FOLDERTJES en GASTENBOEKEN Reizen in gemeenschap WEEKha ï"tïQ Heden' Wij v/ Kan het verleden herleven? in Nijmegen De wijngaard des Heren ligt in Friesland m. X allen pelgrims zijn „Als ik een maaltijd houd, wil ik verzadigd worden" De stalen kern lN ïstituut SS DAGjesmeiis ZATERDAG 17 MEI 1958 PAGINA U EVEN BLADEREN IN mm .*v SOA I)*1 j°tigst i ti6 van de federa- Vjjj VaU Volkshogescholen ^Vlsia r>^SCen^ra op katholieke Ser]g' Waartoe Drakenburgh, Sns^h°f, het Witte Huis 'M, j behoren, is Vinea Do- te i e^en ^°°g in het noor- W*mar5 fsum. '«én te V0tl1 er V koliek Si S's er ■het \S ..grasdc 6est0uan %Sm A |PA if mé V* o n' X V*bv0.u In het foldertje „Ontmoetin gen" van Vinea Domini van dit jaar, lezen we dat er al vijf jaar groepen gaan naar een zekere Fraulein Stockmann in haar Bru- der Klausenhof aan de Sarnersee Zo te zien heeft ze een moordhuis. In het gastenboek lezen we niets dan lof over haar. Christelijke Levenshouding Naar aanleiding van de vasten meditaties voor jonge mensen door pater P. Wesseling, in Nij megen, waarvoor zeer grote be langstelling bestond, was bij een groep het idee opgekomen om enige tijd na Pasen voor belang stellenden een gesprek te organi seren. Het forum werd gevormd door prof. dr. P. Schoonenberg, S.J., kapelaan D. Coppes en pater P. Wesseling. Hieronder volgt een summiere en uiteraard zeer onvolledige sa menvatting van het gesprek. Hoe is Christus tegenwoordig in de Eucharistie Was Christus werkelijk één van de onzen? Opgeworpen moeilijkheden Antwoord MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG Boekenweek-prij svraag %EA DOMINI .w-> A -....■ - Pater met pijp is dr. C. Scharff O.E.S.A., Hij kan je gloedvol uren onderhouden over dit reizen in gemeenschap". ^eh<lè Van centrales die fh bh7nnU1t_ 1w ^ezoekers hebben ge- c°nfereren, na te denken, 'v' °tti pi, feesi te vieren, in ieder ;'8| -^0, "Vi^ïi of6en cukurele douche te So, *s ^at misschien te on- tjet 2e§d? 3 o en cultureel vormings- !>l j 0lhini>, Serneenschapsoor<J „Vi* in maart 1947 6r en uit een zeer beschei- tÜnen2ettillS van de Paters 'C^iristp 6611 ^rlijke behoef- liet 6en trefpunt te hebben !e kaSrm'nSswerk onder de Wat °''eken in het noorden 's _missehien wel zo belang- S tv*- vo<3r zelf» „ontmoet anderen, in (h HW 1 'let "«»ouuout»wu«iB X heej 0rn' Reizen en trekken 1 anders dan gewoon \V trekken. apporteren we U deze Asserin Rctpunt voor de ontmoe- btholiek en niet-katho- :wam - snel uitgegroeid en Cn naa®t paters in de 1( ge,3ouwen blijken hard boVjw^Vant het werd te druk v0^ aats^uis van de paters ^Wa^^urend gasten over de Wa6rtussen mag u zich X* ge31"001 een vormingscen- t» O,rneenschapsoord op een Xi6jtlst" v^en initiatief van de „bui- n "Vinea Domini, een in- :lt»S X l0rLSelui, dat aangesla- Vekn - - en dat vanuit het nu in samenwp-t:ne 5^% tjSel)roeders van de fede- °r(3eri eIangrijk stuk vorming 'Xri* Se«IkVa!cantie vieringen on- V'}* thrift s :i6tl - een berg foldertjes A ,VQ°r °°k met een gasten- S- hebben al met genoe- auinen en de plaatjes 'n bergbeklimmerste- jongelui, die Utl k, 'a&peria^ baar kantoor of be- Vs* waar- dagelijkse doen in vakantiebesteding V Scharff vernemen we de achter grond van het reizen in gemeen schap zoals Vinea Domini dit aan jonge mensen voorstelt te doen, een voorstel ondertussen dat al door hon derden zonder een minuut spijt, vele jaren is geaccepteerd. „Een kind dat opgroeit beleeft al lereerst een aanzet tot vrijheid in een doen waar het zin in heeft. Men noemt dit wel la liberté de caprice (wat een voortreffelijke speelse taal is het Frans toch! - F.B.) Later komt er een andere beleving van vrijheid naar voren: de eigenmach tige vrijheid: het plezier om over iets te kunnen beschikken: la liberté de pouvoir. Nog later ziet men: la liberté de choix naar voren komen: de echte keuzevrijheid. Dit is een hogere vorm van vrijheid, welke be staat in het menselijk kunnen kie zen tussen twee mogelijkheden, die niet tegelijk verwerkelijkt kunnen worden. Maar er is nog een hoge re vrijheid: de geestelijke vrijheid of morele vrijheid: het zichzelf en gageren in een vrije akt in de rich ting van het enig noodzakelijke. Dit is de vrijheid in zijn hoogste vorm, die we voortdurend moeten verove ren: la liberté chérie, de geliefkoos de vrijheid, die we lief moeten heb ben, omdat God ons zo lief is." Deze vrijheden leven niet naast el kaar in ons leven; ze bestaan niet gescheiden, ze leven in ons tege lijk. Wij dienen ze alleen te orde nen in een hiërarchie. En met deze beschouwing denkt pater Scharff een ogenblik na over het vakantie vie ren met een groep. De vrijheid dat de mens zich binden kan in de rich ting van het ware. het goede en het schone is een benijdenswaardig goed. Daarin krijgen vele andere vrijheden zin en betekenis. En dan zegt hij, dat alle katholieke vereni gingen die katholieken gezamenlijk willen laten reizen geen zin voor hun bestaan kunnen opgeven als ze geen positief antwoord kunnen geven op de vraag naar een bezielende ge meenschappelijke idee voor de sa menstelling van zo'n groep. Terecht vindt hij een antwoord dat door in een groep te reizen de jon gelui veilig zijn en dat er dan geen gekke dingen gebeuren maar een ma ger en onvoldoende antwoord. Men moet op de eerste plaats wil len samen reizen. Vanwege de gek ke dingen, de veiligheid, de goed koopte, dat maakt een reisgezel schap niet tot een groep. Het blijft los zand. En ook het collectieve ge voel. dat iedereen tegen de vakantie- tijd kent weg met het gareel voor een poosje is niet bepaald een bin dend idee. integendeel! Dr. Scharff formuleert de goede binding aldus: „loskomen van de verschrikkelijke zakelijke verhoudin gen van de moderne wereld en het zich over kunnen geven aan waar achtige persoonlijke verhoudingen". Zoiets willen de groepen die vanuit Vinea Domini reizen beleven. MENSELIJKE VERHOUDINGEN In zo'n groep bestaat de stille tra giek niet, die nogal eens voorkomt, dat iemand niet in tel is en verschrik kelijk eenzaam staat in de alge mene luidruchtigheid. U moet eens doordenken over het lot van iemand die zich wat moeilijk kan aanpassen, stil is en toch zo dol graag contact wil maken, misschien daarvoor juist zich heeft aangeslo ten bij een reisgezelschap envoor zijn vakantiegenoegen duidelijker dan ooit ervaart links te blijven liggen. De hoogtepunten van een vakantie is echter gemeenschapszin te beleven, dat het plezierig wordt elkaar aan te kijken en gelukkig te zijn omdat anderen gelukkig zijn. Als je na zo'n vakantie van elkaar afscheid neemt, voel je pas wat heimwee naar ge luk is. Geloof maar niet dat binnen dit kader het onmogelijk zou zijn een scheut „liberté de caprice' te bele ven: verwennerij van jezelf, een beet je royaal zijn met geld, luieren en uitslapen. Het geven en nemen wordt licht met het bezielende idee een paar weken lang echte mense lijke verhoudingen te onderhouden zonder zakelijkheid, zonder vorme lijkheid. We zijn dap, hoog in de Alpen, trekkend van hut naar hut, allen broeders, allen onderweg, alle maal pelgrims naar het: absolute ge luk. Dat de Vinea Domini reizen-plan- ners andere onderkomen zoeken dan hotels, die nogal onpersoonlijk lijken voor dit type groepen leren we ook in de aankondigingen voor Duitse rei zen. In Wiirzburg verblijft men in een Middeleeuws slot. En onder de rubriek „gegevens" lezen we dat de reizen niet gaan te gen uitgekookte fancyprijzen (zo in de stijl van: twee nachten jakkeren met een bus en half te eten en wat maar enigszins tot comfort behoort, zelf betalen) maar alles billijk, goed en niet overdreven luxueus. Zo pre cies het midden voor de beurs van een jong mens, die toch iets voor zijn vakantie over heeft. Jongens en meisjes die deelnemen moeten tussen de 20 en 30 jaar zijn, maar heel leuk wordt er een druk werkje in de folder gestopt dat er dit jaar twee reizen zijn voor jongelui tussen de 27 en 35 jaar vanwege de hevige aandrang van „oud-strijders" die de fatale leeftijd van 30 jaar heb ben overschreden. De leiding berust bij een echtpaar en een pater Augustijn die van dit speciale werk slag hebben. Er staat bij dat deze staf geen rem maar een stimulans bedoelt te zijn. Dat wil wat zeggen voor een staf! Er zijn reizen van allerhande leng te en prijs, een verrukkelijke reis lijkt ons de zeventiendaagse voet tocht door de Otztaler Alpen, een reis die zich bijna geheel boven de 2000 meter afspeelt van hut naar hut. Mis schien iets voor de geïnspireerden van de voettocht naar Den Bosch. Nog even in het gastenboek kijken. Overal uitgelaten dankbetuigingen overal odes aan het bier en aan de wijn. En de organisatie van deze reizen met jongelui uit de ontvangende lan den. Zo iets noemen ze in de Vinea Dominitaal „Europese oriëntatie". Ter attentie van de dames en heren van b.v. de Kolen- en Staalgemeen schap, die zij het op een ander vlak ook aan Europese oriëntatie doen, nemen we het volgende vers op van een met dichterlijke talenten uit geruste reisgenoot, die natuurlijk voor het vullen van het gastenboek moest opdraaien: Europese oriëntatie, gaat veel betermet wat wijn". Jongelui die er meer van willen we ten, men schrijven naar vormingscen trum en gemeenschapsoord Vinea- Domini Witmarsum. JN die tijd sprak Jesus tot Zijn leerlingen". We kennen zo langzamerhand deze stereo type uitdrukking, waarmee de mees ten van de zondagsevangelies begin nen. Daarin wordt het verleden, worden de verleden gebeurtenissen van Jesus' leven de Christen, „de gelo vigen" opnieuw voorgehouden. En zo leert hij voortdurend zijn geloof aan Christus hernieuwen. Maar dat is nog niet alles. Deze gebeurtenis sen zijn geen louter verleden ge beurtenissen, zijn geen voltooid verleden tijd, zoals het leven van Napoleon, dat we met' meer of min der interesse lezen. Ooh, we leven snel, en bepaalde gebeurtenissen van het verleden worden steeds meer op de achtergrond geschoven door de actuele gebeurtenissen, waar we midden in zitten. Voor wie leeft hv. nog het verleden van onze bevrijdingsdagen. Steeds meer ruk ken deze naar de achtergrond. En het grote gevaar bestaat, dat ook de christen steeds meer de fundamen tele gebeurtenissen van onze Ver lossing gaat vergeten. Het is zo lang geleden gebeurd en de mist van het verleden legt er zich steeds dikker op. Toch blijven deze gebeurtenis sen hoogst actueel en moeten dit ook voor ons bewustzijn blijven. Ik bedoel hier niet op de eerste plaats wat u meent, inzover deze verleden gebeurtenissen nog steeds n invloed hebben op uw leven nu. U zijt ge doopt, u bent een verloste mens, uw leven heeft perspectief door die ge beurtenissen. Dat alles is waar, maar deze gebeurtenissen hebben nog een andere, veel intensere ac tualiteit. Zij zijn in zekere zin „heden". Ja. hoe is da'- nu mogelijk? Kan het verleden dan herleven? Wat vo-orbij is is immers voorbij, tenzij in de herinnering en de in vloed op het heden. Toch is hier meer. Laat ik een voorbeeld geven. Gezaghebbende katholieke en pro- t.estanse theologen leren ons, dat b.v. het evangelie van St.-Johannes de weerslag is geweest van de pre diking van de schrijver in de sa menkomst van de gelovigen bij het toedienen van het doopsel of de viering van de H. Eucharistie. Het gin.g de predikant of de Evangelist, welke deze opschreef, niet om louter te laten zien, wat gebeurd was: „in die tijd", maar deze wilde tegelijk aangeven, wat toen gebeurd is, dat gebeurt ook n:u temidden van de gelovigen bij de toediening der sacramenten. Sacramenten zijn daarom meer dan „tekenen, die ge nade betekenen en geven", maar in de sacramentele handelingen worden de verleden gebeurtenissen voortdurend °P een of andere wijze tegenwoordig gesteld. Het verleden van de christen is daarom nooit louter verleden, maar ook heden. Met name gaat het om het centrale punt: Christus' sterven en verrij zen. En wanneer we daarom vragen naar de inhoud van ons geloof, dan is het niet voldoende te wijaen naar da H. Schrift, en de gebeurtenissen, welke deze verhaalt, maar dan we ten we in genade en in geloof, dat dit ook uiterst actueel heden is bij ds bediening van de Sacramenten. De Christus, onze Christus, is daar om ook heden. Hij is nu onze Heer, Hij werkt nu in h-et midden van de Kerk en in de gelovigen. Daarom kon St.-Paulus ook zeggen: Chris tus hodie! „Christus, nu de verre zen Heer is tegenwoordig als in de gemeente de Sacramenten gevierd worden. Dit vraagt natuurlijk veel van ons geloof en van onze ge- loofverhouding. Maar daar is het ook een „geloof" voor. En zo zal nooit het verleden helemaal in de mist kunnen verdwijnen voor de gene, die gelooft en zijn geloof be leeft, maar zal het steeds actuele werkelijkheid blijven, zal' het ge loof steeds door Christus nu ver. nieuwd worden en beleefd worden H. B. Jonaeren-Forum Opgeworpen moeilijkheden Men vroeg zich af: hebben we eigenlijk wel iets concreets nodig? Christus woont al in ons en om dat nu concreet uit te beelden door de H.H. Gedaanten vonden sommigen niet zozeer nodig. Een tweede groep vond, dat het wezenlijke van de maaltijd was: de verzadiging. „Als ik maaltijd houd wil ik verzadigd van tafel gaan". Welnu hiervan is bij de Eucharistie geen sprake. Waarom dan hier van maaltijd spreken? De volgende groep vond het moei lijk de Eucharistie te zien als ge meenschappelijke maaltijd. Immers ieder gaat individueel te communie: waar is dan de gemeenschap? Antwoord Men komt altijd tegenwoordig door een teken, een handeling. Als we bij en met elkaar zijn, dan komt dat doordat we iets samen doen, we spre ken samen en hebben contact door het uitwisselen van gedachten. Christus deed niets onmenselijks. Hij hanteert óók de tekenen, En hier in de Eucharistie: het teken van de maaltijd. In het teken van brood: om gegeten te worden. Wie dit Brood eet, waaronder Zijn lichaam schuil gaat. zal het leven hebben, d.w.z. in hem zal Christus' aanwezigheid geacti veerd en geïntensiveerd worden. Vervolgens, wat doen we bij een maaltijd? Als we aanzitten bij een feestdiner, dat 3 uur duurt, dan wordt er misschien 40 minüten ge geten. De overige tijd wordt besteed aan het woord in een of andere vorm: er wordt gesproken en gezongen Een maaltijd is niet alleen eten: het is samen eten. (Wie alleen op een station snel iets gebruikt, of in een restauratie met louter vreemden om zich heen een paar broodjes eet, houdt geen maaltijd). Bij een maal tijd komen we dichter tot elkander: sprekend en luisterend. Wanneer we dit voor ogen houden, is de sprong naar de H. Mis, als offermaaltijd, niet zo groot. De H. Mis heeft het aspect van een maaltijd. Het verzadigd wor den is niet het eerste. Het samenzijn is belangrijker. Waarom wordt de Eucharistie een maaltijd genoemd? Wel, dit is het idee van Christus zelf. Hij stelde de Eucharistie in aan tafel. Hij geeft brood en wijn als tekens opdat wij inniger met Hem samen en met Hem verenigd zouden zijn èn opdat wij met Hem onze gemeenschap met ei kander zouden versterken. Dat we in gemeenschap de Eucha ristie moeten vieren is ons wel zeei ontgaan. Het gaat telkens om Jesus en mij. En dan nog vrij kinder achtig. Zo is ons dat van jongsaf aan geleerd. De gewoonte om na de communie met de handen voor de ogen te gaan zitten is niet ideaal. (Dom Verheul O.S.B.: „wij commu niceren en gaan onmiddellijk daarna onszelf ex-communiceren, door ons zelf af te sluiten voor anderen. Jesus leeft in mij, maar tegelijk in de ander, onder ons. We hebben Hem te geven aan elkaar. Da Eucharistie moet samen gevierd worden. Van daar het gezonde streven om in een kring rond het altaar plaats te ne men. Men stglde de vraag in twijfel Had Christus 'wel ooit echt verdriet? Hoe kon Hij wenen over Lazarus' dood, waar Hij toch wist hem te zullen doen herleven? Wanneer wij allen geloven, dat Christus God én mens .was: volledig God en volledig mens, dan mogen wij daarvan niets gaan afnemen. Volgens de ondubbelzinnige woorden van St.- Paulus is Christus in alles aan ons gelijk geworden behoudens de zonde. „Mens geworden" wil niet zeggen, dat Hij alleen maar een menselijk lichaam heeft aangenomen, maar ook en dat hoort er wezenlijk bij het menselijk innerlijkhet menselijk uiteraard groeiende bewustzijn, liet menselijk hart, de menselijke vreug de en het verdriet. Christus' verdriet over de dood van Lazarus, zijn angst in de hof van Olijven waren dus echt, volledig echt. Wanneer men zegt, dat- Hij op zulke momenten niet echt kon lijden en maar deed alsof, dan ver minkt men het mens-zijn van Chris tus. Wel is het waar, dat Christus altijd op elk moment van Zijn leven de troost en de hulp heeft gehad van de Vader, waarmee Hij nooit, ook niet aan het kruis, het goddelijk con tact heeft verloren. Altijd was in Hem het bewustzijn: de Vader is met Mij. We kunnen bij het beschouwen van de opgeworpen moeilijkheden misschien het beste uitgaan van de woorden, die Christus sprak op de laatste avond van Zijn leven: „Ziet het uur komt, en het is reeds geko men, dat gij verstrooid wordt, ieder zijns weegs, en Mij alleen laat staan. Maar Ik ben niet alleen, want met Mij is de Vader". Tenslotte werd nog gezocht naar een juiste verhouding tussen gesprek en activiteit. De combinatie van beide werd als noodzakelijk gezien. Het gesprek in groepsverband is nodig voor het juiste inzicht en de onont beerlijke kennis. Maar praten alléén wordt steriel, wanneer men niet tot activiteit komt, individueel én ge meenschappelijk. Leken en priesters moeten samenwerken om juist in deze tijd nu er zoveel dringende no den zijn de naastenliefde concreet te beoefenen. Als wij één onzer kennissen, autorij- schoolhouder van professie, vragen hoe het hem gaat in het veranderlijke leven, is het onveranderlijke antwoord: „Och, halen en brengen hè", waarmee wij ove rigens steeds even wijs blijven, omdat dit in zijn geval, zowel goed als slecht kan betekenen. Dit alles sterkt ons al leen maar in de wetenschap, dat het he le leven halen en brengen is, met prak tijk gratis. Dit laatste dus in tegenstel ling tot de rijlessen, waarbij in de ad vertenties de theorie meestal gratis wordt aangeboden. In deze wetenschap gaan wij over tot de waaraan ditmaal een vrijwel volledig be- voetbalde zondag is voorafgegaan. Kij ken wat er voor ons op deze maandag te halen valt en wat deze dag ons brengt. Wat zou er deze week voor ons in de sterren geschreven staan. Slechts eens in de drie vier weken gaan wij naar de kapper en daar ligt meestal wel zo'n blad, dat het een en ander onthult, maar slechts voor één week, zodat wij de an dere weken in volslagen onwetendheid moeten doorbrengen. Die blaadjes staan voorts vol met pikanterigheden, die, waren zij oprecht en eerlijk opgediend, misschien nog door de beugel konden, maar die juist door de infantiele ma nier, waarop zij als belangrijk worden bestempeld, vreselijk kleingeestig wor den. Alsof wij niet verder kunnen leven, zonder de wetenschap, dat een zekere Engelse (of Amerikaanse) T.V.-omroep- ster iedere morgen vijf minuten op haar hoofd gaat staan, omdat dit, naar zij volgens het onderschrift van de foto ver klaarde, zo'n kalmerende invloed op haar uitoefent. Aangenomen dat dit waar is, vragen wij ons af, waarom de blad- vullers van dergelijke geschriften dit ons willen laten weten. Beogen zij daar mee te bereiken, dat wij ook op ons hoofd gaan staan, iedere morgen? Nou, al gingen ze op hun kop staan, wij doen dit niet. En de afgebeelde handeling mag dan kalmerend werken op degene, die ze verricht; bij degene, die ze krijgt voorgeschoteld zal zij veeleer het tegen deel bewerkstelligen. En dat is het, wat ons hJj dergelijke bladen tegenstaat. On der het mom van onschuldige kalme rende ontspanning brengen zij lectuur op het hellende vlak, die bovendien gren zeloos flauw is. Dit laatste (zo mense lijk zijn we wel) stuit ons eigenlijk nog meer tegen de borst dan het eerste. Nee, dan nemen we liever ons lijfblad (te vens lijfsbehoudblad), dat met al zijn zet fouten (ja, ja we weten het en we vech ten er te®en) ons na aan de ziel ligt. Kroesjtsjef heeft schriftelijk ingestemd met de woorden van Eisenhower, dat voor de versterking van de vrede daden nodig zijn. Zijn brief zal zorgvuldig wor den bestudeerd en dat is dan de eerste daad, die alvast maar gesteld wordt. Tenslotte gaan ontzenuwen en ontwape nen hand in hand in deze moderne tijd. Het kan gelijk opgaan in tegenstelling tot de die nooit gelijk kan opgaan met de maan dag, hoewel hij daar in feite weinig van verschilt. Laat men nu in de douchecel van de kleedkamers ontdekt hebben, dat Abe een stem heeft, die goed genoeg is, om op de grammofoonplaat opgenomen te worden. Dat zal dan wel niet na die wedstrijd tegen de Turken geweest zijn, want toen was er voor Abe niet veel te zingen. Nee, dam Voorschoten, daar is reden om te zingen 83 trouwlustige paartjes kunnen binnen afzienbare tijd een eigen woning krijgen met f 1020,— eigen geld. Vanzelfsprekend zijn de voorschotten voor de Voorscho tenaren zelf bedoeld en wij vinden het alleen maar jammer, dat we niet in Voorschoten wonen. Voortaan krijgen we donderdags reeds de weervoorspelling voor zondag, zij het dan van de gezamenlijke vaderlandse bierbrouwerijen. Nu kunnen we ons dus 's zondags des te kwader maken, want het maakt tenslotte groot verschil, of je een verwachting van drie dagen of van één dag de bodem ingeslagen ziet. Waar schijnlijk verwacht men, dat het verdriet om teleurstelling met bier wordt weg gedronken. Bovendien mag het publiek raden hoeveel uren zonneschijn en hoe veel mm regen er op de komende zon dag zullen zijn. Het is dus de bedoeling de zon in uren en de regen in mm op te geven. Dus niet allebei in stralen, an ders is er geen uitkomen aan. Intussen zijn we er met de dinsdag ook weer uit gekomen. Er is geen enkele reden, om langer bij deze dag te blijven, dus zetten we de linea recta met haar zitvlak op ons schrijfvlak zoals de Nederlandse lucht macht binnenkort in Duitsland gestatio neerd zal worden, om raketten te bedie nen. Dit bericht kwam in Den Haag als een donderslag bij heldere (nou ja, hel dere) hemel. Men dacht daar dat men het in Keulen hoorde donderen, maar als het werkelijk donderen wordt, zal 't verder zijn dan in Keulen en wel tegen het ijzeren gordijn. Vandaar, dat de ba sissen in die richting zullen komen. Moe ten we dit nu onder halen of brengen rangschikken; d.w.z. komt de NATO onze jongens halen, of gaan 'we ze, zelf brengen. Dat maakt een groot verschil. De katholieke Middenstandsbond is tegen verhoging van de veertarieven in Zeeland, dit verklaarde hij bij monde van de heer Lockefeer. Er zal op aan gedrongen worden, dat de minister in deze een veer laat vallen, anders gaat het mis daar in Zeeland met het ha len en brengen en ook de prijzen van de goederen worden ongunstig beïnvloed. Die veren geven anders wat narigheid en dat niet alleen in Zeeland. Maar ja, tunnels en bruggen worden.niet in één dag gebouwd. In Oostenrijk zal het verkeer zaterdag 1 minuut volkomen stil liggen, om de doden te herdenken, die door verkeers ongevallen om het leven gekomen zijn. Eén minuutje dus om te besteden aan de 198 mensen, die in 1957 omkwamen, doordat een langssuizende auto niet tijdig wist te remmen, of doordat zij hun scoo ter niet voldoende in de hand hadden. De haast speelt ons wél parten in deze jaren. Nauwelijks is de woensdag half om, of we verlangen alweer naar de die ditmaal tevens zondag is, zodat er geen krant verschijnt, zodat wij ons, wat lectuur betreft, bepalen tot de missie kalender, waarop een Chinese bruid staat afgebeeld. Zusje van zuster Ig- natio staat erbij, alsof iedereen, die dit plaatje ziet, weet wie zuster Ignatio is. Een groot deel van de vrije dag heb ben wij besteed aan het fantaseren over zuster Ignatio. Wij kennen alleen zus ter Almonda (één mond al mond) van de bewaarschool. Zuster Ignatio, nóóit van gehoord. Het enige wat wij uit het onderschrift kunnen afleiden is, dat zus ter Ignatia de Chinese nationaliteit bezit. Kwamen pas toen tot de ontdek king, dat er aan de achterzijde van het blad ook nog iets stond. De Chinese bruid is een zusje van zuster Ignatio, zo- goed bekend bij alle Lucianen en oud-Lucianen. Wat zijn Lucianen? Mis schien verzamelaars van merken van lucifersdoosjes? Zo'n kalender kan een mens voor vreemde raadsels stellen en die waren nog niet opgelost, toen er een fotograaf kwam om het kind te foto graferen, niet zozeer voor de kalender als wel voor het nageslacht. Het kind vierde het grote feest en vandaar moest het op een plaatje. „Bent u de moe der?" vroeg de fotograaf, met een ac cent, dat deed vermoeden, dat hij op een slinkse wijze, via het kind, militaire doelen kwam vastleggen, waarom da militair in het gezelschap ijlings deed, alsof hij alles van zuster Ignatio af wist, maar (dat wisten wij allang) hi} wist óók niet wat Lucianen waren. Maar goed: „Bent u de moeder? Dan ook op het plaatje met het kind", en „Waar is de vader?" De vader, die allang het gevoel had, dat hij nergens meer was moest ook op het plaatje en de groot vader en de bloemen en allen en alles moest naar één hoek van de kamer, die qua achtergrond het meest voor de plaatsjesmaker geschikt was. Hoewel wij de fotograaf duidelijk lieten weten, dat wij de broer waren, had hij voor ons geen belangstelling. Toch hadden wij graag met een zevenjarig bruidje op de foto gegaan. Zo'n foto zouden wij, noem het kinderachtig, zuinig bewa ren, in tegenstelling tot die van de T.V.- omroepster op haar hard aan kalme ring toezijnde hoofd, die in deze stand van de donderdag naar de woensdag kijkt in plaats van zoals een normaal mens naar de waaraan ditmaal een vrijwel volledig bevoetbalde zon-donderdag is voorafge gaan. De Gaulle is dan ook onderwerp van gesprek vandaag. Of De Gaulle ech ter winstpunten brengt is nog een vraag, die niemand zelfs maar durft waagt met zekerheid te beantwoorden. Het la waai, dat bromfietsen maken heeft in de Tweede Kamer vragen doen rijzen. Men heeft de minister van verkeer en waterstaat gevraagd, of er niets tegen te doen is, want de huidige wetgeving schijnt niet in afdoend tegengaan te voorzien. Vooral nu de ramen weer open gaan wordt het lawaai hinderlijk. Toe maar, morgen brengen, wat moet daar nu tegen gedaan worden? Natuurlijk kan men watjes in zijn oren stoppen, maar dan hoort men niets meer. Men hoort de melkboer (met zijn voile melk) niet bellen, ja zelfs zou men dan de minister niet horen antwoorden en dat moeten we horen, want we zijn zeer benieuwd naar zijn oplossing. Zonder dat daar de minister van Justitie naar gevraagd is, nemen de diefstallen in de havens af met als oorzaak de slechte economi sche omstandigheden, die het na ont dekking eventueel volgende ontslag te riskant maken. Zo ziet u eens, waar meer vraag dan aanbod op de arbeids markt toe kan leiden. En dan te weten, dat Nederland meer dan 8000 schoen makers telt, dat is ongeveer Vit schoen maker per 10.000 inwoners. Die halve zijn wij, die in onze vrije tijd wel eens hame» en leest grijpen, zij het louter voor plezier. De schoenmakers, die niet bij hun leest gebleven zijn, zijn niet meegeteld, anders had men nog tot veel hogere aantallen gekomen natuur lijk. Evenmin als bij onze leest, blijven wij bij de vrijdag. We gaan over tot de en lanceren te goeder trouw en te goe der gewoonte, de wekelijkse uitsmijter, die ditmaal tegen ons komt opgespron gen in de vorm van een talenwonder, dat kwispelstaart bij het horen van het woord Topconferentie. Hier komt hij dan, de uitsmijter onder het motto: „TOEN ONZE TOP EEN TOPJE WAS: Een Duitse herder uit West-Falen Spreekt zonder moeite vele talen, Behalve Duits en Portugees, Spreekt hij Frans, Engels en zelfs hees. Zijn Grieks is echter minneties. Hoewel twee herderinnetjes, Hem onderrichtten in 't vervoegen. Kreeg hij hiervan maar weinig sjuge Maar Russisch spreekt hij net zo soepel Als een gebogen rotan hoepel, En op vijf, zes minuten gaans Verstaat men reeds zijn foutloos Spaans. „Is het een wonder" zegt het dier, „Da'k tolk was bij de grote vier En dat ik mij als pretendent zie Voor tolk bij de conferentie, Die nu nog op de hoogste top Zit gaar te koken in haar sop? Maar doet men het niet erg vlot Dan vindt men mij daar in de pot Met nog de prijskaart op m'n borst: „Eet hond-met-zestien-tongen-wonst". DE UITSLAG van de boekenweek geschenk-prijsvraag 1958 gevraagd werd dit jaar de auteur vast te stellen van alle sinds 1947 anoniem versche nen geschenken luidt: le prijs (boe- kenbon van f 125) mej. Agnes Kunst, Amsterdam; 2de prijs (boekenbon van f 100) mevr. W. Wijle-Reijenga, Am sterdam; 3e prijs (boekenbon van f 75) H. Lambooy, Rotterdam. Verder ont vangen nog 50 inzenders boekenbon- nen ter waarde van f 10. van de Mapro-spiraat' geeft U de zekerheid dat Uw gordijnen T" onberispelijk strak hapgen, zonder moeilijkheden met doorsteken. geoctrooieerde gordijnspiraM MaPRO NV '.HERTOGENBOSCH

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 11