TOLKIEN, Bartoks strijk kwartetten Franco, de troubadour van Capri Leergang in fotografie I 'ik, cle fantast ACTUALITEITEN NIEUWE GRAMMOFOON PLATEN Ritte! 11^ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1957 VB Het tweede deel van „In de ban van de ringV De seizoenen van de vaderland se romanproduktie worden thans getekend door het werk van een Britse professor. Nu de herfst na dert ligt het tweede deel van de Ring-trilogie van de fantast Tol kien voor ons; in het volgend voorjaar zal zijn merkwaardige boek in Nederlandse vertaling voltooid zijn. Wie het eerste deel „De reisgenoten" las en zich liet meeslepen naar dat wonderlijke rijk, de Midden-aarde, met zijn mistige mythologie, zijn elfen, dwergen, tovenaars, zwarte rui ters, zijn huiveringwekkende na tuurwonderen en bizarre poëzie, heeft aan weinig bladzijden van het tweede deel genoeg om op nieuw onweerstaanbaar getrok ken te worden door de unieke sfeer die prof. Tolkien weet te creëren. Met ingang van liet nieu we schooljaar wordt aan de kunstacademie St.-Joost te Breda een opleiding verbon den voor fotografie- en film- vormgeving. St.-Joost is de eerste middelbare kunst academie in Nederland, die dit vak aantrekt, zodoende is hier sprake van een pri meur en van een gedurfd initiatief bovendien, dat de leiding van de jonge acade mie aan de St.-Janstraat tot eer strekt. Eigen gezicht *•- -u: %f En zo zien we hem in gedachten in de nachte lijke stilte van 't hoog gelegen Anacapri, na gedane taak, zittend op de rand van het muur tje bij de windmolen, omringd door zijn vrien den. Daar speelt zingt hij toch waarlijk maar het liefste, omdat zijn kunst hem meer is dan geld, al moet hij ook leven. Maar leven betekent voor Franco, onze Franco, vooral zijn eigen kleine eiland, zijn meisje dat hij binnen kort naar het altaar hoopt te leiden, ên zijn zangen: Tu, luna luna tu, luna caprese en M Een muzikant is geen piloot Aan een lang gekoesterde wens Is nu voldaan met een integrale opna me van Bartoks strijkkwartetten, Het zijn zes werken waarvan het ontstaan zich bijna over een men senleeftijd uitstrekt. Het geheel open baart de volledige groei en ontwik keling van een der grootste muziek- siheppers van deze eeuw. Want juist in dit domein heeft Bartok, zijn eigen aard en traditie getrouw zich het volledigst uitgesproken. Hoewel vorm en bezetting de in timiteit oproepen van de kamermu ziek zijn deze zes kwartetten van niet minder betekenis dan van een Tschaikowsky b.v. die met zes Symfonieën alle concertpodia der muziekwereld overrompelde, hetzij onder de roemruchte titel van „De Pathetische" hetzij met andere ro mantische symbolen. Bartoks kwar tetten bezitten geen titels en hun klank speculeert niet op de volks gunst. Zij zijn muziek zonder méér ook al gaat er een wereld van in nerlijke belevenis onder schuil. Bartok was een te ingekeerde natuur een te hermetisch gesloten intellect om met extra-muzikale motieven naar buiten te treden. En juist de intimi teit zowel als het raffinement van het snarenspel was bijzonder geëi gend om zijn eigen gemoedssnaren tot de uiterste spanning op te voe ren. En zolang de strijkkwartetvorm door de componisten der laatste twee eeuwen werd beoefend is van deze intieme beleving steeds sprake. Een zeldzaam meesterschap vergt het voor een muziekschepper om zich in het strijkkwartet uit te spre ken en dat meesterschap is een balans tussen affectieve en ratione le factoren die aan het scheppings proces een zekere classiciteit ver lenen tvaartoe maar weinig compo nisten in staat zijn. Zelfs een overi gens niet onbeduidende figuur als Grieg kon ondanks herhaalde pogin gen deze top niet bereiken. Een Haydn en Mozart waren door de ga lante aard van hun hoofse omgeving en de daarnaar gemodelleerde salon- muziek bijna voorbestemd om zich in het snarenspel uit te spreken. Zelf kwartetspelers zijnde, dagelijks Het is de sfeer van een vage prehis torie waarin evenwel de hoofdfiguur Frodo, met allerminst vage trekken getekend is. Frodo de Hobbit ja, wat Hobbit is valt niet in een paar woor den te zeggen: een mens van een zeer klein postuur, maar een mens van „ras" wiens nonchalante heldenmoed hem misschien het meest verwant doet zijn aaneen Engelsman Frodo is ook in dit tweede deel het middel punt van wonderbaarlijke, angstaan jagende avonturen. Maar temidden van de magische wouden en dreigende toververschijningen blijft hij volstrekt reëel, de mens die de maat der wonde ren bepaalt. Het is ondoenlijk de avonturen van Frodo en zijn reisgenoten op weg naar het monsterlijke „hol van de leeuw" dat Mordor heet na te vertellen. De strijd om de Ring, die over het heil en het verderf in de wereld be slist, is nu in volle gang. Frodo is met de Ring het land van verschrikking binnengedrongen om haar te vernie tigen in het vuur waaruit zij in de oertijd gesmeed is en zo te voorkomen dat zij door de boze geesten misbruikt wordt. Reeds aan de grens wordt Frodo met zijn reisgenoten overvallen door een duistere horde aanvallers, welke zij na een wanhopig gevecht weten terug te slaan. Voortdurend bedreigd en vervolgd zet hij met zijn knecht Sam zijn tocht voort. Zij beleven een reeks avonturen nog spannender en met nog meer afwisseling dan in het eerste deel. Het zou Tolkien oneer aandoen, de mening te huldigen als zouden de ge beurtenissen op zichzelf, de waarlijk Homerische gevechten, de fantastische ontmoetingen, de poëtische idyllen, de waarde van zijn roman bepalen. Die waarde wordt bepaald door Tolkiens ongeëvenaarde talent, zich in te leven in een wereld die ver van de onze af ligt, zijn veelzijdig vermogen om tot in details van geografie, historie, taal. naamgeving, die suggestie van een aparte vreemde wereld werkelijk te maken. Dat, en de Rabelaisiaanse bra voure waarmee Tolkiens fantasie de kloof tussen onze wereld en die van Frodo wijd geopend houdt, maakt zijn boek tot een der meest overrompelen de kunstwerken van deze tijd. hun adellijke heren omgevend met als zijden klederen ruisende muziek en vervuld door alle vormengladheid, charme en finesse der Rococo was voor hen het strijkkwartet een edel amusement van vier stemmen die als het ware in een zeer onderhouden de, geestrijke en weloverwogen con versatie gewikkeld waren. Een halve eeuw later, toen Beethoven pruik en staatsiedegen naar het panopticum slingerde verkreeg het strijkkwar tet een meer menselijke betekenis. Ander geluid. Na nog even in zijn eerste kwar tetten bij de geest van zijn grote voorgangers vertoefd te hebben, hoort men al spoedig een ander ge luid doordringen van meer individue le aard gelijk in zijn symfonieën en sonates. De toonkunst ais edei klankenspel heeft afgedaan en het tijdperk van een algemeen-mense lijke belevenis in melodie en samen klank is aangebroken. Heel de le vensavond van Beethoven wordt ge huld in de klank van het strijkkwar tet waarin heel de weemoed van het afscheid is besloten en de oude vormgeving verbrokkelt en verindi- vidualiseert tot een hymnische on eindigheid. Maar bij deze subjectie ve gevoelsontlading bleef een sterk vormbesef bij Beethoven overheer sen en hij voor het eerst bracht een noodzakelijke binding tussen de de len onderling door verwante motie ven. Eén componist is er geweest na Beethoven die hem op deze weg ge volgd is: César Franck. Eén is er die tot aan de aanvang van de nieuwe eeuw, het strijkkwartet met nieuwe klanken en ongekende vormen heeft verrijkt. Eén strijkkwartet is er sinds Beethovens Opus 135 gescha pen waarin de vier snaarinstrumen ten een melodiek uitzingen in vier organisch gebonden delen die als vraag en antwoord in een gesprek als oorzaak, handeling en gevolg in de mrde der logica uit elkander voort vloeien en zulks met een bloeiende en zingende klank welke veelal aan die van het orgel herinnert waaraan deze componist zijn hart had ver pand. Bij de aanvang dezer eeuw zijn het Debussy zowel als Bartfok geweest die het spoor van Beethoven of Franck, of van beide hebben gevolgd. Bartok vooral stond geen ander klankidioom voor de geest dan dat van de strijkinstrumenten zelf, ge voed als zijn muziekgeest was in het land van tziganen, cembalospelers, violisten, altspelers, cellisten en contrabasspelers. Vanaf het eerste strijkkwartet ont staan bij de aanvang dezer eeuw tot aan het laatste, even vóór de oor log in Boedapest geschreven, nemen we steeds die uitgesproken drang waar om het spel der vier snaar instrumenten te verrijken met on gekende klankcombinaties en om de vorm een eigen aanzien te ge ven. Dat de melodiek daarbij door de Hongaarse volksmuziek wordt be ïnvloed spreekt haast vanzelf bij een componist die een leven lang een bijna systematische strijd heeft ge voerd om het behoud van inheem se Hongaarse zowel als Balka- nese volksliederen.. Duizenden en nog eens duizenden werden door hem verzameld uit de volksmond op getekend. ten dele door de indrin gers in zijn land vernietigd, ten de le gered en met grote nauwkeurig heid geregistreerd. Toch is deze beïnvloeding niet zo danig geweest dat ze tot enig cliché aanleiding zou hebben gegeven. Eer der kan men zeggen dat de vrijheid en bewogenheid der Slavische mu ziek hier aan ritme, melodie en sa menklank een ongewone stuwkracht verlenen. Zelfs bij vier snaarinstru menten blijkt het dan mogelijk om hier de klank tot een rossig vuur te doen ontsteken waarvan de fon kelingen een sterk-bewogen passie verraden. Maar Bartok bedwong de ze passie, of datgene wat hem in wendig verteerde en zijn geest tot het eind van zijn leven als in een hermetisch-gesloten ruimte gevangen hield, door een bijna pijnlijke nauw gezetheid in het berekenen of bere deneren van klankeffect en vorm. Deze componist was tegelijk mathe maticus en architect en hij bere kent de ruimte- of tijdwerking ta bellarisch. Zo doet hij ieder deel van het' Ve kwartet het omvangrijkste der zes volgen door een becijfering, welke de duur van het stuk in se conden berekend aangeeft. Hier blijft dus voor de kwartet spelers geen enkele vraag omtrent tempo onbeantwoord, maar we moe ten eerlijk getuigen bij het sublie me spel van het Juilliard- en Vegh- kwartet thans door Philips en Co lumbia geregistreerd op drie L.P.- platen x) geen chronometer in de hand te hebben gehad om de rigou reuze tijdstabel van Bartok te verifië ren. Overigens moeten we onder men sen van vlees en bloed waaron der men artiesten en kwartetspelers wel rekenen mag nog de eerste ontmoeten die na het spelen van het le deel van dit Ve kwartet uitgere kend op zeven minuten vier en een halve seconde de finish passeert. Beter ware het zulk een muzikant pi loot te doen worden: x) Columbia III-IV is 1267; V en VI is 1285. Philips 1 en II is A 01153L. Marius Monnikendam. Begrijpelijk is, dat bij de ontwik keling van dit initiatief een berg moeilijkheden overwonnen moesten worden en dat men zich alvorens doel en werkwijze van deze vijf jarige cursus vast t^ leggen, inter nationaal oriënteerde. De weerslag van deze oriëntatie werd de be langstellenden en belanghebbenden gepresenteerd op een foto-tentoon stelling, waaraan belangrijke Euro pese foto-scholen deelnamen. De sectie fotografie van de Ecole com munale des arts et metiers te Ve- vey; de Kunstgewerbe-schule der Stadt Zurich, Bayerische Staat- lehanstalt für Photographie te Munchen, de Folkwang Werk- kunstschule der Stadt Essen en de Staatliche Schule für Kunst und Handwerk te Saarbrücken zonden werkstukken in. Uit de ervaring van de scholen heeft de Kunst academie St.-Joost bovendien volop kunnen putten om deze nieuwe leergang gestalte te geven. Het doel van de opleiding Is jon gelui gereed te maken voor het vervullen van zelfstandige of lei dinggevende plaatsen in die beroe pen, welke de goede vormgeving van fotografie en film en haar randgebieden (waarbij o.m. aan televisie is gedacht) omvat. Daarbij zal uiteraard grote aandacht wor den besteed aan de creatieve fac tor bij de bepaling van de vorm geving. Aan de technische vaardig heid zal uitermate veel aandacht worden besteed; eveneens zal de leerlingen een grote hoeveelheid technisch begrip worden bijge bracht. Toch moet men daaivij steeds bedenken, dat dit alles slechts middelen zijn, waarmee de leerling op de duur eigen visie, expressie en creativiteit vorm kan geven. J', Aan deze mensen zal in de toe komst grote behoefte blijken te be staan. Foto en film hebben in de loop der jaren hun eigen gezicht gekregen en talrijk zijn de specia lisaties, die vakmensen vereisen. Het is b.v. heel wat anders om mode-fotograaf te zijn als om iets te presteren in de foto-journalis tiek. Degeen, die zich wil ontwik kelen als filmcamera-man moet aan geheel andere eisen voldoen als degeen, die als mixer bij de te levisie in ijl-tempo keuze moet ma ken uit vijf, zes voor hem verschij nende beelden. Voor al deze mo gelijkheden (en er zijn er nog tien tallen zoals teken- en reclamefilm, industrie-fotografie etc.) wordt in de cursus van St.-Joost de basis gelegd van waaruit de leerling met einddiploma zich verder ontwikke len en specialiseren kan. Al is het probleem bij de aan vang van deze cursus nog niet op portuun, toch houdt de leiding van de school er nu reeds rekening mee, dat zij, naast een vaste kern van enkele Ieraren, gast-leraren zal dienen aan te trekken om de specialité's te onderwijzen. Daartoe zijn reeds de nodige contacten ge legd. Polygoon b.v. is gaarne ge negen aan deze opleiding medewer king te verlenen. Contacten be staan er ook reeds met de K.R.O.- televisie, die eveneens medewer king toezegde. Beide instituten juichten deze opleiding ten zeer ste toe. Zo zullen er ook gast docenten van de buitenlandse foto pers worden uitgenodigd voor het reportage-werk. Het is bovendien de bedoeling de leerlingen van deze cursus alge meen te vormen. Het eerste jaar zal zeer in het bijzonder in dit teken staan. Kunstkennis in het algemeen, kunstgeschiedenis, be grip voor literatuur en muziek, in zicht in beeldhouw- en schilder kunst zullen de leerlingen deels theoretisch, deels praktisch worden bijgebracht. Zodoende hoopt de leiding van de school mensen te vormen, die op 't terrein van de kunst en haar vormgeving breed georiënteerd zijn en die bovendien in staat zijn bewust en daardoor kritisch te staan tegenover allerlei kunstuitingen. Het laat zich begrijpen, dat deze opleiding een zeer kostbare wordt. Aan materialen zal de cursus veel geld verslinden, nog meer wel licht aan moderne accommodatie. Het geval wil, dat de kunstacade mie St.-Joost reeds jaren de be schikking heeft over een perfect geoutilleerde fotografie-afdeling, die zij voornamelijk benutte voor het vak reclame. Er is een behoor lijke opname-ruimte, er is een aan tal donkere kamers voor foto en film. Dat men met deze outillage voor de nieuwe leergang kan vol staan, lijkt uitgesloten. Er zal meer apparatuur moeten komen. De materiële basis voor de cursus ligt er echter reeds en dat heeft waarschijnlijk ook de beslissing over de nieuwe leergang voor het betreffende departement in Den Haag vergemakkelijkt. De mogelijkheid tot uitbreiding is er bovendien. Niet in het histo rische gebouw Occrum, waarin de kunstacademie is ondergebracht. Wel in een terrein achter de school, waar eventueel een nieuw gebouw kan worden opgetrokken. De energieke directeur Slee wees naar die open ruimte met iets van verlangen in zijn gebaar. In ge dachten zag hij hier reeds een film studio staan - i y;. S' v// N.a.v. „In de ban van de ring", deel II. „De twee torens", door prof. J. Tolkien. Vertaling Max Schuchardt. Uitg. Het Spectrum, Utrecht. Ik heb een zwak voor Franco's kleinkunst gekre gen. Nee, niet al in Rome, waar hij deze winter, als de temperatuur mild was, op de rand van een fontein neerstreek en zijn gitaar liet zingen. Op die momenten liet het geld hem koud. Dat kreeg hij op de betaaldag wel in Sheherezade, de dure nachtclub in Rome, waar hij na middernacht stemming moest brengen, als het grote orkest er zijn afscheidsme- lodie had laten horen. Op dat pleintje speelde en zong hij louter uit liefde voor het lied, dat deels uit Napels, deels uit Capri stamde. Het lied. waarvan hij een enkele reeds bij de broeders op het internaat had geleerd en dat hij voor grote mensen ge schikt had gemaakt. Zoals dat versje van de katjes op Capri. Onze ontmoeting dateert van de lente daarna, op Ca pri. Wel betaalde Rome veel beter, maar zijn hart trok naar het meisje, dat hij bin nenkort zijn vrouw mag noemen. Daarom ziet de Eeuwige Stad hem voorlo pig niet terug. Het kleine Capri is zijn vaderland. Een geboren Na- pqlitaan voelt zich immers óók pas op de tweede plaats Italiaan. Dicht daarbij is Franco geboren. „Meta di Sorrento". Maar op nauwe lijks driejarige leeftijd stak hij de baai over naar Capri. En daar is hij sindsdien ge bleven. Wat weet hij van die eerste jaren af? Op Capri kreeg hij zijn opvoeding in het weeshuis voor zeelieden. Zijn vader had hij nl. al heel vroeg verloren. Acht jaar lang ge noot hij op S. Margherita Ligure zijn opvoeding. Ook in de muziek. Zong hij er al niet in de Scola cantorum? Hij plukt er nu de vruchten van, want geschoold is zijn stem en geschoold zijn vor ming der vocalen. Nóg ho ren we hem zingen het eer ste lied, dat ons stil maakte en dat hij nog vele malen in de komende dagen zou herhalen: Tu. luna luna tu, luna caprese. Waar we Franco leerden kennen? Dat was in een van die karakteristieke steeg- straatjes, die als vangarmen van de inktvis van het drukke pleintje uitgaan. Op dat pleintje klopt het hart van Capri, van zijn bewo ners en.van zijn bezoe kers. Meer geluk dan wijsheid kon het heten dat we juist daar, in dat spelonkje „II Grottino", waren afgedaaid om er wat te eten: een in tiem eethuisje. Franco stond aan de onderkant van het kleine trapje, vlak bij de jngang. Want je viel er als het ware met de deur in huis. Met zijn gitaar rus tend op de omhooggeheven knie, de voet op een stoel,- sport, begeleidde hij zijn cansoni, zijn chansons. Öf eigenlijk is begeleiden niet eens het juiste woord. Nee, zijn snarenspel onderstreep te niet enkel, maar maakte een integrerend onderdeel van zijn kunst uit. Het klankvolume van zijn stem vulde de betrekkelijk kleine ruimte, maar domineerde niet. Zorgvuldig woog hij af. Maar dat drong eerst la- IWlil ter tot ons door. Bij die eer ste stappen naar het mid dagmaal gingen we hem achteloos voorbij. Och, er zijn wel meer van die tok kelende lokvogels in de eet huisjes van Capri. En Fran co vröeg niet in eerste in stantie om aandacht. Zijn lied was hem lief en zijn gitaar behandelde hij als een troetelkind, dat op ge geven tijden wel eens een draai om de oren kreeg, uit liefde. Want dan ritsten Franco's vingers van de snarenserie naar en op het edelhouten klankbord in een virtuoos muzikaal spel. heen en terug, om even later weer liefelijk of melancho liek. en dan weer een tikje sentimenteel al naar het uitkwam in harmonie het geluid van zijn stem te om- ramen. Die eerste keer werden we al stil van Franco's zang en spel tijdens het le pelen van de Suppa di Ver- dura. een soort dikke groen tesoep, die we al eerder el ders in Italië hadden weten te waarderen. Maar toen wisten we nog niet, dat we deze 25-jarige jongeman tot troubadour van Capri zou den willen uitroepen. Wel vroegen we ons reeds af, waarom deze talentrijke en vaak in zichzelf gekeerde Caprees zich met optreden in deze entourage verge noegde. Veel weten is veel begrij pen. Daar kwamen we later, toen we rustig op een ter rasje hadden gezeten en we via een handige vrouwelijke tolk iets van zijn ieven en zijn aspiraties vernamen. Op Capri woonde zijn liefde, alleen op Capri was hij zich zelf. Maar het eiland bood weinig mogelijkheden voor zijn kunst. Enige jaren lang bad hij op Anacaprf. het tweede, hooggelegen stadje van het eiland, een atmos feer van mijmering of in tiem beleven van het Na- lllil'lillll poütaanse of Caprese lied gebracht. Dat was in „Casa rossa". Dat wonderlijk ge noeg binnen een museum entourage een soort nacht club huisvestte. Sinds verleden jaar is dat veranderd. Er is enige uit breiding gekomen, lawaai- jazz en nieuwste dansrage hebben van de intieme sfeer een kakofonie gemaakt „om den wille van de smeer". Deze tijd vraagt aanpassing, zegt men. En zo is met de oude garde der bezoekers ook Franco verdwenen. Nu naar een eethuisje. Hii is er ons niet minder om. deze ruige knaap in zijn eenvoudige trui. Nog zien we hem voor ons, aanvan kelijk de indruk makend dat hij louter con amore zong. Dan scheen hij vol strekt los van zijn omgeving, met een embryo van extase in zijn turende ogen. Zijn warm geluid kende geen bravoure en weinig fortis simo, maar zoveel temeer modulatie. Natuurlijk, de ex pressie van tekst en toon neigde wei eens naar sen timentaliteit. Daar was hij nu eenmaal Napolitaan voor. Maar ook in andere genre s was hij thuis. En wat voor ons zeer voornaam was: zijn lied en spel en optreden droegen het stempel van be schaving en niettemin van bescheidenheid. Van de stemming der eters hing het af. of hij uit zijn verlorenheid zichzelf terugvond. Zodra het geroe zemoes vager werd scheen als vanzelf het geestelijk contact gevonden. En ver dwenen was dan het glimpje melancholie uit Franco's ogen. Het ene lied na het andere, soms bij wijze van bescheiden serenade aan een tafeltje, ging de atmosfeer veroveren en de gasten in verrukking brengen. Heel Capri wist dit al en de por tiers van de grote hotels brachten er vaak hun klan ten heen, als ze vroegen liet om een beschaafde maar sfeervolle omgeving, waar ook gezelligheid heerste. Alleen op verzoek Franco ook wel een beken- de opera-aria horen maar liever niet. Zijn hart gaat s in de eerste plaats uit naar het melodieuze chanson, naar het bezingen van lente H en liefde en maan. Luna caprese Die maan had hij ook wil- len bezingen, toen hij een van de vijf uitverkorenen was bij een concours voor de Italiaanse televisie, maar hij moest enkel zijn virtuo- |e siteit op zijn instrumenten demonstreren. Hetgeen hij g dan ook deed. Maar zijn s beweeglijke vingers roffel- den het slagwerk erbij en met de mond, die ook ver- rukkelijke imitaties kan voortbrengen, vervolmaakte hij het geheel tot een en semble van een trio was er verrukt over. kan Men Artistieke OP 16 AUGUSTUS wordt dr. P- Ritter vijfenzeventig jaar. Voor l>e is dit feit aanleiding om een pu0'.^ zetten achter een ruim twintigjar/" activiteit als radio-spreker over U ratuur. De Utrechtse professorszo0^ P. H. Ritter had voordien al het,11® dige gepubliceerd om zijn naam belangstellenden in de literatuur t j kend te maken; zijn pionierswerk de boekrecensie voor de micro foon en daar mee plotseling voor een enorm veel breder pu bliek bracht heeft echter de naam Ritter nagenoeg tot een begrip ge maakt Toege geven dat niet bij alle litera tuurbeoefe naren de eer bied voor Rit- ters werk altijd even groot geweest het heeft lang êe duurd eer de apert onrechtvaardig hoon uit de dagen van Ter Braak e" du Perron plaats maakte voor 't i"' zicht dat het nieuwe communicatie' middel zonder meer Ritter's genre v"" verantwoord populariseren eiste hoe het zij, Ritter heeft zich weten handhaven met zijn fijne literaire voeligheid, zijn aristocratisch gevofj voor stijl en voordracht, zijn openhel" voor het nieuwe dat fn hem, wie0® jeugd nog in de vorige eeuw lag, nin1' mer een afwijzende oudere aantrof f aantreft. Hoevelen tot de geregelie luisteraars van dr. Ritter behoor" hebben, is moeilijk te schatten. D. tallozen met dankbaarheid aan zü11 pioniersarbeid in dienst van de muze zullen terugdenken staat vast. Negerbariton EEN AUDITIE, DIE DE THAN5 34-jarige Amerikaanse negerbarit°n Henry Blackmon jr. in augustus 19®® te New York mocht geven voor R°* bert Breen, directeur en regisseur va15 de „Everyman Opera Company" r" het grote gezelschap, dat toen al meet dan drie jaar met George Gershwin's „Porgy and Bess" op pad was bete' kende een totale en definitieve omkeef in het leven van dezë sympathieke begaafde bariton. Zoals zo vaak 2e' beurt, dat een groot musicus voor'' komt uit een muzikale familie, deZe Henry Blackmon vormt daarop eeil uitzondering. Zijn grootouders hadde" een orgel, maar hij had er n°°li iemand op zien spelen. Zijn belan2' stelling voor de muziek dateert uit be begin van de Tweede Wereldooi'!0^' Hij studeerde aan de Shaw Univers1^ ty toen hij in 1942 opgeroepen voor dienst in het Amerikaanse les' <d aÉ(< waar hij achter de frontlinie de S' ol' daten moed inzong met zijn repel' toke ..■^s x-.v van vier hartveroverende liedjeSl jjj» het gevolg, dat hij bij zijn de!ïl°rVS' satie in 1945 een grote podiuh1" zjjji ring had opgedaan. Toen beg0" ^lj lange en zware zangopleiding. r(lee in 1951 afsloot. En sinds de met Porgy and Bess, die vori^.^, juni in Amsterdam werd b geeft Henry Blackmon recital"' Jt dag 11 augustus, d.w.z. morge"' hij een recital in de Kurzaal te ^t< veningen, begeleid door zijn <y Een veelzijdig programma, ren omvat van Bonocini, n v Handel, Beethoven (de cyclus .jp£' ferne Geliebte"), Respighi, („Maegdekensdans" en „Mii0 siet mi ovel aen*. beide in h'etL0i lands), Dougherty, Barber en T1^ ir H. Kerr Sr. Vol belangstell1"^ ,i« Nederland dit recital aanhore" verdere carrière van Henry volgen. V •I'll Aio

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 14