tie voor parijs Amerika kent eigen Haute Couture ANNIE BANK MuzÈekcafligrafe SPOEL OM die melkfles! De Horstink" is zichzelf gebleven S»èuL. U«raar de Verenigde wS N> 1^ X Eerst maakte zij reclame-kaarten Bezinning is hoofdzaak Bevrijdt U 20 APRIL 1957 K is pPv, i ^kriik ei^ dat vele landen °or°£^obeer^^e;kroonian het OORLOG WERD KEERPUNT allee^n te_kaPen- Voor de Engeland een /rijse yan betekenis voor de iv>« n°g ?u.te Couture, thans zijn n^®Uig(je b Sykomen Italië en de Staten! er al Natuurlijk tientallen jaren I Ve\^Zen in de U.S.A. bestaan, i IH^den 6xc!usief zij zich ook I W^ige Z« brachten slechts 4 Va 0 veramerikaanste b»2e ^eat^ ^ranse creaties. Dat ïaj es soms wel eens een Al ''Prin °U<^ Waren, scheen de ,s rna'yessen niet te hinderen. L °dèle r et magische kaartje [H, Paris- aan was Sih„ s net in orde. ge- I >den0gwandtat allemaf1 an" A VS. Het Vellen Gregoriaans Kopiëren, drukken, uitgeven Even spoelen, even spuiten Schoon van binnen en van buiten I Men heeft ons gezegd, dat de „Horstink", die nu van Laag Soe- ren naar Amersfoort is gegaan, een gemeenschapsoord zou wor den. Wij hebben er de directeur van de Horstink, drs. R. Roes naar gevraagd, en wij hebben tot ant woord gekregen, dat de Horstink blijft wat het altijd geweest is, het landelijk centrum van de Katholie ke Actie, waar alle besprekingen gedragen worden door een centra le idee. Deze centrale idee zouden wij willen noemen: het zoeken van een eigen lekenspiritualiteit, die op het ogenblik de katholieke we reld kan bewegen. L ^0(3 ^ts^erGdo0l!le'nc'i,gen van de twee- Waren enkele Parijse I ^ackjn heT vvc'Ke'n om daair het ein- tJf"1- ijr?.WaPend conflict af te daai- 0 Sedwongen begonnen te y^yynecties samen te stel- Var, J "?en. en de verbaasde *1 I C6H Ntt! Chica^ Ï'F1!1 society in New lis''btareri So, Philadelphia konden "elio„atl ^un »made in Pa- oey heel veel verschillen Iv^s n*101 Was niet de kleurige K rtVehtnnVerdadi|ge garnering die e sv liin nt. Voerde, maar de cou ps' J°>. het Franse ontwerpers r*5 <3UnV>"jC ondefinieerbare „je firng dat de Parijse Couture °ai heeft. VlSbek.eplkaanse vrouw keek en jhbAtheriL-11 toeo na de oorlOig heel SSfwi. vrmiwpn mpf. Hp vrouwen met de iWafgevaar- a'^erkande congressisten flW. k\A?a»Vl*vn Klnof h/v+ «int Ai kwamen, bleef het niet k een van van zo'n „European Htyi attra' jjet was natuurlijk een van .(tobbes I ecdi Frans jurkje van p u A i. quo jwirvjc van lerik. °uturier te kopen, zodat 1? 1>? afnp^.nen met hun dollars de jht^'ise jyers werden van de gro- kivis (net ülzen. Slechts heel even getailleerde lange zomermantel uit de Davidow collectie 1957. Vier zakjes voorzien van kleppen zijn symmetrisch aangebracht: twee boven, twee onder de taillelijn. De mantel heeft verder klassieke kraag en revers. Onder de mouwomslagen is een kleine manchet zichtbaar. Teruggekeerd in de ''Vt^e eetl gedeeltelijk Parijse n^dbdekte de Amerikaan- 'ik v nieuw dat deze modellen V.A eenvoudig waren, maar Ik 'etirip0tl anders dan de meer I °&enri Yorker bedenksels. i'Sh gpK nieuwe ruM-orv<v>iH<*wn Sh" Seh "«uwe perspeotieven. Qse c V HjWen ■SJA Vy?den' naar Europa kwa- - joyurde het, dat vele Ameri- StA c ®6ren, die zioh tot mode- li, mode-ontwerpen mode- aange- Vgi13 .ettelijke maanden, soms intensieve studie terug 3 haar t jongen van de eisen van '&t ioo 5ar bet eigen Continent, ''lo6(j drongen van de eisen van vrouSekleed gaan" van de mo- Aparte stjjl. a' vindt de New Yorkse Co aj .<Hture haar oorsprong in j In de modelistes die werk- bij diverse couturiers het New York Dress Vo i,cw i/icas $Va °r het merendeel gevormd ge^iPSe school, zij hebben toch .li '.«igp0 0ln m korte tijd een k*1 a'c is*1.8''^ ontwikkelen. Een "beril. aansepast aan de vrouw V i A'e v a' en haar levenswijze, (Sn "bn v e' smaakvoller en sober- ft de r°eger- Heel dikwijls com- vail Amerikaanse vrouw de Ns., "f J"siness woman, secreta- yciiw "heidame, met die van k' l?ei,dnVVan': Personeel is schaars ho'1!"" hl et spreekt vanzelf t\J "oho e' aparte eisen aan de 6' dej;e In de eerste plaats Praktisch zijn en toch 6ove 8^aad van elegantie be- -* v 6n moeten de pakjes er 0 yn Jeugdige allure zijn, daatl0h kleine concessies wor- aan de smaak van het Amerikaanse publiek, dat nu een maal meer op „kleurig" is gesteld dan dat van „good old Europe". Maar de algemene lijn van de Ame rikaanse Haute Couture is tooh steeds een vrij toepassen van het geen de Parijse couturiers een sei zoen vroeger hebben gebracht. En natuurlijk liever nog: hetgeen zij in hetzelfde seizoen zullen brengen! De New Yorker collecties worden steeds ruim een maand vóór die van Parijs getoond, het is dus daar in Amerika wel een kwestie van voorzichtig gissen naar wat de grote collega's in Europa zullen gaan doen. Dit seizoen toonde het New Yorks Dress Institute, een even sobere als charmante collectie voorjaarswe ren, en de huizen die hieraan mee werkten bleken er in geslaagd te zijn om iets te voorvoelen van hetgeen Dior, Balmain, Carven en anderen later uitbrachten. Zij ontwierpen geen korsetachtige tailleur-jasjes maar mantelpakjes met losse of nauwelijks aangesloten jasjes, met korte schootjes en meestal zonder kraag. Daaronder, rechte smalle rokken met een splitje aöhter of op zij. Een maand later bracht Parijs ook dergelijke pakjes en ensembles. In februari lanceerden ettelijke Pa rijse huizen, dat oude paradé-paard- je: de blouse. Maar New York had dit reeds begin januari gedaan door droompjes van linon, batist en kant te maken onder de losse bolero jak jes van de meestal donker blauwe voorjaarsensemfoiles. Balmain en, de Raucih brachten weer mantels met grote revers, Dior garneerde met veel zakken, maar een maand vóór hen toonde men in New York reeds zomerjasjes van tweed met revers èn een stuk of vier zakken. Zo blijken de Verenigde Staten een serieuze concurrent geworden voor Frankrijk. Althans op modege bied. Natuurlijk zal geen enikele ge wone vrouw in Europa zich ooi.t een pakje van een New Yorker coutu rier kunnen aanschaffen, evenmin als zij zich een Dior- of Fath-model veroorloven kan. Maar de Ameri kaanse vrouw blijkt wel erg gesteld op produkten van eigen boden. Zelfs Grace Kelly kocht de hele gardero- ve van Prinses Gracia Patricia in Philadelphia en New York, met uit zondering van een enkele galajapon die in Parijs werd besteld! Geen won der dat Dior en andere Parijse hui zen succursales in de States hebben gevestigd, waar zij modellen tonen speciaal voor de Amerikaanse vrouw ontworpen. Hetgeen niet verhindert dat de Couture Group van het New Yorker Dress Institute meer en meer succes boekt. Althans in de U.S.A. zelf. DIET VAN DUIN. In Parijs is het de toe risten geraden alleen naar de winkels te kij ken en nooit de hele ge vel van een huis te wil len zien. Smeer en vuil van ettelijke jaren kle ven nagenoeg op alle huizen en dat luiken en raamkozijnen ooit ge verfd werden is haast nergens te bespeuren. Nog erger zijn de dor pen, die een dergelijke indruk van desolatie geven, dat de toerist on middellijk lust krijgt ze zo gauw mogelijk te verlaten. De tuinen lig gen hier altijd aphter het huis dus de wegen en straten zien er nooit vriendelijk uit (behalve natuurlijk de villador pen) maar deuren en vensters tonen nog maar zelden een spoor van verf. Niemand zou op de gedachte komen dat de meeste dorpelingen er warmpjes bij zitten. Wat toch heus wel het geval is, maar geld voor verf uitgeven staat in hun idee gelijk met het in het water te gooien. Daar het onmogelijk is gebleken de ouderen van gedachte te doen veranderen, wil men 't nu met de jeugd probe ren. Men wil hun de be hoefte geven in een pro per en vrolijk gekleurde omgeving te leven en de zin de verveloosheid van de huizen te be strijden. Daarvoor werd de volgende prijsvraag VERVELOOS FRANKRIJK op 1500 lagere scholen uitgeschreven: Maak een tekening in kleuren van de stad of het dorp waar jullie wonen. Te gelijkertijd sprak de on derwijzeres verschillen de malen over de pro perheid in huis, de in vloed die de kleuren op de mens hebben, het urbanisme enz. Men moet niet verge ten dat Frankrijk voor het opverven van hui zen enz. drie keer min der verf gebruikt dan Engeland, vijf keer min der dan Amerika, zes keer minder dan Zwit serland en negen keer minder dan Nederland! Al kunnen de tekenin gen haast met geen mo gelijkheid erg kleurrijk zijn geweest, het peda gogische museum zocht er toch tweehonderd uit waar tenslotte twee en dertig van bekroond werden. Die kinderen gaan nu een reisje van een week naar Neder land maken, niet omdat de tulpen nu in bloei staan, maar omdat thans de jaarlijkse voorjaars schoonmaak in ons land plaats heeft. Men hoopt de kleine Fransen te laten zien dat het niet nodig is dat een huis geen spoor meer van verf vertoont om het op te schilderen. Of het helpen zal? In elk geval hebben die kinderen een prettige vakantie, maar dat er 60 mensen nodig zijn om op hen te passen lijkt op het eerste ge zicht wonderlijk. Iedere onderwijzeres of onder wijzer toch waarvan een leerling een prijs be haalde is ook uitgeno digd en mag bovendien zijn vrouw of haar man meenemen. Het is te hopen dat dit zestigtal goede propagandisten voor het gebruik van verf in Frankrijk wordt en om het voorbeeld te geven hun Pinkster vakantie besteden met het opschilderen van hun huis. Diny K.—W. Parijse gevels, sierlijk met reeksen fraai bewerkte balkons, maar ook verveloos en slecht onderhouden. 'lollpj"olnerc°llcctie van Harvey Berin, ontworpen door Karen Stark °^®eUse '.ryrys linnen pakje met korte bolero jasje een keurig effect. Let rie kwart mouw en. op de charmante witte blouse met Valencien nes kant garnering. v In de Anna Vondelstraat te Amsterdam staat op nummer dertien het doorzonde huis van de muziek- calligrafe Annie Bank. Langs de hele wanden zijn wollen draden gespannen olm de vier lijnen te vor men van de Gregoriaanse notenbalk. Kleine vier kante stukjes zjjn de noten van de lofzang die het hele huis hier zingt: Te decet hymnus. Het huis heeft de wijding die een middeleeuwse abdü moet hebben bezeten. Scriptorium heeft het souterrain en de beletage, en niets anders is er van het middel eeuws werken in dit huis aan de buitenkant te zien of te horen dan het zachte geratel van de offset machine. „Hoe bent u tot dit vak gekomen?" zo steken wij schuchter de eerste vraag af. „Denkt u vooral niet, dat ik het gekozen heb. Het was eenvoudig de noodzaak van het leven die mij aan de taak gegeven heeft. Ik was fysiek niet zo heel sterk, en toen ik van school kwam viel er aan een baan niet te denken." Annie Bank tekende toen heel prozaïsch recla mekaarten voor haar broer, die een levensmiddelen- zaak had. Haar bekendheid groeide en het waren vele vrienden en familieleden die van haar kwalitei ten gebruik wilden maken. Later moest zij toch een baan hebben en zij ging werken op de boekhou ding van een drukkerij. Daar leerde zij iets van het drukkersvak, maar veel was het niet. Zij kwam in aanmerking met het werk dat de St.-Jan in Den Bosch er liet doen. Zij toog zelf naar Den Bosch en vertelde de koordirecteur met enige stoutmoe digheid dat zij wel uitgaven verluchten kon, alhoe wel zij dat nooit gedaan had. In stille uren op kan toor tekende zij ossen en ezels, stallen van Bethle hem en allerlei bloemmotiefjes. De St.-Jan gaf haar werk en zij maakte grote vellen Gregoriaans. Van die grote vellen die de kleine 'koorzangertjes gebruiken. Volwassenen hebben liever een boek, maar de kleine jongens achter op het koor kijken graag naar een blad met plaatjes. En toen kwam er meer werk voor de jonge cal- ligrafe. Jeugdige componisten kregen opdrach ten van de St.-Jan en Annie Bank calligrafeerde hun werk. Zij kreeg composities onder handen van Mul, Strateigier en Albert de Klerk. De com ponisten hadden er behoefte aan dat hun werk werd vermenigvuldigd. Annie Bank had op de N.Z.Voorburgwal ergens een lichtdruk apparaat geëtaleerd gezien. Niemand kon haar zeggen hoe het in elkaar zat en hoe het gebruikt moest worden, want het was oorlog en de drukkers waren in Duitsland, maar Annie Bank ging het proberen. Zij kwam zover dat zij haar op namen afwaste met een spons en ze te drogen hing aan een waslijn! Omdat de jonge componisten zich niet wilden aan sluiten bij de cultuurkamer, en ze toch door het werk van Annie Bank een mogelijkheid tot verme nigvuldiging van hun werk hadden, groeide daar uit het bedrijf, °P ^et ogenblik Annie Bank wel niet tot de enige muziekcalligrafe van Nederland maakt er zijn er meer maar dat haar toch dit uitzonderlijke geeft dat zij muziek kopieert, drukt en uitgeeft. Het is typisch voor het bedrijf, dat het niet alleen haar werk is, maar ook dat van haar broer Jan. Hij is classicus en het was zijn liefhebberij om muziek die geschreven was in de jaren 1450 1750 te doen uitgeven en uitvoeren. Annie Bank heeft haar bedrijf niet alleen bepaald tot het uitgeven van oude muziek, maar zij geeft ook canonborden uit. Wij hebben ze gezien: de tere bloemen die hier de gewijde teksten omranken. Be halve deze canonborden houdt het bedrijf zich be zig met koormuziek, zoals zij die vindt in oude hand schriften en bij componisten van deze tijd. Op dit punt gekomen vertelde Annie Bank ons van haar commerciële inzichten. Het is haar vaste overtui ging, dat de componist als geestelijk vader van zijn werk ook het grootste deel van het honorarium moet hebben. Na de oorlog werd het noodzakelijk, de grote vel len Gregoriaans snel te vermenigvuldigen. Tot dus verre was het allemaal getekend, maar dat ging nu niet meer. In enkele jaren waren 3000 pagina s getekend van 50 x 70 cm., die al het Gregoriaans bevatten voor zon- en feestdagen en bovendien de sopraan- en altpartijen voor meerstemrpige mis sen. Het was nodig dat zij zich een lichtdrukmachine aanschafte, die het mogelijk maakte snel te druk ken en te vermenigvuldigen. Vervolgens kwam het aanschaffen van een offsetmachine die 5000 afdruk ken per uur geeft! En zo is dit bedrijf gegroeid, dat thans in de An na Vondelstraat zijn bloeiend, intens leven leidt. Hèt is helemaal het domein van een vrouw die zes meisjes en een boekhoudster als assistenten heeft. De sfeer van de mensen onderling is prima. Er is hier geen gebrek aan personeel en de meisjes blijven óver het algemeen jarenlang. Sollicitanten moeten kunnen tekenen, piano spelen en lief zijn. In het lichte huis staat ergens een terracotta Mariabeeldje dat de vroomheid van de middeleeuwse kloosters in onze tijd brengt. Bij het afscheid vroegen wij Annie Bank om een foto. Heel vriendelijk vroeg zij ons wat haar ge zicht er toe deed. „Mijn werk is belangrijk, mijn ■gezicht niet". Maar wij hebben haar foto gekregen. IN TE. Van de Horstink, die In Amersfoort vlak bij het station ligt, gaan de richt lijnen uit voor de Ecclesiagroepen, die in vele Nederlandse parochies bestaan. De leden van de Ecclesiagroepen ko men regelmatig bijeen in het huis van een der leden en bereiden geen acties voor, maar wisselen hun ideeën en er varingen uit over het te bespreken on derwerp. Niet activiteit, maar bezin ning is de hoofdzaak. De activiteit die van deze bezinning het gevolg kan zijn, moet in de stilte groeien en is de zaak van de leken zelf. De Horstink oefent geen controle uit. De Horstink wil al leen dat de bezinning er is- In deze tijd heeft het uur van de leek geslagen, zo als reeds vaak gezegd is. Oudtijds waren de priesters en kloos terlingen de enige officiële strevers naar de christelijke volmaaktheid. De leek moest proberen een beetje op hen te lijken. Hij bracht het meestal wel niet zo ver, maar een zwakke schaduw kon hij wel zijn. In onze tijd is dat ver anderd. Wij weten dat ook de leken tot de Kerk behoren. Het zijn de priesters èn de leken, die in samenspel de Kerk uitmaken. Men tracht op de Horstink op een eigentijdse wijze te doen, wat tot de zending van de Kerk behoort. Van de „Horstink" uit worden daarom de Ecclesiagroepen gestimuleerd, die de bedoeling hebben, zich op de eigen spi ritualiteit van de leek te bezinnen. Het gaat hier niet om het bespreken van vragen uit de catechismus en men wil zich niet bepalen tot de dingen van het verstand. Men tracht de christelijke zingeving van de dingen van het dage lijks leven te ontdekken. Men vraagt zich concreet af, wat bijvoorbeeld bid den in het gezin is, wat de verant woordelijkheid van de mens is in zijn situatie, wat het getuigenis van de leek in zijn milieu is. Eén van de dingen die het leven van de leek maken is het beroep. De leek houdt zich in het beroep bezig met pro fane dingen die tenslotte Gods opdracht zijn. Het is Gods wil dat de mens een beroep heeft, en hij moet er van door drongen zijn, dat hij in zijn beroep Gods wil doet. Hij moet niet ondanks, maar dóór zijn beroep heilig worden. Daarom verzamelt de Horstink de mensen die een bepaald beroep uit oefenen. De technici, de ieraren, advo caten en notarissen en vele anderen. Ook hier vraagt men zich af, wat het Kerk-zyn, het getuigend-zijn van de leek in zjjn beroep is. Het gaat hier niet om datgene waartoe het beroep aan leiding geeft, maar gezocht wordt naar de diepste, dit is Christelijke waarde van het werken van de mens in zjjn be roep. Met het beroepsleven hangen ook allerlei problemen samen die tot de so ciale rechtvaardigheid behoren. Men kan ze niet in het algemeen behandelen en juist de vakgenoten kunnen met el kaar van gedachten wisselen over de beloning en de werktijd. Ook dat zijn geen profane dingen. In het beroep is de katholiek Gods stadhouder. Het leven van de leek staat naar alle kanten open voor het huwelijk. Het is niet meer zo. dat men op het huwelijk neerziet als in een voorbije tijd. Het is een sacrament en men kan er zich niet op toeleggen om de leken heiliger te doen worden indien men het sacrament negeert, of hef als een toegeven aan de menselijke zwakheid aanvaardt. Er zijn dan ook op de Horstink bijeenkomsten voor echtgenoten waar soms een pries ter, en soms een priester en een leek, leiding geven. Het huwelijk brengt allerlei proble men mee die men graag met anderen bespreekt. Daar zijn de moeilijkheden van de opvoeding, de moeilijkheden van zakgeld en uitgaan. De moeilijkhe den van een werkkring voor de vrouw. In het huwelijk spreekt men wel eens graag over het kindertal. Men kan niet over het algemeen propaganda maken voor het grote gezin, aangezien God ook het verstand gebruikt wil zien. En dan zijn er de vele moeilijkheden in het leven van de liefde en van alle dag. Men kan dit alles niet samenvat ten in algemeenheden en het is ook al lemaal te intiem om in het openbaar behandeld te worden. Op de Horstink is sfeer en de clubs zijn niet zo on menselijk groot. In Te. (Advertentie) van reumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal, het middel bij uitnemendheid dat baat waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. f 0.95. f 2.40, f 8.38.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9