jANINE
en
NICO
Ik n.
^UIM
Vrouwenvaria
IHGSLEUZEN
is
PARIJS WEER ZONDER
„LIGNE SAC"
m
MODESHOW
IMP
L
Romance tussen cle coulissen van
Toon Hermans
en opgewonden scènes
X ela»
V
Stat
SHEPHERD
Bleekblauwe en parelgrijze
jacket van Litrico
Welterusten
Conservatrice
^°ken al
V
SUN
P eriodieke
schoonmaak
TONNY WAAGEMANS
Voor de vrouw
alleen
Houten meubels
Mil
'X
«4
m
AG 8 FEBRUARI 1958
Ik ben aebrand o
C* ïïlaa§n 6n is onschadeliik voor
Hun onderdak
Als
Sjs]e 'ry'r<-r' schoten de oprui-
C6 kr 2en luchtruim in, de
>r ^en~catarre slokte ons
JA e felste exponenten van
het l^ters Rustiek en beng!
Lq l^uwe bloesje en het
0's kop-en-schotelerig-
AUes knalt en
le grootdoenerij.
spettert
aaien in uitgeluide
^Vb>lb°akaf in één
sVn po?heli^ van de keus
5Hen >heteen vro'
,V*r.
rechfemt men een »sac">
S
QPte
vormen
eerdei
op
Waarom de
uitverkoop
laat begon
mI
„SUPER'-ZAKLIJN VAN
FAUSTO SARLI
J-C. van Lieshout zoon n.v.
COMPLETE WONINGINRICHTING
IWfl
J
e meest verrassende plaatsen kun je een inval krijgen.
\ij (Advertentiie)
VWI* ®^aPen door rheumatiek,
zenuwpijnen,
verdrijft snel
de gp,ule Pijnen en U slaapt weer
.ahder nacht door. Togal baat
k3ft 6 hiGl. ^'ddelen falen. Togal zui-
en drog. f o.95, f 2.40 en f 8.88
Het was een zoete romance, die
groeide tussen de coulissen van Toon
Hermans revue. Nico Knapper, de
jonge Amsterdamse chansonnier had
zijn oog laten vallen op de bevallige
Parijse balletdanseres. Het werd een
grote vriendschap. Voor de aardig
heid zong Nico bij tijd en wijle zijn
liedjes in het Amsterdamse restau
rant Bonne Mariage. Uit kameraad
schappelijke belangstelling toog Ja-
nine mee en klapte in haar kleine
handjes en sloot haar welgevormde
oortjes voor het Hollandse accent van
haar bewonderaar.
Toen kwam het idee samen te gaan
optreden. Zij gingen naar Parijs,
maar alvorens weer op de planken
te gaan staan, trouwden zij in het
romantische Robinson, een kleine ge
meente ergens in de Bois van Pa
rijs. Deze artistieke en amoureuze
mariage bleek van het goede soort te
zijn.
Artistiek vonden zij onderdak in de
cabarets van Saint Germain des
Prés. Samen schreven zij hun eigen
liedjes en brachten deze, zich zelf
begeleidend op guitaar (Nico) en
blokfluit (Janine). Hun vólgende
stap was naar het établissement van
Suzy Polidor. Daar traden zij' op voor
niet minder dan o.a. Tino Rossi en
Edith Piaff.
De Franse T.V. ontdekte hen en
zij kwamen uit in het grote program
ma „Les 36 Chandelles" genaamd.
Thans maken zij een kleine toernee.
Onlangs traden zij op in Maastricht
waar zij een groot succes en bijval
oogstten en in Rotterdam waar de
Alliance Francaise hen uitnodigde.
De andere zijde van hun mariage
is minstens zo succesvol. Daarvoor
vonden zij onderdak in „het huis van
de dubbele moord", waar Jan Brusse
een verhaal aan wijdde. Alhoewel Ni
co Nederlander bleef zorgde Janine,
dat zijn accent verdween en hij een
ware Parijzenaar werd. Hij volgde
zelfs een cursus in^het Parijse „Ar
got" volkstaal om zijn woordje
te kunnen meepraten in de discussies
tussen autochauffeurs in het druk
ke Parijse verkeer, wanneer er ver
schil van mening ontstaat.
Janine bereidde haar Nico nog een
grote verrassing. Zij ontpopte zich als
een ware keukenprinses en bracht
hem duidelijk aan het verstand, dat
de Franse keuken hetzelfde zou zijn
als de Hollandse met wat meer knof
look. Ook was het een vreemde ge
waarwording voor hem, dat wanneer
een artiest succes had, dit een „mal
heur" (ongeluk) genoemd wordt.
Maar alles went, zelfs de pittige,
geurige kaassoorten die de Fransen
nuttigen als dessert.
Janine meent dat iedere mode,
zak-, hemd- of ballonlijn haar staat,
wanneer de snit en het dessin maar
naar haar smaak zijn.
Nico voelt zich een Parisien
d'adoption, maar komt toch graag
nog eens naar ons landje terug.
denkt: Ik
slf, «I'm®1- On Pr°fiteren en
bi Ma-Ie haar de andere met
moer er
Profiteren en men
ren van de
t»v "Xj-
's op-A °edJes en Baby-Dolls
1(1,'» eCkt neebandjes. Mt_n weet,
vrouw a la mode
Uit V/reen verdiende hoofd
lij "larie
dan LJ^rte Claire of Hayers
Ih. i?r\„ b fign p*n Hor» nr»rr -7r\
'D
n ïht dan en óan nog zo
W' uhk°?P eh recht van het
etalage. Geweldig,
purper, daar ben ik;
be'Se-zand. Maar de
i! ha ehs gp gadigden uit de aan-
,;rP6rste rij, ondernemen
P. V_ A i.J UiiviCi llvlllCfi
da eq 0 Ssenjacht. Men loopt
Uit "Sac" k er elkaar terwijl een
etasf pn Hp mpHpllp-
ast en de modellen
Setrokken worden.
bXXXXpnh erSens schuilt er
6h .A in dit spektakel.
hNm*® 'Vee,, i alkasten vertonen
öJ? p„ahorrqd sOftiment, maar een
h on,f' die door elkaar ge-
eclata„frwacllt „briljantje"
ding te berde
maar een
«W ih^Phjnej.
weer herinnerin-
v aan enorme
di0orheet,men ettelijke ge-
than -°P rels Placht te
s w het stof van een
zolderruimte met geduld een „oprui
ming" afwachten. Koffers met kettin
gen, met hoeden en papieren, met
hangers en hangmatten, met ver- j
bleekte foto's van iemand die ieder-
een zou kunnen zijn, met gehaakte]
beddespreien, sluimerrollen en half
vergane flarden zij. I
Dergelijke taferelen worden zelden
„opgeruimd"! Hoogstens uitgehangen
op de railing van de zoldertrap om
met een plumeautje het stof weg te
laten waaieren en als geluchte rari
teiten tenslotte insinuaties op te lo
pen als: Goed voor de vuilnisbelt!
In een warenhuis mist men dit
cachet. Daar moeten de leiders en in
kopers het hoofd bieden aan alles wat
voor een kleine spanne tijds in zwang
is. „De voorraad vereist daarom een
periodieke schoonmaak en om niet te
vervallen in overjarig goed, verdwij
nen restanten stukgoederen die over
gebleven zijn en uit de mode geraakte
artikelen in de uitverkoop-brieven
bus.
Dit vertelde onlangs een verkoop
leider van een gerenommeerd waren
huis, die vanaf zijn standplaats een
glazen huisje midden boven de schui
felende wroetende menigte het
laatste sleepje van de „streepprijs-
jes" in het oplettende oog hield.
„Waarom is de uitverkoop dit sei
zoen pas 15 januari ingegaan?" vroeg
ik hem.
„Voornamelijk op verzoek van al
lerlei instanties die het ministerie dit
hadden voorgelegd, omdat het leeg
halen van de decernber-etalages en de
make-up van de uitverkoop in één
nacht tijds doorgaans ving deze
rage reeds 2 januari aan vrijwel
ondoenlijk was."
„Hoe is het dan mogelijk, dat vele
confectiebedrijven toch direct na
Nieuwjaar een campagne begonnen
met het dalen der prijzen?"
„Als de term Opruiming maar niet
goed nieuws uit Cngeland
ook voor U!
v'
W'"
U verplaatst Uw meubelen
ook de zwaarste zonder
inspanning. Geen krassen in
Uw linoleum. Geen sporen
in Uw tapijten. Gemakkelijke
bevestiging.
zwenkwieltjes
Waar niet verkrijgbaar vraagt inlichtingen
of prospectus bij de Importeur,
A. C. Lange, Amstelveenseweg 927,
AmsterdamZ. Tel.: 725723-793485
Janine en Nico in volle muzikale actie.
La altd modd Itdliana
wordt gebezigd, is dit uiteraard toe
gestaan en ook wel te verklaren uit
het zeer slechte textielseizoen van het
vorige jaar. Er is veel minder omge
zet, zelfs bij de fabrikanten, waarvan
sommige als nevenbedrijfje van ja
ponnen een handel begonnen in schor
ten. In Groningen kwam het o.a. voor
dat het personeel nog maar drie
werkdagen in de week maakte en
voor het overige op zijn lauweren kon
rusten.
Maar de pakhuizen bleven vol en
bewogen bepaalde ondernemingen de
winkeliers hen te helpen de voorra
den te lozen, wat alras leidde tot de
verkapte voor-opruiming."
Ik begeef me weer buiten het glazen
kasteeltje, tussen de menigte die bla
dert in de ten toon gespreide buit,
opgewonden of uitzichtloos al naar
gelang reeds verkregen resultaten.
En ik heb gedacht of het niet an
ders kon, die greep uit die schotel,
klaargemaakt vol kleine hapjes,
waarvan in doorsnee wordt geproefd,
zonder dat vooraf een keuze gemaakt
wordt. Straks worden de gekleurde
karbiesjes weer omgekeerd; een
schat van kleinodiën heeft zijn weg
gevonden naar vrouwlief, die de
groene baret, het gele bloesje, de
blauw suède handschoenen in de
vaart heeft meegesleurd, en thuisge
komen tot schrik van haar eega con
stateert, dat ze niets heeft om aan te
trekken.
En zelfs de „sac" plotseling démodé
geworden, is dan een bezienswaardig
heid in het hartje van de garderobe-
kast.
v. H.
Helemaal uit Florence en Rome
ontvingen wij eerste mode
notities van het nieuwe seizoen, die
zoals immer ook deze Italiaanse
modesteden hebben gemobiliseerd
tot een supermarkt: hongerige
journalisten en buitenlandse
achêteurs verdringen er zich op
de vergulde stoeltjes, de veldslag
der fotografen is in volle gang en
naalddunne juffrouwen poseren
rillerig op de oneffen hobbelkeien
bij monumenten en bloemenstalle-
tjes.
Ofschoon de meeste Italiaanse mo
dehuizen gevestigd zijn in Rome
en hier ontbrandt de felle concurren-
tie-strijd tussen deze grote „twee"
mag Florence er trots op zijn als
eerste de internationale belangstelling
gericht te hebben op de „alta moda
Italiana".
Uiteraard blijft Parijs de Olympus
van de high fashion: Parijs dicteert,
decreteert, en de hele wereld luistert.
Maar töch, sinds de oorlog hebben
ook de Italianen zich ontpopt tot vu
rige dictatortjes, en wel voorname
lijk op het gebied van sport-, strand
kleding en accessoires. Hierin zijn
hun ideeën fris, nieuw en overvloedig,
ofschoon niet altijd bruikbaar in noor
delijke landen.
Welnu, over pantalons zijn de ont
werpers het in ieder geval eens ge
worden: de pijpen zijn uiterst nauw
en reiken tot 2V2 cm boven de en
kel. Let wel, niet voor de mannen,
want het zou beslist over de fraaie
schreef gaan als daar de pijpen zó
smal en kort zijn, dat bij normale
stand de veters van de schoen zicht
baar worden.
1 De lengte van de ligne-sac blijft
kort, slechts even over de knie, maar
als tegenhanger worden de hoeden
'opgehoogd met enorme kruinen, zodat
het geheel toch nog de juiste propor-
I ties krijgt. Om terug te komen op
de sports-wear, inderdaad komt het
laatste modenieuws het eerst in deze
categorie tot uiting.
De jonge Siciliaan Angele Litrico,
waar u in de toekomst nog wel meer
over zult horen (hij creëerde o.a.
voor de chef van de Russische com
munistische partij, Kroesjtsjef), ont
wierp voor heren een zijden „speel-
pakmet een smalle Bermudashort
en een lang jasje zonder revers,
splitten in de rug en vóór sluitend
met vier knopen. Dit ensemble, uit
gevoerd in met-de-hand-geweven-zij,
heeft het effect van een pyjamastreep
in groengrijs-wit, en wordt gedra
gen in combinatie met een wit shirt
met open hals, lange witte tennis-
sokken en witte slippers.
Litrico verdreef verder het witte
jacket naar formele zomeravonden
en lanceerde hierin eeq nieuwe kleur
bleekblauw voor een jeugdig type,
en parelgrijs voor ouderen. Het rok-
kostuum heeft kortere panden, afge
biesd met glanzende zij.
Voor het overige geen drastische
vernieuwingen. Men heeft het oog
meer conservatief laten knipperen,
wat de stijl aanmerkelijk ten goede
komt.
NEDERLANDSCHE KLEEDKUNST
Keizersgracht 467/469 - Amsterdam
Telefoon 30592
dinsdag 11 februari a.s. des middags
3 uur en des avonds 8 uur,
Holbein Restaurant - Rotterdam
Reserveringen: 1 1 2 0 8 2
The complet f 3.73
Op dit terrein blijft de weegschaal
overslaan ten gunste van de ligne-
sac, vrij kort, maar zoals deze in
Rome getoond werd door Centinario,
Sarli en Eleonora Garnett, was zij be
slist niet flatteus. Trouwens Eleonora
Garnett deed weinig concessies aan
de nieuwe lijn. Zij maakt de model
len langer, snoert het middel in bij
zomertoiletjes, die stellig prettig en
draagbaar zijn, maar eerder klassiek
dan modieus.
Slechts in de lange avondkleding
houdt zij haar buitengewone smaak
en bijzonder stijlgevoel, daterend uit
haar vorige collecties, op een hogar
peil.
Deze ontwerpster is niet van Ita
liaanse oorsprong, zij werkte eerst in
Shanghai o.a. voor madame Tsjiang
Kai Sjek, later in Amerika tot ze
samen met haar Italiaanse echtge
noot een van de belangrijkste mode
huizen in Rome opende. In tegenstel
ling tot collega's verkoopt ze alleen
modellen, wat een unicum aan het
modefirmament is, want daar er
geen patronen de wereld binnen
druppelen, bestaan er dus uitslui
tend originele creaties en geen ko
pieën.
Fausto Sarli arriveerde vanuit
Napels met zijn gevolg van donkere
mannequins en dozen vol kleren en
hoeden. Doorgaans hebben zijn ont
werpen een eigen stijl en een vinding
rijke coupe, die voor vele verrassin
gen staat. Niettemin stelde hij thans
menigeen teleur met zijn „thermal
line", door zijn ontwerpen uit te voe
ren in super-zaklijn, waarin naar hij
vertelt, een elegante vrouw zich aan
trekkelijker en comfortabeler zal ge
voelen, in het bijzonder voor bezoek
jes aan gezondheidscentra.
Maar gelukkig resten ons nog an
dere collecties uit dit land van
eeuwenoude schoonheden en moge
lijk kunnen we u daarom een volgen
de maal over esthetischer resultaten
berichten.
HET ORGANISEREN van een
nieuwe tentoonstelling is steeds weer
een reuze onderneming en mejuf
frouw Van Overeem (dra. geschiede
nis), conservatrice van het Maritiem
Museum „Prins Hendrik" te Rotter
dam, besefte dat eens te meer, toen
ze onlangs in samenwerking met de
Rotterdamse studentenvereniging
haar modelscheepjes in de grote vaart
liet voor een tocht naar Poolse regio
nen.
Dit naar aanleiding van het geofy
sisch jaar en het vijfde lustrum van
de studenten en zo kan thans vanaf
25 januari iedere bezoeker geïnfor
meerd worden „over het Nederlandse
aandeel in het poolonderzoek in de
loop der eeuwen".
Behalve het verzamelen van steeds
weer nieuw materiaal, dient mej.
Van Overeem te zorgen dat de invi
taties tijdig worden rondgestuurd, dat
de stoelen en de koekjes zo nodig de
ronde doen en het museumbezit ge
durig een uitbreiding ondergaat.
Daarvoor organiseert ze speurtochten
naar Jaet buitenland en biedt ze man
haftig en succesvol op veilingen en
plaatsen waar iets fameus te slokken
valt.
Zo treedt deze vrouw op, met over
gave en beschaving, met smaak en
autoriteit, voor een werk dat jaarlijks
voor ruim twintigduizend kijkers een
prooi is.
toonkamers mathenesserlaan 247 «el. 33846 - 34329
OP EEN TOURNEE door woning
inrichtingen is het opmerkelijk hoe
zeer buitenlandse ontwerpen als voor
beeld gelden voor Nederlandse crea
ties. Om ons te beperken tot zitmeu
belen, er zijn moderne stoelen waarop
de resultaten van wetenschappelijke
research, o.a. zitproeven van de
Zweedse chirurg Akerblom, die af
drukken maakte van zittende mensen
in klei, om zo de houding te kunnen
bestuderen in praktijk zijn gebracht
zodat het zitcomfort ruimschoots is
verbeterd.
Bij Scandinavische makelij speelt
hout uiteraard een grote rol, bij voor
keur teakhout in donkere effecten.
Maar eveneens de Italiaanse invloed
doet zich gelden, voornamelijk omdat
meubels van Busnelli, Borsari en Za-
ruso hier rechtstreeks werden geïm
porteerd. Een vloeiende ronde vorm
geving, behaaglijkheid suggererend,
is hiervoor typerend en alras kwam
de Nederlandse reactie op de mat:
schaal- en kuipmodellen, doorgaans
gecombineerd met een bekleding van
schuimrubber. Maar men wake voor
kopiëren zonder tussenkomst van be
kwame ontwerpers, liever een oud
eerlijk meubel, dan gevallen die over
hellen naar moderne kitsch.
Tenslotte rest ons de geslaagde
oosterse inspiratie: sierlijk, licht var.
constructie en harmonisch van vlak
verdeling zijn ze reeds geruime tijd te
signaleren bij Wim Crouwel en Kho
Liang Le te Amsterdam, die Neder
land een belangrijke aanwinst bezorgd
hebben.
LUCIENNE
OP DE AVENUE MA-
TIGNON en de Avenue
Montaigne of tegen de
arcades van de Place de
la Concorde ziet men in
deze dagen soms een
troepje nieuwsgierigen
samenscholen; ze kijken
hun ogen uit naar een
doodvermoeide fotograaf
meestal bijgestaan door
zijn assistente, een een
voudig geklede vrouw,
die zonder een zweem
van animo van haar ene
voet op de andere hangt;
maar wat de mensen
vooral interesseert is de
mannequin; om die
zweeft voor de goege
meente altijd iets ge
heimzinnigs; men meent
nog dikwijls dat het vak
van mannequin da
springplank is voor een
prachtig huwelijk; wie
het woord mannequin
uitspreekt ziet tegelij
kertijd in zijn verbeel
ding sleeën van wagens
en stapels byoux. Als de
mensen dan de voor het
daglicht te fel opge
maakte broodmagere
mannequin zien, zijn zs
wat teleurgesteld maar
zo sterk blijft het begrip
mannequin op hun ver
beelding werken, dat ze
toch geduldig blijven
'-sPRII
ttOOOwv#'
Rok in zyde twill en blouse van zijde mousseline.
Model van Brigitte (Cannes).
Max Mozes ontwierp deze tailleur in wit en
tweed.
wart
staan wachten tot de
operatie is afgelopen.
Wie zich op die ma
nier vermaakt, heeft ge
zien, dat de zakjurk in
Frankrijk verdwenen is;
trouwens de kranten
hebben dat in alle toon
aarden verkondigd, zo
dat iedereen daar nu van
overtuigd is.
Ongetwijfeld is dat de
confectioneurs wat koud
op het lijf gevallen. Zij
toch hebben zich, geen
enkele uitgezonderd, met
animo op de zakjurk ge
worpen; tijdens hun col
lectie kregen we er dan
ook een indigestie van.
De winkeliers die ze met
mondjesmaat kochter.
zijn nu zielstevreden dat
ze die zakjurkepidemie
ontlopen zijn en zo ko
men we dus nog betrek
kelijk vlug van dat lelij
ke ding af.
Maar nooit zijn de
meeste confectiemodel-
len zo snel verouderd en
uit de mode geweest.
Gelukkig zagen we an
dere modellen die zich
heel goed aan de Haute
Couture aanpassen. Hoe
wel de mantelpakrokken
bij de couture wijder
zijn dan die van de con
fectie, is het jasje op
bijgaande foto uitste
kend en we zullen hier
heus nog heel wat tail
leurs met nauwe rokken,
die een plooi van achte
ren hebben, zien dragen,
want zo maar een goed
kledingstuk afdanken is
tegen alle Franse zuinig
heidsbegrippen in.
DINY K.—W.