witte doek Met Duitse degelijkheid en grondigheid Pietro Germi bezocht Nederland ZENUWEN NEUROTONIC meme m M Z NS Uit het oude het NIEUWE bouwen V V a .tb Fascinerend boek over de aviatiek Paramount staakt nieuws journaal baby-piano's Offers.brengen, want Engels leren kost ook geld ACTUALITEITEN 3 go?dS ;fKV 'iin 'produktie herleeft en schrijvers nemen de pen ter liand Scenario voor nieuwe film al in de maak >Sdelend is het overzicht van Idealistisch i Her ruïneringen Adem-pauze De Fé misverstaan Jarige ZATERDAG 26 JANUARI 1957 e C^J, PAGINA 5 V Mhi V f fllm- niet verdovend maar genezend Hans Roest BODEGRAVEN Hi a us vati Serpen wct' te» :"re»' of' 1 p isSv«ciie tolisj :ratC& .erb$ ,nif' ird<! tieP' WERELDNIEUWS Afet een bijzondere medewerker) fie jn J:et opleven van de filmprod.uk- i>ers jj Ultsland hebben ook de schrij- z°dat pU eweer ter hand genomen, keie T-ln betrekkelijk korte i'jd en ken Zj-lJ 07nva.ngrijké Duitse filmboe- verschenen, waarop wij van betekenis en kwa- U)et litejt ?e bijzondere ln r, aandacht willen vestigen. rkh 'p lsterblicher Film" is Hein- °nder> raenkel aan het woord, die op toijze l0udende. vaak vermakelijke °Ver i'eert*e'i hoofdstukken volschrijft l°9rafCe ontwikkeling van de cinema- Be!uidin0t aan de doorbraak van de nanier-j[ ffv verwijlt daarbij voor kant ky de zakelijk-technische 'n héf^Kx07" 2'dn veelzijdige ervaringen aanva ll1niiieu, dat hij van de prille een 719 door en door kent, garanderen ar>ekd.eyariëerde en kostelijke reeks hiet °)ten en typerende ontmoetingen e^erlei figuren uit het bedrijf. ringJ^°nder interessant is zijn schilde- ^ollv deven der prominenten in tie Ood en alles wat er in de perio- Öu;An de bloei van de stomme film in yxislr rtaerjvncd ondernomen en bedreven, liaakt bee^ bet allemaal meege- 'bidcl .er als het ware voortdurend venrjenin gezeten en schildert het le- vjg raak. ticw baarde is het historische over trof bat een makkelijk hanteerbare ïrtati V-an goed-gedocumenteerde infor- 25o f biedt. Tenslotte zijn er meer dan 'etier° °P royale grootte> waarin i>0egg belangstellende met groot ge- Me, zal grasduinen en er talrijke 0 giaouuiiruix en numjivv Ais p '!ge herinneringen bij ophalen. tiaigp11 Prettig accent valt nog te sig- fou en> dat de samenstellers van het °Pze"tgebeelte, Wilhelm Winckel, met V0or alle afbeeldingen uit zogenaamde tisCL lcbtingsfilms en die uit militaris- laten6 Pr°bukten radicaal heeft wegge- Srg M ?odat er nergens aanleiding tot bis is. Het enige, wat de minnaar ipie öe filmkunst opvalt, is de sum- als m behandeling van een groot man ip Jr'alter Ruttmann, een profeet, die te lh eigen land blijkbaar nog niet-al Êeer w°rdt geëerd, gejh tweede publikatie, die ons aan- Jil trof, is „Knaur's Buch vom Pubr* dat zicb ten doel stelt het tia5y een breedg'erichte, doch etlboven degelijke voorlichting te in fiimzaken. Daar zijn de sa- ellers Verner Arpe en Rune Wal- Wahz voortreffelijk in geslaagd. Zij Hï,} h bovendien de goede smaak ge- SeRj'j hlle gemis aan karakter en iedere hHjJb.Van compromis te vermijden en '"■^Mt feiten en meningen, te geven i! ïlSllro-n rlic» tii/lia-nc "h#»t T")f*rriP nauwkeurigheid constateert, waarmee ieder feit, jaartal of onderdeel, hoe klein ook, is genoemd en beschreven. Het is bijna duizelingwekkend, wat de schrijver allemaal aan feitenmate riaal van de gehele wereld in dit be stek heeft ondergebracht. Zijn leven dige verteltrant garandeert echter een prettig verwijlen in dit reusachtige mu seum, dat alle landen en perioden om sluit. Speciaal de 350 pagina's met prachtige en grotendeels unieke en zeldzame foto's zullen de kenner in verrukking brengen. Alles bijeen een standaardwerk, dat de liefhebber zal boeien en voor de filmstudent een on uitputtelijke bron van informatie be tekent. Hel lied van de lucht Een boek over de aviatiek, noodzakelijkerwijs dus met de beschrij ving en verklaring van technische en natuurkundige problemen en verschijnselen, is in Amerika binnen een paar weken tijds een bestseller geworden. Het bereikte een ongeëvenaarde verkoop, het geen betekent dal niet alleen insiders, doch ook talloze mensen zonder speciale technische kennis of belangstelling het hebben gekocht. Als een derzulken ben ik de Nederlandse vertaling, onder de titel „Het lied van de luchtbij de Uitgeverij Ndissen te Bilt- lioven verschenen, gaan lezen, gepantserd met de nodige voor ingenomenheid. Maar weldra gaf ik mij gewonnen en las het boek geboeid tot de laatste bladzijde. De aviatiek is per slot, van rekening iets, dat uit de wereld van nu niet weg te denken is, en dat dus iedereen aangaat Indien een talentvol en goed geïnformeerd auteur als G. Murcliie er over gaat vertellen, dan laat men zich al gauw meeslepen. De aviatiek is een fascinerend onderwerpzo lang wij tenminste het gesprek erover kunnen volgen en ons voldoende details en anecdotes ter verklaring en illustrering worden gegeven. In de juiste dosering hiervan betoont G. Murcliie zich een meester en iedereen, die over een normale belangstelling beschikt, kan zijn betoog volgen. D Heinrich Fraenkel: „Unsterblicher Film" Kindier Verlag. München. 2) Knaur's Buch vom Film". München. ;J) Friedrich v. Zglinicki: „Der Weg des Films" Rembrandt Verlag Berlin. Pietro Germiregisseur en speler van de titelrol in de film „De Machinist" (Van onze Amsterdamse redactie) hguren, die tijdens het Derde Rijk troebele rollen speelden. Man- Sierck, Wolfgang, Liebeneier, jW Harlan, Steinhoff of Pabst. Het kjj. Seeft voorts rijkelijk en betrouw- aHerlei informaties over de uit- filijj hg en de geschiedenis van de iatid'6 e produktie in verschillende hjf 11 en de verhoudingen in het be- filmbesprekingen zijn bijge- eind 1956. Men vindt zelfs loot} Peririgen van films als: „De aAab een wielrijder", „Gervaise" M>S U re films, die nog maar pas in pen .n?l zijn verschenen en waarvan bevjieker geen vermelding in een 0' °n verwacht. —v de SMq ij1 be wereldliteratuur, waaruit jVUed^yhprbeeld kan leren, dat „Don ]e®tis i al vijftienmaal is verfilmd. 11103 door Georges Méliès en Oa (door Italian Fregoneze i a0 k «ry Cooper. Niet minder dan jktiej, Me biografieën van filmgroot- H festers van namen en film- Met Rnnen l16' boek, dat geïllustreerd aanh ^en geleurde, foto's af. - 1 karTvelenswaardig verzamelwerk ahter, ook in artistieke zin, dat hMotq deling meekreeg van Helmut v'3ar Zeif11164 aHeen voor de ingewijde, bet voor bredere kring - O ïVetp ®rote publiek, dat iets meer van het wezen en de achter 'ibsei y.hn het fascinerende «ug een Depaaia inaruK- di Ms" af uitgave: „Der Weg des Van Friedrich v. Zglinicki, §6i h VuiHr van bijna huizend blad- stK.6bs en een arsenaal aan ge- l0Medetl. bijzonderheden over de ge- s. Fp„Van de film en haar voor- tfM van j cultuurhistorische beschrij- s„ oudheid tot od heden be- in iS' wat een r°l heeft ge- i"a,Mg van J ontstaan en de ontwik- oZenwer*ir huidige filmkunst. Een -itliL. Waarimr, b ko waarvan hit, als men onder men de ernst De Italiaanse regisseur Pietro Germi verblijft op het ogenblik in ons land om de Nederlandse première van zijn jong ste film „De machinist" (II Ferroviere) bij te wonen, waarover gisteren in ons blad reeds uitvoerig werd geschreven. Germi, die in deze film zelf de hoofd rol speelt, heeft zijn sporen in de cine matografie al verdiend. Hij wordt ge rekend tot de zogenaamde neo-realisten zoals De Sica en Fellini. Tijdens een persconferentie in Amsterdam heeft hij een en ander over zijn ervaringen ver teld. In 1914 te Colombo in Ligurië gebo ren, maakte hij omstreeks 1945 zijn en tree in de filmwereld. Hij had er eerst zijn zinnen op gezet om zeeman te wor den, werd inderdaad leerling aan de Zeevaartschool maar gaf al gauw deze studie op omdat het varen hem niet de verwachte voldoening schonk. Zijn ar tistieke aanleg bleek zijn zwerversna- i drukwekkèndè tuur de baas te zijn. Nadat Germi meegewerkt had aan de samenstelling van enkele scenario's, waagde hij de sprong naar de filmre gie. Zijn eersteling „II Testimone", wel* ke in 1945 is uitgebracht, oogstte veel bijval. Zes jaar later werd zijn film „II cammino della speranza" bekroond met de Prix de Rome. Hij schildert in zijn rolprenten, of beter poogt te analyse ren, de psychologische achtergrond van goed en kwaad. Net als De Sica zocht hij voor ,,De machinist" zijn spelers op straat. De rol van Sandor, het zoontje van de machi nist, is b.v. toevertrouwd aan een ze venjarig jochie, genaamd Edoardo Ne- vola, dat hij ergens in Rome heeft ont moet. Behalve voor hemzelf en de ac trice Saro Urzi' is ook voor de overige medewerkenden het filmspelen geheel nieuw en vreemd. „Of ik al weer met een nieuwe rol pj-ent bezig ben?" herhaalt Germi de hem gestelde vraag. „Inderdaad, er is een scenario in de maak voor een film over liefde en leed onder arbeiders, die waarschijnlijk „Taboe" zal heten". Dit zal dan zijn tiende rolprent wor den. Ook de andere meesters van de Ita liaanse film zijn met nieuwe projecten bezig. Fellini b.v. hoopt vóór zijn ver trek naar Amerika een rolprent af te leveren onder de titel ,,Le libere donne de Magliano", gemaakt naar een gelijk namig boek, dat speelt in een krankzin nigengesticht voor vrouwen. De Sica is voornemens in september a.s. een film te maken, genaamd „La Bambolé" (de Poppen), waarin Silvano Mangano en Gina Lollobrigida de hoofdrollen zullen vervullen. Verder zijn er momenteel in Italië nog vijf of zes films in de maak, die de aandacht kunnen verdienen. Het is in dat zonnige land met de filmindustrie thans zo gesteld, dat een rijkscommissie, waarin critici en ande re deskundigen zitting hebben, de sce nario's van de „produkten" bekijkt om te onderzoeken, of zij in aanmerking kunnen komen voor een overheidssub sidie. Deze maatregel is getroffen, na dat enige tijd geleden de financiële steun was verlaagd of geheel ingetrok ken, omdat de inhoud van bepaalde films niet meer aan artistieke eisen voldeed. De commissie heeft tot taak subsidies te verlenen aan films, waar van kan worden verwacht, dat zij een sieraad voor de Italiaanse filmindus trie zullen zijn. Op deze wijze hoopt men het peil der rolprenten op te voe ren en te geraken uit de impasse, waar in de industrie na een periode van „cul turele hoogconjunctuur" kennelijk was geraakt. j ruly. Dit garandeert dus een volkomen I technische betrouwbaarheid, maar ook een hoog literair peil! Er ie zeer veel „Wetenschap" in dit boek samengebracht, maar op een ma nier dat men het leest als een spannend verhaal. Er wordt een interessant over-j Want A. Viruly is immers zelf een Ja3 geschiedenis der voortreffelijk auteur, die vele jaren gele- navigatte, vanaf de Polynesiërs en Fe-jden met ziin „Wij vlogen naar Indië" meiers tot in deze tijd. De meteorolo- j als eerste de luchtvaart in onze letter- gie, astronomie en aerodynamiek wor- kunde introduceerde. Wat heb ik als jon den op onginele en heldere manier be- gen genoten van dit spannende en avon- handeld. Voor G. Murchie is de luchtvaart niet maar uitsluitend een technische en zakelijke aangelegenheid; de titel van zijn boek duidt dat ai aan, en in de tekst tuurlijk boek! Viruly heeft als geen an der bij de jeugd de luchtvaart populair gemaakt. Nu in „Wij vlogen naar Java" een aantal hoofdstukken uit het oude boek zijn herdrukt (Uitgeverij Andries Blitz te treffen verscheidene idealistische stand-1 Laren), heb ik ze met het oude enthou- punten. Natuurlijk wijdt de auteur ook aandacht aan de toekomst van het lucht wezen. Het boek is opvallend goed geschreven. Er is trouwens aan de Nederlandse be werking alle zorg besteed. De vertaling van Mr. H. Soholte is nagezien door de bekende ex-K.L.M.-commodore A. Vi- Nederlandse filmers hebben succes De Amerikaanse filmmaatschappij Pa ramount heeft aangekondigd, dat haar nieuwsjournaal, dat dertig jaar lang tweemaal per week is verschenen, na 15 februari a.s. niet meer zal uitkomen. Daarentegen heeft Paramount een in- reeks speelfilms in pro duktie. De eerste daarvan is ,,The Jo ker is wild" een filmversie, die wordt gemaakt naar de biografie van de be faamde Joe E. Lewis. Frank Sinatra, die Jeanne Crain tot tegenspeelster krijg:, zal in deze film Lewis uitbeelden. De regie is in handen van Charles Vidor. Een volgende film, getiteld „The Tin Star", is een „Western", waarin Henry Fonda en Jeffrey Hunter onder regie (Advertentie) (";Mt f- 'n 'l „ft !'Qllohr'i',0r\' r" fantasie") met een ezeltje, nu met een geitje: cicl °'s Esmeralda in de nieuwe Eneelse versie van The 0fl]ff °'s Esmeralda in de nieuwe Engelse versie van ''ih 1 olre Dame'', die door Robert en Raymond Hakim in 'na/rf. e Amerikaanse acteur Anthony Quinn is haar 1genspeler als de afschuwelijke bultenaar. wordt U volledig de baas met het zenuwpreparaat dezer tijden van Anthony Mann de hoofdrollen zullen spelen. In november van verleden jaar is Alfred Hitchcock begonnen aan zijn nieuwste film „From amongst the dead". Hitch cock is zowel producent als regisseur van deze spannende thriller, waarin Ja mes Stewart, die ook optrad in „The man who knew too much" en „Rear Window" wederom de hoofdrol zal spe len. Robert Burks is aangewezen als „ci- nematograaf van deze film. Burks heeft de laatste jaren bij de meeste Hitchcock films achter de camera's gestaan en kreeg voor zijn werk in „To catch a thief" een Oscar. In „The Red Nichols Story" zal Danny Kaye de hoofdrol spelen als de bekende Amerikaanse bandleider van die naam, terwijl ook een begin is gemaakt met de vervaardiging van de film „The Chalk Garden" naar het toneelstuk van Enid Bagnold, dat op Broadway groot succes heeft gehad. „Beau James", een film, gebaseerd op het leven van Jimmy Walker, de New Yorkse burgemeester, die een van de j meest omstreden figuren in het Ameri- I kaanse oolitieke leven is geweest, is on- langs gereedgekomen. Bob Hope speelt de rol van Walker met Melville Shavel- son en Jack Rose, respectievelijk als pro ducent en regisseur. De Nederlandse filmers Ted de Wit en Gerard J. Raucamp, zijn klaar geko men met een nieuwe kleurenfilm voor de K.L.M. van „Caraibische Carrousel", zoals de film heet, zijn vijf versies in verschillende talen gemaakt. Momenteel worden er in Engeland zestig kopieën siasme herlezen. Viruly is bet sterkst als causeur - dat bjijkt uit „Naar de witte zomer", dat charmante en luchthartige boek over de wintersport (ook bij Blitz verschenen) en evenzeer uit het ernstiger ,.We vlogen naar Java". Hij richt zich direct tot zijn lezers, betrekt hen in zijn betoog .en laat hen zo nu en dan hartelijk lachen. De ondertitel van het luchtvaart boek luidt: herinneringen aan twintig vlieg- jaren. Aan de oude hoofdstukken z(jn een aantal nieuwe toegevoegd. Door welk een wereld zjjn zij gescheiden! De oude liefde voor de luchtvaart is gebleven, doch er heeft zich een element van angst bijgevoegd - angst voor de domme mens. die in zijn misdadige waan al het goede misbruikt, tot hij tenslotte de opgeroepen krachten misschien niet meer zal kunnen beheersen. De luchtvaartjournalist Hugo Hooftman heeft een aantal zijner boeiendste erva ringen vertel<j i-n „Journalist in de lucht" (serie Avontuur en Ontwikkeling. Uitg. De Kern, Amsterdam). In een twaalftal hoofdstukken heeft hij de verschillende aspecten van het luchtvaartverkeer. zo als die zich aan hem hebben voorgedaan, beschreven. Hoe klein de wereld wel is geworden, beseft men pas als men de mogelijkhe den van de luchtvaart in de praktijk ziet uitgedrukt. Die kans heeft Hooftman aan gegrepen en dat maakt zijn boek boeiend als een avontuurlijke reisbeschrijving. .4. VIRULY oude genegenheid, nieuwe zorgen Een snelheidsmaniak is de schrijver ge lukkig niet: hij vertelt enthousiast over zijn vlucht met een straalvliegtuig, maar hij noemt het sportvliegen „de mooiste vorm van luchtvaart". Dat is veelzeg gend. Eveneens bij de Uitgeverij De Kern heeft Hugo Hooftman een boekje over Landbouwvliegtuigen en een over Zweef vliegtuigen gepubliceerd. Het zijn handi ge, zeer instructieve werkjes, vol feite lijke gegevens en rijk geïllustreerd. Ui teraard heeft de auteur het hoofdaccent j laten vallen op de praktische toepassin- j gen der verschillende types. Voor geïn teresseerden zijn dit zeer waardevolle werkjes. Adverie- *ie van vervaardigd, waarvan er twintig zijn bestemd voor de Verenigde Staten, o.a. voor de televisie. Hugo de Groot componeerde de muziek voor de film, waaronder een Mambo, die wordt gespeeld door een Cubaans or kest, dat ter plaatse werd geëngageerd. Een Calypso werd gecomponeerd en ge zongen door Mighty Sparrow, de koning der Calypso-zangers van Trinidad. In België heeft de Nederlandse cine ast Otto van Nijenhof een mooi succes geboekt. Onder circa duizend bedrijfs films uit vele landen werden de drie films, die hij had ingezonden, namelijk „The Gray Wall", „Munt uit melk" en „Vrij buiten" alle drie ln de hoogste klasse gewaardeerd. Vraagf prijslijsf van 150 voorradige piano's en orgels Huurkoop 15°/o conianf restant in 4 jaar. TEL. 2188 (K 1726) We liebben nu voldoende gezien, dat we het oude niet over boord moeten gooien, om bet nieuwe te bereiken. Het oude, dat zo goed was, dat zo.volkomen beantwoordde aan de doelstelling van het amateurtoneel, maar dat niet helemaal meer beantwoordt aan de eisen tan onze tijd. We willen op alle gebied vooruit: Ook op het gebied van het amateurtoneel. We zijn ons als gemeenschap bewust geworden van de grote waarden van liet amateurtoneel en daarom willen wij dit ook zo hoog mogelijk opvoeren, om er zoveel mogelijk profijt van te trekken. Maar de geschiedenis heeft ons geleerd, dat wij nooit het oude de rug moeten toekeren, maar uit het oude het nieuwe moeten opbouwen, als wij werkelijk iets bereiken willen De vraag is nu alleen nog maar ,„hoe". Welke middelen moeten wij aanwenden om uit het oude het nieuwe op te bouwen? We willen er in kort bestek een antwoord op trachten te geven. GESCHIEDENIS IS GOEDE LEERMEESTERES is De geschiedenis leert, ons niet zozeer door het goede, wat er in het verleden tot stand is gebracht, maar juist door de fouten, die er in het verleden zijn ge maakt. Zo zien wij, dat er altijd de ten dens is geweest, om. als men vernieuwen wilde, het oude volledig overboord te gooien. Deze tendens kwam voort uit een misplaatste ijver van enkele fanatici of vuurvreters, als men ze zo noemen wil. En zij wisten altijd een grote aanhang met zich mee te krijgen, want voor ver nieuwing voelt iedereen te allen tijde als hij nog niet volledig ingeslapen is Nu doet het eigenaardige geval zich voor. dat men deze fanatici niet had kunnen missen. Zij zijn meestal de men sen geweest, die de grote klok geluid heb ben de massa hebben weten wakker të schudden en weten te overtuigen van de noodzakelijkheid van een vernieuwing. Zij zijn de mensen, die een gemeenschap wakker houden met hun steeds weer nieuwe ideeën. Maar meestal zien deze mensen niet voldoende de weg om tot een vernieu wing te komen. In hun al te groot vuur willen zij maar het liefst al het oude in èén slag opruimen. Ze zijn revolutionair van nature, radicaal. Maar dit is de weg niet. Ze bouwen zonder ondergrond in het blinde weg. Het nieuwe daarentegen moet groeien uit het oude. En een groeiproces vraagt tijd. Maar dergelijke mensen heb ben geen tijd. We zien deze tendens ook nu weer: al het oude radicaal opruimen. We moeten gloednieuwe verenigingen opbouwen met mensen, die werkelijk toneeltalenten heb ben. We hebben hierop geantwoord: WERKELIJKE toneeltalenten horen bij he,t beroepstoneel thuis. Maar werkelijke toneeltalenten zijn o zo dun gezaaid. Dan zou men kunstenaar zijn. En het amateurtoneel heeft een heel ander doel. Maar we hebben hier genoeg over ge schreven. We hebben in Alkmaar het voorbeeld gezien, waar <3rie bloeiende ver enigingen, die reeds 50 jaar de katholie ke gemeenschap aldaar met hun kostelij ke en prachtige avonden dienden, plaats móesten maken voor een jong nieuw ge zelschap. dat zogenaamd uit talenten was samengesteld. Het droevige gevolg is. dat katholiek Alkmaar het nu zonder amateurtoneel moet doen en dat de K.A.B. en de Middenstand etc, nu hun oude intieme avonden moeten missen. We hebben deze tendens ook enige tijd geleden kunnen beluisteren in een to neeltijdschrift, waarin een regisseur vroeg, wat hij doen moest, nu hij wel zogenaamde hoogstaande stukken bracht, maar de zaal volledig leeg bleef. Moest hij terugkeren naar het oude? Neen, werd er geantwoord, dat alsjeblieft nooit. Maar ik had hem geantwoord: ja. on middellijk, keer terug naar het oude en tracht vanuit het oude het nieuwe op te bouwen. Groeiproces vraagt tijd Een groeiproces vraagt tijd. maar meestal gunnen wij ons deze tijd niet. Met lege zalen beginnen wij niets en zul len wij ook niets bereiken. Daarmee heb ben wij alleen maar al het contact met de gemeenschap verloren. Wij zullen eerst aan onszelf rr.oeten werken. De stukken, die wij spelen, be ter moeten spelen. En dan hebben we het nog niet eens over andere stukken. We zijn zo gauw geneigd naar andere stukken te grijpen, als we vernieuwen willen. Grootse stukken. Hogere stukken Stukken van het beroepstoneel. En voor al stukken uit het buitenland. Geen stuk ken van onze eigen schrijvers. Dat staat niet. Met een nieuw repertoire denken we de vernieuwing al in onze zak te heb ben. Maar we grijpen boven onze macht en maken alleen maar brokken. We ver vreemden het publiek erdoor en We ma ken het amateurtoneel dood. Neen. houd u dan liever voorlopig nog maar even aan óe stukken die u ge wend bent. Maar tracht ze beter te bren gen. Minder sentimenteel, minder drake rig, vlotter meer ingeleefd, meer op el kaar ingespeeld. Het is net. als bij kinderen: laat ze eerst hun pap maar eens goed trachten te verwerken voordat je ze aan de biefstuk zet. Dus vlieg niet ineens naar een nieuw repertoire. Houd je voorlopig nog maar even aan het oude pak. dat je goed zit en waarin je je thuis voelt en dat de men sen van je gewend zijn. maar tracht het keurig te dragen, zodat de mensen er steeds meer plezier in krijgen. Later ko men we wel aan het nieuwe toe. het be tere genre, maar geleidelijk aan. En hoe moeten wij tot beter spel gera ken? Voor dc een is dit gemakkelijker dan voor dc ander. In dc stad worden te genwoordig allerlei cursussen georgani seerd. Maar op het land? Och als onze wil maar sterk genoeg is. Als wij op de eer ste plaats maar beter studeren op ons spel, de repetities uitbuiten gemeen- scha"«"?voel in onze club aankweken en ons heel diep in onze personen die wij moeten uitbeelden, proberen in te leven. En dankan onze regisseur ook niet eens in de stad een dergelijke cursus vol- :en? E;l kunnen wij niet eens een meer bekwame regisseur engageren en onze provinciale toneeladviseur raadplegen. Dit alles kost geld ja. En we zijn zo ge wend, dat we er met onze uitvoeringen uitspringen zodat hCf nn.-zelf geen cent kost. En als we dergelijke dingen doen, gaat het onszelf wel geld kosten. Als wc nu subsidie konden krijgen Óooo die subsidie! Niet dat ik er iels tegen heb. als ge een lubsidie los kunt peuteren, daar zijn we nu eenmaal zakenmensen voor. het moet onszelf zo weinig mogelijk kosten. Maar we spelen toch uit liefhebberij! We hebben er toch een heel aangename en boeiende en ontwikkelende vrijetijdsbe steding aan! Waarom mag het onszelf dan niets extra kosten? Elk vrijetijdsbe steding kost ons geld. heel veel geld zelfs tegenwoordig en dan hebben we er dik wijls nog niet veel voor over, in heel veel gevallen zelfs niets, waardoor we ons ont wikkelen, bekwamen onze persoonlijkheid uitbouwen, zoals door de beoefening van het toneel. Dus laat gerust maar eens op uw eigen kosten een vreemde regisseur komen. Vraag Anton Sweers maar eens uit Bussum, die zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn, maar die weet U wat bij te brengen. Dat is de man. <jie weet hoe hij zijn men sen moet aanpakken. Maar er zijn zoveel anderen nog, misschien wat mindere goden maar van wie U ook heel veel kunt, leren. Wat kost het U niet om Engels te leren? Waarom zou U er dan niets voor over hebben, om toneelspelen te leren, waardoor U zich in de wereld leert be wegen. Ik schrijf dit maar eens ronduit, omdat wij zo gemakkelijk vinden, dat wij meer op ons toneelspelen moeten verdie nen (al zijn het maar feestavondjes) dan moeten verliezen. En dit is toch een heel verkeerde mening. Zelfs een heel gevaar lijke mening. Zij doet veel afbreuk aan onze beoefening van het amateurtoneel. Een volgend keer zullen we nog meer wegen aanwijzen. Artistieke IN HET UTRECHTSE Centraal Mu seum, waar geregeld en betrek kelijk kort na elkaar belangrijke ex posities gehouden worden, zal een adem-pauze intreden. De directrice, mej. dr. Elisabeth M. Houtzager, van wie reeds zo vele goede initiatieven zijn uitgegaan en die dank zij haar relaties in de kunstwereld telkens weer verzamelingen van een superieu re klasse naar Utrecht wist te halen, gaat haar licht in Amerika opsteken. Zij vertrekt 22 februari a.s. met een vliegtuig van de P.A.A. naar New York voor een oriëntatie-reis van 90 dagen door de Verenigde Staten op uitnodiging van het State Department. De bedoeling is, dat zij niet alleen de grote steden bezoekt, maar zich ook van het culturele leven in het Zuiden en het Westen op de hoogte stelt. Na tuurlijk zal zij daarbij ook verschil lende musea bezoeken en wij twijfe len er niet aan of mej. dr. Houtzager zal daarbij inte ressante en voor haar werk als museum - direc trice waardevol- j le contacten leg- gen. Wie weet j welk belangrijk j evenement daar- uit voor ons J land, dank zij de j inventieve geest j en het organisa- tie-talent van mej. Houtzager, later nog zal I voortvloeien. Nat haar verblijf in de Verenigde s Staten hoopt zij 1 privé nog een g| maand in Mexi- |fll co te vertoeven, om de eerste helft van juli in ons land terug te zijn. DEZE WEEK was het tien jaar ge leden, dat Felix Timmermans over leed. Het is opvallend hoe de laatste jaren de symptomen opduiken van een soort schuldbewustheid tegenover Timmermans, een besef dat men hem te kort heeft gedaan en de diepere zin van zijn werk niet heeft begrepen. Dat is in zekere zin het lot van iedere schrijver, die, als Felix Timmermans met „Pallieter", een wereldsucces op zijn naam heeft. De geest van de au teur raakt verloren achter hetgeen het publiek in zijn bestseller wil zien- Zo konden velen ten onrechte zich „de Fé" niet anders voor de geest ha len dan ais „de sappige, leuke folklo rist, die men gerust op zijn schouders kon kloppen", zoals José de Ceulaer het formuleert. Hoewel zijn later werk wel anders leerde, vooral de verstilde poezie van „Adagio", bleef dit mis- begrepen beeld van de schrijver van Pallieter bovendrijven. Daarom is het van betekenis dat Timmermans' uit gever P. N. van Kampen een boekje liet verschijnen van José de Ceulaer over „De mens in het werk van Felix Timmermans". Daarin wordt niet al leen bovengeschetst misverstand ge analyseerd, maar bovendien voor het eerst aan de dag gebracht hoe de hele Fé, de optimist en de zwaarmoe dige, de uitbundige en de stille, de intens-gelovige en de verheerlijker van de zinnen, aanwezig is in het gehele werk, in al de kleurige per sonages die hij schiep. Het boekje geeft volstrekt geen volledig beeld, maar het is van zuivere uitgangsstel lingen uit geschreven. En dat is al heel wat. VANMIDDAG is in de zalen van Arti en Amicitiae te Amsterdam een huldigingsreceptie gehouden voor de schilder Arnout Colnot. Arti's voor zitter wordt vandaag namelijk 70 jaar. Dat is een moment om terug te blik ken naar een lange carrière, die in Amsterdam begon, maar haar kern punt vond in noordelijker streken. Colnot heeft jarenlang in Bergen ge werkt, waar hij zich, onder invloed van de Franse schilder Le Fauconnier die ook de Noordhollandse badplaats als woonoord had gekozen, vormde tot een der opvallende vertegenwoor digers van de Bergense School. Sa men met de Wiegmannen, Leo Gestel en anderen werkte hij daar met veel succes. Op de jaarlijkse tentoonstel lingen van de Hollandse Kunstenaars kring, tussen '20 en '30 een der ar tistieke evenementen van het jaar, behoorde Colnot tot de besten. Na 1932 is hij teruggekeerd naar zijn vader stad. Colnot heeft nooit veel uiter lijk lawaai om zijn werk gemaakt. Sensatie verwekken ligt niet in zijn lijn. Maar dat zijn kunst gewaardeerd werd, blijkt uit verschillende bekro ningen, o.a. met de Sint-Lucaspnjs en met de zilveren medaille op de Parijse wereldtentoonstelling van 1937.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5