JVEN HERDACHT ADRIAAN VI Hj Nieuwtje voor "WSLtCFS Twaalf wijdelingen in kathedraal Hoge belangstelling bij academische zitting Monument van dankbaarheid 1 Él fllil Virginia's scholen open voor neger- leerlingen -Verzwakking van het godsdienstgesprek CHRISTENHEID OP WEG til^Pilaüiiil!¥ Districtskampioen- schap r.-k. EHBO-bond Amateurexpeditie naar zonsverduistering Dankzij subsidie Z. W. O. Partij van de Arbeid ondemocratisch? Forse taal in Makassar Mexicaans ambassadeur in Nederland DE LOEP De feiten zeggen het! Kern omzeild «mm, W< Professoren-radiodebat tussen Oud en Samkalden DINSDAG 3 FEBRUARI 1959 •AGINA 3 Analist HET is ons altijd aangenaam reactie op ons „hoekje te krijgen: bijzonder zelfs, als men met ons van mening verschilt. Dit schept een welkome gelegenheid om de zaak nog eens onder de loep te nemen. Vorige week staken wij de loftrompet over de woning- bouwpolitiek van minister Witte, die een prachtig record wist te be reiken. Eerlijk gezegd, was onze gedachte, dat een ieder zich over deze opgang bij de woningbouw zou verheugen. Echter een inzen der uit Rotterdam toch niet zo bij zonder! Hij schreef ons het vol gende briefje. Uit uw zaterdagavondoplage citeer ik de volgende zinsnede van uw me dewerker Analist: „Vooral de jonge lui die hun nestje willen bouwen zullen verheugd zijn over het toe nemend aantal woningen." Dit is dan volgens uw blad het werk van mi nister Witte. Volgens officiële gege vens zijn er in Rotterdam 25.000 in woningen. Ikzelf ben reeds 5ü jaar gehuwd en natuurlijk inwonend. Volgens de Volkshuisvesting beji ik nog lang niet' aan de beurt. Er zijn dus gevallen van nog oudere datum. Dat u als katholieke krant propagan da maakt voor de K.V.P. is begrij pelijk, maar maakt u zich dan niet belachelijk en onderschat u het peil van uw lezers niet al te zeer? Bovendien, mogelijk bent u het ver geten, is de K.V.P. sinds 1945 mede verantwoordelijk voor het woning bouwbeleid. Hoogachtend, C. A. L. Laten wij terstond verklaren, dat wij niet van mening zijn ons belachelijk te maken, noch het peil van onze lezerskring te onderschat ten. Anders hadden wij uiteraard aldus niet geschreven. Wat de zaak zelf betreft rede neert o.i. inzender langs ons betoog heen. Wij hebben geconstateerd, dat er in 1958 meer woningen ge bouwd zijn dan ooit. Maar niet men make hier vooral onder scheid dat de woningnood nu opgeheven zou zijn. De schrijver van het epistel zij ervan overtuigd, dat wij ons daarvan meer dan be wust zijn. Maar om tot opheffing van de woningnood te geraken, moet er veel gebouwd worden; anders ko men wij er nooit uit! En daarom is zo'n top een reden tot verheugenis van alle woningzoekenden, aange zien elke nieuwe woning een stap nader tot de opheffing van de nood betekent. En daarop is door ons het accent gelegd en daarop alleen. Zodat o.i. de verdere inhoud van het inge zonden stuk onbesproken kan blij ven. Alleen wat Se z.g. K.V.P.-verant woordelijkheid voor het woning bouwbeleid sedert 1945 betreft, wél, dat is wel „aardig" gezegd, maar wie enigszins op de hoogte is met de „harde werkelijkheid" van de zeer moeizame weg van de ver schillende ministeries na de oorlog en de vaak gespannen verhouding met de onderscheidene parlemen ten, weet toch, of kan tenminste weten, dat men een bepaalde frac tie noch nationaal noch plaatse lijk niet verantwoordelijk kan stellen voor het beleid van een be paald „departement", te minder als dit niet staat onder de leiding van een geestverwant. Wat er van zij, tenslotte zeggen de feiten het. En tegen feiten valt niet te vechten, zeide het Kamerlid v. Vliet op de D-dag van de K.V P. te Rotterdam. En hij vervolgde: „Minister Witte is volksvijand nummer één, de woningnood, met doeltreffende middelen te lijf ge gaan. Kleinzielige kritiek van de Partij van de Arbeid doet daaraan niets af". Welke zijn die feiten? Van Vliet liet een stroom van getallen los op het vergaderde topkader van de partij. Cijfers, die feiten tekenen. Op 1 januari 1952 erfde Witte een woningtekort van 235.000 van zijn voorganger ln 't Veld. Op 1 janu ari 1958 was het teruggelopen tot 150.000. Thans wordt een getal van ongeveer 110.000 verwacht. Waren het eind 1957 80.641 wo ningen, die in dat jaar gereed kwa men, dat was een record voor 1958 werd het gebroken met 88.900 woningen. En de woningen van Witte hebben niet alleen meer ku bieke meterinlioud dan die van In 't Veld, ze zijn kwalitatief ook be ter. Witte heeft ze meer afgestemd op de gezinsbehoeften. En gezien deze sprekende feiten kunnen wij niet inzien, dat wij in nos vorig stukje, waarop inzender doelt, feitelijk onjuist zouden zijn geweest! IgPSfl VAN echte eenheid en gemeen- schap is dan pas sprake, wan neer de leden van een bepaalde groep bezield worden door één geest. Angst voor bedreiging van buiten kan nooit een ware gemeenschap tot stand brengen. Een Verenigd Euro pa zal eerst dan een feit worden, Wanneer de naties zich bewust wor den van hun Europese saamhorig heid. Maar als zij door vrees voor een gemeenschappelijke vijand bij eengedreven worden en alleen daarom van sommige individuele rechten afzien, blijft de hoop op een Verenigd Europa gering. Dit geldt ook voor de samenwer king en de eenheid der Kerken. Wanneer verschillende Kerken gaan samenwerken slechts om stand te houden tegenover een voortwoeke rende geest van ongeloof, kan hier Van oecumenische beweging nog Riet gesproken worden. De oecume nische beweging is dan ook niet geboren uit angst voor bedreiging Van buiten, maar uit een gelovig idealisme ten aanzien van de een heid der Kerk. Het was dit idealis me, dat in 1948 op het wereldcon gres der Kerken leefde en de aan leiding werd tot de stichting van de Wereldraad van Kerken. Ds. Van der Linde gaf aan zijn hoek, dat hij over dit congres publi ceerde, de veel-eggende titel: „De eerste steen gelegd". Hij en vele an dere hoofdfiguren uit de oecumeni sche beweging zagen in deze eerste Wereldbijee-'-omst van Kerken het hegin van een godsdienstige wereld eenheid van het christendom. Geen eenheid, die alleen zou bestaan in een gemeenschappelijk optreden ten aanzien van de wereldproblemen, maar een eenheid van geloofsbelij denis en kerkorde, die de éne open haring van Jesus Christus omvat. De oecumenische eenheid der Kerb is geen mensenwerk, resultaat van or ganisatie, maar ee genade van de H. Geest. Mensen kunnen tot inter nationale samenwerking komen, zij kunnen een wereldorganisatie van Verschillende Kerken opbouwen, zelfs kunnen zij een samensmelting van Kerken bewerkstelligen door inter- communicatie van ambt en sacra mentsbediening. Maar zoals het ge loof zelf is ook de eenheid van ge loofsbelijdenis en kerkorde, die op die eenheid steunt, een genadegave Van God. Om deze gave kunnen wij slechts bidden en in nederigheid °ns erop voorbereiden. Ontwikkeling „Wereldraad" IN DE >- :ër_l beweging was men zich dit bewust. De We reldraad van Kerken werd in de ze geest opgericht, en alle acties wer den door dezelfde geest bezield. Zij Vulde meer zijn dan een overkoepe lend orgaan van verschillende kerk genootschappen. Zij wilde zijn de Plaats waar de verschillende Kerken elkaar kunnen ontmoeten in haar ge sprek om de eenheid. Nu meen ik, dat men t cl van de Wereldraad verwacht heeft. Afgezien van plaatselijke samenvoegingen van kerkgenootschapen, an het totstand, komen van intcrcommunicatie die overigens nóg een dubieus oecume nisch karakter had lijkt het ons dat de Wereldraad in de tien jaar van zijn bestaan niet volledig 'neefl beantwoord aan zijn oorspronkelijk doel, nl. het gelocfsgesprek tussen de kerken op gang te brengen. De vraag mag gesteld worden of de Wereldraad zich niet te veel verloren heeft in internationale organisatori sche activiteit. Of hij, ondanks de idealistische opzet, niet teveel gewor den is tot een overkoepelend orgaan dat de internationale betrekkigen der Kerken regelt. Als dit zo is, dan is het begrijpelijk, dat de Wereldraad van Kerken een te log, een te moeilijk hanteerbaar orgaan werd en we in de laatste jaren het verschijnsel waar nemen van het ontstaan van regio nale en continentale vergaderingen en raden. Tegen deze achtergrond, geloof ik, moeten we Nyborg plaatsen. De deelneming va" de Kerken van Europa was er algemeen. Maar En geland werd vertegenwoordigd door de Britse raad der Kerken. En een in sider weet dat deze Britse raad een overkoepeling is van Kerken van de meest uiteenlopende geloofsopvattin gen. Een afvaardiging van zulk .en lichaam kan moeilijk beschouwd worden als de ideale partner in een godsdienstgesprek. ze wijze van afvaardiging tekent enigermate het karakter van deze continentale ver gadering. Dr. Emmen een der Ne derlandse vertegenwoordigers te Ny borg, die over deze bijeenkomst een beschouwing publiceerde in „Woord en Dienst" van 24 januari jl. zegt wel: „De algemene Jecl ming "af uitdrukking aan het besef dat men de gemeenscl. pelijke verantwoorde lijkheid voor Europa ernstig nam" en „men wist zich gemeenschappelijk te behoren tot de Kerk van Christus". Maar bij alle betuigingen van waar dering tegenover elkaar rijst de vraag of de grote gelonf<"'pr="hil]p" niet werden verdoezeld. En deze geloofs verschillen beoerkt ach -"et tot on beduidende bijkomstigheden. Ook de besproken onderwerpen wij zen in deze richting. Het thema van de bijeenkomst was „Het Europese christendom in de huidige gesaecu- lariseerde wereld". Behandeld werd de algemene houding van het chris tendom naar buiten, nl.: de houding van de Kerk in deze technische eeuw; haar positie tegenover staat en cultuur; welke bijdrage de oosters- orthodoxe Kerk leverde aan de Eu ropese beschaving; en ten slotte de vraag: wat is onze gemeenschappe lijke opdracht en waarom behoren wij samen te werken in Europa. Dr. Emmen schrijft, dat het ge sprek zeer intens was en dat het zo belangrijk was omdat de verschillen de vertegenwoordigers met de meest uiteenlopende visies op bovengenoem de problemen met elkaar van gedach te wisselden. Dit is zeker waar. Maar de geloofsbelijdenis der leden, die uit eindelijk deze visies bepp~lt, kwam officieel niet aan de orde. Daarom ontkomen we niet aan de indruk, dat de groep „faith and order" (geloof en kerkorde") in de oecume"ische be weging meer aan invloed gaat inboe ten. ER WAREN volgens dr. Emmen twee belangrijke toespraken. In de eerste belichtte het hoofd van de Duitse Evangelische Kerk bis schop Dibelius „de geestelijke veran deringen, die zich voltrokken en zag hij als een der gewichtigste bijdragen van de christenen vanuit het Evan gelie de nadruk op de verantwoorde lijke christelijke „ersoonlijkheid, op de mens Gods, op waarheid, vrijheid en recht". Hij sprak vooral over de noodzaak van vernieuwing, die juist uit het Woord Gods en de kracht van de Geest mogelijk is. Het lijkt err p, dat bisschop Dibelius ziin formulerin gen daarom zo breed heeft gehouden, dat ieder der aanwezige- ze kon on derschrijven, van welke geloofsrich ting hij ooV was. Maar is deze toe spraak een werkelijke bijdrage tot de oecumene? Deze vindt haar fun dament niet in breed opgezette formu leringen, maar in de eenheid van een omschreven geloofsbelijdenis. De tweede toespraak was van dr. Visser 't Hooft, de Nee" landse secre taris-generaal van dr Wereldraad. Hij ziet het als van een bijzondere waarde, dat de Kerken van Europa zelfstandig haar weg gaan, onafhan kelijk e_n toch in nauwe betrekking tot de intern"-'' figuur van de Wereldraad. Hij waarschuwt echter wel voor een vorm van continents- (Van onze correspondent) De Katholieke Universiteit van Leu ven heeft gisteren haar plechtige aca demische zitting van dit jaar gewijd aan een grootse manifestatie van hul de aan één van haar voornaamste zo nen, Adriaen Florisz. Boeyens van Utrecht, die alvorens tot opperherder van de Roomse Kerk te worden geko zen en de Kerk te hebben bestuurd onder de naam van Adriaan VI, onge veer veertig jaar in de Universiteits stad Leuven heeft verbleven. Hij kwam er als knaap van zeventien jaar, studeerde er aan de faculteit van kunsten en godgeleerdheid, was er vijf entwintig jaar hoogleraar en stond tweemaal aan haar hoofd, in 1491 en 1501 als rector-magnificus. Tevoren was hij pastoor geweest van het Be gijnhof, en pastoor-deken van de St.- Pieter hoofdkerk van deze stad. Het was in diezelfde aloude kerk, dat de huidige rector-magnificus der Alma Mater, Z. Exc. mgr. A. van Waeyen Ter vertolking van de dankbaarheid tot JbL.V. van Fatima voor het behoud van neutraliteit van Portugal in de laatste ?erlog, om welke gunst de bisschop van R'ssabon Haar in 1940 had gevraagd, zal de komende zomer te Almada aan de Jbidelijke oever van de Taag, een witte j®.ren van 100 m- hoogte worden inge wijd. Na een desbetreffende oproep van ïrdinaal Cerejeira, patriarch van Lis sabon is er een grote som geld bijeen gebracht door Portugese scholieren en "rgers van de gehele wereld, ter verwe zenlijking van dit object, dat met een reusachtig Christusbeeld bekroond wordt. In 4950 zijn de funderingen voor het bouwwerk gelegd. Daarin is een stalen koker ingesloten, bevattende de stichtings akte en het motief van de oprichting be nevens exemplaren van Portugese mun ten uit die tijd. Kct Christusbeeld is vervaardigd door de onlangs overleden Portugese beeldhou wer Francisco Franco. De toren, met vier pilaren a.h.w. de kapel insluitend is een ontwerp van de architect Antonio Lino. bergli, met assistentie van de pauselij ke nuntius, mgr. Forni, een plechtige mis opdroeg als inleiding op de her denkingsceremonie n.a.v. de a.s. vijf honderdste verjaardag op 2 maart a.s. van de geboorte van hem die tot heden toe de laatste niet-Italiaanse paus is geweest. De academische zitting werd gehouden in de grote promotiezaal van de oude uni versiteit zelf. Wij noteerden daar de aan wezigheid van o.m. kardinaal Van Roey. de pauselijke nuntius mgr. Forni. van de aartsbisschop van Utrecht, mgr. B. Al- frink. de meeste bisschoppen van België H. M.'s ambassadeur Jhr. Teixeira de Mattos te Brussel. Franse, Spaanse, Italiaanse, Duitse-en andere diplomaten, de minister van openbaar onderwijs, en verder in toga tal van professoren. T >en de geestelijke en wereldlijke over heidroersone-n de zaal betraden, bliezen herauten in middeleeuwse klederdracht fanfares op trompetten. Op het podium prijkte het vijftig jaar geleden in een der univereiteitslokalen ontdekt portret van de Nederlandse Paus waarvan men zegt dat het een copie is van een door Jan van Scorel geschilderd portret. Het inleidend woord werd gesproken door mgr. mag. dr. J. Coppens, deken van de faculteit van godgeleerdheid van Leuven, die de hoge dignitarissen ver welkomde. Hij dankte Nederland dat aan België, aan de universiteit van Leuven, aan de Kerk de eminente persoon van Adriaan had geschonken. Zijn heldere kijk op de problemen, zijn taai uithoudingsvermogen, zijn uitzonderlijke werklust, zijn nuchter en wijs overleg, zijn trouw en zijn moed worden, aldus mgr. Coppens. toegeschre ven aan hoedanigheden van het volk, dat aan zijn onverdroten arbeid en zijn strijd tegen zee en klimaat, bijna geheel zijn bezit en zelfs zijn bodem dankt. Hierna nam kardinaal Van Roey het woord. Hierna nam kardinaal Van Roey het woord, onder meer om te zeggen, dat de meest authentieke titel van katholieke adel, die de oude universiteit van Leuven kan inroepen, ongetwijfeld is; te hebben voorbereid en aan de Kerk te hebben ge schonken de opperherder, die de tiara droeg onder de naam Adriaan VI. In dit jaar is het een plicht die roemrijke fi guur te belichten van degene die gedu rende veertig jaar leerstelling en geeste lijk door deze universiteit werd gevormd. Door de primaat van België en de viering van een zijner illustere voorgangers op de troon van Petrus op de hoogte ge bracht, had Paus Joannes XXIII door zijn staatssecretaris kardinaal Tardini een ge- legenheidsschrijven aan kardinaal Van Roey doen zenden, die hiervan de aanwe zigen lezing gaf. Daarin luidt het onder meer, dat Zijne Heiligheid die voor de universiteit van Leuven zo hoge achting heeft, met genoegen had vernomen, dat de Alma Mat^r de nagedachtenis ging we ren van zijn voorganger. Leuven heeft op een vaste grondslag van leer en godsvrucht een man gevormd, die vooral zou streven naar een diepgaan de geestelijke vernieuwing tegenover twee gevaren van zijn tijd: de wereldse geest van de Renaissance en de opkomst van het Protestantisme. Wanneer het hervormingswerk niet ln de gewenste omvang kon doorgaan, dan ligt dit in hoofdzaak ongetwijfeld aan de korte duur van zijn pontificaat van nau welijks twee jaar. Toch komt Adriaan VI de verdienste toe. de eerste ais plaats bekleder op Petrus' Stoel de aanvamgisstoot gegeven te hebben van wat men algemeen kent onder de naam Contra-Reformatie die enige jaren nadien in de decreten vari het Concilie van Trente vaste vormen zou krijgen". Als blijk van zijn herderlijke belang- s'elligvonoredy stelling voor de huldebetonimg aan „de edele figuur van de eenvoudige zoon van de Nederlanden" had de H. Vader aan de pauselijke nuntius te Brussel speciaal- opdracht gegeven, om hem op deze plech tigheid te vertegenwoordigen. Vervolgens nam de Nijmeegse hoog leraar mr dr R R Post het woord, die de persoon van Adriaan schetste door de resultaten te beschrijven, die deze in ver schillende situaties en functies van zijn leven heeft bereikt, waarbij spreker ook met de vraag vergat: of Adriaan aan ai dt in hem gestelde verwachtingen heeft voldaan. Na de rede van de Nijmeegse hoogleraar verklaarde prof. Halkin van de universi teit van Luik tenslotte, dat paus Adriaan geijverd heeft voor een hervorming bin nen de r.-k. Kerk teneinde zo de hervor mers buiten deze kerk de wind uit de zeilen te nemen. Bij zijn werk stuitte hij op grote moeilijkheden, mede doordat hij als niet-Italiaan bij de Italianen niet erg geziep was. lisme, dat zich dreigt af te sluiten van het grote wereldgeheel. Hij is verheugd over het feit, dat Kerken van Oost- en Westeuropa samenkomen en aldus zo veel meer gelegenheid hebben met elkaar in overleg te treden en ervaringen uit te wisselen, maar hij wijst ook op de benadering van de eigen omgeving met het Evangelie en op de kans elkaar hun geschillen te doen ver staan. Al formuleert de secretaris generaal van de Wereldraad hier zeer mild, hij vestigt toch de aandacht op een punt, dat dreigde verdoezeld te worden, nl. de aanwezige geloofsver schillen en de impasse, waar men niet uit zal komen, voordat deze ge loofsverschillen worden opgelost. Aldus mag het met verwonderen, dat de verhouding van deze vergade ring tot de Wereldraad een onder werp werd /an disct ie. „Het be trof niet een theologisch verschil zegt dr. Emmen, veeleer een ver schil inzake het beleid." Maar wij vermoeden hier een scanning tusr°" de groep „Geloof en Kerkorde" van de Wereldraad en deze v"""~ ^ering. Het is wellicht tekenend, dat de En gelsen en de Scandinaviërs zo sterk vasthielden aan de nauwe samen werking var deze vergadering met de Wereldraad. Zij stelden zelfs hun medewerk)"" daarvan afhankelijk Overigens werd het probleem var deze verhouding met de Wereldraad gedurende de vergadering te Nyborg niet opgelost, mair ter adere be studering aangehouden. Natuurlijk is het verblijdend, dat te Nyborg de samenwerking van de niet-katholieke Kerken van Europa tot stand is gekomen. Maar wan neer deze samenwerking zich blij vend zou beperken tot onderwer pen, die de kern van het christelijk geloof geloofsbelijdenis en kerk orde omzeilen, dan kunnen we Nyborg niet zien als een verdere stap naar oecumene. Want de oecu mene, die we als een genade van God afbidden, is de oecumene die Paulus beschrijft als „één lichaam en één geest, zoals gij ook geroe pen zijt tot één hoop, één Heer, één geloof, één doopsel, één God en Vader van allen, die boven alles, door alles en in alles is". J.V. Mocht u ooit van een ladder vallen en dientengevolge een geperforeerde oog- wond, een polsfractuur en een bloedende hoofdwonde oplopen hoop dan, dat er een arts of een E.H.B.O.-er in de buurt is. Dit vertrouwen hielden wij over van het bezoek aan de districtswedstrijden van de Katholieke Nationale Bond voor E.H.B.O., afdeling Zuid-Holland. De gefingeerde patiënten in de Blauwe Zaal waren er zaterdagmiddag erg aan toe. Er was zelfs een hersenbloeding en een wervelfractuurtje. Verder nog wat kleingoed, zoals een maagbloeding, de ge perforeerde oogwond en tvat gebroken plaatsen in het beenderstelsel. Uit de rayonwedstrijden, die enige tijd geleden werden gehouden waren zeven senior- en evenveel junior-ploegen naar voren gekomen, die hier in Rotterdam uitmaakten wie er Zuid-Holland straks garn vertegenwoordigen op de nationale kampioenschappen van de Bond. Een kampioenschap overigens met bet doel van de Bond het redden van mensen levens als achtergrond. De wedstrijden werden georganiseerd door de afdeling Rotterdam „St.-Fran- ciscus". Iedere ploeg, die uit drie leden bestond, kreeg twee patiënten te behan delen. De opgave bestond uit het stellen van een diagnose en het verlenen van eerste hulp aan de patiënt. De prestaties werden beoordeeld door een zeer deskun dige jury. gescheiden in een junioren- en senioren-jury, die uit artsen bestond. De centrale jury, zorgde onder voorzitter schap van dokter J. J. van der Velde voor de administratieve kant van de wedstrijd. De prestaties stonden, aldus doktei Van der Velde in zijn slotwoord, op een zeer behoorlijk peil, al werd er soms nog zwaar gezondigd. Uiteindelijk kwam de afdeling Leiden bij de senioren en Nieuwveen bij de junioren uit de bus. Districtsvoorzitter H. A. M. G. ten Har kei reikte de bekers uit en dankte tevens de heren artsen voor hun bereidwillige hulp. Opvallend was de goede organisa tie van het geheel, waarin de voorzitter van de Rotterdamse afdeling, de heer J, L. Helmer een belangrijk aandeel had. Verschillende scholen in de Amerikaan se staat Virginia, die alleen toegankelijk waren voor blanke leerlingen, hebben gis teren hun deuren voor negerleerlingen geopend. In een voorstad van Washington, Arling ton, zijn vier negerleerlingen, drie jon gens en een r eisje, toegelaten tot de middelbare school, die sedert september 195r gesloten Talriike politieagenten patrouilleerden in de omgeving van de school, om relletjes zoals zich in Little Rock voordeden, te voorkomen. In Norfolk hebben zes scholen, die geen negerleerlingen toelieten en in september gesloten blev. i, hun deuren opengesteld. Zeventien negerleerlingen hebben de klas- si- betreden. Er deden zich geen in-'den ten voor. net is aiuju een uunuwwu „nt, als de wijdelingen zich ter aarde wer pen wanneer de voorspraak van alle heiligen wordt ingeroepen tijdens de plechtigheden van de Priesterwijding. Zulk een moment beleefden zij, die gisteren in de Rotterdamse kathedraal aanwezig waren, waar Z. H. Exc. mgr. M. A. Jansen, het sacrament van het Priesterschap toediende aan twaalf dia kens van de orde der Witte Paters van Kardinaal Lavigerie. De Nederlandse Organisatie voor Zui ver Wetenschappelijk Onderzoek, heeft een amateur eclips expeditie subsidie ver leend om op de Canarische eilanden de totale zonsverduistering op 2 oktober a.s. te kunnen gaan waarnemen. De expeditie staat onder wetenschappelijke leiding van de heer C. de Jager, verbonden aan de Utrechtse sterrenwacht. De algehele lei ding berust hjj mr. G. A. W. C. baron van Hemert tot Dingshof, burgemeester van Maarn. Door de Z.W.O.-subsidie zijn niet alleen alle kosten voor de instrumenten gedekt, maar ook nog het grootste gedeelte van de reiskosten. Het verblijf komt voor re kening van de deelnemers zelf. De expe ditie wordt uitgezonden onder auspiciën van de Ned. Ver. voor weer- en sterren kunde, die ook een aanzienlijk bedrag voor 't instrumentarium beschikbaar heeft ge steld. De voorbereiding geschiedt in nauw contact met de beroepsastronomen, die de zonsverduistering op 2 oktober ook op de Canarische eilanden zullen waarnemen en die eveneens voor dit wetenschappelijk werk een subsidie van Z.W.O. hebben ont vangen. De taak van deze amateur-expe ditie zal bestaan uit aanvullende observa ties. „Is de Partij van de Arbeid on democratisch?" Dit zal het onderwerp zijn van een discussie voor de radio tussen prof. mr. P. J. Oud, voorzitter van de VVD en prof. dr. I. Samkalden, lid van de PvdA en oud-minister van Justitie, op vrijdagavond 13 februari van 21.0021.45 uur. Prof. dr. G. C. van Niftrik zal het debat leiden. „De Nederlandse defensievoorbereidin gen in westelijke Nieuw-Guinea hebben voor Indonesië niets te betekenen. Wij kun nen een divisie Nederlandse troepen aan met een enkele eenheid." Dit heeft vol gens Reuter generaal Moestopo, de viee- voorzitter van het Indonesische „Nationa le Front voor de Bevrijding van Westelijk Nieuw-Guinea", gisteren verklaard tij dens een persconferentie te Makassar. Maar wat hij ermee bedoelt is ons niet duidelijk. Wat is „een enkele eenheid"? De „Katomar"een bootje met bui- en hij is uitgerust met een motor van tenboordmotor en dubbele kiel, dat in 4% p.k. Er is een snelheid van 21 km de afgelopen zomer in Italië veel op- per uur mee te bereiken en het bootje gang heeft gemaakt, is nu ook in En- kan beslist niet zinken. Het is tamelijk geland triomfantelijk ingehaald. Het is confortabel en biedt gemakkelijk plaats een van de pronkstukken van de wa- aan vier personen, die op verende kus- tersportshow in Londen. sens kunnen plaatsnemen. Met een De „Katomar" is van plastic en glas- rubber huif kan het scheepje tot een vezel vervaardigd. Zijn lengte is3m. 10 geriefelijke slaapplaats voor twee per sonen worden omgetoverd. Van de „Katomar" zijn in de afge lopen zomer in Italië 4.000 exemplaren vbrkocht en ook voor Engeland zijn de verwachtingen in deze hoog gespan- nen. Uit de foto blijkt inmiddels wel, dat de vier jonge Engelsen het in haar i „onzinkbaar buitenboordmotorbootje" best naar de zin hebben. J iorg" en de oecumenische bewegin De Mexicaanse regering heeft maandag de heer Rafaël Fuentes benoem^ tot Mexicaans ambassadeur in Nederland. Hij is achtereenvolgens ambassade-secretaris geweest in Panama. Ecuador, Brazilië en Uruguay en in de Verenigde Staten. Hij werd in Washington bevorderd tot am bassaderaad en bekleedde in deze rang diplomatieke functies in Chili. Peru en Argentinië. Sedert 1953 is hij ambassadeur in Pana ma.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 3