dit leest d Aimé Duval MISSIE-ZONDAG I! Zondag voetballen "i- Dinsdag De Zingende Priester Verjaardag vergeten f a Z«ÏRtl m fc 1 91 1 rifit i Éf lus v IR# - ii" ,4 I jjt %3v ii" s' tJlÉfl Mi AG26OKTOBER 1957 k 2o &V Mk. Drie waardeoordeelgezichten k-*> Geheide hands t;r - v^ze Levende werkelijkheid? jtftV^vind .hebt iT1 te geloof", f °°f rnn t 3e een hoop van je a 3e er;„ 1 afweten, anders luizen En als je ze geen ant- Bloemetjes meebrengen Missiepreek Ze is immers jarig geweest Wat betekent hij voor mij 1 4Ü X A jf <1% Mi i"* v mÊm m l< hi' wa.ï van zy" fading m 5}aden dr,_ n W13 met financiële heschA,n en de sportredactie ^°de. Uwmgen over de nieuwe Nederig11 wii een brochure van JT ^enri prl f^ Jeugd Gemeenschap f15' de mo ,a laan 14, Amsterdam m st is ^,aardige titel ,.Wie dit 1 n Rd er o6rV ■Maar voor „anders" ilas echter81!? »§ek"- Gat woord i te leze„ doorgeschrapt. Zoals er l jenden n ziin er duizenden en J^"geni„^Xernh-'areo van deze dure >seri Oreerde boekjes aan jonge f| «laar. n Nederland gestuurd. Zo- 1 j Een echte trein e^»al™rm wordt er op ge- M v.'^ees ïedereen anders is. flst zien j banS' Laat maar ge- h!?1 de iA„ te anders bent. Dat "en fv„i."ge.." die zo goed kan voet- T -:.yw' -7-.«T - I "g~<y' 3 S» 'Y i W r |k8 .Ja "SsF |:S"£>X. y .v.-'v'; v 4ï>>4x v,""';. ih ,ei> Oofct e zo S°ed kan i ty^keljjk ar die heeft het ge- su' hftt ZT* bö.heeft al ontdekt, onvallend mooi gewone man zo weinig kans is goe- l d°et M?dere in hem het lief- i net vem ls Sroen> opvauena mooi «g waardeoordelen uit te spreken. ïa r durf ?schien heb jij dat óók, n groen, een tapijt in een grijsblau- Sg^0I?en.%{nmLThTenV0^nïe 1 wi§e badkuip. Dat grijsblauw Ijj^r je d® bet eigenlijk niet kunt, komt van de originele kleuren I «e 40.000 bezoekers voor hem n? a«hterWa,? en een ""ijite stoe- kleding kiezen. Die is op een haar ,>s het I*. elkaar zette? Voor jou ,A S «naai1161 Z01naar een rytje stoe- 1 na van iedereen hetzelfde. Vt Omd,tee« echte trein. En waar- Ais io Je wou dat het een trein ia» -*o ip "cl ccn 1101,1 Twee maal drie kwartier kleurige is het „er,,tHaar zelf in gelooft, poppetjes op het veld. Sensationeel hit 1 gedoe met een bal. Eredivisie. Je £»de|'y goede uitgangsstelling 1 kunt mieterse dingen zien van die blo t' te „j^en,sen. die dit geschrift M geschrift H sportkerels. Er is muziek (ontzettend zeifont- 1 har(b in de rust' e.rvoor en erna en zeggen 1 lehande geluid voortbrengt. Te ver- kansen niet benut waarin 1 staan is alteen datgene wat er_ om je stimuleren tot zeifont- 1 nara> m ae ruf' '."T cl"a c" ^tea^rt bewust anti-burger- 1 een schoolmeester in het zwart met U t„4."J" oan ae anaeren, 1i -Q h?Pdie lauwe burgerlijkheid, 1 klaagd aangeklaagd en gejuicht is hlhdert, omdat ze zo verve- 1 wordt. Een heer ijke zondagmiddag 1 ontspanning op zijn tijd: Circus voet- bal. Ze hunnen veel meer Een recen^e lezing van een knap p at>derb nsen niet benut waarin 1 staan is alleen datgene wat er PValt tnt an ziin dan de anderen, 1 heen gesproken, gejammerd, ge- Neem het grote bedrijf. Wat kan je als jong mens, opgenomen in die in gewikkelde maatschappij nu werke lijk met inzicht beoordelen? Wat weet je van het beleid van de directie? Wat weet je van het rege ringsbeleid. Waarom gaat dit zus en dat zo gebeuren? Je kunt er niet bjj. Een echt goed waardeoordeel uitspreken gaat haast niet meer. „Ik ben van mening op die en die gronden, dat dit of dat verkeerd of goed is". De wereld zit te ingewikkeld in elkaar. Het is te ver af. Slechts enkele ingewijden kunnen nog aan meningen toekomen omdat ze er „inzitten". Wij draaien maar mee. Er is zo ontzettend veel waarvan de bedoeling, de portee ons ontgaat. Maar's zondags bij het voetbal len ontgaat ons niets! Om voetballen door te hebben be- |g hoef je er blijkbaar alleen maar bij te zijn. H Op de tribune voel je je directeur, n of minister-president. Daar kun je je g schade inhalen. Anderhalf uur lang. n Een rozenkrans van waardeoorde- len in de vorm van zijnsoordelen. g „Dat is geen scheidsrechter". s „Koentje, je hebt geld gekost je loopt te langzaam". n „Sufferd, geef die bal toch af". g „Wat een keeper". „Die jongen doet het meesterlijk" ',Dat moet je niet zelf proberen", g „Heb je het ooit vertoond gezien, daar geeft die vent een vrije schop g voor". II „Hé, hands, geheide hands en hij ziet het niet". „Veel te kort". „Allemaal geknoei". g „Piet had ineens moeten schie- ten!" g Wat een zaligheid, dat voetballen- g kijken op zondagmiddag. V t^gen t j man heeft voor ons dat genoegen nog Ctot die ontnln l fadg®vlngeTn- I verdubbeld. Als we zeggen „die som keOen 6 k0"iie 1 is fout", constateren we een feit. We Sïfrachten on fmU4-10 mlken^ 1 spreken dan een zijnsoordeel uit. 0p n 'heer. P feeStjeS en honderd Zo betoogde de spreker. Se^.hWment zegt de onbe- Maar als we zeggen „W.b zijn van rt-1 hpo 'iver- Maar ie hebt nu mening, dat het kabinet thans de SLVk?ePen dat" de schrijver van g enig juiste weg volgtomt de ec^ono- 'tiij kje gelooft dat "een enkel mische positie van het land te ver suV,ah w °ike leeftijd ook! - beteren" dan spreken we een waar- J1 fierivo over w'e ou<iere men- deoordeel uit. A. nUdig wel de baas moeten g Dat doen we ook wanneer we in V te vp .^ohrijver gelooft, dat er het vuur van een gesprek zeggen „jij %r andpr de baas wordt gespeeld n ben gek". Maar let op. Dit is een j(w„°Udero óók over i°ngeren- En 1 waardeoordeel in de vorm van een «en jh véél te vaak zeggen wat jj zijnsoordeel. Is de man nl. gek? Wel- ?0eten doen. Kort en goed: n neen, dat meen je niet. Je vind het vepl Unnen zelf veel meer dan alleen maar zo op dit moment en j0 ouderen denken!" dan js het nog zwaar overdreven, de propaganda van de 1 Cr"V>or\ //Ria irnnt" VliS+ Duizenden Franse jongeren vul den het Parijse Palais Des Sports; geen worstel- of boksheld gold de ze overmatige belangstelling, evenmin was het een befaamd wielrenreus, die hier een week lang door een dankbaar publiek werd gefêteerd. Neen, deze Franse jeugd die zangers als Mouloudji, Philip Clay en Gilbert Bécaud maakte tot wat ze nu zijn kwam kijken en luisteren naar een tengere priester, Père Aimé Duval, een bijna iele figuur op het pleinwijde podium, met een veel te grote gitaar en een stem, die naast knap beschaafde en met technische foefjes gepavoi- scerde geluiden van Frankrijks chansonsterren veruit in het niet zonk. Toch was zijn succes écla tant, avond aan avond denderde het applaus en de stormachtige toejuichingen door tot in het on eindige; Père Aimé Duval had een ongewoon maar daarom niet minder glansrijk entree in de gro te, glinsterende Franse amuse mentswereld gemaakt. De grammofoonplaten, die In a Van d? Aan zijnsoordelen uitspreken is t<Ok Jtenschap (die voor het m aardigheid. Ga maar eens §ins achten iS) hee!t h 1 de hele dag lopen constateren: „De k er ai? komt bedrogen uit. Het heeft zich vergist", „dat meis- Crehge^,een maar om „op gang g ?aafs ^rdrietig" „wat ik nu drink 11 Natuurliik wordt er nac nn- Natuurlijk wordt er jg .if11 °f and8r S; i windend alsle waardeoordelen (ver- oT zh 2leen iV0°-r Wle S 1 kapte) gaat uitspreken: „Mijn baas ?ew dan stLfrelTeinhZ?pr.inwi? jp 1 is een reuze vent, hij heeft alleen J achter. „Wil 3^ misseliike vrouw". „Xk zit op ^v6rat óók zelf11 clulb' i een vervelende naargeestige school lezel{_„ elf weten. Je bent baas g zonder sfeer". „Dat is een krankzin- gaat 1 nig schilderij, waardeloos". Vnklkh„-j er°m: wordt een per- n..ld> die op eigen kracht n Is dit allemaal zo. Neen, het zijn tezelf^'S6^' anders dan anderen meningen al dan niet op goede gron- .ftvu Epr» n^«lr IA fton Een mooi stuk ideëenpro- g den. H Onze zegsman betoogde verder, dat er vandaag de dag voor de We kennen een man die veel te maken heeft met gestrande huwelij ken. De verveling is gekomen. Man en vrouw hebben elkaar niets meer te zeggen, niets meer te bieden. Hoe is het toch zover gekomen? Toen ze pas begonnen of liever, voor ze begonnen hebben ze elkaar herhaalde malen verzekerd hoe veel ze van elkaar hielden. En nu. Dan vraagt de man aao hem Breng je weieens bloemen mee, "zomaar?" „Bloemen?" „Ja, bloe men". Ik heb het vreselijk druk. Mijn hoofd loopt om van het werk. Dacht u dat ik aan die kleinigheden denk. Ik ben blij als ik thuis even rustig de krant kan lezen. Bloemen? Wat weet ik van bloemen". Al vormen bloemen de oplossing en de oorzaak niet van een gestrand huwelijk, de wijze raadgever was met die ene schijnbaar onbenullige vraag dichter bij de waarheid, dan men zou vermoeden. We zullen geen boek vol schrijven over de liefde. Met een enkele be- We begonnen direct over iets infé- g ressants, dat we bij ons hadden. Het jg gesprek wordt overgenomen. g „We hadden je verwacht van de g week". „Zie je niets aan de kamer?". We kijken rond en een vermoeden g groeit, Maar wat moet je zeggen in g tiustezonrtogroep tengelui voor de n. s over Missie (en Novib.) \V6 aten. Se?r natuurlijk in gesprdk Vp,vige .nding Katholiek-anders- aOudin„.bet algemeen over de t Ntens-die-het-goed-heeft tn?'er e"het-beroerd-heeft. g^ti: een bloemlezing van me- woord kan geven haal je Het pres tige van de kerk neer". Hoe komen jonge mensen in Gods naam aan zulke ideeën? En denk niet dat we hier aan po litiek doen, dus talloze goede opmer kingen voorbijgaan en net een paar JB m dingen noteren, die in ons straatje her4nstn ander helpt^ héb*Ie' daar *e pas komen- Dcnk ook dat We jj van voor de eeuwig- met domoren zaten te praten. !h aNa?0tS belP ik- Dat moet je Neen, deze geluiden doen algemeen •■Je Mt °liek". nog veel opgeld. Dat is toch erg. Hebben die ooit on derricht gehad in het geloof, dat ze belijden? 3e de hemel zien te ko- moet ik verdienen. Als do. h gelo0f k e'n ander Srasg het wa- t t hpnft ngen- Iemand die dat gunt ,Vls tQch altijd onrustig. 3e y0dle ander graag de rust, -«uucr s w geld op de schaal voor de Missie toch gedeponeerd? Om al deze scheefgetrokken mo tieven, waarvan je op zichzelf niet kan zeggen dat het totale kette rijen zijn, maar waarvan je toch wel kan zeggen, dat ze, omdat ze zo veel niet vermelden wat wel vermeld had moeten worden en omdat ze wat er vermeld wordt zo onjuist ver melden, toch beslist ondeugdelijk zijn. Niet om de hemel te verdienen. Niet om een ander rustig te ma ken, zoals jij, die je arrivé voelt. Niet om een ander met rationeel woordenspel te overtuigen. Maar om belangeloos Barmharti ge Samaritaan te zijn voor een an der in zijn geestelijke en materiële nood. Als ons dat nu eens geargumen teerd met de miljoenen ellendigen op deze wereld scherp voor ogen had gestaan.. Dan had er dat ge loven we vast nog veel meer geld op die schalen gelegen. Dan kan die NOVIB ook een berg geld en hulp krijgen. Dan kan iedereen geld en hulp krij gen die arbeidt tot geestelijke en materiële verheffing van onze broe ders, die gebrek lijden. Of heeft misschien het sympa thieke verhaaltje van de predikende missionaris het hart bewogen. Het is allemaal te weinig. De mo tivering schiet te kort. allerijl van hem gemaakt werden, verdwenen sneller van de markt dan de produktie kon bijhouden, autogrammenjagers lieten hem geen moment met rust, impresa rio's verdrongen zich voor zijn deur en al spoedig begon hij voorbe reidingen te treffen voor een lan ge tournee door West-Europa en Amerika. Zes jaar geleden sprong de jon ge Jezuïetenpater, Aimé Duval (32), gewapend met een bisschop pelijke toestemming, negro-spiri- rituals, oude volksliedjes, eigen composities en een oude gitaar op een geleende motorfiets. In het begin heel timide trok hij zingend de provincie in, bezocht jeugd kampen en gevangenissen en werd de favoriet van zwervers en clochards. In de loop der tijd drong zijn bekendheid als provinci aal bistro-zanger door tot Parijs en na dikwijls herhaalde verzoe ken maakte hij zijn debuut voor de Franse radio. Zijn liedjes hadden geen goedge meende populariteitsinsjectie van de disc-jockeys nodig om bekend te worden. Naast zijn ongewone verschijning draagt zijn steeds groeiende vermaardheid een an der apart tintje. Zijn liedjes zijn niet „noir et sombre", maar evenmin uitbundig. Religieuze lie deren zijn het, maar dan niet ge wrongen in de gesteven boord van een eerbiedige, maar amech tige traditie; ze ademen een le vensblijheid en levenskunst, zo na ïef en beminnelijk ernstig, zo in getogen soms, maar daarnaast getuigend van een uitgelaten vreugde, dat het beluisteren ervan de kleur van een ontmoeting krijgt, een ontmoeting met een oude be kende, de vriend, die heimwee en verlangen uitvond. Eén van zijn bekendste liedjes is „Seigneur, Mon AmiHet dankt zijn ontstaan aan een lange, nachtelijke motorrit een reizi ger die zomaar "wat zingt onderweg „dans le vent, dans le froid" en groepjes feestgangers tegenkomt. O. L. Heer reist met hem mee en hij i weet dat hij verwacht wordt „sur le pas de sa belle maison". Hij is gelukkig, want in eenzaamheid vindt hij Hem als vriend en bij koude zorgt Hij voor beschutting. De refreinen zijn a.h.W. stom, ze hebben geen woorden; ze medite ren en vormen 'n herhaalde verlen ging van het couplet, met dezelfde kleur, dezelfde intentie. Het chan son „Par la main" werd op de plaat opgenomen totaal onvoor bereid tijdens een warme zomer avond in een Frans jeugdkamp Père Duval schreef het naar aan leiding van een foto van een nach telijke processie, een menigte man nen en vrouwen voorzien van fak kels en toortsen. De onvolmaakthe den van de opname een koor van trekkers en kampeerders op de ach tergrond zijn onbelangrijk; zij onderstrepen eerder de kreet van geloof, hoop en liefde, die de kerk uit „jusqu a ce Qu' il revienne". „Comme Un Grand' Seigneur" bezingt de verschillende stadia van de liefde tot God: j' ai essayé de vous être fidéle, soyez fidéle mes cheveux blancs". In „Le Seig neur Reviendra" zingt Père Duval het refrein in de tweede en derde stem met zichzelf. Bovengenoemde chansons werden uitgebracht op een 45-toerenplaatje door S et M Boeceau. Het tweede plaatje, dat van Aimé Duval werd opgeno men en dat ook in Nederland verkrijgbaar is draagt een meer mythisch karakter en werd opge dragen aan zijn moeder. De gram- mofoonplatenmaatschappij legt er de nadruk op, dat de tekst het belangrijkste is; de tekst maakt de intentie uit, niet de melodie. Verschillende kritici der Fran se boulevardpers hebben gemeend Aimé Duvals succes tot op de wortel te moeten analyseren, waar bij zij tot de meest malle en lach wekkende conclusies kwamen. Een regen van ingezonden stukken weerlegde al wat deze journa listieke beroepskrakers debiteer den en droeg er alleen maar toe bij, dat Aimé Duvals gehoor enorm in aantal steeg. Na zijn laatste optreden in Pa lais Des Sports zuchtte een 18- jarig meisje: „Hij is wel knap, maar soms kun je zien, dat hij erg moe is; dat maakt hem móói!" H. Keiler. U krijgt er ons niet aan te zeggen dat het alleen maar aan deze jonge mensen ligt. Ze halen die mening toch ergens yandaan? Neen, het ligt beslist niet alleen aan hen dat ze met deze ideeën rondlo pen. Ze hebben hun lessen best ge leerd. We willen wel zeggen dat ze goed waren voor godsdienstdiploma A. „Weten" doen ze genoeg.en er valt wat te weten van ons geloof. Maar is het Christendom voor hen een levende werkelijkheid? Klimmen we de hemel in uit „ver dienste" over de ruggen van de hulp behoevenden. Of heeft naastenliefde niet juist als wezenskenmerk de be langeloosheid? Het lijkt me gevaar lijk het geloof aan te prijzen, omdat je je er zo rustig bij voelt. Kan een ander in zijn geloof geen rust hebben? En in het algemeen. Pas maar op met die rustigheid. Is 'net dikwijls geen burgerlijke slaperigheid? Lijkt die rustigheid op het gevoel arrivé te zijn met het ware geloof? Alleen het dramatische beeld van de broeders en zusters zonder licht, Scheef getrokken ideeën zonder kruis, zonder voedsel, zonder tt i. vi 4. t i 1,1 ii, kleding, bijna allemaal ziek, kan ons Het lijkt ons tenslotte een prettige maatschappij, waar iedereen tegen- vunS maken. over iedereen in vechthouding staat," Jonge mensen die het met ons eens omwille van het ware geloof. En el kaar maar bekerend te lijf gaan, po gend te overtuigen. Een vechthou ding en een liefdeshouding (dat is Christendom) kunnen niet samen gaan. Er mankeert nog veel aa.n de geloofsopvoeding van jonge mensen. Op welke motieven hebben we ons zijn en zondag j.l. de Missie en nu de NOVIB met een kleinigheid heb ben bedacht, maak het ineens goed met een knots van een hap uit je zak geld. Je komt er niet van om. F. B. gripsbepaline kunnen we het hier wel af. Liefde ls een beweging die van jezelf uitgaat naar de ander. Of dat nu in de situatie van een verlo ving, een huwelijk is of zomaar tus sen iemand die helpen kan en Iemand die hulp behoeft, tussen vrienden, kennissen of familie. Bij alle mense lijke verhoudingen. Liefde vertrekt bij jezelf en gaat uit naar de ander. We komen vaak bij een bevriende relatie. En nu vergeten we zomaar een verjaardag. Dat is een blunder en we vinden het een heel grote. Het was dus blijkbaar zo, dat die ander geen ogenblik in onze gedachte is ge weest, juist nu er zoveel aanleiding toe was. We zaten dicht, potdicht, als in de mist. Behalve voor onszelf was er geen plaats, geen ogenblikje plaats voor de ander. Die bloemen, die had den we moeten kopen en aanbieden om te bewijzen, dat we wel een ogen blikje aan die goede bekende gedacht hadden. We hebben gezegd, dat we het ver geten waren. Daarmee hebben we de zaak alleen maar verergerd,want daar ging het juist om, om dat ver geten. Zoiets zeggen is wel eerlijk, maar in feite een bekentenis afleg gen van een gebrek aan liefde. We kwamen binnen, werden gast vrij ontvangen, zoals gewoonlijk. We zagen de bloemen in de kamer niet en ook niet de verandering. Er was een nieuw mooiigheidje op de schoor steenmantel bijgekomen. f ^4- zo'n situatie? „Zij is immers jarig geweest", zegt iemand. Vooral dat „immers" maakt de dé- bacle volkomen. We geloven dat je zoiets jong moet leren. Die beweging van jezelf uit naar een ander. Jonge mensen zitten vol met alles en nog wat. Ze betrekken het op zich zelf. Er is haast geen ruimte voor een ander en zijn weréld. Oh, die bloemen, al waren het paardebloemen. Maar doe iets. om telkens opnieuw te getuigen dat een ander iets voor je betekent. Welke ander dat ook is. We geloven dat je je in die instelling kunt oefenen. Voortaan vragen we eerst hoe of die en gene het maakt en luisteren werkelijk geïnteresseerd toe. Voortaan behoeft niemand meer zijn nieuwe pantoffels, japon of oor belletjes te laten zien. We zijn een slag voor geweest en hebben al di rect gezegd, dat we het leuk vonden. Voortaan hoeft een zieke bekende niet meer om bezoek te vragen. Voortaan hoeft de jarige niet meer te vragen wat hij graag hebben wil We brengen wel iets mee, waarvan we weten dat hij er dol op ls. Het grootste genoegen zal dan zijn, als zo iemand stom verwonderd zegt: „Hoe wist jij dat ik dat nu net zo graag wilde hebben?" Dat zijn nog eens voornemens! Je hoeft er niet mee te wachten tot de vasten. tVV" 4j /'/f - - Mr I 't W 4 ■t v. 4 O'- - <v wk A4. A ïi's'* "I''» S. WW

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 11