Bewonderenswaardig resultaat na 10 jaar werken pracht en praal herrezen Bronzen deuren Mataré en Schneider-Manzel Specialiteiten: eiwitten uit kippeveren en afvalwater Imposant bedrijf met een heel gezond luchtje Kapel te goed voor Bruekner KWART EEUW DESTRUCTIE IN SON Kadavers en Hollandse nieuwe Invoer in mei sterker gedaald dan uitvoer mi& AM In mei hebben een week lang in de volledig herstelde Salzburgse dom de bazuinen geschald. Befaamde orkesten, koren en solisten uit Oostenrijk lieten de feestelijkste muziek van Mozart, Haydn en Beethoven weerklinken. Hoogwaardigheidsbekleders uit heel het land waren bij de plechtige heropening van de dom aanwezig. Bij het betreden van dit extatisch barokke godshuis hadden zij de adem ingehouden. Maar bij de eerste oogopslag hadden zij al gezien, dat de dom nog schoner, heerlijker was geworden dan voor de fatale bom inslagen op 14 oktober 1944. Dit ongeluk, dat de Oostenrijkers toen sterk aangreep, mocht men nu onbekommerd vergeten. Onbekom merd? We hebben Salzburgers horen zeggen, dat het noodlot spookt op de plaats waar hun trotse dom verrijst. Sinds de dagen van St. Rupert en St. Vergil is de kerk steeds weer door verwoestingen en branden getroffen. De in mei j.l. gereed gekomen herbouw is de elfde sinds de achtste eeuw. Hij is moeizaam verlopen. Veertien jaar heeft men onafgebroken aan het .herstel gewerkt. De opperbouw meester, Karl Holey, is intussen overleden. Een metselaar en een beeldhouwer zijn verongelukt. De benodigde gelden en materia len heeft men in het verarmde Oostenrijk van alle kanten bijeen gebedeld. Dank zij het ijveren van de aartsbisschop, dr. Andreas Rohracher, en de vorstelijke giften en vrijwillige arbeid van tallozen heeft men nu dit feest met pronkende liturgie en muzikale weelde kunnen vieren. Men moet bewondering hebben voor de krachts inspanning. En de kunstenaars en technici, die met gezegende handen aan de dom hebben gewerkt, mag men prijzen. SALZBURCER DOM in nieuwe Destructor is eigenlijk geen goede naam voor een dergelijk bedrijf. Juis ter is de voorstelling die het kleurige glas-in-lood-raam van prof. J. Stassen geeft, dat bij gelegenheid van het ju bileum in de hal is aangebracht een geschenk van het hoofdbestuur, het per soneel en de economische instellingen van de Brabantse boerenbond. Daarin rijst, boven de dode beesten, het sym bool van de destructor op: een phoe nix: want men haalt uit de dode die- f'enlichamen en het afval waardevolle eiwitten en vetten, die zoals het raam vertelt enerzijds nieuwe levens kracht geven aan de dieren en ander zijds licht (in de vorm van kaarsen) en schonheid (in de vorm van zeep) aan de mensen. De destructor in Son. die de centrale is voor Brabant, Limburg en Gelder land bezuiden de Waal, is een instel- De eerste bom bij de luchtaanval op Salzburg viel op de dom koepel. Het hoofdaltaar, de wandschilderingen cn fresco's, de kansel, de koorbanken, het orgel, de bisschopsgraven in de krypte, het stucwerk van de koepel, dat alles van magnifieke makelij, werden of ernstig beschadigd of totaal vernield. Jonge theologanten begonnen met het ruimen van het puin: marmer, stenen, hout, ko per. lijngewaden.Toen men na de oorlog tot de wederopbouw besloot, ble ken cr ook andere vernieuwingen nood zakelijk. Zo veel mogelijk zou alles in de oorspronkelijke staat worden terug gebracht, dat wil zeggen: in de toestand van honderd jaar geleden. In 1859 was men aan het restaureren geslagen nadat de dom door een brand getroffen was, en deze restauratie mocht niet in alle opzichten gelukkig heten. Deze keer wilde men het zeer nauwgezet doen en bovendien voor de toegangs poorten, de kansel en het koorgestoelte een eigentijdse vormgeving verkrijgen. Alvorens aan de wederopbouw te be ginnen, moest men de gehele geschiede nis van het godshuis opnieuw bestude ren ep alle beschikbare beschrijvingen en afbeeldingen Vergaren. De kerk die in de achtste eeuw op deze plaats gebouwd was. had in zevenhonderd jaar zoveel verwoesten de aanslagen moeten verwerken, dat omstreeks 1600 de aartsbisschop haar liet afbreken. De beroemde paleizen- bouwer Vincenzo Scamozzi gaf hij op dracht een nieuw plan te tekenen. Deze kwam met een dusdanig ambi tieus plan voor de dag (een kerk bijna zo groot als de St.-Pieter in Rome), dat de volgende bisschop er een zonde van hoogmoed in zag. De opvolger liet een andere beroemde architect van die tijd, Santino Solaris, een iet- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIflHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIHIjllllHII iiiiiiiiiiinmiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitii wat bescheidener ontwerp vervaardi gen. Het is de dom van Solaris die heden ten dage de twee stemmigste pleinen van Salzburg afsluit. Dé koe pel en de twee torens steken maar net boven het stadsprofiel uit. Niettemin vormt deze kerk. met de St.-Stefans kathedraal van Wenen, de trots van Oostenrijk. In 1628 werd het bouwwerk, dat rust te op de fundamenten van de Romaanse kerk, ingewijd. De inwijdingsfeesten van toen, met de vereerde aanwezigheid van aartsbisschoppen, keurvorsten en hertogen, tartten elke beschrijving. Ter wijl de vreugdesalvo's vanuit het bastion op de rots over de stad daverden, trok beneden door de triomfbogen een lange processie met banieren, kruisen, reliek schrijnen, toortsen cn praalwagens. Do hofkapel speelde; knapen, als Engelen „gekleed" zongen en strooiden bloemen. In de dom voerde men een speciaal ge schreven inwijdingsmis van Benevoli uit met 16 kastraten, vier koren, groot orkest en twee orgels. Waarlijk, zoveel pracht misstond de schepping van Sola ris niet. Het kerkinterieur was van een stralende majesteit. De schilderingen van'Arsenio Maseagni. Ignazio Solari en Francesco da Sicna behoorden tot de verrukkelijkste uitingen van de Renais sance. De krullende lijsten en festoenen van het stucwerk schitterden als sneeuw. De dom bezat nog een rijkdom aan kerksieraden uit dc Romaanse tijd. Er kwamen later nog kostbare geschenken van Keizer Heinrich II en Koning Ste fan van Hongarije bij. De kerk verwierf ook het „orgel met de 101 stemmen", dat Het. sneeuwwitte stucwerk van de koepel, dat in '44 door een bominslag totaal werd. verwoest, heeft zijn verblindende glans herkregen. Rechts de nieuw ont worpen kansel van Toni SchneiderManzel. He poort van de Hoop is ontworpen door Ewald Matarc. In het brons neeft hij *Ht-tjS?iazuurde steentjes verwerkt.. Matarr beeft ook de nieuwe deuren voor de Keulse dom ontworpen. architectonisch en muzikaal tot de schoonste van Europa behoorde. De nieuwe Salzburgse dom kreeg een aardbeving en twee branden te door staan. En niet te vergeten vier restau raties, waarvan vooral de negentiende- eeuwse de oorspronkelijke vormgeving aantastte. In de loop van de tijd ver grauwden natuurlijk ook het stucwerk en de kleuren der schilderingen. Op de oude pracht is echter'weer nieuwe glans komen te liggen na de recente herstel lingswerkzaamheden. Deze restauratie, annex herbouw heeft zo'n vijf miljoen gulden gekost, hetgeen niet bijzonder veel is. (De restauratie van de niet'ver- nielde Nieuwe Kerk in Amsterdam zal waarschijnlijk een groter bedrag ver gen.) Men heeft dan ook dankbaar kun nen profiteren van de offerbereidheid van kunstenaars, arbeiders en leveran ciers, die soms met minimale vergoedin gen tevreden waren. De wedergeboorte van de dom is een wonder van menselijk kunnen. Er zijn ook een aantal wezenlijke ver nieuwingen aangebracht, waarmee het bouwwerk nog aan luister gewonnen heeft. De Salzburgse beeldhouwer Toni Schneider-Manzel heeft een nieuwe kansel ontworpen. Deze acht hoekige kansel met bronzen reliëfs rust op een marmeren Andreaskruis. Onmiddellijk aanvaardt men dit mcu- we element dat zich zo voortreffelijk in het ruimtelijke geheel voegt en zo sprekend de harmonische verhoudin gen aanvult. Nog opmerkelijker zijn de drie nieuwe bronzen toegangspoor ten in de fagade. De hoofdpoort, de poort van de Liefde, ls uit handen gekomen van de vermaarde Milanees Manzü. De poort van het Geloof aan de linkerzijde (geschonken door de Oos tenrijkse bankiers) is weer van Toni Schneider-Manzel. De poort van de Hoop (een geschenk van Bërtha Krupp von Bohlen-Halbach) is dooi de grijze Düsscldorfse meester Ewald Mataré vervaardigd. Hij verwerkte in het brons witte geglazuurde steentjes, waarmee hij een heel levendig effect bereikte. Is een bezoek aan de herrezen dom een fascinerende belevenis, het bij wonen van de hoogmis is een sensa tie, althans voor ons Nederlanders. Op de zondag van ons bezoek zagen wij buiten aangekondigd dat men de „Or- gelmesse" van Haydn op het pro gramma had geplaatst. De jubelende uitvoering, door koor, solisten en or kest, overtrof de stoutste verwachtin gen. „Behoort dit tot, de liturgische mu ziek? hebben wij een Oostenrijkse priester gevraagd. „Neen", zei hij. „maar zouden wij ons niet aan deze muzikale weelde te bui ten gaan, dan zouden wij nauwelijks een sterveling naar de mis in de dom trek ken", Bij zo'n mededeling verbleekt wel iets van de glans van dit zo hemels lijkende bouwwerk. De Oostenrijker die wij van onze pijnlijke verwondering deelgenoot maakten, beaamde dit, „Ons land komt voor de kunst heel wat sneller in het geweer dan voor bijvoorbeeld de cha- ritas". Overigens vormden de concert uitvoeringen tijdens de hoogmissen voor hem geen probleem. „In diesen heiligen Hallen...." zei hij, „is sedert de inrichting orkestrale muziek gespeeld van de allergrootste meesters". In vroeger jaren zorgde dc hofkapel van de aartsbisschop voot de uitvoering van de misgezangen, te genwoordig is het Mozarteumorkesl de begeleider. Zou men dat anders willen in de kerk waar Mozart ge doopt werd en zijn vader Leopold vice-kapelmeester was? Verwacht men anders in een kerk waar de jonge Wolfgang Mozart en Michael Haydn concertmeester waren en organist? Welke andere muziek zou men er wil len horen dan de gezangen die dooi Mozart en Haydn speciaal voor dezi dom gecomponeerd werden? „Geachte heer", besloot onze gesprekspartner „Anton Bruekner heeft gesolliciteerd naar de functie van Domkapeimeistei van deze dom. Maar de kapel achtte zich te goed voor hem". HENK SUÈR iing met drie doeleinden: op de eer ste plaats dient hij de volksgezondheid door het opruimen van kadavers en slachtafval; op de tweede plaats de boe ren, die voor de huiden van hun dode dieren nog zoveel mogelijk vergoed krij gen en op de derde plaats tracht men, door het leveren van een gevarieerde collectie eindprodukten. een economisch bedrijf te voeren uiteraard ook ten gunste van de boeren, want het is een coöperatieve instelling. Die economie is de laatste jaren gerealiseerd De tijd, dat de gemeenten die eigenlijk de des- tructieplicht hebben jaarlijks moes ten bijpassen, is voorbij, omdat men er in geslaagd is, de „leegloop" weg te werken: de perioden van slapte tussen de twee pieken in het voor- en najaar, wanneer de wisseling van wei naar stal en omgekeerd altijd veel slachtoffers maakt, vult men op door andere proces sen, o.m. het verwerken van vis tot traan en vismeel. Van die vis is helaas een groot percentage Hollandse nieuwe, die uit de markt wordt genomen om de prijs op peil te houden. Bij ons bezoek kwam juist een volle trailer met kersverse tonnetjes aanrijden. Men heeft dit jaar al 2000 vaatjes verwerkt en dat begon al op de dag dat de haring aan de koningin werd aangebodenTer ge ruststelling kunnen we meedelen, dat iets dergelijks nog niet speelt bij het vlees: dat blijft gelukkigvanzelf nog duur genoeg Son verwerkte vorig jaar 4420 ton ka davers, 13407 ton slachtafval en 5271 ton vis en visafval en produceerde daaruit 3947 ton diermeel, 1137 ton vis meel, 1676 ton vet en 501 ton traan. Jonge bedrijfstak De destructie is nog een heel jonge bedrijfstak: pas rond 1926 draaiden in ons land de eerste destructoreh nadat in 1919 de vleeskeuring en de wijze waarop men het voor consumptie on geschikte materiaal onschadelijk moest maken, wettelijk waren geregeld. Voordien waren de slagers in de gro te steden al overgegaan tot het bou wen van verbrandingsovens, waarin zij afgekeurd vlees volkomen vernie tigden; kadavers stopten zij nog ge woon in de grond, met allé gevaren van dien. Op hét ogenblik vallen alleen de Biesbpsch en de Waddeneilanden met uitzondering van Texel nog bui ten de destructieplicht. Deze laatste berust officieel bij de gemeenten, die of wel gezamenlijk een destructiebe drijf hebben opgericht, of met een particulier bedrijf een contract heb ben afgesloten. Geleidelijk hebben de destructoren ieder een afgebakend rayon gekregen. De destructor in Son is een van de modernste bedrijven: in de jaren 1950 tot 1957 is hij onder leiding van direc teur A. Holland geheel vernieuwd en uitgebreid1 en er komen thans gere geld bezoekers uit binnen- en buiten land. Het bedrijf wint niet alleen waar devolle produkten uit slachtafval, ka davers en vis, maar zelfs uit het eigen afvalwater: dit ondergaat, alvorens men het afvoert, een zuivering, waarbij men vitaminen en eiwitten terugneemt. De ze benut men dan ais veevoer. Het neveneffect is. dat men het af valwater „schoon" loost, men geniet daarom de maximale reductie van 90 pet. op de waterschapslasten. meel, dat men wint uit kippeveren. Na twee jaar van proefnemingen in het eigen laboratorium is dit sinds enkele weken in produktie. Kippeveren bevat ten veel eiwitten en het veermeel heeft daardoor een eiwitgehalte van 85 tot 90 pet.; 85 pet. van dit eiwit is ver- <erbaar. Het meel voegt men toe aan Ket voer van haantjes en kuikens, die er uitstekend op reageren. Deze pro dukten zijn nog extra belangrijk, omdat alle eiwitwinst bovendien deviezenwinst betekent. Streng gescheiden De hoofdschotel van het bedrijf, blijft intussen de verplichte destructie. Elke dag rjjden dertig wagens uit vol gens de routes, die aan de hand van de binnengekomen meldingen zijn uit gezet: de kadavers moeten binnen een etmaal worden opgehaald. Gemiddeld zijn het er driehonderd per dag. Daar bij komt het slachtafval afgekeurd vlees dat de wagens bij de slachthui zen en slagerijen ophalen. Al deze ..grondstof" gaat onmiddellijk de grote sterilisatieketels in, waar ze 3 uur lang een temperatuur van 130 graden door staat., die alle bacteriën onschadelijk maakt. Het» materiaal komt dan in de reine afdeling, waar men het vet eruit perst. Het vetloze overblijfsel gaat dan naar de malerij. Dit is de weg die de gewone kadavers, het afgekeurde vlees en het vrijwillig verkochte slachtafval plegen te gaan. Streng gescheiden ver lopen het transport en het destructiepro- ces van dieren die aan besmettelijke Het jongste produkt van Son is veer- ÜP eerste bom bij een luchtaanval op Salzburg in oktober '44 trof dc koepel Stucwerk, koorbanken, hoofdaltaar, bisschopsgraven, enz werden verwoest Onder een druk van 300 atmosfeer wordt het vet uit de grondstof geperst. Het overblijfsel gaat in ronde koeken naar de malerij. ziekten zjjn gestorven en die men vol ledig verbrandt. Men mag aannemen, dat in Neder land nagenoeg alle kadavers van nu bij de destructiebedrijven terecht komen en negentig pet. van het afgekeurde vlees. Bij de slachthuizen is dit laat ste percentage honderd maar bij de zelfslachters ligt het minder gunstig. Dat is gebleken bij een proef die men in het district Roermond ge nomen heeft. Daar hebben de keur meesters die de zelfslachters afgaan, bij wijze van experiment een auto ge kregen om het afgekeurde materiaal direct zelf te kunnen meenemen. Plotseling bleek de hoeveelheid af val die uit dit gebied bij de destruc tor kwam te zijn verdubbeld! Men mag dus aannemen, dat er nog wel wat afgekeurd vlees in de worst ver dwijnt, of in de geul wordt gegooid. Ideaal zou daarom zijn, dat alle keur meesters per auto opereerden, maar dat brengt financiële consequenties mee. De NCB geeft in het geval Roermond een subsidie, omdat de eigen wagens dan niet meer naar de slachterijen hoe ven gaan, maar dan nog moet er geld bij. Dit komt officieel voor de helft voor rekening van het rijk en voor de andere helft van de gemeenten, maar tot nu toe is het rijk nog nergens over de brug gekomen, zodat de gemeenten niet erg enthousiast zün. Ook kaften en honden De destructiewct van 1958 heeft nog als interessante bepaling, dat ook kat ten en honden onder de destructieplicht vallen. U moet dus officieel bij de ge meente het overlijden van uw katje gaan aangeven. Een konijn daarentegen mag u gewoon in de grond stoppen; ko nijnen vallen, evenals wild en gevogel te, noeh onder de vleeskeuring, noch onder de destructie-wetgeving. olgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek samengestelde voor lopige gegevens bedroeg de waarde van de invoer in mei 1959 1.128 min. tegen 1.325 min. in april, terwijl voor een waarde van 1.089 min. 1.108 min.) werd uitgevoerd. Het dekkings percentage bedroeg 97 (84). De Salzburgse dom (rechts) die Solaris in de zeventiende eeuw bouwde op de fundamenten van de oude Romaanse kerk, steekt net boven het stadsprofiel uit. Heel even hebben we dezer dagen on ze neus gestoken in het imposante des tructiebedrijf van de N.C.B. te Son, dat thans zijn zilveren bestaansfeest viert, In de „reine" afdeling ging het nog wel, maar aan de andere kant van de muur, waarin de ziedende destruetic- ketels de enige doorgang vormen, heb ben we het maar enkele seconden vol gehouden. Met diep respect voor dc mensen die daar vele uren per dag her gen kadavers en slachtafval verzetten en met nog méér haast, zij we de (betrekkelijk) frisse buitenlucht inge vlucht om het bedrijf verder „qua exte rieur" te bezichtigen. Een imposant I complex, waarbinnen zich nog indruk wekkender processen voltrekken, zoals we goed idee van de directie'. op een reukloos filmpje tot in details heb ben kunnen zien. Het indrukwekkende complex van de destructor in Son.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1959 | | pagina 5