DE KORTE LIJN TUSSEN TWEE PUNTEN
SPOEL OM die melkfles!
c
De Parijse huishoud-fentoonstelling
„Hoof(d)s
MAISON HIRSCH
OPENT KROONJAAR MET
BOUSSAC- STOFFENSHOW
is niet meer modieus
KW
In Londen
triomfeert de
Ladylike Look
■mm
rr
spel van lijn
en kleur
De zagende pijnen
ZATERDAG 9 MAART 1957
m^mimm
mmm
Ontwerper Michael: „We
zijn misselijk van de
M onroe-figuren
Consequenties
The Crozier"
Niet zo laten staan -
metéén onder de kraan 1
(Van onze medewerkster)
\T OOR DE moderedactrices is
het nu beslist geen komkom
mertijd: zij worden overspoeld
door een gloedgolf van shows en
het is dikwijls moeilijk het hoofd
boven water te houden. Soms
worden wij 's nachts wakker en
dan hebben wij een nachtmerrie
dat al onze notities door elkaar
zijn geraakt zodat wij de hoeden
van de een verwarren met de ja
ponnen van de ander en dan moe
ten wij tot onze verbazing con
stateren dat die ruil soms niet
eens zo slecht is of niet opvalt
omdat ze toch allemaal dezelfde
materialen en dezelfde ideeën
verwerken.
m°e
S E D E
Victor Stiebel crëerde voor het modehuis Jacqmar bovenstaand zomertailleur van
zwart, wit en grijs bedrukte surah. Het jasje werd met zwart afgebiesd, terwijl
op de heup een strik van zwarte organza wordt gedragen.
- i
tam
Michael Sherard maakte deze ruime overslagmantel van een witte hopsack tweed.
Het rondlopende schouderstuk en de wijde mouwen geven hieraan een cape-effect.
Daaronder wordt een wit ivollen georgette japon gedragen met een uiterst fijn
geplooide rok.
Quintette middagjapon in loveline de Paris imprï-mé, uitgevoerd in prachtige
donkere tuiten.
Ontwerper Michael was meer op
recht dan complimenteus: „We zijn
er misselijk van," bekende hij rond
uit. „Misselijk van al dat imodegedoe
met geprononceerde bustes en geac
centueerde heupen. Misselijk van de
Marilyn Monroes en de Diana Dor
ses.
Als het werkelijk waar is, dat de
couturesalons een gevoelige barome
ter zijn, dan gaan er dit voorjaar en
kele jeugdidolen aan flarden. De kleu
rig gekousde rock-and-roll-meisjes
mogen er nota van nemen. Zoals vóór
de oorlog een elegante lange modelijn
in één slag de harde Charleston en
Black Bottom-cultus uit de wereld
hielp, zo s-taat er in de Londense mo-
desaions een prettig-vloeiende Lady
like Look om de voorrang te dringen.
Bij een Lady horen geen rode en groe
ne kousen en geen Monroe-accenten.
Daarom ook verzaakte ontwerper
Hardy Amies openlijk en voor heel
de modewereld aan de diepe V-halzen
die nu door een bescheidener hals
uitsnijding vervangen zijn.
Londens nieuwe modelijn heeft al
lerlei consequenties. We zullen weer
moeten wennen aan de gedachte dat
de kleren van een goedgeklede vrouw
met uitzondering van de mantel,
die ruim mag vallen haar een slank
en glad, soepel en vrouwelijk uiter
lijk geven. Dat er rondingen zijn
en nogeens rondingen. Dat de verbin
ding tussen twee punten door de
kortste lijn niet meer modieus is.
Maar dat ook de uitbundigheid van
de wijduitstaande rokken tot het Lon
dense verleden hoort. Pech op de eer
ste plaats voor de fabrikanten van ge-
steven petticoats, die ditmaal door de 1
gezamenlijke couturiers, met een uit- I
zondering voor Victor Stiebel, een
drachtiglijk werden genegeerd
Wie er wel mogen juichen, dat zijn
vandaag de stoffenfabrikanten. In
Londen zijn de rokken circa jrijf cen
timeter langer dan in Parijs!
De man die het voorbeeld geeft met
de wijde mantels heet Norman Hart-
nell, een der kleermakers voor de
koningin. Als een der meest spreken
de voorbeelden uit zijn collectie noem
ik zijn „Turncoat", een reversible
overslagjas van naar verkiezing zand
kleurige of witte wollen stof. Bij die
mantel hoort dan een uiterst een
voudig gesneden tailleur met een beige
jasje en een witte rok. Ook Michael
Sherard is een bewonderaar van roy
aal gesneden mantels, maar bij hem
verloopt de ruimte kegelvormig naar
de smallere zoom. De jasjes van
zijn tailleurs zijn kort en nauwaan-
sluitend, maar de rokken daarentegen
geven op de rug een extra vleugje
ruimte te zien.
Céad Mile Faille
Het meest sympathieke woord sprak
echter Digby Morton. En waarlijk
niet alleen omdat hij zijn gasten Ier
se koffie (zwarte koffie met Ierse
whiskey en daarbovenop een flinke
scheut room) presenteerde. Digby
Morton wenste hen trouwens ook nog
Céad Mile Failte (voor het geval dat
u geen Gaelic verstaat: Honderddui
zend maal welkom!) en dat werkelijk
niet alleen omdat hij een Ier is in
wiens modesalon de Ierse tweeds met
bijzondere zorg gekoesterd worden.
Neen, oneindig veci sympathieker
was zyn opmerking dat de vrouw die
dure kleding-naar-maat koopt het he
lemaal niet leuk vindt, diezelfde kle
ren in alle winkels in de goedkoopste
prijsklassen terug te vinden. Digby
Morton lanceerde daarom ook geen
bepaalde „lijn", doch liet alleen maar
wat prettig zittende kleren zien. Het
zelfde deden trouwens de meeste an
deren eveneens, ook al had Michael
dan wel een aardig ideetje voor tail
leurjasjes te brengen met korte, tot
de elleboog vallende mouwen. Van
hem zijn ook de op de rug gedrapeer
de plooien die zo ver worden doorge
voerd dat er ergens een rok met een
haremkarakter het gevolg van was.
Owen van Lachasse bepaalde zich
tot de kwalificatie „vloeiend", doch
onmiddellijk na hem getuigde Ronald
Paterson alweer van meer fantasie.
Hij zag in al die krommingen iets van
een bisschopsstaf, en daarom doopte
hij zijn lijn dan ook „The Crozier"
Hardy Amies op zijn beurt viel weer
op door de menigte van stolpplooien
die hij niet alleen in zijn rokken ver
werkte, maar ook in de ruggen van
de tailleursjasjes, terwijl de beide
buren Mattli en Creed ook gezamen
lijk hun inspiratie hadden gezocht in
het Edwardiaanse tijdperk. Mattli met
draperingen en al even uitgesproken
vrouwelijke klokrokken. maar Creed
met leren en zijden biezen die aan
zijn mantels en jasjes een uitgespro
ken militair effect gaven.
Trouwens ook bi.i Worth speelde de
Edwardiaanse stijl een rol, al had
ontwerper Owen Hyde-Clark hier een
gelukkige combinatie getroffen met
de Directoire-lijn die alle gelegenheid
gaf om zich met plooisels en drape-
ringeu uit te leven. John Cavanagh
tenslotte ging minder ver. Wat lange
re rokken en daarop dan paniers....
wat aan de dagen van ver voor de
eerste wereldoorlog doet denken.
Maar aan de andere kant is Cavanagh
tenslotte de enige Londense ontwer
per, die ook nu nog heeft vastgehou
den aan dc traditie om zijn collectie
met een le-tter van het alfabet te ka
rakteriseren. Hij koos de letter S
voor een lijn waarvan de rug enigs
zins naar achter is gebogen terwijl het
evenwicht weer wordt hersteld door
de rok een voorwaartse beweging te
geven.
Nee, werkelijk, tegenover al die ge
matigdheid maakt Marilyn geen kans.
Daarvoor zijn al die rondinkjes en
plooitjes te decent. Met een bloemetje
gezaaid op de bedrukte stoffen. Rozen
en vergeet-mij-nietjes en viooltjes, zó
bescheiden, dat zelfs de krommingen
van de bisschopsstaf zich daarover
niet hoeven te schamen. Maar als u
ooit zo'n Engelse vrouw Merk Zomer
1957 tegenkomt, zult u dan ook met
mij dat oude melodietje neuriën:
Ain't she sweet
ELSE DANAH
(Advertentie).
(Van onze medewerkster)
Maison Hirsch en Cie zal dit jaar haar 75-jarig bestaan vieren. De
daaraan verbonden festiviteiten zijn ingeluid met een stoffenshow
van de firma Boussac in het Carlton hotel te Amsterdam.
Boussac-stoffen hebben eigenlijk geen nadere aanduiding nodig. Iedereen
kent waarschijnlijk wel de veredelde katoenen weefsels in exotische
kleuren en dikwijls zeer fraaie dessins. Als wij spreken over fraaie dessins
dan bedoelen wij de bloem- en fruitvoorstellingen. Met name een bruine
distel op een witte ondergrond of een indigo-druif op een bleu fond.
Ook een groen varenmotief in fel rood geplaatst had onze bewondering,
dit was eveneens het geval met de effen stoffen „Santander'1 die in alle
denkbare tinten werden vertoond. Van wit, biscuit, duinzand tot jaffa,
coraline, mandarin en pamplemousse. Ook de nieuwe tint genoemd ker-
quelen een soort zee-groen' was aanwezig.
Zodra Boussac echter teruggrijpt in het verleden, wat nogal eens het
geval is en tot resultaat heeft een kopie van de plafonds van Versailles,
Romeinse fresco's, Louis XVI-vazen, antieke tapijten enz. enz. krijgen wij
een spijtig gevoel. Want hoe vorstelijk deze stoffen aandoen door kleur
en materiaal, het klakkeloos overnemen van motieven is zulke knappe
ontwerpers eigenlijk onwaardig.
Een nieuw badstofweefsel in felle strepen was verwerkt in enige zeer
aparte strand-ensembles. Hoewel het hier niet op de eerste plaats om
de modellen ging willen wij er toch wel enkele met name noemen. Bij
voorbeeld: TROMPETTE, een robe-cocktail, mouwloos en zeldzaam ge
drapeerd, uitgevoerd in Loveline d'Auteuil. Daaroverheen werd een even
eens mouwloze avondmantel gedragen van zwarte tule met daarop een
capuchon. Nieuw was ook de harembroek die werd gedragen onder een
wijde rok van witte Loveline Couture Alicante. Weer eens iets anders
dan de traditionele petticoat. Loveline is een katoenen weefsel, krimpvrij,
kreukherstellend en kleurecht.
Losse wijde overrokken deden een bases-japon van aanzien veranderen en
een uit vele delen samengesteld weekend-ensemble getuigde van veel
vernuft. Alle getoonde stoffen zijn bij Maison Hirsch te verkrijgen en van
sommige modellen ook de knippatronen.
G. S. de W.
i-mm.
if'/'
Zu-arte ivollen crêpe is verwerkt voor deze elegante dinner dress uit de C
van Michael. De japon heeft een hoge Empire taille met een soepele P^°0>
king over de buste en een kunstig gedrapeerde rok.
-x
i - -
■'ij
Zuidwester model van rose-rood vilt
met wit lint afgebiesd. Ontwerp:
Harry Scheltens.
Wij weten echter zeker dat ons dat
nooit zal overkomen met de voor
jaarscollectie hoeden van Harry
Scheltens te Amsterdam. Ten eerste
zijn zijn hoeden veel te vriendelijk
om een nachtmerrie te veroorzaken
maar verder zouden wij zijn schep
pingen er toch wel uit kunnen halen,
ook al misten wij de notities. Het valt
nl. direct op dat zijn hoeden niets
hebben wat er niet hoort of wat erger
is, dat stoort. Van een teveel is ner
gens sprake, niet op de show waar
een bescheiden aantal hoofddeksels
werd getoond, zodat ook de laatste
alle belangstelling kreeg die het ver
diende, maar ook niet met betrekking
tot de hoeden zelf. Geen overdaad dus
van bloemen en toefjes die een ver
antwoord grondmodel soms zo wan
staltig weten te vervormen.
Harry Scheltens brengt op de al
lereerste plaats zeer vrouwelijke
hoeden, soms exotisch, soms gedurfd,
maar altijd chic. Veel hoge bollen
met een bescheiden garnering ais een
enkele tuledraperie in contrasterende
kleur, een verrukkelijke rand lelie-
tjes-van-dalen of kastanjebloesem,
soms een enkele glimmende schelp.
Ook de zuidwester met of zonder om
geklapte rand kwamen wij tot onze
vreugde tegen want wij houden erg
van dit type hoed. Harry Scheltens
bracht hem in een prachtige tint
rose-rood of in zacht bleu.
Gezellige kleine potjes ontbraken
ook niet op het appèl, maar dan
zonder de traditionele grote oren. Ze
Vier nonnetjes hebben
een van de weinige ban
ken op de „Arts Ména-
gers" veroverd. Uit een
zwarte boodschappentas
halen ze een sandwich te
voorschijn. Ondanks al
het geroezemoes om haar
heen en de steeds voor
bijkomende mensen, zit
ten ze daar zo rustig of
ze in een verlaten park
zijn. Alle met karbiezen
sjouwende mensen kijken
afgunstig naar de non
netjes: ze zitten immers
op een bank! Men moet
enige uren door deze ten
toonstelling hebben ge
dwaald om er zich reken
schap van te geven wat
dat zeggen wil. Een groot
deel van het publiek komt
bij de opening 's morgens
om 10 uur en blijft dan
net zo lang als het nog
op zijn benen kan staan.
Hun twaalfuurtje gebrui
ken zij op de treden van
de trappen, vandaar dat
ze degenen die een plaats
je op een bank bezetten,
mr' -fiunst aanzien.
Voordat dergelijke be
zoekers dood-op zijn, ver
laten ze de tentoonstel
ling niet, vandaar dat er
nagenoeg geen banken
staan, de mensen bleven
er anders tot sluitings
uur!
En het zijn juist de
mensen die nooit bij
machte zullen zijn al is
het maar een behoorlijke
keukeninstallatie te ko
pen, die met de meeste
handnekkigheid alle
stands afneuzen, zich al
les haarfijn laten uitleg
gen, om eindelijk dood-op
maar zielstevreden en be
laden met prospectussen
naar huis te keren.
Het Japanse huis en
„het huis vol zon" zijn
dit keer de nieuwtjes die
de algemene aandacht
trekken. Maar ze hebben
niet het succes dat hun
anders te beurt zou val
len want de „keuken van
morgen" (lees het jaar
2000) eist de aandacht
van heel Parijs op.
Een keuken waarin, on
verschillig wat het be
treft: water tappen,
groente schoonmaken, af
wegen, telefoneren, va
ten wassen enz. enz. het
voldoende is om op een
knop te drukken. Kortom
een keuken waar alle
vervelende, vermoeiende
werkjes tot een minimum
terug zijn gebracht
Het is de General Mo
tors die deze keuken ont
wierp en haar het eerst
in Amerika toonde. Eni
ge miljoenen mensen heb
ben haar daar bewon
derd en wat de Ameri
kaanse vrouwen het
meest interesseerde was
de machine om de vaten
te wassen. In drie minu
ten is deze kant en klaar.
Het meeste werk is mis
schien nog de borden in
een rek te plaatsen, het
tafelzilver in een bak te
leggen en in een ander
de glazen en kopjes. Een
maal dat gebeurd, drukt
de vrouw des huizes op
een knop. Alles verdwijnt
in een bak met water
waar ultrasonore
gen door worden ëe ai-
In 50 seconden is 1,1 vgs'
leen het vuil van de ge-
afgevallen maar ze i*
spoeld, gesteriliseerd
gedroogd. jfl'
Ook de Franpaises r
formeerden meteen g-
neer ze zo'n machine
den kopen, maar
bleef de speaker, jeZe
publiek wegwijs in „te,
wonderkeuken rna
het antwoord op sC
dig. tel)i t
Wat de Fransen
evenveel trof was de .e. r
verklikker, het telev
toestel waarmee men ;ji
zien of de kinder®"^'
hun kamer of in de 1
kamer geen kattek^
uitvoeren. „yji'
Naar alle waarsc g
lijkheid komt die ke pe
nooit in de handel'
General Motors .at>
schouwt hem als een ;/-
laboratorium waar 0f
houdapparaten om -a
erko'
,oP'
uk**;
pen worden, die
zo veranderd
worden, dat ze ve:
baar zijn.
In bereikbare ke".
inrichtingen zijn 00 ge'
veel verbeteringen ,eefl
bracht, al was het a jje1
maar de kleur. „gel*
schierwit is verv eji,
door zachte gr"et>
vooral veel licht C te
dat kalmerend 11 e
werken en hier en
wat felrood dat v
stemt.
Alle vermoeienis -,6'
vet" je
zoveel mogelijk
den. Daarom hebbe 0
fabrikanten zich tot
toren, anatomisten e cC;i
giënisten gewend od> te
grafische voorstel'1";
maken over alles .„ei®
?]0"
te grote vermoei" ,s
geeft en dus s'ePi^ lil,
voor de gezondheid.^ y
gevolg is, dat zelfs 1
keukeninrichtinge"
na de oorlog al een ee
der toeleken, nog
verbeterd is.
Dit is de eerste^
dat
Aftt
daaraan op 4®jgct>
Naast de oven van plexiglas waar in enkele minuten een stuk vlees in wordt ge
braden, de marmeren kookplaat, die koud blijft. De verwarming gebeurt door de
marmeren plaat en overgenomen door de pan, die als tweede kring van een
transformator dienst doet en de energie in warmte omzet. Het ivater kookt in
enkele minuten. De televisie staat op de werktafel waarin de receptenkast, tele
foon enz. is geplaatst. Achter de glazen wand ziet men een gedeelte van de eet
kamer.
Ménagers zoveel aa vgiJ
wordt besteed wa\,re"€
het „in de keuken
de huisvrouw drie ^eti'
van haar tijd door ^gpfi'
ben voordien de -m'
kanten van keuk g!«
richtingen evenm ere
die van meubel®1 d
veel aandacht bes ^ee<
Over de, dit }afd®'
belangrijke rneub egd
ling hoop ik de v gfl'
week nog het een
der te vertellen-
DIN*
(Advertentie)
van reumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen worden snel en af
doende verdreven door Togal. Er is
geen beter middel tegen dan Togal.
Togal baat waar andere middelen
falen. Togal zuivert de nieren en is
onschadelijk voor hart en maag. Bij
apoth. en drog. f 0.95, f 2.40 en f 8.88.
stonden kaarsrecht op het hoofd en
wij hebben na afloop kunnen consta
teren dat niet alleen de mannequins
er charmant mee uitzagen. Die kun
nen nl. alles op het hoofd zetten, zelfs
kachelpijpen. Over kachelpijpen ge
sproken: er werd er een getoond
onder de naam Sheherezade van bis-
cuitkleurige laize met een lila dra
perie om de bol. Ook de suikerbroden
uit de Middeleeuwen hebben tot in
spiratie gediend. Er was wel een
stukje afgehaald, maar het bleef een
suikerbrood. Dit elegante hoofddek
sel was uitgevoerd in een heel mooie
zandkleur met rose bloemen achterop
de bol. Werkelijk zeer apart.
Een Volendammer huiletje van
beige stro met daaroverheen witte
broderie, welk laatste materiaal voor
verscheidene hoeden was gebruikt, de
ene maal met meer succes dan de
andere, konden wij wel waarderen,
evenals de kleine wrong-hoedjes,
grappige gevalletjes die als stijve
doosjes achter op de wrong worden
gezet en het verdere haar vrij laten.
Er was er een afgewerkt met een
losbladige zonnebloem, een ander met
korenaren. De show sloot met een
enorme zwarte strohoed, gekruld als
een stuk kroepoek en met een rechte
hoge witte hoed van een soort stro
die ons zeer sterk aan steengaas deed
denken. Deze laatste was bewerkt
met groene bladeren en blauwe bloe
men. Dit was een van de weinige
exemplaren die minder in onze
smaak vielen. Goede hoedenontwer-
pers zijn zeldzaam.
is naar onze mening zu'lk
zaamheid.
G.
(Advertentie).
De ideale voorjaarsdracht
In geen modieuze garderobei m £0peb
suede jasje ontbreken. Suede veo>
is echter een zaak van ver:tr pao
Laat Laimböck Uw adviseur A,a)jte'''
pas bent u zeker van prima Kjer0
ongeëvenaarde pasvorm en bei
werking.
ook voor heren.
TYROLER HANDSCHOENEN
Model „WANDA"
Handschoenen, suéde aUg0i!
exclusieve shawls. Elbe"
AMSTERDAM
ROTTERDAM
's-GRAVENHAGE
Kulverstroqt, T82
Lijrfbaan 85
Spuistraat 58