LI EVA PETERS BRUSSEL - 1958 WERELDREIZIGSTER IN MODE Vrouwen Varia LONDEN's MODE-ELFTAL Portretgalerij i smeet met naalden, kegels, vraagtekens, vazen... De porseleinkast van Shang-Yin Charmante representatie van Het werk van twintig ge-uniformeerde meisjes m Swiss model Ligne Obélisque Het kopje gemalen thee Goedkopere textiel hebben al eens een S'bocht van u gemaakt, mevrouw en een Pagode. En ze hebben u achter- °envolgens in het silhouet van .een A-, een H-, een X-, Y- of Z" ]jn geperst. Ze hebben al eens tentmantel om uw schouders £®hangen en uw figuur moest de ^'ergelijking doorstaan niet de kling van een damascener zwaard kromstaf van een bisschop, omgekeerde tulp of het blad van een viool. Voor de komende ^inter smijt het Londense mode" jrjftal (de twaalfde man, Digby horton, was door zakelijke be rgnes verhinderd) met weer eens v,'at nieuwe begrippen. 01 m M Zondagsschool V an Tuinen en een Elegantie-paleis Tuinen Ks. Echt iets vóór mij" Al dit schoons doet ons plotseling weer belanden bij Lieva Peeters oudste dochter van Flor Peeters- de wereldberoemde organist van de Sint-Rombout-kathedraal te Meche len die na het beluien van de Grand Prix voor piano, zich in Ame rika op het klavecimbel wierp en daar haar vrije tijd produktief maakte als gastvrouw in de Faculty Club of the University. Twintig uniformen De ligne Obélisque uit de na jaar s- show van Manguin links naar rechts: MICHAEL: Er kwamen geen vullingen ho~r pas aan tweed tailleur, ivaarbij v effect van de korte rok en het ruim- 'e"de jasje (geen taille) door een grote hoed nog wordt geaccentueerd. HeHASSE: De „vraagteken"-lijn heeft e,t lange ruime rug die onder de heup ordt ingenomen. Daaronder wordt voor r'e tailleurs een nauwe rok gekozen. ÜRADLEYS: Een lichte reismantel met Q°'e opgezette zakken van honingkleurig "lees lam. De ruimte van de rug wordt. l"genomen door een brede ceintuur. We praten nu over naalden (die Vic- r Stiebel eindelijk beweert gevon- te hebben in de hooiberg van de over kegelachtige urnen yVorth) en hoepels (Cavanagh zeg'. aarbij passend: Hoop-la), over vraag. q en (Lachasse) en Chinese vazen. li'?en gewone Chinese vazen natuur- J uit een bazarretje tot steun aan de ij, rI°gsfondsen voor Mao Tse Tung of tJa,nS kai Shek. Nee, als u ooit eens j0 "et sanctuarium van de modesa- ,j n 'n Albemarle Street mocht wor- j,j n toegelaten, waar Ronald Paterson Jn modekunst bedrijft, wees dan ge- „^^schuwdRicht uw blik dan Isai n op schoorsteenmanfel en (jcg 1 het een kennersblik zijn. En zeg Chi 20 terloops, of u elke dag met ^'"ese vazen jongleert: „Ach ja W0nn?"Yin"' Wees gerust, er is geen ''d on-net bij. Integendeel. naahang-Yin is immers alleen maar de ^aa""1 Van een keizerlijke familie 0p rmee onze antiquairs zo ongeveer haifV°et van jij en jou staan. Ander- aan duizend jaar vóór wij bescheiden de <sunze jaartelling begonnen zaten keruhang-Yins al op de Chinese dra- leip,r°on' De stukken uit hun porse- ast, voor zover die nu op de °rsteenmantel bij Ronald Pater- windcheater boven een blauwe Engels leren pantalon zijn internationale journalistenpubliek de weg wijst naar de goudvergulde stoeltjes in de licht geel geverfde salon waar ook overdag de glinsterende kandelabers branden, dan zegt hij ook: „Ach komjullie lijken toch altijd nog op vrouwen". Hij kan dat zeggen, ook al trekt hij met zijn broeder in de modekunst Michael één l(jn wanneer het er om gaat een zo typisch vrouwelijk attri buut als de taille volkomen te verdoe zelen. Shcrard heeft daarmee de mo- dcklok dertig jaar teruggedraaid Naar de goede oude dagen van Paul White- man en de Charleston, toen het accent viel op de heupen. Wanneer de wereld de purperkleurige fluwelen tuniek achtige mantel ontdekt die Sherard op een zwart wollen japon laat dra gen, heeft hij daarmee het pleit ge wonnen. Toch blijft ook dan het hele Britse modebeeld overwegend vrou-1 welijkcr én eleganter dan dertig jaren I terug. Joe Mattli ontwikkelt daarbij naar de smaak van zijn Zwitserse geboorte-1 land wat meer rondingen dan zijn j Zl]n beland, hebben de merk verdienste, dat zij een mode zin erper de inspiratie gaven voor rwn'euwe herfstlijn, die min of doop. toepasselijk de Chia.lijn is ge- die Dc schouderpunten moeten in de v f" de bovenkant voorstellen van as' die verder in een rustige bui de tam 0r'°°Pt naar de voorkant van v Een klein schootje verbeeldt °elstuk waarop dit antiquarisch •'dar Plar|ument vijfendertighonderd 1«Sp ge'cden door een anonieme Chi- 'j,p0'jen bakker is geplaatst. 'P»ïf jc u vooral, van de heer Ronald KIlcitPi?eerdere eer en glorie en pu- lrson. De schaar erin! goedwij zijn dus vazen «els en naalden. Ach kom er we Michael Sherard zien er h'j in een verblindend witte n0 ip, J, icopp ersianer wordt ook dit sei- i r(>i i ""j succes verwerkt in de I .on - Cr* "*£e"s ontwerper Rudolj vnn deze baret op een bis- "Psmjjter geïnspireerd. WORTH: l:en kegelvormige urn stond model voor de nieuwe collectie waarvan het soepele ejject bereikt wordt door het uitbannen van stijve vullingen en petticoats Engelse collega's. Maar overigens heeft zelfs een man als Charles Creed er zijn traditionele militaire stijl voor opzij gezet. En als om zijn bekering nog te accentueren ging hij met lan gere rokken (ergens tussen enkel er, kuit) nadrukkelijk in tegen de alge mene tendens die geen scharen ge noeg kan vinden om jasjes, mouwen en rokken de vereiste kortheid te ge ven. Bij Shang-Yin Paterson blijft de rokzoom zelfs veertig centimeter bo ven de grond en Lachasse. Hartnel; en Hardy Amies ontlopen hem niet veel. En ook de kappers en de schoon heidsspecialisten, de schoenenmakers en de handschoenleveranciers spelen allemaal hun rolletje mee in dit toch wel boeiende spel. Want kijk, dat gaat dan zo: kortere mouwen betekenen langere hand schoenen waarbij neutrale tinten het wit verdringen. Voor de schoenenma kers komt het er op neer dat de teen eng spits mag blijven maar dat de hak voor overdag iets van zijn hoogte mag verliezen. Voor de avonduren echter nouden zij nog altijd onverminderd vast aan hun voorkeur voor du'zeling- wekkend hoge naaldhakken op schoe nen met gespen en grote zijden strik ken. die de draagster ervan nog hoger op haar nylon benen zetten. Kleurige benen als zij dat wil. nu een bekende kousenfabrikant gestreepte nylons heeft gelanceerd met pasteltinten als zeeblauw, kanariegeel, roserood en orchideeenwit. De hoedenonhverpers, die hier altijd hebben uitgemunt door hun extrava gant brede en hoge modellen, hebben nu daarnaast ook hele reeksen baret- len en andere soepele modellen door hun collecties gemixed. Qp hun beurti dienen zij daarmee weer het belang van de kappers. Deze heren hebben namelijk in tegenstelling tot de kleer makers, hun scharen tijdelijk in hun zak gehouden om voor de winter een wat langere coiffure te kweken. Zij verkregen daarmee een dubbel effect. Want behalve dat zij daarmee met en kele centimeters (en wat is de mode anders dan een voortdurende strijd om centimeters?!) de afstand verklei nen die er ligt tussen de rand van hun schepping en de zoom van de rok, spaarden ook zij daarmee het beeld van de vrouwelijke vrouw. Maar de prijs gaat toch wel naar de specialisten van de schoonheidssalon, die dit seizoen Het Oog hebben gelan ceerd. U zult zich herinneren hoe zij in enkele achtereenvolgende seizoenen met behulp van mannequins en exis tentialistenmeisjes een hele reeks van maskers populair hebben gemaakt. Die met de holle wangen en die met de bruingebronsde tint. Die met de wazig-vragende ree-ogen, en vergeet ook niet de kat-ogen van ons aller Audrey. Het grote Vragende Oog dat nu uit de make-up doos te voorschijn is gekomen vraagt het accent van een donkergeschaduwde oogholte, die- doet vermoeden dat daarachter zoiets als de diepte van een mysterie schuilt Er komen allerlei kleurlagen aan te pas, met als laatste een zilverig grijs Doch de grote kunst schuilt hem toch wel in de manier waarop onmiddellijk rond het oog een volkomen gelijkma tige lijn wordt getrokken: eerst zwart en daarna iets dat de kleur van het oog accentueert. Bij de neus loopt die lijn heel even omlaag, om aan de bui tenkant vaag naar boven te verlopen. En als zo'^ meiske nu haar ogen extra groot wil maken, dan strijkt zij boven die donkere lijn op haar ooglid een zilverwitte lijn. Het l(jkt me allemaal een heel inge wikkelde operatie, maar het effect ervan is dan ook zoals ik mij voorstel dat de ogen moeten zijn van een jonge zondagsschoolondcrwijzeres. Heel pril, heel lief, maar door de werkelijkheid van het leven nog niet beroerd Dat het intussen ook anders kan bewezen de vijf mannequins die in de salon van Paterson Het Oog met al zijn ver lokking en mysterie en in al zijn enorme diepte demonstreerden ELSE DANAH Reeds een maand nu zijn dc activiteiten van „Brussel-1958" op charmante wijze ons land binnen gedrongen. Dit door middel van het meiske Lieva Peeters uit Mechelen, die het Belgische Verkeersbureau aan het Leidseplein- waar zij momenteel ge stationeerd is, doorsprenkelt met haar frisse schoonheid. Zij is één van de bloeiende uitlopers van de Dienst Onthaal, een comité onder voorzit terschap van Baron Vaxelaire, dat zich ten doel heeft gesteld- het Bel gië van 1958 te omlijsten met een „riant, aantrekkelijk en hoffelijk" klimaat' dat de bezoeker in een sfeer plaatst van hartelijkheid en sympa thie en dat hem eens terug in het eigen land, naast al het nieuwe en wondermooie, doet terugdenken aan een gastvrij volk, dat hem van de kust tot de Ardennen werkelijk ver wend heeft. Drie campagnes Het werkprogram van bovenge noemd comité omvat dan ook drie campagnes: een campagne voor het aanleren van vreemde talen, een hof. felijkheidscampagne en een campag ne ter verfraaiing van het land. Iedere Belg van de wieg tot het graf krijgt zo een belangrijke rol in dit „spel der gastvrijheid", dat reeds met zijn mise-en-scène behoorlijk gevorderd is. •,Want", zegt de heer Vaxelaire, „het België van '58 moet er uitzien als een jonge bruid temidden van een bloemenzee en wat de vreemde talen aangaat, ook hiervoor wordt intensief propaganda gemaakt door pers, radio, folders e. d.- die met élan de slogan lanceren: „Wordt polyglot tegen 1958!" Overigens zal het be kende affiche- ontworpen door teke naar Hervé: „Leer talen aan", stel lig menigeen bij zijn kuiering door ons zuiderbuurland zijn opgevallen. Zodra de expositie wordt geopend- zuilen de Belgen, die meer dan één taal spreken, een kenteken dragen, waarvan de kleur de taal aanduidt. Buitenlanders krijgen eenzelfde in signe en mocht deze opzet goed uit de grondverf komen- dan zal hij zich inderdaad ter plaatse happy ge voelen. Intussen maakt deze grootse mani festatie zorgvuldig toilet in de spie gel van 200 hectaren grond, die, een maal omgetoverd in een symfonie van licht, kleur en architectuur- een echte cursus zal zijn in tuinaanleg, wat de kijker alras inspireert bij thuiskomst zijn eigen groenig ach tertuintje om te toveren in een stuk je Hollandse Renaissance-tuin of een Andalusische patio. Want ditmaal wordt ook de buitenlandse deelne mer genoopt zijn verbeelding en ori. ginaliteit in het werk te stellen, door rond en om zijn paviljoen een speci fiek nationale tuin te creëren met eigen plantendecoratie- verwant aan de volksaard en de lijst van ge- MOLLY MORSE is een van de vele illustraties voor het bewijzen van de oude stelling dat journalistiek zijn beoefenaars soms tot wonderlijke beroepen brengt. Zij is er een vliegend voorbeeld van, doordat zij haar boterham verdient in dienst van een grote luchtvaart maatschappij. Toen zij in Schotland nog eenvoudig verslaggeefster was voor het dagblad Daily Express was er niets, dat deze toekomst zou doen vermoeden. Net zo min overigens als toen zij haar artikeltjes schreef voor de vrouwenpagina of toen zij haar eigen „kolom" mocht redigeren. Molly Morse was alleen maar een levendig, hardwerkend meisje met belangstelling in de dingen om haar heen. En in de mensen vooral. Zij bleef dat ook, toen zij haar journalistieke loopbaan aan de kapstok had gehangen om samen met haar man een zaakje in antiek te openen in Frinton (Essex). DE OORLOGSJAREN zagen haar in weer een an dere rol. Ditmaal als lid van de Women's Voluntary Service, de organisatie voor vrouwelijke vrijwillige hulpverlening, waarvoor zij soldatenkantines inrichtte in alle delen van het land. Maar dit kon natuurlijk niet zo blijven en toen de oorlog voorbij was keerde Molly Morse in zekere zin weer terug tot haar eerste liefde: die van de vrouwenpagina. Er kwam nu weliswaar geen krant meer aan te pas, maar wel de vele ideeën en de ervaring die zii in dienst van de krant had opgedaan. Molly Morse werd namelijk door een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij speciaal belast met het beharti gen van de belangen van de vrouwelijke passagiers. En eveneens werd zij als gastvrouw aangewezen voor tal van vooraanstaande persoonlijkheden die met de machi nes van haar maatschappij naar Londen vlogen. Kort daarop ging zij in zaken. Maar het bleef bij de vliegerij. Want toer. de BOAC, de British Overseas Airways Cor poration, in 1953 een vertegenwoordiger nodig had, be sloot men het eens met Molly Morse te proberen. Zij deer' dat werk zo goed, dat zij kort daarop verkoop- leiaster werd, en daaruit volgde dan weer haar vol gende functie: die van mode-adviseur voor de passa giers van haar maatschappij. Wat die functie omvat valt moeilijk in vijf woorden Eon van de modellen die Molly Morse in het buitenland toonde: een gemberkleurig mot uit gemengd tweed tailleur, door Victor Stiebel ontworpen voor het modehuis Jacqmar. MOLLY MORSE te zeggen. Het komt er op ne«r, dat iedere vrouw die plannen heeft voor een verre luchtreis waarop haar kleding en haar make-up tegen de eigenaardigheden van een telkens wisselend klimaat bestand moeten zijn, bij Molly Morse om raad kan komen. Nu lijkt dat niet zo moeilijk voor een reizigster die een uitgebreide bagage met zich voert. Maar de luchtvaartmaatschap pij en de klanten rekenen in grammen. En iedere gram boven het toegestane gewicht kost extra geld. HOE HET met de uiterste beperking óók kan heeft Molly Morse in een harde praktijk geleerd. Zelf heeft zij vele duizenden kilometers gevlogen, naar alle delen van de wereld. Nog kort geleden was zij in het Verre Oosten, waar zij als commère („Lady-speaker" heet dat in het Nederlandse modejargon) optrad bij shows van Engelse mode in Singapore en Malakka. Daarvoor was zij in Ghana, de jonge staat aan de Goudkust, en in Nigeria. Zij was toen juist terug van een vliegtocht van ruim 25.000 kilometer door Zuid-Afrika, waar zij modeshows leidde in Johannesburg, Kaapstad, Salis bury en Livingstone. Als ervaren koffertjes-pakster gebruikt zij maar zel den vloeipapier om haar kleren in goede staat te hou den. „Wanneer je maar weet wat je mee wilt nemen en hoe je dat op de juiste manier moet inpakken, zjjn al die andere dingen niet nodig", zegt zij. Bij voor keur kiest zij daarbij katoenen en wollen stoffen, om dat die de huid niet belemmeren in haar natuurlijke ademhaling. En die toch voldoende licht en kreukher- stellend zijn (of gemaakt kunnen worden) om op een lange reis geen rampen te veroorzaken. AL HAAR ERVARINGEN hebben Molly Morse tot een wereldreizigster in mode gemaakt. Zij dient daar bij nog het voor de couturiers van haar land ongetwij feld nuttige doel, met haar modeshows in verre landen de export van hun creaties te bevorderen. Daarnaast is zij zelf een geregelde gast in alle bekende mode centra van de wereld, waar zij voortdurend nieuwe ideeën opdoet om haar klanten voor een volgende reis te adviseren. En zij telt ze bij duizenden, de vrouwen die ieder jaar haar raad vragen. In haar vrije tijd houdt Molly Morse zich ver afzijdig van alles wat met vliegerij te maken heeft.'Zij geeft zich dan volledig aan de opvoeding van haar dochter Mickey en wanneer zij samen haar huis in Chelsea verlaten, dan is dat bij voorkeur om te zeilen. „Dat is mijn enige echte ontspanning", zegt Molly Morse gadigden in aanmerking genomen staan ons heel wat oasen van kleur en genot te wachten. Enerzijds een middeleeuwse tuin, naar het voorbeeld van werken van meesters uit de 16e en 17e eeuw, te herkennen in de geciseleerde motie ven, de subtiele sculpturen van buksboom en groen anderzijds de ultra-moderne tuin- met de enorme mogelijkheden van dc hedendaagse tuinarchitectuur, die o.m. in Brazilië wordt toegepast; deze twee uitersten representeren het mystiek huwelijk in de geschiedenis van de hortologie. Uiteraard eist ook de folkloristi sche wijk haar „eigen tuintje"- waar bij de architecten Jankt en Pechère stellig geïnspireerd zijn door de ,-Jardin des Automates et de» Jeux d' Eaux", daterend van omstreeks 1600, die zij in de omgeving van een labyrint zullen reconstrueren en opsmukken met moderne poppen van pottenbakkers. Via een wilde tuin- naar Brits con. cept, belanden we tenslotte in een stuk oerwoud zij het op een breedtegraad die door de Heizei trekt, en met gewassen, die koude nachten en motregens moeten weer staan maar dat ongetwijfeld het Kongo Paleis zal verrijken met een extra exotisch tintje. Alles tezamen één groot botaniscth wonder- dat nergens mag contrasteren met de beplanting van lanen en grote dre ven, maar waarin de schepper zijn fantasie kan botvieren in constella ties van bloemtapijten, in zacht rui sende watervallen en waaiers van fonteinen, waarvan iedere druppel speelt met de weerkaatsing van zon- of kunstlicht. „Vóór dat ik in dienst kwam van de Expo- deed ik thuis een beetje aan handwerken en tapisserie, ik vind het enig zelf de schapen te scheren en de wol te wassen, verven en spinnen, maar toen een kennis van me, die bij de Dienst werkt- het idee opperde van hostess, dacht ik: ,-Echt iets voor mij". Ik gaf me op ende psycho-technische keuring viel succesvol uit". Vanaf 1 juli zijn er 40 hostesses in dienst van de hoffelijkheidscam pagne en, uitgezonderd die in de vier grote steden, Amsterdam- Parijs, Londen Düsseldorf, die na Brussel de première kregen, hebben deze meisjes- die tussen de 21 en 35 jaar en van Belgische nationaliteit moe ten zijn, de taak, met éen stralende glimlach en een parate talenkennis overal aanwezig te zijn, waar de buitenstaander ze nodig heeft: aan de grens- vlieghavens, stations, aan boord van de mailboten Oostende- Dover, in tal van Belgische steden die ontvangstpaviljoens bezitten en tenslotte op de tentoonstelling zelf. Inmiddels kennen we Godelieve nog niet lang, maar ze heeft ons al ras veroverd door haar natuurlijke charme en stellig ook door het ele gant uniform- waarvan er tegen het einde van het jaar ruim 200 zullen paraderen: wijnrood jasje ,waar juist op de goede plaats een witte over hemdblouse uitpiept, donkerblauwe rok en pumps- zwart ruiterhoedje wat één van de Amsterdamse voorbijgangers laconiek deed op merken: „Waar is uw paard?" en witte handschoenen. Voorop een gouden ster en de letters: fair- hostess. Tot nu toe is zij nog de enige in Nederland- die er zo uitziet en aan belangstelling zal het haar dan ook niet ontbreken. De discipline in dit korps van Onthaal-koninginnen is uiterst streng en para-militair. -,In het najaar krijgen we nog een grondige cursus in Belgisch toerisme, folklore en cultuurhistorie en# dan, in april 1958 gaat het pas voorgoed beginnen". „Welke evenementen voor de vrouw zijn er in het kader der ex positie"- vroegen wij haar. „Eenelegant paleis. Het „pa leis der elegantie". Eigenlijk is het één grote receptiezaal aangepast aan de vraag naar ruimte voor een zeer verschillend van aard en steeds wisselend aantal genodigden. Mid den rechts bevindt zich een op zich zelf draaibaar podium en de wanden van de kleinere receptiezalen zijn geornamenteerd met 23 grote en kleine uitstalkasten, waarin diaman ten hun schitter ten toon spreiden naast weelde- opschik- en fantasie- artikelen. Voor sommige groepen van expo santen worden feesten georganiseerd met een zeer elegant karakter: „Bal der Haute Couture". „Bal van het diamant", >,Een nacht der juwelen", „Een gala van liet parfum", ,-Een avond der Haute Coiffure". Ondoenlijk hier dieper op in te gaan maar het belooft stellig een sprookjesachtig décor op het toneel waar iedere vrouw toch graag een kijkje neemt. LUCIENNE. THANS ZIJN de Italiaanse mode salons hun tour de mode weer ge start met luisterrijke shows. Een fraai défilé van /artogige manne quins, maar achter de gouden stoel tjes van de privé-klanten ratelen de vendeuses angstwekkend snel; de coupeuses vliegen van het ene pas hokje naar het andere, op sloffen en met spelden tussen de lippen. Na Italië reed de modetrein naar Parijs en tenslotte naar Londen, maar ondanks dat deze terreinen toonaangevend zijn voor de lijn van het komend seizoen, zal er in uw gar derobe stellig weer een jurkje prij ken met het opschrift; Swiss Model of Made in Switserland, al is hier dan ook niet zoveel poespas omheen geweven. Toch maakt de Zwitserse mode steeds meer haar opwachting over de grens en op de 30ste internationa le modemanifestatie, die te Zürich werd gehouden kon men kleding be wonderen van een ver doorgevoerde verfijning, modieus, harmonieus wat de kleurcombinaties aangaat en per fect op het gebied van accessoires- Vooral blouses met fraaie garne ringen van kant en broderie, soms van voorname Zwitserse katoen, fil a fil, heel dun, met stiksels, die min der dan een millimeter van elkaar zijn uitgevoerd. In de wollen weef sels was een opvallende noviteit: Shetland zo dun en soepel als zijde, in kreeftrood naast Konstanzgroen en houtbeige. Voor avond en cocktail robes paradeerde Helenca een naam die u wel bekend is van stretch-nylon miniatuur broekjes en handschoenen. Het is een elastische stof met goud draadmotieven in relief stellig iets van „slankerinnetjes" wanj het sluit even strak om het lichaam als een nylonkous om het been. ONLANGS VERSCHEEN er een omvangrijk rapport, van een zekere prof. dr R. Pauli van het psycholo gisch instituut van de universiteit te München over het genot en het ge bruik van een Europees kopje thee. Hierin beklemtoonde hij, dat dit ede.e vocht een stimulerende werking heeft, als men er vier kopjes van drinkt (niet meer en niet minder), waarvoor per kopje 2'/ï gram thee dient te worden gebruikt. Het duurt ongeveer veertig minuten vooraleer men de invloed ervan merkt, die zo wel bij lichamelijke als geestelijke arbeid een gunstig effect heeft. De oorzaak hiervan ligt in het al kaloid gehalte, een looizuur dat een rustig makende werking verschaft aan de ingewanden, zodat ieder ver moeid mens al dadelijk weer inten sief „bij de tijd" is. Slechts 35 kop jes is het maximum waarmee gij u dagelijks kunt laven, het overige is schadelijk voor uw bonne santé. Om de theebladeren echter zo pro fijtelijk mogelijk te doen zijn, heeft de markt een nieuw produkt geïntro duceerd: een molentje dat al malend het borrelende kookwater doorspren kelt met een geurig aroma. En zo vormt dit recept mits op de juis te wijze gelaafd in sierlijke komme tjes, met oosterse gratie een heer lijke drank, tegen hoofdpijn, aanval len van duizeligheid en daardoor ont stane lusteloosheid, gevoel van zwak te, slechte eetlust, koude rillingen en gevatte kou. De verzuchting van vele Parijse huismoeders, dat de textiel te duur blijft om de mode op grote voet te kunnen volgen, heeft de fabrikanten genoopt, een nieuw materiaal te la ten ontdekken, dat de kwalificaties góed en goedkoop in zich verenigt. Het resultaat is een Frans meryl- weefsel een uit c-IJjilose bereide stof, die na ettelijke chemische bewer kingen tenslotte als celwol uit de bus kwam. Het weefsel voelt pretti: aan, zacht en uitermate ges hikt.vaor het ver vaardigen van modellen met plooi- effecten. Daar de garens in elke ge wenste dikte worden gesponnen, is deze meryl zowel voor zomer als win- terkleding een aanbevelenswaardig artikel, dikwijls bedrukt met fraaie dessins. Zo zagen we reeds uit Duits land afkomstige meryl-stoffen de re vue passeren, bedrukt met uiterst kleine roosjes. Trouwens dit produkt heeft zich thans reeds vermenigvul digd tot „fibrane gonflante" en „fi- brane frisee", wat ort en goed hier op neerkomt, dat de wollen draad is gekroesd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9