ACHT MAANDEN LANG WERK Vanavond brengt de K.R.O. een nieuw televisie-programma: „Een wereld als Wiever" m „De Wit wordt zeker uitgezet tenzij men autonomie terugneemt*' s Broeden op plannencon fereren telefonerenrepeterenuitzenden Wieverse wereld' Weddenschap tussen kostschoolmeisjes Ës Antilliaanse minister van Justitie Voorlegging aan Raad van State verstandig Verkorting „grafische" werkweek Lentebaby te vondeling gelegd T B ZATERDAG 22 MAART 1938 PAGINA 7 BUSSUM, zaterdag. (Van onze speciale verslaggever) vt»or een programma, dat de kijkers nauwelijks jVf EEN, televisie is niet zo eenvoudig als u denkt. Bijna veertig mensen zijn er bezig Cen uur aan hun kostbare trekluis- l«rd houdt. V eertig mensen Van die veertig ziet u er maar een bescheiden aantal op het beweeglijke glazen scherm: van nog binder hoort u de na nier. Die enkelen zijn de acteurs en actrices, de regisseur, de decor-ontwer- her. Maar daarnaast zijn er nog zo velen, die dat ®»te programma van een uurtje voor u panklaar de eetkamer binnenschuiven: carncra-mannen, floor-managers, dc script-girl, geluidtechnici.... Die veertig mensen zijn ook vanavond voor u in touw, als zij het eerste deel van het nieuwe KRO-zatcrdag^vondprogramma „Een wereld als V iever" presenteren aan, pakweg, een half mil joen kijkers. Een hel van lawaai, licht, bijna sissende, schroeiende warmte. polsdikke kabels, inge nieuze camera's, ontstellend lange „hengels" met bengelende microfoons, nerveuze mannen in hemdsmouwen, transpirerende acteurs onder een mi li metersdikke laag, vieze bruine schmink. Dat is de „romantiek" van een televisie-studio. Beperkende bepalingen 14 dagen telefoneren BIJ DE WIEG VAN DE Decors, belichting In de danszaal Nieuw slot Niet zo simpel Monsterachtig bedrijf Zó groeit langzaam een televisie spel: met talloze herhalingen, tot vervelens toe, met telkens maar weer opnieuw spelen van scenes, totdat eindelijk, het juiste beeld op een van de drie controle-schermen in de re giekamer verschijnt. Zó komt een televisie-uitzen ding tot stand: gruwelijk lang zaam, verbeten-minitieus uitge kiend tot op de seconde. Een werk? dat ontelbare uren van voorbereiding in beslag neemt en dat binnen een uur is afgewerkt. Aan een intense spanning komt dan na dat uur pas een einde. Maar is het een wonder, dat dan het legioen van veertig, leegge- speeld en leeggewerkt, neerploft in een stoel en alleen maar inte resse heeft in een kop zwarte kof fie en een pittige sigaret Televisie is een monsterachtig bedrijf.... Hl Geen landsbesluit Jï erknemersbonden vragen nadere opheldering "V anoclitend gevonden, onder aan de trap voor één uur televisi In de „grote" televisie-studio in de ^ussumse St.-Vitusstraat is gisteren j)ard en enerverend gerepeteerd voor oet zaterdagavond-amusement van de Vaderlandse t.v.-toestélbezitters. Een 'epetitie, die 's morgens om tien uur 'pegOR en, met een onderbreking van Wte pauzes, tot diep in de nuddag voortduurde. Daarna enkele uren respijt voor het 'egioen van veertig. Enkele Uren, in derdaad, want vanmorgen is het lieve 'even van repeteren weer begonnen, "e gehele zaterdag zijn de acteurs en actrices, de regisseur, de script-girl, camera-mannen... zijn al die veer- "g ook weer bezig geweest, met de- Zelfde Wieverse wereld. In de namiddag een paar uur rust. Rust en stilte.... Een stilte van een paar uur, die ae storm van ae uitzending van straks vooraf ging.... Straks, als „Een wereld als Wiever" voor de eerste maal op het beeld scherm komt. „Een wereld als Wiever" is op de wp af acht maanden oud, als van- 5v0nd het eerste deel van de geheim enissen, die zich in en rond dit dar- ejg dorpje afspelen, op het scherm Smt. Want acht maanden geleden meeg regisseur Jos van der valk het '<!ee, een strip mèt muzikale inslag brengen, die ongeveer drie kwar- i'sr a een uur per avond duurde en 'n zijn geheel een programma zou borden, waarin iedere kijker iets )'an zijn gading kan vinden. Dit idee areeg Jös van der Valk dus acht 'haanden geleden, hetgeen niet zeg- wil, dat hij van de ene op de air dere dag opeens het idee onder de l'aai golvende haardos had zitten, («tegendeel, want reeds anderhalf 'aar geleden liep de regisseur rond 'het een vaag plannetje voöiveen mu- s'cal op de zaterdagavonden. Dit plan r'jpte, totdat het nu acht maanden Icleden als een voldragen idee op ta fel lag, om zo vers te worden ge- c'onsumeerd. Maar Jos van der Valk ?ing nog niet consumeren. Hij nam het idee iedere avond mes naar huis er op te broeden. En, zoals ie dereen die iets belangrijks moet gaan bestuderen dit in bed doet, enige tijd voordat de slaap alle verdere over peinzingen onmogelijk maakt, zo heed ook de regisseur. „Een wereld ais Wiever" kostte hem in dit prille aantal uurtjes kostbare verkwikkende hachtrust. Maar in november had Jos van der Valk naar zijn zin lang ge- ^eg wakker gelegen. Hij toog naar P«n Haag, waar hij zijn plannen ont rouwde in de kamer, die Michel van her Plas de zijne mag noemen. Toen J°s van der Valk uitgesproken was, ?ei Michel „ja" en de televisiekijkers ^'aren een stap dichter genaderd tot, hun Wieverse wereld. Michel van der 'as ging toen op zoek naar een Ct>Hega, met wie hij samen de tekst ?'°U kunnen leveren, om het plan van Jos van der Valk een lijfelijke ge stalte te geven. Hij vond die collega in de persoon van Ton Neelissen. „Een wereld als Wiever" moest ech ter ook een musical worden, het geen betekent, dat er liedjes in moes ten worden verwerkt. Liedjes wor den verondersteld op muziek te wor den gezet. Er moest dus een compo nist komen. Die kwam er dan ook: Jurriaan Andriessen was de man, die voor de vulling van de notenbalken zou gaan zorgen. Dit waren de allereerste voorberei dingen. Regisseur, schrijvers en componist staken nu veelvuldig de hoofden bij elkaar. Wat moest 't nieuwe amusements programma van de K.R.O.-televisie worden? Bij de opzet van het verhaal moest rekening worden gehouden met een veelheid van factoren. Zo moest het een typisch televisiespel worden, het geen betekent, dat het noch toneel, noch film mocht zijn. Voorts moest het stuk gespeeld kunnen worden in de begrensde ruimte van een t.v.- studio, hetgeen uiteraard de nodige beperkingen oplegde. Al deze „beperkende bepalingen" waren er oorzaak van, dat Jos van ■der Valk talloze maleh naar Den Haag moest reizen voor besprekin- qgen met de auteurs en de componist. Ook hierin gingen heel wat uurtjes zitten. Toen brak de tijd aan, dat de ac teurs en de actrices gekozen moesten worden. Dit is echt ook geen kwes tie van „even een telefoontje naar meneer X of juffrouw IJ en de zaak is rond". Bij de keuze van de spelers stuit men al direct op de moeilijkheid, dat de meeste acteurs en actrices vast aan een bepaald gezelschap zijn ver- bi een musical, zoals „Een wereld als W icver" behoren liedjes: Winnefrcd Bosboom en Jan Retél met zonne bril vanwege het hevige licht van de schijnwerpers) zingen hun „Wievers- lied'' vlak voor het speurende oog van de camera. Vlak boven dc acteurs hangt de microfoon, die bij de echte uitzending natuurlijk niet zichtbaar is. \H (Van onze speciale verslaggever) Vanavond presenteert de KRO- televisie voor de eerste maal het nieuwe programma: „Een we reld als Wiever". Wij zijn in de gelegenheid geweest, de opbouw van deze nieuwe musical prak tisch „van de grond af" mee te maken. Niet, om u nu reeds de handen op elkaar te doen bren gen, of om invloed uit te oefenen op uw mening over het artistieke peil van het programma, maar om de kijkers eens duidelijk te maken, wat er vooraf gaat aan één uur televisie, brengen wij u bijgaande reportage. Wij geven u een kijkje achter de schermen van het televisie-bedrijf, om u te laten zien, hoeveel en hoe hard er door talloze mensen gewerkt moet worden, om u en de hon derdduizenden andere kijkers in Nederland en België een uurtje verstrooiing te geven. Over een paar uur, dan is het zover. Dan gaat Een wereld als Wiever'' voor de eerste maal „eruit", zo als dit in een vakterm heet. In spanning wachten vanavond alle mensen, die bij dit spel betrok ken zijn op het oordeel van de kijker. Dan eerst weten zij of hun inspanning van maanden tot tevredenheid van de kijkers is geweest of niet. Wat er in die maanden van voorbereiding is gebeurd, vindt u hiernaast terug in onze reportage over het nieu we KRO-programma „Een we reld als Wiever". (Van onze speciale verslaggever) Als vanavond voor de eerste maal „Een wereld als Wiever" bezit neemt van uw zaterdag avond, wordt u verplaatst in de sfeer van een weddenschap tus sen kostschoolmeisjes. Het gaat pr om, wie van de vriendinnen binnen zoveel jaar de beroemd ste zal zijn. Een van de meisjes, een jour naliste, tracht dit te bereiken door een „journalistieke stunt". Op alle mogelijke muren schrijft zij een tekst, die vele mannen noopt, een briefje te schrijven. Op het adres, waar die brieven binnenkomen, spitst zich van avond het eerste deel van dit spel toe. Hoe het afloopt tenslotte zullen er na de uitzending van vanavond nog vijf volgen zul len wij u niet vertellen. Niet, omdat wij u de clou van het spel niet willen verraden, maar °mdat het stuk nog niet af is. Op bet ogenblik, dat wij deze regels schrijven, zwoegen de auteurs nog op de laatste twee delen van I „Een wereld als Wiever" Maar in ieder geval weet u nu I *o'n beetje, waar het in deze mu- 3 *ical om gaat. -A- ...y^Sötev. Eén ogenblikje rust tijdens de ver moeiende repetities voor de waard, Jolian JValhain.... bonden. Dit betekent, dus, dat zij zich misschien wel voor één of twee avonden kunnen vrijmaken voor een televisiespel, maar niet voor een se rie-spel, zoals „Een wereld als Wie ver". De keuze moest dus worden gemaakt uit de zogenaamde „vrije sector", uit die rij van acteurs en ac trices dus, die geen vaste verbinte nissen hebben. Met een lijst namen van deze kunstenaars voor zich, ging Jos van der Valk dus op een goede morgen achter de telefoon zitten. Hij draaide het eerste nummer.. Veertien dagen, waarin geregeld voor dc laatste maal op de haak... Veertien dagen, waarin regelmatig gebeld, nog eens gebeld en voor de derde keer gebeld moest worden, voordat dc zaak rond was. Jos van der Valk had na deze veertien da gen dc beschikking gekregen over cen groep acteurs en actrices, waar van de namen wel eens vaker op het beeldscherm zijn verschenen: Jan Retèl, Winnifred Bosboom, Jo Wal- liain, John Snoer. Matthieu van Eys- den, Herman van Eelcn, Coba Kei ling. Sito Hoving, Aaf Boiibcr, Yda Andrea, Jan Blaazer. Niet alle spe ler* zullen reeds vanavond optreden: er zijn er bij, die eerst in de komen de delen aan bod zullen zijn. Goed, de acteurs waren er nu. Dit staat wel zo simpel, maar hierbij moei niet vergeten worden/dat ook producer Jan Dclfgaauw zijn aandeel in deze aangelegenheid heeft gehad. Tenslotte moeten de spelers ook voor hun prestaties betaald worden. Ook dit leverde uiteraard weer een serie besprekingen en bijeenkomsten voor het tekenen van de contracten op... Toen Michel van der Plas en Ton Neelissen 'het eerste deel van hun Wieverse wereld in keurige schrijf machine-regeltjes hadden ontvangen togen zij voor een bespreking naar Hilversum. Nu kwam namelijk het technische deel aan de beurt. Wat voor decors moesten er ko men en waar moesten die komen te staan? Hoe moest de belichting wor den? Decorbouwer Fokke Ductz kwam er bij, stapels tekenpapier, vlijmscherp geslepen potloden... Het decor voor de eerste uitzending was er. „Ho stop", zei toen Jos van der Valk. „Michel en Ton, willen jullie er rekening mee 'houden, dat ik niet voor iedere aflevering van de Wie verse wereld een nieuw decor kan laten bouwen? Elk volgend deel moet zo geschreven zijn, dat er althans een deel van het oude decor in te ge bruiken is.. Michel en Ton knikten braaf van ja. Dit is weer een probleem, waar mee zij te worstelen kregen De tijd schoot snel op. Het was nu 6 maart, bijna veertien dagen voor de uitzending van het eerste deel. De eerste dag ook, waarop de eerste repetitie zou plaatsvinden. Repetities, ja. Maar, daarvoor kan men niet terecht in de Bussumse stu dio. Die is daarvoor niet alleen te klein, maar ook te veelvuldig in ge bruik. Want ook al wordt er maar en kele uren van de dag uitgezonden, de rest van die dag is de studio waar lijk niet in een zoete sluimer gehuld. Er wordt dan driftig gewerkt aan de opbouw van decors, het uitproberen van de belichtingen, de camera-repe titie van uitzendingen, die diezelf de dag of de dag daarna zullen moe ten plaatsvinden. Geen ruimte dus voorlopig voor de Wieverse wereld. Een uitwijkmogelijkheid werd nu gevonden in de zaal van cen Amster dams dansinstituut. Die zaal staat overdag toch renteloos en dus, niet waar, kon de K.R.O. best profijt trek ken van deze zaal. Zes en zeven maart werden de eerste Iees-repcti- ties gehouden, de vvolgei de serie re petities vielcn tussen elf cn veertien maart en de laatste serie begon j.I. maandag. Deze gehele week heeft men nog in Amsterdam gerepeteerd. Gisteren, de laaitstc dag voor de uit zending dus, ging men voor de eer ste maal naar Bussum. Wij zijn maandag eens gaan kij ken in de Amsterdamse danszaal, hoe het er op dat ogenblik met de Wie verse wereld voorstond. Stelt u zich voor: een kolossale ruimte, met tafeltjes, stoeltjes, een pasgeboende en dies spek-gladde vloer, een bedrijvig heen en weer sjouwende regisseur en., een stel letje verkleumde, koude acteurs en actrices, zich verdringend rond die een radiator, die manhaftig pogin gen deed, op zijn eentje de wel gro te ruimte te verwarmen. Een nobel streven, maar totaal zonder zin, want zelfs tien volop brandende radiatoren zouden nog niet in staat zijn geweest deze grimmige ijskast een tikkeltje behaaglijk te maken. Moedig werkte Jos van der Valk zich door die kou heen: hij sleepte stoelen aan, bij wijze van decor. Schoof vier stoelen met de ruggen te gen elkaar bij wijze van een biljard. Andere stoelen deden dienst als deur, als raam en in een doodenkel geval normaal als stoel. Het decor was klaar; de repetitie kon beginnen. neen", vond een actrice. „Eerst koffie". Er kwam koffie met veel suiker. De presentielijst kwam uit het tas je van script-girl Yvonne, de rechter hand van de regisseur. Ér werd ge tekend, met zwierige krullen en met beseheiden krabbeltjes. Een naam bleef open: Jan Retèl was er niet. „A-griep", wist Matthieu van Eys den te vertellen. „Dan maar zonder hem. besliste Jos van der Valk. Winnifred, ga mee we gaan beginnen. Ik lees zijn rol dan wel. Winnifred Bosboom keek even triest achterom naar haar plaats aan de radiator en begon toen, naast Jos staande, aan de repetitie. John Soer met een dikke trui en twee dassen om („O ik ben ziek, ik heb al een paar dagen griep en niets helpt") had een tweede radiator ontdekt, die op een lauw pitje stond te sudderen. In zijn volle lengte kroop hij er tegenaan, deed zijn ogen dicht en begon zacht voor 7>h uit te repeteren. Matthieu van Eysden stond stil in een hoekje met Jo Vvv hain en Herman van Eelen te pra ten. Neen, echt niet over bet stuk: de belangstelling van 't drietal ging uit naar de staking van de K.L.M.- vliegers. Mevrouw Kelling deelde sigaretten uit, Sito Hoving bladerde in een Amerikaans tijdschrift dat hij uit de tas van de script-girl had ge kaapt. Niemand toonde enige belang stelling voor de echte repetitie. Ze hadden het stuk dan ook ech( wel een paar keer gehoord. Jo Walhain, Sito Hoving en Her man van Eelen waren aan de beurt om op te treden. Zij schoven zich tussen de stoelen en waren opeens vol aandacht voor hun Wieverse we reld. Midden in hun spel vloog de deur een echte van de danszaal open en Michel van der Plas kwam bin nen. „Zeg, ik heb nog even vlug iets aan het slot veranderd", zei hij zonnig. Doodse stilte. „Moet dat nou heus?" vroeg Jo Walhain wat klagelijk. „Wat hindert dat nou?" vond Mat» thieu van Eysden, die in het slot niet hoeft mee te spelen.. Er werd even geconfereerd. Het nieuwe slot werd aanvaard, Michel van der Plas zwaaide vriendelijk ge dag en verdween. De repetitie ging verder. Overigens niet geheel zonder horten of stoten: Matthieu van Eys den was plotseling zijn tekst kwijt. Jos van der Valk soufleerde hem, waarop de acteur ziin regisseur stom verwonderd aankeek. „Dat staat helemaal niet in mijn tekst". Nu was het de beurt, aan Jos van der Valk om verbaasd te kijken. Hij deed dit dan ook prompt. Duwde toen Matthieu van Eysden zijn draaiboek onder de ogen en zei vriendelijk: „Hier staat het, kijkt u maar" Van Eysden keek, deed ongelovig, viste toen uit zijn tas zijn eigen tekstboek op. „Warempel, je hebt gelijk, het staat er echt in" Weer ging de repetitie verder. Een paar uur later, toen het stuk al drie, viermaal was doorgenomen, kwam Jack Bow de zaal binnen. Hij is de man, die, volgens de rolverde ling, de choreografie voor zijn reke ning neemt. M.a.w., hij moet de ac teurs en actrices de dansjes Ieren, die in de Wieverse wereld moeten worden „gedraaid". „Een afschuwelijk karwei", ver trouwde Herman van Eelen ons toe: „wij zUn wel jjewend om een tekst op te zeggen, maar nu moeten we: a. de tekst van onze liedjes kennen b. dit liedje kunnen zingen, c moe ten we er nog bij dansen ook. Het spijt me, maar als ik het ene goed doe, doe ik het andere weer fout. Moeilijk hoor!" Even later zagen we hem, met Sito Hoving de dans van de studenteb doen, vol overgave, ingespannen, als gold het als 'n echte uitvoering. Van die fouten bleek toen toch werkelijk niet zo erg veel Toen de middag al een flink stuk gevorderd was, liet Jos van der Valk de liedjes voor wat ze waren. Jack Bow nam de leiding over en de regisseur ging met Winnifred Bos boom buiten enkele filmopnamen ma ken. Deze opnamen zullen tijdens de uitzending worden ingelast. Deze op namen zijn noodzakelijk, omdat men nu eenmaal in de studo de ruim te mist, om er een auto in te laten rondrijden Laat in de middag konden de ac teurs en actrices vertrekken. Een van de vele repetities voor een programma van één uur was achter de rug... Gistermorgen begonnen de eerste repetities in de studio. De studie: een hoge, vierkante zaal, waarvan het plafond wordt in genomen door kris-kras door en over elkaar heen lopende buizen met lampen, schijnwerpers en spot-lights een ellendige zee van licht en gloeiende hitteonder die lam pen, naast elkaar, de decors: een café-interieur en een ouderwets ge meubileerde kamer. Voor die decors Regisseur Jos van der yalk fin hemdsmouwen) geeft aanwijzingen, aan (v.l.n.r.) Jan Retél, Winnifred Bosboom, Herman van EelenJohan Walhain en Sito Hoving. drie camera's, er boven een micro foon, opgehangen aan een hengel van ongekend formaat. Hoog boven de lampen uit, de regie-kamer, waarin de regisseur de beelden ontvangt van de drie camera's en daaruit het beeld kiest, dat uitgezonden wordt. Het laat zich alles zo simpel op schrijven, maar zo vreselijk simpel in werkelijkheid is het allerminst.... Tientallen minuten zijn er nodig voor het repeteren van een scene, die, in normaal speeltempo, nauwelijks twintig reconden duurt: de acteur moet precies op de plaats staan, waar hij het best door de camera kan worden „opgevangen", dan moet die zelfde camera er voor zorgen, niet in de wielen te rijden van een col lega, de man achter de microfoon moet er voor zorgen, dat zijn instru ment zo dicht mogelijk boven het hoofd van de heen ev. weer lopende acteur blijft, maar die mi crofoon mag weer niet in het beeld komen... In de regiekamer zetelt dan de man, die alle touwtjes in de trans pirerende handen houdt. Telkens weer moet de repetitie onderbroken worden: dan staat een bepaalde stoel te ver van de camera af, dan blijkt een doorgang tussen het decor te smal voor de forse came ra „breek dat stuk dan maar weg" dan loopt een actrice te ver weg, schiet uit het beeld van de camera- En al die tijd worden de zenuwen van de medewerkers op een ontstellend grote proef gesteld. „Een camera-repetitie' is een gru wel" vond een van de assistenten van de regisseur floormanager ge naamd „je maakt je uiteraard een bepaalde voorstelling van een scene, maar als je dan voor de camera's Camera's... gloeiende lichtval uit on telbare, levensgrote lampen.... repe terende acteurs en actrices.... Een scene uit „Een wereld als Wiener', zoals u die vanavond beslist niet op uw beeldscherm zult zien! komt, blijkt er toch altijd weer „iets niet te kunnen". En toch móet dat „iets" wel kun nen en dan gilt de regisseur door de commando-microfoon weer een nieu we opdracht naar beneden, wijzigt de script-girl weer een bepaalde scene in haar draaiboek. >,De heer De Wit zal zeker worden uitgezet, tenzij men met geweld ot met onwettige maatregelen de toegekende autonomie terugneemt. Maar dat zou na tuurlijk zeer grote reacties ontketenen". Aldus verklaarde de Antilliaanse minis ter van Justitie, mr. S. W. van der Meer, in een onderhoud met het blad „La Prensa". Hij achtte het besluit om de kwestie De Wit voor te leggen aan de Raad van State zeer verstandig en betoogde voorts, dat het onjui6t is te menen, dat iedere beslissing van de regering een landsbe sluit is. Een landsbestuit heeft een vaste vorm en er bestaan gedrukte formulie ■ren voor; het wordt gecontrasigneerd door een of meer ministers. Het beroep van De Wit was per brief afgewezen, dit was dus geen lansbesluit en derhalve was de toepassing van arti kel 24 door de gouverneur onwettig. (Artikel 24 van het reglement voor de gouverneur van de Nederlandse Antil len zegt o.m.: „De gouverneur stelt een Naar aanleiding van de berichten over de bespreking van de verkorting der werk week in het grafische bedrijf bij de on derhandelingen over wijziging van de c.a.o. voor technische-grafici, deelde men gisteren van de zijde der drie werkne mersbonden het volgende mede; „Aangezien uit het antwoord van de vier werkgeversorganisaties niet valt af te leiden of de daarin aangegeven nadere bereidheid van deze organisaties slaat op de besprekingen over werktijdverkorting in het kader der onderhandelingen, heb ben de besturen der grafische werkne mersbonden vandaag aan de werkgevers organisaties schriftelijk verzocht, tenein de nieuwe misverstanden te voorkomen, alsnog mede te delen, dat het werknemers- voorstel tot werktijdverkorting in het ka der der onderhandelingen zal worden be sproken. zoals trouwens met alle overige werkgevers en werknemersvoorstellen het geval dient te zijn". landsverordening en een hem opgedra gen landsbesluit niet vast, wanneer hij verneemt, dat de verordening of het be sluit in strijd is met het statuut, een internationale regeling, een Rijkswet of een algemene maatregel van Rijksbe stuur, dan wel met belangen, welker verzorging of waarborging aangelegen heden van het koninkrijk zijn De minister zag geen kans op een compromis. Het gaat thans om het recht en de autonomie; het gaat erom, of de regering uitzettingsbevoegdheid heeft, Geen enkele zichzelf respecterende re gering kan op dit punt compromitteren door een compromis over een uitzettings affaire, aldus mr. Van der Meer. Men kan over de wenselijkheid of noodzaak van uitzetting verschillend oordelen, maar niet over de autonomie. Toen vanochtend een koopman te Am sterdam in zijn woning aan de Archime- desweg de trap afging, hoorde hij tot zijn allergrootste verbazing onder aan de trap kindergehuil en zag hij tot zijn ontstelte nis een baby liggen, warm gewikkeld in dekentjes. De man nam het kleintje op en bracht het naar boven, naar zijn vrouw. Het bleek een pasgeboren jongetje te zijn en tussen de dekens zat een vermoe delijk uit een zakagenda gescheurd blaad je, waarop in groene netters gedrukt stond: „vrijdag 21 maart". Weinig kinde ren hebben het met zo'n informele geboor teaankondiging moeten doen. De politie is er nog niet achter gekomen wie de meder is en waarom de baby juist op dit adres te vondeling werd gelegd. Vermoedelijk is dat alleen het gevolg van het zeer slecht werkende slot van de toe gangsdeur „dat door een kind geopend kan worden", aldus de rechercheur van het bureau Linnaeusstraat. Vast staat, dat de moeder niet uit hetzelfde perceel af komstig is. Intussen is de vondeling op last van de justitie ter verzorging overgebracht naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 7