i MOEDER DE GANS EXIT Kiitdermode Ryimfevaarl Verrassend Sportwagens Onderwijs aan blinde kinderen Luchtnimfen in hel vizier TZhcVl BOUILLON m PORTRETGALERIJ i Holland is goedkoop, maar n ,T «eed WÊËim 35 cf per dubbel tablet 'L 7 SFFTEMBER 1957 :koroef 4 - Oud en nieuiv mm die plotselinge zekerheid dat verder zoeken overbodig maakt oPie M C3| "tSsg van MAX Factor HOLLYWOOD Elegance in topvorm ALS NORMAAL BESCHEIDEN LEERMIDDELEN Kansen voor stewardessen niet ongunstig Vrouwen Zijn onze Nederlandse huisvrouwen een voorbeeld voor anderen van kostelijk vlees voor krachtiger soepl Wat de vreemdeling hier opvalt an*' nYneS en "ff l me[ 01" Joseph Love zoekt voor het meisje van de lagere Claire McCardells ruimtevaarder draagt een marine school het accent in de eenvoud van lijn. blauwe cape over een capuchonblouse. De pedagogen zijn nu wel defi nitief door de kunstenaar van de klcdingmarkt verdrongen. Toen die kunstenaars zich nog uitslui tend met andere zaken bezighiel den, hadden de pedagogen het rijk van de kinderkleding voor zich alleen. Dat was nog in die schone dagen waarin de opvoed, kundige wereld zich in verheu gende eendracht koesterde aan de warmte van de pas in al zijn zelfstandigheid ontdekte eigen ziel van het kind. De eerste werkelijke kinderkleren die dit. verschijnsel begeleidden ge ven ons achteraf geen al te hoge dunk over de dunk die de pedago gen op hun beurt het stoffelijk hul sel van die pas ontdekte ziel toe- droegen. Kijkt u er de oude fami liefoto's met al die vreemdsoortig toegetakelde jongetjes en meisjes maar eens op na en oordeel dan zelf. Maar laat dat tegelijk een barmhartig oordeel zijn. Mild bekende ontwerpers als Cecil Beaton f11 de Spanjaard Pedro Rodriquez heb ben de Amerikaanse jeugd een keur van btodellen voor gebreide kleding bezorgd door de wetenschap dat daaruit tenslotte de truien en de spijker broeken en de windjacks en al die andere attributen zijn gegroeid waarin onze atoomjeugd zich op weg naar de schoolbanken happy zal voelen. Die kleding dankt zij behalve aan de gehaaide zakenlieden die er wel iets in zien om in te haken op de actualiteit van het moment, ook aan de modekunstenaars die van achter hun tekenplanken een kinderwereld hebben geschapen met allerlei as pecten zoals die slechts in een eeuw van ruimtevaart en geleide projec tielen mogelijk zijn. In de Verenig de Staten doet dit verschijnsel zich nog sterker voelen dan bij ons. Zelfs de nogal vooruitstrevende automobielindustrie heeft daar het laatste jaar niet zo'n geweldige om zwaai doorgemaakt als de opvatting in de kindermode-salons. De heldinnen van Moeder de Gans herkrijgen nu weer het alleenverto ningsrecht op de strikjes en ruches die de Amerikaanse kinderwereld zo heel lang uit haar wereldje had geannexeerd. Evenals voor hun spelletjes en hun fantasieën zoeken diezelfde kinderen nu het wacht woord voor hun kleding in de toe komst. Maar het meest wonderlijke verschijnsel bij dat alles is mis schien wel, dat de ontwerpers van moderne kleding daarbij naarstig terugvallen op héél oude voorbeel den om vanuit die inspiratie hun ultra-moderne draai te vinden. Wij behoeven ons daarom al lerminst te verbazen wanneer wij in menig progressief ontwerp iets te rugvinden van de eenvoudige „hui selijke" lijn waarnaar de pioniers vrouwen zelf de kleren voor haar kinderen maakten. Een grote rol in die ontwikkeling speelt ontwerpster Claire McCar- dell. Met de „Baby McCarüell"- collectie, waarmee zij enkele jaren geleden ook het terrein van de kin derkleding ging bestrijden, geeft zij eigenlijk een beknopte samenvat- 1Hlf ifBlïflftftifi CIOVANNA RALU Italiaanse actrice ting van wat zich daarop thans al lemaal afspeelt. Evenals in haar collectie voor de ouderen hanteert zij hiervoor uit sluitend de effecten van het weef sel en van een functionele lijn om het figuur van de miniatuurvrouw tjes zo voordelig mogelijk tot zijn recht te laten komen. Zij valt daar bij voortdurend terug op de „klas sieke" kindersilhouetten die de ba sis vormen van waaruit zij haar mode-voor-morgen opbouwt. Een uitstekend voorbeeld voor de manier waarop Miss McCardell de Amerikaanse jeugd naar de kleu terschool wil sturen levert het en semble dat volledig berekend' is op kinderen die eigenlijk alleen maar in glanzende sportwagens rijden. Rekening houdend met de liefheb berij van hun ouders om van het ene klimaat naar het andere te rei zen, heeft zij voor die kinderen een witte jersey capuchonblouse be dacht. Daar overheen wordt een ex tra dikke wollen poncho-achtige ma rineblauwe cape met rode voering gedragen. Op koude dagen wordt dit ensemble met een marineblau we broek gecompleteerd. Dat lijkt allemaal zo razend modern. Toch is dit kleuterpakje feitelijk niet veel anders dan de combinatie van een jumper en een hemd met capuchon twee kleding stukken die de mensheid al sinds eeuwen gedragen heeft. Alleen onder de handen van Claire McCardell werd het een combina tie waarin zelfs het op kledingge- bied meest verwende kind geen enkele ouderwetsigheid meer zal ontdekken. En ook haar moeder niet! Voor de jonge meisjes die juist haar nieuwe schooljaar zijn begon nen heeft een groep ontwerpers waarin de New Yorker Joseph Lo ve domineert, zich verdienstelijk gemaakt. Zij komen daarbij met nabootsingen van de „Chanel look" en van de tweedelige japon- nefl waarmee Hattie Carnegie furo re heeft gemaakt. Ook deze groep grijpt soms een heel eind terug in de geschiedenis van de mode, maar het raffinement waarmee zij haar vondsten omkleedt kan alleen maar volop van deze tijd worden ge noemd. Evenals Claire Mc. Cardell ziet Joseph Love rood en marineblauw voor de ieugd uit de eeuw van de ruimtevaart. En op zijn jongens broeken bevestigt hij een etiket om de heren toch maar vooral goed duidelijk te maken, dat een in alle opzichten „wasechte" wol weri uitgevonden in hetzelfde jaar waar in de eerste ruimteraket de lucht inging. Else Danah. Crème en poeder meesterlijk gecombineerd - voor een feilloos verzorgd uiterlijk... altijd... overal! Max Factor's Creme Puff is de meest verblijdende vinding die ooit in make up is gedaan. Eén doosje, één donsje: ziedaar uw complete make-up. Heil zame lanolinerijke crèmes samen gebracht met het fijnste, luchtigste gelaatspoeder - de moderne bron van betoverende schoonheid. Creme Puff vraagt niets - geen tijd, geen moeitemaar geeft alles: een vet zorgd uiterlijkwaar u ook bent, wat u ook doet. Seconden krijgen waarde voor uren, want Creme Puff houdt zo lang, blijft zo mooi. Gun uzelf de prettige zekerheid van een volmaakte make-up... ga over op Creme Puff, nu 1 tik' Imp. Marfac N.V„ Huddestraat 5. Amsterdam mmMM VOOR MEVROUW DAVID MOSSO vormen de ouders het grootste probleem. „Dikwijls moet ik die nog meer opvoeden dan mijn leerlingen", kan zij soms in alle ernst beweren. „Die leerlingen geef ik gevoel voor zelfstandigheid. Ik leer ze omgaan met andere kinderen, met kinderen die niet door het een of ander gebrek voor het leven gehandicapt zijn. Soms moet ik ze zelfs nog leren eten en op zichzelf te passen.... eenvoudig omdat de ouders zo over- bezorgd voor ze zijn dat zij letterlijk alles doen om het hun kinderen maar makkelijk te maken". Wij kunnen gevoel hebben voor de zorg van die ouders. Zoals wij niet minder begrip kunnen op brengen voor de pedagogische opvattingen van me vrouw Mosso. Als hoofd van een miniatuur kleuter school voor blinde kinderen heeft zij zich in dienst gesteld van een ideaal. Dat ideaal omvat niet alleen het gebruikelijke blindenonderwijs. Het is er tevens op gericht, de kleuters tussen hun derde en zesde jaar zo ver te krijgen dat zij op hun eigen dorpsschool ook het gewone onderwijs kunnen volgen inplaats van daarvoor naar een dikwijls ver van huis gelegen internaat te worden gestuurd. Die dorpsschool zal daarvoor moeten worden uitgerust met Braille- boeken en speciale Brailleschrijfmachines. Maar wanneer dat eenmaal zover is, is dit voor een groot deel te danken aan het werk van mevrouw Mosso en haar twee assistenten. Dat werk is nog heel erg jong. En waarschijnlijk hebt u ook nog nooit de naam gehoord van het dorp waar deze bijzondere kleuterschool gevestigd is. De geschiedenis gaat namelijk niet verder terug dan tot 1954, toen een aantal afdelingen van de ook in ons land bekende Lions Clubs de middelen bijeen bracht om In Annandale in de Amerikaanse staat Virginia een huisje te huren, waar sindsdien gere geld acht blinde kleuters onder toezicht staan van mevrouw Mosso en haar helpsters. Kunnen de ouders het missen, dan betalen zij daarvoor een be scheiden schoolgeld; in alle andere gevallen is het onderwijs gratis. De enige voorwaarde is, dat het kind een gezichtsvermogen heeft van niet meer dan drie procent. De smalle Peter Pan kraag ls ook voo dit schooljaar weer populair. Gail Ber Classics zette die op een kamgarr jurkje dat een prinsessemotlcl kreeg. Een mooie hand vergt een gracieuse handschoen, een volmaakt been een feilloze kous. Dit was het uitgangspunt bij het samenstellen van Laimböck's nieuwe collecties handschoenen en kousen. Laimböck kleedt Uw hand correct en gracieus. De uiterst fijn geweven en mat ge tinte ELBCO kousen geven gratie aan Uw benen. TYROLER HANDSCHOENEN MAGAZIJN Handschoenen, suède jasjes, exclusieve shawls. Elbeo kousen. Amsterdam, Kalverstraat 182 Rotterdam, Lijnbaan 85 's-Gravenhage, Spuistraat 58 Sharon en Teenie zijn nog niet helemaal vertrouwd met de moeilijke kunst van trappenklimmen. Met eindeloos geduld helpt mevrouw Carl D. Hall, de vijfjarige Bobby over de beginmoeilijkheden heen die ook het ontraadselen van een Braille- alfabet met zich meebrengt. ELKE OCHTEND heerst er in de Northern Vir ginia Pre-School for Blind Children dezelfde drukte als in iedere normale kleuterschool. Dan moe ten er taken worden verdeeld, die er helemaal op be rekend zijn om de specifieke eigenschappen van ieder kind afzonderlijk zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. Het onderwijs is daardoor sterk indivi dueel gericht. Het enige dat voor alle oudere jongens en meisjes hetzelfde is zijn de Braillelessen waar mee zij in staat worden gesteld, later het onderwijs te volgen van de lagere dorpsschool. „Natuurlijk helpen wij de kinderen voor zover dat werkelijk nodig is", zegt mevrouw Mosso. „Maar voor de rest proberen wij ze zo vlug mogelijk al die dingen te laten doen waarvoor ook een ziend kind niet apart geholpen hoeft te worden". Daarover spre ken de onderwijzeressen ook geregeld met de ouders, wie zij duidelijk maken hoe de kinderen ook in hun familiekring geholpen kunnen worden om zich zo veel mogelijk bij het normale leven aan te passen. AFGEZIEN VAN de kostbare Brailleschrijfmachi nes zijn de leermiddelen waarover de school beschikt uitermate bescheiden. Wat speelgoed, blokken, pla ten waarop in reliëf een voorstelling is aangebracht, enkele voorleesboeken voor de onderwijzeressen, een hobbelpaard en een grammofoon vormen het voor naamste lesmateriaal. „Natuurlijk maken wij veel gebruik van dingen die onderling heel sterk ver schillend aanvoelen", vertelt mevrouw Mosso. „Plank jes en stukken karton bijvoorbeeld, waarop allerlei weefsels zijn geplakt. Nee, niet om ze zo jong al de namen van die verschillende weefsels te lerenAls voorlopig eerst hun tastzin maar eens ontwikkeld wordt.. Maar ja, voor een groot deel komt het er toch op neer, dat we elk ding waarover we met de kinderen praten tot in alle bijzonderheden aan ze beschrijven". Toch, niettegenstaande alle individualiteit, die bij dit onderwijs overheerst, is er één leermiddel waar mee ieder kind spelenderwijs vertrouwd wordt ge maakt: een klein podium, met aan allebei de kan ten drie treden en een leuning. De kinderen leren daarop trappen lopen zonder voortdurend met de voet te tasten of krampachtig de leuning vast te houden. Op dezelfde manier zoals zij zich ook ongedwongen leren gedragen op de schommel en de tweepersoons draaimolen, die in de tuin staan opgesteld. Soms komen daar ook de leerlingen spelen van de nabijgelegen dorpsschool, en daarmee is mevrouw Mosso wel heel erg blij. „Ze voelen zich daarmee opgenomen in een gemeenschap van kinderen.Vol komen als gelijken.. Tja, het vraagt wel eindeloos geduld, dit werk", voegt zij daaraan toe, „en vooral veel liefde voor de kinderen en voor de taak, die je op je hebt genomen. Trouwens elke dag leren we zelf weer nieuwe dingen., door de blinde kleuters met wie wij geregeld omgaan." Ks Stellig zijn er nog altijd honderden meisjes, die ervan dromen eens uit te vliegen, roetsch non stop, de gehele wereld over als stewardess aan boord van een vliegtuig. Tijdens mijn laatste rit in een zilve ren vogel, kreeg ik gelegenheid wat meer over dit beroep te weten te ko men, dank zij een vallend kopje thee van mijn achterbuurman, waardoor de vriendelijke luchtnimf zich genood zaakt zag haar vleugels in mijn direc te omgeving uit te slaan. „Hoe staan nu in Nederland de kan sen voor meisjes die stewardess wil len worden?" „Er is op het ogenblik geen dwin gende behoefte aan stewardessen, doordat er merkwaardig genoeg heel wat minder hun congé namen door gaans vanwege trouwplannen dan oorspronkelijk geplanned was. In 1956 nog gingen er gemiddeld 34 per maand weg, en in de drukste tijd soms 79 tegelijk. Bovendien worden op sommige drukke Convair-lijnen niet meer twee stewardessen geën gageerd, maar één stewardess en één hofmeester. Of het waar is. dat ze allemaal met vliegers in het huwe lijksbootje stappen? Welnee, helemaal niet. Wél leren ze doorgaans de ware Jacob in den vreemde kennen, omdat ze nu eenmaal veel reizen. Slechts een klein percentage trouwt met KLM-ers. Gemiddeld blijven de meisjes drie a drie en half jaar in dienst, terwijl in Amerika er vaak stewardessen zijn, die maar zes maanden „door 't lucht ruim meegaan". Nu verlies ik mijn gastvrouwe enige minuten uit het privé-vizier, want op hoge hakjes, waarmee ze behendig alle tournes, luchtzakken en dalingen van het toestel neemt, verdwijnt ze in de cockpit om even later een demonstra tie te geven van ieders lifebelt een reddingsmedium voor eventuele wa terlanding wat vooral bij de nieu welingen in het vliegwezen enige hila riteit verwekt. „Wat de opleiding betreft, er is geen (Advertentie) Vrouwen hebben vaak moeilijke en ptinttjke tijden Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja, die pijnen doen verdwijnen door het gebru: van Togal, de grote t pijnverdrijvet Togal is onschadelijk voor hart, nieren en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88. betere basis voor een vliegende ste wardess dan grondstewardess, wat 'n meisje van 21 jaar al kan worden. Ze leert dan met mensen, zieken etc. om gaan en als ze 23 is maakt ze een goe de kans uitgekozen te worden voor de luchtvaart". „Welke eisen worden er aan hen gesteld?" „Allereerst de leeftijd. Ze kunnen solliciteren als ze 23 zijn en niet ouder dan 29 jaar. Ze moeten de Nederland se nationaliteit bezitten; alleen op de route BangkokTokio gebruikt de K.L.M. een stuk of vier Japanse ste wardessen in kimono, voor de „cou leur locale" in de cabine. Een bril dragen is taboe een strop voor véél meisjes. Verder wordt ver eist een goede conversatie in de mo derne talen, vooral Frans is meestal een struikelblok, maar voldoen ze aan deze eisen dan valt iedere sollicitatie vrijwel succesvol uit. Uiteraard kan er wel enige tijd overheengaan, maar goede krachten kunnen er altijd ge bruikt worden, ook voor de „doorstro ming" in het korps". Op het ogenblik heeft de K.L.M. 250 vliegende en circa 50 grondste wardessen in dienst. In totaal vliegen er op de wereld al een 10.000 stewar dessen rond. Grote Amerikaanse maatschappijen als de United Air Lines en de Ame- ricain Air Lines hebben er respectie velijk 900 en 1100. „Hoe staat het met de jongens die als hofmeester willen gaan vliegen?" „In tegenstelling tot hun vrouwe lijke collega's is er aan hen een groot gebrek, trouwens in de gehele hotel- lerie heeft men te kampen met dit euvel. Toch verdient een purser eer ste klasse 1270 in de maand". (Ter verduidelijking: een hofmeester is een jongeman die meestal zijn tijd in de keuken van het vliegtuig zoek brengt. De purser geeft leiding zowel aan hofmeesters als stewardessen). „Denkt u dat in de toekomst de gro tere straalvliegtuigen ook meer eisen aan het cabinepersoneel zullen gaan stellen?" „Stellig wel. Deze grote „kasten" krijgen waarschijnlijk twee pantries en zullen 5 mensen als personeel no dig hebben. De kansen voor stewar dessen liggen dus beslist niet ongun stig, ook al hebben veel meisjes het „stewardess worden" reeds als een ho peloze zaak beschouwd". LUCIENNE. (Advertentie) De Nederlandse huisvrouw bezit goede eigenschappen: zij is bijzonder heider huiselijk, economisch en., bedreven in de kookkunst. Dus manlief wat wil je nog meer! Vooral die kookkunst is sinds kort opvallend goed: krachtiger soep verfijn de sausen, ragouts, puree, hachee enz. 't Geheim? Een nieuwe handige „smaak- verfijner": Knorr bouillon uit Zwitser land! Van één zo'n dubbel Knorr tablet tovert ook met kokend water een hele liter bouillon: door de Knorr koks bereid van kostelijk vlees en geurig verse groen ten; licht gezouten en gekruid, pree'es zoals u alles wenst! Als extra hulp biedt Knorr u nog een leuk geïllustreerd boekje aan, met 17 praktische vlug-klaar recep ten. Alles met die heerlijke Knorr bouP Ion als „smaakverfijner". U kunt het zó aanvragen; sluit een postzegel van u ct., met uw naam en adres, in een gefran keerde envelop en adresseer: Knorr. Post bus 1700, Amsterdam. U ontvangt het Knorr-boekje dan thuis. ZWITSERLAND dad., miltontrol. va. K.orr A.G. doo. Mondo N.V. 1VAT WORDT ER in Parijs niet gesputterd te gen de nieuwe autobussen waar de mensen als harin gen op elkaar gepakt in moeten staan! Maar dat is nog niets, maar dan ook niets, vergeleken bij de Amsterdamse trams. Hoe de wagenbestuurders daarvan stoppen is niet na te ver tellen, maar als het ge beurt zie je alle mensen naar voren kwakken, ,,'t ls me toch wat!" zeggen de Amsterdammers dan en hel lijkt wel of ze nog trots zijn ook op hun trams. Oversteken is en blijft in Amsterdam een gevaur lijk ding. Fietsers brom fietsers en automobilisten vinden het nog steeds een sport de voetgangers de stuipen op het lijf te jagen Er wordt roekeloos ge reden, de automobilisten schijnen dat zelf wel te weten, want het gebeurde me twee keer dat een chauffeur me zei toen ik in een taxi stapte: Nou me- vroutv, laten we hopen dal we 't er goed zullen af brengen." Geen Franse chauffeur zou hel in zijn hoofd halen iemand die in zijn wagen stapt zo te be groeten. EVEN GOED ALS in Parijs worden alle open plekken voor parkeerter rein gebruikt. Op smalle grachten is dan ook haast geen plaats meer voor voet gangers wat niet verhindert dat heel wat vreemdelin gen angstvallig pogingen doen tussen de stoepen, de geparkeerde wagens en de rijdende auto's, het stads- schoon te bewonderen. Want wat is de stad mooi! Daar raakt de vreemdeling niet op uitge keken. Waar hij wel heel gauw op uitgekeken is zijn de tvinkels. Behalve de anti quiteitswinkels dan die over de hele wereld grap pig zijn. De etalagemanne quins zijn afgrijselijk en een leuke of een voorname etalage is nergens te vin den. Bij de juweliers lig gen mooie diamanten maar in onbenrdlige ouderwetse zetting. En in heel Amster dam heb ik geen enkele herfst- of winterhoed van 1957 gezien! Maar in de meubelzaken zijn mooie dingen te vin. den en de bloemen zijn prachtig. NET ALS IN Parijs gaan enorm veel vrouwen 's middags in cafés thee drinken maar over het al. gemeen zijn ze stellig twintig of dertig jaar jon ger. Dames van over de zeventig maken niet het grootste gedeelte uit zoals in Parijs het geval is, waar ze met zes tegelijk om een tafel zitten te klessebessen. En om zes uur is het le ven in de stad afgelopen. Gelukkig voor wie dan bij familie of vrienden logeert en niet in een hotel! Als de lichten in de winkels niet aanbleven zou de stad een totaal verlaten indruk ma ken. De Fransman verwon, dert zich daar steeds over, evenals over ons twaalfuur tje en de enorm grote por ties in de restaurants, die eenvoudigweg niet te ver werken zijn. „Wat een overvloed," zegt hij dun, „en wat is alles goedkoop." D1NY K-W.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9