Is God wel trouw? Ruig WEEKhartig VERHUIZEN II Artistieke Heden actualiteiten rm Solidariteitstocht in Bretagne jS&SlgjjSrT comfort Vb Wat is nu eigenlijk de betekenis van het M of Beste Hans Beste Karei DAGjesmens ZATERDAG 28 JUNI 1958 PAGINA U Aalmoezenier J. Bouma van de Fathers van Mill Hill is een beet je opgelucht, nu de toestand in Frankrijk gestabiliseerd schijnt. Hij trekt nl. mee met de interna tionale routes en dit jaar gaat er een grote route door Bretagne. De zaken zijn opgehouden en moeten nu met dubbele intensiteit wor den geregeld. Zo dwarrelden er allerlei papieren op onze schrijf tafel in verband met de Pax Christi voettocht 1958. Naar Den Bosch Betere vakwerk CHRISTELIJKE LEVENSHOUDING MAANDAG DONDERDAG VRIJDAG DINSDAG WOENSDAG Let op de gele' bus ZATERDAG Bouw van toneelzalen Johan de Meester naar Kaapstad. -E"ws Pax-Chrisli beweging Misschien is het wel even dienstig enkele aantekeningen te maken over deze bij uitstek jeugdbeweging. Een Pax-Christi-tocht is een voor treffelijke en voor de hand liggende uitbeelding van het christelijk leven en daarmee een bron van vreugde. Een verrassende en onvergetelijke ervaring tevens. Op grote schaal hebben enkele hon- derden jonge mensen in Nederland de sensatie van zo'n tocht beleefd in de Paasvakantie toen voor het eerst de voettocht naar Den Bosch gelopen Werd. Samen op weg naar een doel, delend lief en leed van de tocht met elkaar. Saamhorigheidsgevoel, christelijke so lidariteit bloeit op in dit klimaat tot eigen dankbare verbazing. Hartelijk heid en kameraadschap, begrip voor elkaar, geef dit alles het bekende Woord: Pax Christi zijn de ervarin gen van zo'n tocht. En het zijn niet alleen de trekkers die dit beleven. Van dorp tot dorp doet de bevolking mee in het vieren van de broederschap. En daarbij komt dan nog: het ge sprek over levensvragen die ons in teresseren. Men is geneigd thuis achter een bu reau te vinden, dat zo'n gesprek moei lijk vlotten zal, sjouwend met een berg bagage langs 's Heren dreven. Men moet een tocht gelopen hebben om te weten dat dat alles vanzelf gaat. En nog nooit heb je zo weinig moeite ge had met bidden en samen ter kerke gaan. Voor ons verdienen de mensen die op het feitelijk stom-eenvoudige idee gekomen zijn van de Pax-Christi- tochten minstens een standbeeld en de Nobelprijs voor de vrede. De Pax Christibeweging is een we zenlijke bijdrage tot de broederschap van alle mensen. Overigens zal het hiermee gaan, als met zovele andere dingen. Voor de Ionge mensen die ooit een tocht liepen, i wat wij hierboven schreven volko- frien overbodig en de anderen tnoeten het echt geloven, de drempel- Vrees overwinnen en eens een keer meegaan. Dit is het nieuws: Dit jaar is er een route uitgezet in Bretagne van 17 tot 29 augustus. Denk eraan: de voettocht naar Den Bosch is kinderwerk vergeleken bij Even de benen strekken na een lange tocht een internationale route! Dat is meer het betere vakwerk, maar de oogst aan diepe vreugde is dan ook overeenkom stig. Voor belangstellenden gaat daaraan een bezoek van twee dagen (15 en 16 augustus) aan Parijs vooraf. De gespreksstof is bijzonder interes sant en actueel. Ze handelt over de vraag of de vooruitgang van de tech niek de mensen dichter bij elkaar brengt. Père Bosc en Jacques Mignon die de zaak voorbereid hebben, hebben maar liefst 11 routes üitgezet in een grote cirkel rond Le Folgoët bij Brest, eindpunt van de tocht. Het aantal ki lometers per dag varieert van 12 tot 20. Er wordt gelopen in groepen van 50 man w.o. Fransen, Duitsers, Italianen, Spanjaarden, Belgen en Nederlanders. Na de H. Mis 's morgens een korte privé-meditatie en dan het gesprek onder de „morgenwandeling". Twaalf uur lunch in de open lucht en een flin ke siësta. Dan de middagwandeling en om 5 uur kapittel. Dat is de term voor het bij elkaar zitten om de oogst bin nen te halen van het gesprek van die dag. Rond zes uur is men in de kerk bijeen van het dorp dat als pleister plaats zal dienen. En na de warme maaltijd het verbroederingsfeest met de bevolking. Enfin, een mengsel van ernstige en luimige zaken vol avontuur in vreem de plaatsjes en met vreemde mensen van allerlei windstreken, en toch sa men één in solidariteit. De kosten komen op f 220.Ieder een vindt dat veel en het zal ook een handicap blijkenmaar wat staat er eigenlijk aan een echte liefhebber in de weg? Iemand, die er echt voor voelt, sleurt het geld wel bijeen. Alle inlichtingen zijn verkrijgbaar bij drs. Louis Marée, "Wassenaerstraot 7, Wassenaar. Bij hem kan men zich ook opgeven, maar dan vóór 15 juli. VRIJ-ZUN-VOOR? Pauze vol gezelligheid WE VERTROUWEN op God. we hopen op Hem, omdat wij als chris tenen overtuigd moeten zijn, dat God trouw is aan zijn Beloften. Maar maakt deze uitspraak wel voldoende indruk op ons? We hebben natuur lijk dan onmiddellijk allerlei moei lijkheden. Heeft God ook niet beloofd onze gebeden te verhoren en wat komt daar vaak van terecht? Hoe vaak bidden we niet, houden noveen op noveen? En het resultaat lijkt ons alles tezamen vrij povertjes. Het ligt niet in de bedoeling hier dieper op in te gaan en na te gaan, hoe Gods beloften moeten gemterpre- teerd wadden, waar het eigenlijk bij God om gaat, of wij wel voldoende Vertrouwen hebben gehad in onze ge beden, of wij wel op de eerste plaats het Rijk Gods gezocht hebben in ons gebed en ons gedrag enz. enz. We Willen alleen op enkele feiten wijzen, Zoals deze liggen in de heilsgeschie denis, waaruit duidelijk blijkt, als we een klein beetje verstand hebben van de H. Schrift, hoe God niet alleen grote dingen beloofd heeft, maar ook ten uitvoer heeft gebracht. Hee het Oude Verbond was als het ware één belofte, welke in het nieuwe Ver hond vervuld is. Maar is God ook niet in het Oude Verbond voortdu rend trouw geweest aan zijn Belo_en aan het Joodse volk? „Ik zal uw God ai.in en gij zult mijn volk zijn heelt Hij gezegd. Zijn naam drukt het al dit: „Ik ben Jahwe", d.w.z. die al tijd u krachtdadig zal bijstaan. Zo heeft Hij het gedaan: Hu heeft het Joodse volk uit Egypte gevoerd en Ondanks alle tegenstand ep de schijn- hare onmogelijke perspectieven, heelt Hij dit volk beschut, behoed, doen 'ngaan in het Beloofde Land. Het wa zen deze grote daden van God aan *ijn volk, welke de Joden voortdu rend bezongen hebben, en welke voor hen het onderpand waren, dat uit eindelijk ook de grootste Beloften uit houden komen door Gods Trouw. Al les ging tenslotte om het komen van de Messias en het stichten van het Rijk Gods. Het Oude Verbond, zowel In de Schrift als in zijn cultus, was zwaar van de beloften van God voor de toekomst. Hoe heeft God dit vol bracht? Toen de „vervulling" van de tijden gekomen was, heeft God zijn Zoon gezonden We zouden hier bij kunnen mediteren over het-woord van de H. Schrift: „Zo heeft God de wereld liefgehad, dat Hij Zijn enige Zoon gezonden heeft. Heeft Hij met Hem ons niet alles geschonken?" Dit is wel de sterkste realisering van Zijn Beloften en van Gods trouw. Gods Zoon was de beloofde Messias, die het Godsrijk moest komen ves tigen. Hier scheen eerst alles mis te lopen en Gods beloften schenen op een mislukking uit tè lopen. Veel succes had Hij niet bij zijn prediking. Integendeel: de haat te gen Hem werd ,er slechts door aangewakkerd. Em haat, welke zo fel werd, dat men langs de ge meenste en laagste middelen zich van Hem trachtte te ontdoen en voor goed. Hij stierf aan het kruis. Waap waren nu Gods beloften? We kennen het antwoord al: Hij is verrezen, zo als Hij voorspeld heeft. God was trouw aan zijn beloften, ook al ging alles heel anders dan men dacht. Hij heeft zo zijn eigen wegen, welke niet onze wegen zijn. Maar alles komt tenslotte terech't. Misschien maakt dit alles niet voldoende indruk op u. Ligt dat misschien hieraan, dat we niet voldoende thuis zijn in de Schrift, waar belofte en vervulling in details uitgewerkt zijn. Of hieraan, dat u niet beseft, waar het eigenlijk om gaat. De wereldhistorische bete kenis van het grote heilsfeit van de Verrijzenis zijn we ons meestal niet bewust. We moeten trachten ons hier in gelovig te verdiepen. H. B. Toen H.B. in het nummer van li juni een uiteenzetting gaf over de christelijke betekenis van de vakantie, maakten wij in een naschrift bezwa ren tegen zijn o.i. al te lichtvaardig heengaan over het begrip vakantie besteding met de nadruk op besteding. Wij verwierpen met hem alle dirigis me, maar voelden er aan de andere kant weinig voor de vakantie alleen maar te zien als „doen waar je zin in hebt", wat _wij meenden - impliciet - te hebben beluisterd uit H.B.'s be toog. Op 21 juni kwam H.B. daarop terug in een wederwoord, verdacht ons van gedachtenlezen en zei dat we hem dan verkeerd hadden begrepen. ,,Wel heb ik uitdrukkelijk gezegd dat de chris telijke betekenis van de vakantie is onze bevrijding door Christus tot uit drukking te brengen. Juist in onze vrije tijd - en dus in de vakantie - Iaat de christen zien, dat hij meer is dan een arbeidskracht, dat het leven andere perspectieven heeft. En de christen denkt daarbij aan de toe komst in het rijk Gods". Onze eenvoudige vraag is: hoe wor den deze fraaie gedachten dan con creet? We willen van H.B. niet horen - want daarin heeft hij gelijk - dat ieder dat op zijn wijze moet doen. Als hij ons maar zegt, dat eenieder toch een vorm - zijn eigen vorm - moet vinden, maar in elk geval een vorm. En dat rustig aan het strand liggen (je kan ook zeggen lanterfanten), en die herrie met een grammofoon in de natuur en die vertoning met cowboy hoeden, bierviltjes tussen de spaken en een ohiantifles bungelend aan je fiets langs de Rijn, dat kunnen wij al leen maar vormloosheid noemen. We begrijpen nu wel - en zover zijn we dus opgeschoten in onze polemiek - dat er slechts een nuanceverschil in opvatting geconstateerd is. Wij vragen een vormgeving die toch inspanning kost, maar nu in vrijheid, als vakan tieviering. H.B. zal hier wel aanwillen, zij het milder dan wij. Dat hopen wij dient te nemen. F.B. dan in zijn slotbeschouwing te ver nemen. Dan zal blijken wat „vrij zijn voor" naast „vrij zijn van" in de redenering van H.B. werkelijk voor gewicht heeft. Nog steeds menen we nl. dat schrij ver alleen maar uiteenzet wat hij met „vrij zijn voor" bedoelt in plaats van ons te zeggen hoe hij dat dan denkt te realiseren. Overigens is het heel zuur voor een leek, van H.B. te vernemen dat hij vrome woorden spreekt als hij op de erfzonde wijst en stelt dat losbandig heid een duidelijk vrije-tijds-euvel is, waar de christen zich voor in acht JE WILDE DUS per se, dat ik nog iets zou laten horen tijdens mijn vakantie. Goed, je krijgt je zin. Dan kun je een paar minuten onder je tentzeil bulderen van het lachen. Zó ben ik nou wel weer: in mijn eigen ellende gun ik jou volledig je plezier. Ellender ja, dat is het woord. Ik ben dus in mijn auto alleen naar Bingen gereden. Onderweg was het al benauwend druk. Je kon maar niet opschieten. Dat ik alle mede-autobezitters stijf vloekte baatte me niets. Van Keulen af ben ik langs de Rijn gaan rijden. Rijd/en kun je het nauwelijks noemen. Het was stapvoets als bij een begrafenis. Van de Rijn heb ik geen glimp op gevangen: ik zag alleen het glinste rende chroom van die auto's voor me, je weet wel, met die chauf feurs die hun bruine arm met op gestroopte mouw irriterend over de reling leggen. Dat besproken hotel viel me zwaar tegen. Op de kamer naast de mijne huisde een kinderko lonie, de W.Cwas verstopt en ik was verplicht ook maaltijden in het hotel te gebruiken. Ik zit nu in een ander: iets beter maar niet om te gillen. Die vaart over de Rijn was een verschrikking: een stampvolle boot met bijna uitsluitend Hollan dersDan weet je 't wel. De mis selijke dreun van de toffe jon gens", hèt lied van onze eigen cul tuur, stampt nog na in mijn zieke oren. Nu op mijn kamer met buiten het zware geraas van Duitse trucks met-opleggers, en met binnen in me een plas koude zure Rijnwijn zit ik aan dit onhandige tafeltje dat on danks al mijn pogingen om het recht te doen staan, maar steeds naar de linkerkant opwipt, te den ken aan jouw voorstel. Terwijl jij alléén bent, zalig alléén, ben ik omgeven door luidruchtige landge noten, die onmogelijk een moment zonder praten of lachen kunnen doorbrengen. Jij bakt je spiegelei- tjes met ham en ik eet onverteer bare Hamburgers waarvan de ve nijnige vezeltjes zich tussen al mijn kiezen vastzetten. Hans, je hebt gelijk gehad, ik moet het je met veel schaamte be kennen. Zouden we deze zomer niet een enkel weekend samen eropuit kunnen trekken? Dan laat ik het plan helemaal aan jou over. Als je kunt moet je me nog even schrijven of je met dit uiterst bescheiden plannetje akkoord kunt gaan. JE KAREL. In deze tijd van examens is het voor jonge mensen van het grootste belang richting te bepalen. Een gelukkige keus immers kan een gelukkige toekomst be vorderen. Een kennis van ons heeft nooit zijn draai kunnen vinden en dat is alle maal te wijten aan een verkeerde keuze van werk. Nu is het een onevenwichtig mens geworden. Om een voorbeeld te noemen: zijn verkeringen beschouwt hij als een verschoning; hij houdt ze niet langer dan een week aan. Bovendien doet hij de was de deur uit. Daarom zullen wij u deze week tussen de nieuw tjes door voorlichten over ons eigen be roep. Met deze zware taak voor ogen gaan we over naar de waaraan ditmaal slechts een zeer ge deeltelijk bevoetbalde zondag is vooraf gegaan. De wintersporten verlopen een beetje en dat is maar goed ook. Wel is er druk gefietst. Piet van Est heeft de Ronde van Nederland gewonnen. Voorts is er een flink druppeltje regen gevallen. Beste jongeman, als je journalist wilt worden, koop dan om te beginnen een pijp en probeer die met een tikje non chalance te roken. Het kan u van pas komen. Denk voorts niet, dat een jour nalist pas zijn jour heeft, na een gelukte list. Dat wil bij krantemensen op het toneel wel eens voorkomen, maar in het werkelijke leven is het anders, bedenk voorts dat letters kunnen prikken als spelden. Dat blijkt bijvoorbeeld wel uit het boek „Nog kans op de Hemel" van Conny Sluysmans uit Brunssum. Er zijn mensen, die een aanklacht hebben in gediend, omdat de roman te zeer „uit het leven gegrepen is" en ze voelen zichzelf gegrepen en in hun, goede naam aangetast. Zie je, daar moet Je wel even voor oppassen. Bedenk voorts, dat je onder journalis ten, alle mensetypen kunt ontmoeten. Aanhangers van het moderne „heiden dom" en typen, die in niets verschillen van je Franse leraar. Het is maar dat je dat weet. Er is enige overeenkomst tussen een schrijver, een cabaretier en een journa list. Maar er zijn ook verschillen. Een schrijver maakt van niets iets, een ca baretier brengt alles terug tot niets en een journalist blaast iets op tot alles. Tenminste er zijn er onder, die zulks doen. Er zijn er wel die van een maan dag een inderhaast toch nog je vakantie-adres bij me gestoken had in mijn plunjezak. Het gevolg is dat ik je deze brief schrijf, met allerlei gemengde gevoe lens. Ik zit hier in een klein cafeetje aan een gammel tafeltje te schrijven. Als er hier in de loop van de ge schiedenis meer dan drie vreemden zijn geweest dan is het 'veel. Het uit zicht is fantastischtenminste als de zon eindelijk eens wil gaan schij nen. Nog altijd hangen er regenwol' ken als flarden vieze gordijnen in de dalen. Een eind hiervandaan staat mijn tentje de slikranden zijn ge loof ik al aan het beschimmelen. Ik moet je bekennen dat ik de laat ste dagen veel aan onze nogal felle correspondentie gedacht heb en ik beken het je eerlijk met een scheut heimwee naar het comfortabele reisje dat jij nu aan het maken bent. Jij wilde luxe doen, een van tevoren uit gestippelde reis gaan maken, met een auto nog wel en goede hotels. Ik pro testeerde en vond dat geen vakante. Liever ruig de natuur in met een tentje. Toen zijn we ieder onzes weegs gegaan. Maar Karei, ik ben weer eens tot de ontdekking gekomen dat fantasie de dingen een eind mooier voorspie gelt dan ze zijn, x Toen mijn vergassertje kapot ging en ik voor de derde morgen in de re gen wakker werd en weer die klets natte schoenen aan moest doen, toen kreeg ik wel zo de pest in. Nog een dag heb ik tegen de verleiding gevoch ten en toen ben ik dit cafeetje inge vlucht. Daar was een bed te vinden en een beetje warmte. De tent heb ik de tent gelaten, die haal ik wel weer op als het droog wordt, misschien krijg ik dan weer zin in kamperen. En moe dat ik ben! Met dat ontij en die pech loop je heel de dag te werken. En nu ik toch eenmaal op jouw slechte pad ben, begin ik ook ta ver langen naar een hotel met wat meer comfort dan dit geval hier. Want het is maar een primitieve bedoening. On_ dertussen begrijp je het, wanneer je volgend jaar nog plannen hebt voor een comfortabel vakantiereisje, zal ik er eens wat langer over nadenken voor ik weer nee zeg en met mijn ruige natuur kom aandragen. Gegroet, met een beetje jaloezie, HANS De lezer neme het ons niet kwalijk. Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. De vorige week had den we het over onze unieke vrije tijdsbesteding: verhuizen. Daar moe ten we toch nog even iets van zeggen, even het gemoed nog luchten. Tussen neus en lippen door zouden we ook nog even adreswijzigingen schrijven. De kladboekjes van de hele familie l&gen op zeker moment op de keukentafel, de enige tafel waar je nog aan schrijven kan, alle andere ta fels staan vol met spullen die nog in gepakt moeten worden. Ieder ogenblik kwam er nog iemand met een vergeten grootheid aandra gen, die beslist nog verwittigd moest „Oh, zeg juffrouw Cardiet moet nog een kaartje hebben". „Wie is juffrouw Cardiet?" We we ten van het bestaan van het mens niet eens meer. „Ja, dat is die juffrouw die vroeger nog op jullie gepast heeft toen je nog klein was. Vorige keer kwam ik ze nog tegen, ze is oud geworden". Wat moet zo'n mens met ons nieu we adres, in 's hemelsnaam? En dat gaat zo maar door. Dat schrijfproces duurde twee dagen en nog druppelen de vergeten grootheden binnen. Enfin, onze handtekeningen zijn on leesbaar geworden en misschien het nieuwe «adres ook wel! We naderen de status van bewoner van een onontwikkeld gebied. We hebben allemaal nog maar één bord en de pannen worden op tafel gezet, de laatste dagen. De servetten ingepakt, peper en zout idem, al onze schoenen idem, de stropdassen idem. Wat we aan hebben, hebben we nog, de rest is ingepakt. Heeft u wel eens een schilderij in een kale onttakelde ka mer zien hangen? Is dat een beroerd gezicht? Langs de kanten kisten en in het midden wij aan een kale tafel op een keukenstoel. Maak er geen foto van, want allerlei menslievende orga nisaties komen hulp aanbieden. Heden is het zover. We krijgen, vol komen ten onrechte een natuurlijke hekel aan verhuizers. Die kerels halen alles onder je neus vandaan met een snelheid, die je angstig maakt. En die angst wordt een neuroze als je ziet hoe alles het raam uit gesjanghaaid wordt, de mooie meubelen, de mooie kast, de kisten met glaswerk. En dat zeilt dan langs een touw naar beneden met een bobsleevaart. Drie meter bo ven de straat remmen ze met je mooie spullen af. Je griezelt. Een droge opmerking is het enige wat je zo af en toe hoort. We schilderen nog weieens. Op ze ker moment ging er een portret van een dame het raam uit, angstig nage staard door de maker. De vent riep naar zijn collega be neden: „Hein, van onderen daar heb bic je schoonmoeder". F.B. voorval getuigt inmiddels, dat de invloed van de t.v. maar moeilijk te stuiten is. Maar wat zal er gebeuren, als er meer zendtijd komt? Moeten de scholen dan gesloten worden? Hier springt de ver antwoordelijkheid van de ouders, om schreven in de code van de Internationa le katholieke vereniging voor radio en televisie wel zeer duidelijk naar voren. In de afbetalingsbeschikking van 195B is enige verzachting aangebracht. De verplichte minimumstortingen zijn ver laagd. En nu maar kopen op afbetaling. Woensdag gekocht in huis; de betaling komt wel. Niet komt het vliegfeest op Zestienhoven, dal zondag a.s. gehouden zou worden. Pro vinciale Staten hebben nl. geen toe stemming gegeven, om de Doenkade af te sluiten. Dat is niet om te doen, vin den zij. Zo is dit plan dan de grond in geboord. In het najaar gaat er ook wat in de grond namelijk de eerste paal voor de nieuwe RAI. Minister Witte heeft zijn fiat gegeven. Minister Luns, zo lezen wij, zal ont vangen worden door generaal De Gaulle. Ja, zo'n minister komt nog eens er gens. Er zijn mensen, die denken, dat journalisten ook overal komen en die gedachte is gedeeltelijk juist. Maar er zijn er ook, die aan of op een bureau zitten, om de verhalen van de al of niet bijzondere correspondenten te ontvan gen. Kijk, weet je, jongeman, er komt heel wat voor kijken eer je om nu maar eens een functie te noemen, algemeen chef-redacteur van een dagblad bent. V-oor je dat bereikt, heb je al heel wat draken achter de rug en ook moet je zo regelmatig eens met een vermoede lijke echtgenote voor koning Boudewijn of een waarschijnlijke man voor prinses Margaret aangekomen zijn. En feite lijk moet je ook een heel serieus mens wezen en weten wat je wel en wat je niet ernstig moet nemen en waar je wel en waar je niet de gek mee kunt ste ken. En weet vooral, het is een heerlijk vak, waarbij je feitelijk nooit bent, waar je wezen wil, zowel letterlijk als figuur lijk en juist daarom is het adembene mend. Als je denkt, dat je er bent, ben je (zoals In ieder vak trouwens) verloren. Dan is het niet de moeito meer waard, om vrijmoedig de maken. Wat moet je doen om een goed journalist te worden? Kom in de kom kommertijd eens met een draak of een spook op de krant. Dat wil niet zeggen, dat je je zusjes aan de hoofdredactie moet komen voorstellen. Nee, je moet gewoon zeggen, dat je een monster hebt gezien. In de krant van vandaag staat er bijvoorbeeld al een. Voor de kust van Wales heeft men een vreemde vis ge vangen van 1.25 m. lengte, die bij de staart twee poten heeft en zijn ogen hebben de vorm van een halve maan. Het is nog maar een klein monstertje, dat merk je wel, maar het is ook nog vroeg in de tijd en gaat er toch in. Na vijf behoorlijke draken, mag je voor het eerst naar een brandje. Niet zo'n brand als in het Kurhauscabaret, die vandaag in de krant staat, maar 'n klein brandje, dat nog door omwonenden ge blust kan worden. Na verloop van tijd kun je dan eens gaan kijken, hoe de be lendende percelen worden natgehouden en tenslotte ben je toe aan een echte grote brand. Vandaag staat ook een stukje in de krant van de Vlissingse schroot-affaire. Twee directeuren zijn in hoger beroep gegaan. Je moet natuurlijk niet denken, dat je naar zo'n rechtszaak maar in eens toemag. Als je solliciteert kun je niet gaan vertellen, dat je goed in rechts zaken thuis bent zelfs al zou dit zo zijn, want dan gaat je aanstelling waarschijn lijk niet door. Ook hier dien je dua.van onderaf te beginnen. Dan moet je overal belangstelling voor hebben. De moeilijkheden bij de Venlose veiling moeten je evenzeer ter harte gaan, als de bezoeken van Ngsser aan Tito. Men zegt wel eens, dat journalis ten een hondenneus moeten hebben, maar dat Is niet waar. Integendeel, wij kennen iemand, die had er een en hij kreeg geen voet aan de grond; hij laat zich nu op kermissen bekijken en heeft daar een goede boterham mee. Hij heeft dinsdags nog geen zorgen voor de Er zijn mensen, die denken dat jour nalisten verschrikkelijk brutaal zijn, maar ook die hebben hun mening ge baseerd op toneelfiguren. Natuurlijk zijn er wel een paar, maar in welk vak heb je die niet. Dan zijn er mensen, die denken, dat. journalisten overal voor niets jn mogen. Dat is ook niet waar. Wel zijn er, die nog geld toe kunnen krijgen, als ze eruit gaan. Op een krant heeft ieder zijn eigen taak. De één zit (om het zo eens uit te drukken) in de schepen, de ander in het schip. De één bespreekt boeken en de ander boekt besprekingen, al heeft dit laatste niets met journalistiek als zo danig te maken. De een is veel op de weg en „de ander is veel alleen maar weg. Nu even wat anders. In Hilversum heeft men op een u.l.o.-school de lessen van 's middags bij de ochtend getrok ken. Hierdoor zijn de kinderen 's mid dags in de gelegenheid, om hun huis werk te maken, 's Avonds komt het er nl. niet van. omdat die kinderen teveel door de televisie in beslag genomen worden. Dit mag met recht een maat regel genoemd worden, die minder in grijpend is dan haar oorzaak. Het Alleen dan bent U er zeke van dat U de originele gordijnspiraal krijgt tegemoet te treden, zelfs al ben je al gemeen chef redacteur, met alle respect voor de mensen, die dit werkelijk en met hart en ziel zijn. En nu dus de vrijdag Binnenkort komt er maar weer eens een rapport over de executies in Hon garije. Hoeveel rapporten zijn daar al niet over geschreven? Inmiddels gaat de K.L. M. op Moskou vliegen.- De Rus sen doen gewoon (en buitengewoon spor tief) mee aan de wereldkampioenschap pen voetbal en behalve een schamel protest, wordt er niet veel gedaan. Het Rijk heeft 13-Sonsbeek-beelden aan gekocht, dat Is me wat en dan zo op het eind van de maand. In Kampen is een pan met 209 zifoeren rijksdaal ders gevonden met beeldernaren van Koning Willem II en Koning Willem III De volle waarde kon via het postkan toor in ontvangst worden genomen. Bel gië heeft weer een regering en morgen is de derde Russische kunstmaan bo ven ons land te zien, hetgeen ons niet belet op deze dag onze wekelijkse uit smijter te lanceren, die ditmaal komt aanspringen in de vorm van een wat weekdier, dat zich verblijdt over een ongegronde conclusie onder het motto „Het is een hele (dochter)onderneming"- Hier komt ie dan: „Een kikvors, die na ieder kik Te vorsen zat, met droeve blik Waaruit en hoe die kik ontstond Belandde in haar eigen mond En zei „Wie had ooit kunnen denken Dat ik het leven nog zou schenken En dat met niet eenmaal verblikken Aan zoveel schone, forse kikken. Mijn leven in het groene kroos, Was dan toch maar niet vruchteloos. Al heb ik dan van al die liefjes, Geen doopbewijs of pokkebriefjes; Niemand zal mij verhinderen, Te houden van mijn kinderen" MASRO N.V. '.HERTOSENBOSCH (Van onze correspondent). Bij de ontplooiing van het toneelle ven in Brabant doet zich ook de be hoefte gevoelen aan geschikte toneel zalen en aan verbetering van de ac commodatie daarvan. Daarom werd reeds in 1955 op instigatie van Gede puteerde staten door de commissie „onderzoek beroepstoneel N-Brabant" een onderzoek ingesteld naar de be schikbare toneelzalen in deze provin cie en naar de inrichting van deze zalen. Aan de hand van de verstrekte gegevens werd een imterim-r»nb .rt samengesteld, dat Ged. Staten thans ter inzage aan de leden van de provinciale staten hebben voorgelegd. In dit rapport wordt uiteraard ook gewezen op de noodzaak van spreiding van toneelzalen in het gewest. Gede puteerde staten merken hierbij echter op, dat de Rijkscommissie voor de bouw van schouwburgen en concert zalen het vraagstuk van de spreiding van toneelzalen eveneens in studie heeft. Deze commissie houdt zich te vens bezig met de vraag op welke wijze de urgentie voor de bouw van dergeliike zalen kan worden bensoid en welke vorm van zalen voor de diverse gemeenten het meest geson kt kan worden geacht. In verhand hier mee achten Gedeputeerde staten het gewenst de resultaten van deze studie af te wachten alvorens over te gaan tot samenstelling van een definitief rapport -aahgaande verbetering in de situatie van de toneelzalen en -accom modatie in Noord-Brabant. Het Drama-department van de En gels sprekende universiteit van Kaap stad heeft Johan de Meester uitge nodigd „Lysistrata" van Aristofanes te komen regisseren. Het stuk zal ge speeld worden in een nieuwe vertaling van Dudley Phitts, die ook in Oxford en Londen is opgevoerd. De voorstel lingen zullen plaats hebben in de maand september in het Little Theatre tè Kaapstad.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 11