witte doek Twintig jaar geleden nog cultuur-pionier VOOR REISLUSTIGEN en THUISBLIJVERS DE WERELD ,Tlie Kid" voorlopig nog in roulatie Noë M Amateurtoneel een zaak van volksbelang Film officieel pupil erkend als tiende van Apollo ERGENS NOG DICHT BIJ HET KERMISVERMAAK Kenneth More in „Titanic -film VAN GOTIEK TOT EMPIRE Nieuive grote roman van Pearl S. Buck in drukinkt van Marius Monnikendam Eerste uitvoering door het Toonkunst koor te Nijmegen Vandaar organisatie noodzakelijk' Mike Todd gaf een feestje in Londen Zomerexpositie in liet Rijksmuseum Drie films van Carol Reed Tweede Internationale Reclame-conferentie Rechter doet volgende week uitspraak Steeds weer... Maigret Hans Roest Ook eigen verband noodzakelijk? K Zwitserse architecten helpen missionarissen ZATEKDAG 6 JULI 1957 „Vrijheden van consument" Ook deze vakantie behoeven we werkelijk niet verlegen te zitten om goede ontspanningslectuur. De verleden jaar gemaakte opmerking, dat ver schillende (helaas nog lang niet alle) uitgevers aan de lichtere kost meer aandacht zijn gaan besteden dan in het verleden gebruikelijk was, blijkt gelukkig nog steeds geldig te zijn. De keuze getuigt niet alleen van meer kieskeurigheid, maar ook van het streven naar grote variatie. Men ziet er de lijst Zwarte Beertjes van de Uitgeverij A. W. Bruna te Utrecht maar eens op na. Speur dersromans, avonturenverhalen, humoristische romans en schetsen, familiekronieken, verzame lingen van Jicht allerlei" zelfs de lastigste lezer zal er iets naar zijn zin hij vinden. ARIE VAN DER LEGT ditmaal Italië „MORGEN BETER" EEN JUWEEL 1010101 (ALDUS Mr. TH. VAN SCHAIK OP WKA-CONGRES) waaraan onze Op liet onlangs te Amsterdam gehouden WKA-congres toonde program nodl8 mr. Van Schaik ons aan de hand van cijfers aan, dat de beoefening van het amateurtoneel in ons land geen zaak meer is van enkelingen. Hoewel de cijfers, die de voorzitter van het W. K. A. ons voorlas geenszins overeenkomen met de werkelijke cijfers, die veel en veel hoger moeten liggen, toonden deze cijfers toch reeds voldoende aan, „dat er in ons land vele tienduizenden zijn, die in deze amateuristi sche kunstbeoefening een toevlucht hebben gevonden voor hun behoefte aan vrijheid, zelf-werkzaamheid en geestelijk initiatief en in spel en samenspel het tegenwicht hebben gewaden tegen af stomping, vereenzaming en geestelijk pauper! huidige maatschappij zozeer inank gaat". Toneelspelen uiteindelijk ere dienst aan God ans van Beige?i WERELDNIEUWS (Van onze filmredacteur) De Rotterdamse Kunststichting heeft, *°als men in ons blad heeft kunnen le- en, dit jaar de Pierre Baylc-kritiekprqs "egekend aan de Amsterdamse filmcriti cus L. J. Jordaan. Een onderscheiding, jjje voor deze nestor onder de filmcritici 1) alle bescheidenheid, welke hem naast _eje andere deugden siert, slechts met oldoening en dankbaarheid zal hebben anvaard, omdat hq haar op de allereer- Plaats mag beschouwen als een offi- ele erkenning van het medium film, dat ui.l een mensenleven lang is trouw geble ven. Immers, zoals de heer Jordaan zelf tn 'Ih dankwoord zonder valse bescheiden heid verklaarde, had hij zichzelf afge jaagd, of hem de gebrachte hulde wel ™ekwam. Twintig jaar geleden zou h;; vaar heel anders over hebben gedacht, hmdat hij zich toen nog cultuurpionier kon voelen, maar sedertdien is er een «roep critici gevormd, die in critisch ver bogen, kennis en schrijftalent stellig niet zJ3n mindere is. Wat de intense belang stelling voor de film betreft, hoefde hij ®chter ook thans nog voor geen hunner under te doen. „Wie mij vraagt", aldus de heer Jordaan. „hoe ik 35 jaar lang het vak van filmcriticus heb kunnen vol houden, dat het toch zo vaak met middel matige en minderwaardige produkties heeft te maken, dan antwoord ik: omdat J* van de film houd." Vooral om de er kenning van de film als kunstuiting en °°k omdat hij in de hem toegekende on derscheiding een hulde zag van zijn col lega's van wie hij zijn medeveteraan, de heer A. van Domburg en de twee over- teden pioniers dr. Menno ter Braak en J. Graadt van Roggen met name noem de, zeide de heer Jordaan de prijs met Sraagte te aanvaarden. Die erkenning van de film als kunst kwam uit de mond van de heer W. A. w.agener, lid van de Rotterdamse Kunst richting en zelf criticus, die de heer Jor dan de onderscheiding uitreikte: „Dat 'hans de prijs valt in de sector film heeft ®en bijzondere reden. Film is de jongste jn alle kunsten; een kunst, die zich van kermisvermaak ontwikkeld heeft tot, so- c'aal gezien, één van de allerbelangrijkste. In een enkel mensenleven heeft zich aan de film een proces voltrokken van ge weldige betekenis. Velen, die welbewust aan dat proces richting hebben gegeven, kunnen op het ogenblik volledig overzien, waar zij met hun werk begonnen en waartoe hun werk heeft geleid." Jordaan is zo'n vertegenwoordiger van de oude garde van filmcritici, die aldus het jury-rapport, „er indirect toe heeft bijgedragen, dat de materie film werd, wat zij is: filmkunst. Toen film nog een verschijnsel leek. dat nauwelijks „iets was," of ook maar zou worden durfde Jordaan het verschijnsel al au serieux nemen. Hij begreep, hoe met de film iets begon dat, volkomen afhankelijk van de smaak van de massa, tot cultuur of tot wancultuur zou kunnen leiden. Zijn streven was: de smaak van de massa te vormen en dientengevolge invloed te hebben op de keus van de bioscoopdirec teuren. Historisch gezien is het een grote verdienste, een pedagogisch initiatief te hebben genomen, dat zeer belangrijke po sitieve consequenties had, want door zijn ijveren voor film-kunst wakkerde hij andere kritische geesten aan." Te weten en te horen bevestigen, dat hij met zijn werk ertoe heeft bijgedragen, dat de film thans officieel wordt erkend als tiende pupil van Apollo, zal voor Jordaan ongetwijfeld de grootste onder scheiding zijn geweest. James S-tewart, hoofdrol in „From amongst the deathvan Alfred Hitchcock Filmproducent Michael („Mike") Todd heeft van de week in Londen de Britse première gegeven van zijn film „Around the world in 80 days" (Rond de wereld in 80 dagen) naar het beroemde boek van Jules Verne en bij die gedenkwaardige gebeurtenis heeft hij in een Londens Lu napark aan zijn „persoonlijke vrienden" een feestje gegeven, dat hem een slordige tienduizend pond sterling 100.000, heeft gekost. Todd en zijn vrouw, de actrice Eliza beth Taylor, hadden een hele verzame ling ambassadeurs, kabinetministers, rijke, adellijke, beroemde en kwasi-be- roemde lieden te gast. Nadat de meer- Kenneth More, een der populairste öritse acteurs, zal de hoofdrol spelen in film „A night to remember", die in de ^inewoodstudio's wordt gemaakt naar de ..bestseller" van Walter Lord over de ondergang van de „Titanic More zal de rol spelen van C. H. Ligth- oller de tweede officier van de „Titanic", die in de fatale nacht in 1912, toen de reusachtige Oceaanstomer op een ijsberg liep en zonk, het commando voerde over de reddingsboten aan bakboordzijde van het schip. tobe^ sc®nario voor deze film, die in ok- tvorH a's' onder regie van Roy* Baker zal Ambler gemaakt| is géschreven door Eric MLightoiier, de held, die door Kenneth ?re zal worden uitgebeeld, is drie jaar ®e'eden in de rang van „commander" Verleden. Tijdens de evacuatie van Duin- Kerken bracht hij in een bootje honderd "tan over het Kanaal. .Onlangs heeft Kenneth More onder re- van Lewis Gilbert in de Britse stu dio's en op het strand van Bermuda! de titelrol gespeeld in een verfilming Y,an J. M Barrie's blijspel „The Admirable l-Lchto'n". Naast More spelen Diane Ci- terito, Cecil Parker, Sally Ann Howes en ylartita Hunt, belangrijke rollen in deze r°lijke kleurenfilm. >,The Admirable Criohton" is de pi- kanite historie van een adelijke Britse tamilie, die met haar butler in net begin van deze eeuw schipbreuk lijdt °P de kust van een onbewoond, paradij- seliik eiland. Voor het ontwerpen vain het wonder- hjke maatschappijtje, dat de schipbreu- 'elingen daar stichten, heefit regisseur 9? De zomertentoonstelling in het Rijksmu seum te Amsterdam (7 juli13 oktober) is gewijd aan de Franse kunstnijverheid onder de titel „Van gotiek tot empire' Het Rijksmuseum heeft deze expositie, waarmede de directie uitvoering heeft kunnen geven aan een reeds enige jaren daartoe bestaand plan, georganiseerd in samenwerking met het Musée des arts decoratifs te Parijs in het kader van een Nederlands-Frans cultureel akkoord. Uit de verzameling van het Parijse mu seum is een keuze gedaan van omstreeks 250 voorwerpen van Franse kunstnijver heid van de late middeleeuwen tot de tijd na het keizerrijk. Tot het geëxposeer de behoren o.m. 15e en 19e eeuwse meu belen, vroeg 19e eeuwse beeldhouwwerken, decoratieve schilderijen en tekeningen uit de 17e en 18e eeuw, 16e—18e eeuws porse lein en aardewerk, 18e eeuws edelmetaal, 13e16e eeuws email, verguld brons en leerwerk uit de 17e en 18e eeuw en boek banden, hoofdzakelijk uit de 16e eeuw. Bij de geëxposeerde wandtapijten is een zeldzame serie uit de late middeleeuwen, waarbij een drietal vroeg 15e eeuwse met taferelen uit de Franse paleizen, zo o.a. een vergulde armstoel van Marie Antoi nette. alsmede een paneel met barometer en een tweetal deuren uit haar apparte menten in Versailles. Verder een toiletta. fel van keizerin Marie Louise, de tweede vrouw van Napoleon en een grote toilet spiegel met een in de voet ingebouwde speeldoos. In het prentenkabinet van het Rijksmu seum wordt tijdens de zomertentoonstel ling een keuze getoond uit het bezit aan zeventiende eeuwse tekeningen en grafiek. Gilbert de hulp ingeroepen van Rowland Emebt, tekenaar van „Punch". Deze heef! een speciale Crichton-collectie van dwaasheden uitgedacht voor de film, die j speelt, die werden geserveerd door kei ners in Victoriaans kostuum. derheid van de genodigden de film première had bijgewoond, verzamelden zij zich tegen middernacht op de Charing Cross-pier aan de noordelijke oever van de Theems in de schaduw van het in drukwekkende parlementsgebouw om vervolgens met vijf plezierboten de ri vier op te varen naar de Battersea Fes tival Gardens, een soort reusachtig Luna park op de zuidelijke over, waar Londen zich des zomers pleegt te vermaken. Todd had het hele amusementspark af gehuurd met rutschbaan, gokautomaten, draaimolens, schiettenten en al. Aan de genodigden was verzocht i" volledig avondtoilet te verschijnen, hoe wel de gastheer meer in overeenstem ming met de sociale standing van het Lunapark gezorgd had voor een volks menu van warme worstjes, fish en chips a la Lizzie Taylor (verpakt in kopieën van kranten uit 1872) en snoepgoed. Maar mr. Todd had ook rekening gehouden met het meer verfijnde verhemelte van de fijnproevers. Er waren exotische ge rechten uit alle landen, waarin zijn film Nederland door Columbia-Internatio nal zal worden uitgebracht Sir Carol Reed, de Britse regisseur, a®eft met de organisatie van Hecht, Hill r) Lancaster, voor wie hij „Trapeze" •haaktei, een overeenkomst, gesloten voor Qe vervaardiging van drie filims. De eerste film wordt „The Rock Cried PA1" van de auteur Ray Bradbury, die hans met Sir Carol samenwerkt aan de aleenstelling van het draaiboek. De tweede film is „Tel it on the drums" haar een best-seller van Robert Krepps. Het verhaal speelt zich af in de diamant mijnen van Zuid-Afrika, waar de film r®n ook het volgende jaar zal wordenx .Pgenomen. De film, waarvoor de Ame- 'kaïanse scenario-schrijver Philip Yor- han het draaiboek voorbereidt, zal onder e titel „Kimberly" worden uitgebracht. De derde produktie zal zijn gebaseerd Pp een origineel gegeven van Reed zelf. yte behandeling speelt zich af in vijf ver- ®cnillende landen, waaronder de Ver- higde Staten en zal ter plaatse worden hPgenomen. Alfred Hitchcock, die tweemaal achter elkaar een ernstige operatie heeft moe ten ondergaan, is weer geheel hersteld, zodat Paramount het werk aan de film „From amongst the dead", waarin James Stewart de hoofdrol speelt, heeft kunnen hervatten. Men Is zelfs reeds met de op namen begonnen, hoewel men pas enkele weken geleden nog op zoek was naar een hoofdrolspeelster ter vervanging van Vera Miles, die een baby verwacht. Regisseur Anatole Litvak en Oscar winner Yul Brynner. die samen een eigen maatschappij Byla Productions, Inc. hebben ge- wti lït, zullen hun eerste onafhanke lijke film door Pa ramount laten dis tribuéren. De film die in het voor jaar van 1958 te Istanbul en Parijs In Vista Vision wordt opgenomen, zal „Two Diffe rent Worlds" he- vttt BBVNNPn ten en natuurlijk YUL BRYNNER dg beid(J nieuwe compagnons haar regisseren en er de hoofdrol in spelen. Maar eerst moet Yul Brynner nog voor Metro optreden in de film „De gebroe ders Karamazov", terwijl hij ook een hoofdrol moet spelen in „The Buccaneer", een film, die in de aanstaande herfst voor de Vista Vision-camera's komt. Deze laatste film wordt geregisseerd door An thony Quinn onder supervisie van Cecil B. DeMille. Naast Brynner zal Charles Boyer de rol spelen van Dominique You, Jean Lafittes artilleriekapitedn en Napo leons beste kanonnier. Tegen de dorst was er champagne, spe ciaal overgevlogen uit Parijs, die werd geschonken uit ijsemmers, gemaakt van biertonnen. Gasten, die hun avond aan de gok automaat wensten door te brengen, von den hele kuipen vol losse geldstukken voor hen klaar staan. Bovendien had mr. Todd, die overal aan dacht en overal op rekende, tweeduizend plastic-regenjassen voor zijn „persoonlijke vrienden" besteld voor het geval het mocht regenen. Het regende die avond niet, zodat hij de ongebruikte jassen mis schien nog kan teruggevenj „Geld? Ik geef geen zier om geld," ver- trouwde de heer Todd een verslaggever toe, „als ik mijn vrienden een feestje geef. Ik ben alleen maar een artiest, die zonneschijn om zich heen wil versprei- Ergens staat de film toch nog héél dicht bij het kermisvermaak, waarvan de heer Wagener sprak bij het uitreiken van de Pierre Bayle-prijs. (Van onze Haagse redactie) De regen van congressen, welke zich des zomers boven de Haagse en Sche- veningse hemel pleegt u't te storten, brengt dit jaar voor het eerst de inter nationale reclamemensen bijeen. Van 11 tot en met 13 september wordt namelijk de tweede internationale reclame confe rentie in Europa gehouden, het geheel onder auspiciën van de „International Ad vertising Association". Onderwerp van gedachtenwisseling zal zijn de vrijheid van de consument om zijn geld te besteden aan onverschillig welke artikelen en op iedere gewenste plaats. In de reclamewereld wordt dit probleem kortweg de „vierde vrijheid" genoemd naar de woorden van de grote lord Be- veridge, die vier waarborgen voor de ge bruiker wenste. Prins Bernhard, ere-voor- zitter van het Congres, zal de plechtige openingszitting ;n <j€ Ridderzaal inleiden Het is voor de tweede keer, dat een zo groot gezelschap uit de reclamekrin gen samenkomt. Twee jaar geleden ge beurde het. voor het eerst en wel in Zu rich. Hetgeheel zal een extra feestelijk tintje krijgen, omdat de organisator, hel Genootschap voor Reclame, juist dat we gens zijn dertigste verjaardag de vlag uit steekt; de twintigste jaarvergadering za) daarom ook geheel in het internationale congres opgaan. ,,OIe Alexander Fillbom-bom bom" door Anne Cath Vestley. met tekeningen van Johan Vest- ly; vert. uit het Noors door Rob bert de Rooy Uitg. J. Philip Kruseman Den Haag. Voor een jongetje van vier jaar is het leven bijzonder verrassend en de beleve nissen van Ole Alexander zijn zo aardig verteld, dat alle volwassenen, die dit boek je aan hun kleintjes voorlezen er even intens van zullen genieten als de jeugd van zes tot tien jaar. Kenneth More speelt in „A Night to remember", een film over de onder- gang van de „Titanic" ^'r Carol Reed gaat maken. drie films (Van onze Amsterdamse redactie) Donderdagmorgen a.s. zal de vice-pre sident van de rechtbank te Amsterdam, mr. J. Coninck Liefsting, uitspraak doen in het korte geding, dat de firma Roy- Export te Liechtenstein aanhangig heeft gemaakt tegen het filmverhuurkar'ior Meteor en het City-concern om een verbod te verkrijgen tot vertoning van Charles Chaplins film „The Kid", die gisteren door het City-concern in Den Haag en Rotterdam in roulatie is ge bracht na de rolprenten te hebben ge huurd van Meteor. De vertoning van de film is dus in ieder geval voor een week verzekerd. Mr. P. M. Witteman, die optrad namens Roy-Export, welke firma pretendeert de rechthebbende van Charles Chaplin te zijn, vroeg de resident de vertoning van deze film te laten staken, omdat deze het auteursrecht van zijn cliënt schaadt en haar ook financieel nadeel berokkent daar zij voornemens is „The Kid" zelf via Centra-film in roulatie te brengen. Hij betoogde, dat Charles Chaplin, die zo zeide hij behalve een groot kunstenaar ook een scherp zakenman Is geworden, er zorg voor heeft te dragen, dat zijn auteursrecht ingevolge de conventie van Bern betreffende het auteursrecht be scherming geniet in de bij deze conven tie betrokken landen, waaronder ook Ne derland. In Parijs, zo zei hij, waren, hoewel da president van de rechtbank aldaar niet in kort geding uitspraak had willen doen. a-1 kopieën van „The Kid" is beslag geno men om vertoning van de film te verhin deren. Hij meende, dat Meteorfilm ver plicht was geweest zich tot Charles Chaplin te wensen, om te onderzoeken ot het Franse filmkantoor waarvan ze het vertoningsrecht had gekregen, in deze wel bevoegd was geweest Mr L. Wichers Hoeth, die optrad na mens Meteorfilm en Cityconcern, be toogde dat zijn cliënten het vertonings recht van deze film op reglementair ver antwoorde wijze hadden verkregen, en niet hadden kunnen weten, dat e r met de gang van zaken iets niet in de haak was Een verbod tot vertoning zou ver strekkende gevolgen hebben voor zijn cliënten, die voor de rechten en reclame reeds een bedrag van 30.000 hebben be taald en met circa 20 bioscopen in den lande al een contract hebben afgesloten voor het vertonen van „The Kid" Bovendien was de reputatie van Meteor en het Cityconcern met de zaak gemoeid Verder is er sprake van een hernieuwde versie, omdat de film van muziek Is voor zien en het speltempo door het tussenlas- sen van beelden is opgevoerd. Hij stelde voorts, dat de film weer in roulatie zou komen en dat de film al vijf weken in Zürich zonder moeilijkheden draait. Hij meende dan ook, dat er geen aanleiding bestond voor een kort geding, omdat Roy- export door haar stilzitten gedurende de laatste maanden het spoedeisende karak ter van deze kwestie zou hebben onder mijnd. Gelukkig is ook aan de vertaling meer zorg besteed men mag het wel zo zeg gen: Er zijn meer kosten aan gespen deerd en daardoor werd de vertaler in staat gesteld er werkelijk iets behoor lijks van te maken. Om een voorbeeld te noemen. Ik las enige tijd geleden twee boeiende romans van William Morris. Ik vond dat zij ver boven het middelma tige ontspanningsverhaal uitstaken, doch begreep dat een eventuele Nederlandse editie zou staan of vallen met de verta ling. Welnu, onder de tital „De rookpluim' 1en „In een klein hotel" zijn zij thans ver schenen. Na een paar steekproeven kwam ik tot deze verblijdende conclusie: De beide romans waren zeer goed vertaald, pittig en vlot en met behoud van de ty pische sfeer. Van George Simenon, de geniale Bel gische schrijver, verschenen nieuwe boek jes over zijn speurder Maigret. Deze ope reert eerst „In Texas", lost vervolgens het geheim van „De gele schoenen" op en geeft tenslotte iets prijs van zijn ontmoe tingen met „Gangsters". Altijd boeiende lectuur, bestemd voor volwassenen. Pearl Buck's nieuwe roman. „Keize rin van China", een breedopgezet his torisch verhaal, waarin de populaire ver telster zeer goed op dreef is verscheen evenals Kathina Lannoy's „Het geslacht Trigland" als een dubbeldeel. Het zijn allebei lijvige boeken, die door liefhebbers verslonden zullen worden. Iets nieuwe in de „Zwarte Beertjes- reeks" is de reisbeschrijving. In „Hier is Rome" en „Hier is Spanje" geven respectievelijk W. Alings Jr. en Joop van den Broek inlichtingen, beschrijvingen en adviezen, gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Het zijn boekjes, die zeer veel nut kunnen hebben voor aanstaande reizigers, en die boeiende lectuur vormen voor de thuisblijvers. Het Thijmfonds te s-Gravenhage heeft de laatste tijd een paar opvallend goede romans gepubliceerd. Een daarvan werd geschreven door onze landgenoot Arie van der Lugt en is genoemd „Morgen beter". Een andere is van de hand van de Vlaamse schrijver Emiel van Hemel- donck en werd getiteld „Voghelensanck" Zoals al de boeken van deze geliefde ver teller, is ook deze roman alleszins de moeite waard. „Morgen beter" speelt zich af in Italië Het is een zeer menselijk verhaal, dat er ons in wordt verteld tragisch bovenal, soms echter milder gemaakt door een echte, levende humor. Het boek is ver teld in de bekende pakkende en zwierige schrijftrant van Van der Lugt. Hij heeft het echter iets beheerster geschreven dan zijn vorige boeken.en dat lijkt me winst. Van de Franse schrijver Guy des Cars wiens roman „De Bouwmeester" terecht sterk de aandacht heeft getrokken, is een nieuw boek verschenen, dat nog sterker, nog overtuigender is. Het heet „De woes teling'' en is, zeer goed. uit het Frans vertaald door Gabriël Gorris. Het behan delt een zo aangrijpend dramatisch con flict, dat men kan begrijpen dat de film industrie zich direct van het verhaal meester heeft gemaakt. De dramatische kracht van dit boek is niet alleen hierin gelegen, dat er een proces wegens moord in wordt behandeld maar vooral ook door het feit, dat het zich voor een groot deel afspeelt in een zeer vreemde, geheimzinnige wereld: die van een blind-doofstomme. „De woeste ling" is een roman van formaat. Als de Uitgeverij Gottmer te Haarlem dit jaar aan haar welbekende en op goed peil staande Juwelen-serie een bijzonder sieraad heeft toegevoegd, dan is dat zon der twijfel de Italiaanse roman „De mo len aan de Po", geschreven door Riccar- do Bacchelli. Deze grootse roman is in Engeland en Amerika een bestseller ge worden. en terecht! Het is verheugend, dat dit bijzondere boek thans ook in Ne derland is verschenen. Aan historische gebeurtenissen die zich afspelen tussen 1812 en 1918, heeft de schrijver op knappe wijze menselijke ver wikkelingen en conflicten verbonden. Strikt genomen is dit lijvige boek (dat uit drie delen bestaat) een aangrijpende getuigenis van de onstuitbare levensdrang van de mens, die ondanks oorlog, ziekte en natuurramp toch altijd heeft gevoch ten voor zijn bestaan en daar eeuwig voor zal blijven vechten. In de Juwelenserie verscheen voorts een spannende pioniersroman van Jim Kjelgaard, „De eenzame trek", een pittig en stoer boek. Biizondere aandacht ver dient de roman „De wedren" door Mor ten Korch. Deze populaire verteller weet, hoe hij de aandacht van zijn lezers moet vangen en gespannen houden. Een te dere liefdesgeschiedenis, onvoorziene moeilijkheden, dramatische verwikkelin gen. Korch weet er een romantisch en aangenaam leesbaar verhaal van te ma ken. „De Wedren", dat geïllustreerd is met filmfoto's, is zonder twijfel een hoog tepunt in het rijke oeuvre van deze sym pathieke schrijver. Onder de moder ne componisten heeft Marius Mon nikendam steeds een zeer eigen en aparte plaats inge nomen. Enigszins Frans georienteerd heeft hij zich steeds voor een uitgespro ken epigonism.e loe ten te behoeden, terwijl een esoteri sche tendens, die in de muziek op het eind van de jaren twintig opgang maak te, hem steeds vreemd gebleven is. Zijn Oratorium „Noé ou la destrua- tion du premier monde" op tekst van Robert Morel, dat gisteravond in de grote zaal van de „Vereniging" te Nij megen in het kader van het Holland Festival werd opgevoerd door het Toonkunst koor o.l.v. Jan Out m.m.v. solisten en het Gelders Orkest, heeft weer verrast door de vrijmoedigheid en onomwondenheid, waarmede Mon nikendam voor zijn inzichten uitkomt en men kon niet anders dan oprechte bewondering koesteren voor het ren dement, dat zijn compositorisch-techni- sche capaciteit afwerpt. Bij alle reminiscenties aan het werk van Strawinsky, met name aan de Sa- „Zou het doel van een organisatie van het amateurtoneel echter geen andere zijn dan een ontwikkeling en een bevor dering van het artistieke technische, aesthetische en organisatorische peil. dan ware een eigen Katholieke Organi satie naast een Algemene, in de zin van neutrale, zinloos. Maar tien jaar geleden heeft een toen ingestelde Bis schoppelijke Commissie aangetoond dat dat er naast het meer technische werk. een duidelijke inhoudelijke taak aanwe zig is, welke slechts in een eigen Katho lieke Organisatie te verwezenlijken valt". 9? waarop men zijn leven bouwt, verschil lend van anderen, dan streeft men een 5; r u i nun' vsê t vvkjxa/vuks inyuu/AM.utvi'ijii' ander doel na en heeft men ook een ander Op bovengenoemde realiteit fundeerde mr. Van Schaik de noodzaak van een organisatie. Door het feit dat vele tien duizenden in ons land de amateuristische kunstbeoefening van het toneel als hun vorm van vrijetijdsbesteding gekozen heb ben en door het feit- dat ongeveer „een 4.000.000 Nederlanders per jaar er naar komen kijken", is de beoefening van het amateurtoneel niet langer meer een zaak van enkelingen, maar „een zaak van ge wicht, een volksbelang". „Waar zoveien geven en zovelen ont vangen, is het noodzakelijk door samen werking de mogelijkheid te scheppen om het amateurtoneel te bevorderen en te ontwikkelen in artistieke- technische- estetische en organisatorische zin". Een organisatie is dus noodzakelijk. Met ons allen tezamen kunnen wij meer bereiken dan de enkelingen alleen. En de toneelbeoefening is een volksbelang ge worden. Dus mogen wij niet langer al leen blijven staan. Wij kunnen gemeen schappelijk veel grotere belangen dienen. Volksbelangen! Gemeenschappelijk zijn wij veel beter in staat het culturele peil van onze voorstellingen op te voeren. Denk maar aan gemeenschappelijke voorlichting aangaande de stukken. Aan de mogelijkheid van een gemeenschap pelijk blad. dat onze smaak in betere banen probeert te leiden etcetera. En welke mogelijkheden zijn er al niet meer als wij maar niet als enkelingen blijven staan, maar ons bewust zijn van onze gemeenschappelijke taak. Maar hebben wtf als Katholieken ook een eigen organisatie nodig? Moeten wq weer paaltjes zetten om ons eigen krin getje en ons afzonderen van een ALGE MENE organisatie? Afzonderen nooit! zegt onze voorzitter van het WKA. Maar wel een eigen or ganisatie! „Niet omdat Katholieken in een apart hokje thuis horen als bijzondere al te zeer bescherming behoevende exem plaren van het genus Nederlanders. Niet omdat de Katholieken slechter zouden worden door persoonlijke om gang met andersdenkenden, maar wel. omdat een organisatie een doelverband is met een program voortkomend uit een beginsel". Een organisatie is dus een doelverband. Men verbindt zich om een bepaald doel te bereiken. En om dit doel te bereiken stelt men een program op. Een program dat gegrondvest is op en voortkomt uit een beginsel. Is dit beginsel, dit grondmotief, Uiteindelijk moet het toneelspelen steeds zijn een eer brengen aan God. aldus Mr. van Schaik. Zoals al onze handelingen uit eindelijk gericht zijn op God. Het gericht- zjn op God is wat al ons doen en laten bepaalt. Dit bepaalt dus ook ons program, elk program .Ook het program van onze vrijetijdsbesteding. Wij kunnen het Godsdienstige niet los zien van het profaanculturele. De acteerkunst heeft voor ons slechts waar de, als deze dienstbaar gemaakt wordt aan onszelf, de Gemeenschap en aan God". Dit houdt niet in, dat wij ons beper ken moeten tot godsdienstige en min of meer religieuze stukken. Natuurlijk niet! Maar het gaat om alle stukken! Namfe- lijk „of deze zijn en gebracht worden in overeenstemming met de waardigheid van de mensehjke persoon en diens eind bestemming. Want slechts dan is er pas sprake van: goed toneel." Dit nu te bevorderen en na te streven, noemde mr. van Schaik de inhoudrijke taak van het W.K.A. en de reden, waarom het zijn eigen zelfstandige organisatori sche plaats heeft gemeend te moeten in nemen. ere du Printemps, blijft in dit stuk het persoonlijk geluid bewaard, in het il lustratieve heerst een grote mate van realistiek, terwijl 'n voorkeur voor een zeker primitief element, die in een groot deel van het omvangrijke oeuvre van deze componist aan te treffen is, ook hier terugkeert. Wel verre ervan om tot een procedaire werkwijze te vervallen grijpt Monnikendam ook in zijn „Noé" naar ostinate figuren, rit mische figuren zowel als melodische motieven, die zich gaarne in sequens gangen laten doorwerken. Hiermede bereikt de componist een zeer overzichtelijke opbouw, terwijl de vooral op de drieklank steunende harmoniek, die met doorschuivende middenstemmen een typisch effect sor teren, steeds een stoer klankbeeld waarborgen. Dat juist een componist als Marius Monnikendam zich tot de middeleeuwse kerktoonsoorten aange trokken voelt, behoeft wel geen be toog, de typische wendingen in de me lodische lijnen vestigen hier steeds weer de aandacht op. Overigens is het wel de korte-motivische gesteldheid van Monnikendams melodiek, die soms verantwoordelijk is voor een wat lapi daire inslag van het werk, welke soms een volledige ontplooiing van het span ningsveld schijnt te verhinderen. Een doorkneed vakmanschap spreekt voorts ook uit de voortreffelijke instru mentatie, het grote symfonie orkest voert hier een uitgebreid slagwerk instrumentarium met zich mede. dat vooral de ritmische stuwingen tot ob sederende werking weet op te voeren. Handgeklap en voetgetrappel van het koor aan het begin van het eerste deel „Le Carnaval de la Terre" beho ren tot de beeldende effecten, die bij dergelijke muziek uitstekend passen, maar men treft in de partituur ook zeer vele momenten, die van een fijn zinnige klankfantasie en een ont wikkeld klank voorstellingsvermogen (harp!) getuigen. Ondanks de grote technische moei lijkheden, die de partituur aan een koor, zoals b.v. in het treffen van zeef moeilijk liggende intervallen, stelt heeft het Toonkunstkoor o.l.v. Jan Out zich voortreffelijk van zijn taak gekwe ten. De bespotting van Noé werd mal grote felheid en spitse ironie getroffen van warme en volle klank was de af sluitende Psalm Laudate Dominurtl vervuld. Veel lof komt ook het jon genskoor toe dat in de Procession des animaux en in het Ronde de chansons een frisse en zuivere koorzang ten ge hore heeft gebracht. De recitanten Elise Hoomans en Johan Schmitz hebben hun partijen met veel fantasie en over tuiging gezegd, voor het aandeel van de solisten Annette de la Bije, Aafje Heynis en Leo Ketelaars alle lof. In het grote succes, dat de uitvoe renden terecht ten deel viel heeft de componist, die op het podium geroe pen werd, ruimschoots gedeeld. Het concert dat onder auspiciën stond van de Mij. t.b.d. Toonkunst, afd. Nijmegen en omstreken, werd ge opend met een zeer goede uitvoering van Mozarts Kronungsmesse K.V. 317- Jan Out en de zijnen hebben hun offi- niteit voor deze muziek weer op over tuigende wijze bewezen. B. G. Op initiatief van de Zwitserse beeld houwer Albert Wider is in Zwitserland een „Architectengemeenschap voor de missie" opgericht. Deze gemeenschap stelt zich ten doel de missie op bouw kundig gebied te helpen. Gezien de pre caire situatie in de missie op dit terrein heeft men naar wegen gezocht voor on middellijke hulpverlening. Uitgaande van de actuele behoeften zullen de medewer kende architecten en bouwkundigen thans een boek uitgeven, waarin bouwende missionarissen technische gegevens kant en klaar vinden. De missionarissen kun nen steeds op de architecten terugvallen voor verdere bijstand en uitwerking van detailplannen. Aldus meldt het K.N.P.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5