HÜMTER KINGSIZE! ,THE STRANGE ONE The Rake's progress" gedanst yy h kunst van de korte films PEPOTE, EEN KIND VAN DE STRAAT Pantomimes van Jean Soubeyran KWATTA Elckerlyc in Prinsenhof Holland Festival 1957 I an het Haagse Weinig indringende conventionele film ''tvrnationaal Filmfestival Den Haag 1957 Visie op New lork Internationale Film week Den Haag 1957 „Televitrine" had een reclame-element t is weer De meest begeerde King Size! Amerikaanse zelfkritiek op de officiersopleiding De Amerikaanse producent Sam Spiegel, die in dertijd ook het plan heeft opge vat en uitgevoerd tot het maken van de film ,On the Waterfront", aarin Elia Kazan de sociale wan- ^°estanden in de New Yorkse ha mwijken voor het forum van de ei'eld te kijk zette en er een felle mklacht tegen richtte, is ook de ^iatiefnemer van deze film. Hij arn een jonge, onbekende regis- eUr in de arm en engageerde een er volgelingen van Actors Studio, aaruit ook een Marlon Brando te °°rschijn is gekomen. w AGFA films voor elke camera, voor elke foto 010101 The Royal Ballet speelde zijn beste troeven Het tweede pro gramma van The Royal Ballet, gis teravond in Rot terdam, heeft de ze met animo en discipline wer kende groep jon geren uit de Brit se balletwereld doen kennen in hun beste hoedanigheden. Deze liggen bepaald niet in een tot de hoogste top opgevoerde technische vaar digheid zoals de grote klassieke balletten die eisen; zelfs bij de vrij eenvoudige klassieke figuren die Kenneth Macmillan het corps de ballet deed uitvoeren in „Danses concertantes" op de muziek van j Strawinsky, bleek dat, met uitzon dering van solisten als Brenda Bolton en de springer Donald Brit- ton, het ensemble zich nog niet op het hoogste technische niveau be weegt. Ij *0r °0^ aan koc*' ^en me* S gemaakte documentaire over e Copters „Es hangt in der Luft" "term een amusant voorspel. Nogramma voor zaterdag Nederlandse dag voor zondag tEm^meenterni'seum: lo.oo17.00 u. ■het °bsteliing: „Affiche en Film" ti6v 'ufflprogramma: „Det defini- et afslag paa admodningen om tilrnjX5" 1949. Jorgen Roos. Twee Chani. chten resp. van Charlie Fraai Frans werk Uitzending werd verboden V) De Spaanse film heeft een goede naam in ons land. Niet alleen door enkele voortreffelijke uitblinkers als „Calle Major" en „De dood van een wielrijder", beide van Bardem, maar ook door exemplaren van het met goede smaak en geest ge serveerde amusement. We doelen hier op de terecht zo populaire film „Marcellino, brood en wijn" van Ladislao Vajda, die in alle kringen zoveel bewonderende waardering vond. Deze bekwame regisseur heeft wederom een film op stapel gezet in hetzelfde genre met nogmaals de kleine Pablito Calvo in het centrum van het ge beuren. Kenneth MacMillan In dit opzicht kan Kenneth Macmillan, van wie wij gisteren een drietal ballet ten zagen, nog een en ander van zijn leer meesteres opsteken. Zijn inventief ver mogen is zeer zeker de moeite waard, maar het maakt (bijvoorbeeld in de sprookjesgeschiedenis van „The house of birds") gebruik van bewegingselementen die in geen dansgrammatica te vinden zijn. Zjjn behandeling van de groepdans leek in dit baifct beheerster dan in de wat rommelige „Danses concertantes"; het optreden van de groep wisselde in een voortreffelijk ritme het solistisch werk af van Brenda Bolton, Donald Britton (de gelleven) en Doreen Tempest (de heks die mensen in vogels omtovert). Jammer dat de kostumering door Nichofas Georgiadis, bepaald lelijk van kleur, het ballet min der steun schonk dan de beeldende mu ziek van Federico Mompou. gram Kwatta Levenskameraden Achtergrond: Madrid VRIJDAG 21 JUNI 1957 PAGINA 3 s - S® c§8s Ks$s»s saHfëBHSss&s X X X >o X W ons eerst tot de inhoud van de 01 te bepalen, dit is wederom een ^klacht, maar nu gericht tegen het vaarlijke, lees verderfelijke opvoe- apsysteem in een Amerikaanse ca- f «enschool. Het verhaal is ontleend h een boek van Calder Willingham '.teld: „End as a Man", dat tot to- I^ristuk omgewerkt, sterk de aandacht -tl e: leid overeenstemmen. Er zou dus lijl^n.en toestanden wel met. de werke- We nemen dus maar aan, dat de uvciccuöiciimicu. z.uu uus °nt ,interessant document humain uit "staan kunnen zijn. Maar het is een stria geworden. Een drama met de enhartige kritiek waar de Amerika- n blijkbaar een zwak hebben. (j^t gaat over een vreemde jongen, zijn duistere sadistische neigingen Sv^ageert in een kwalijk ontgroenings- s~ "teem, dat gedijt in een kazerne- r>ij 0o1' waar een strenge kadaverdisci- 4 ne ,een ongezonde sfeer schept. Een oerikaanse SS zou men kunnen zeg- hpu' Deze knaap richt nu dusdanig on- ve'i aan, dat de zoon van een majoor 0ah de school verwijderd wordt. De jarige cadetten, die deels onder zijn avioed staan, sauveren hem aanvan kelijk, maar langzaamaan groeit het bewuste verzet en tenslotte verwijde- pf}ze hem hardhandig uit de school st eenschap, nadat hij voor zijn ka- Verraden schuld bekend heeft en dus de bliew^in® van ziJn gedwongen mede- matigen heeft opgeheven. Cj9 ah het talent van de regisseur Jack a'Jn kunnen we niet ondersteboven bon' ensceneerde een reeks conven tie eje taferelen met weinig indringen- en nogal eentonige opvolging. Voor het merendeel leverde hij aldus een praatstuk af, waarin een aantal zonderlinge figuren weinig levensecht rondstappen. De hele bevolking van het instituut maakt trouwens een eniger mate debiele indruk, zodat men aan vankelijk aarzelt, wie men nu voor de „Strange one" moet aanzien. Ook de verhouding van het kleine groepje tot het totale milieu is vaag en onduidelijk. De hoofdrolspeler Ben Gazzara is in zijn actie kenbaar aan het befaamde Actors-Studio-accent. Pas tegen het eind wordt een vage sociale bewogen heid voelbaar en bemerkt men iets van een emotionaliteit. Maar dan is het te laat om de toeschouwer nog te boeien en te overtuigen. P. v. d. H. Maar zie nu datzelfde ensemble in het hoofdnummer van de avond, het oer- Engelse „The Rake's Progress" in de cho- reografie van Ninette de Valois. Het is alsof er opeens een soort nationale geest- (Van onze filmredactie) ^ijdens deze filmweek kwam de Üotj. „Met een Duits-Italiaanse equipe Dt>ldat 6 kleurenfilmpje boeide vooral ta Men er nu juist zonder volledig B belerend te zijn, die dingen in liet vJ^etropole Palace: 14.30 middag- <jp°rstelling. Programma wordt na il, bekendgemaakt. *er>Ji'reiking P"jzen voor beste in- rto ?InSen scenario-prijsvraag voor 2ft|Ugd' ,*"■50 avondvoorstelling. Program- »,W0rdt nader bekendgemaakt. ge ."reiking prijzen, beschikbaar 'e'd door het ministerie van O. Va„e,n W. voor de vervaardigers X? korte films. te Bn,eenteinuseuin: 10.00—17.00 uur rnet°°nstelling: „Affiche en Film" n0 filmprogramma: „Filmstudie val 7 1931 (Hongaarse dans no. fi) ten skar Fischinger. Twee kluch- hii„tresP- van Charlie Chaplin en jr Keaton. ll Q^rbaus-Cabaret, Scheveningen X~2100 uur: demonstraties met lodd-AO grootbeeldsysteem. Kum? en Harry Langdon. Jl fjO^aus-Cabaret,Scheveningen: -21.00 uur: demonstratie met Todd- AO grootbeeldsysteem. zien, die typisch tot de hebbelijkheden en mogelijkheden van het populaire vlieg- aing behoren. Vermakelijk om gewaar te worden hoe men vrij en onbelemmerd in de lucht kan hangen, zich in allerlei rich tingen en met alle gewenste snelheden kan bewegen en hoe men met deze vogel spinnen zelfs een luchtballet kan uitvoe ren. Over het bijwerk valt over het ge heel genomen weinig te juichen. De „Tom en Jerry'-cartoons met hun uitbundige -explosies van geweld en snel heid kweken gewenning, waardoor de verrassing uitblijft. Men gaat ze al te zeer doorzien als een fabriekmatig procédé van het aaneenrijgen van wilde gags. Met „IMPRESSIONS DE NEW YORK", een Franse kleurenfilm over deze stad, werden we toch even prettig verrast door een frisse opzet. De maker was namelijk op het even originele als voor de hand liggende idee gekomen om juist die mo tieven te zoeken, die een van de gangbare realiteit sterk afwijkend kleurengamma vertonen. Dus havens en dokken, brug gen en huizenblokken tegen felle luchten of zelfs gehuld in vlammende kleuren. Straten, mensen en voorwerpen in tinte lend tegenlicht en tenslotte nachtelijk New York in de gloed van miljoenen lichten, grote en kleine, als een stad die arbeidt en zwoegt en zich opmaakt om het bruisende leven van de volgende dag weer op te vangen. In het begin is de aaneenschakeling der beelden nog wat statisch, maar naar het eind groeit er een melodische stroom van kleuren en vor men uit, dit doet denken aan de abstracte experimenten van een Fischinger en MacLaren en daar de gedramatiseerde toepassing van zijn. Een fraai filmpje, mede door de suggestieve toepassing van de geluiden, dat het voorprogramma op hoog peil sierde. Daartegenover had het poppenfilmpje van Ladislas Starevitch: „JAZZ 193Ö" heel weinig om het lijf. Het behelsde niets meer dan een met eindeloos geduld en goede smaak opgezet poppenspelletje van een dansorkest en danscapriolen. Tech nisch oneindig knap gedaan, maar opval lend fantasieloos en bijna stompzinnig ge filmd. De korte film van wat langere adem „Braco" van D. Colomb de Dau- nant bleek een verregaande imitatie van het prachtige „Crin Blanc" van Lamorisse te zijn, die enkele jaren geleden een nieuw en fris element bracht. We zien nu weer hetzelfde jongetje, hetzelfde witte paard, het landschap en de jagers, kortom een naar gegeven, vorm en uitwerking ge trouwe herhaling van het eerste succes, echter zonder „de bezielende adem er van. Scène uit het tuieecle tafreel van „The Rake's Progress (De Orgie) door The Royal Ballet. drift in de jeugdige ledematen is geva ren, of de voor de Engelsman heiligs traditie van Hogarth's losbol-historie de verplichting heeft opgeroepen om het uiterste te geven aan dansdyhamiek en precisie. Hoe teleurstellend het eerste op treden van het ballet moge zijn geweest, de vertoning die The Royal Ballet op de planken bracht van „The Rake" gaf geen enkele reden tot teleurstelling, noch in de perfectie en de vaart waarmee Ninette de Valois' gecompliceerd team-work werd gedaan, noch in de techniek van de so listen. j Onder hen had Miro Zolan de zwaarste taak. Hij was de losbol die zijn neergang beleeft naar speelhol, cel en gekkenhuis, en naar wie Hogarth moraliserend de vin ger hief. Zijn dansen, bewegelijk ook in geestelijke zin in de overgang van vro lijkheid naar wanhoop, kreeg in de speel- scene en in het gekkenhuis haast demo nische aspecten. Daartegenover werd de tragiek van het bedrogen meisje (Doreen Tempest), dat haar losbollige minnaar tot het laatst trouw blijft, geladen met een ware overdaad aan sentiment. Een echt Engels spektakelstuk, deze prekerige tragicomedie. evenals de bal- ietmatige uitbeelding daarvan, die eigen lijk nooit het picturale beeld van Ho garth's vermaarde reeks loslaat (ook niet in de kostumering) en die een portie pan tomime bevat om het Britse hart sneller te doen kloppen. Wat een meesterlijke choreografe blijkt overigens Ninette de Valois, die ondanks de sterk verhalende achtergrond en te midden van een onuitputtelijke rijkdom aan bewegingsmotieven nergens een fi guur toelaat die niet een waarachtige dansfiguur is. Er zijn stemmen opgegaan die zich af vragen of de verrichtingen van dit ballet wel passen bij het hoge niveau dat men van buitenlandse gasten op het Holland Festival eisen mag. Het tweede program stelt de vragers in het ongelijk. Het jeug dig vuur waarmee deze jonge groep de Engelse ballettraditie op waardige wijze voortzet resulteert in dansprestaties die beslist het aankijken waard zijn. Het programma, dat de K.R.O.-tele- visie sectie gisteravond uitzond moest in de rubriek „Televitrine" op het laatste moment een wijziging onder gaan, omdat men het programmadeel, gewijd aan plastic artikelen, moest la ten vervallen. In verband met een daarin aanwezig geacht reclame-ele ment werd uitzending van dit pro gramma nl. door de regeringsambte naar voor radio en televisie, mr. A.W. Schade van Westrum, verboden. Men had in de middaguren dit pro gramma in de studio nog gerepeteerd, maar later kwam telefonisch het verbod binnen. Deze uitzending over plastics was nl. voorbereid en zou worden ver zorgd in samenwerking met een firma in plastics te Amsterdam, die enkele da gen voor de uitzending een folder aan haar clientele toezond, waarin de naam der firma ten nauwste werd betrokken bij deze uitzending. Dit had tot gevolg, dat uit de kring van handel- en industrie protesten bij het ministerie binenkwamen. Uit het oogpunt van compositie is Vajda In de kilte van het Openluchttheater Zuiderpark in Den Haag trad gister avond Jean Soubeyran met zijn panto mime ensemble op. Soubeyran liet hier behalve enkele oude nummers zoals het grote, boeiende pantomimeverhaal Het circus, ook enkele noviteiten bewonde ren. Het programma was zeer harmonisch opgebouwd en ving aan met Demon straties, eigenlijk elementair onderricht in de uiterst moeilijke kunst van de pan- De verrassing bewaarde Kenneth Mac millan tot het slot. „Solitaire" bleek een uiterst plezierig divertiment waarin Sara Neil de eenlinge danst, herhaaldelijk ge neigd zich bij dansende groepjes aan te sliuiten maar tenslotte haar eigen weg zoekend in het bizarre decor van ijle bouwsteigers, dat de Rotterdamse toe schouwers wel zou hebben aangesproken Verrukkelijk luchtig was hier weer het dansen van Brenda Bolton, maar ook Sara Neil bewees tot de meest elegante en stijl volle danseressen te behoren uit de jon gere Britse generatie die in „The Royal Ballet" met zoveel entrain wordt opge kweekt, m De wind, jagend door de beweeglijke stalen binten van de steigers rond de machtige toren van de Oude Kerk, over stemde de „Stem van God", waarmee Johan Schmitz gis teravond de tot tra ditie geworden Elc- kerlyc-opvoering in het Delftse Prinsen hof aanving. Maar terstond nadat „Die Doot" zijn onverbiddelijke dialoog met Elckerlyk was begonnen, was het publiek opnieuw geboeid door deze rechtstreekse confron tatie met ieders sterfelijkheid. Han Bentz van den Berg heeft van zijn Elckerlyc een creatie gemaakt, die mén jaarlijks opnieuw wil gaan zien. De dra matisering van deze Middeleeuwse mora liteit, deze dichterlijke catechismus, stelt aan regisseur en spelers zware eisen. Aan de dialoog ontbreekt een handeling. En zelfs in de tekst is weinig nuance in de karaktertekening gelaten. Toch zjjn regisseur en spelers op de eerste plaats Bentz van den Berg erin geslaagd om deze „onmogelijkheden", die een opvoering van Elckerlyc aankleven, te overspelen. Waardoor? De regie ver mijdt ieder niet ter zake doend toneel effect en maakt het zich daarmee ook al niet gemakkelijker. De dramtische kracht is uitsluitend gezocht en gevonden in een intense doorleving van de tekst van de beklemming der onuitwjjkbare dood. Die beklemming weet Han Bentz van den Berg ook over een twintigste- eeuws publiek te leggen. Het tableau van de troep der Neder landse Comedie was vrijwel ongewijzigd André van den Heuvel vond terstond de overtuigende inzet voor „Die Doot" en Lous Hensen als „die Dueght" in Sigrid Koetse als s,Kennisse" vervulden loffelijk hun uitermate moeilijke rol van „levende abstracties". Wij noemen slechts hen. zonder daarmee aan de overige spelers te kort willen doen. Allen droegen hun aandeel bij tot de homogeniteit van de opvoering. De opkomst van het publiek was niet overweldigend. Het zou zeer jammer zijn als deze Elckerlyc-opvoeringen zouden gaan lijden onder een verminderde be langstelling. Zowel het spel als de prach tige vertolking van Bentz van den Berg verdienen iets anders. Wij kunnen ieder een aanraden om de nog komende op- v' -n t jaan n tomime. Duidelijk was hier zichtbaar hoe elke vezel van het lichaam gespan nen staat en weer ontspannen wordt om een maximum aan expressie te berei ken. Meesterlijk was de wijze waarop Sou beyran een wenteltrap opliep, schijn baar eenvoudig, maar tot in de finees- ses afgewerkt. Van de Billardspelers kregen wij een vertoning te zien die veel weg had van een ballet, waarbij ook de mimiek een belangrijke rol speelde. Ver rassend veel variatie toonde Soubeyran in zijn Musicus die plotseling van or kestlid-violist tot straatmuzikant over ging. Wat een felle kijk op de menselijke beweging moet deze kunstenaar bezit ten. Een nummer waarin de begeleidende geluiden 'n onmisbaar onderdeel vorm den was Straat op zondag waarin het voorbijtrekkende verkeer de prille idylle van een wat stijf verloofd paar telkens verstoort. Hier draaide het ensemble op volle toeren, in de letterlijke zin Als tandem, motorfiets om afstands fordje alleen gebruik makend van ledematen werd een groteske suggestie bereikt, een humoristisch hoogtepunt van de avond En toch, de grote klassieke pantomime het gespeelde verhaal, dat verwerkt was in het Circus kon ons het meest bekoren. De verrukkelijke muziek van enkele in strumenten in de combinatie blokfluit gitaar, blokfluit en mondharmonica voerde ons terug naar de grote tijd van de pantomime uit de eerste helft van de negentiende eeuw van Harlekijn, Colom- bine en Gendarme. De spanwijdte van die pantomimes overbrugt het gemak kelijkst een eeuw waarin het lawaai van de motoren tot'n ware orgie is gezwol len en waarin de stilte rond de pantomi me een anachronisme lijkt. H.J.W. PABLITO CALVO, het Spaanse jongetje uit de film: Marcellino, brood en wijn, krijgt nieuwe kansen in de film: Pepote, een kind van de straat". met zijn nieuwe film, „Pepote", zoals de titel luidt naar de naam van de knaap, beter geslaagd dan met „Marcellino", dat in onderdelen wel wat eenvoudig, om niet te zeggen simplistisch in elkaar was ge stoken. Ditmaal zijn de elementen gun stiger en harmonischer over de heie film verdeeld, doch daar staat tegenover, dat de psychologie van het geval nogal zwaar drukt, zodat de weemoed overhelt naar de tragiek en de vrolijkheid vaak wordt getemperd. Het verhaal is maar eenvoudig. Het heeft iets van „The Kid" en van „De fietsendieven". Ook hier een oudere man in kommer volle omstandigheden, in dit geval een uit gerangeerde toreador, die voor een jon getje zorgt, dat van zijn kant vlijtig tracht om met hem als een kameraad en een steun zich door het leven te slaan. Maar dat leven is hard. Daar staat tegenover, dat de jongen en zijn oom vindingrijk zijn als het er op aankomt een paar stuivers te verdienen. Ze rapen peukjes om er „Buk-shag" van te maken en rijden gratis met de tram. Soms hebben ze te eten, dan weer niet. Hun huis staat bij iedere fikse regen-bui direct onder water. Is het won der, dat in die omstandigheden de grenzen van de moraal, tussen wat mag en niet mag, tussen goed en kwaad wat vervagen? Zo raken ze verstrikt in allerlei twijfel achtige onderneminkjes, die door de han dige jongens uit de buurt worden gedreven. Want oom heeft plotseling dringend geld nodig. Hij krijgt namelijk de kans om als komische toreador in een clownsnummer op te treden. Dat krenkt hem weliswaar in zijn beroepseer, want hij heeft immers nog een naam met glans, al is die meer vergaan dan hij zelf wil geloven. Hij heeft tenslotte geen an-dere keus en neemt het baantje aan. In stilte is hij van plan om het nummer niet als een clownerie, doch in a-lle ernst op te voeren en het publiek eens te tonen dat hij nog een uit stekend vechter is. Dit valt in het water. Letterlijk zelfs, want. het begint dusdanig te stortregenen, dat het publiek de vlucht neemt. Buiten vindt de verslagen mis lukkeling zijn pleegkind op hem staan wachten. Pepote, die de catastrofe op de tribune heeft zien gebeuren beweert ech ter niets te hebben gezien. Dat geeft hem de moed om een verhaal op te hangen van een groot succes. Het ventje veinst het allemaal te geloven. Voor de oom is de hoop op nieuwe glorie echter voorgoed vervlogen. Vajda weet ook ditmaal weer handig en bekwaam met het aardige knulletje, dat onmiddellijk eendeder voor zich in neemt, om te springen en het is een verdiens-te temeer, dat hij nergens naar het sentimentele of larmoyante ont spoort. De rakker is overigens dol- amusant in zijn vele speelse avonturen. Met veel zorg heeft Vajda zijn onder houdende intrige geplaatst in de sfeer van de grote stad Madrid met zijn achterbuurtleven, onderwereld, markten en middenstandsbedrijvigheid. Daar ligt wel de grootste charme van de film, die op het festival in Berlijn werd be kroond en die genoemd mag worden al3 amusement van smaakvol gehalte. Vrijdag 21 juni: Koor en orkest van de N.R.U. geven m.m.v. solisten en °J-V. Henk Spruit in de Scheveningse Kurzaal een uitvoering van Hone-ggers "beest bekende werk: Jeanne d'Arc au Bficher. In Utrecht treedt het Royal ®aifet op en in Delft is de tweede voorstelling van Elckerlyc. Zaterdag 22 juni: Clara Haskil en Arthur Grumiaux geven in het Concert- gebouw de eerste van drie avonden van dubbelsonates van Mozart, Beet hoven en Bra-hms. Het Royal Ballet geeft in het Gebouw voor K. en W. het tweede programma de verloren kiat met kostuums en décors is weer terecht in Rotterdam voert de Ned. Opera „The Rake's Progress" op, ri Delft weer Elckerlyc en in Hilversum „Moortje".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3