Thema van Vastenbrief 1959:
„Hoe zien wij de Kerk?
Wie de wetten als dwangbuis
ervaart mist nederigheid
Roep
t
Louis Armstrong and
his All-Stars
Paus bezocht onverwacht
Oroot-Seir»1*^arie van Rome
Negatieve Eurovisie
uitzending
cb*aA<i-
contact
Winter geprolongeerd
wii
GENIET RUSTIG VAN EEN BORREL
160S
vb
om Christus
steeds luider
Bisschopswi i din g
van mgr. Moors
Brief voor
pater Carré
Onvoldoende rekening gehouden
Nederlandse kijkers
KA-studiecongres over
inhoud Vastenbrief
President Worosjilof
gaat India bezoeken
Hoofdkaas bleek
ondeugdelijk
Bij het helpen van kind
onder trein geraakt
Geen water, boerderij
totaal afgebrand
Moeder doodde haar
kind
MAANDAG 9 FEBRUARI 1959
PAGINA 5
Als een keurslijf?
Samen dienen
Géén dwangbuis
Liefdevolle steun
melk en puur
mmWh
WmSm'
pp 'fm*:
Luchtig
Licht verteerbaar
Lekker
„Instituut en Gemeenschap"
fijn als u iets in huis hebt!
Preek voor studenten
Dodelijk ongeluk op station
te Gilze
Ad Ladin en de wonderlamp
In de Paasnacht zal de priester in de paaskaars eenvoudige symbolen
giffen om daarmede uit te drukken dat de verrezen Christus dezelfde
s> gisteren, heden en in eeuwigheid" (Hebr. 1, 13, 8), in Zijn Persoon
en in Zijn leer. In Christus vindt de Kerk haar houvast te midden van
de veranderlijkheid van deze wereld. Aldus begint de Vastenbrief van
de aartsbisschop en bisschoppen van Nederland, die gisteren in alle
kerken is voorgelezen.
bit thema, zo gaat dit herderlijke schrijven verder, hebben Wij in
°V>ze vastenbrief van het vorige jaar uitgebreid ontwikkeld. Wij heb-
ben u toen laten zien hoe de Kerk deelt in het tijdeigene en tijdgebon-
dene van de wereld, waarin Zij staat, en hoe Zij dus aan veranderingen
°nderhevig is. Wij hebben u ook gewezen op haar goddelijk karakter,
e« u getoond hoe alles wat van God komt onveranderlijk is in de Kerk.
Zo mochten Wij u wijzen op de vele veranderingen en vernieuwingen
de kerkelijke wetgeving (b.v. de vastenwet, de nuchterheidsbepa-
Hngen), de liturgische vieringen (b.v. de Paasnacht, de ritus van de
huwelijkssluiting), en in bijzondere dispensaties. Tegelijk mochten Wij
u confronteren met de onveranderlijkheid van Gods Wet inzake b.v.
geloofswaarden, een eenheid en onverbreekbaarheid van het huwelijk,
tien geboden.
Tenslotte hebben Wij ook gewezen op het brede gebied waar naar veler
°Pvatting veranderingen gewenst zouden zijn en waar anderen geen veran
deringen wensen, terwijl de Kerk, in afwachting van de resultaten van studie,
ervaring en wetenschap, terzake nog geen beslissing neemt. Wij hebben toen
Sesteld, dat het een juiste houding is van heel de Kerkgemeenschap bis
schoppen, priesters en gelovigen wanneer wij ons houden aan de kerkelijke
Oorschriften, zolang de Kerk, die nauwlettend het gelovig meedenken van
haar kinderen volgt, niet laat weten dat zij aan het onderhouden er van geen
baarde meer hecht. Er moge altijd eerbied zijn voor wat voorgeschreven is, en
Oe in welk opzicht ook geroepen is om leiding te geven, zal moeten voorgaan
in zelf-discipline, om aan anderen de weg te wijzen.
^Vij zouden dit jaar het thema van de vorige vastenbrief vanuit een ander ge-
richtspunt willen bezien, nl.: Hoe zien wij de Kerk?
Het is ontegenzeglijk waar, dat in
?nze dagen de Kerk in nood is, dat zij
harde slagen incasseert van een
uiereld-in-beweging en verdrukt wordt
^?or totalitaire systemen en godvijan-
dige ideologieën; tevens lijkt een om
vangrijke, sluipende geloofsafval de
Herk bouwvallig te maken.
Maar er is niet alléén een Kerk-in-
Uood. In diezelfde Kerk klinkt voort
durend luider de roep om Christus, de
Weg, de Waarheid en het Leven,
Uiordt nadrukkelijk het verlangen uit-
Uezegd om los te komen van middel
matigheid, en wordt de onderlinge
hefde tussen de leden van de Kerk
Uteer begrepen als het herkenningste
ken van de Christen. De persoonlijke
beleving van het Christenzijn binnen
de grote Kerkgemeenschap, het be
wustzijn van de eigen en van de ge
zamenlijke taken van de priester en
van de leek, de oecumenische gedachte,
z\i krijgen voortdurend meer gestalte
en blijken voortdurend méér het gelo
vige volk te boeien.
Het valt niet te ontkennen, dat nog
veel christenen de Kerk louter zien als
een instituut, als een organisatie. De
een voelt zich daarin gelukkig en zón-
her problemen, want de organisatori
sche gebondenheid geeft een gevoel
van veiligheid en geborgenheid. Hij
rindt in de Kerk een soortgelijke ze-
herheid als in de burgergemeenschap,
daarin hij zich ook omgeven weet door
een netwerk van verplichtingen, die
ëarantie bieden voor een zekere mate
van onbezorgd leven. Maar anderen
eP het zijn waarlijk niet altijd degenen,
hie het minst van persoonlijkheid ge
tuigen ervaren het instituut anders:
als een keurslijf van wetten, verboden
eU voorschriften, met niet zelden de
gehoorzaamheid als hoogste en ook
hioeilijkste opgave.
De Kerk is inderdaad een Insti
tuut, een geheel met een hiërarchi
sche ordening en organisatorische
vormgeving. Na de reformatie is dit
aspect van de Kerk sterker bena
drukt. Dit is echter geen reden om
het nü over het hoofd te zien. Wel
moet nu duidelijker worden, dat de
Kerk méér is dan een instituut,
méér dan een zichtbaar geordend
geheel. In deze tijd is het nodig de
Kerk vooral te doen kennen en er
varen als de Christus zelf. Die voort
leeft in alle ledematen, die met Hem
en in Hem verbonden zijn. De Kerk
als instituut moet de uitdrukking zijn
Van de Kerk als mystieke gemeen
schap met de Liefde als wezenlijk
kenmerk. In die gemeenschap is geen
eenzijdigheid. Allen priesters en le
ken zijn geroepen tot heiligheid,
ieder draagt verantwoordelijkheid en
ieder deelt in de genadewerking van
de H. Geest.
Wanneer dit alles ervaren wordt als
realiteit, dan zal ook het begrip
Sroeien, dat bisschop, priester en leek
®amen iets zijn, elkaar iets te bieden
hebben en samen iets te doen hebben.
Pan wordt duidelijk dat priester en
eek beiden, door Doopsel en Vormsel,
gelijkelijk delen in het Priesterschap
Christus en daarom samen moeten
b°uwen aan de Kerk. Maar tevens
wordt duidelijk, dat er daarnaast nog
een verschil is in Priesterschap. Want
«oor het Sacrament van het Priester
schap deelt de priester nog op een an
dere, eminentewijze in het Priester-
Schap van Christus. Door het Sacra
ment van het Priesterschap oefent
phristus leiding en lering uit in Zijn
^erk en deelt Hij genade toe.
Hit verschil in Priesterschap en dit
Semeenschappelijk delen in het Pries
terschap van Christus tekenen tege
lijkertijd de verhouding tussen insti-
Uut en gemeenschap in de Kerk. We
^ogen hierin niet een verhouding zien
Vau priester en leek als van alleen
hiaar leider aan de ene kant en alleen
jbaar geleide aan de andere zijde.
Iedere priester en ieder, die deel uit
maakt van de hiërarchie, heeft op zijn
eurt weer zijn plaats in de gemeen
schap die geleid wordt.
Het is de hiërarchie, die onderricht
en het geloofsgoed vaststelt, maar zij
°uderricht alleen wat er in de gemeen-
^hap leeft. Het is de hiërarchie, die
geeft, maar het ie tie gemeen
schap van leek en priester, die in de
eigen situatie de concrete toepassing
realiseert. Er zijn ook vele terreinen,
waar de leek de eerste verantwoorde
lijkheid draagt, ook al spreekt de hiër
archie een woord mee, zodat zij niet
kan worden buitengesloten. En er zijn
gebieden, waar priester en leek elkaar
begeleiden, elkanders helpers zijn en
samen de Kerk dienen.
Daarom moet er onderling een groot
vertrouwen zijn, een grote openheid,
gedacht.enwisseling, spreken en getui
gen, luisteren en volgen, dit alles ge
steund door en gebaseerd op de Liefde,
die verenend werkt en tot werkelijke
gemeenschap voert, maar die ook en
het is goed dit op te merken altijd
de eigenheid van de ander erkent en
daardoor de juiste verhouding tussen
persoon en gemeenschap in stand
houdt. De liefde erkent de eigenheid
van de leek, maar van de kant van de
leek ook de eigenheid van de priester
en de bisschop, met hun bijzondere
verantwoordelijkheid en bijzondere
opdracht in Gods Kerk.
In dit licht krijgt het organisato
rische karakter van de Kerk toch
wel een heel andere waardering. We
kunnen dan het instituut van de
Kerk waarderen als de zichtbare uit
drukking van de Kerkgemeenschap,
en tegelijk als voorwaarde om de ge
meenschap te verwezenlijken. Iedere
gemeenschap heeft behoefte aan re
gels, aan een minimum aan spelre
gels of aan een ingewikkeld juri
disch geheel, al naar gelang de aard
van een bepaalde gemeenschap.
De eenvoudigste omgang van enkele
mensen heeft nog behoefte aan normen
van beleefdheid. Een huisgezin en een
vereniging hebben behoefte aan ge
schreven en ongeschreven gedrags
regels om niet tot wanorde te verval
len. Dat betekent ook, dat die regels,
dus het instituut, alleen van waarde
zijn juist en in zover ze uitdrukking
zijn van een bepaalde gemeenschap.
De Kerk als menselijke gemeenschap
maakt daarop geen uitzondering. De
nadenkende Christen, die zichzelf af
hankelijk schepsel weet, die van zich
zelf moet getuigen dagelijks de gevol
gen van de erfzonde te ervaren in een
menigte tekortkomingen, kan niet an
ders dan Gods Wet en ook de kerkelij
ke wetggving ervaren als een geschenk
van Gods liefde, ook al weet de Chris
ten, dat hij in de Kerkgemeenschap
eigen verantwoordelijkheid draagt.
Wie dan de wetgeving in de Kerk er
vaart als een dwangbuis en die wetten
de zondagswet, de vasten en onthou-
dingswet, de Paasplicht enz. alleen
maar kan waarderen als zij overeen-1
stemmen met zijn eigegn inzicht of met
wat hij nuttig vindt, moet zich wel af
vragen of hij zichzelf nieit ver over
schat en of hij niet mét de liefde de
grondhouding van iedere christen mist:
de nederigheid.
Als vanzelf denken wij hier aan de
tollenaar, die achter in de tempel hét
gebed van iedere Christen voorhad:
,,Heer, wees mij zondaar genadig".
Aanvaarden wij de wet en de ver
plichtingen als geschenken van Gods
goedheid en van Zijn liefde, dan moet
daaraan onzerzijds een liefdevol on
derhouden beantwoorden. De liefde
geeft, naar heit woord van Paulus, de
wetsvervulling zijn waarde en zijn
glans.
Zo ervaren wij de wetgeving niet
als tegenovergesteld aan de gave van
Gods genade, de gave van het geloof
en de gave van de verlossing, maar
als daarmede verweven, als één geheel,
als één totaliteit.
Het liefdevol aanvaarden en beleven
van dit Godsgeschenk is niet zelden
voor de kleine mens een zware opgave,
maar heeft Christus zelf niet gezegd,
dat Hij ons een zwaard is komen bren
gen? (Mt. 10, 34).
Deze liefdehouding tegenover de wet
is niet irreëel, niet wazig, maar con
creet soms en moeilijk. Zij kan grote
offers vragen. Heiligheid valt in Gods
Kerk niet samen met prestatie, maar
vraagt wel, d*t de liefde zich zal uiten
in het liefdevol onderhouden van de
wetten van God en van de Kerk. Dan
verliest het ..gebod" zijn hardheid en
wordt het een liefdevolle steun. Dan
ook zijn wij toe aan gezonde gewetens
vorming; dan krijgen vormen, formu
les hun juiste waardering en krijgt ons
geloofsbeleven de kracht van een ge
tuigenis. Hot begrip „offer" is dan niet
meer synoniem met onaangenaam,
moeilijk, zwaar, maar geladen met lief
de, in zeer duidelijke en zeer con
crete gestalte.
Toen Saulus naar Damascus trok om
er de Christenheid te vervolgen, greep
Christus in. Op de knieën stelde Saulus
toen de vraag, die sindsdien de oer-
vraag is van elke Christen: „wat wilt
ge dat ik doen zal, Heer? Het ant
woord was een gebod, een opdracht,
en als zodanig een roeping, die voor
Saulus, de verwoede kerkvervolger,
ontzettend moeilijk geweest.zal zijn.
God roept ook ieder van ons. Hij roept
ons om Hem in liefde te volgen en te
dienen; Hij roept ons om in de gemeen
schap van de Kerk onze plaats in te
nemen, hetzij als leek, hetzij als pries
ter ;Hij roe,pt ons om in onderlinge
liefde samen te leven in de Kerk en
samen te bouwen aan de Kerk omdat
kortkomingen liefhebben als onze Moe
der, die ons door Christus wil brengen
tot den Vader in de hemel.
Moge dit herderlijk schrijven, dat
op zondag 8 februari zal worden
voorgelezen in deze vastentijd, door
bestudering en overweging, het
geestelijk bezit worden van geheel
ons gelovig volk.
'n ■SfZZgujl product
*«£2 ,zmw-
Het middernachtelijk uur van zaterdag
op zondag bracht de grote jazzmagnaat
Louis Armstrong op het podium van het
Concertgebouw te Amsterdam. Hij had
met zijn „AH-Stars" reeds in Houtrust in
Den Haag gespeeld, waar hij op het nip
pertje aankwam, want het vliegtuig waar
mede hij op Schiphol landde was het laat
ste; alle nadien volgende machines moes
ten vanwege de dikke mist boven de lan
dingsplaats doorvliegen. In deze vertra
ging waren de concert-kostuums in een
ander vliegtuig terechtgekomen en zo
stond Louis Armstrong c.s. in zijn dage
lijkse plunje op het podium.
Dit heeft de jazz-musici niet mogen ver
hinderen om al hun stunts te exposeren
en te exploiteren. Dit is wel jammer, want
de werkelijke muzikaliteit die Armstrong
en zijn musici ongetwijfeld bezitten, gaat
grotendeels verloren in de „show". Louis
Armstrong, de bijna 59-jarige, zet even
grote ogen op bij het bespelen van zijn
trompet, als hij een grote mond opendoet
bij-het zingen van zijn songs. Dit laatste
heeft hem wel de naam bezorgd van
Satchmo, hetgeen een afkorting is van
Satchelmouth nl. een mond als een school
tas.
Behalve deze uiterlijkheden, was voor
velen der uitverkochte zaal, het „grappi
ge", dat Armstrong ieder ogenblik hand
drukken uitwisselde met zijn musici, dat
hij en de trombonist Trummy Young, hun
jasjes uittrokken en voorts op hun rug
liggend de Rag Time speelden en tenslotte
toonden al de musici een „permanent
keep-smiling".
Het gehele vertoon heeft weinig of niets
meer met muziek uit te staan; het is rou
tinewerk geworden en indien Armstrong
en zijn medewerken minder goede Jazz
musici waren, zou het nog eerder verve
len, dan het ons deze nacht heeft gedaan.
Voor het vrij speciale publiek de con
sciëntieuze jazz-fans merkten we ditmaal
niet op gaven al deze uiterlijkheden
slechts aanleiding tot hilariteit. Jammer
dat Armstrong zijn business in deze rich
ting stuurt, ook te betreuren voor zijn
knappe pianist Billy Kyle, zijn uitnemen
de trombonist Trummy Young en zijn cla-
rinetspeler Peanuts Hucko en de vrolijk-
drummende Danny Barcelona.
Het orkest speelde het ene nummer na
het andere, van „When it's sleepy time"
tot diverse blues gn ragtimes.
C. M.
In aansluiting op de Vastenbrief van
het Hoogwaardig Episcopaat, waarin
gevraagd wordt, de inhoud door bestu
dering en overweging, het geestelijk be
zit van het gelovig volk te laten worden
organiseert het Landelijke Centrum voor
Katholieke Actie in juni een tweedaags
studie-congres over het thema „Instituut
en Gemeenschap",
Op dit congres wordt het algemeen the
ma theologisch en wijsgerig toegelicht
door dr. A. Hulsbosch O.E.S.A. en prof.
dr. ir. F. Ph. A. Tellegen, terwijl dit thema
in vier pre-adviezen een praktische toe
passing vindt. De pre-advideurs zijn:
dr. C. Bronkhorst. drs. J. A. Stalpers,
dr. J. J. A. Vollebregh en mej. dr. Anna
de Waal.
Inleiding op het congres-thema en de
pre-adviezen zullen van tevoren in boek
vorm aan de deelnemers ter beschikking
worden gesteld.
Het secretariaat van het congres Is ge
vestigd in „De Horstink" te Amersfoort.
Z.H. Exc. mgr. p. j, a. Moors, de nieuwe
bisschop van Roermond, zal op 17 maart
a.s. tot bisschop worden gewijd. Donder
dag a.s. verlaat hij Rolduc en zal hij zijn
intrek nemen j„ het bisschoppelijk paleis
aan de Paredisstraat te Roermond.
In een brief die gisteren in alle pa
rochiekerken va,n het bisdom Roermond
is voorgelezen, schrijft de vicaris capi-
tularis mgr. A. Terstappen voor, dat tot
op de dag van de bisschopscomsecratie in
alle H.H. Missen heit gebed tot de H.
Geest zal worden toegevoegd, terwijl na
de H. Mis zeven maal het „Wees Gegroet"
zal worden gebeden en het gebed ..Kom.
Heilige Geest".
Mgr. Terstappen geeft in zijn brief nog
uiting aan de grote dankbaarheid en diepe
verering die het bisdom Roermond be
waart aan mgr. Hanssen. „Hij is slechts
korte tijd onze bisschop geweest, maar
zijn nagedachtenis zal onder ons blijven
voortleven als die van een goed en wijs,
mild en toegewijd kerkvorst".
Na de officiële mededeling van de be
noeming van prof. Moors geeft de vica
ris in zijn brief een omschrijving van de
taak van een bisschop als leraar, uitdeler
van het goddelijk leven der Genade en
als herder.
Aan het slot van zijn brief zegt hij: „Wil
een bisschop vruchtbaar werken, dan
moet hij kunnen rekenen op de medewer
king van allen, die onder zijn gezag zijn
gesteld en hij doet een beroep op pries
ters, religieuzen en leken, om door een
drachtige samenwerking en oprechte ge
hoorzaamheid de taak van de nieuwe bis
schop te verlichten.
Naar wij vernemen za] de KRO de
plechtigheden van de bisschopswijding via
de radio uitzenden.
President Worosjilof van de Sovjet-
Unie zal aan het einde van deze maand
een bezoek brengen aan India op uitno
diging van de Indiase president dr. Ra-
jendra Prasad, aldus meldt het Sovjet
persbureau Tass.
Zaterdagmiddag heeft de Paus ge
heel privé een bezoek gebracht aan het
groot seminarie van Rome, dat zijn pa
troonsfeest. Maria, moeder van vertrou
wen, vierde. De Paus was vergezeld van
zijn particuliere secretaris en van zijn
kamerheer. Hij verliet het Vaticaan even
na vier uur en keerde er omstreeks 6
uur terug, zo meldt het K.N.P-
Bij de ingang van het seminarie werd do
Aan de rechtstreekse Eurovisie-repor
tage uit Davos van de Europese kam
pioenschappen kunstrjjden voor dames,
die in een gemeenschappelijk program
ma van AVRO, KRO, VARA en VPRO
werd uitgezonden, ontbrak gistermiddag
juist datgene, wat deze uitzending voor
de Nederlandse kijkers het meest aan
trekkelijk maakte.
Toen de eerste heelden, uitstekend
van kwaliteit, op het scherm kwamen,
moest commentator Siebe v- d. Zee
meedelen, dat de Nederlandse deelneem
sters Joan Haanappel en Sjoukje Dijk
stra, twee serieuze kandidaten voor de
kampioenstitel, reeds hadden gereden.
Dit bewijst, dat ofwel de organisato
ren van deze uiteraard zeer kostbare
Eurovisie-uitzending niet voldoende re
kening hadden gehouden met het tijd
schema van de kampioenschappen, waar
de beste rijdsters het eerst aan bod ko
men, ofwel dat de organisatoren der
kampioenschappen zich, zonder rekening
te houden met de miljoenen tv.-kijkers,
niet aan dit tijdschema hebben gehou
den.
Intussen konden de kijkers toch nog ge
nieten van bewonderenswaardige staal
tjes schaatskunst, die door de lager ge
plaatste deelneemsters op de prachtige
baan in Davos werden verricht.
Hoewel in de radiobladen 14.00 als
het einde van de uitzending stond aan
gegeven, werd deze echter, zonder op
gave van redenen, reeds om ca- 13.15
gestaakt, zodat de kijkers niet alleen
de door Siebe v. d. Zee aangekondigde
demonstratie door bot Russische paar,
dat bij het kampioenschap tweede werd
moest missen, maar zelfs de uitslag van
de gisteren verreden wedstrijden. Dat
Joan Haanappel en Sjoukje Dijkstra, na
de Oostenrijkse Hanna Walter, respec
tievelijk een zeer eervolle tweede en
Paus ontvangen door de rector van het
seminarie, mgr. Pascoli en de geestelijke
directeur mgr. Felici, waarna de Paus
zich onmiddellijk naar de kapel begaf,
waar kardinaal Micara hem opwachtte.
Na een kort gebed maakte de Paus
een rondgang door de zalen van het se
minarie en sprak er met de talrijke se
minaristen en oud-leerlingen. Tot deze
laatste groep behoorden ook de kardinalen
Agagianian, Roberti, Tardini en Di Jo-
rio evenals vele bisschoppen- Vervolgens
ging de Paus naar het aangrenzende huis
van de kanunniken van St.-Jan van La-
teranen en bezocht daar de oude mgr.
Botte, die al vele jaren ziek ligt. De
Paus heeft samen met mgr. Botte aan
de Congregatie van de Propaganda Fide
gewerkt.
Zondagmorgen vroeg heeft de Paus in
de Paulinische kapel de H. Mis gelezen
voor de seminaristen van het Lombardij
se seminarie, die in gezelschap van de di
recteur, mgr. Bertoglio, waren- Tijdens
de H. Mis heeft de Paus een preek ge
houden, waarin hij de priesterlijke zen
ding geprezen heeft.
De Vastenprediker van de Notre Dame,
pater Carré o.p. heeft een brief ontvan
gen van de Paus, waarin deze hem met
de keuze van zijn onderwerp „Het ware
gezicht van de priester", geluk wenst.
(Van onze correspondent)
Bij een aantal arbeiders van een Ol-
ster vleeswarenfabriek werden verleden
week ziekteverschijnselen geconstateerd
Twee artsen namen maatregelen, in over
leg met de inspectie van de volksge
zondheid en de burgemeester van Olst.
De betrokken werknemers en hun gezin
nen werden „onder verdenking van be
smetting" verklaard. Een onderzoek had
aan het licht gebracht, dat het eten van
h.iofdlcaas enkele gevallen van paratyfus
had veroorzaakt. De observatie voor de
meeste betrokkenen is inmiddels reeds
npgeheven verklaard.
Op het station van Gilze-Rijen is de 65»
jarige gepensioneerde spoorwegbeamb
te M. K- uit Rijen, zaterdagmiddag het
slachtoffer geworden van zijn behulp
zaamheid.
Twee nog onbekende dames trokken een
deur open van de reeds op vertrekken
staande trein van tien minuten over vijf
naar Breda en sprongen eruit. De dames
hadden blijkbaar te laat bemerkt, dat ze
moesten uitstappen. Door het dichtslaan
van de deur bleef echter een bij de dames
behorend tienjarig kind in de trein achter.
De trein zette reeds aan, toen een der
reizigers in de trein op verzoek der da
mes het kind door het portier naar bui
ten hielp. De heer M. K. schoot toe en
naast de trein lopend hielp hij het kind.'
Ongelukkig echter verloor hij bij deze ma
noeuvre zijn evenwicht en viel onder de
rijdende trein. Het kind kwam op het per
ron terecht. Een passagier, die het onge
luk zag gebeuren, trok aan de noodrem,
doch de heer M. K. bleek onmiddellijk ge
dood te zijn. De beide dames en het kind
waren later nergens meer te vinden te zijn
Het tragische is, dat een conducteur van
deze trein de zoon van de verongelukte
was.
(Van onze correspondent)
De kapitale boerderij van de landbou
wer B. H Petersen in de buurtschap
T emselo in de gemeente Weerselo is dit
weekeinde door brand vernield- Een ge
deelte van de inboedel, alsmede vrijwel
al het vee, kon in veiligheid worden ge
bracht. Een varken, dat brandwonden had
opgelopen, moest worden afgemaakt. De
brandweer van Oldenzaal kon tegen het
vuur niets beginnen, daar er geen water
voorhanden was. De schade bedraagt tus
sen de 1 60 000 1 70.000.-, welke door ver
zekering gedekt wordt. De twaalf bewo
ners van de boerderij, allen volwassenen,
zijn bij buren ondergebracht-
In een vlaag van verstandsverbijstering
heeft een 48-jarige vrouw te Tegelen za
terdagmorgen haar jongste kind. een jon
gen van elf jaar, gedood. De vrouw is in
verzekerde bewaring gesteld.
derde plaats hadden bezet, kreeg men
pas veel later via de radio te horen.
Geen Nederlandse deelneemsters, geen
uitslag en geen (aangekondigde) de
monstratie. Een wel zeer negatieve en
teleurstellende Eurovisie-uitzending voor
de Nederlandse kijkers, met wier be
langen en belangstelling onvoldoende re
kening is gehouden.
De drie deelnemers aan Johan Bode-
gravens quiz „Plus of min", die hard
aan vernieuwing toe is van verjon
ging willen we in dit geval beslist niet
spreken, omdat geheugen en slagvaar
digheid van het trio niets te wensen
overlieten telden zaterdagavond ge
zamenlijk 226 jaar: waarvan de actrice
Marie Faassen er 86 op haar naam. had
staan,
DE 86.JARIGE ACTRICE MARIE FAASSEN deed zaterdagavond mee
aan de tv-quiz „Plus of minvan Johan Bodegraven. Ondanks haar hoge
leeftijd sloeg zij er zich uitstekend door.
Een zenderstoring was oorzaak, dat de
uitreiking van de prijs, een (waterdicht)
polshorloge aan een jonge kapper uit
Amsterdam, die een dame uit het water
had gered, later nog eens voor een deel
van de kijkers moest worden overge
daan-
Cruys Voorbergh stapte van de kunst
met een grote K naar die met een klei
ne k in een drietal sterk uiteenlopende
liedjes en Alfred Pleiter introduceerde
bij de kijkers een jongeman uit Berkel
(Z.-H.)j die het bouwen yan elektrische
orgels als een zeldzame maar boeiende
liefhebberij beoefende.
Dick van Bommel toonde zich in dit
programma, dat de gestelde tijd weer
aanzienlijk overschreed, wederom een
meester i-n de (televisie) kunst om een
reeks variété-nummers op verrassende
en aantrekkelijke wijze op het scherm
te brengen. Het fiakerliedje met Her-
bert Joeks op de bok was bijzonder
knap Het verhaaltje van „Ad Ladin en
de wonderlamp" was «chter minder
goed geslaagd.
(Van onze weerkundige medewerker)
Mogelijk op veler verzoek, dit dan van de schaatsliefhebbers, wordt de winter
nog wat geprolongeerd. Daar leek het zaterdagmorgen niet op, toen een depressie
van de Oceaan kwam opdagen en een meer zuidelijke wind in het vooruitzicht
werd gesteld.
Zondag ging de luchtdruk boven geheel West-Europa plotseling even stijgen en
werd de depressie met een kluitje in het riet gestuurd. In het gehele land is het
weer rustig en mistig, met ook overdag-lichte vorst. Gistermorgen nog werd als mi
nimum-temperatuur —9° C. in Twenthe gemeten, hedenmorgen —7° C op het vlieg
veld Eelde.
Nu de luchtdruk weer is gestegen, zal dit winterse weer zeker nog enkele dagen
kunnen voortduren. De kans op opklaringen wordt iets groter en alleen waar 's mid
dags de zon aanwezig is, kan het kwik tot boven het vriespunt stijgen.
Voorjaarsweer komt in Frankrijk voor. waar ten zuiden van de Seine maxima
van 15° C worden gemeten, maar helaas gaan deze lentetemperaturen onze neus nog
voorbij en zullen de schaatsliefhebbers in ons land toch nog aan hun trekken komen.