Limburg nam afscheid van
zijn overleden bisschop
DE NIEUWE PRO-PREFECT
VAN DE PROPAGANDA
Schönbergs „Variaties
voor orkest"
ballet, „Rodeo
eerste „Amerikaanse
Honderden defileerden lan^s
de baar in Roermondse paleis
In het Concertgebouw
Derde programma American Ballet
o
Geestelijk testament in plaats van
lijkrede
WEER IN KOELE
LUCHT
Werkkamer werd
cliapelle ardente
Wereldcongres Intern.
Bureau voor Kath.
Bisschop van Meissen
Sonsbeek-beelden
vinden waardering
St.-Catharinakerk te
Heusden gerestaureerd
Onderwijs
Academische zitting
r.-k. Universiteit
n
NATO-oefening in
Atlantische Oceaan
(Van onze correspondent)
Onder buitengewoon grote belangstelling is gisteren het stoffelijk
overschot van de zo pas overleden bisschop van Roermond, mgr.
Hanssen, van Nijmegen naar de bisschopstad Roermond overgebracht.
Voordien hadden tallozen in het St.-Radboudziekenhuis, waar een cha-
pelle ardente was ingericht, een laatste groet gebracht aan en devoot
gebeden gestort voor de zielerust van de overleden herder. Eerst het
personeel van het ziekenhuis, later ook de bewoners van Nijmegen.
Uitgeleide gedaan door doktoren, verplegend personeel en lopende
patiënten vertrok gisterenmiddag even na drie uur de kleine stoet
met het stoffelijk overschot naar Roermond. In de volgauto's namen
plaats de familieleden, de vicarissen-generaal, mgr. Féron en mgr. Van
Odijk, de dekens mgr. C. van Dijck van Nijmegen en W. Janssen van
Gennep en prof. Prick met echtgenote. De stoet werd voorafgegaan
en gesloten door een escorte van de Nijmeegse motorpolitie.
In de Noordlimburgse dorpen, waar men passeerde, stonden overal de
plaatselijke autoriteiten en talloze burgers te wachten. In de meeste
gemeenten werd even gestopt om de gelovigen gelegenheid te geven
hun bisschop vaarwel te zeggen.
In Oostrum, de geboorteplaats van mgr. Hanssen, in Venray, waar
zijn zuster, mère Antoinette van de Zusters Ursulinen, zich even naai
de lijkauto begaf en het dorp van zijn jeugd, Broekhuizenvorst, stond
men even langer stil. Zo duurde het tot half acht eer de stoet in
Roermond arriveerde.
De begrafenis
Rijk Iteefl er dertien aangekocht
Eeuwfeest van Lourdes
SP0RTC0STUUMS en -COLBERTS
MAN ABOUT TOWN
costuums
f 145.-en f 149.-
Overijsselse gedeputeerden
GEEN OPEN PRIJSVRAAG
VOOR PROVINCIEHUIS
r
„ORANTE" OP CRUTSE NAAR
ZONNIGE ZUIDEN
RUSSISCHE KUNSTMAAN
BOVEN ONS LAND
FOTOGRAFEREN!
vraatt AGFA films
niets!
Ook knopen doorhakken.
KNOPENFABRIEK BIJKERK1
UIT DE AS HERREZEN
V BVRIJDAG 27 JUNI 1958
PAGINA 3
9
V
Mère Antoinette Hanssen Ó.S.U.,
zuster van mgr. Hanssen, slaat
met moeder overste de lijkstoet,
die Venray passeerde, gadeMgr.
Féron en drs. van Odijk verlieten
bij de St.-Petrus-Banden-kerk cle
auto om.mere Antoinette te con
doleren met het verlies van haar
heerbroer.
(Van onze weerkundige medewerker)
Tot 18 a 20 gr. C. steeg de temperatuur
gistermiddag tijdens een tijdelijke weers-
verbetering. In de avonduren kwam van
het zuiden weer een regengebied boven
on« land le liggen, dat samenhing met een
depressie, die vanmorgen voor de Zuid-
hodandse kust lag. Aan de zuidzijde hier
van ruimde de wind plotseling van oost
naar zuidwest en nam tot krachtig of
hard toe. Deze depressie trekt verder naar
het noorden met als gevolg, dat de koele
lucht het gehele land zal overstromen.
Boven de Oceaan trekt een volgende
depressie naar Zuid-Engeland maar deze
zal on* niet voor zaterdagavond kunnen
bereiken. Hierdoor zijn er morgen op-
klaringen te verwachten met hier en daar
nog een bui, maar de temperatuur blijft
voor eind juni nog steeds enkele graden
j beneden normaal.
Op het Wilhelminaplein aldaar, bij de
ingang van de stad, waren duizenden
bijeengekomen. Onder hen waren mi
nister Cals en staatssecretaris Höp-
pener, beiden Roermondenaars, die ech
ter zaterdag bij de begrafenis niet aan
wezig kunnen zijn in verband met de
viering van het 150-jarig bestaan van
het Rijksmuseum in Amsterdam. Voorts
waren daar de leden van het Kathedraal
Kapittel, het gemeentebestuur met bur
gemeester Geuljans aan het hoofd, mi
litaire en rechterlijke autoriteiten, de
theologanten van het groot-seminarie,
deken mgr. A. Terstappen en de ver
dere geestelijkheid van de stad alsme
de vele andere belangstellenden, die de
bisschop door de straten van de stad
een laatste geleide gaven naar zijn pa
leis.
Daar werd terstond na de aankomst
het stoffelijk overschot opgebaard in de
tot chapelle ardente ingerichte werk
kamer van monseigneur. Het is in een
kist met glazen deksel gelegd, gekleed
in vol bisschoppelijk ornaat, met mij
ter, paars kazuifel en het kleine borst
kruis, dat*wordt gebruikt bij de pontifi
calia en de bisschopstaf. Naast de kist
staan kelk en pateen, wapen, mijter en
het gróte borstkruis. Daar ligt ook het
ridderkruis van de orde van de Neder
landse Leeuw. Een zestal zilveren kan
delaars flankeert de baar. Aan het
hoofdeinde staan tegen een paarse
achtergrond witte lelies, witte anjers
en violieren.
Het gezicht van de overleden bisschop
is door de ziekte sterk vermagerd maar
vertoont een serene rust.
Als eerste kwam mgr. Lemmens met
vicaris Van Odijk en de beide secreta
rissen van het bisdom een gebed stor
ten voor de zielerust van mgr. Hanssen.
Daarna volgden minister Cals, staatsse.
cretaris Höppener, het gemeentebestuur
van Roermond alsmede prof. Prick.
Korte tijd later werden de Roermonde
naars in de gelegenheid gesteld een
laatste bezoek bij hun bisschop te bren
gen. waarvan honderden gebruik maak
ten. Vandaag was daartoe nog de ge
hele dag gelegenheid.
Om half acht vanavond zingen de
theologanten van het groot-seminarie
het dodenofficie in de kathedraal.
Bij de begrafenis, morgen, zuilen alle
Nederlandse bisschoppen en voorts o.rn.
kardinaal Frings, aartsbisschop van
Keulen, minister Struycken en staats
secretaris Moorman aanwezig zjjn.
Tjjdens de H. Mis zal geen lijkrede
worden uitgesproken. In plaats daar
van zal de laatste boodschap van de bis
schop aan zijn gelovigen die hij als
geestelijk testament heeft achtergela
ten, worden voorgelezen.
Na de pontificale Requiemmis in de
kathedraal, welke zoals men weet zal
worden opgedragen door de aartsbis
schop, mgr. Alfrink, zal de absoute
worden gegeven door de bisschoppen
mgr. Lemmens, mgr. Huibers, mgr
Mutsaerts, mgr. Baeten en mgr. Alfrink.
Om tien minuten over tien trekt
morgenochtend de stoet van de kathe
draal naar het bisschoppelijk paleis om
vandaar het stoffelijk overschot van
mgr. Hanssen naar de kathedraal te be
geleiden.
Voorop gaat het begrafeniskruis, ge
ëscorteerd door acolieten en gevolgd
door de vlaggen der organisaties, de
koninklijke harmonie van Roermond, de
vrouwelijke religieuzen en broeders, de
seminaristen en priesters in rochet. Dan
volgt het Kathedraal Kapittel en ver-
Volgens alle Nederlandse bisschoppen
en enige abten. De lijkbaar zal worden
gedragen door de jongste priesters van
het bisdom, die met Pasen nog door
mgr. Hanssen zijn gewijd. Aan weers
zijden van de baar wordt de overledene
op zijn laatste tocht begeleid door zijn
klasgenoten.
Achter de baar lopen seminaristen,
die de tekenen der bisschoppelijke
Waardigheid dragen: staf, mijter en wa
pen, alsmede het onderscheidingsteken
behorende bij het ridderschap in de
orde van de Nederlandse Leeuw. On
middellijk hierachter komen de fami
lieleden en daarna de civiele en militai
re autoriteiten, vervolgens de organisa
ties en de gelovigen.
De kathedraal blijft gesloten totdat de
stoet arriveert. In de kerk nemen de
bisschoppen en abten plaats tussen al
taar en communiebank, in het sacra
mentskoor de priesters, in het Maria-
koor de religieuzen, in het middenschip
rechts de autoriteiten en links de fami
lie.
Na de plechtigheden in de kathedraal
zal de stoet niet langs de traditionele
weg trekken, zoals aanvankelijk de be
doeling was, doch via de tunnel bij het
station naar het kerkhof bij de Kapel
van O. L. Vrouw in 't Zand gaan.
(Van onze correspondent)
Rome, juni.
De recente benoeming door de Paus
van Kardinaal Gregorius Petrus Aga-
gianian tot Pro-Prefect van de Propa
ganda als opvolger dus van de zo tra
gisch overleden Amerikaan, Kardinaal
Stritch is hier in Rome met opval
lende vreugde begroet. En dit valt ge
makkelijk te verklaren uit de persoon
lijkheid en de levens-bijzonderheden
van deze Kardinaal, die ongetwijfeld
een der meest interessante leden is van
het H. College.
Kardinaal Agagianian is n.l. een gebo
ren Rus afkomstig uit de Kaukasus,
waar hij in 1895 werd geboren. Als jon
gen nog kwam hij al naar Rome, waar
hij aan het college van de Propaganda
met opvallend succes studeerde en al in
1917 tot priester werd gewijd- In 1919
keerde hij naar zijn vaderland terug,
maar werd twee jaar later alweer naar
Rome geroepen, waar hij benoemd werd
tot vice-rector van het Armeense college.
Hij doceerde cosmologie en sacramen
tele dogmatiek. Hij spreekt behalve Rus
sisch, ook nog Italiaans vloeiend!
Latijn, Frans en Engels.
In 1937 volgde hij de toen overleden
Patriarch van de Armenen op. Dit ge
schiedde door middel van een verkiezing
door de Armeens-Katholieke Synode.
Hoe zeer hij het aanzien van de Romein
se Curie genoot, blijkt wel uit het onge
wone feit, dat Paus Pius XI al zes da
gen later zijn bekrachtiging aan deze
uitverkiezing verleende.
Bij gelegenheid van het historische
Consistorie van 1946, toen de H. Vader
maar liefst 32 nieuwe Kardinalen cre-
eerde, weerd ook de Armeense Patriarch
tot het purper verheven. Het was de
eerste Russische Kardinaal.
Sedertdien keerde hij minstens twee
maal per jaar naar Rome terug, waar
hij overigens alles bij elkaar ruim dertig
jaar heeft gewoond. Naast zijn ander
wetenschappelijk werk verwierf hij zich
vooral grote verdienste als Voorzitter
van de Pauselijke Commissie voor de
codificatie van het Oostelijk Kerkelijk
Recht.
En zo is hij nu dus benoemd tot Curie
kardinaal en wel op een van de belang
rijkste en meest invloedrijke posten.
We begaan waarlijk geen indiscretie,
als we erop wijzen, dat Kardinaal Aga
gianian van alle niet-Italiaanse Kardi
nalen (die overigens de overgrote
meerderheid uitmaken van het H. Col
lege op het ogenblik) de énige is, die
algemeen als „papabel" wordt be
schouwd. Juist omdat hij de Romein
se Curie door en door kent, bij de an
dere Kardinalen zeer groot gezag ge
niet, (evenals een merkwaardige po
pulariteit bij de Romeinen) en voorts
een persoonlijkheid is, die in ieder op
zicht* kan worden aangeduid als „van
internationaal formaat". En in dit licht
bezien, verkrijgt zijn benoeming tot
Curie-Kardinaal en tot leider van de
Propaganda een nóg grotere betekenis.
Z.H. de Paus heeft Mgr. dr. Otto Spül-
beck. tot heden apostolisch administrator
van het bisdom Meissen (Oost-Duitsland)
benoemd tot bisschop van git giocees. Zjjn
voorganger Mgr Wienken hag in
augustus 1957 afstand gedaan.
Mgr. Sipül'beck is als modern filosoo.f
zeer bekend: hij schreef o.a. een boek
..Christus en het wereldbeeld der mo
dern,» natuurwetenschappen", waarin hij
de resultaten van zijn studies in wiskun
de, natuurkunde, wijsbegeerte en theolo
gie verwerkte
Het bisdom Meissen is het enige Duitse
bisdom, dat geheel in de Sovjet-zóne ge-
iecen is en telt meer dan 700.000 katholie
ken.
Aldus bericht het K.N.P.
(Van onze correspondent)
De beeldhouwtentoonstelting Sonsbeek
mag zich reeds In een groot succes ver
heugen. In opdracht van de miïiister van
Onderwijs, K. en W.. heeft de rijksadvies
commissie voor beeldende kunst dertien
van de geëxposeerde werken aangekocht.
Daarbij zijn er twee van Mari Andriessen
Bi. de Handen en de Zaaier, eveneens
twee van Cor Hund: Lazarus en een por
tretstudie. Voorts van Toon Kelder Oiseau
en van Piet Siegers het Everzwijn; van
baronesse van Pallandt het portret van
baronesse Van Heemstra en van mej.
Pant; Giraffe. Van Hbo Scheffer kocht
de commissie Michaël; van H. Verhulst;
Sables d'or; van Corn. Visser twee vogels
en van A. Folten tenslotte twee reliefs,
een wit en een wit-zwart.
Van particuliere zijde zouden boven
dien nog twee belangrijke aankopen zijn
gedaan, maar aangezien de Stichting
Sonsbeek hierover nog geen officiële be
vestiging kon verkrijgen van de zijde der
kopers, kunnen over deze aankopen nog
geen verdere mededelingen worden ge
daan.
(Van onze correspondent)
De monumentale, uit de 14e eeuw d&ÉÉ
terende St.-Catharinakerk die sedert Wé'
reformatie in gebruik is bij de Nederlands
Hervormde Gemeente en tijdens de be
vrijding- in het' najaar 1944 door de te
rugtrekkende bezetter deerlijk werd ge
havend. is thans weer stijlvol gerestau
reerd. Het kerkgebouw zal dinsdag 15
juli weer officieel in gebruik genomen
worden.
De vrij kostbare restauratie kwam me
de tot stand door medewerking van Mo
numentenzorg, provincie, gemeenten en
particulieren, terwijl uiteraard ook de
kerkvoogdij een aanzienlijk deel der kos
ten voor haar rekening narn. De befaam
de graftombe van baron Johan Thedoor
van Friesheim kon worden herplaatst. Af
stammelingen'van deze vroegere gouver
neur van de vestingstad Heusden wer
den opgespoord; zij zullen bii.de plechtige
ingebruikneming van de herstelde kerk
aanwezig zijn. evenals enkel* nabestaan
den van de vroegere kerkvoogden Bee-
laarts. die in 1637. toen het.kerkgebouw
door brand geteisterd werd. een belang
rijk aandeel hadden bij de restauratie.
Gistermiddag heeft veldmaarschalk Montgomery in gezelschap van minister
Staf een afscheidsbezoek gebracht aan H. M. de Koningin en Z. K. H. Prins
Bernhard op paleis Soestdijk. V.l.n.r. H. M. de Koningin, Z. K. H. Prins
Bernhard, minister Staf en veldmaarschalk Montgomery.
Het tweede concert van het Concert
gebouworkest, in het kader van het Hol
land-Festival, donderdagavond, werd ge
dirigeerd door Hans Rosbaud. Deze pio
nier van de moderne muziek en dirigent
aan de Südwestfunk te Baden-Baden, is
bijzonder bekend geworden door zijn in
terpretaties op de festivals van Donaue-
schingen en Aix-en-Provence. Speciaal
zijn Mozart-vertolkingen worden ge
roemd. Hij is Schönberg-apostel en gaf
onlangs de première van diens opera
Mozes und Aron. Verleden maandag was
hij de ziel van de zeer suggestieve op
voeringen te Amsterdam van „Erwar-
tung" en „Von Heute auf Morgen", twee
opera's van voornoemde Weense mees
ter.
Hedenavond bracht Rosbaud ons in
contact niet Sohönbergs „Variaties voor
orkest", op. 31, en we zijn hem dankbaar
voor deze kennismaking. We hebben in
deze variaties de geniale vinder, de bij
zonder knappe orkestrator en zijn sur
realistisch constructivisme bewonderd,
maar een liefde op het eerste gezicht is
het niet geworden. Met welk systeem
men een compositie opbouwt laat ons
koud, als men met het klinkende resul
taat maar op overtuigende manier iets
te zeggen, iets mede te delen heeft. In
zijn opera's, want Schönberg is en
blijft in de eerste plaats theaterman
totaal pp psychologische basis ontwor
pen, doet hij suggestieve en rake dingen
met zijn twaalftonig systeem. In boven
vermeld werk, dat als première ging in
het „Gebouw", was de fanaticus Schön
berg aan het woord, ultra origineel doch
in een contrapuntische muziektaal die
ons voorlopig niet overtuigt. De contras
ten van dit reeds 30 jaar oude opus wer
den door Rosbaud talentvol belicht. Een
betere pleitbezorger had men voor deze
variaties niet kunnen "inden. Het orkest
paste zich in hoge mate bij de knappe
orkestleider aan, die de gecompliceerde
partituur uit het hoofd dirigeerde.
Het wordt de laatste tijd mode een
concert met een Haydn-symfonie te be
ginnen en zo komen we weer terecht in
een gewoonte van de eerste helft van
de 18e eeuw, toen deze nog „Ouverture"
genoemd werd. Als grote vereerder van
de Weense meester stellen we deze pro
gramma-keuze op prijs. De op en top
muzikanteske symfonie in C gr, nr 90,
werd door Rosbaud en ons superbe or
kest uiterst licht, soepel spielfreudig en
markant belicht. De houtblazers excel
leerden in menige fraaie cantilene. En
hoe virtuoos het schitterende ensemble
voor de dag kan komen, werd in de fi
nale gedemonstreerd.
Tenslotte was het Arthur Grumiaux,
de fameuze Belgische violist, die na de
pauze aller harten won met het Viool
concert van Joh. Brahms. Warm van
toon, uiterst genuanceerd, volmaakt van
techniek droeg hij de solopartij voor.
Even geïnspireerd als Grumiaux' spel,
was Rosbauds directie. Het warme ap
plaus vormde de dank van het audito
rium.
O. v. H.
Rector en senaat van de r.-k. universi
teit te Nijmegen hebben voor 12 juli een
in hef Concertgebouw „De Vereniging" te
houden buitengewone academische zitting
belegfj ter gelegenheid van de eeuwher
denking van de verschijningen van de
Moeder Gods te Lourdes.
De bijeenkomst wordt geopend door de
rector magnificus, prof. dr. W. Gros-
souw. Voorts wordt gesproken door prof.
dr. E. Schillebeeckx O.P.. en door prof.
dr. H. Fortman. Het slotwoord wordt ge
sproken door mgr dr. B. J. Alfrink.
De plechtigheid zal worden opgeluisterd
door het universiteitskoor onder leiding
van dr. B. Kahmann CssR.
Van donderdag 11 tot en met zondag
14 september organiseert het Internativ
naai Bureau voor het Katholiek Onderwijs
te Rome onder voorzitterschap van mgr
mr. Fr. Op de Coul. d recteur van het
r.-tC. Centraal Bureau voor Onderwijs en
Opvoeding te Den Haag. een wereld
congres.
Hot thema luidt: „Aard en taak van de
katholieke school en haar antwoord op
de realiteit van de moderne wereld"
De sprekerslijst omvat o.a de Belgische
minister Pierre Harmei en de Italiaanse
oud-minister van onderwijs, Guido Go-
nella.
In de loop van het congres zal Paus
Pius XII de congressisten in audiëntie
ontvangen. Voorlopig is deze audiëntie
vastgesteld op zaterdag 13 september
Aldus meldt het K.N.P.
U heeft er. na de eerste
grote toeloop, lang op
gewacht, maar nü. nog
vóór de zomer zijn ze
er weer. die makkelijke
lichtgewicht Terlenka
zomercostuums in prach
tige, exclusieve dessins.
(Van onze correspondent)
Het provinciaal bestuur van Overijssel
heeft tijdens de voorjaarszitting op ver
zoek van de Staten het voorstel terugge
nomen om aan de architecten ir. ,T. Wc.
Boks, prof. M. F. Duintjes en prof. G. H.
Holt opdracht te geven om een ontwerp
t.e maken voor een njeuw provinciehuis
teaen een honorarium van f 28.000 ieder.
De Staten betreurden nl. dat 'dan gVtiprj
architecten uit de eigen provincie een
kans zou krijgen Daarom zagen zij lie
ver een open priisvraag uitgeschreven.
Ged. Staten hebben het voorstel even
wel opnieuw ongewijzigd ingediend. Zij
zeggen daarbij, dat bij een meervoudige
opdracht de nrovincie vrii blijft in haar
keuze, terwijl bij een priisvraag onont-
komelijk het ontwerp van de winnaar
d'pnt te worden genomen.
Voorts heeft de permanente prijsvraag-
commissie van de BNA als haar mening
gegeven, dat de gedetailleerde eisen, die
provincie stelt, bij een priisvraag niet
onnen worden gehandH-iar-Fd
i Tevens zal dan moeten worden afge-
I wacht of de meest reoreseetat!ev.? archi
tecten zullen deelnemen. Om dez° rede
nen bliiven Ged. Staten voorstander van
een meervoudige oodrarht.
;-T t i -?s- -
Vandaag heeft het vlavgeschip van de
Maatschappij „Nederland", de „Oranje",
onder commando van kapitein H. Zeil
maker, de Amsterdamse haven verlaten
voor het maken van ziin eerste cruise in
1953 naar het zonnige zuiden.
De route van het schip is als volgt-
Amsterdam, Southampton (28'6), Ceota
(1/7), Palma (3/7), Genua (5/7). Lissabon
'8/7), Southampton (11'7), Vlissingen, waar
het schip 12 juli wordt verwacht en van
waar het dezelfde dag weer vertrekt
voor de tweede cruise langs dezelfde ha
vens.
Meer nog dan „Fancy Free" van Jerome
Robbing is „Rodeo" van Agnes de Mille
een Amerikaanse ballet. Men kent de
allesbeheersende plaats, die de zaterdag
middag Rodeo in de Zuidwestameri-
kaanse steden inneemt. Inge heeft er in
„Bus Stop" een toneelmatige introductie
van gegeven. Vooral de uitbundige sfeer
waar het volkvermaak zich richt op het
bewonderen en bewonderd worden, is
typerend Maar Agnes de. Mille is van dit
gegeven uitgegaan om achter de fagade
van het aanschouwen van behendigheids-
proeven waarbij de uiterste krachtsin
spanning van de knechten der verschillen
de farms wordt geëist, te wijzen op de
diepere verlangens bij de jonge vrouwen
die daar aanwezig zijn. Zij willen een ge
schikte man uitzoeken en de Rodeo geeft
haar daartoe,een uitgelezen kan. Ze ko
men van ver. In Amerika is 120 km een
afstand die men tot de „naaste omgeving"
rekent. Ze zijn moe, vol verwachting en
bereid om alles van het feest te maken
dat na de dressuur volgt de reis heeft
toch lang genoeg geduurd om geen
verloren avond te hebben.
Op de beeldende muziek van Aaron
i Copland, in een decor van Oliver Smith
j en kostuums van Saul Bolasni heeft Agnes
de Mille een choreografie gemaakt, die
uitstekend de kwintessens weergeeft.
Zowel in „Rodeo" als „Billy the Kid", dat
zondag zijn eerste voorstelling van dit
jaar zal beleven, is de muziek typerend
sfeervol. Het ritme is afwisselend. Een ze
kere ruwheid kan men achter de orchcs-
tratie horen klinken.
De uitvoering door het American Ballet
Theatre gisteravond in het Gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen te Den Haag
gaf een vreugdevol weerzien op het to
neel. Het is John Kriza als Champion
Roper die zijn krachten stoer toont en die
een held wil zijn. Dit cesarisme is voor
alsnog zo onschuldig, dat de choreografe
geen loodzware ernst in de zetting heeft
gelegd. Men kan het zo stellen, dat dit
ballet toont hoezeer de klassieke training
de moderne dansstijl ten goede komt.
Wanneer men van een eigen karakter'wil
spreken in verband met het American
Ballet Theatre, dan kan men opmerken
dat deze groep consequent heeft voort
gebouwd op de klassieke traditie. De ex
pressionistische stromingen in de Ver
enigde Staten hebben natuurlijk mede de
moderne stijl van deze groep bepaald. Het
corps de ballet is in dit land. waar de
oersoonsverheerlijking soms uitzonderlijke
vormen aanneemt, ondergeschikt. Het
stersysteem is echter in de danskunst niet
verwerpelijk. In „Rodeo" kunnen John
Kriza, Ady Addor en Jillana Wiliams
schitteren. Het is niet misplaatst maar
relevant met de nhoud van het libretto
De uitvoering van „Rodeo" was hoogst
amusant en trefzeker.
De herhaling van „Winter's Eve" en
„Offenbach in the underworld" leverden
geen aanleiding om onze mening van de
opvoering të Rotterdam te herzien. Het
imponerende werkstuk van de jonge
Schotse choreograaf vond in Nora Kaye
weer 'n sublieme vertolkster van de blin
de vrouw. Scott Douglas had deze keel
de rol van de jonge man. Hij is een
knappe danser, die iets minder allure
heeft dan John Kriza. Zijn opkomst was
Hei Brits ei. ministerie van defensie
maakt bekend, dat Britse, Franse. Ne
derlandse en Amerikaanse duikboten
zullen deelnemen aan een NATO-oefening
in het noordoostelijke deel van de At
lantische Oceaan, die duurt van 7 tot 21
juli.
De derde Russische kunstmaan zal za
terdag in ons land te zien zijn om 2.04
uur in het zuidoosten op een hoogte van
zestig graden. De raket is te zien om 1.55
uur in het zuidoosten, eveneens op de
zelfde hoogte. Beide bewegen zich in de
richting van zuid naar oost.
Zondag zal de raket te zien zijn om
2.15 in het noordwesten op een hoogte van
dertig graden, komende uit het westen
en gaande naar het noorden. De kunst
maan zelf is dan te zien om 2.42 in het
noordoosten op een hoogte van twintig
graden, komende uit het westen, aldus
meldt de Utrechtse sterrenwacht.
Scène met Violette Verdy ui-t „Offenbach in de onderwerelddoor het.
American Ballet Theatre.
wat zwak; het lopen trof niet bijzonder
door een forse stijl. Alles-bleef te zwak,
waardoor de grote gaven en talenten van
Nora Kaye des te duidelijke» uitkwamen.
In het spectaculaire slotstuk had Ruth
Ann Koesun de rol van dekutante over
genomen van Ady Addor. Nadat wij haar
geestige karaktertypering zager, in „Ro
deo", viel het op dat Ady Addor meer
geschikt was een plaats in te nemen in
het kokette Offenbach-gedoe. Ruth Ann
Koesun blijft te lyrisch om de met verf
en overdaad overgoten Chereografie de
juiste toets te geven.
Zeer gaaf en met veel allure werd de
Pas de Deux uit „De Notenkraker" ge
danst door Lupe Serrano en Erik Bruhn.
De zetting, gemaakt naar de choreografie
van Leo Ivanov. is niet gericht op het
bereiken van een climax. Zij is ook niet
alleen maar een aaneenschakeling van
korte, virtuose soli, zoals bv. in de Pas
de Deux uit „Don Quichotte". Ivanov
heeft de muziek van Tschaikowsky op de
voet gevolgd en deze niet al te roman
tisch geïnterpreteerd. Zowel Lupe Ser
rano als Erik Bruhn waren beheerst en
correct. De noblesse die van deze dans
uitstraalde was treffend.
De verschillende nummers werden deze
keer onderbrokeri door twee pauzes. Dat
is naar onze overtuiging een zeer juiste
beslissing van de directie van het Holland
Festival. De te snelle opvolging van de
prsgrammanummers, die zeer uiteenlo
pend zijn van stijl en gemoedssfeer, was
in de beide vorige uitvoeringen van het
American Ballet Theatre een bezwaar. Nu
kregen de toeschouwers even gelegenheid
om zich te „ontdoen" van de Einfühlung
om iets neutraler-open te staan voor het
volgende ballet. Bu.
„Het verheugt mij. dat ik op deze dag
hier aanwezig kan zijn om namens de
minister van economische zaken de
officiële opening van de nieuwe fabriek
der n v. knopenfabriek „Nijkerk" te
verrichten. Ruim twee jaar na de nood
lottige brand in februari 1956 is deze
fabriek letterlijk en figuurlijk uit de as
herrezen. Met ongebroken moed heeft
men deze ernstige tegenslag omgezet in
een nieuw succes.
Dat u, mijnheer Manassen, mede dank
zij de steun en medewerking van vele
anderen, kans hebt gezien dit resultaat 'te
bereiken, bewijst dat u niet alleen knoppn
kunt fabriceren, maar kennelijk ook kop
pen weet door te hakken". Deze woorden
sprak dr. E. L. Kramer, directeur-gene
raal voor de industrialisatie en energie
voorziening van het ministerie van econo
mische zaken, toen hij gisteren in Nij
kerk de herbouwde knopenfabriek „Nij
kerk" opende.
Deze knopenfabriek was een der eerste
na-oorlogse nieuwe industriële vestigin
gen in ons land en heeft 'n belangrijk aan
deel in de Nederlandse knopenproduktïe,
die. in geld uitgedrukt de laatste vijf jaar
ongeveer met 5U pet. is gestegen. Ook de
uitvoer had dee] in deze. stijging en zelfs
met "een iets hoger percentage.