is een veelzijdig man Populaire monarch werd zonder kringen vlekkenpasta Max Heymans Wemef Fris begin IVat dragen de heren OUDERRUBRIEK Evenals te Parijs ook bij Vrouwen Af inwrijven laten drogen afborstelen O6'11 koning rrerieril ehemarken, ongetwijfeld een der ^Pulairste monarchen van Europa, zestigste verjaardag gevierd. j11 het hele land en uit alle lagen bevolking kwamen op die dag e gelukwensen bij stromen binnen, 'is ook van Deense onderdanen bet buitenland: in alle kranten tijdschriften verschenen huldi. ^'hgsartikelen en voor iedereen as het feest. X Nes 23-25 y Amsterdam-C. iratis folder! ...hfbbenvaak moeilijke en yW® Hjden. Zij kunnen deze aan- r* verlichten, ja die pijnen f e r d w ij n e n door het gebruik U5l°galf de grote pijn ver drijver "v-n 's onschadelijk voor hart. !in en maag. Bij apotheek en f 0.95, f 2.40 en f 8.38 kleur geeft fleur en charme l'OI.YCOLOK klèu rsliam pop (Van een bijzondere medewerkster) J ET was geen gemakkelijke taak, om de nieuwe voor jaarscollectie van Max Heymans op haar juiste waarde te schatten. In de stampvolle en overwarme salons van zijn zaak aan de P.C. Hooftstraat hadden we met moeite een plaatsje kunnen ver overen, vanwaar we ons een zo duidelijk mogelijk beeld moesten vormen van de nieuwe lijn, die hij in zijn modellen gestalte had gegeven. J-C. van Lieshout zoon n.v. SLAAPKAMERS - BEDDEN - DEKENS van DENEMARKEN j 'gelopen woensdag rle 11de maart r helpt direct tegen etensvlekken, vet, teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz. verwijdert vlekken Royale tube f.1.95 verwijdert vlekken zónder kringen lij LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Importeur van Polycolor K2r Placentubex Margret Astor Mouson Blendax Aant koning Frederik is geliefd "bii zijn volk, meer dan ooit een ko- 4 -8 in Denemarken is geweest, en i| ..heeft hij te danken aan zijn vrien- 'ike, openhartige karakter en zijn (j0Zo typisch-Deense manier van Zowel bij officiële als onoffi- 'e gelegenheden heeft hij bewe- het meeste belangstelling te heb- tw voor de persoonlijke eigenschap- lig hij zijn onderdanen, onverschil- Uit welke rang of stand deze nu Cmstig zijn. Hij gaat even ge rinkel ijk om met een machine- 'iid r als met een caP*-ain Cstry, en als hij redevoeringen tfe weet men al te voren dat hij tj6ehs weer de persoonlijke presta- D en de mens in de persoon zal sAadrukken. Zijn humor is bijna scAekwoordelijk en hij wordt be- d ouwd als een der beste voorbeei- ijA Van het beroemde Deense „ge- En koning Frederik is een tMzijdig man, nog meer dan zijn ko- e gsschap al van hem eist: hij is ]Jra enthousiast zeeman daarvoor bü e§ hij zijn jarenlange opleiding de Deense marine maar ook enthousiast muziekbeoefenaar dikwijls dirigeert hij zelf de Deense hofkapel. Nauwelijks zes weken na zijn ver jaardag zal het 12 jaar geleden zijn dat kroonprins Frederik, oudste zoon van koning Christian X, op 21 april 1947 werd uitgeroepen tot ko ning van Denemarken. Zijn bejaarde vader was op de avond van de 20ste april overleden, een leegte achterla tend die spoedig zou worden opge vuld door zijn zoon. Koning Frederik was overigens al enigszins op de hoogte van zijn besturende taak, want tijdens de oorlogsjaren had hij al verschillende malen zijn vader moeten vervangen als deze ziek was. Voorts had hij al een groot aantal re presentatie-reizen gemaakt over de gehele wereld, nog afgezien van de vele reizen die hij maakte als mari ne-officier. In 1935 trad hij in het huwelijk met de Zweedse prinses In- grid, de dochter van de huidige Zweedse koning Gustaaf Adolf (Ber- nadotte) en op 24 mei van het vol gende jaar zullen koning Frederik en Koningin Ingrid hun zilveren brui loft. kunnen vieren. Koning Frederik werd geboren op 11 maart 1899 op het paleis Sorgenfri nabij Kopenhagen. Samen met zijn één jaar jongere broer Prins Knud bezocht hij de school in het nabij gelegen Amalienborg, en van deze schooljaren heeft koning Frederik zelf eens gezegd: „Ik geloof niet dat we erg gemakkelijk waren, en ik heb nóg medelijden met onze leraren". Misschien zou hij hetzelfde kunnen zeggen van zijn eerste comman danten in de marine. Koning Chris tian had namelijk het strenge voor schrift uitgevaardigd dat zijn twee zonen op dezelfde wijze behandeld moesten worden als aile andere ka- detten, en als we de twee jaar gele den uitgekomen memoires van prins Knud mogen geloven, is het meer malen voorgekomen dat hun toen malige commandant, de huidige ad miraal Qvistgaard, hen er behoorlijk van langs moest geven. Koning Fre derik is erg dankbaar voor zijn oplei ding bij de marine, hetgeen duidelijk bleek toen hij onlangs verklaarde: „Een opleiding bij de marine is de beste ballast die een mens in zijn le ven kan meekrijgen, want men leert er op een vroeg stadium verant woording te dragen voor anderen". Niet alleen vóór de oorlog als kroon prins, maar ook nu nog als staats hoofd heeft koning Frederik veel rei zen gemaakt, en niet alleen naar de verspreid liggende steden van zijn eigen land, maar ook naar vreemde landen. Op familiebezoek in Zwe den, op burenbezoek in Noorwegen en op vakantiebezoek naar de Mid dellandse Zee, waarbij hij dan ge bruik maakt van het koninklijke jacht „Daneborg", wordt dit dikwijls door hem zelf bestuurd. Koning Fre derik was óók op reis, toen zijn oud ste dochter prinses Margrethe haar eerste „regeringsdaad" verrichtte, in 1958, toen zij namens haar vader audiëntie verleende aan de secreta ris-generaal van de Nato-landen Paul Henri Spaak, die toen een Nato-confe- rentie leidde in Kopenhagen. Dit was mogelijk geworden door de ingrijpen- 3 •i"" - a «v - -f - -/A J i, de wijziging van de Deense grond wet, waardoor voortaan ook de vrou welijke leden van het koningshuis het recht tot troonsopvolging kregen. De Deense koninklijke familie woont meestal op het paleis in Ama lienborg, buiten Kopenhagen, en bui ten de drukte van het hoofdstedelijke verkeer. Want koning Frederik 'en Koningin Ingrid houden net als hun dochters prinses Margrethe en prin ses Benedikte van rust en harmonie en ook van een gezellig en intiem ge zinsleven. Duidelijk bleek dat o.a. uit de film die twee jaar geleden, ter ge legenheid van de tiende verjaardag van koning Frederiks troonsbestij ging, op Amalienborg werd opgeno men, en die tot titel had: „Een dag in het leven van de koning". Op deze film zag men o.a. waaruit de dagelijk se werkzaamheden van de koning be stonden, maar men zag er vooral op hoe het hele gezin 's middags trouw bij elkaar komt om thee te drinken en samen de verschillende gebeurtenis sen te bespreken, en men zag hoe de „vrije avonden' worden doorge bracht met muziek en spel. Maar wat. men er niet zag was de konink lijke jachthut in het Noord-Jyllandse dorpje Trend, waar de koninklijke fa milie zich af en toe terug trekt om er helemaal alleen te zijn, zó alleen dat de koning zelfs niet wilde dat dit vol komen-eigen, intieme plekje in de ju- bileumfilm werd opgenomen. een vrouwelijke mode l !nS? Frederik IX van Denemar- "h Koningin Ingrid in het Ama- 0r9-paleis in Kopenhagen, de irresidentie van de koninklijke familie. voor modern bestak (Advertentie) Zorg zélf voor uw kleurspoeling, thuis met een sinipele haarwas- s'h'g. Keus uit meer dan 20 tinten. Zónder verven! 'm 0 Dat enkele grijze'haartje is tegelijk verdwenen. •V l.' 0 Bij uw drogist of parfumerie. Tube voor twee keer Imp. LAHNEMANN-Laren N.H,- Postbus 18. Ook hier konden we een streven ontdekken om alles wat de vrouwelij ke gratie kan verhogen, speciaal te benadrukken. De taille was weer naar haar natuurlijke plaats teruggezakt en werd bij de tailleurs geaccen tueerd door een losaangetrokken ceintuur, terwijl bij de japonnen de taille door een brede leren ceintuur bijeen gesnoerd werd. De pakjes en ensembles, die wel de belangrijkste plaats innamen, waren zeer stijlvol door het korte even af staande jasje over de rok met kleine uitspringende plooitjes vanuit de tail le, waardoor een enigszins gebom beerd effect verkregen werd. De jas jes zijn evenals de japonnen meestal met een effen biesgarnering afgezet, waardoor vooral bij de ruiten stoffen een pracht effe-„ bereikt werd. De knopen waarvan vaak de bovenste on gesloten blijft, zijn over het algemeen donkerkleurig, terwijl de tint in over eenstemming met de randgarnering is gekozen. De mouwen vallen recht tot op de elleboog, of staan zoals bij een imprimé zijden avondmantel wijdpoffend uit. Of ze worden even onder de elleboog door een wijde uit springende manchet tegen elkaar ge knoopt. Veel van de japonnen zijn mouw loos en hebben een laag uitgesneden hals, die met een schuine bies van dezelfde stof is afgezet: een zeer flat teuze halslijn, vooral nu de taille weer tot de normale hoogte is terug gebracht. De zakken op het lijfje, die i tegen de zijnaad waren aangebracht bleken ook in deze collectie favoriet te zijn. De Prince de Galles ruit, vooral in een prachtige bruine kleu rencombinatie, was zowel voor japon nen als mantels zeer gewild, en ook hier zagen we weer die mooie gar nering met ribslint. Terwijl over het algemeen de jas jes van de tailleurs kort en even uit- Baret, gegarneerd m.ei langstelige roos. springend waren, zagen we toch ook een enkele keer een even klokkend schootje onder een losaangetrokken ceintuur. De meest dominerende kleur in deze echt vrouwelijke collec tie was wel bruin in allerlei nuance ringen: van heel licht mokka tot ha zelnoot toe. De hoeden, bij Max Heymans zeer belangrijk waren er in aller lei grootten: de kleinere modellen bevielen ons het beste. Vooral' een schuin over het linker oor vallende langstelige roos, maakte het mees te furore. Verder waren er geklede hoedjes van tule gedrapeerd tot iets zeer luchtigs en feestelijks en een kroonhoedje eveneens van tule en met een fijn zilveren bandje afgezet. Dat de hoed de charme van een crea tie alleen maar kan verhogen bewees wel een model met een golvende over de ogen vallende rand, van een zelfde mooie imprimé, als de voering en de blouse van het bijbehorende pakje. Kostuum van donker blauw tropical, gedra gen door Paul Portes. Hierbij een grep-zijden das en een hoed van Gélot De GRANDS TAILLEURS de Paris" hebben zo juist hun collecties getoond en ze de den dit in een schilderyenmuseum waarin juist het werk van Toulou se-Lautrec werd. tentoongesteld. Van Toulouse-Lautrec dus, de kunstenaar Bohemien van de tijd, die in de herinnering voort leeft als die van de „Belle Epo que". De tijd dus van de jaren rondom 1900. toen het leven ge makkelijk en vrolijk was, van voor de ellende van de grote oor logen. De plaats was niet slecht geko zen. In de erezaal was een podium opgesteld en daarop paradeerden tip-top mannequins heen en uwer. Op de achtergrond het portret van dc beroemde chansonnier Aristidc Bruant door de schilder gemaakt in de tijd dat hij zijn inspiratie zocht in de Moulin-Rouge. Vreemd deden de kleurig ge klede heertjes nan tegen die flambard-hoed en de rode ecliarpe van Bruant. Maar al spoedig was alle aandacht ge wonnen voor de pakken van de Grands Tailleurs de Paris, waarin alle fantasie buiten spel bleef, maar waarvan de perfecte coupe wel moest opvallen. Die meester- tailleurs weten wel dat hun klan ten geen zin hebben en trouwens de moed missen om. kleren te dra gen om zichtbaar aan de spits van de mode te staan. Het gevolg is dat alles wat z? tonen uitstekend is. Ze hebben boven hun program ma geschreven: ..Het silhouet bij de grands tailleurs is deze keer natuurlijk. De Haute Couture heeft deze keer voor de dames de natuurlijke lijn gekozen, wij doen dat eveneens voor de heren". Aan de show namen deze keer ook de stoffenfabrikanten deel, die op enkele uitzonderingen na En gelsen waren. Dit laat zich voor een deel verklaren door het feit dat de Internationale Wol-propa- ganda deze show heeft aange moedigd. Voor de. kostuums is dan ook uitsluitend wol genomen, dat van „Ried de poule" en haar- streepjes tot tropical gaat. DE LIJN VAN DE kostuums is dit seizoen dan ook merkbaar veranderd, want de colberts zijn on geveer 2 centimeter langer. De revers zyn smal, maar beduidend langer. De schouders iets breder omdat de mouwen lager ingezet worden. Ook lopen ze wat naar beneden omdat de padding veel verminderd is. De nauwe broekspijpen gaan ra dicaal de mode uit; de pantalons zijn nu veel breder. Alleen voor sportkostuums blijven de revers op de pantalon beivaard. De kleine plooien, die van voren in de cein tuurband weglopen, worden dik wijls niet meer aangebracht. Ook de overjassen zijn langer en vallen Over de knieën. De knopen worden vaak met. dezelfde stof van de jas overtrokken. Veel kos tuums hebben geen fantasievest. meer maar een vest van de stof van het pak. Daarentegen hoort bij een grijze jaquette een licht blauw vest Alle mannequins droegen gleuf- hoeden waarvan de bol hoger en de rand kleiner is geworden. Een oude bekende, die is teruggekeerd is de canotier waarvan de rand van voren even naar beneden is gebogen, terwijl de bol nogal breed lijkt. Het lint is in twee kleuren, bijvoorbeeld: marine blauw en licht blauw, blauw en rood. De pakken zijn stemmig van kleur, maar voor de dassen wordt fel-rood gekozen, dat de dassen- fabrikanten „feu-rouge" noemen. Het is een rood dat niet zo donker is als het rood der stoplichten. Het rood dat op het ogenblik gelan ceerd wordt is niet schreeuwend of opdringerig. De overhemden zijn beter en daar wordt voile en eta- mine in pasteltinten voor gelan ceerd, De kragen van de overhem den heben ronde hoeken, OP DEZE SHOW die door heel heel wat meer heren dan dames werd bezocht, werd het nieuwtje medegedeeld dat veel vrouwen een plezier zal doen. Voortaan is het niet meer nodig de broeken op te strijken; ze worden met Si-Ro-Set behandeld en de plooi gaat er nooit meer uit. ('t Is haast te mooi om te geloven). De hele collectie is wel zo, dat de Paryse grands tailleurs" er een schitterend figuur mee slaan. D. K-W. U KENT ALLEN wel het be kende spreekwoordeen goed be gin is het halve werk. Wie met een of ander werk aan de slag moet en er in slaagt een goed omlijnd begin te maken, op tijd, meteen zijn spullen bij de hand, meteen recht in het werk duiken en zijn aan dacht erbij hebben, die is in de beste conditie om flink op te schie ten en er iets van te maken. Wie te laat komt, begint met klungelen, wat rondhangen, wat futloze en vergeefse aanloopjes en zo, zit er meteen naast, verknoeit zijn tijd en zal alle moeite hebben om wer kelijk op sitoot te komen (waar schijnlijk wil hij dat ook maar half, want dan was hij ook wel anders begonnen). Laten we dit eens toepassen op het begin van onze dag. Daar kun nen waardevolle suggesties in zit ten, voor het gezin en voor wat de kinderen er op school van maken. Hoe gaat het vaak in veel gezin nen? Is het niet als een wedloop met de tijd? Vader en moeder re kenen na hoe lang ze precies nog in bed kunnen blijven liggen. Wees ervan overtuigd dat de kinderen, vooral de ouderen, daar nog veel meer slag van zullen hebben: goed(?) voorbeeld doet volgen. „Om half negen begint de school; als ik om elf voor half op de fiets spring kan ik het precies halen. Voor ontbijt zoveel minuten; voor wassen en aankleden zoveel. Ergo, met zo en zo laat opstaan gaat het net". Het wordt helemaal interes sant als er zo drie of vier tijdsche ma's in 't gezin zijn, met scholen die op verschillende uren begin nen, en vader die op wéér een an der uur pas op zijn werk moet zijn. En moeder, die er tussendoor draaft om ieder van het nodige te voorzien en iedereen nog net op tijd de deur uit te werken. O wee, als er iets niet klopt en er een kink in de kabel van de gezinsor- ganisatief?) komt. Een kapotte ve ter of een kop koffie over iemands kleren drijft de spanning ten top en kan het hele schema in de war gooien; zulke dingen zijn natuur lijk niet „einkalkuliert". Gevolg van dit alles? Wat door een goed begin het halve werk al moest verzekeren wordt een ner veuze en gespannen bedoening. Een kleinigheid maar en de stemming wordt prikkelbaar, er vallen harde woorden om niets, geruzienode loze en onredelijke opwinding. Buitenshuis gaat de voorstelling nog door. Om ons tot de kinderen te beperken: 't zijn de typen die net nog op het laatste nippertje de schoolpoort binnensourten. de gang ophollen en rood aangelopen en hijgend nog net het begin van de les halen. Dat wil zeggen: met hun lijfelijke aanwezigheid. Want u begrijpt wel dat deze entrée in de klas niet zo maar tevens een entrée in het werk is. Ze hebben hun tijd nodig om „in te lopen" en schrijf maar minstens een kwar tier zo niet langer af voordat ze hun aandacht werkelijk erbij kun nen hebben. En dat heeft maar al te ge makkelijk zijn weerslag op de rest van dat uur: een goed begin is 't halve werk. ja, maar een slecht begin kan gemakkelijk het hele werk beïnvloeden. DE MORAAL van het geval? Die is niet zo moeilijk te raden. Een dergelijk begin van de dag doet in velerlei opzicht grotelijks tekort aan een gezonde gezinssfeer, aan de hele opvoeding en aan wat het kind op school te doen heeft. Wat komt er van een ordelijk ont bijt terecht? Ik wil er nog van af zien dat zulke scherp getimede ontbijten mij alleen al uit medisch oogpunt bijzonder aanvechtbaar lijken. Veel belangrijker is, dat er op die manier een stuk echt ge zinsleven aangetast wordt. Rustige, geordende, gezamenlijke etens tijden zijn van onschatbaar belang voor leven en sfeer van het gezin. Beesten worden alleen maar ge voederd, zij kennen geen maaltijd. De maaltijd is typisch menselijk: een ontmoeting waar men intens samen leeft en in elkaar opgaat. Wat komt er ook in zo'n situatie terecht van een christelijk dagbegin? Bij zo'n krampachtige timing wordt God bijna noodzake lijk weg-getimed. Hem kunnen wij alleen maar ontmoeten in rust en beheersing. Wat te zeggen van de opvoeding tot ordelijkheid en tot verantwoor delijkheid? Elk dagbegin wordt op deze wijze chaotisch en een de- kantjes-eraf-lopen ten aanzien van de taak, die elke dag voor ons heeft weggelegd. Veel kostelijke energie gaat zo dag in dag uit ver loren omdat men telkens weer de dag volkomen fout begint. En men mag er wel eens aan denken, tong geleerd is oud gedaan. Waar ligt de fout? Gewoonlijk niet in de ochtend maar in de avond tevoren: men gaat vaak te laat naar bed. Vanzelfsprekend dat dit op de ochtend verhaald wordf. Ontbreekt het ons hier niet vaak aan zelftucht en zelfbeheersing? Tenslotte is het voor de meeste mensen precies even goed moge lijk, om elf uur naar bed te gaan als om twaalf uur, ook al heeft het latte uur zijn aantrekkelijk heid. Het moet echter uit de leng te of uit de breedte komen, en wat er 's avonds afgaat, moet er 's ochtends bijkomen. Mét de ge volgen. Dit geldt voor de volwas- senen, 't geldt ook en misschien non meer voor de kinderen, 't. Heeft zijn moeilijkheden: huis werk, t.vuitgaansavondjes enz., wij zullen er nog over te spreken komen. Maar wie het doel wil, moet ook de middelen willen. En het doel staat onder het motto- een goed begin van de dag is het halve werk. E. PELOSI, S.J. toonkamers mathenesserlaan 247 - tel. 33846-34329

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 9