m
m
DUITSE VROUW KREEG EEN
UITZONDERLIJK JEUGDIG SILHOUET
De geheimen van het witte huis in Baarn
Hel is allemaal zilver wat er blinkt
m
TREES VAN KESSEL
Creme Puff
l
Overweldigende voorkeur voor ensembles
vfe V
f
MAX FaCT*$
Lijdt niet langer
Speelse antiquiteiten in het Delftse Prinsenhof
ONTMOETING MET
VLUO! VLUGW
Een vleugje CremePufF en... kl^r'
ZATERDAG 23 FEBRUARI 1957
I
M
H-t
INDISCHE BOERENKOOL MET WORSTOF
„ZUURKOOL MET SPEK
OP WEG NAAR
DE ZOMER
Geen school af te bakenen
De Nautilus
beker,
het
meesterstuk
van
Cornells
Jans zoors
van der Burgh
Nautilusbeker
Het einde
fmSM
PLASTIEK IN EDELE META!-1
Geen voorkeur voor sieraden
Hoe merk je dat je
aanleg hebt?
Het praktisch nut
art'
krtpy
s</
IÉ
Wierookstel
van
Trees
van
Kessel
°»tv
So
Va
V
V
V'
De Duitse ontwerpers hebben het
hooggeëerd publiek waarvoor zij
elk seizoen hun modekunsten ver
tonen, ditmaal wel met een over
daad aan clementie behandeld.
Zonder zich al te zeer op bepaal
de lijnen vast te leggen hebben zij
er naar gestreefd, hun klanten een
uitzonderlijk jeugdig silhouet te be
zorgen waarbij de accenten voorna
melijk op knap bedachte details en
opvallende kleureffecten zijn gelegd.
In dit zomersilhouet overheerst de
natuurlijke lijn. Het heeft een rond
aflopende schouderlijn met nogal in
gewikkeld ingezette of half aange
knipte mouwen die ook in hun ver
der verloop de ronding van de schou
der blijven volgen. Daarb'ij hoort
voor de japonnen een slanke taille
op de plaats waar die door de natuur
gewenst wordt geacht, en tenslotte
een lichte nadruk op het middenrif
en het verloop van de heuplijn. Voor
dit laatste heeft een enkele coutu
rier zijn toevlucht genomen tot een
roksilhouet dat mede door de plooi-
verwerking aan de voorzijde het
best te vergelijken is met dat van
een Volendammer broek.
Toch zijn het niet zozeer de japon
nen die deze zomer de boventoon
zullen voeren. De hoofdrol in de
Duitse collecties is weggelegd voor
het ensemble, de combinatie welke
mogelijkheden biedt voor alle uren
van de dag. Daarin passen dan
nauwsluitende japonnen voor de
ochtenduren, waarbij dan later naar
verkiezing jasjes, stola's, capes, ge
breide cardigans of rechtvallende
mantels kunnen worden gedragen.
Eveneens worden er lange en drie
kwart capes getoond, evenals man
tels van verschillende lengte, maar
alles in tinten die een combinatie
vormen met de daaronder gedragen
japon. Soms is het ook de voering
van de mantel die op de japon cor
respondeert.
Matiging bjj de tailleurs.
De tailleurs hebben een zekere
matiging ondergaan, doordat de
jasjes iets korter zijn geworden. Zij
doen daardoor over het geheel ge
nomen iets jeugdiger aan. De zoom
reikt ternauwernood tot aan de
heup, en dit geldt niet alleen op
nauwe rokken maar eveneens op
rokken met plooien, die overigens
wel iets minder geprononceerd voor
de dag komen. Capes worden op der
gelijke tailleurs naar verkiezing af
zonderlijk gedragen dan wel in de
vorm van aangeknipte cape-kragen.
Maar terwijl de jasjes doorgaans
een ry knopen vertonen, zijn de
capes in de meeste gevallen knoop-
loos. En in die gevallen waarin zij
geen kraag hebben worden zij on
der de kraag van het jasje gescho
ven-
Mantels dingen om de gunst.
Op het gebied van de mantels heb
ben zich intussen de voornaamste
modewijzigingen afgespeeld. En ook
nu de kruitdamp in de modesalons
is opgetrokken blijven er verschil
lende modellen op het slagveld
achter waar zij met voorlopig nog
gelijke kansen om de gunst van het
publiek dingen. De losse, rechtge-
sneden mantel en de tussen drie
kwart en zevenachtste en norma
le lengte zwevende topper geven wij
daarbij in combinatie met een voor
jaarstailleur de beste kansen.
Daarop volgen dan de ruim vanuit
de schouders uitlopende volumineu
ze modellen waarin de laaggeplaat
ste mouwen een verbrede schouder
lijn suggereren. Voor wie een slank-
makende mantel prefereert zijn er
nog altijd prinsessemodellen in de
collecties en ook de aanhangsters
van de empirelijn kunnen voorlopig
die voorkeur nog blijven uitleven.
Lange capes zijn eveneens in het
mantelprogram opgenomen.
Separates hebben zich gehandhaafd
Het streven naar een jeugdig aan
doende zomermode houdt ook in dat
er nog altijd druk gewerkt wordt
met separates in de meest uiteen
lopende combinaties. Dit betekent
dat er een grote vraag bestaat naar
wollen rokken met levendige dessins,
naar jersey blouses, naar geruite
of gestreepte jasjes die bij allerlei
japonnen gedragen kunnen worden,
naar genoeglijke stola's, naar lich
te wollen handschoenen, die weer
Ruim uitvallende mantel van zwart met witte pied de poule.. De laag ingezette
rechte mouwen accentueren de soepele schouderlijn. (Model: Staebe-Seger
een ensemble kunnen vormen met
de hoed, en naar een eindeloze va
riatie in pullovers van verschillende
lengte.
Strikjes worden veelvuldig als
garnering gebruikt. Niet alleen op de
meer eenvoudige japonnen, maar
eveneens op de geklede modellen.
Vooral wanneer zij geappliceerd zijn
zijn zij op het veroorzaken van kleu
rige contrasten berekend.
Beige domineert.
IJIe, lichte tinten spelen in alle
collecties een grote rol en alle le
den van de beige-familie staan daar-
Ad verten tie)
door reumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen. Neemt Togal, dat ver
drijft in al die gevallen snel en afdoende
de pijnen. Togal baat waar andere mid
delen falen. Zuivert de nieren, is on
schadelijk voor hart en maag. Bij apo
theek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88.
bij wel het hoogst genoteerd. Om
enkele met name te noemen: touw,
zand, klei, stopverf, eierschaal,
champagne en honing. Paars, een
andere nieuwe modekleur, varieert
tussen sering en mauve. Marine
blauw wordt bij voorkeur met wit
gecombineerd. De nieuwe soorten
rood kregen allemaal een vleugje
blauw mee en wij noteerden namen
als flamingo, koraal en kreeft.
Wanneer u een voorkeur heeft voor
geel, houd u dan aan tinten als ci
troen, grapefruit, eigeel en een lich
te mosterdkleur. Ook blauw, vooral
wanneer hel: koningblauw is of oce-
aanblauw, kunt u met een gerust
hart dragen. En wanneer u een lap
je groen op de kop tikt het liefst
in een tint die verwantschap ver
toont met de begrippen jungle, ab
sint, olijf of lotus bent u extra
gezegend, want volgens onze ooster
buren zal die kleur in betekenis toe
nemen.
O ja, en zoudt u zich een zomer-
garderobe kunnen voorstellen zon
der een flinke scheut wit?
ELSE DANAH.
Een der vele Duitse variaties op het
thema van de Parijse cape. Gehringer
Glupp voorzag dit kamgaren voorjaars
tailleur van een korte, onder de kraag
tan liet jasje geschoven opgeknoopte
pelerine
(Van onze Utrechtse redacteur)
Indische rijsttafel is onderhand in
ons land een begrip geworden, als
„boerenkool met worst" en „zuur
kool met spek", zij het ook, minder
vaderlands van karakter. Daarom
minder smakelijk of geurig en zelfs
niet pittiger? Vraag het maar aan
uw vele uit Indonesië teruggekeerde
vrienden of aan uw zoon, broeder of
neef, die er als militair geweest is
en zo het exotische gerecht in zijn
vele variaties heeft leren kennen.
O, natuurlijk u weet er zelf reeds
alles van, liet u daarop nu en dan in
een Indisch of Chinees restaurant
trakteren of bereidde het zelf thuis
als verrassing voor uw gezin. Zo
hebben Nasi goreng (gebakken rijst),
Bahmi (Mie is een soort Chinese ma
caroni, die met vele heerlijkheden
als varkensvlees of kip, verse of ge
droogde garnalen enz., enz, tot Bah
mi wordt bereid) en Loempia (dunne
gevulde flensjes) ook hier vooral na
de oorlog burgerrecht verkregen en
ge speelt met het woord Sambal, een
bijspijs gewoonlijk van eenvoudige
Spaanse pepertjes, maar dan weer
in grote verscheidenheid klaar ge
maakt en zo lekker brandend op uw
tong, alsof het over zout of suiker
gaat.
UNIEK VOOR EUROPA
Een wonder en dus weer geen won
der, dat het interessante en voor
Europa unieke bedrijf „Conimex", 1
maart 25 jaar geleden begonnen in
het koetshuis van een villa aan de
Eemnesweg te Baarn, thans het ge
hele witte huis bezettend met nog en
kele intussen bijgeplaatste gebouw
tjes, sedert 1939 zijn omzet 25 maal
zo groot zag worden. In guldens uit
gedrukt van enige miljoenen per
jaar. De heer A. J. M. Sterneberg,
van 1944 af toen zijn compagnon
overleed, de enige eigenaar, begon
met de notariszoon, de heer A. E.
Schouten, in het door diens papa ter
beschikking gestelde koetshuis een
importzaak van Spaanse produkten
als ansjovis, olijfolie e.d., maar al
spoedig werd aan het zelf fabriceren
van Indische artikelen voor de rijst
tafel gedacht. Sambal-oelek, fijnge
stampte Spaanse peper werd het eer
ste produkt, en dra volgden verschil
lende soorten gebakken Sambal. Aan
winkeliers werd voorlichting gege
ven, wat zij ermee moesten doen en
hoe hun cliënten te verleiden in eigen
huis te „rijst-tafelen".
Thans ongeveer 13.500 van de
22.000 kruideniers in Nederland, die
uit Baarn alles betrekken, wat een
Indische rijsttafel tot een feest maakt
als gerede produkten, die de huis
vrouw met een eenvoudige aanwijzing
op de juiste wijze weet aan te wen
den.
Kokkies in het vroegere Indië van
pa en ma hadden het niet zo gemak
kelijk en moesten alle ingrediënten
op de passar kopen en dan nog be
reiden. Helaas wist mevrouw in de
regel niet veel van die kunst af en
dat gaf wat moeilijkheden, toen na
de bevrijding „Conimex" zich ook
ging toeleggen op de fabricage van
artikelen, die vroeger geïmporteerd
moesten worden en waarvoor nu
slechts de grondstoffen uit andere tro
pische landen als India, Oost-Afrika en
Brazilië worden betrokken. Bovendien
voelden de Chinezen, die in Indonesië
de fabriekjes leidden, er weinig voor
anderen in hun kunst in te wijden
en zelfs waren er, die hun recept
mee het graf innamen.
ROER OMGEGOOID
De heer Millenaar, een kenner van
de Indische keuken bij uitstek, reeds
in 1936 in dienst genomen, bewees
echter onschatbare diensten en zo
was het mogelijk voor het Baarnse
bedrijf, toen het verlies van ons In
dië een streep door de rekening van
het in de oorlog ontworpen program
was, nadat men tijdens de bezetting
uitsluitend gedraaid had op de fa
bricage van allerhande surrogaten
en intussen de Baarnse bevolking
nog geholpen had met uit pekelwa-
ter verkregen zout, het roer geheel
om te gooien. Slechts 12 pet. is ex
port, maar dan ook tot naar Ameri
ka toe en zelfs de Indonesische am
bassade in Moskou is klant van
Baarn.
Er wordt 135 ton rijst per jaar in
blikken verwerkt; in het knusse eigen
slagerijtje (hagelwit) hangen zo in
de loop van het jaar voor 70.000 kg
hammen. Met de 180.000 kg gedroogde
groenten, die verwerkt worden, kan
men de bevolking van een stad als
Den Haag iedere dag van een half
pond voorzien en de 600.000 kg uien
die ingeslagen worden om ongeveer
50.000 kg gedroogde uien te verkrij
gen, een en ander ten behoeve
van Boemboe Nasi Goreng, zelf ver
zonnen kruiden voor Nasi Goreng
verklaren, waarom er in Baarn een
„Uienstraatje" is.
Spaanse peper, meneer en me
vrouw, voornamelijk uit het West-
land van vaderlandse bodem dus
100.000 kg voor 9 a 10 miljoen peper
tjes, waarvan 2th miljoen flesjes en
de nodige jampotjes Sambal gepro
duceerd worden. En om ons Indisch
gerecht nog meer aroma te geven
130.000 liter Ketjap benting (Soja
saus bereid met suiker 80.000 kg per
jaar).
Smakelijk eten en succes mevrouw!
IEDER JAAR, zo omstreeks half
januari begint het weer, dat
gevoel van een kater, van een
beetje verbaasd je ogen uitwrijven
en je afvragen: wat nu? Want zo
half januari krijgen wij vrouwen
ik heb hierover eens een en
quête ingesteld onder mijn kennis
sen een leeg en hol gevoel.
Met tomeloze vaart zijn we de
laatste maanden van het ene hui
selijk gebeuren in het andere ge
rold. Half november begonnen de
liedjes rond de schoorsteen en de
verrassingen in de ochtend rond de
neergezette schoen. Het leven
stond in het teken van de verlang
lijsten. Maar op 5 december
's middags lukte me het in een
groot warenhuis nog maar op het
nippertje een borstplaat-hart voor
een onverwachte Sinterklaas mee
vierder te bemachtigen. Ze hadden
in de vakken al plaats moeten ma
ken voor suikeren kransen.
Ongeveer met de geur van den-
negroen al in onze neus vieren we
tegenwoordig pakjesavond. Niet
zodra was die dan ook voorbij of
de beslommeringen om logeer- en
nachtmisplaatsen begonnen, wild
braad, een engel boven de kerst
stal en een frisse kerstboom, die
niet al op 2e kerstdag zijn naalden
begon te verliezen. Nauwelijks was
dat achter de rug of de geur van
oliebollen sloeg ons om zo te zeg
gen al weer tegemoet.
Het nieuwe jaar begint voor ons
vrouwen we zouden bijna wil
len beweren met een climax. De
uitverkoop. Nietwaar, bijna niet
een van ons kan aan de charme
van het koopje weerstand bieden.
Al het sombere hoofdgeschud van
de man en een enkele vrouw, die
in uitverkoop geen vertrouwen
heeft, ten spijt, trekken we begin
januari in drommen naar de win
kels. Waarom ook niet? Koopjes
halen is de sport van de huisvrouw
Haar economische behoedzaam
heid, haar speurzin, haar uithou
dingsvermogen soms wordt in deze
halfjaarlijkse wedloop op de uiter
ste proef gesteld. En tasten we dan
eens mis, laten we dat dan ook
sportief opvatten. Tenslotte kun
nen we, als we een andere sport
beoefenen ook niet allemaal de
eerste prijs in de wedstrijd winnen.
Doch dit is nu allemaal verle
den tijd. De drukte van de feesten
is voorbij en kan geen grauwe dag
meer vergulden. De weg naar de
zomer zien we voorlopig met ge
paste achterdocht wie weet is
er nog een privé gletscher van een
bevroren kraan in petto en in
ieder geval door emmers zeepsop
en de ragebollen voor de schoon
maak versperd.
Maar dit is de gezegende tijd
waarop we de lente kunnen rui
ken. Op een zonnige dag is het
alsof de adem van de wind al een
lichte bloemengeur meevoert.
In het parkje zit een merel te
fluiten.
Een eendenfamilie gaat met
zacht geplas te water.
In de aarde wacht een belofte
op haar inlossing.
(Van een medewerkster)
Reeds enige weken weerspiegelt het
Prinsenhof zijn vorstelijk interieur in de
glans van zilver. Zelfs de bezoeker, die
zonder kennersblik of verzamelneus
langg het gekraak van planken zijn weg
door het museum vervolgt, ontmoet in
de spiegels van dit kostbare materiaal
£le weerkaatsing van alle mogelijke in
tenties: van een speels fleurt je aan ta
fel', tot de meest indrukwekkende omlijs
ting van kerk en troonzaal. Geboeid
kijkt hij naar het sierwerk van acan
thusbladeren, festoenen, vruchtentros
sen en maskers, die spelen met de
stroom van licht uit de getraliede ven
sters. Een samenspel van schitteringen
van licht tot duister vervloeiende par
tijen dat steeds verandert.
Al spreken wie nu van Delfts zilver,
een Delftse school afbakenen, daar zijn
we nog niet aan toe. Er zijn veel voor
werpen uit andere steden nagemaakt of
bijgemodelleerd. zodat het moeilijk is
een grens te trekken. Zo zou men het
werk soms, vooral in de achttiende
eeuw een provinciale variant kunnen
noemen van het Haagse zilver, dat
zeer sierlijk en nogal Frans georiënteerd
was in de uiterst, fijne profielen van ge
goten bloemen en takjes. De Delftenaar
Dirk van de Goorbergh, die de achttien
de eeuw afsloot, kon hoewel zeer pro-
duktief, deze subtiliteit niet bijbenen en
al sluit de expositie hiermee, we gaan
nog even terug en ontmoeten C. Keyzer
een der eerste edelsmeden van Neder
land. We zagen van hem een prachtige
gedreven schaal, waarvan de brede rand
door bomen in zes tafereel-vakken was
verdeeld, die samen een verhaal uit
beeldden van landelijke schoonheid. Het
drijven van zilver paste men vooral toe
ten tijde van de Renaissance en de Ba
rok, door in het model, dat op een kus
sen van pek werd gelegd, de vereiste
reliëfs uit te' hameren. Er ontstond zo
een persoonlijke stijl, die in de gering
ste slag tot uiting kon komen en wel
zeer verschilt van het gegoten zilver,
dat ruim een eeuw later veelal werd
toegepast. Dit proces rondom een vooraf
bepaalde vorm is veel meer overwogen
en de strakke kandelaars en dienblaad
jes die we hier aantroffen in de „Louis
XVI-stijl" vertonen alle een glad ka
rakter zonder enige tierelantijn.
Het is een hele overstap dan weer
bij Bleijswijck te belanden, die met zijn
somptueuze schenkkan en schalen Ne
derland verrijkte met zeer fraaie zilver
werken.
Intussen staat de bezoeker voor iets
zeer merkwaardigs, de Nautilusbeker,
Het is een der oudst bekende bekers
(1592) waarop Jamz. van der Burgh het
meesterteken behaalde en die thans deel
uitmaakt van de collectie van het Prin
senhof.
Een grote exotische schelp versieren
met aan de zee ycrwante motieven is
de opzet hiervan. De zee is echter ook
het symbool van het leven zelf en daar
om zien we op de geprofileerde voet een
schildpad, een bijna onsterfelijk dier.
dat twee Faun-figuren draagt. De een
leest de dodenmis en de ander „aan
vaardt" de dood met fluitspel. Op hun
hoofd rust de kam van een walvis, met
aan de top Poseidon, die het dier be
rijdt. In zjjn hand houdt hij een spiegel
(„robijn") die de aardse verschijnselen
weerkaatst en ten overvloede staat op
de lip de geschiedenis van Jonas gegra
veerd, om het voortleven der ziel te ac
centueren.
Behalve deze vreemde antiquiteiten,
die ondanks hun zeldzame knapheid wel
nimmer zullen kunnen ontsnappen aan
een huis van glas en een decor van oud
fluweel, zagen we deze expositie ver
lucht met mosterdpotjes. suikerstrooiers
komfoortjes en ander huiselijk gerei,
leuk van vorm en versiering en dit al-
VÉ#"'
les koketteert in de waarborg
Deiftse stadskeur.
Met de Franse overheersing ejr-;
nen de gilden, de stedelijke keUr
het Delfts zilver, maar dank Z1J s-
vUza!
U>1>
reidwilliigheid van particuliere
laars en eigenaren zelfs uit
- - trath"'
Brussel en Parijs (ook de Oud,e ee'
ke Aartsbisschop te Utrecht lev'cl t?j
kostbaar avondmaalstel) is
Prinsenhof alles zilver wat er
HANDSCHOEN*
elegant 0 000 modern
Amsterdam, Kalverstraat 1
Rotterdam. Lijnbaan 85
's-Gravenhage, Spuistraat 5®
(Van onze medewerkster)
De vrijmoedige vraag „Waar heb
jc dat vandaan" bij bet zien dragen
van een apart kruisje was aan
leiding tot een bezoek aan Laren
waar de 28-jarige Trees van Kessel
haar beroep van edelsmeedster uit
oefent.
Dat dit geen alledaagse levensver
vulling is voor een vrouw blijkt wel
uit het feit, dat wij werkelijk hebben
moeten denken hoe wij haar zouden
betitelen: Edelsmidse Dat is de werk
plaats; vrouwelijke edelsmid dan. Dat
is weer zo'n mondvol. Even hebben wij
gespeeld met het woord edelvrouw-
smid maar dat werd toch al te dwaas.
Een woordenboek bracht gelukkig uit
komst met EDELSMEEDSTER en
daar zullen wij het dus maar op hou
den.
Hoe merk je dat je aanleg hebt voor
edelsmeedster en hoe word je het. Een
simpele vraag die niet even simpel is
te beantwoorden. Trees van Kessel
gaat er echt voor zitten het grote
blauwe werkschort met de vakvlek-
ken gaat af en we horen dat zij naar
de Kunstnijverheidschool m Amster
dam is gegaan omdat zij aanleg meen
de te hebben voor mode-tekenen.
Maar tijdens het eerste verplichte al
gemene jaar (pas daarna kun je een
speciale richting kiezen als pottenbak
ken fotograferen, weven, edelsmeden
enz.' enz.) bleek al spoedig, dat zij zich
grafisch in het platte vlak niet zo goed
kon uiten als plastisch. Haar leraren
raadden haar dan ook aan zich te spe
cialiseren in beeldhouwen. Maar om
praktische redenen, simplistisch uitge
drukt: „Nederland is maar zo klein en
heeft zo weinig monumenten" heeft zij
het houwen in steen vertaald in wer
ken met edele metalen en zij is nog
steeds erg dankbaar dat het dat is ge
worden.
Geen extravagante dingen
En eigenlijk zijn wij dat ook wel als
we zien welk een fraaie vormen zij de
verschillende metalen weet te geven.
Wonderlijk dat wat ons een bij uitstek
vrouwelijke taak leek: het maken van
sieraden, haar niet zo aanspreekt als
bijvoorbeeld de religieuze kunst. Niet
dat zij genoemde wereldse zijde van
haar edel ambacht verwaarloost. Dit
getuige de oorknoppen, kruisjes, bro
ches en ringen, die wij van haar zagen,
maar 't is niet'haar grote liefde. Boven
dien brengt het in de praktijk bijzon
dere moeilijkheden met zich mee. Sie
raden moeten bij de draagster passen.
Soms is deze haar niet bekend of men
houdt vast aan bepaalde eisen, die zij
moeilijk met haar kunstzinnig geweten
in overeenstemming kan brengen. Een
compromis sluiten? Ja, daar draait het
dan meestal op uit, maar dat bevredigt
toch niet ten volle.
Heerlijk is het werken als men vrij
is. Menig resultaat heeft ons overtuigd,
dat zij als „matig mens haar vrijheid
waard is". Want het zijn geen extra
vagante dingen waaraan zij zich te
buiten gaat. Hier en daar gedurfd ge
noeg om van een persoonlijke stijl te
kunnen spreken maar alles binnen de
grenzen van het toelaatbare.
„Want", zegt zij, „je moet je nooit
zó laten gaan dat je het praktisch nut
uit het oog verliest. Kerkelijk vaat
werk is sterk aan voorschriften gebon
den. En zelfs al heb je je daaraan ge
houden, dan kan het nog wel eens
voorkomen, dat je het nuttige niet met
het aangename hebt verenigd. Zoals
bü een kelk, die ik na enige weken te
ruggestuurd kreeg met de mededeling,
dat hjj wel erg mooi, maar bij lang
durig Communie-uitreiken erg ver
moeiend was omdat de vinger net niet
tussen de cuppa en de nodus paste".
„Jammer, dat ik U niets kan laten
zien van al het vaatwerk", zegt ze
spijtig. „Alles gaat meteen de deur
uit en ik houd alleen de foto's over.
Sommige stukken waar je lang en met
plezier aan hebt gewerkt sta je maar
node af. Zoals bijv. dit oliekruikje.
De opdrachtgever wilde graag deze
vorm i.p.v. het meer geijkte bedie
ningsdoosje. Maar aangezien men er
met de duim gemakkelijk in moet kun
nen komen was de hals van de kruik
onbruikbaar. De oplossing vond ik
door de bovenste helft van de kruik
tot en met de filigrainrand als
deksel te gebruiken".
Weer eens iets anders was de kelk
met voet van bergkristal. ,.Ik zou het
pas volmaakt gevonden hebben wan
neer de montagepen niet zichtbaar was
gebleven. Deze werd zelfs nog ver
groot, maar de wijdeling in wiens op
dracht ik deze kelk vervaardigde had
nu eenmaal zijn zinnen op bergkristal
gezet en hij was tevreden over het
resultaat."
Een sierlijke doopschelp, een fraaie
jé
ifleS
van p >jf.
een rozenkrans uit een granK .Milt.,
ring, buitgemaakt bij een 0
evenzovele bewijzen
manschap.
van bsa)r a
En dan haar laatste wer jiTeflJ?
altaarkruis tevens te gebru'K jS
processiekruis, voor de n*e n. jf'
van de Goede Herder te Lare UoKfij
ontstaan onder supervisie van 'cr^cf\s'
Granpré Molière. Het is eet\e Cl
in brons met de Triumfereno
tus, versierd met malachiet
Eenmaal heeft ze een hek -J 'f
pen maar het niet zelf uitgev-rld j
bent toch wel enigszins beP .j, p)
i
vrouw en de grote werken
liever aan anderen over".
IC
f
Wij zagen haar nog even
de .'s
haar werkplaats terwijl ze
pistool" hanteerde.
Vakterrterl
pioentjes (kleine stukjes ëe
deer) en met een ponsje
speelden ons nog door het h°
v gF
wij afscheid hadden genomen gjyjP
jonge veelbelovende EDE d
STER.
(Advertentie)
Mooi zijn, betóverend mooi zjjn en toch maar enkele secon
per dag aan make-up besteden? Dat kan, met Max ^a,ct0^e.
Creme Puff. Weldadige lanolinerijke crème en het fijnste P
der zijn in Creme Puff op meesterlijke wijze tot één gebe
gemaakt. Een complete make-up brengt u nu in nog 8
twintig tellen met een poederdonsje aan. En uw make-
„bijwerken" is met Creme Puff in amper vijf seconden 8^
beurd! Deze lichte, heerlijk luchtige make-up verkleurt n
droogt uw huid niet uit. Schaf nu de tijdrovende make-up
begin vandaag nog met Creme Puff.
Crème make-jp basla en poeó<~r
*01',
ter°"
Imp. Marfac. N.V., Huddestraat 5, Ann*
Creme Puff (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy poW^cr