Bemoedigende activiteiten voor en van jongeren Zo 'kan het ook Laat hem eens verwonderd staan DE INSTUIF c w I Peins Statuten en praktijk wm jy H DE INSTUIFJEUGD HONDEPRAAT I paginaJ Nogmaals j ER EENS O VEE j ziïn- I i 1 onbereikbaar of georganiseerdP -1 ZATERDAG 26 JANUARI 1957 llmm X f' siilft - - I5SÉ#.... öpi? %Pf De naam „Instuif" kan vele mo gelijkheden in zich bevatten. En naast minder geslaagde (althans tot nu toe!) experimenten zijn er ook vormen die niet alleen aan vele moeilijkheden ontsnappen, maar veel positieve winst inhou den. We denken hier aan plaatsen als Amersfoort. In deze stad zou den de initiatief-nemers van het Instuifwerk hun idealen voor een goed deel in wording zien. Fantasie §|1|| n w :i JP S Waar het hart van vol is. Wij ontvingen het Instuif- blad voor januari 1957. „R.-k. Jong-Nederland" staat erop en in de hoek bovenaan: „In uw Instuifzaal kunt u door praktische naastenliefde de Kerstvrede uitdragen". We hebben het geopend en gelezen en toen alweer bedacht, dat we in een heel groot misverstand waren be land. En opnieuw sneden we de Instuif aan. Het opschrift moge luiden: „Doel en prak tijk". Waar die twee door- elkaar geroerd worden begint de wereld van het misver stand. Wagen wij ons opnieuw erin,alleen maar met de be doeling de schijn van de wer kelijkheid te scheiden. Voor wie dat lukt is het oordeel de moeite waard. F.B. Gesprek Blerick Ik sta zelf onder gezag e" ook heb ik soldaten die weet onder mijn gezag staan; en to1 de een zeg ik: Ga, en hij giek en tot een ander: Kom en M komt; en mijn knecht zeg Doe dit, en hij doet het. Toen Jesus dat hoorde stond Hij verwonderd. Mattlieus 3de zondag na DriekoningC1 t I I We lezen in de statuten van de Instuif: DANSEN, DANSEN EN DAARNA... DANSEN Wat in Amersfoort direct opvalt is de levendige fantasie waarmee het be- Zijn de jonge mensen wel zo leeg nis talrijke scribentei ïBÊ ïp&yfy. 1% m f f V'':- 'V: V ET GEBEURT niet zo vaak meer, dat Christus op Zijn woord ge loofd wordt. Zijn woorden worden altijd verzacht. Het radicalisme van Zijn uitspraken wordt er altijd afge- maar dat het voor een gewoon mens toch niet te bereiken viel. Hij heeft ook gezegd, dat we er be slist wel toe in staat waren. Niet om dat we het zelf konden, maar omdal veronderstellenDit beeld voor een kerk, uaarin een stuur een groepje louter jonge men sen het werk aanpakt. „Ben je jong en katholiek, dan hoor je erbij", en dit devies is zo verwerkelijkt, dat het er op begint te lijken, dat alle katholieke jonge mensen in Amersfoort zich in derdaad als erbij-behorend gevoelen. Een contactgroep houdt zich nauwkeu rig op de hoogte van belangrijke ge beurtenissen in 't leven van de jonge mensen en een paar uit de groep geven op die dagen acte de présence. Alle mo gelijkheden vinden onderdak bij de Instuif. En elk nieuw initiatief wordt met aandacht bekeken en zo mogelijk uitgevoerd. Zoals uit het programma blijkt is er zeer veel te doen. Maar de serieuze programma's passen er volle dig in. Een spreker heeft in Amersfoort niet het gevoel als pauze te dienen tus sen twee dansen. Aan de ernstige vor ming is van het begin af aan een min stens gelijke belangstelling gegeven als aan de dansavonden. En zelfs bij louter jongerenconjerende wordt gehouden is nogal geschikt om vertrouwen en hoop te wekken. haald en we maken het evangelie tot Hij het in ons zou doen. Hij zou Zijn een aardige zedenleer, waar best mee h. Geest zenden en Hij zou Zelf met te Ipven valt, zonder dat je gemoeds- Zijn Vader Zijn intrek bij ons nemen, rust al te erg geschokt wordt. Maar Hij zegt dat we er wel eens lQliik naast konden zitten, als we den ken zo tot de „kinderen van het Rijk" te horen. Hij heeft gezegd dat we elkaar lief moesten hebben. Zelfs die mensen, waar we een hekel aan hadden moes ten we liefhebben. Dat zou onze groot heid zijn. Al het andere was onbelang rijk. Hij heeft daar heel erg krasse din gen over gezegd. Maar we wisten er wel raad mee. We zeiden dat het erg mooi was. kerkelijke bijeenkomsten blijkt, dat de jonge mensen dit onderdeel van het programma op juiste waarde weten te schatten. Buitengewoon aantrekkelijk zijn de discussieavonden. Daar worden actuele, levende kwesties aan de orde gesteld en in alle vrijmoe digheid besproken. Men vatte het woord „vrijmoedigheid" hier niet te eenzijdig op. Het is zonder meer een grote winst van onze tijd, dat de dingen die met het geloof te maken hebben weer onder werp geworden zijn van gesprekken. Deze gespreken zijn erg nuttig èn nood zakelijk. Jonge mensen van nü kijken anders tegen de vele geloofspraktijken en tegen de geloofsproblemen aan dan vorige generaties. En ondanks alle stre vingen naar vernieuwing is er nog maar weinig ruimte toe en kunnen velen die in overheid gesteld zijn het nog maar steeds niet over hun hart verkrijgen om van hun voetstuk af te stappen en in ernst zich te verdiepen in de brandende problemen van jonge mensen. Men is niet meer klaar met eenvoudig de sa mengepakte toehoorders in de kerk op te leggen: ,,veel van O.L.H. te houden". Jonge mensen vragen: Hoe kan dat? Wie is Christus? Heeft H'j belangstel ling voor mij? En hoe moet ik mij dan tot Hem wenden? Tot welke geestelijke chaos een louter traditioneel in cliché's gebracht Christendom kan voeren tonen talloze voorbeelden. En men moet in dit opzicht boeuei. van 't Reve, van Lodei- zen en Sagan vooral niet te licht aan slaan. 't Contact in discussie-avonden met jonge mensen wordt door zeer vele ouderen nog met een hoogstens welwil lende glimlach bezien als een aardige hobby of een wel „nuttige" bezigheid, maar we menen in alle oprechtheid, dat deze gesprekken momenteel behoren tot de meest urgente vormen van ziel zorg. In Amersfoort zijn ook vele dans avonden. Maar die avonden hebben een werkelijke zin in 't geheel. En daarover zou de aalmoezenier van de Amersfoort- se Instuif eigenlijk ons hier moeten in lichten. Maar het spreekt vanzelf, dat hij daartoe niet bereid is. Die avonden „ontmoet" hij de vele jonge mensen. En zijn grootste zorg is, dat hij niet weet hoe zijn parochiële schema van huis- bezoek, ziekenbezoek en catechismus- lessen af te werken, want de hele week zullen ze naar aanleiding van een paar woorden met hem willen komen pra ten. De een na de ander, jonge men sen, die zo graag eens even over hun eigen moeilijkheden willen praten met iemand die hen verstaat. En soms ziet deze aalmoezenier kans om midden on der het dansen alle aanwezigen te vra gen nu even om hem heen te komen zitten voor een „praatje". En wat mij opviel, die keer dat ik dit mocht mee maken, was de grote bereidheid waar mee men aan zijn verzoek voldeed èn het onmiddellijke contact, dat op deze avond ontstond tussen deze kapelaan en „zijn mensen". Zó geeft een „Instuif" ook vorming. Zó gaat er een verruimende en verrij kende invloed van uit. Laat niemand nu denken, dat Amers foort alleen staat. Om er nu nog een te noemen, vèr van Amersfoort van daan: in Blerick is pastoer M. Reynen er met zijn Instuif „Sempre Avanti" in geslaagd ook een vorm te creëren, die de jonge mensen boeit èn de pastoor ge legenheid geeft hét contact met zijn jonge kerk levend te houden. Ook daar is er een bestuur louter jongeren: Smets en Wolfhagen e.a. dat fantasie en durf heeft. Dit bleek wel onlangs toen dit bestuur een forum belegde, ter wijl de pastoor zelf al sinds weken in het ziekenhuis van Venlo ligt. Er zijn vele mogelijkheden. En overal ligt de situatie anders. Liggen ook de kansen anders. Het werk onder de jon ge mensen is zonder enige twijfel op drift gekomen. Werkelijke bezorgdheid en levendige fantasie zullen goede gid sen zijn. P.W. E WORDEN telkens weer ver rast door het vreemde woord dat de vlag geworden is voor deze met zoveel succes om zich heen grijpende jongerenactiviteit. En door alle combinaties en ver buigingen van dat woord: Ben je ook een instuiver? Ik ben instuif-aalmoezenier. Om 8 uur Instuif-Mis. Var. de zomer gaan veel instuivers met de uitstuif mee. Voor ons ligt een geschrift geti teld: „De geest die er in de Instuif moet waaien". We citeren: „We hebben jongelui in Kern clubs, in K.A.- of Ecclesiagroepen, in een K.A.J.- of L.T.J.-beweging, doch daarbuiten staan nog talloze jongelui die niet actief zijn doch passief alles in hun jonge leven maar aanvaarden. Zij zijn de ty pen van kantoor of werkplaats, van tuinderij of fabriek, van win kel en HBS, zij zijn de typen, die niet geschapen zijn om leiding te geven, die passief hun cursussen volgen, omdat het nu eenmaal moet. Die wel plezier hebben in hun werk. maar daardoor teveel in beslag genomen worden om ac tief belangstelling te hebben voor hun vak, die te weinig persoonlijk heid zijn om zich in deze massa- tijd vooruit te dringen en die toch zichzelf willen zijn. Dat zijn zij in hun avontuur met hun jongen of meisje, dat zijn ze in dancing en bioscoop. Dan zijn ze andere men sen. Dan zijn ze voor zichzelf gróót, dan pochen en pronken zij. U vindt ze bij honderden en duizenden, omdat deze materialistische tijd nu eenmaal deze mens maakt. Hier aan werkt mee ons geperfectio neerd onderwijs, onze publikatie elke dag weer opnieuw, heel onze techniek. Wij leven in de eeuw van de massamens." Voo. deze grote massa is de In stuif. Dat staat wat verderop. Het is helemar" niet nodig hier over lang te praten. Als we alle halve waarheden en ongenuan ceerde typeringen van tijd en mas samens uit dit fragment een ogen blik voor lief nemen begrijpen we uit het citaat toch wel dat het In- stuifpubliek dient te bestaan uit de min of meer ongrijpbare massa- jeugd. Dat is heel eenvoudig in de prak tijk niet waar. Ga maar kijken. Op de dansvloer schuifelt de oude vertrouwde beste kern van de Roomse jeugd (met een certificaat van goed Rooms gedrag in zak of handtasje - anders kom je er niet in). Daaronder een grote groep geor- ganiseerden en een grote groep niet-georganiseerden, maar even braaf en goed als de andere gróep. Als je ongeorganiseerd ben, behoor je nog niet tot de massa-jeugd. En daarmee is elk apostolaats- idee onder de ongrijpbaren een il lusie geworden. Wat we over houden is een nieu we vorm van jongerencontact, mis schien wat meer uitgebreid. Jonge rencontacten zijn er al veel in het Roomse huis. Ze hebben allemaal een of andere basis en een of an der doel en een of andere organi satievorm. Zo is er een K.A.J., die de ar- beidsjeugd op het oog heeft en als doel, laten we het algemeen stel len, de standsvorming. De vraag mag rijzen, kloppen praktijk en doel van de Instuif wel steeds? We weten al wie er lid van zijn! Als we dat willen „blijft Hij in ons en wij in Hem". Maar we geloven er niets van. Want we nemen Zijn woorden niet serieus. Christus heeft een melaatse gerei nigd en een knecht beter gemaakt om dat ze in Hem geloofden. Hij heeft voor jou en voor mij nog iets veel geweldigers. Hij komt ons ge nezen van egoïsme om ons vrij te maken voor de liefde. Maar we geloven eigenlijk niet dal Hij dat kan. Het geloof van de melaatse en van de hoofdman was groot. Plotseling een j zieke genezen is iets wonderlijks. Als 1 je zoiets van iemand verwacht en het komt niet uit, dan maak je jezelf be lachelijk, Het optreden van Jesus was blijkbaar zo, dat je je aan Hem kon toevertrouwen. Het optreden van Jesus voor ons, in genade, is heel anders, maar in elk geval zo, dat je je helemaal aan Hem kunt toevertrouwen. Je kunt het er ge rust op wagen. Het is natuurlijk moeilijk om goed te zijn voor iemand die je tegenstaat. Het is natuurlijk een hele opgave om al die tijd, al die moeite, die prettige eigen mening, die onverdiende eerbe tuiging, dat lekkere niks doen er aan te geven om goed te zijn voor anderen. Maar Hij zegt dat je het wel kunt. Waarom durven we nou niet? op uit om goed te doen. Als we - We kennen ze heel goed, jij en ik, meer aan Hem overgeven in Se^°° die ziekten van onszelf, waardoor we gaan we veel meer durven, niet toekomen aan de liefde die iedere Hij stond verwonderd over het g&°C dag onze opgave is. We zien het heel van de hoofdman. j duidelijk, maar we vluchten er elke Laat Hem nogeens verwond®1^ keer weer voor. staan. j Toen Hij in Capharnaü kwam liep er een hoofdrr naar Hem toe, die vroeg: „Heer, mijn knecht ligt thtilS verlamd en hij heeft erg vee' pijn". Jesus zei hem: „Ik zal komen om hem ie genezen". Maar de hoofdman an^' woordde: „Ik ben het niet waard, HeeT'. dat U in mijn huis komt. hoeft maar één woord te ze$\ gen en mijn knecht zal betef Vrienden, het is niet zo erg, dat weten dat we iedere keer weer opnie moeten beginnen. Als we in godsb3' maar niet Christus' woorden in tW gaan trekken. Het kan wèl, Christus is over grote macht gest® Als je Hem de kans geeft over zelf dan zegt Hij: Ga, en je gaa' oP' eens verwon» DOEL: het bijeenbrengen van de katho lieke mannelijke en vrouwelijke jeugd van 17 lot 25 jaar in socïèteitsverband. teneinde door het geven van verant woorde ontspanning en door het schep pen van een goed milieu, de vrije tijd, speciaal van de ongeorganiseerde jeugd, te maken tot een positieve factor in haar opgang naar volivassenheid." Een schitterende zin! Onder het artikel methodiek lezen we: a. het geven van cultureel en verant woord amusement b. het organiseren van debalingsavon- den, forumbijeenkomsten, godsdien stige en culturele inleidingen, die met behulp van kerngroepen, vooral de ongeorganiseerden een bredere levensoriëntering kunnen geven; c. het organiseren van ontspanningsdn- gen, excursies en van alles wat de vrije lijd zinvol en vruchtbaar maakt." Zijn de zinnen misschien iets min der schitterend, de termen zijn het des te meer. Het idealisme van de op zet is onmiskenbaar en groots. En toch hebben we de neiging om te zeg gen: Papier is geduldig. Want we slaan het Instuifblad open en schrijven met weglating van na men, ietwat verkort dus, over: Wageningen: Zaterdag 5 jan. Driekoningenbal. Zondag 20 jan. Liedjesprogramma. Vanzelfsprekend is er ook weer gele- geheid tot het maken van een dansje. Zondag 3 febr. Dansavond. Renkum: Dinsdag 1 jan. Nieuwjaarsbal. Zondag 13 jan. Vertelling over reis ervaringen. Zondag 27 jan. Dansavond. Ede: Dinsdag 1 jan. Nieuwjaarsbal. Zaterdag 19 jan. Vertelling over reiservaringen. Ter afwisseling dan sen. Zaterdag 2 febr. Dansavond. Oosterbeek: Zaterdag 5 jan. Nieuwjaarsbal en Driekoningenbal, Zaterdag 19 jan. Filmavond; na af loop dansen. Zaterdag 9 febr. Vanavond dansen. Arnhem en omgeving: Driel: zondag 20 jan. Dansavond. Zondag 10 febr. Weer zo'n echte fijne dansavond (met een tele paat). Velp: Dinsdag 1 jan. Wij wensen el kaar een gelukkig en gezegend 1957 Dinsdag 8'jan: Jongerengcspreks- groep. Zondag 13 jan. Dansavond. Arnhem-Zuid: zondag 6 en 27 jan. Dansavond met attractie. Arnhem-Sonsbeek: zondag 6 jan. Dansen. Zondag 20 jan. Dansen. Arnhem-Oost: dinsdag 1 jan. Nieuw jaarsbal. Zondag 13 jan. Gezellig dansen. Zondag 27 jan. Een hele dans avond. Apeldoorn: Zondag 6 jan. Dansavond. Zondag 13 jan. Dansavond. Zondag 20 jan. De dans wordt on derbroken door een komisch kwartet. Zondag 27 jan. Dansavond. Zondag 3 febr. Een programma van conference, liedjes en dansen. Bussum: We gaan niet verder. En nu denkt u toch niet dat we ophouden omdat het verder overal anders is! Het is genoeg zo. Iedere lezer geven we in overweging, al die schitterende zinnen en termen van dat papier te vergelijken met de door wat dan ook uitgeholde praktijk. Van tweeën één: of dat papier ver scheuren of wat anders gaan doen. Desnoods voelen we voor het eer ste, maar meer voor het tweede, ten minste als we nog eens een kans wil len wagen iets apostolisch te doen met onze katholieke jeugd. Iets dat te maken heeft met geloofs verdieping. Geloofshouding; bewuster Christendom. Och, natuurlijk laten overal in het land gelegenheden blijven bestaan waar katholieke jongelui elkaar kun nen treffen. Onze tijd is een gezellige tijd blijkbaar. Men heeft behoefte aan prettig contact en het is ook zo dat verkeren in zulk een klimaat positieve waarde heeft. Maar mogen we het daarby laten? De Instuif lijkt wel een prettig r.-k. Horecabedrijf voor jonge mensen. Als we het daarover eens zijn we ten we voortaan waar we aan toe zijn. Dat er wat te maken valt is moge lijk, maar dan is er toch wel meer ge loof in de jeugd nodig. Elders op de pagina kunt u lezen hoe het blijk baar anders kan. Tenslotte, als we nu al die fraaie woorden die in naam van Christus en Zijn Kerk worden gebezigd over de Instuif hun ware proporties heb ben geschonken, bestaat de kans dat de grote bezwaren eindelijk eens ge hoord worden. Zou het misschien mogelijk zijn dat de gesignaleerde dansontspanning de vervlakking in de hand werkt? Zou het misschien mogelijk zijn, dat onze priesters dan hun tijd beter kun nen besteden (want een priester moet er bij zijn)? Zou het misschien mogelijk zijn dat de ouders het niet zo prettig vin den deze nieuwe vorm van uithui zigheid? Zou het misschien mogelijk zijn dat de grote organisaties, die nu eenmaal wat anders te doen hebben dan dans avonden aanbieden zich beconcurreerd weten? Zou het niet hoog tijd worden een j) andere koers te gaan varen? De veler- f lei initiatieven die ondanks alles door f kerngroepen en ijverige aalmoezeniers worden ondernomen om onder het dansvaarwater uit te komen zijn ons liever dan al dat Instuifklaroenge- j> schetter met 30.000 leden en aposto- lisch vuur met te weinig effect. t Maak de balans nu maar op. J De massa is weer niet bereikt. J Katholiek Jong Nederland danst in a Rooms verband. En het is weer de i oude vertrouwde kern die er iets van a maaktmaar die maken er ook iets van zonder de dansgelegenheid. Dat is al. f F. B. „Nu is die kleine Minou Drouet, het gedichten schrijvende zeven jarige Franse wonderkind, dus bij de Paus en bij Vittorio de Sica ge weest", aldus Hond met ditmaal zeer verfijnde staarttrillingen. Het gesprek ten Vaticane heeft geen nieuwe gezichtspunten opge leverd, maar het langdurig onder houd met De Sica was volop de moeite waard om wereldkundig te worden gemaakt. De krant vertel de mij, dat de bekende filmregis seur het kind ernstig heeft gade geslagen en bestudeerd, om uitein delijk tot de volgende belangrijke slotsom te komen: „De kleine Mi nou is een geboren actrice; zij is zeldzaam geschikt voor de film en bijzonder gevoelig; het is mij op gevallen, dat zij voortdurend in vibratie is." Ziezo. Dat is duidelijke mensen taal. Wat de Paus was ontgaan, is De Sica dus opgevallen: het kind is voortdurend in vibratie. Dit is zeer ernstig. Sta er eens even bij stil: een ongehoord jong talent, dichterlijk, gevoelig, geboren vo( ,ot _alP poëzie en camera: een langz*1^ openbloeiend genie met nog vermoede mogelijkheden en e. reeds nu de aandacht van de reld heeft weten te vangen. Ën c\. blijkt plotseling, dat ze achter kaar door „in vibratie" is. Wa1 tekent dat? Dat betekent gew'°^e. dat het kind vibreert, trilt» J)S> weegt, geen ogenblik stil zit te Daar staan we allemaal van j kijken en het maakt ons bez® et Minou zit geen ogenblik stil- ze blijkt een gewoon kind te zUILp' zit voortdurend te wippen en n e pelt en springt en.kortom- wil maar niet stilzitten. Helemaal gewoon is Minou uk tuurlijk niet. Terwijl nalTLvci't kleine Fransje van de buren efls in zijn broek heeft" en „n®r^0et met zijn poten af kan blijven de kleine Minou niets anders „voortdurend in vibratie zij11 Dat de Paus nu dat verschjl heeft gemerkt! OnbegrijPelJl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 8