uitdrukkin gen van een vreemd en diep mysterie, maken deze schildering niet alleen tot een schreeuwend hekelende aanklacht maar ook tot een aangrijpend: „Uit de diepten roep ik De voorstelling is nagenoeg zonder kleurgebruik, in zwart en wit en grijs uitgevoerd, met nauwelijks een aan duiding van ruimte, men weet niet of de dingen zich binnen- of buitenshuis bevinden, en het doet er ook waarlijk niet toe: het geheel leeft zijn eigen plastische leven, baart zijn eigen ruim te, broedt zijn eigen vreeswekkende geheim uit tot nieuwe realiteit. 1 mei '37 begon Picasso aan zijn voorstudies, ook deze worden getoond- Hij werkte met baarlijke bezetenheid feilloos in naar zijn climax. Drie en een halve meter hoog en acht meter lang als het schilderij is, zal het nau welijks minder moeilijk naar Amster dam te vervoeren zijn geweest dan Rodins Hellepoort. De Hellepoort is ongetwijfeld een der geweldigste manifestaties van beeldhouwkunst die de geschiedenis heeft te zien gegeven. De opdracht die tot de conceptie der Hellepoort leidde, was Rodin verstrekt door het Franse ministerie van Schone Kunsten. De bedoeling was dat hij een deur zou maken voor het toen nog slechts in de plannen bestaande museum voor De coratieve Kunsten te Parijs. In 1880 werd de opdracht officieel bevestigd. figuur van de „Dichter" geconcipieerd, misschien de gehele mensheid uit drukkende, en waarschijnlijk dat al les tegelijk. De „Denker" beheerst in elk gevai de gehele voorstelling: de mensheid, gedoemd ter helle. Drie schimmen boven de Denker schijnen uitdrukking te verlenen aan de verschrikkelijke regel die in de Divina Comedia boven de hellepoort te lezen was: Lascjate ogni speranza". gij die hier binnen gaat, laat alle hoop varen. De beide vleugels en de stijlen zijn geheel overwoekerd door een be weeglijke massa van menselijke figu ren, in laag en hoog reliëf uitgevoerd en van een werking die niet minder plastisch is dan het middenstuk. U) E ANDERE GIGANT is Picasso. Van hem wordt de Guernica ge toond, het schrikwekkend schilderij dat de oorlog hekelt en reeds zo'n gro te roem verworven heeft dat men het met alle geweld „de Nachtwacht van onze eeuw" wil noemen, hetgeen stel lig een even zinloze benaming voor dit stuk is als de Nachtwacht voor Rem- brandts beroemde schuttersstuk. De Spaanse republiek had Picasso de opdracht gegeven tot het maken van een grote wandschildering voor het Spaanse paviljoen op de Parijse we-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 5