ïv één van de smalle stille straatjes achter
couturier
op
Mallorca
Mej. ir. W. v. d. Broek d'Obrenan
Fo. T A B E
woekert met talenten en ruimte
BAS
i
Stedebouwkunde
van Hilversum
in zorgzame handen
van een vrouw
Mode d'Italia
wat des te meer °pvalt als men vanuit
Eén mislukking
^TERDAG 31 AUGUSTUS 1957
PALMA DE MALLORCA, augustus.
'Ver een wirwar van Spaanse biscooters de kleine wagentjes
als sardineblikjes op miniatuurwieltjes langs de wegen tiere
lantijnen en dito versleten cars in
reuzenformatie, werd ons toeristenoog
WÈ getroffen door een fraai uitziende bou-
tique met het opschrift Haute Couture.
Het ziet er fris en nieuw uit, een
vreemd contrast met de grijze verweer-
gevels die dit oude plein omlijsten
|1 de kathedraal deze Plaza de Santa Eula-
JËÈÈL- - binnenk°mt- Er schuin tegenover
sto®§e treclen van een kerk-
heidssalon, een drogist en een kiosk
niet veel meer en aa" weerszijden schuiven rommelige terrasjes
stoelen nodend naar builen tot ver tussen de geparkeerde
Mobielen.
zÜn
gile
Grote vakkennis
(Van onze medewerkster)
HAAR huis heet „Het Atelier"
en wie de immens grote
werkruimte binnengaat zal be
grijpen waarom. Ook al doet de
buitenkant van de witte villa
Woekeren met ruimte
Te veel villa's
Geen stadskarakter
maar toen
werd ze wijzer
Winterse gewoonten in de nazomer
text;
Modern interieur
Gezinsbegroting-Institmit
Pygmalion
ZUURSTOF
STIKSTOF
WRTF.RSTOF 7,5 KUO
vakantie is nu eenmaal
traditie en voor in
Frankrijk aan een tradi
tie getornd wordt moet
er heel wat gebeuren.
Attracties
De winkelstraten krij
gen nu ook weer een nor
maal aanzien. De uitver
kopen zijn nagenoeg af
gelopen en overal worden
al winterkleren uitge
stald. Animo om te ko
pen is er echter nog niet.
Lukraak kopende vrou
wen ivorden hoe langer
hoe zeldzamer, de steeds
toenemende duurte
maakt daar een eind aan.
Trouwens zo lang ijskas
ten en wasmachines zo'n
onweerstaanbare attrac
tie voor vrouwen blijven,
geven ze minder uit voor
haar toilet. Het mooiste
is dat die nuttige machi
nes lang niet altijd ge
bruikt worden, in veel
gezinnen staan ze voor
de sier, hoe dwaas dat
ook is. Dit gebeurt ge
woonlijk in oudere gezin
nen waar de vrouw niet
kan wennen aan icat
ze nieuwerwetsigheden
noemt maar ze toch aan
schaft terwille van de
kennissen. Want komen
er in Parijs hoe langer
hoe meer confectiezaken,
stellig is het aantal win
kels in ijskasten en ivas-
machines niet minder.
En de Parisiennes praten
nu al over de aanstaande
huishoudtentoonstelling
die pas het volgend voor
jaar plaats heeft. Op de
Arts Mènagers wordt
minder interesse getoond
voor de stofzuigers die
behoren tot de aankoop
van de allernoodzakelijk
ste huishoudartikelen,
net zo goed als emmers
en pannen.
Eind augustus begin
september maken de
vrouwen haar huis voor
de winter in orde. Ook
al duurt het nog een paar
maanden voor er aan
stoken gedacht wordt,
hier werkt men al enorm
met tochtlatten, die nu te
voorschijn worden ge
haald. Daar de kinderen
pas met oktober naar
school gaan wordt hun
wintergarderobe nog niet
in orde gemaakt maar
zonder onderscheid moe
ten ze naar de tandarts.
Dat is een van die vaste
gewoonten die iedere
herfst in acht genomen
wordt. En zo bereiden we
ons hier voor op de win
ter.
DINY K.—W.
Erik Steeman
deze omgeving maakten wij
erilTis met de Amsterdamse mode-
°dtwerper Erik Stegman, die er on
geveer twee jaar geleden op dit zon-
ni§e eiland zijn modetempel vestig
de.
zagen hem in onderhandeling
tnet enige Spaanse bezoeksters en
als hij met Zij,n fraaie creaties door
salon beent, is het net of de fra
witte stoeltjes en de op tafels
^hgestalde vrouwelijke snuisterijen
°diver zullen worden gemaaid. Later
°itm0etten we hem op de rand van
®en werktafel, vol rollen stof en vel-
,en Papier, jongensachtig met zijn
etlen bungelend over de rand van
tafel, terwijl hij het atelierwerk
Sr°n<Jig inspecteert en hier en daar
instructies uitdeelt.
"keen, ik teken lang niet alle ont-
VVerPen eerst op papier", legde hij
°tls uit. „Dikwijls mouleer ik de stof
!t'ect om de mannequin".
niet zonder enige trots vertelde
j1' van het op handen zijnde gala-
est der Nautico-club, die ditmaal
„buitenlandse" ontwerper intro-
c®erde om ter plaatse een mode-
serveren voor het elitenkorps
v Mallorca. Binnen een bestek
M Pog geen twee weken zal hij
s zijn collectie showklaar moeten
hei
heei
^ijls
e®n
k
'Pien; een twintigtal twee- tot drie-
ensembles, met als luisterrijke
a'e een klassieke bruidsstoet ge-
bitgevoerd in Franse kant, dik-
met de hand beschilderd wat
aquarelachtig effect veroorzaakt,
a 3ar he tekeningen en het materi
te oordelen, staan de kijkers heel
oasen van kleur en ge-
Pot
Pi'K Wachten en' wat reehs als fi
ling touch in het rek hing, kon-
Het liefste evenwel kleed ik de
Spaanse vrouw in zwart en mari
neblauw". „Vanwaar dan die kleur
rijke gevallen in de boutique?"
vragen wij hem. „Och, de toeristen
Erik glimlacht. „Hun bruinverbrande
gezichten hebben felle kleuren nodig
en daarbij komt, dat het scherpe zon
licht die tinten toch altijd nog ver
bleekt".
Intussen paradeert de mannequin
zij het in de kleine ruimte van
het atelier, tussen de rondzwervende
draden en strijkplanken, wat wij ove
rigens als een bijzonder vriendelijke
geste beschouwen in een zwarte
strakke japon, waarover een soort
cape met aan weerszijden lange
aangeknipte panden, wat de indruk
geeft van een mantel met diepe split
ten. Een grote platte hoed van zil
veren veertjes, zorgt voor een mar
kant geheel en getuigt nogmaals van
een buitengewone smaak en een
feeling voor wat eigentijds is op kle-
dinggebied.
Erik Stegman, de thans ongeveer
40-jarige ontwerper, die dolgraag
naar de toneelschool wilde, maar
door tegenwerking van zijn ouders
wars van begrip artiest, tenslot
te toch zijn inspiraties wist te luch
ten op de couture, heeft voor hij een
eigen modehuis ging openen, zich een
grote vakkennis eigen gemaakt.
Aanvankelijk werkte hij als strijker
bij de firma Berghaus te Amsterdam.
„Immers ook strijken is een vak,
al beoordelen velen dit als een
minderwaardig bedrijf dat in zijn
uitoefening heel wat vaardigheid en
gevoel vereist. Hoe gemakkelijk
wordt het levend materiaal van een
stof dood geperst door te vochtige
doek, door het strijken in de verkeer
de richting etc?"
Later kwam hij terecht in Parijs,
waar hij werkte als modellist onder
leiding van Jacques Fath en Dior en,
eenmaal terug in Holland stelde de
firma de Groot hem aan als zelfstan
dig ontwerper met een atelier van
ruim tweehonderd meisjes tot zijn
beschikking. Hier bracht hij zijn eer
ste collectie uit en.met één slag
maakte Erik naam Of het wel of niet
in de smaak viel, wat hij maakte,
heeft verder echter het werk van de
ze begaafde ondernemende jongeman
nauwelijks meer beïnvloed. Na zijn
start ging hij onverschrokken zijn
eigen weg, en toen Holland hem niet
langer beviel als arbeidsveld, anker
de hij in Mallorca, in dit land waar
de stralen van de zon door je handen
golven, een stukje paradijs, dat ech
ter voor een couturier uit den vreem
de in het begin moeilijk te verteren
is: anti-propaganda, wantrouwen
waren aan de orde van de dag.
Zijn creatieve talenten gaven hem
echter vele mogelijkheden in handen,
die voor de toekomst veelbelovend
zijn.
LUCIENNE
GIT 15 UW GEWICHT
Iemand.die 75 kilo weegt, bevat:
i Het is vaak een kwes/tie van j>assen en meten in de huidige stedehouw-
kundige sector. Ook mej. ir. Wv. d. Broek d'Obrenan weet daarvan mee
te praten, als ze gebogen zit in haar werkvertrek over de maquettes.
49 Kilo
KOOLSTOF
KRIK f,5 KILO
2,3 KILO
FOSFOR 750 GRRM
KALIUM 260 GRRM
Diversen 343&rrm
SPUISTRAAT 101 -
TELEFOON 41834—t2G38
AMSTERDAM -
SEDERT 1930
Landelijk erkende installateurs en fabrikanten van
LICHTRECLAMfeS en gevelglasplaten, uitgevoerd in
perspex of glas. Kleuren gemoffeld en ingebrand.
In elk model te vervaardigen.
Onze Jumbo-transfers munten uit door grote kleurechtheid
en houdbaarheid
aan de Soestdijkerstraatweg
te Hilversum vermoeden, dat er
grote vertrekken in schuil gaan,
de ruimte die ingenomen wordt
door het atelier is waarlijk in
drukwekkend .In dit sfeervolle
vertrek met balustrade en hoge
schouw bevindt zich haar werk
tafel onder het prachtige raam
dat niet wordt onderbroken door
glasroeden, zodat een gaaf uit
zicht wordt verkregen.
Eens behoorde do villa aan een schil
der, maar toen mej. ir. W. v. d. Broek
d'Obrenan een jaar geleden in genoemde
plaats de functie van hoofd dor Stede-
bouwkundige Dienst aanvaardde kreeg
ze tot haar grote vreugde dit huis toege
wezen. Ze is er zeer mee in haar schik
ook al vindt ze deze bebouwingswijze
„grondverspilling". Op deze oppervlakte
zouden wel 2 gezinnen met kinderen een
behoorlijke woonruimte kunnen hebben.
En dat gaat haar wel zeer aan het hart,
want woekeren met de beschikbare
bouwgrond is een van de belangrijkste
onderdelen van haar taak.
Aan haar huidige functie zijn er meer
voorafgegaan, want reeds in 1934 stu
deerde zij in Delft als bouwkundig inge
nieur af. Wie mocht denken dat het in
die dagen als iets bijzonders gold dat
een vrouw bouwkunde ging studeren
heeft het toch mis. Met haar studeerden
nog 4 andere vrouwen af. Op dit ogen
blik zijn er in ons land ruim 20, waarvan
er nog 2 een leidende functie bij een
stedebouwkundige dienst hebben: mej.
Mulder in Amsterdam en mej. Strumfler
bij de Provincie Gelderland.
zelfde dienst.in Noord-Holland (8 jaar)
begon zij, in 1956 haar taak in Hilver
sum.
Ze werkt mee aan de uitvoering van
het grote uitbreidingsplan door de ar
chitect Dudok in 1933 ontworpen. Dit
plan is gebaseerd op een maximale be
volking van 100.000 inwoners. Hilversum
Na het beëindigen van haar studie
heeft mej. v.d. Broek slechts een korte
tijd voor zichzelf gewerkt, maar al
gauw vertrok zij naar Indië waar ze
in 1937 hoofd werd van de stedebouw
kundige dienst in Batavia. Na de oor
log heeft ze nog een jaar aan de
wederopbouwplannen van Makassar
meegewerkt en in 1947 repatrieerde ze.
J z Via de Provinciale Planologische
J Dienst in Drente (1 jaar lang) en de
gaat al snel naar dit maximum toe en
de moeilijkheid is dat de omgeving na
tuurreservaat is, daar kan dus niets meer
van worden afgenomen. En eigenlijk wil
de gemeente dat ook niet. Zij heeft in dat
opzicht een ruimere sociale taak om -te
zorgen dat de recreatie-mogelijkheden
niet verminderen. Daar zou bijvoorbeeld
ook een stad als Amsterdam sterk onder
te lijden hebben. Radio, televisie, foren
sen, allen zijn debet aan de snelle aan
was van Hilversum.
Woekeren met de ruimte: dus hoog
bouw, zegt de leek. „Daar win je niet
veel mee," zegt onze vrouwelijke des
kundige. „De eerste 3 woonlagen ge
ven winst, de vierde nog een klein beet
je, maar daarboven niet meer, want dan
moet de onderlinge afstand tussen de
woonblokken groter worden omwille
van het licht en ruimere groen-aanplant.
Daarbij worden de bouwkosten hoger
door zwaardere funderingen en de nood
zaak van liften.
Een praktische moeilijkheid vormt nog
het niet voldoende kunnen letten op
buitenspelende kinderen.
„Nee," zegt ze, „al wees de onlangs in
Rotterdam gehouden enquête uit, dat
men deze woonwijze wel accepteert, ik
kan het me bijna niet voorstellen. Wel
voor gezinnen met kinderen boven de
12 jaar en natuurlijk voor ouden van
dagen. Deze laatste categorie is er juist
bij gebaat. Denk maar eens aan de
voorzieningen, die in zulk een gebouw
kunnen worden getroffen: centrale ver
warming, schoonhouden van het trap
penhuis, centrale keuken enz. enz. En
deze mensen maken weer ruimte vrij
voor anderen."
„Dit woekeren met ruimte is een van
de moeilijkste dingen waar ik voor sta,"
constateert ze peinzend. Er is eigenlijk
geen oplossing voor. Er komt eens een
dag dat het laatste stuk beschikbare
bouwgrond is weggegeven. Het wordt
nu een afwegen van belangen: indus
trieën weren, mensen die er niet te ma
ken hebben; uitbreidingen tegengaan:
maar we stoppen het tekort zo toch niet.
Een spannende strijd dus tussen behoef
te aan woonruimte en behoefte aan ont
spanning en verpozing in de schone om-
geving.
Wat is er een kostelijke ruimte ver
spild in de tuinwijken. Kasten van hui
zen onbruikbaar in deze tijd van per-
soneelschaarste verpauperen bijna.
Maar wat doen we er mee? Het zal in de
praktijk wel zo gaan dat de mensen die
zo iets onbewoonbaars bezitten tot ver
koop besluiten en dan is er alle kans op
afbraak. Maar om dan het heft in han
den te houden en te zorgen dat de vrij
gekomen ruimte efficiënt en architec
tonisch verantwoord wordt benut. Bijna
een onmogelijke taak. Wat dat betreft
heeft Rotterdam en enige dorpen in
Zeeland door bombardementen en wa
tersnood een vreselijke oorzaak en
niemand zal het wensen toch een be
langrijke stap voo? op andere steden die
vast moeten houden aan het verleden.
Voornamelijk is alles een kwestie van
geld en van tijd. Mooi zijn de meeste
van die villa's „gelukkig" niet, dus wat
dat betreft hoeven we geen hartzeer te
hebben. Hilversum zal in de komende
jaren wel een geduchte metamorfose
ondergaan. Ook als het kernplan van
Dudok uit 1946 doorgang vindt.
Want ook de kern van Hilversum de
oude dorpskom is een probleem op
zich zelf. Hilversum is nl. van oor
sprong een boerendorp, waar men leefde
van landbouw, schapenteelt en weven.
Hierin kwam verandering toen in 1874
de aansluiting aan hef grote spoorweg
net tot stand kwam. Bewoners uit om-
Moeder en moeders moeder ge
bruikten al MAÏZENA DURYEA,
dus bestelde 't jonge vrouwtje 't
ook. Maar zij verzuimde te
doen, wat die ervaren moeders
deden en nóg doentoezien dat ze
ook MAÏZENA DURYEA krijgen.
De naam op 't pak, daarop moet U
letten, om zeker te zijn dat ge In
derdaad MAÏZENA DURYEA
koopt, die vermaarde MAÏZENA
voor 't binden van groenten, soe
pen en sausen.
liggende grote steden kozen Hilversum
tot woonplaats en zetten daar hun grote
villa's neer. Zo ontstonden de tuinwij
ken dus rond de oude kern. Industrie-
en kwamen en trokken arbeiders aan,
die weer werden gehuisvest door wo
ningbouwverenigingen in zeer aantrek
kelijke arbeiderswijken. Nu deed zich
de eigenaardigheid voor dat de reeds
groeiende tuin- en arbeiderswijken toch
geen stadskarakter gingen vertonen,
maar dat het oude dorp de kern dus
dit beeld als het ware werd opgedron
gen terwijl het er de allure niet voor
had. Pittoreske kleine bedoeninkjes met
groen en erf gingen tegen de grond om
ruimte maken voor hier en daar als los
zand aan elkaar hangende eenmansza
ken zonder enige architectonische waar
de. Ook werden hier en daar fabriekjes
toegelaten. Al met al niet bepaald be
vorderlijk om een estetiscn geheel te
verkrijgen. Een ernstige belemmering
voor een wat royalere opzet was de ge
bondenheid aan het stratennet van de
voormalige dorpskom. Voor het verkeer
van thans een grote moeilijkheid, waar
een verbreding hier en daar geen op
lossing voor heeft kunnen brengen.
Voor de stedebouwkundige dienst van
Hilversum d.w.z. mej. ir. W. v. d.
Broek d'Obrenan en haar medewerkers
is er dus de eerste jaren nog werk
voldoende. Want ondanks alle praktische
moeilijkheden van stedebouwkundige
aard en niet te vergeten de financiële
zorgen die samenhangen met de beste
dingsbeperking, groeit Hilversum ,Jn.
■tal en last" en zal er gebouwd moeten,
worden.
G. S.—de W.
fen
van soepele Spaanse wollen
st°/ in donker ruitdessin
tqa aan een donkere sierlijke
hia ,aeTuin bewonderen, een vol
'rid van lijn, een gulden snit
hie toch uiteindelijk de
Vatrtlaamste bekoring vormen van
heeft efen ontwerper te presenteren
Zijn
)lit cnsemblcs bestaan doorgaans
'ie, CPn j"rkjc, vrjj vlak van concep-
êq ronde aansluitende halslijn
Coinni'^ aangesneden mouw. Ter
8e j gering hiervan: jasjes met va-
atstaa,1'e' vrjj kort, en van de hals
Vers ande kraag met lange platte re-
„!akken op taillehoogte vor-
V enige garnering,
«tof 1 soepele Spaanse wollen
**81* VKrvverkt ook in doffe ruiten.
We voor het komend winter
rog^ n sportieve mantels en reis
tip' s°ms aan twee zijden draag-
evenals jurkjes met bolero,
4chfi 'U rugpartij vaak een cape-
18 cffeet.
De Italiaanse couturiers hebben
gelukkig gebroken met de kramp
achtige poging van hun Parijse col
lega's om het vrouwelijk lichaam te
vervormen tot een strijkplank. Mis
schien is er, vooral op het terrein
van de cocktail- en avondkledij
wat te veel getieralntijn aan stroken,
draperieën en afhangende panden uit
de bus gekomen, maar de klassieke
Venus is in ere hersteld en dat be
tekent in ieder geval een triomf voor
het mensenras.
Wilt u zich kleden volgens deze
zuidelijke allure, tracht dan de vol
gende, op défilés beproefde regels,
in acht te nemen:
tailleurs: ongetailleerd: op de re
vers veelal bontgarnering.
mantels: in ovale lijn, met losse
plooien in de rug en van onder smal
toelopend.
cocktail- en avsndjaponncn: veel
versiering van draperieën en pan
den in chiffon, crêpe en duchesse,
balloneffect in de rok.
Wat de stoffen aangaat: tailleurs
worden vervaardigd van effen
tweed; mantels van wollen velours
en visgraattweeds en als resatnt
jersey, crêpe, wollen mousseline en
fluweel.
Dominerende kleuren na vier uur
's middags; ultramarijn, koraalrood,
smaragdgroen, paars en fuchsia.
Mantels in grijs en zwart, tailleurs
in de nieuwe tinten: asgroen en
donker prune.
Het woord „velours" wekt bij ve
len ongetwijfeld een sombere plech-
tlge voorstelling in zware kleuren,
en men huivert dit materiaal in een
moderne woning toe te passen.
Wie echter een kijkje heeft geno
men in het Bouwcentrum te Rotter
dam kan getuigen van het tegendeel.
Er is hier een apart kleurencentrum
ingericht, waar men niet alleen naar
hartelust kan goochelen met kleuren
en vlakken, maar ook met velours
gordijnen in een nieuwe coloriet. De
resultaten zijn verrassend: de meest
stralende tinten brengen thans de
zon in uw huis en het voordeel van
velours is, dat het harmonieert met
glas en staal, met blank, of donker
hout. in grote en kleine vertrekken,
en bovendien lichtecht is.
Meesterkok
De koning der koks. of liever de
kok der koningen, is nog altijd mees
ter August Escóffier, de fijnproever,
die geboren werd in Villeneuve Lou.
bet, een dorpje gelegen tussen de
rotsen, het zeewier en de wilde an
jers, die de Provence omlijsten.
Reeds vroegtijdig vertoonde hij
sehildersrieigingen, maar zijn vader.
de dorpssmid. stuurde hem in 1859
naar een bekend restaurant, waar
hij zich ontpopte als smulpaap en
zijn artistieke aanleg uitleefde in
tafelversieringen in de harmonie van
zijn sausen en andere recepten.
De grote verdienste van Escóffier
bestaat hierin, dat hij ons van bar
baren getransformeerd heeft tot be
schaafde eters. In zijn tijd was nl.
een goed gedekte tafel met goed
linnen, goed servies, goed zilver,
een nimmer gekend object. Ook de
zuivere rangorde in de wijnen, in
het menu zelf, wat zo belangrijk is
omdat de ene smaak beter aan de
kop of de staart kan staan dan de
andere, danken we aan hem. En w.ie
dit niet beseft, zou een eeuw terug
moeten gaan in het verleden, toen
een gedekte tafel niet meer of min
der was dan een eetbuffet, waarop
twintig tot dertig gerechten stonden
uitgestald. Meestal bestormden de
eters dan die plaatsen, waar zij het
best hazeworst of de rapoen konden
bemachtigen, en de overige schalen
bleven daaronder, gezien de komfo
ren uit die tijd, stellig niet op de
juiste temperatuur. Escóffier is ook
de uitvinder geweest van de toma
tenpuree en lanceerde met elan de
eerste conserven, die hij echter nim
mer entree verleende tot zijn grote
restaurants als er nog vers te krij
gen was.
Een instelling, bij machte om „ping
ping" operatief te bewerken, is het
Gezins-Begroting-Instituut, gevestigd
Botersloot 27 te Rotterdam. Het
tracht door het geven van alle mo
gelijke voorlichting over het beste
den van het inkomen, de volks- en
gezinswelvaart te verhogen. Een
sortiment lezingen, cursussen, film
strookvertoningen en ook nieuwe
ideeën, als Budget- Vraag- en Ant
woordspel, staat daarvoor op het pro
gramma; niet alleen bedoeld voor lei
dinggevend personeel of huisvrouw
tjes, maar ook verloofden en jongge
huwden vinden hier stellig iets van
hun gading, hetzij over afbetaling,
kosten van voeding, kleding, inrich
ting van woonruimte etc. Zelfs de
jeugd zal genieten van Doris Dub
beltje, een amusante en tevens in
structieve filmstrip, doorweven met
het zakgeldprobleem.
Berthe Grimault, het thans zeven
tienjarige geitenhoedstertje uit een
klein Frans dorpje, schreef op haar
veertiende jaar reeds een best-sel
ler „Beau clown", dat handelt over
het primitieve leven in haar geboor
testreek. Ze zal op initiatief van de
directrice mrs. H. OrrEwing min
stens een jaar schoolgaan op een
der beroemdste Engelse finisihing-
schools, waar ze een kamer zal de
len met een rijk Braziliaans meisje en
een charmante debutante uit dit sei
zoen. Dit experiment is ook uit de
grondverf gekomen door medewer
king van haar uitgever, M. Julliard,
die vindt dat Berthe, slechts in het
bezit van één jaar lagere-school--
kennis, na de lelijke kant van het
leven, ook eens moet zien wat
schoonheid is.
LUCIENNE.
DE PARIJZEN AARS die
met vakantie waren zijn
grotendeels reeds terug
gekomen. De automobiel
fabrieken en veel andere
industrieën hadden de
moeilijkheden van de 3-
wekelijkse vakantiesprei
ding opgelost door een
voudigweg te sluiten. Al
len die daar werken zijn
nu terug en hun eerste
werkdag zijn ze begon
nen onder een gietende
regen. Of dat hen ani
meert om weer aan de
slag te gaan valt te be
twijfelen.
In de metro waar we
ons in de zomermaanden
heer en meester waan
den, staan ive nu weer
als sardientjes opgepakt.
Maar dat hoort nu een
maal zo, het geeft de Pa-
rijzenaars het gevoel dat
het leven weer normaal
zijn gangetje gaat.
In de goed onderhou
den parken zijn weer veel
spelende kinderen te vin
den; niet iedereen ziet
kans drie maanden op
vakantie te gaan. Ieder
jaar weer wordt tegen
die dwaze lange vakantie
geprotesteerd maar er
verandering in brengen
schijnt niet mogelijk te
zijn. Zo'n drie maanden