MAGGI „Lach nooit om het kind, altijd mèt hem" PAGINA 3 VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1956 Dr. H. VAN WAESBERGHE S.J. Nieuwe assistent-moderator Nijmeegse studenten Miss Viola Strieker: <jen van de etsen uit Rouaults Miserere die thans in de abdij van Jouarre worden geëxposeerd. SJËRPB1J GEKLEDE TENUE KONINKLIJKE LANDMACHT „Strop buiten alle proporties Lie R.A.I, acht het aanbetalingspercen tage van 30 pet fnuikend voor de jonge bedrijfstak. De snelle groei van het aan tal in gebruik zijnde bromfietsen van 55.000 in 1950 tot 503.000 in 1955 is er nl. te snel doo-r afgeremd. In het laatste jaar werden circa 129.000 brom fietsen aan de detailhandel geleverd. Men had de toeneming voor dit seizoen ge raamd op 20 tot 25 pet en deze is voor de eerste vijf maanden van dit jaar ook juist gebleken. Door de plotselinge ver hoging van het aanbetalingspercentage midden in het seizoen is het niet mogelijk geweest de hierdoor veroorzaakte terug slag op de afzet in de planning te ver disconteren, zodat de strop buiten alle proporties is. Mgr. dr. B. J. Alfrink heeft in zijn hoe danigheid van voorzitter van het bestuur der Sint-Radboudstichting en op voor dracht van de provinciaal der Jezuieten aan pater A. W. M. Oremus S.J. eervol ont. slag verleend als assistent-moderator van de studenten der r.-k. Universiteit en van het Nijmeegs Studenten Corps Carolus Magnus en tot diens opvolger benoemd pater dr. H. P. J. m, van Waesberghe S.J. IN ZILVERZAKJES De populairste onderwijzeres van de Amerikaanse stad Cincinnati (Phio) Miss Viola Strieker, is gisteren voor een bezoek van drie dagen in ons land aangekomen. Miss Strieker is in een wedstrüd tot on-1 derwijzeres nummer 1 gekozen door het grootste gedeelte van de 380.000 leeringen en ouders in haar stad. Als prijs heeft zij een reis naar Europa gewonnen. Zij heeft 50 jaar achtereen op dezelfde school les gegeven. Enkele maanden ge leden s zij met pensioen gegaan. De wijs heid, die zij na een halve eeuw onder wijzeres-zijn aan de leerkrachten van deze wereld heeft mee te geven, luidt: „Hebbgevoel voor humor. Lach nooit om het kind. altijd mèt hem". Op 25 augustus a.s. zal miss Strieker met de nicht die haar op haar reis langs Amsterdam. Nice, Parijs en Rome verge zelt, terugkeren naar Amerika. (Van onze sociaal-economische redateur) Aan het slot van een artikel in Het Vrije Volk naar aanleiding van een be schouwing van drs. J. H. Derksen over bezitsvorming in de Katholieke Werk gever troffen wij onderstaande passage aan: rïTT ANNEER wij hier de populaire yY uitdrukking .bezitsvorming" ge bruiken, moet vooropgesteld worden, dat het in wezen gaat om het vraagstuk van de eigendom. Blijkens enkele authentieke socialistische na oorlogse bronnen wordt in die kringen grote waarde gehecht aan de aanwezig heid van een persoonlijke betrekking met het voorwerp van eigendom. Zo'n persoonlijke band wordt aanwezig ge acht met verbruiksgoederen en minder met andere vermogensbestanddelen, bij welke de nadruk overwegend valt op de baten, die eruit voortvloeien, terwijl men bij de eigendom van produktiemid- delen in de vorm van waardepapieren, zoals aandelen of obligaties, geen enkele persoonlijke band meer ziet. Men spreekt zich hiermee dus uit over het in socialistische visie al of niet aanvaardbaar zijn van eigendom, waar bij men als norm stelt, het dienstbaar, of zelfs onmisbaar zijn van de eigen domsobjecten voor de ontwikkeling van de scheppende krachten van de mens enerzijds en voor zijn bestaanszekerheid anderzijds; van de mens, d.w.z. van de eigenaar zelf. Wat daar boven uitgaat en in onze maatschappij met een meerderheid van z.g. bezitlozen onge lijkheid veroorzaakt, ook van inkomen en macht komt volgens socialistische opvatting in beginsel voor onteigening in aanmerking. Door vorming van overheidsvermogen en door socialisatie zou de onrechtvaardigheid van de ongelijke verdeling ongedaan kunnen worden gemaakt. Van socialisatie 'wor den in dit opzicht grote verwachtingen gekoesterd, ook ten aanzien van de be vordering van rationele produktie en werkgelegenheid. Een strikt particulier eigendomsrecht, laat staan een natuurrecht, erkent het socialisme niet, althans uit de voor handen literatuur blijkt daar niet van. Wanneer achter dit standpunt een theorie gezocht mag worden, zou het wel deze moeten zijn. dat de Staat de eerste rechthebbende is op het inkomen en het eventueel daaruit voortkomende vermogen van de individuele burgers, waarvan de Staat hun evenwel hoort te laten, wat. voor hen onmisbaar wordt geacht voor de ontwikkeling van hun scheppende krachten en voor hun be staanszekerheid. Het is dan echter niet duidelijk, waaraan de Staat dit recht zou kunnen ontlenen. DIT socialistische standpunt tast o.p zijn minst, genomen het uit het na tuurrecht voortvloeiende „recht op vrij gebruik" van de goederen aan, welk recht zowel omvat het verwerven, het bewaren en verzorgen en het rege len van het gebruik. Door de degrada tie van de menselijke natuur sinds de zondeval is een gemeenschappelijk ge bruik van de aardse goederen niet meer mogelijk, zodat de goederen dienen te worden verdeeld en de mensen in staat worden gesteld de goederen behoorlijk te gebruiken en overeenkomstig hun sociale natuur met anderen samen te werken. Dit betekent uiteraard niet, dat men naar willekeur zijn eigendommen zou mogen vermeerderen of aanwenden. Vol gens de eisen van de christelijke deug den dient iemand anderen in zijn over vloed te laten delen en zijn eigendom men tot nut van het geheel aan te wen den. Het positieve recht dient overigens eigendomsverkrijging en overdracht te regelen en het is duidelijk dat de wet geving er veel toe kan bijdragen, dat eigendomsverkrijging en overdracht or delijk geschieden en onrechtvaardighe den en te grote ongelijkheid worden voorkomen. Hieraan kan de Staat echter geen titel ontlenen tot naasting van rechtmatig verkregen eigendommen, die hij niet voor de persoonlijke ontplooiing van de individuele burgers noodzakelijk acht. Slechts indien het algemeen belang dit eist. kan de overheid tot een der gelijk ingrijpen overgaan. Maar noch de argumenten van rationele produktie of van het verzekeren van werkgelegen heid, noch het argument dat particu liere machtsconcentraties moeten wor den tegengegaan kunnen overtuigen, dat met socialisatie van grote delen van het bedrijfsleven het algemene be lang gediend is. Want er is immers geen enkele garantie, dat Staatsbedrijven ra- ioneler zullen produceren, of dat aldus de werkgelegenheid beter bevorderd zou kunnen worden dan met andere middelen. Particuliere machtsconcen traties zouden wel kunnen worden ge broken. maar alleen om plaats te maken voor een veel gigantischer macht, de Staat. WANNEER van katholieke zijde in eerste instantie gestreefd wordt naar de vorming van een beschei den bezit bij brede lagen van de bevol king. dan past dit zeer goed in de chris telijke leer, volgens welke de aardse goederen niet alleen onder de mensen moeten worden verdeeld, maar ook een zeker bezit in omvang variërend naar staat en stand, noodzakelijk is voor de juiste ontplooiing van de menselijke per soonlijkheid. Dit impliceert ongelijkheid welke, gezien het verschil in aanleg en begaafdheid, nu eenmaal in de men selijke natuur besloten ligt. Men wil dit streven naar een beschei den vermogen voor hen. die er te wei nig van hebben, nu het predikaat „christelijk" onthouden, alsof de chris ten alleen armoede en onthechting zou mogen nastreven. Men begrijpt dan het christendom slecht, of wil het welbe wust compromitteren. Collectieve, ge forceerde armoede en onthechting zijn bepaald geen christelijk ideaal. De mens kan deze deugden slechts per soonlijk en in vrijheid beoefenen, waar toe hij alleen in staat wordt gesteld, wanneer er iets is, waar hij vrijwillig van af kan zien. Men diene ook wel te bedenken, dat een voornamelijk con sumptief ingestelde inkomensbesteding veel materialistischer kan zijn, dan een. waarbij spaarzaamheid een grote rol speelt, omdat de spaarzaamheid veelal gericht zal zijn op een behoefte bevrediging van hogere rangorde. Er is dus wel een Principieel verschil tussen christenen en socialisten, maar ten aanzien van het onmiddellijke doel een bescheiden bezit voor de brede massa, zou in beider standpunt toch wel een basis van overeenstemming ge vonden kunnen worden, tenzij de socia listen voor alles en onder alle omstan digheden blijven vasthouden aan ver groting van het., gemeenschapsbezit. Het komt ons voor, dat hier de schoen thans wringt. Vruchteloos zal drs. Derksen theoretische verschillen zoeken tussen christenen en socialisten. Als hij werkelijk zoekt zal hij naar de verschillen tussen katholieke leden van de PvdA en katholieke leden van de KVP moeten zoeken. Dan is er een kans, dat hij op de werkelijke verschillen in politiek inzicht en politieke ernst stuit. Hij zal echter bij de leden van de PvdA grote weerzin ontmoeten om de bezitsvor ming uit te roepen als het toppunt van christelijke politiek. Want van het propa geren van deze leuzen verwacht men in de PvdA noch een groei van de naastenliefde, noch een opbloeien van de gemeenschapszin. Integendeel, de leuze: bezitsvorming lijkt ons in haar naaktheid slechts sentimenten wak ker te roepen, die pas in de allerlaatste plaats in aanmerking komen voor het predikaat christelijk". Het is niet onze bedoeling de hand schoen voor de heer Derksen op te nemen, waartoe hij zelf immers mans genoeg is. Ons treft echter wel, dat Het Vrije Volk en blijkbaar ook de PvdA in het algemeen zich aanmatigen te beoordelen of uit te maken, wat „christelijke" politiek is en wat het predikaat christelijk" verdient of niet. Gezien de bepaald niet-christelijke instelling van PvdA en Vrije Volk, is het evident, dat van hen hierover geen oordeel gevraagd wordt en zo dit toch gegeven wordt, dat het geen gezag heeft. Maar nu openlijke bestrijding van het christendom in ons land geen zin heeft, tracht men de christelijke par tijen juist in hun christelijk karakter aan te tasten en onder verdoezeling of ontkenning van de verschillen zichzelf als hoeder van christelijke idealen voor te stellen. IN HET onderhavige geval wordt ont kend, dat er tussen christenen en socialisten theoretische verschillen bestaan over het vraagstuk van de be zitsvorming. Het loont daarom wel de moeite, beiderlei opvattingen na te gaan en te vergelijken. Daarbij stuit men echter al direct op de moeilijkheid, dat van een socialistische theorie in d£ ware zin van het woord eigenlijk geen sprake is, tenminste als men zich van de Marxistische leer distantieert, wat het Nederlandse socialisme toch doet. Hoogstens kan men spreken van een socialistisch standpunt, dat gezien de evolutie, welke dit heeft doorgemaakt, sterk door tijd en omstandigheden wordt bepaald en dan nog zeer vaag is. De bewoners van het Italiaanse stadje Rovercto hadden het trotse plan ge maakt; een veertien meter hoog beeld ■van de Heilige Maagd, dat de kunste naar Casagrande in hun stadje had ge- homven, met een reusachtige Ameri kaanse helikopter te laten overbrengen naar de top van een van de hoogste ber gen van Italië. Toen het al in de kabels hing voor het transport, knapte echter een van deze staaldraden en sloeg het beeld tegen de grond, waarbij het uiter aard aanzienlijke schade opliep. Op de foto zijn de arbeiders bezig aan het beeld, dat duidelijke tekenen van het ongeluk vertoont. Na reparatie zal men toch tot plaatsing op de bergtop trachten te komen, Officieren van de Koninklijke Land macht zullen voortaan in bepaalde, door de minister .van Oorlog vastgestelde ge vallen bij hun geklede tenue de oranje zijden sjerp mogen dragen, die voor de oorlog tot de ceremoniële tenue behoorde. Voor de ceremoniële tenue zijn na de oor log geen officiële regelingen vastgesteld, wel voor de geklede tenue. De sjerp mag nu bij de geklede tenue worden gedragen, indien de militair individueel deelneemt aan een staatsplechtigheid, een diner of gala-avond, waar een lid van het Konink lijk Huis, een buitenlands staatshoofd of een lid van een buitenlands regerend vorstenhuis aanwezig is en bij een huwe lijksplechtigheid of een begrafenisplech tigheid, waarbij hij deel uitmaakt van de stoet. De bromfietsleverantciers zjjn, zo ver telde de heer Barnes verder, niet tegen de wettelijke regeling op zich zelf, maar koestèren wel ernstige bezwaren tegen enkele aspecten van de uitvoeringsbe schikking. Men is het volstrekt niet eens met de discriminatie van de bromfiets ten aanzien van de andere afbetalings- goedcrcn b.v. 20 pet voor radio- en televisitcoestellcn c.d. en 15 pet voor stofzuigers, naaimachines enz. temeer daar zij in de korte tijd van haar be staan een volksvervoermiddel is gewor den voor vrijwel alle groeperingen. Een steekproef-onderzoek bij detailhandelaren in grole steden heeft, aldus de heer Bar nes. uitgewezen dat de contante verkoop verminderde met 19 pet en de bromfiets- verkoop op afbetaling met zelfs 76 pet. Hieruit blijkt wel dat de afbetalingsbe schikking verreweg de voornaamste oor zaak is van de teruggang, hoewel uiter aard ook het slechte weer en de snel heidsbeperking hun invloed hebben doen gelden. Wat het ontslag van personeel betreft, merkte de heer Barnes op, dat de ongun stige situatie op de arbeidsmarkt de fa brikanten verplicht een groter aantal em ployes aan te houden dan op dit ogen blik voor hen economisch verantwoord is. Dit brengt voor hen een extra last met zich. Hij acht de gehele gang van zaken in strijd met de memorie van antwoord op het wetsontwerp, waarin werd gesteld, dat het uiteraard niet in de bedoeling van de minister ligt de normale bedrijfsvoe ring in de betrokken branches in gevaar te brengen. 10 km kunnen, rijden. Men ziet zich nu genoodzaakt ontheffing van deze overeen komst te vragen om de voorraad van het bestaande type tenminste nog van de hand te kunnen doen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1956 | | pagina 3