i
HET WERK OP DE MODE-ACADEMIE
CS
0
Een Amerikaans bal
bij de Zonnekoning
in Versailles
m
Italiaanse
j kunstnijverheid in
Vierjarige opleiding en dan Onder de drup
ideeën van anderen
4
o
Goedennacht
^[EJDAG 12 JULI 1958
De M
EEN FEEST VAN
MOOIE EN
ZONNIGE DINGEN
r
UUL*
In museum Fodor in Am
sterdam wordt momenteel een
bijzonder belangwekkende ex
positie gehouden van Italiaan
se kunstnijverheid. Een serie
voorbeelden, die in forme e
colori" de representatie is van
de veelzijdige activiteit op es
thetisch gebied, die 't Italiaan
se kunstambacht kenschetst.
Het is dan ook een heerlijk
feest geworden in de zalen van
het museum, een feest van
veelal schone en zonnige din
gen, die een verrukking zijn
voor het oog en die de goede
smaak strelen.
Lampen
Glas
Meubelen
Tapijten en weefsels
J. C. van Lieshout zoon n.v.
COMPLETE WONINGINRICHTING
kunst to°de als vak, als toegepaste
getuid e^t veel jonge mensen aan,
ünnit ?nder meer de enorme be-
heids- voor de kunstnijver-
tostituten en de afdelingen
Van °P de diverse Academies
2ü ®e'dende Kunsten in ons land.
ren "Oogen allereerst: het afleve-
te Jan ontwerpen, en het is onjuist
do0r] Weren, dat een leerling na het
°Pen van bovengenoemde school
hpPf.Va^ van naaister of modinette
J geleerd,
iec'tj 1J zijn de meisjes van het con-
^iriou atelier> de modinettes, de mo-
U
I bjj t.^ent het wel, dat chanson, dat
?oek en ontii tijdens een radiover-
stüürd°Sram de ether werd in§e"
I wS^t blijkt duidelijk hoezeer het
W Van deze meisjes de sfeer van
hejri arobacht bestrijkt. Bekwaam-
dig? ,staat op het eerste plan, han-
I met de naaimachine, met
5* en draad.
Vo0r
een ontwerper is een crea-
s» een scheppende geest een eer-
W-ereiste. Een bekwame couturier
'em iets in zich van een reSisseur'
8Ch and, die iets in scène zet, of-
He "Jh het er in de praktijk veelal op
rhomt, dat men de ideeën van
,veren exploiteert.
je, e zagen ze aan het werk, de
•^int brigade op de Academie
°0st in Breda, waar zes jaar
g®led
W'
Het
gestart is met het modecha-
n er- Het ziet er fris en modern uit.
setl stelt zich graag voor of ontwer-
niet anders is, dan met geniaal
Vrouwenvaria
4t grote vertrek ligt bezaaid met
re 7n stof in alle mogelijke kleu-
faJJ' centimeters bungelen van de
Zen n der tafels. In de hoek een gla-
yi vitrine, waar hoeden en allerlei
g( latwerk kwistig liggen uitge-
r^.Hhige leerlingen fungeren als
?neiuin en paraderen met paar-
2 staart of opgestoken haar in een
i?ist voltooide baby-doll.
verduidelijking het volgende:
g!^aar en vaardige hand de een of
Jvere stof om het lichaam van een
v, °del draperen en dat met een
3 ar vlotte knipjes, en hier en daar
•jf.h speld de zaak voor elkaar is.
<jlets is echter minder waar. Zelfs
grootste modevorsten hadden een
^deloze hoop voorbereidend werk,
o'5, de ontwerpschetsen spelen een
**te rol.
t bladeren door de levensgrote
^envellen. Sommige vertonen pre-
^ature schetsjes, waarop de lijnen
l'1 Vormen onvoltooid bleven en al-
het idee tot uiting komt.
u®1- zijn ook reusachtige figuren, en
tau valt me op, hoe expressief de
,toingen zijn.
hl houding en gebaar heerst een
modeltekenen, zowel naar ge
kleed, als naakt model; 2) ontwer
pen, en dat in de meest uitgebreide
zin, variërend van kinder- tot bruids
kleding, zowel voor de confectie als
haute couture. Daarnaast wordt
uur per week besteed aan 3) prak
tisch werken, te weten: vaktechni
sche kennis, patroontekenen en ma
terialen-kennis. In het kader mode
vinden we verder 4) accessoires, be
vattende weef- en borduurtechniek.
5) Mode- en geheugentekenen. Het
laatstgenoemde houdt in, dat een
model hoogstens drie minuten wordt
geshowd, waarna het hele geval tot
in de meest verborgen details op
papier verschijnt. 6) Decoratief te
kenen omvat het ontwerpen van
dessins, geschikt om in stof gereali
seerd te worden. Enige uren 7) kunst
geschiedenis vormen tenslotte de fi
nishing touch van dit uitgebreide
leerplan, dat vele toekomstmogelijk
heden biedt. De idealen van deze
jonge mensen liggen dan ook op be
reikbaar gebied: zij hopen een werk
kring te vinden als ontwerpers in de
confectie of couture-confëctie of in
een eigen zaakje. Vooral de textiel-
de
6
en confectieindustrie, zo zij zich niet
louter op commerciële, maar ook
op toegepaste kunstpaden beweegt,
zal in de komende jaren veel behoef
te hebben aan jonge creatieve
krachten.
Eveneens bestaat reeds tijdens de
opleiding een mogelijkheid tot het
behalen van afzonderljke aktes, die
een kans geven om eenmaal zelf als
docente op te treden in een mode
instituut.
Anderen specialiseren zich op
één terrein, hetzij hoeden, kinder
kleding, wandkleden, toeristische
poppen etc. etc.
Kortom, de mode-ontwerp(st)er
zal steeds kunnen rekenen op vast
werk. Voor een meisje is het een ty
pisch vrouwelijk beroep, amusant en
kleurrijk, want in onze tijd kan de
couture inderdaad de laatste vesting
heten van het wonder van het tover-
sprookje.
LUCIENNE
EEN BEZOEKJE aan de hoofdste-
lijke paraplufabriek, de „Limburg"
is gezien het moderne produktie-
proces, benevens de grote verschei
denheid van aanlokkelijke modellen
alleszins de moeite waard. Jaar
lijks worden hier door tachtig vaklie
den enige honderdduizenden „regen-
boogschermen" gefabriceerd, ter
waarde van enige miljoenen. En dit is
toch heus geen wissewasje.
Vakmanschap staat op het eerste
plan, naast toewijding en zorgvuldig
heid, ook al is het handwerk thans
grotendeels verdrongen doör moder
ne machines.
Machinaal wordt de speciale para.
pluzijde op maat gesneden en aan de
parapluromp bevestigd. Geen enkel
exemplaar verlaat het bedrijf zonder
nauwkeurige controle.
Zoals de meeste accessoires van de
vrouw, is ook de paraplu onderwor
pen aan de eisen der mode. Er bestaat
thans een groot sortiment in stoffen,
monturen en modellen. Pastelkleuren
en lichte tinten vieren hoogtij. Als
model handhaaft zich de prik-para-
plu, naast opvouwbare gevallen,
ontstaan uit het verlangen naar com
fort. Allengs wordt ook het foudraal
een overbodige luxe. We zagen een
exemplaar van rimpelplastic, dat in
geopende toestand onzichtbaar, de pa
raplu „stroomlijnt" en het foudraal
vervangt.
OP HET GEBIED van de heden
daagse woningtextiel kan men de
laatste jaren, dank zij de medewerking
van kundige ontwerpers, steeds meer
vooruitgang bespeuren. Zo kan een
koper van vitrage alvorens te be
slissen een paar respectabele uur
tjes rondneuzen tussen voiles en mar
quisettes, of filés in grover ruiten.
Vooral die laatste, katoenen vissers,
garens, doen het in een eigentijds
binnenhuisje bijzonder goed; als ma
teriaal voor „portières" staan zij bo
vendien vrolijk. Men kan een keuze
doen uit effen materialen en gedesti-
neerde vitrages, met kleine patroon
tjes of flock-print to wit>
voiles, marquisettes. Dobbystoffen zijn
uitsluitend uni. Eveneens gematigd
abstracte figuren vinden aftrek. Ten
gerieve van bad- en kinderkamer en
uiteraard ook voor de keuken vormen
de reeds geruime tijd florerende plas
tic-gordijnen een praktische en fleu
rige oplossing. Iets nieuws onder de
zon is plastorama, een doorzichtige
materie, die herinneringen oproept
aan met ijsbloemen versierde ven
sters.
Voor in de tuin met zonnig weer of voor in hun kamertje met minder zonnig weer zijn deze blouses en broeken Wanneer
beide van linnen worden gemaakt moet voor de broek een zwaardere kwaliteit worden gebruikt dan voor de blouse.
FODOR
^drukking van het leven zelf. Trou-
ans dat is vaak de grote fout, die
j. n op scholen voor modeteke-
jea toaakt, vooral in het buiten-
te], .hien leert er slechts een werk-
Kr,,ening maken, een abstract, dood
aema.
re?e* is misschien wel prettig te ho-
onil-^at vo°r de toelating tot deze
ja 'ding, ais minimum leeftijd 15
huJj 's vereist, benevens drie jaar
ddelbare school.
3yr a opleiding zelf duurt vier jaar.
krijgt dan onderricht in; 1)
Japon van groene
faille gegarneerd
met witte rozen,
gedragen door een
jonge Canadese,
isehlpt u slecht door reumatiek, spit,
danl®s> hoofd- en zenuwpijnen, neemt
snei ®al- Verdrijft in al die gevallen
heerrT afd°ende die pijnen en u slaapt
en i* T°sal baat! Zuivert de nieren
ftpotv,'3nschadelijk voor hart en maag. Bij
toeek of drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88.
VOOR enkele jonge
meisjes uit de Ameri
kaanse society was het
een lelijke tegenvaller, dat
aan het Engelse hof geen
debutantenbal meer plaats
zal hebben. Aan koningin
Elizabeth voorgesteld te
worden gaf haar immers
in haar vaderland over
wicht over haar vriendin
nen, om het even of ze
uitgenodigd werden om
dat ze uit een der eerste
families stamden °f dat
haar vader een groot in
dustrieel was.
Nu bij de modernisatie
van het Engelse hof het
debutantenbal verdween
zullen de Engelse ,.debs"
doodgewoon haar intrede
doen in de uitgaande we
reld zonder dat dit haar
landgenoten is verkon
digd door berichten en
foto's in kranten en tijd
schriften. En de Engelse
families hebben zich daar
bij neergelegd.
Maar in Amerika vond
een ondernemende dame
dat zo saai, dat ze op een
plan zon om die stakkers
van meisjes toch nog een
extra-pleziertje té ver
schaffen, wat voorname
lijk haar prestige moet
verhogen. Ze kwam op
het idee een soort van
debutantenbal in Versail
les te houden. Het ene
paleis is het andere
waard, redeneerde ze
waarschijnlijk.
niets
maar
OP STUK VAN ZAKEN
zal het bal niet in het
paleis zelf plaats hebben,
maar in de Orangerie Dit
is een 381 meter lang ge
bouw, dat al meer als
balzaal werd gebruikt en
er zich zeer goed voor
leent. Het staat in het
park, niet ver van het
paleis af en werd tijdens
Lodewijk XIV gebouwd.
Het oorspronkelijke plan
was 120 Amerikaanse
jonge meisjes en hetzelf
de aantal Frangaises uit
te nodigen. Maar met dit
verschil, dat de Fransen
hoefden te betalen,
voor de balzaal
zorgden en de Amerikaan-
sen ieder een half miljoen
franken moeten geven.
Hiervan worden dan de
versnaperingen en de
champagne die op het bal
worden aangeboden, de
reis. een week verblijf,
een reisje langs de kaste
len van de Loire en een
bezoek aan de Expo in
Brussel bekostigd. Boven
dien krijgt het comité tot
behoud van het kasteel
van Versailles een gift.
DAT LIJKT geen on
voordelig zaakje, te meer
daar Frankrijk alleen voor
de jongelui moet zorgen.
Vijfhonderd worden er
uitgenodigd, natuurlijk is
„Le Tout Paris" vertegen
woordigd, maar cadetten
en adelborsten zijn ook
gevraagd, daar men anders
niet het gewenste aantal
jongelui bij elkaar kon
krijgen.
De Amerikaanse papa's
die grif 500.000 frs. wilden
neerleggen en evenveel
voor de chaperonne van
hun dochter, zijn lang
niet zo talrijk als werd
verwacht. Op stuk van
zaken schijnen er maar
zesendertig te komen; al
lé begin is nu eenmaal
moeilijk en het volgend
jaar komen er misschien
meer
Er zat niets anders op
dan het aantal Frangaises
te verdubbelenDeze
zijn in gekleurde toiletten
gekleed terwijl de Ameri-
kaantjes witte japonne
tjes dragen. Op die ma
nier kan de jongeman die
zich niet aan het Engels
durft wagen veilig uit de
buurt van de Amerikaan
se meisjes blijven.
De Haute Couture had
een ogenblik gehoopt dat
het Amerikaanse bestel
lingen zou regenen, maar
dat bleek een vergissing:
de Amerikaanse dollar
prinsessen komen in de
plunje die ze hebben. Ook
de Franse vaders hielden
over het algemeen de
hand 0p de beurs; natuur
lijk werden er toiletjes
besteld doch lang niet
alle jongemeisjes kregen
een extra baljapon.
Enkele huizen waaron
der vooral Lanvin boek
ten toch een aantal be
stellingen. Maar zoals 'n
couturier zei: „het zou al
heel vreemd zijn als op
zo'n bal geen huwelijken
zouden volgen; en daar
hopen we dan onze scha
de bij in te halen"
DINY K.-W.
Reeds de entree levert ons de
zuidelijke verstaanbaarheid: ver
sierselen. van buigzaam draad,
soms met glinsters versierd tot èen
bloemsuggestie, die in een open
venster geplaatst, zachtjes door
wind en zon worden beroerd.
Voorwerpen waarvan men stil kan
genieten en mijmeren vanaf een
balustrade of op een terras, waar
men nog niet de snelle vleugels
kent van het door knaleffecten
overdonderde Westeuropese tijd
bestek.
Hangende en staande lampen, uit
dunne, zwart gelakte metalen buis
jes geconstrueerd, belichten onze
wandeling. Sommige van een sier
lijke lichtheid, andere door een
te veel aan speels vernuft grof
en nog slechts geschikt voor een
progressief café. Toch schuilt hier
in de bekoring van de improvisa
tie, die een uitgangspunt kan zijn
voor nieuwe onderzoekingen op dit
terrein. Het hier tentoongestelde
is immers afkomstig uit verschil
lende delen van het Italiaanse
schiereiland: voortbrengselen zowel
van individuele ateliers, als van
werkplaatsen, die het "karakter
hebben van middelgrote industrie.
Maar ook dan groeit het produkt
uit de gevoeligheid van de men
selijke hand, uit een samenwerking
van ontwerpers en ambachtslieden.
Al hetgeen onze blikken passeert,
draagt de reputatie uniek te zijn:
het kleurige glaswerk, dat op lan
ge tafels is geëtaleerd. Glas, dat
dan ook helemaal glas is. Het eer
ste wat ons opvalt zijn de vormen
en de kleuren. Soms eer bizar dan
speels. Maar de experimenten met
het rijke kleurenscala dat glas bij
dé verschillende bewerkingsstadia
vertoont, zijn stellig interessant.
Er ligt een strenge wereld in de
lijnen, waarmee deze glasinvallen
werden bejegend, maar we vlpd.eo
er alle aspecten van deze nieuwe
tijd, met zijn glorie- en schaduw
zijden.
Ceramiek
Eveneens neemt de ceramiek
in de gedaante van schotels, vazen
en tegelwerk een belangrijke
plaats in, soms doordrongen van
een zoekende, experimentele geest,
maar nergens „ongrijpbaar". Di
verse vazen zijn, vaak alleen aan
de voorzijde, voorzien van een te
kening, die evengoed op papier
verwezenlijkt had kunnen worden;
louter een decoratief element dus,
waarbij de ontwerper het cera-
misch principe, de functionaliteit,
heeft verwaarloosd. Laten we deze
pottebakkerskunst dan ook niet
benaderen als een curiositeit. Neem
één van die kleine kleurige schaal
tjes in de hand en beleef er uw
genoegen aan, want ze zijn zonder
meer mooi en prettig om naar te
kijken.
Misschien bent u ondertussen
reeds gaan verpozen in zo'n mo
dern Italiaans zitmeubel. Een
vloeiende, ronde vormgeving, be
haaglijkheid suggererend, is type
rend voor ontwerpen van b.v. Emi-
lio Paoli, of S. Cammllli. De schasl-
stoeltjes en kuipmödellen, die in
de Nederlandse meubelindustrie
worden geproduceerd, zijn o.a. het
resultaat van deze zuidelijke voor
beelden.
Opvallend was een schelpstoel
van gevlochten nylondraad op een
stalen onderstel, die ons alras aan
in de war geraakte tennisrackets
deed denken.
De zuivere maatvoering, het
harmonische, rustige lijnenspel,
dat nergens door te veel aandacht
voor het detail wordt verstoord,
hervonden we in fleurige keuken
stoeltjes en enige lage modellen
zonder armleuning uitgevoerd
in beige leer die naast elkaar
geplaatst eventueel een bank kun
nen vormen.
Grappig, de stalen meubels, met
gevlochten riet „bekleed". Emilio
Paoli en Mario Aletti uit Florence
zijn hier onder meer vertegenwoor
digd door hun vertolkingen in stro
en riet. Geweldige rieten manden
met leer of touw gegarneerd, trok
ken de aandacht, ofschoon naar
onze mening een Italiaanse vrouw
een mannetjesputter moet zijn,
wil ze haar boodschappen in een
dergelijk gevaarte torsen.
In de overvloed, die er in dit
kleurveld te bewonderen valt, noe
men wij tenslotte de verleidelijke
tapijten en weefsels, in tere pastel
tinten, waarvan vooral het werk
van de Figli di Guido Pugi, uit
Prato onderstreept dient te worden:
de exquise marmeren gebruiks
voorwerpen en de bijouterie-kistjes
van albast met fraaie goudlijnen
beschilderd, zijn van een dichter
lijke verfijning, van een noblesse,
die een prélude lijkt te vormen op
de melodiek van dit ganse Italiaan
se thema. LUCIENNE
toonkamers mathenesserlaan 247 - tel. 33846 - 34329