en geen problematiek
Pedagogische platenatlas
IN-
m m
Wij zijn geen paarden
mensen
van
morgen
wereld
in
PUZZF
lir
Uit alle
jgssai
BOEKVERKOPING
Onze dagelijkse
christelijke levenshouding
Op proefrit defect
B
ZATERDAG IX JANUARI 1958
PAGINA 11
Sight seeing door de
opvoedings geschiedenis
China
Middeleeuwen
Liberalisme
l Ms* npiHH
Moderne tijd
AA
Den Haag
LUCHTVAART BEZORGD
OVER HOTELRUIMTE
SLOEP VAN DE „CAPELLA"
GEVONDEN
Grave
Helmond
Ottawa (Canada)
ZEEHOND GEVONDEN
HISTORIE
Voor ons ligt de .pedagogische platenatlas". Eersteling
op dit gebied, samengesteld door G. M. Schrauwers met
medewerking van gerenommeerde vaklieden als prof. dr.
V. D'Espalier, drs. Jos. Aarts, P. Q. Joannes OFM Cap., dr.
M. A. Nauwelaerts en F. P. C. de Kock; een uitgave van
Pax (Den Haag), Parcival (Breda) en 't Groeit (Antwer
pen).
Er staat niet in voor wie de atlas bedoeld is, maar de
indruk die het geheel maakt, wijst in de richting van die
mensen, die in de pedagogie doende zijn of er zich in be
kwamen.
Een heldere, uiteraard beknopte tekst slingert zich over
de pagina's vol foto's en het zijn vooral deze foto's die het
werk zo aantrekkelijk maken ,voor elke weetgierige mens
die het boeiend fenomeen Kind lief heeft. En wie is dat
niet?
Wij vonden het zo interessant dat we de lezers van onze
jongerenpagina mee wilden nemen op een sight-seeing-
tocht. Maar laat ons dan in dit kader nog enkele kritische
opmerkingen mogen maken.
W" '4
v :--.v
gfotó.v/-: h
f
be aard van het boek maakte
de kritische beschouwing eruit
'jJ°est blijven. Het ging om de ver
leiding van historische feiten en
geeft het werk zijn min of meer
s®reen, boven de problematiek uit
band karakter. En toch geen
historicus zal het ontkennen
'•'Ordt de draad vanuit een gezichts
punt geweven, dit bepaalt ook de
l'^aarte van de aandiening van fei-
het vermelden en weglaten er-
jah. De grote kwaliteit dunkt ons
6 liggen in de helderheid en het
*>®Voel voor evenwicht waarmee de
®eschiedenis geschreven is.
Het katholieke uitgangspunt is
0Urniskenbaar, maar nergens voelen
gelukkig een katholiek„hinein
'Uterpretieren" die stromingen bf
enkbeelden van niet-r.-k. huize ge.
^eld aandoet.
Wat de opmaak betreft een kleine
kleurstelling. Wij, die gewend zijn
jjeraakt aan „Beschavingsatlassen"
adden gaarne een levendiger
Plaatsen en een flitsender keuze
?an de illustraties gezien. Nu
A de aflas wel wat deftig en statig
uitgevallenen dat waar het gaat
jeugd!
Maar ondertussen het is een
Waardevol boek.
kennis omtrent dg opvoeding
'n prehistorische tijden heeft men
Alleen op kunnen doen uit vondsten
misschien juist door verge-
'ükingen met volkeren die nu nog
als natuurvolkeren worden aange
merkt.
„De opvoeding in zo'n (primitieve)
jmmeenschap is vooral assimilatie!,
hetgeen wil zeggen, dat de jeugd zich
nodige vaardigheid en heersende
?)eningen al rta-doende toeëigende.
j r ontbrak een pedagogische struc-
kur maar door allerlei initiatief-riten
kij de aanvang van de puberteit
,,;v-) trachtten de ouderen wel dege-
'ik een cultuuroverdracht tot stand
e brengen. i
We hebben stiekem gegniffeld
'°en we dit lazen om aan te dui-
Jkn hoe zuiver van bijbedoelingen 'n
Pflmitieve opvoeding kan zijn:
„Gebrek aan bezit en uitgestrekt
heid van jachtgebied voorkwamen
jkijd en verhinderden tevens de ves.
Pging van een sterke en autoritaire
kacht."
't Kan verkeren.
VOOR CHINA noteren de schrij-
®rs als heel typisch dat het maat-
Vhappelïjk leven geheel gegroepeerd
's om de familie. Al wordt er ge-
Proken over het oude' China.
„Bekend is de grote liefde van het
pkinese kind voor zijn ouders. De
pootste ondeugd bij hen is de grof-
tegenover ouders en grootou
ders."
j Deze ouderliefde noemde Kong-
jk-tse de wortel van alle deugd en
grondslag van het leven.
l.„Reeds in 1000 v. Christus wordt
'®r een wet gevonden, waarin de
Jkichting van lagere en hogers
kolen bevolen werd."
6 Thans noemen wij dit land onder-
Pfwikkeld!
Klassieke wereld
"Van DE KLASSIEKE opvoeding
ti°oral die van Athene via Romei-
in West-Europa tot op heden
h onuitwisbare invloed) kan men
de altlas veel lezen.
Treffend wordt daar het christen
dom ingeschoven. Het klimaat waar
in opvoeding een plaats heeft, ver
andert essentieel.
„De godsdienst wordt grondslag
en centrum van opvoeding. De men
selijke persoonlijkheid vindt haar
waarde niet meer in sekse of so
ciale positie, doch in het Kindschap
Gods. De vrouw is de man gelijk,
evenals hij bestaande uit een stoffe
lijk vergankelijk lichaam en een
onsterfelijke geest. Het huwelijk,
verheven tot sacrament, is een heili
ge en onontbindbare vereniging van
man en vrouw. Vergelijk nu eens de
toenmalige toestanden met het juist
vermelde. Wijsbegeerte, ongeloof en
bijgeloof hadden geen oplossing ge
geven voor de grote levensvragen.
Het huwelijksleven was zo in ver
val geraakt, dat keizer Augustus het
als plicht voorschreef, kinderloze
huwelijken beboette en gezinnen
met meer dan twee kinderen beloon
de."
HET OPVOEDEND getuigenis
der Middeleeuwen is een eerbiedig
saluut aan de Kerk, want het zijn
haar priesters geweest die de cul
tuur hebben gebracht. Ondoenlijk
alle namen en centra te vermelden-
Al wat er aan scholen werd opge
richt vertrok bij de grondgedachte
van Augustinus dat de studie van
de profane wetenschap onderge
schikt diende te zijn aan die van de
Openbaring. Deze welbewuste voor
opstelling van de bovennatuurlijke
gerichtheid van de mens is feitelijk
bepalend voor het gehele tijdvak der
Middeleeuwen.
Wij die thans leven en terug kun
nen zien, weten dat er andere tijden
op gevolgd zijn, waarin het zwaarte
punt verlegd werd naar de natuur,
met de heilzaamste gevolgen voor
de leefbaarheid op dezé aarde maar
ook duizenden meeslepend in het
barste ongeloof.
Voor pastoors die parochiescholen
op willen richten is dit het vermel
den waard. Ze kunnen zich, beroepen
op historische argumenten, want het
Capifularium van 809 verplichtte de
pastoors tot het oprichten van paro
chiescholen. Al is in die tijd het on
derwijs niet algemeen, toch is van
die scholen een enorme invloed uit
gegaan. Zo werden de kernen van
de volksbeschaving gevormd. De le
zer zal begrijpen dat het onderwijs
hoofdzakelijk lezen en schrijven be
helsde.
Renaissance
MET DE 14e en 15e eeuw treedt
de Renaissance-idee Europa binnen.
Haar bakermat is tot onsterfelijke
roem Italië. Rages zijn er genoeg
geweest, maar de ijver, waarmede
in die tijden gespeurd werd naar an
tieke geschriften die in de Middel
eeuwen verdwenen waren, kent geen
grenzen en illustreert de cultuurhon.
ger van velen. De humanistische op
voeding naar klassiek model (voor
al de Romeinse versie) neemt een
aanvang. Het literaire element krijgt
zijn grootste betekenis naast de li
chamelijke vorming in hef toen op
gerichte gymnasium, van welk
„schooltype" Jan Cele te Zwolle fei
telijk de „uitvinder" is.
Een levendige activiteit ontwik
kelt zich ook op het gebied van de
pedagogische literatuur, maar van
de lawine aan schoolboekjes is nog
niets te merken. De platenatlas
staat hier vol titelpagina's van de
uitgegeven geschriften. Die schrijf-
en vermenigvuldigliefde heeft na-
"T ;V 1
§£S v i
tuurlijk ook haar oorzaak in de tot
ontwikkeling gekomen boekdruk
kunst, waarvan we nog altijd het
idee hebben dat die uitvinding toer.
van dezelfde revolutionaire invloed
was als later de stoommachine. Mis
schien wel meer.
Weer wat later in de tijd bekijken
we 'f portret van Ignatius van Loyo
la, die daar stil staat te getuigen van
de Jezuïetische opvoeding, 'n element
in de katholieke wereld (en daarbui
ten) van niet te schaften waarde en
betekenis.
Realisme
NfAAR DE TIJDEN veranderen
opnieuw. We lezen van het Rea
lisme en stuiten op de Spaan
se humanist Juan Luis Vives
(1492—1540) „(hij) legde er in de 16e
eeuw de nadruk op, dat het onder
wijs moest uitgaan van en aanslui
ten bij de werkelijkheid. De kennis
der kiassieke talen plaatste, hij op
het nuftigheidsvlak: het niet kennen
van een taal sluit de toegang af tot
de wetenschap die in die taal is
neergelegd. Nog sterker komt zijn
reële kijk op de zaken uit, wanneer
men hem de eis hoort stellen, dat de
studie van de moedertaal aan die der
vreemde talen moet vooraf gaan."
Dit' zijn de allereerste zwaluwen van
het nuttigheidsonderwijs aan welks
tijdperk heden nog geen eind geko
men is.
En in de 17e eeuw groeit stilaan
verder de verandering van het op-
voedingsdoel. Niet langer levert de
godsdienst het doel van het opvoe-
dingshandelen, maar wordt de rede
begin ep eind van de opvoeding.
Verlichting
EN ZO STAPPEN we de Verlich
ting binnen. Niet dan nog even ge
keken te hebben naar de lelijke gro
te neus aan dat in-goede gezicht van
Vincentius Paulo, de opvoeder van
de verwaarloosden.
De Verlichting: „het is een bewe
ging, die met uitschakeling van alle
positieve godsdierist de zelfstandig
heid van de rede verheft tot het uit
sluitend beginsel en richtsnoer van
levensbeschouwing en levensleiding."
Rousseau's geschriften zijn van be
slissende invloed: „Tot op heden
werd de burgerlijke mens geboren in
slavernij,; bij zijn geboorte werd hij
in een bakerpak gestoken, tijdens
zijn leven werd hij do'or de instel
lingen bekneld, na zijn dood sloot
men hem op in een kist, doch van nu
af zal hij vrij zijn en zal men hem
zijn individualiteit natuurlijkerwijze
laten ontplooien."
Natuur en rede, daar zweert men
bij.
Vermeldenswaard is dat in deze
tijd ook de belangstelling groeit voor
de opvoeding van abnormale kinde
ren. In 1784 werd er in Parijs een
blindenschool opgericht.
Vindt men in Frankrijk mannen
als Rousseau en Diderot, in Zwitser
land Pestalozzi, ten onzent worden
de verlichte ideeën der natuurlijk
heid (moeders geven hun kind in
de opera de borst) gepropageerd door
brave burgers als Betje Wolff, Aagje
Deken en de ontsterfelijke Hiërony-
mus van Alphen.
DE RIJPE VRUCHT van de Ver
lichting is het Liberalisme van de
19e eeuw.
„De grootste hervorming welke het
t
Vakschool voor mijnwerkers,
pag. 127.
liberalisme tot stand heeft gebracht
is ontegenzeglijk het nieuwe mensen
type, de bourgeois. Het is een type,
dat een bijna onbeperkt vertrouwen
heeft, in de goedheid en krachten
van de menselijke natuur, welke in
vrijheid door de rede, tot steeds ho
gere zelfontplooiing en vervolmaking
zal komen."
Bij de kinderen van deze lieden
hoort de Hogere Burgerschool. In het
geloof dat kennis macht en deugd te
gelijk is, wordt de school troetelkind
van de liberale wereld. En men
weet hoe het vrijheidsideaal ten ori-
Mexicaanse Schrifttekens, afh. pag. 64.
AL WAT LEEFT wordt geboren,
groeit en sterft. Neem een
paard. Hoe klein' is het, wan
neer het geboren wordt. Maar spoe
dig groeit't en wel sneller dan wij.
Het wordt groot. Men kan h?t dres
seren en dan kan het voor vele
doeleinden nultig gebruikt worden.
Nu, is het merkwaardig, dat wij
mensen geen paarden zijn, ook al
schijnen sommigen te menen een
zelfde soort houding er tegenover
te moeten aannemen.
Zeker, ook de mens wordt gebo
ren, gioeit lichamelijk, wordt oud
en sterft. Maar er is een wezenlijk
verschil. Er is een bepaald tijdperk
in het menselijke leven, dat hij door
anderen geleld wordt, dat hij „op
gevoed" moet worden, maar op een
zeker ogenblik neemt de mens zelf
de teugels in handen. Dat zou bij
een paard niet moeten gebeuren.
Dan krijgen we ongelukken. Het
verschil is, dat per slot van reke
ning een paard of welk dier ook.
nooit zichzelf wordt, nooit op een
bepaald ogenblik zegt: ik neem
voortaan mijn bestaan in handen
en bouw het op. Bij de mens wel.
Een goedgeleide opvoeding moet er
bij de mens toe leiden, dat hij zelf
standig wordt, dat hij langzamer
hand gaat beseffen, dat hij een mens
is en geen paard of kat, dat hij dus
niet voortdurend moet gedrild of
gedresseerd worden. Geheel de op
voeding moet daarom in het teken
staan van een groeiende zelfstan
digheid, dat is van een groeiende
vrijheid. Wat de mens wordt, hangt
in laatste instantie van zijn eigen
vrijheid, van zijn eigen vrije be
slissing af. We hebben al eens ge-
zegd, dat een mens nooit helemaal
af is, maar altijd te-zijn; hij is altijd
in groei, zelfs al zou hij lichamelijk
aftakelen. En deze groei is met name
een psychische groei, een groei naar
een typisch menselijke volwassen
heid, naar een steeds voortschrij
dende vrijheid en wel door zijn
eigen vrije wil. Wat de mens per
slot van zaken is, is datgene ivat hij
er zelf van maakt. Deze vrije wil
van de mens is niet zozeer een keus
tussen goed en kwaad, alsof de
mens het elk ogenblik zeer moeilijk
heeft, elk ogenblik zweeft boven het
scherp van de snede, boven een af
grond, waarin hij in kan duikelen,
maar deze vrije wil is een vrijheid
ten goede, is er om gebruikt te wor
den om de mens zelf op te bouwen,
zijn mogelijkheden te realiseren en
zo steeds vollediger mens te wor
den.
ZO GAAT HET ook in het chris
telijke leven. We bereiken de
christelijke volwassenheid, de
volwassen mannenmaat van Chris
tus, slechts vanuit onze vrijheid.
Natuurlijk blijven we hier voor
ogen houden, wat reeds eerder uit
eengezet is, dat dit alles staat onder
Gods heerlijke genade en dat er in
dit opzicht afhankelijkheid is van
God, maar een afhankelijkheid,
welke op menselijk vlak een steeds
groter vrijheid betekent. Ascese,
christelijk leven heeft dus niets met
dresseren of. drillen te maken,
maar wel met een steeds grotere
vrijheid, welke we zelf opbouwen
metonze vrije wil. Een mens, een
persoon is dus niet alleen een gave,
maar tegelijk een opgave voor hem
zelf. Natuurlijk, deze vrijheid is
geen absolute vrijheid, welke aan
niets gebonden is, ze beweegt zich
binnen de concrete mogelijkheden
van de mens, van de menselijke na
tuur, de menselijke aanleg, maar is
hierdoor niet helemaal gebonden.
Zo kan de mens door zijn vrije wil,
gezien zijn aanleg op verschillende
wijzen, vorm en gestalte geven aan
zijn toekomst en zijn uitgroei. Hoe
dit alles zal zijn, dat hangt van ver
schillende omstandigheden af, maar
tenslotte van de mens zelf
H.B.
De „Volksvergadering" in de
Jongensstad te Civita Vecchia,
pag. 129.
zent in de eerste plaats geleid heeft
tot het herstel van de hiërarchie in
1853 en vervolgens tot de opbouw
zij het niet zonder felle strijd
van een katholiek onderwijs in Ne
derland met een eresaluut voor de
religieuze werkers en werksters van
het eerste uur, de talrijke broeders
en zusters van de even talrijke on
derwijscongregaties.
Staatsopvoeding
BOVEN HET hoofdstuk staatsop
voeding staat de getaande kop van
Karl Marx afgebeeld. De opvoe
dingsleer van 't socialisme is uiter
aard een eenzijdige sociale peda
gogiek. Daar ze van de overtuiging
uitgaat, dat de bestaande maatschap
pelijke werkelijkheid niet beant
woordt aan het volledig socialistisch
ideaal, ontleent ze haar doelstellin
gen niet primair aan de gegeven
maatschappelijke feitelijkheid, maar
blijft ze gericht op de verwezenlij
king van nieuwe gemeenschapswaar.
den.
Om een geheel andere reden dan
de liberalen die voor de vrijheid van
onderwijs huiverden uit vrees dat de
vrijheid van het individu b.v. door
godsdienstige beïnvloeding zou wor
den aangetast, wijst het socialisme
de staat aan als controleur, omdat
de school „een middel is tot sociale
integratie". Hoe de school dienstbaar
gemaakt kan worden aan de staats
idee leren ons de dictatoriale staten
waarvan er twee zijn ondergegaan in
de tweede wereldoorlog, achter het
ijzeren gordijn er nog vele bestaan
en aan de vrije kant van dat gordijn
er nog enkele „geduld" worden.
We bekijken de jongenstoet van de
jongste drager van het IJzeren Kruis
en de hoornblazer in een nationaal-
socialistische jeugdherberg die naar
de idealen van Nietzsche bezig is een
Arische oersterke blonde Germaan
te worden.
DAN HET LAATSTE hoofdstuk.
We zien de portretten van Freud,
Jung, Adler en Franke. De moderne
tijd is er. Er wordt aandacht besteed
aan de kleuterschool en in geladener
bewoordingen dan elders staat er te
lezen hoe dit instituut meer en meer
voor het kind gaat betekenen
bij afwezigheid van de ouders. „Bij
de oorspronkelijke bewaarschool
voegden zich gespecialiseerde kleu
terinrichtingen: crèches, oogstkin-
dertuinen, vakantiebewaarplaatsen,
war-nurseries, bewaarplaatsen voor
kinderen in magazijnen en fabrieken,
met als laatste snufje de kinder-
„vestiaires", waar men de kinderen
voor een weekend ter bewaring kan
afgeven." We moeten de verleiding
weerstaan die boeiende geschiedenis
van nu over te schrijven en volstaan
met deze typering van de richting
waarin de opvoeding heden gaat.
„De school verving het praten en
doceren door doen en werken, voer
de zelfwerkzaamheid in, individuali
seerde en specialiseerde, gaf vrijheid
en medeverantwoordelijkheid aan de
leerlingen, er werden nieuwe me
thoden ingevoerd, aangepast aan de
modernste uitkomsten der psycholo
gie, de scholen kregen niet alleen in
nerlijk, maar ook uiterlijk een aan
trekkelijk karakter, de klaslokalen
werden huiselijk aangekleed."
Dit laatste heeft voor ons een wat
te optimistisch geluid; er is nog te
veel dat allang opgeruimd had kun
nen zijn, maar alles moet zijn tijd
hebben is ook een waarheid.
Op de laatste bladzijde staat een
foto van een standbeeld van twee
schoolgaande kinderen. Om die kin
deren is een boeiende platenatlas
ontstaan. F. B.
Amsterdam
Morgen wordt hier de K.L.M. Neder
land opgericht. Wanneer u zich hier
over verbaast en meent, dat de K.L.M.
al heel lang geleden in Nederland is
opgericht, heeft u slechts ten dele gé-
lijk. Want deze K.L.M. is een onder
afdeling van een befaamde Duitse ver
eniging, de „Klub Lariger Menschen".
Zó hoog als de luchtvaart-K.L.M. gaan
de strevingen van de nieuwe K.L.M
wel niet maar om lid te kunnen wer
den moet u toch wel hoog reiken. Na
melijk voor heren is een lengte van
1.90 meter vereist, voor dames 1.80
meter. Alleen deze hoge landgenoten
worden uitgenodigd de oprichtingsver
gadering van de K.L.M. mee te maken
(zondagmiddag 2 uur in Amsterdam
Sloterkade 62). Daar vindt men een ze
kere heer Kramer, die volledig op de
hoogte is (hij meet 2.32 meter). Deze
K.L.M- heeft verschillende doeleinden,
waarvan we noer/ien het edele streven
naar belastingfaciliteiten op grond van
de voor lange mensen onontkoombare
uitgaven en het doen vervaardigen van
kleding, schoeisel etc. in incourante
maten. De nieuwe club ze leve hoogl
Hengevelde (Ambt Delden)
Er is weer een eeuwling bij in ons va
derland. Het is de heer A. J. Keuper,
wonend in de buurtschap Hengevelde,
die de honderd gisteren volmaakte. Be
langrijker is, zeker voor hem, dat zijn
gezondheid, de leeftijd in aanmerking
genomen, nog uitstekend is. Jhr. mr. L.
van Nispen tot Sevenaer, de burge
meester van Stad en Ambt Delden,
ging zijn oudste gêmeentenaar natuur
lijk feliciteren.
WINDSTREKEN
Het regiment huzaren van Sytzama, dat
in Amersfoort gelegerd is, gaat van 21
'tot 24 januari naar Friesland. Het gaat
daar niet zo maar eens rondneuzen,
maar het bezoek begint met een twee
daagse oefening plus een nacht te vel-
op maandag 20, dinsdag 21, woensdag 22
en donderdag 23 januari 1958, telkens des
avonds te 7 uur en tevens op dinsdag 21
januari des nam. te 2 uur ten overstaan
van Notaris N. B. FRANK
1. Het laatste gedeelte van de bibliotheek
van wijlen Prof. Dr. N. 3. Polak, in
leven hoogleraar aan de Economische
Hogeschool te Rotterdam.
2. De bibliotheek van wijlen de Heer M.
C. van Vooren, in leven journalist te
Rotterdam.
3. Een belangrijke juridische bibliotheek.
4. Een restant winkelvoorraad nieuwe
boeken, e.a. inzendingen.
KIJKDAGEN: vrijdag 17, zaterdag 18 en
zondag 19 januari 1958 van 10 tot 4 uur.
GEBOUW HARINGVLIET 98 te
ROTTERDAM
De catalogus wordt aan de bekende
adressen verzonden en is voorts ad f 0.50
verkrijgbaar bij de
Veilingdirectie:
N.V. VENDU NOTARISHUIS Dir. J. P. A.
Koks, Haringvliet 96 te Rotterdam, Tel.
122440 en A. VAN WITSEN, Karei Door
manstraat 230 te Rotterdam, Tel. 121864
Een nieuw elektrisch treinstel, dat gis
termiddag van Utrecht uit een proefrit
maakte naar Twenthe, geraakte tussen
Bathmen en Holten defect. Het ongerief
kon niet terstond worden hersteld, zodat
het moest worden weggesleept.
De treinenloop in de richting van
Twente werd daardoor vertraagd. Een
trein van Deventer naar Hengelo kwam
daardoor 37 minuten later in Hengelo aan
en een tweede in de richting van deze stad
had 24 minuten vertraging.
De vergadering van presidenten van
het te Brussel gevestigde „air research
bureau" van de Europese luchtvaart
maatschappijen is gisteren in Den Haag
bijeengeweest onder voorzitterschap van
de heer I. A. Aler, president-directeur
van de K.L.M, Vertegenwoordigd waren
de Air France, de Alitalia, de G.E.A., de
Lufthansa, de Iberia, de K.L.M., de Sa
bena, de S.A.S. en de Swissair. Ook was
aanwezig de directeur-generaal van de
I.A.T.A., Sir William HUdred.
Geconstateerd werd. dat voortgang is
gemaakt met een aantal studies o.a. be
treffende de kosten van het inter-euro-
pese lijnbedrijf. Ook andere zaken, betrek
king hebbend op de gemeenschappelijke
pogingen der maatschappijen de Europese
diensten te verbeteren, werden besproken.
Met voldoening werd vastgesteld dat het
Europese verkeer in 1957 aanzienlijk is
toegenomen.
De vrees werd uitgesproken, dat het aan
bod van hotelruimte in de toekomst geen
gelijke tred zal houden met de behoefte.
Men meende dat al het nodige gedaan
moet worden om te voorkomen, dat ge
brek aan hotelruimte de verdere ontwik
keling van het toeristenverkeer in de weg
zhl staan.
Het vissersvaartuig van schipper Tot
uit Den Helder, heeft gisteravond in Oude-
schild een sloep binnengebracht van het
Groningse kustvaartuig „Capelle" dat zo
als bekend dinsdag met negen opvaren
den op de Noordzee is vergaan. De sloep
is in de buurt van De Cocksdorp opge
pikt.
de. En weet u, hoe men die oefening
gaat noemen? -Bolle wyntjes", en ver
moedelijk zegt u dat wanneer u geen
Fries bent, niet zoveel. De vertaling in
het Nederlands luidt Volle wind. Dus
de huzaren zullen wel moeten zorgen,
dat ze de wind in de zeilen hebben.
Londen I
Over wind in de zeilen gesproken: die
had een Bristol Britannia-machine van
de Israëlische Luchtvaartmaatschappij
„El Al". Dit toestel vloog van New-York
naar Londen in precies 7 uur en 44 mi
nuten. Het was een normaal verkeers-
toestel met een volledige bemanning,
55 passagiers en anderhalve ton vracht
aan boord.
Londen II
Wéér een aanslag op onze rookge
woonte? De Vereniging van Niet-Ro-
kerg in Engeland heeft een waarschu
wing de wereld ingezonden, dat proeven
hebben uitgemaakt dat tabak sterk ra
dio-actief is. Een Londense weten
schapsman zou met een Geiger-téller
onomstotelijk de aanwezigheid van ra
dio-activiteit in alle soorten tabak heb
ben aangetoond. De naam van deze
Geiger-specialist is niet onaardig. Hij
heet dr. Ash (as).
Volgende maand zal een Nederlands
weekblad voor blinden worden uitgege
ven. Het wordt echter een „gesproken"
weekblad. De uitgever 'van dit-weekblad
de Le Sage-bibliotheek van het Blin-
dehinstituut te Grave, legt het hele
weekblad vast op de band van een
bandrecorder. Elke krant omvat één
band. hetgeen een luisterduur van twee
uur betekent. De banden kunnen wor
den schoongewist. zodat de volgende
editie weer op dezelfde band kan wor
den geplaatst. Het blindeninstituut stelt
reeds sinds 1956 een „gesproken boek"
samen. Reeds meer dan 150 blinden zijn
op deze „bibliotheek" van geluidsban
den geabonneerd.
Uit alle delen van de wereld komen de
laatste dagen kanaries naar Helmond
gevlogen, hoewel ze dit niet op eigen
kracht doen. Het zijn gevleugelde deel
nemers aan een in deze stad georgani
seerde wereldtentoonstelling yan zang
en kleurkanaries, georganiseerd door de
Helmondse kanariefokkersvereniging
„De Vogelvriend". Nu reeds zijn er een
paar duizend vogels en een groot aantal
keurmeesters is al aan de slag gegaan
om de kampioenen te kiezen. Openings
dag van dit kanarie-festijn is 17 januari,
zaterdag 18 januari is er een interna
tionaal kanariefokkerscongres en de
expositie sluit op 19 januari. Daarna
verdwijnen de kanariepietjes weer naar
all« .windstreken.
Weet u wat onze beste kans op een
durende vrede op dit ondermaanse zou
zijn? De ontdekking, dat er een zeker
menselijk leven zou bestaan op een
andere planeet. De angst voor dat onbe
kende zou de hele, wereld tezamen
brengen. Dat zei de vroegere Cana
dese minister van Buitenlandse Zaken
en Nobelprijswinnaar voor de vrede
van verleden jaar, Lester Pearson.
Fakenham (Engeland)
Op de luchtbasis alhier had men een
loterij georganiseerd. Een straaljagerpi
loot won de hoofdprijs: een gratis vlieg-
toehtje in een sportvliegtuig, een Tiger
MotÉ. Hold that tiger...
Op het Scheveningse strand bil de
Kwartellaan is op een golfbreker een
jonge zeehond aangetroffen. De politie
heeft het dier, dat licht gewond was, la
ter overgebracht naar het dierenpark te
Wassenaar.
Horizontaal: 2 iedere, 5 larve, 9 deel
van het lichaam, 10 bloem, 12 part. 13
soort wijn, 14 deel van het jaar, 15 ver
harde huid. 17 uitroep, 19 selenium (afk.),
20 bepaalde vorm, 23 keurgroep, 24 plaats
in Overijssel, 28 manier van vastleggen,
32 bekende races, 34 landbouwwerktuig,
35 rivier in Utrecht, 37 geografische aan
duiding, 38 godsdienst. 39 zoals de akten
getuigen, 40 spil, 41 lidwoord. 42 onmeet
baar getal, 43 water in Friesland, 44
naamloze vennootschap (Fr.), 45 vruch
tennat, 47 de lezer heil, 49 ongeveer, 51
licht slapen, 54 iemand van adel, 57 elk,
58 zuivelprodukt, 61 Nederland (afk.), 62
deel van de mast ,63 zeebewoner. 65 oud
(Eng.), 67 bijbelse naam, 68 twist, 69
nobele, 72 jongensnaam. 73 vrucht, 74
kluwen.
Verticaal: 1 toespraak, 2 plaats in de
Betuwe, 3 verwarmingsapparaat, 4 ver
laagde toon. 5 pers. vnw.. 6 bewoner van
een der Kaukasische rep.. 7 Turkse titel,
8 deel van het gelaat, 11 meisjesnaam.
15 onvervalst, 16 streep, 18 plant, 19 deel
van een boom, 21 deel van het hoofd, 22
uiting van tevredenheid, beloning. 25
wondvocht, 26 pers. vnw., 27 gelijk, 29
koude, 30 oude maat, 31 meisjesnaam 36
echtgenoot, 43 plaats in Noord-Holland,'
44 zangnoot. 45 vlug. 46 vrucht, 48 te zij
ner plaatse, 50 tegen, 52 vogel, 53 horizon,
55 treuzelen, 53 meisjesnaam, 50 insek-
teneter, 60 gebak, 63 afkeer. 64 vriendin
(Fr.), 66 selenium (afk.), 70 titel, 71 maan
stand.
OPLOSSING
Horizontaal: 1 oase, 5 gala, 9 drama, 11
talon, 12 e.o., 13 stoel, 15 et, 16 r.m.. 17
oir. 18 d.i.. 19 abel, 22 poes, 25 eg, 26
n.v.. 27 snor, 29 isar. 31 ka, 32 oud, 34
el, 36 n.t., 37 Ommen, 39 to, 40 aarde, 42
melig, 44 knie, 45 loge.
Verticaal: 1 oder, 2 aroma, 3 s.a., 4
ems, 5 gal, 6 al, 7 loods, 8 anti. 10 atol,
11 terp, 14 o.i., 20 ben. 21 ego, 23 ons. 24
Eva, 27 satan, 28 Rome, 29 idem, 30 retig,
31 knak, 33 um, 35 loge, 37 ode, 38 Nel,
41' r.L. 43 l.o.