ORSON WELLES „maakt" het filmfestival
Koningin wil zoveel mogelijk
zien van de Expo
Chief Mm
I
m
m
HOLLAND-FESTIVAL 1958
Japan gaat zeven grote steden
geheel ombouwen
Djakarta meldt
militaire successen
Wonderlijk mengsel van stoom
hamer en dynamiet
ook op Vaders lip
Tokio wordt- een moderne
stad met wolkenkrabbers
v B
Export van zuivel-
produkten nog ver
antwoord?
Massale sprong boven
Uitgebreid program voor tweedaags bezoek
Adjudant der Rijks-
E°litie pleegde malver
saties
Eucharistisch Congres
te München in 1960
BlBli
Als een donderslag...
MOLINARI PRADELLI,
LEONIDE MASSINE EN
PIET TIGGERS
Ontslag van de lieer Olie
in speciaal onderzoek
Oudheidkundige vondst
op Sicilië
Vrouwen in mijnen en
staalindustrie
DONDERDAG 12 JUNI 1958
PAGINA 3
^Handen bij Minahassa bezet
Geen festivalpeil
SOESTERBERG
Koninklijke poort
V
In Amsterdams Paleis van
Justitie
In vogelvlucht
Revanche op de „cops"
„Touch of Evil"
NEDERLANDS PROFES-
SIEFEEST TE ROME
ÉI
J§P
50 stuks
fl. 2.50
Benevolente e ntelligente
„Noodoplossing
Uitgroei van bezetting
Wij spraken met:
Moeilijke taak voor Jan Mul
Onderzoek Hoge Autoriteit
Olietank liep over
TWEE TON BRANDSCHADE
AAN NIEUWE FABRIEK
BEVOLKINGSONDERZOEK
OP SUIKERZIEKTE
Gecombineerde troepen van de centrale
•mi
"nesische regeringsstrijdkrachten heb-
I eh op x junj j.i. strategisch gelegen ei-
^bden bij de Minahassa in Noord-Celebes
zet, waaronder Talise en Lembeh, zo
eerst gisteren officieel te Djakarta mee-
ïeaeeid.
dig® landingstroepen hadden de opstan-
Velp bezettende eenheden vernietigd en
<je eu gevangenen gemaakt. Rebellen uit
te;
havi
en Bitoeng hadden vier dagen la-
ge een tegenaanval op het ervoor gele-
Dembeh gedaan, maar waren de vol
den dag. met verlies van vijftien do-
be»' teruggedreven. De regeringstroepen
heiri rden slechts twee doden. Een een-
laav °nder Soemoeal was in een hinder-
bet ge*°kt en uiteen gedreven, aldus de
Kendmaking in Djakarta.
V Gisteravond is ook een communiqué
ka?, de Indonesische luchtmacht in Dja-
•i ta uitgegeven. Hierin wordt gezegd
t vliegtuigen van de Indonesische lucht-
Oe t gedurende drie dagen verscheide-
s'eunpunten van de opstandelingen in
ge,°.rd-Celebes, waaronder Menado en het
hei d van Djailolo op het eiland Halma-
dgp®. hebben aangevallen en gebombar-
®rd. Een aantal belangrijke miltaire
tJ.ec'en en installaties in het aangevallen
D'ed werden vernield.
j ^et Tweede Kamerlid Van Koeverden
s blijkbaar ongerust over de export van
U'velprodukten tegen de verlaagde prij-
r h- Hij heeft althans tot d- minister van
r .Pdbouw de vraag gericht of deze be-
'd en in staat is een gemotiveerde uit-
h ^zetting te geven over de vraag of bij
1 huidige prijsniveau van boter, kaas
t, pendens de export van deze produkten.
Ijj.hönaal-economisch gezien, op dit ogen-
>k verantwoord kan worden genoemd,
g °rts vraagt hij of de ministe- kan me-
j |clen bij welke exportprijzen hij voort
gang van de produktie van melk als
°ndstof voor deze exportartikelen nog
"antwoord acht.
(Van een bijzondere medewerker)
Orson Welles houdt persconferentie in Brussel
„Hollywood wil van celluloid dollars maken"
Brussel, 10 juni 1958.
Orson Welles heeft het
Wereldfilmfestival van Brus
sel met één slag kleur
gegeven en 't met één gebaar
de hoogte ingejaagd. Het
klinkt misschien overdreven
zelfs ongelooflijk, maar op
hetzelfde moment hadden
we de echte Festivalstem-
ming, met alle drukte,
lawaai en zenuwachtigheid.
De atmosfeeer was opeens
geladen. Orson Welles is
al tjjdens zijn leven een
formidabele legende gewor
den. Een legende, waaraan
de tijd een harde dobber zal
hebben. Hij staat daar als
een rots van sarcasme, intel
lect en, laten we het maar
eens met het zo dikwijls
misbruikte woord zeggen,
als een bonk genialiteit.
Deze man. die twintig jaar
geleden, om precies te zijn:
op 30 oktober 1938, heel
Amerika op stelten zette,
een razende paniek in New
York ontketende door .,The War of the World" van H. G. Welles als hoor
spel te bewerken enuit te zenden, de man, die met de film „Citizen Kane",
zijn tijd tien jaar vooruit was, schijnt ondertussen niets veranderd.
1 tachtig Belgische cn -eertig Neder-
jhdse parachutisten zullen tijdens de
^TO-vliegdemonstraties, die op 5 juli
P Soesterberg worden gehouden, een
®ssasprong ondernemen,
by cht van de tachtig Be.gen zullen daar-
tyj. een doorgezette val demonstreren, dat
l' zeggen, dat zij hur parachutes veel
zullen opentrekken dan hun 112 col-
se s. Om de parachutisten te vervoeren,
zuil
en vijf vliegtuigen worden gebruikt.
Niets veranderd, is anders wel wat veel
gezegd. Welles is er ouder en vooral dik
ker op geworden. De man, die eens „The
Magnificent Andersons" en de „Lady
from Shanghai" draaide kan wel vier keer
uit die van nu. Maar nog altijd gaat er
iets van deze Amerikaan uit, die als pun
tje bij paaltje komt, helemaal niet zo Ame
rikaans, maar Europees is... Tijdens zijn
persconferentie, waarin hij aan een won
derlijk mengsel van stoomhamer en dy
namiet deed denken, verklaarde hij kort
en bondig: Amerika beweert aan dé spits
te staan van de filmkunst. Dat kan best
wezen, maar alleen als filmkunst iden
tiek is met middelmatigheid".
Orson Welles is de man, die een film
moet maken, omdat hij niet anders kan.
Diep in zijn hart is hij het grote kind ge
bleven, de Don Quichotte, die het tegen
de windmolens opneemt, omdat hij gelooft
dat de film kunst kan zijn. „In Holly
wood" en zijn stern k'lonk dreigend, „in
Hllywood maken ze tegenwoordig films,
die op kinderen van veertien, vijftien jaar
zijn afgestemd. Men heeft wel eens be
weerd, dat het niveau van de gemiddelde
Amerikaan niet hoger ligt. Barre nonsens.
Maar het publiek, dat de bioscopen in de
States platloopt en een gratis reclame
is voor een of andere film, heeft die leef
tijd. Laat ik duidelijk zijn. Vroeger, toen
de televisie een luxe was, bestond het
overgrote deel van de bioscoopgangers
(Van onze Brusselse correspondent)
verband met het officieuze bezoek
Koningin Juliana en Prins Bernhard
^staande maandag en dinsdag aan de
ereldtentoonstelling te Brussel zullen
9r.engen, vernemen wij dat beiden om
uur 's morgens op het vliegveld van
^r1ssel zullen arriveren. Het is nog niet
ïs'gesteld ,of Koning Leopold of Prins
^Oert daar met de overige autoriteiten
r begroeting aanwezig zal zijn.
h> het vliegveld wordt in auto's van
W Belgische hof naar het koninklijk pa-
\v-S Van Laeken gereden, waar, zoals men
Zb]?1' de Koningin en de Prins de gast
Ses z'in van Koning Leopold en Prin-
ty Liliane. Bij het eerste bezoek aan de
'•hsT^tentoonstelling gaat de belangstel-
begrijpelijkerwijze uit naar het Ne-
jj0 'andse paviljoen. Om elf uur zullen de
Uh?® gasten daar aankomen en in een
W alle afdelingen bezichtigen. Via de
koninklijke poort, die voor de Belgische
'®ti nkli.ike familie is gereserveerd, zul-
tu, de Koningin en de Prins de exposi-
erreinen betreden.
hi
*iet
■et
Nederlandse paviljoen zal tijdens
bezoek voor het publiek gesloten
Vin Er zullen zich ook geen vertegen-
ehu digers van exposanten bevinden. Wel
staa e Belgische autoriteiten, vooraan-
lo**de personen uit de Nederlandse ko-
Sg ®n bestuursleden van de Nederland
en (,®reniRingen in België, die aan H.M.
de Prins zullen worden voorgesteld.
Sof^lgens zullen de vorstelijke be-
ers zich naar het nabijliggende pa-
vi'joen van Philips begeven, waar zij naar
het door Le Corbusier gecomponeerde
elektronische gedicht zullen luisteren. De
lunch zal worden gebruik in het paleis
van Laeken, waar in de avond zal worden
gedineerd met een aantal genodigden
van Koning Leopold en PrinSes Liliane.
Daar Koningin Juliana de wens heeft
uitgesproken in vogelvlucht zoveel moge-
h h tentoonstelling te zien, zuilen
tijdens het verblijf te Brussel ook ver
scheidene andere paviljoens worden be
zocht, o.m. die van de elektriciteit, Kon-
Fr.ankriik- Canada, Is
rael, Groot-Brittannië, Duitsland, de Ver
Staten Rusland, Mexico, Venezuela, als
mede die van de Benelux, de Kolen- en
^ïlf'de Protestantse ker-
ken en de H. Stoel.
dP^al„nieH2aVilj0enen zul]en de ambassa
deurs en de commissarissen-Eeneraal der
betrokken landen ter begroeting aanwezig
zijn. Er zullen evenwel geen toespraken
worden gehouden. toespraken
Dinsdagmiddag is er een receptie in
de residentie van de algemene commissa
ris-generaal der Wereldtentoonstelling,
vanwaar naar het paleis van Laeken zf
worden gereden. Om kwart voor acht des
avonds vertrekt het koninklijk paar weer
van het vliegveld naar Soesterberg
uit vrouwen. Ze haalden de mannen in de
bioscoopzalen om de film te zien. die
zijzelf zo mooi vonden. Hollywood stem
de dus al zijn films af op de vrouwelijke
smaak. Maar nu de t.v. er is. blijven de
vrouwen thuis. Nu is het de jeugd, die
haar rol heeft overgenomen. „Daddy,
mom, this is your movie. You should
see it". Als ik met Hollywood overhoop
lig, dan is het, omdat ze daar van cellu
loid dollars willen maken en ik nou ja,
een film.
Daar heb ik zelden de kans toe gehad.
„Touch of Evil" is de laatste. En als ik
het Festival van Brussel ergens dank
baar voor ben, dan is het, omdat ze daar
„Touch of Evil" een kans hebben willen
geven. Dwars tegen Hollywood in. „Touch
of Evil" is een aanklacht tegen de Ame
rikaanse „cops", de politieagenten die in
plaats van de mens, macht en willekeur
vertegenwoordigen. Als u de film van
avond ziet, dan zult u wel merken, dat de
„schurk" een Amerikaanse politieman is
en de ander, zijn slachtoffer, een Mexi
caan. De „cops" zijn nooit mijn vrienden
geweest en iedereen mag „Touch of Evil"
een revanche, een wraakneming noemen.
Maar., ik ben geen Chaplin, die daaraan
zijn persoonlijkheid opofferde.
Toch moet het de heren zwaar op hun
maag gelegen hebben, dat ik de regie in
handen kreeg. Lang heb ik er trouwens
geen plezier van gehad, want de laatste
twee dagen werd mij het werk onmogelijk
gemaakt. De toegang tot de studio werd
me eenvoudig verboden. De deur knalde
voor mijn neus dicht. Het liep er nota
bene nog op uit, dat ik de film niet eens
heb gezien. Het is dus ook voor mij een
première. Maar première of niet, ik en
niemand anders draag de verantwoording.
Het is mijn film. Alleen de titel, die heeft
een ander gekozen. Wat „Touch of Evil"
eigenlijk moet betekenen is me nu nog
een raadsel".
Vlak vóór het einde van deze persconfe
rentie liep de cineast. Jean Renoir, die
ook van de partij was, naar voren en hij
riep: „U bent de eerlijkste kerel van de
hele wereld". Een verklaring, die Welles
aan het schateren bracht.
Op de film „Touch of Evil" komen we
nog uitgebreider terug. Maar we willen
wel even verklaren, dat het géén banale
politiegeschiedeniis is en dat de hoofdper-
Vóór de komst van Welles wilde er
maar geen schot in het Filmfestival ko
men en zelfg het publiek, dat hier alles
even mooi vindt, klaagde het beton uit de
tentoonstellingsgrond. Sinds de Russi
sche film van L. Koulidjanow en J. Sthel
„Het huis, waar ik leef" stond er geen
enkel werk op Festivalpeil.
Toch menen we voor twee films een
uitzondering te moeten maken: „The God
dess" van de Amerikaan John Cromwell
en „Subotom Uved" („zaterdagavond")
van de Joegoslaaf Vladimir Pogacic.
De Amerikaanse godin, alias Kim Stan
ley kon ons niet bekoren. Maar de me
ningen liepen zo uiteen en elk standpunt
werd zo vurig verdedigd, dat de film on
getwijfeld de moeite waard is. Naar de in
houd te oordelen is het een interessant
werk. Kim Stanley speelt de hoofdrol van
een vrouw, die geen rust kan vinden. Net
als haar moeder laat ze haar kind in de
steek om filmster te worden.. Ten koste
van haar huwelijksleven wordt ze een
„Goddess", een filmster, naar wie de he
le wereld opkijkt. Maar dan komt ze er
achter. dat het echte geluk toch iets an
ders is dan roem alleen.
Met dit gegeven had men werkelijk een
film van gehalte en diepe menselijkheid
kunnen maken. Maar ondanks alle tech
niek, ondanks het gevoelige spel van Kim
Stanley, s,aagde Cromwell daar niet in.
De film mist een zekere eenheid en doet
fragmentarisch en brokkelig aan.
Iets dergelijks zouden we ook willen
zeggen van de Joegoslavische film: „Su
botom Uveci Het betreft hier 'n drietal
korte verhalen, die maar één ding ge
meen hebben: ze spelen alle op zaterdag
avond.
De derde geschiedenis is misschien de
beste van allemaal, of liever, had de
beste kunnen worden. Maar ze is een
tikkeltje te origineel uitgebeeld om aan
nemelijk te zijn.
Dit alles neemt echter niet weg, dat wij
Vladimir Pagocic in staat achten om een
film te draaien, waarbii we dit hele Fes
tival, zijn eigen film ..Zaterdagavond" in
cluis vergetenHij beheerst de camera
als geen ander en weet aan het drama
een bijna humoristisch, zeer persoonlijk
accent te geven.
Whip
Z.H. Paus Pi us xil heeft goedgekeurd
dat het Internationaal Eucharistisch Con
gres 1960 van 3i jUli tot 7 augustus in
München wordt gehouden onder het the
ma „voor het leven van de wereld". Kar
dinaal Wende], aartsbisschop van Mün-
chen-Freising, heeft tijdens zijn ad limina-
bezoek aan Rome aan de H. Vader ver
slag uitgebracht van de voorbereidingen
voor het Eucharistische Congres. Aldus
meldt het K.N.P.
Zondag 22 ju>ni viert broeder Floren-
tius C.F.X. (Henry Gielisse). eerste as
sistent en vicaris van de algemene over
ste van de Congregatie van de Broeders
van de H. Franeiscus Xaverius, in het
Generalaat der Congregatie te Rome zijn
gouden kloosterjubileum.
Broeder^ Florentius werd op 20 oktober
1895 te 's-HertogeniboS'Ch geboren. Hij
is een bekende figuur in opvoedkundige
kringen en heeft zich als leraar en direc
teur grote verdiensten verworven. In 1953
werd hij gekozen tot eerste assistent en
vicaris van de algemene overste van de
congregatie, welke door Theodorus Jaco
bus Rijken, eveneens een Nederlander, in
1839 te Brugge is gesticht. Vandaar be
reikte zij Engeland (in 1848) en de Ver
enigde Staten (in 1854). In 1931 breidden
de „Xaverian Brothers" hun werkzaam
heden ook uit tot Afrika, waar zij thans
bloeiende scholen in de Belgische Kongo,
in Oeganda, in Nyassaland en in Kenya
bezitten.
W&
sonen in alle opzichten levend en mense
lijk en psychologisch volkomen aanvaard
baar zijn.
„Touch of Evil" is een grandioze, ver
pletterende film met schokkende, soms
stuitende enorm knap verfilmde effec
ten. Het is een meersterwerk geworden,
dat het hele Festival van Brussel met één
klap volwaardig heeft gemaakt. Zeldzaam
intelligent, gevoelig en tegelijk genadeloos
is Welles' visie hier. En het tempo is
ronduit verbijsterend. Voor velen is
„Touch of Evil" een klap in bet gezicht
en het is daarom, dat de meningen erover
zo uiteen lopen. Maar in elk geval, on
beroerd Iaat die film niemand.
Ter inleiding van het Holland-Festival
1958 waren wfj deze week temidden van
enkele figuren die bij de operavoorstel
lingen een leidende functie zullen ver
vullen. Het waren o.m. de Italiaanse di
rigent Francesco Molinari Pradelli, die
Un Ballo in Maschera zal leiden; de we
reldvermaarde choreograaf-danser Leo
nine Massine die de ontwerpen verzorg!
van El Sombrero de tres Picos en daarin
tevens als danser tezamen met zjjn doch
ter Tatjana Massine zal optreden en de
directeur van de Nederlandsche Opera
Piet Tiggers, die deze conferentie in het
Parkhotel had gearrangeerd.
De Italiaanse maestro begon een speech
af te steken welke evenzoveel huldebe
tuigingen inhield aan het adres van „il
publico ollandese benevolente e intelligen
onze Amsterdamse redactie)
®pVp°rmalige chef van de parketwacht
Ujs "Ukspolitie in het Amsterdamse Pa-
'ke Justitie, de 61-jarige Van H„ heeft
nd zich te hebben schuldig gemaakt
^rjj^alversaties met declaraties over een
Van zes tot acht jaar en zich daar-
n bedrag van ettelijke duizenden
te hebben toegeëigend. De ver-
N ®ringen werden kortgeleden ontdekt.
Ign^bksrecherche in Amsterdam stelde
(ka-Tb een grondig onderzoek in en hield
jl. als verdachte Van H„ een
e der rijkspolitie, aan. Hij ontken-
V|ï|,ValiSl' maar na een verhoor gaf hij toe
"^eia 'ngen *e hebben gepleegd in zijn
ra."es door onkosten van dienstauto's
VD0 ®njuist en te hoog op te geven. Hij is
kir geleid voor de officier van Justitie-
V*H) ®akhoven, en later, nadat proces-
"b v tegen hem was opgemaakt, weer
rb'e voeten gesteld.
Jiann H. heeft "veertig jaren als politie-
'wot.hachter de rUg- waarvan hij er 32
3racht in het Paleis van Justitie,
bof. hij o.m. was belast met het trans-
^h^j^an gedetineerden e.d. Bij zijn af-
Hfht op 29 april jl. als chef der parket
lij ''.Werd hem door zijn superieuren,
booj, vertrouwen in hem hadden, en
z\v4a^-ijn medewerkers veel lof toege-
Zeven grote, Japanse sleden, zwaar overbevolkt met een mensen-aantal
van meer t an twintig miljoen, zullen veranderd worden in moderne,
efficiënte woon.oorden, waar het goed zal zijn te leven.
Dit is iel giote plan, dat dezer dagen door bet ministerie van Opbouw
is bekend gemaakt.
De steden, die van deze modernisering zullen profiteren zijn: Tokio,
Yokohama, agoya, Osaka, Kyoto en Fukuoka. Een commissie is al ijverig
bezig met het maken van blauwdrukken voor de nieuwe stad Tokio. Deze
plannen zullen, op een kleinere schaal, ook dienen voor de zes andere
steden. Al» d< plannen gerealiseerd zullen zijn zal Tokio een hypermoderne
stad zijn mei wo "cn ïabbers, prachtige parken en brede boulevards, vrij
van vuil envan verkeersmoeilijkheden.
Nieuw centrum
De nieuwe stad wordt zo ontworpen, dat
het maximum aantal inwoners nooit de
acht en een half miljoen zal kunnen over
schrijden. Dit, ondanks de verwachtingen
dat Tokio in 1970 zeker twaalf miljoen
inwoners zou tellen. Nieuwe industriën
zullen alleen buiten de stad gevestigd mo
gen worden op een afstand van minstens
60 kilometer. Het oude stadcentrum zal
in de toekomst alleen nog maar bestaan
uit het Keizerlijk Paleis en oude, histori
sche gebouwen en monumenten. Andere
gebouwen zullen hier niet mogen worden
opgetrokken, zodat voor kantoren, univer
siteitsgebouwen en regeringsgebouwen een
andere plaats gevonden moet worden:
men wil voor deze gebouwen nu een apart
centrum ontwerpen op een afstand van 18
kilometer van de huidige plaats.
De woonhuizen zullen plaats maken voor
kapitale flats, wolkenkrabbers, etc. Als
dit alles klaar is, zal Tokio een hypermo
derne stad zijn, vrij van rook en de stin
kende rook van het razend-drukke ver
keer in de te smalle straatjes.
Tjjdens de afbraak van de oude en de
opbouw van de moderne stad zal de be
volking „ergens" gehuisvest moeten wor
den. Hiervoor heeft men al een oplossing
gevonden, door ongeveer lmiljocn nood
woningen te bouwen, even buiten de stad.
Voor het vervoer van de mensen, die
naar hun werk moeten in de nieuwe stad
zal een ondergrondse spoorweg worden
gebouwd. Grote brede verkeerswegen, ge
deeltelijk onder de grond lopend, zullen
het snelverkeer ope fficiënte wijze door de
stad voeren. Ook aan vervoer door de
lucht heeft men gedacht. Op verschillen
de plaatsen in de stad zullen heliports
voor hefschroefvliegtuigen worden aange
legd.
°m het stadscentrum heeft men een
tien kilometer brede „groeneordel" ge
projecteerd met parken, watervallen en
andere plezierigheden voor de recreatie,
in deze groengordei wil men tevens fruit
cn groenten gaan kweken ten behoeve van
de stedelingen. Achter deze groengordei
komen dan een kleine dertig satelietste-
inwonersrI" P'aafS V00r drie milloen
Voor de andere steden zijn plannen ont
worpen, die in grote lijnen overeenstem
men met dat voor Tokio.
Japan is werkelijk van plan, het aan
zien van de belangrijkste steden ingrij
pend te veranderen, tot voordeel overi
gens van allen, die in deze steden wo
nen en werken!
te". Intussen heeft hij niet met een ge
rust hart voet op onze vaderlandse bodem
gezet. Toen hij n.l. maandagvond tien
uur op Schiphol arriveerde en elf uur in
zijn hotel te Amsterdam, bleek zijn
grote metaalglanzende koffer verdwenen
te zijn. Eerst in het holst van de nacht
kwam een precies gelijkend voorwerp
uit de douaneloods van Schiphol te voor
schijn. Er was nu slechts nog één visita
tie-formaliteit te vervullen. Molinari stak
triomfantelijk zijn sleutel in het slot,
de koffer vloog open, maar tot zijn ver
bazing bleek de inhoud niets gemeen te
hebben met zijn privé-bezit.
Na enkele uren weer in het hotel door
gebracht te hebben, meer wakend dan
dromend uiteraard, gewerd hem, na vele
uren van spanning de mededeling, dat de
koffer gevonden was bij een zijner reis
gezellen in Wageningen woonachtig! De
ze passagier, die een nog grotere seis
achter de rug had, was vèrmoeid onmid
dellijk ter ruste gegaan, en eerst toen
de zon al flink aan de hemel gestegen was,
had hij zich over zijn koffer heengebo
gen en de vergissing bemerkt!.
En zo kon het gebeuren dat Molinari
nog juist één uur over had om nu als
gentleman verkleed op deze conferentie
te verschijnen..
Daarna sprak de Spaanse danser
Massine. Hij sprak in afgemeten En
gelse zinsneden over bekende vakmatighe
den, nu en dan zijn verstrakte gelaats-
Van bevoegde zijde vernem.--, wij. dat
overeenkomstig de mededeling van de
minister van Binnenlands Zaken b'i de
interpellatie van prof. Heliema de minis
terpresident thans een commissie in het
Ie-ven heeft geroepen, waaraan is opge-
aragen de genoemd^ ministers van advies
te dienen omtrent het door de Pensioen
raad voorgestelde ontsla» van zijn wis
kundig adviseur de heer Olie.
Bovengenoemde commissie bestaat uit
de heren mr. J. Verdam, oud-president
van het gerechtshof te Amsterdam, prof.
dr. J. van Rooyen. buitengewoon hoog
leraar aan de Vrije Universiteit en prof.
mr. D. Simons, buitengewoon hoogleraar
aan de Ned. Econ. Hogeschool te Rotter
dam. Secretaris is jhr. mr. Van Nisoen
tot Pannerden. raadadviseur bij het ka
binet van de minister-president.
trekken tot een glimlach plooiend zowel
naar rechts waar signorita Tatjana hem
met een even verheven, doch gratievolle
blik, toelachte, als om zijn woorden te
onderstrepen. Men zou niet zeggen, hem
zo koel en bijna plichtmatig horende spre
ken, dat dit de man is die tezamen met
een Strawinsfcy en Picasso choreografi
sche wonderen heeft verricht. Hij ver
telde o.m. een weinig bekende bijzonder
heid over De Falla's meesterwerk, dat
a.s. zondagavond als openingsstuk met
Erangois Villon gegeven word't: Tres Pi-
cos. Oorspronkelijk heeft de Falla het
voor een kleine orkestbezetting van elf
blazers geschreven en heeft Massine de
première in deze bezetting te Barce
lona in 1917 bijgewoond. Een dusdanige
uitgroei v. orkestrale verhoudingen brengt
ons een ander werk in herinnering dat
tevens op het Holland Festival zal wor
den uitgevoerd, Le Roi David, van Ho-
negger. Ook hieraan ligt een klein orkest
ten grondslag wijl het oorspronkelijk be
stemd is geweest voor een klein open
luchttheater waarbij zelfs een harmonium
op de proppen kwam!.
De derde zegsman was de directeur
der Ned. Opera onder wiens auspiciën
genoemde opera's zullen worden uitge
voerd. Hij verdiepte zich in de wordings-
en onstaansgeschiedenis van Sem Dres-
dens muzikaal testament, de opera Fran
cois Villon. Hij ging in zijn herinnering
terug tot het jaar 1952, toen Tiggers in
een commissie van advies zitting had om
de Gemeente Amsterdam te adviseren
over de vraag of, en eventueel welke com
ponist in ons land een eigen opera zou
kunnen schrijven. De keuze viel op Sem
Dresden en hém gewerd de opdracht om
een werk te componeren van een halve
avond duur. Dit werk is niet zo maar uit
de pen van Dresden gevloeid. Hij be
zon zich herhaaldelijk over vele proble
men. die zich op een door hem tot dusver
onbetreden terrein openbaarden. Hij stel
de zelf de tekst samen uit het dichtwerk
van Villon en van zijn levensbeschrijver
Champion, en ging daarbij zo consciënti
eus en minutieus te werk dat men in het
klavieruittreksel bijna van bladzijde tot
bladzijde verwijzingen tegenkomt van
versregels of teksten aan beide auteurs
ontleend. Intussen is het werk in de uit
gewerkte schets van een klavieruittrek
sel blijven steken.
„Ik kom niet meer toe aan het instru
menteren" schreef Dresden in zijn laat
ste brief aan Tiggers. „Ik heb er de
kracht niet meer toe". Weinig tijd daar
na ontsliep hij. Aan een oud-leerling Jan
Mul bleef de moeilijke taak voorbehou
den het werk te instrumenteren en uit
een eerste repetitie die we o.l.v. Alfred
Eichmann hebben gemaakt, «Verkregen
we de indruk dat deze taak met succes
volbracht is.
Een punt dat Dresden veel heeft be
zig gehouden is de vraag of zijn opera wei
voor de gemeenschap bestemd zou kun
nen zijn of de melodie voldoende volks
zou zijn. „We zaten eens", zei Tiggers.
„om vicr uur in „Américain", te borrc-
Icn. Dresden neuriede een melodietje
en vroeg zo terloops: „Hoe vind .ie dat?"
Ik knikte bevestigend. „Vind je haar
voldoende volks; zou het gemiddelde pu
bliek ze kunnen verstaan?". Nu bleek
dit een der melodieën te zijn, die Dres-
den voor Villon had bestemd cn waar-
over hij zelf in twijfel verkeerde of ze
aan het doel zou beantwoorden. Vreemd
klinkt deze twijfel niet uit de mond
van degene, die ofschoon hij in v;
In het gebied van Ragusa in Zuidoost-
Sicilië zijn belangrijke oudheidkundige
vondsten gedaan. Men heeft resten ont
dekt van het oude Camarina, de Griekse
nederzetting, die in 599 v. Chr. van Syra.
cuse uit werd gesticht. De plaats werd,
na verscheidene malen verwoest en her
bouwd te zijn, in 258 v. Chr. door de Ro
meinen in de le Punische Oorlog met de
grond gelijk gemaakt.
Tot dusver heeft men fragmenten van
beelden, vazen en ander aardewerk en
een deel van een grote stadsmuur gevon
den.
De Hoge Autoriteit der Europese Ge»
meenschap voor Kolen en Staal (E.G.K.SJ
heeft besloten een onderzoek in te stellen
naar het werken van vrouwen bij de Euro
pese mijnen en staalfabrieken, zo is giste
ren te Luxemburg bekendgemaakt.
Volgens een woordvoerder van de Hoge
Autoriteit werken er bij de kolenmijnen
in Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de
Beneluxlanden 9.016 vrouwen, meest bo
vengronds.
In de staalindustrie in de Gemeenschap
werken, volgens de woordvoerder, op het
ogenblik 7.615 vrouwen.
Gistermiddag omstreeks vijf uur werd
brand ontdekt in de nieuwe chemische
afdeling van de coöperatieve strokarton
fabriek „De Eendracht" te Appingedam.
Dezer dagen was men hier gereed geko
men met het proefdraaien en de inbedrijf-
stelling zou vanmorgen geschied zijn.
Door het overlopen van een olietank van
duizend liter kwam olie op de daaronder
staande verwarmingsketel terecht. Dit
was de oorzaak van de brand, die werd
bestreden door de eigen bedrijfs- en de
gcre jaren socialistisch was gezind en in I gemeentelijke brandweer. Omstreeks zes
latere jaren naar het katholicisme over-i uur was men het vuur meester,
helde en zich tenslotte daartoe bekeerde i v.
in wezen individualist was met alle con- De schade aan het gebouw, de machines
sequenties die daarvan in zijn muzikaal
dagboek zijn af te lezen. Spreekt dit
individualisme ook uit de vocale bezet
ting? Het geheel omstreeks vijf kwar
tier durend zonder noemenswaardige
onderbreking heeft een klein deel aan
een klein koor gereserveerd, en zoals Tig
gers deed uitkomen werd het reeds met
enige zorg tegemoet geziene aantal van
zeven solisten nog uitgebreid tot een vijf
tiental! De regisseur Wolf Dietrich Lud-
wig prees zich eensdeels gelukkig dat h(j
met Dresden nog over ta] van details
in de regie heeft kunnen spreken, an
derzijds ontveinsde hij de moeilijke op
gave niet. En zo zien we dus met span
ning het ongewoon muzikaal gebeuren
tegemoet.
M.
en vitale onderdelen, wordt voorlopig ge
schat op 200.000 gulden. Het bedrijf is ver
zekerd.
(Van onze correspondent)
In Gendringen, waar van 30 juni tot
half juli de bevolking op t.b.c. zal worden
onderzocht, zullen de mensen, voorzover
zij dit wensen, ook kunnen deelnemen aan
een onderzoek op suikerziekte. Wanneer
deze proef slaagt, ligt het in de bedoeling
in de gehele provincie Gelderland deze
beide onderzoeken aan elkaar te koppe
len.