KERSTINITIATIEF Actie ooor God BmÊ: WÊÊÊBBSÊUm m fPal ■Ml l Wkk ■F* m m§rpn wording De erkende woninginrichters CREDIET-SERVICE van een werkgroep van de 'Jesus Christus, Vriend van alle mensen m* -*«■ Angstvalligheid of eerbied! B OP DE VALREEP Zaligmaker op bijzonder aantrekkelijke voorwaarden. N.V. Btandsteder Woninginrichting Gesclier en Kemper H. Pander en Zonen N.V. De Tijdgeest bieden V I> ZATERDAG 13 DECEMBER 1958 PAGINA 8 Cf mm i w pis h SM iMaSBs 'ifHMrag™-fltf Vjyr' *1 j HIJ RIEP vanuit de keuken: „Heeft u er bezwaar tegen als we hier even praten." Dat hadden we natuurlijk niet. In die keuken zat om half vier pater A. Dijkzeul te eten, de man die we hebben moesten. Tijdgebrek voor deze ambitieuze Una-Sanctapater in één van onze grote steden was natuurlijk de reden van ons samentreffen op deze ongewone plek op dit ongewone uur. Tussen twee haakjes, de pot schafte groentensoep, een klein stukje tartaar, knolletjes en aardappelen, een eenvoudig potje dus voor het grote, deftige pand dat de paters bewonen. Pater A. Dijkzeul MSC is behalve aan het Una-Sanctawerk ook als lid verbonden aan het zeven man tellende Actie-voor-God groepje dat in de stad opereert. En aangezien Kerstmis een gelegenheid-bij-uit stek is voor een voor-God-actie, was dat het thema van ons interview. Voor we op de eigenlijke kerstplannen komen, even een ge sprekje over het werk van de Actie-voor-God. Jozef, Maria en Jesus tussen de getuigende teksten. F- B. U zult begrepen hebben, da onze zegsman zijn maaltijd on dertussen beëindigd hadom zich wee»- snel te spoeden naar oe man die de draadplastiek maakt een moderne voorstelling van waarvan onderstaande de toonaangevende zijn openen vanaf heden voor al hnn artikelen de mogelijkheid van Alleen de erkende woning onbeperkte keus ■inrichters mets V deze i doorzorgvu en 100% service, ge: van jaren ■baseerd op hm in een reeks roeid va- kmanschap* Gescher en Kemper Piet Hoefsloot Gebrs.Knoef Woninginrichters N.V. Jan Hendriks Woninginrichting Stoffels Woninginrichting Huisman Greeve Interieurverzorging Buytink Woninginrichting Interieurverzorging Spierdijk Woninginrichting Lodewijks H. Pander en Zonen N.V. Platvoet - Exclusieve Interieurs Gebr. Rekers Woninginrichters B innenhuis - architectuur Marktstraat 12 N.V. Woninginrichting Resïnk Marktstraat 10 Geleen Stoffels Woninginrichting fs-Graverihage S. v. Gelder en Zoon Hoogstraat 22 Hulshoff Woninginrichting Gescher en Kemper H.H. de Klerk en Zn. H. Pander en Zonen N.V. Amsterdam Arnhem Breda Brunssum Bussum Dordrecht Eindhoven Enschede Heerlen Den Helder Hengelo Hilversum Lekten Middelburg Rotterdam Roermond Utrecht Vlissingen Wormerveer Zaandam Zwolle N.V.Oostea Oostwald Stoffels Woninginrichting Klercq's Woninginrichting N.V Huis en Haard - Exclusieve Interieurs Greeve Interieurverzorging Huisman Hasselman en Pander Woninginrichting Gabriclse N.V Draper van den Broek Woninginrichting Piet Hoefsloot Platvoet - Exclusieve Interieurs Fokkelman Woninginrichting H. H. de Klerk en Zn. N.V. Woninginrichting v/h Wed. G. Metz en Zn. Modem Wonen N.V. H. Pander en Zonen N.V N.V. Maatschappij voor Woninginrichting P.v.Reeuwijk Stroucken's Woninginrichting H. H. de Klerk en Zn. ELH.de Klerk en Zn. Toby Woninginrichting N.V. Eijer Woninginrichting N.V. Gerritsen, Compl. Woninginr. Betimmeringen Ne «en <$R|fcL 1 -*sh Mmwad» w# 4 wAtfw WÊm- 'dA. fa m Op de Jongerenpagina figu reert heden de Actie-voor-God. Een jong erena angelégénheid? In een tijd dat we van de starre apologie afzijn, de men sen elkaar luisterend trachtqn te ontmoeten, vooral wanneer het gaat om zulke dierbare goederen als het geloof: nu de jeugd zo vaak blijk geeft heel gemakkelijk grenzen te door breken is een kennismaking met dit zo moderne optreden naar buiten als de voor-God-actie toch doet wel bijzonder op zijn plaats. Dit contactopnemen van ka tholieken met de openbaarheid in liefde en mildheid is feitelijk een spel van nieuw groeiende menselijke verhoudingen. Daar in gaat het niet zozeer meer om het overtuigen van een waar heid, maar om het getuigen van wat het geloof de mens bezie len kan om vrij te laten hoe de ander daarop zal reageren. Dat eigentijdse geluid is een geluid voor jongeren. Het Meisje Elke getuigenis eist voorbereiding; met moderne middelen wordt in een reclamestudio de eerste opzet voor de Rotterdamse Kerstgetuig nis gereed gemaakt „A propos pater, hoe betaalt u al die acties allemaal?" „Wij krijgen om te beginnen een subsidie van Heemstede waar de lei ding zit. Die krijgen een part van de SUS-actie. En voor de rest moeten we het hebben van particuliere gif ten die we per actie vragen. Geregel de inkomsten hebben we niet." „Dan zit u natuurlijk altijd krap?" „Meer dan dat. We zouden nog zo veel betere dingen kunnen doen en meer, maar waar blijft het enthou siaste legioen mensen die het moge lijk maken?" „Die vraag zal ik zo maar publice ren, wan# u heeft hem aan de lezers gericht. Wie weet?" Voor belangstellenden- Het betrot hier een kerstactie van de voor-God actie te Rotterdam. Je kent ze wel de afbeeldingen cn verhalen van vijftig jaar terug, die ons verhalen hoe een jongen het meisje het hof maakte. De manier waarop zij elkaar benaderden en met elkaar omgingen doet ons meer denken aan een angstvallig en noodgedwongen volgen van de natuur dan aan frisse en spontane liefde. Een ontmoeting met het vrouwelijk geslacht was voor onze groot-ouders een gebeurtenis, die verliep volgens honderd en één vastgestelde regels voorafgegaan door duizend en één waarschuwin gen. Wij zijn geneigd dergelijke „ontmoetingen" zonder meer te kwalificeren als een stijf en 011- waarchtig gedoe. We moeten voorzichtig zijn met het oud en nieuw te beoordelen, laat staan veroordelen. Dat wij de gewij zigde houding van de jongen tegen over het meisje van harte toejuichen, laat zich echter gemakkelijk begrij pen. Toch is het goed ons eens af te vragen waar de terughoudendheid van onze voorouders in hun omgang met het vrouwelijk geslacht op geba seerd was. Alles toeschrijven aan preutsheid en angst voor de andere sekse doet de eerlijkheid grotelijks te kort. Onze voorouders waren zich be wust van het geheim dat iedere vrouw in zich draagt. Het is eigen aan een geheim dat het onzeker maakt. Wij kunnen het geheim niet aan. Wij voelen dat het tot een andere wereld behoort en daarom dwingt het eer bied af. Nu is onze eeuw er éénfdie het zich tot een ereplicht rekent alle geheimen op te lossen of minstens hoe dan ook uit te bannen. Dit is ongetwijfeld een verliespunt. Iemand bezit pas ware grootheid als hij klein genoeg is om het grotere te er kennen. Zo bezit de vrouw en het meisje voor ons ook geen geheimen meer. Mooie woorden als „het geheim van het nieuwe leven" komen alleen voor in ongelezen gedichten. We weten in finesse hoe het niéuwe leven zich ont wikkelt. Wij hebben alles technisch tot de grond toe uitgeknobbeld. Be grijp ons goed: we willen in geen ge val terug naar de tijd van ongezonde schroom en ziekelijke angst voor het vrouwelijk geslacht. We prefere ren de frisse sportieve kleding van onze meisjes ver boven de tijd, waarin het dragen van sokjes gezien werd als een naaste gelegenheid tot onkuisheid. Maar wat we missen is de eerbied voor het geheim dat de vrouw in zich draagt, het geheim van het moe derschap. Het tekort aan eerbied vin den we wellicht nog meer bij het meisje zelf dan bij de jongen. Niet dat wij van die voorbeeldige mensen zijn! Een gewetensonderzoek (en dan behoeven we echt niet diep te graven) wijst wel anders uit. Terecht beklagen goedwillende meisjes zich er over dat ze niet over straat kun nen lopen zonder van alle kanten be keken en nageroepen te worden. Wij willen niet lirect vallen over de loop jongen, die vraagt of het passerende meisje nog een beetje van hem houdt. Maar daarop afgaande tellen onze steden een onwaarschijnlijk groot aantal loopjongens, die wel wat minder onschuldige opmerkingen maken. Overigens is het even opvalfend als triest dat het veelal de meisjes zelf zijn die door hun gedrag de eer bied ten opzichte van hen doen dalen. Zij kennen het geheim niet meer dat ze met zich meedragen. Hun kleding en houding vragen soms a.h.w. om een minderwaardige behandeling- Wij willen hier een beroep doen op onze gezonde jongens en meisjes tot eerbied voor elkaar. Een meisje be hoort door haar vrouw-zijn respect af te dwingen, omdat God in ha*r een belangrijk deel van Zijn schep pende kracht heeft neergelegd om het als een geheim, van Hem gekre gen, mee te dragen. HR. IPpA: Het gaat ons om de beïnvloeding van de publieke opinie in christelij ke zin." „Katholiek dan?" ;,Als u wilt. Christelijk is toch wel katholiek." „Maar het Is toch geen rechtstreeks bekeringswerk?" Heel beslist niet, trouwens beke ring is een erfelijk belast woord. We gaan niet op de mensen af. Bekeren is een activiteit van de mensen zeil. En dan is het nog een naar woord De Actia-voor-God legt alleen een katholiek getuigenis af met moderne hulpmiddelen in een moderne we- reld. Bijvoorbeeld met pleinpreken lijdensoverdenkingen en ook nu weer met een getuigenis van Kerstmis. Er zijn ook misvieringen voor niet-ka- tholieken, gespreksavoncjen en hex komend voorjaar ook cinemagesprek- ken." „Wat zijn dat?" „Wel, we draaien in een theater op zondagmorgen een film met een prin cipiële inhoud of strekking. Na afloop daarvan heeft iedere bezoeker vrije lijk de gelegenheid daarover fe discus siëren. Dit is een eigentijds medium. We gebruiken trouwens toch eigen tijdse reclamemiddelen in ons werk Waarom niet?" „Die laatste vraag doet kritiek op uw werk vermoeden. Kunt u daar iets van zeggen?" Nu doet ook een andere pater mee, die ons gezelschap kwam houden in de keuken, waar de gedienstige doen de is de vaat bij elkaar te sorteren. „Je zou twee punten in de kritiek kunnen onderscheiden. Wat haalt het uit, vraagt nog altijd een grote groen Dat zijn de resten van dat gevaarlijke nuttigheidsgeloof, dat in aantallen telt en succes wil zien, metend naar de inspanningen. Directe resultaten van het erin gestoken geld en de erin ge stoken moeiten. Wist u, jongeren hoor je zo ook nog praten." Hetgeen ons wel wat teleurstelt, of is dat nog rest van een opvoeding. Als je toch even nadenkt, is een getuige nis een afgeronde gehele daad. Waar, wanneer en hoe dit getuigenis tot re sultaten voert, ontgaat ons, is niet meetbaar met Doopsels. „Een ander argument is sterker. De Kerk moet met eigen innerlijke krach ten getuigenis afleggen, door haar eredienst en de verkondiging bijvoor beeld. Sommige mensen vrezen voor uiterlijkheid en verzakelijking: Een Kerk die haar waren aanbiedt. Daar zit iets in. Was het de actie alleen, dan zou het mis zijn. Ik zie het eerder als 'n wijzen op 't innerlijk met aan gepaste methoden. Dat beeft een an dere klank. Bovendien kunnen toch stijlvol en modern samengaan." En nu die Kerstactie. „Er is nog zoveel christelijks blijven hangen in onze kerstviering, dat je er best bij kan aansluiten. Men is ontvankelijk voor het christelijke of zo men wil: katholieke Kerjtmis. Dat blijkt onge twijfeld uit de Nachtmissen, waarin zoveel andersgelovigen komen. Iedere priester zal ongetwijfeld van ont moetingen kunnen vertellen naar aan leiding van Kerstmis. Nu gaat het erom eenvoudig en duidelijk naar buiten in het openbaar te getuigen wat voor ons Kerstmis is „In Brussel zijn ze daar ook mee doende. Daar vind je in het open baar grote kerstuitbeeldingen, waar bij koren zingen of wordt voorgedra gen. Bent u dat ook van plan"'" „Beslist niet. Wij menen dat Brus sel met zijn Roomse traditie heel an dere initiatieven vraagt dan onze stad. Bovendien, alleen maar dat kij ken naar iets liefelijks of origineels Een beetje huiverig zijn we er voor Kerstmis is meer dan de geromanti seerde historische gebeurtenis. Na tuurlijk kunnen velen ervan eerlijk onder de indruk raken, maar we vre zen dat het gevaar er is, dat teveel :n het gevoelsvlak blijft hangen Kerst - mis moet je vooral in zijn grootheid, in zijn reddend mysterie raken." „Dus geen kerststal?" „Althans geen kerstvoorstelling al leen. De mensen die ons getuigenis zien, moeten heel eenvoudig een beet je meedenken, een klein moment van bezinning." Dan wordt het tijd dat we eens over het kerstplan gaan praten. Vóór er Iets uit de bus komt, wordt in de boezem van de werkgroep nage dacht en gepraat over de gedachte, welke in het openbaar geponeerd gaat worden en dain over de vormgeving daarvan. Gelukkig heeft de groep al lerlei relaties die mee kunnen hel pen idee en vormgeving te vinden. En dan komt het organiseren van de uit voering. En dat heeft heel wat voeten in aarde. Men koos de gedachte duidelijk te maken, dat op Kerstmis de Verlosser geboren werd, de Vriend van alle mensen, Die ons gelukkig maakt. Wie in Hem gelooft, zal zijn geluk vinden. Een kerstgedachte die vertrekt bij de behoefte aan geluk <Jat alle mensen kennen. Dat idee is verwerkt in een zig-zag gebouwde wand van 3 bij 8 meter. En daar moest een plek voor gevon den worden. Zoeken, de stad dooi kruisen, besprekingen en naar pater Dijkzeul ons verzekerde, met een loyaal gemeentebestuur erachter. De plantsoenendienst inschakelen, de po litie, kortom de vele instanties die in deze tijd nu eenmaal veel voor het zeggen hebben. De plek werd gevonden, alles ging goed. In de loop van de volgende week wordt het wandje aan de Coolsingci notabene opgericht. Dat is de drukke hoofdader van de stad, tussen hotel Atlanta en de Cineac. Voorwaar, een voortreffelijke plaats. Ook met het Convent der Kerken is de werkgroep gaan praten, want het is nooit de bedoeling strijdver- houdingen te scheppen. Integendeel, voor alles gaat het erom dat de Ker ken elkaar vinden in wederzijds begrip en respect en zo boog ook een predi kant zich over het ontwerp. Naast de drukke kerstbedoening in drukke en welgevulde etalages, de geurige stalletjes van de kerstboom verkopers zal nu ook het teken op gericht staan, waarom in feite al die kerstdrukte begonnen is: de komst van de Verlosser. CWKtNDf W0WNG1NR1CHTWS vrt'en. ^aar

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 8