tonen hnn collecties
Reiende houding
J
N OPZICHTE VAN DE LIJN
Igsfiii
i
l9Sdï0r;?en "iken.
V>zoto
tl'
LEIDINGGEVENDE COUTURIERS
frape L°use van Yves Saint LaurentDit toilet is
ie~lijn en valt in de rug vrijuit. Model van het
huis Dior.
(Van onze modeverslaggeefster)
k PARIJS, februari 1958.
S 'n de najaarscollecties was het merk-
"?'eu\vaa^.dat de leidinggevende couturiers een
w iaj.e ''jn zochten. Aarzelden ze toen tussen
itipen een normale lijn, nu doen ze dit haast
Cr tl'ssen een Empirelijn en een die het
°P zijn normale plaats aanduidt.
Mg ft.r Ze heen willen hebben ze in ieder geval
Ve*ajjdet gevonden, al is de zuivere zaklijn erg
°Vetblij^' 20 ze^s ^at er ^aas^ niets meer van
t>at
S ee^°gen tussen twee geheel verschillende lijnen,
-gevoeT van onzekerheid, erger nog, van on-
eiy; zullen we de komende winter een inge-
iddel hebben of een rok die onder de buste
ïj op' j couturiers springen deze zomer van het
cJte is ander, de witte met noppen tailleur van
?aar een bewijs van; bij het ene pak is de
jl of bpj0c!? aangeduid en bij het andere lijkt het
WaVijf "if tot op de heupen gaat.
Md r gev Zes collecties gezien te hebben is men niets
1> ai r<3en; naar alle waarschijnlijkheid zal het
hk^der. ^Yalste het in enkele maanden van de heupen
du horm buste en omgekeerd, wel nuchtertjes op
Plaats terecht komen. Het huis Dior dat
vate§e\vio excentriek is niet ontloopt heeft tal van
b? °Verhne Pretentieloze snoezerige modellen, soort
erbdjurken die tot de beste van de collectie
W'i a pj
da,big s^ren gaat de ceintuur aan het middel een
eD uS een onder het overbloesende lijf; maar, en
groot bezwaar: tussen excentrieke modellri
e üggen geen andere; of de vrouwen zul-
SLS teop? aantrekken die overbekend zijn, of ha .r
V n VaHen °P japonnen met wanstaltig uit-
<5 onh,uggen of op jurken die voor aanstaande moe-
St>^ües aUes gaat niets vrolijks uit. De baby doll van
,rilte laat cie vrouw het nachthemd van haar
iw der dragen, de goede vrouw zou er echter
bedacht hebben van dit model een japon te
2i«n lijkt het of die kleren een groot voor
las tp eni ze moeten los en makkelijk zitten; maar
SepStit ,,?r schijn; onder de trapezejapon van Saint
Waa '°rdt een onderjurk van paardehaar gedra-
WM°°r ^fn bet lijf sterk gebaleineerd is en de rok
>5Sd ëeh lei hulpmiddelen op de gewenste breedte
i|t?s gev Uden' 6en recbt mantelpakje is bij Dior
M <ja°®rd met vlizeline en dan nog eens met zij
jjbapV;,n 'tenminste bij blijft. Bij huizen als Laroche
jejjl waj: ,kan men ook dergelijke harnassen vinden,
hp de p,ls nn de mooiste collectie? Die van Made-
capLauc'b, de Franqaises vonden deze een echt
pd&r hebben. De vreemdelingen hadden wat
Hjif de gewenst.
v,.6l Hu terier die de meeste ideeën heeft? Zonder
Vf 'e gehtri(e dlardin.
Ul^te de mooiste stoffen? Hierop moet men
"i® Mig; °rd schuldig blijven; overal zijn de stoffen
Vs'i Ch van kleur en schitterend van kwaliteit;
h> anel maakten zelfs geen armoedige indruk
C
cti n> Zo ardin gebruikt de meest oorspronkelijke
6 bie ^el van weefsel als van patroon; bij zijn col-
\S, i de aandacht alleen al door de stoffen, ge-
al).yn de modellen dikwijls moeilijk te dragen,
Vfite'dw ld
Vbtai-n eeu verrassing,
dpp ?chfjn beeft een oude borduurtechniek weer te
d'np 'gtl te §ehaald. Jaren, haast eeuwen lang is men
Vibrt^e klP2e?§en' kon men °P dergelijke wijze gebor-
\}6b. j ®®djes en kussens in alle Franse interieurs
»W' l9i0 e BeUe Epoque was het een rage die eerst
f diee-Y6rdween. Het heette dat er geen borduur-
te °ei6 bestonden die zich op dat soort werk wil-
'i h 0p de een of andere wijze heeft Balmain
vdkedi Weer nieuw leven ingeblazen en we zien
r"V dlatf 00k verscheidene avondjaponnen waar
om\r°zen op zijn gezet met bladen en knop-
V ^Sep Meen geborduurd. Eerlijk gezegd waren de
fy|daar grover verdeeld, 't Leek me wat onrustig
JVi^hipJen vonden het erg mooi.
''gk'te ge, '•dgen we over het algemeen genomen
tefd? of ee? geborduurde japonnen als anders; zui-
tep. dpjfj willen nog maar weinig vrouwen met voor
Mpeiv? 'd'djoen franken aan borduursel op haar
gehe Z-agen we over het aI2emeen genomen
of
d ee
i ^hdp^enaardig dat niet op de voorgrond tre-
,MSL6dke, "Uizen dit keer een goed figuur slaan. Na
'tf.tep V acadabrante collecties en toen het tot
staanrdrong da'- de couturiers voor een twee-
ïjj v°nd men de verzorgde oollecties-zonder-
teodte? baast het prettigst om naar te kijken.
en van Lanvin zijn minder geestig en pa-
Hard blauwe mantel van Pierre Cardin,
Een cocktail ensemble met lage ceintuur van Jacques Heim.
Een ensemble in surahzijde met hooggeplaatste ceintuur van J. Hejm.
Zwarte mousseline japon van Joan Patou.
i LLE couturiers geven een naam aan de lijn van hun collectie,
/i hoe onduidelijker, hoe mooier. Trouwens die naam wordt er
altijd zo met de haren bijgesleept dat veel goede wil nodig
is om te begrijpen waarom de couturier hem koos. Maar ze hech
ten erg aan die benaming en daarom laat ik er enkele volgen:
„Trapeze" van Saint Laurent, „Baby Doll" van Jacques Griffe
en Snak Line van Michel Tellin, Grès komt met „a corps perdu",
Madeleine de Rauch met „Vrille" en Lanvin-Castillo met „la ligne
formeé"; Bruyère vindt „Liane" goed bij haar collectie passen en
Nina Ricci spreekt van „ligne blouson" en „ligne fluide" en Dessès
heel resoluut van „de l'avant" terwijl Jaques Heim nuchtertjes
zijn lijn de lepellijnnoemt en Pierre Balmain voor de Jolie
Madame de Paris de „tubelijn" koos. Pierre Cardin gaf de lijn van
zijn uitstekende collectie de naam van „Snoeimeslijn" wat, geen
ogenblik de goede modellen doet vermoeden die hij toont.
Een deux pieces in de trapeze-lijn van het huis Dior.
reiend als gewoonlijk. Daardoor voldoen de Infante
japonnen diit keer iets minder; Ln een Frans avond
blad stond een foto van Elisabeth Taylor gehuld in
een nieuw toilet van Lanvin; het effect wat de mooie
actrice ermee maakt was stellig verrassend, maar zo
uitgedost leek ze toch op een tafelbel met te lange
klepels. Bovendien miste ze in dat toilet, ook al kostte
het meer dan een half miljoen franken, alle distinctie.
Wat Lanvins goede mantelpakken schaadt zijn de
hoeden en dan natuurlijk de te korte rokken, die bij
een dagtoilet al even lelijk zijn als bij een avondjapon.
Ze ontsieren echter nagenoeg alle collecties behalve
dan die van Balmain die wel wijzer is.
Als men het ongeluk heeft te vragen: hoe ver valt de
rok als de mannequins gaan zitten, dan krijgt men
onveranderlijk ten antwoord: „maar Madame, onze
mannequins gaan niet zitten". Betekent dit dat de
rokken automatisch langer worden gemaakt voor de
klanten? Of zijn deze ook gedoemd de hele dag te
blijven staan?
Om kort en goed te gaan, de vrouw die letterlijk de
mode volgt, ziet er uit of ze een afgezakte bochel heeft,
benen die te lang zijn en een heupmaat bezit die op
spoedige vergroting van de familie duidt.
Eigen smaak is meer dan ooit nodig om uit het ge-
bodene het toilet te kiezen dat flatteert, want, dit tot
aller geruststelling, in alle collecties zijn mooie mo
dellen te vinden.
„Om de kunst van de couturier naar waarde te ap
preciëren moet men dit seizoen de japonnen en profile
bekijken" verzekert een ernstig blad; ik zou eerder
willen zeggen dat aan een toilet dat alleen op zij gezien
goed lijkt, het een en ander mankeert.
De kleuren trekken dit keer dn tegenstelling met de
modellen geheel niet de aandacht; een wat grijsachtig
rose is de nieuwste tint, veel heel zacht lila en lavendel
en verder zalm en garnalenkleur. Veel rood en blauw
in verschillende nuances, marineblauw, meer grijs dan
de laatste jaren en Madeleine de Rauch werkt met een
prachtig eierwitschaal, dat een lust voor de ogen is.
DINY K.—W.
Een trapeze kanten, marineblauwe tailleur van het huis Dior.
Mantelpak in grof geweven stof van Pierre Cardin.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllll